Suomi24:n keskustelupalstat eivät edusta mitään tiettyä uskonnollista tai aatteellista suuntaa. Kuitenkin eräiden palstojen sheriffeinä näyttäisi toimivan henkilöitä, jotka edustavat oman uskonsa jyrkintä siipeä.
Olen seurannut käytyä keskustelua ja myös itse näihin osallistunut. Erityisenä piirteenä näillä keskustelu palstoilla on poistaa, jopa asiallisesti esille tuotua kritiikkiä.
Pahimpiin näistä (esim. lestadiolaisuus, islam), en vastaisuudessa edes osallistu.
Esimerkiksi: Vanhoillislestadiolaisten palstaa seuratessani eräskin kritiikki poistettiin kun tämä oli luettu jo 12.000 kertaa (vastauksia toistakymmentä). Oli selvä, että viesti oli menossa viikon kymmenen suosituimman joukkoon, jolloin sen olisi tavoittanut myös palstaa seuraamattomat.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000017234034
Asiasta siinä määrin huolestuneena herää väkisinkin mieleeni päätelmä, että näiden palstojen opillista oikeellisuutta seuraa sheriffin takana liikkeen dogmia valvovat tahot.
Onko näistä fundamentalistien palstoista kehittynyt foorumeja, joissa jo valmiiksi puolueelliset sheriffit valvovat vain omien uskonnollisten dogmiensa kanavointia. Tällöin ei ole kyse enää keskustelusta vaan uskonnollisesta propagandasta.
Tällä ateistien palstalla näkee uskovaisten usein heittävän syytöksiä (raivoisasti) ateismia kohtaan ja usein erittäin epäasiallisia ja kehittymättömiä kommentteja, jotka eivät edes liity itse aiheeseen. Tämä palsta on osoittautunut siinä mielessä tulenkantajaksi.
Uskovaisten tulisi ymmärtää, että siinä kun heidän palstansa pidetään siistinä uskonto kritiikistä, täällä (kiitos Kee) ymmärretään mitä tarkoittaa perustuslakiin kirjattu sananvapaus, uskonvapaus ja tasa-arvo.
Suomi24 ja Ääripään Ääni
4
383
Vastaukset
Eniron omistajaporukka ei ole ateisteja
- Jon
Tuolla uskontopalstalla riehuvat sheriffit poistavat toisinaan ymös aivan asiallisia keskusteluja, uskova olen, mutta silti kritisoin palstan kummallista toimintaa, asiallinen kirjoitukseni eräälle henkilölle poistettiin koko topikin kanssa, vaikka en nähnyt poistolle mitään syytä.
- uskovaistenkin mielestä
tuo huolenaihe on todellinen myös monien uskovien mielestä, ei pelkästään ateistien. Joillakin palstoilla on suunnaton sensuuri ja kaikki järkeväkin kritiikki poistetaan, jos se ei ole seriffille mieliksi. Opillisista kiistoista ei saa puhua eikä kritiikkiä osoittaa. Yleensä kun keskustelu herää, niin silloin se hävitetään ku se olisi parhaimmillaan. Olet siis tehnyt saman havainnon kuin moni muukin joiden kanssa olen asiaa ihmetellyt. Sananvapaus ei toteudu. Joskus jopa jotain haukkumaviestejä jätetään mutta asiallisia viestejä poistetaan.
Asia vaikuttaa luultua vakavammalta, eikä koske näköjään ainoastaan ateisteja.
"Joskus jopa jotain haukkumaviestejä jätetään mutta asiallisia viestejä poistetaan".
Näillä haukkama viestiellä ja alapää tyylisillä jutuilla on selkeä funktio osoittaa vastapelurin heikompaa ymmärrystä ja idiotismia. Kyseessä on selkeästi tarkoituksenmukaisuudesta mustamaalata eriävien kantojen edustajat lobotomia potilaiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033123Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181120- 761046