Käytin auton huollossa jonka yhteydessä eteen vaihdettiin jarrulevyt ja -palat. Hakiessani auton pois huomasin, että etujarrut makaavat päällä. Vein auton takaisin pajalle jossa sanoivat, että männät jumittaa. Kuulemma kun uusia levyjä ja paloja asentaa, niin männät pitää työntää syvälle sisään. Jos niissä on kulumaa, niin kuin vanhemmiten usein on, saattavat alkaa jumittamaan. Muu ei auta kuin uusien vaihto ja tälle luvattiin hintaa 500,- euroa.
Kusetetaanko mua nyt oikein kunnolla vai voiko tämä olla totta? Voinko vaatia korjaamoa hoitamaan asian veloituksetta vai onko vaan paras maksaa kiltisti?
Rikkoiko korjaamo jarrut