määräaikaishuolto

tienari?

Kyselin 80th/km huollon hintaa. Oli 400/ 500€. Kokemuksesta tiedän, että jotain jos tehdään, lisähinta.
Jos vaihtaa/ vaihdattaa huoltoasemalla öljyt.
Ostaa tulpat ja suodattimet varaosaliikkeestä.
Syrjäsesä paikassa vetää pyörät pois ja "herkistää"jarrut. Tämähän monella merkillä rasvasesti hinoteltu lisätyö.
Säästöä kertys kauheasti. Onko siellä jotain muuta, mitä tekevät "salaa"?

14

1410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaa

Miksi se pitää tehdä salaa? Olen 40 vuotta tehnyt ko. hommat ihan julkisesti kaikkien nähden. Monet huoltavat jarrunsa esim. kerrostalon parkkipaikalla.

Ainoa ympäristön kannalta huolellisuutta vaativa asia on jäteöljyt. Ne pitää saada purkkiin ja toimittaa kaatopaikan keräyspisteeseen. Sekin käy helposti, jos imee vanhat ölyt pois mittatikkureiästä imupumpulla. Suodattimen vaihto saattaa olla sen sijainnista riippuen hankalampi juttu. Jos sitä ei pysty vaihtamaan päältäpäin, on öljyt ja suodatin parasta vaihdattaa huoltoasemalla.

Aivan paljain käsin ei hommaan kuitenkaan kannata ryhtyä. Jarrutyössä saattaa tulla ongelmia varsinkin, jos on takana rumpujarrut ja kengät pitäisi vaihtaa.

Pääsanomani on kuitenkin, ettei hommaa tarvii tehdä salaa. Miinuspuolelle jää myös, ettei saa huoltokirjaan 'leimaa'.

• vanham.-

Sekin käy helposti, jos imee vanhat ölyt pois mittatikkureiästä imupumpulla"

-------
        minkälainen pumppu sinulla on,
        olen miettinyt, mutta ajattelen että kestävätkö nuo "Bilteman" öljynimupumput.
        -------

Nykyään 30 vuotta olen imenyt kompressorin ilmasäiliöön, alipaineella.

Alipaineen teen, kun on auton rengaspumppu, jossa on mäntä käännetty.

Tulee siististi, jos on öljy lämmintä,
        mutta kun säiliö on 100 litraa, se vie autotallista niin paljon tilaa.

-----kerran kokeilin sellaista ”rasvaprässin” mallista,
        jolla imetään vaihteistosta, oli kovin suttaava

• salaa
        vanham.- kirjoitti:

Sekin käy helposti, jos imee vanhat ölyt pois mittatikkureiästä imupumpulla"

-------
        minkälainen pumppu sinulla on,
        olen miettinyt, mutta ajattelen että kestävätkö nuo "Bilteman" öljynimupumput.
        -------

Nykyään 30 vuotta olen imenyt kompressorin ilmasäiliöön, alipaineella.

Alipaineen teen, kun on auton rengaspumppu, jossa on mäntä käännetty.

Tulee siististi, jos on öljy lämmintä,
        mutta kun säiliö on 100 litraa, se vie autotallista niin paljon tilaa.

-----kerran kokeilin sellaista ”rasvaprässin” mallista,
        jolla imetään vaihteistosta, oli kovin suttaava

Käytin väärää sanontaa 'pumppu'. Kyllä se on juuri tuo rasvaprässin tapainen imulaite. Astia pitää olla mahdollisimman lähellä ja suojata trasselilla mittatikun ympäristö.

Monissa autoissa mittatikkukanava on kovin pitkä, joten kannattaa vaihtaa letkuksi hieman alkuperäistä pidempi.

Öljynvaihto huoltiksella on tosin niin halpaa, että tämä tällainen on lähinnä harrastusta.

• murut...
        salaa kirjoitti:

Käytin väärää sanontaa 'pumppu'. Kyllä se on juuri tuo rasvaprässin tapainen imulaite. Astia pitää olla mahdollisimman lähellä ja suojata trasselilla mittatikun ympäristö.

Monissa autoissa mittatikkukanava on kovin pitkä, joten kannattaa vaihtaa letkuksi hieman alkuperäistä pidempi.

Öljynvaihto huoltiksella on tosin niin halpaa, että tämä tällainen on lähinnä harrastusta.

sieltä pohjalta??? Eikö pitäis päästää öljyt propusta, jotta murut valuis ulos.

• afs

ei sua kukaan pakota huoltoliikkeeseen. huollot saa tehdä itse jos haluaa/osaa.

eivät ne mitään "salaa" tee huoltoliikkeessä: joka homma veloitetaan sinulta laskussa, ja voit erittelyssä kysyä kaikki työt jota autoosi on tehty. tarkoitan että salaatekeminen olisi "ilmaista työtä", jota korjaamot eivät harrasta.

• huollot itse

ja säästänyt muutamassa vuodessa tuhansia. Eikä ole suurta vaivaa teettänyt ainakaan minun mielestä. Ja auto on tiptop-kunnossa, ja tietää ja tuntee vielä autonsa kaupanpäälliseksi.

• myyt.

Huomaat että ne muutamat tuhannet mitkä "säästit"
        hävisitkin kun kukaan ei halua autoa missä ei ole huoltoleimoja.Itse ainakin jätän suosiolla ostamatta tällaiset ritsat.
        Eri asia on jos auto on jo rippikoulu iässä niin niissä ei paljon huotoja kysellä,tosin niissäkin myynti käy helpommin jos on huolloista leimat.

• MYYN ti
        myyt. kirjoitti:

hävisitkin kun kukaan ei halua autoa missä ei ole huoltoleimoja.Itse ainakin jätän suosiolla ostamatta tällaiset ritsat.
        Eri asia on jos auto on jo rippikoulu iässä niin niissä ei paljon huotoja kysellä,tosin niissäkin myynti käy helpommin jos on huolloista leimat.

Myynti sujuu todella hyvin,
        minä olen myynyt työkavereilla,
        tai paremminkin heidän tutuilleen jo kymmenen autoa,
        1968-2003 välisenä aikana.

Vasta 2004 ostetuissa on leima, kun lapset olivat ulkomailla vuoden,
        missään ei ole ollut yhtään leimaa ennen.

Silloin kun oli vuoden takuu,
        tulikin minulla 15-20 tuhatta vasta täyteen kun takuu loppui.

KYLÄ vähänajetut autot tekevät aina kauppansa, ensimmäiseltä omistajalta !!!

Tietysti en suosittele kaikille omahuoltoa,
        muta minä olen saanut taidot kotoa, isältä,
        syntymästäni asti

• ole.
        myyt. kirjoitti:

kaltaisiasi kädettömiä.

Kyllä sen näkee onko huollot tehty ja riittää kun niistä on omat merkinnät huoltokirjassa.

Ei se amisharjoittelijan merkkiliikkeessä tekemä 'merkkihuolto' tee autuaaksi muita kuin kaltaisesi puppelit.

• salaa

Laitanpa tähän omatoimisille huoltajille pari vinkkiä jumittuneiden jarrumäntien irroittamiseksi.

Jos levyjarrun mäntä on jumittunut ja sinulla on satula irti, laita nesteputken reikään rasvanippa. Paina sitten rasvaprässillä sinne vaseliinia. Mäntä tulee ulos parissa sekunnissa. Puhdista sitten vaseliini pois.

Jos et halua ottaa satulaa irti etkä saa mäntää liikkumaan, tee pieni työkalu. Osta rautakaupasta 8 - 10 mm jatkomutteri ja kierrä siihen pultti. Aseta esim. toinen jarrupala satulan sakaroita vasten ja työkalu sen ja männän väliin. Sitten vaan avaimia käyttäen kierrät pulttia ulos jatkomutterista. Tämä työkalu painaa mäntää keskeltä. Useinhan mäntää pääsee painamaan vain reunasta ja silloin se menee vinoon eikä liikahda.

• Paineilmalla lähtee tehokkaasti kunhan muistaa ettei laita sormia väliin tai muuten voipi olla hankala jatkaa remonttia sormet paketoituna. Lähtee meinaan mäntä satulasta kuin korkki champanja pullosta.

• männän

painamisen pienellä liimauspuristimella. Käy nopeasti ja helposti ilman avaimia. Toki tuo sinunkin konsti on ihan kelpo.

• konsteja

Paineilma ja ruuvipuristin ovat hyviä konsteja, jos mäntä ei ole kovin pikeentynyt. Noilla minäkin ensin koitan. Valitettavasti nämä nykyisin muodissa olevat pitkät huoltovälit sekä se, että uutta autoa ei tarvitse katsastaa kahtena ensimmäisenä vuotena, aiheuttavat sen, että jo 03 ikäisissä autoissa saattaa männät olla takana aivan jumissa. Näin oli esim. poikani 03 ikäisessä autossa.

Määräaikaishuolloissakin jarrujen kunnollinen tarkastus ei suinkaan sisälly ohjelmaan joka huoltokerralla. Useimmiten se on vain palojen kuluneisuuden tarkastus. Sen nyt näkee itsekin kesä / talvirenkaan vaihdon yhteydessä.

Joka kerta kun itse, lapseni tai lapsenlapseni vaihtavat käytettyyn autoon, otan auton jarruhuoltoon. Päivä siinä menee, mutta huonokuntoisilla jarruilla ei ajeta. Olen jo yli 70v, mutta jarruista pidän vaarin.

• määräaikais...

huollot liikkeessä, koska aijon ajaa autollani vielä ainakin 4 vuotta. Maksaahan se mäyräkoirakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe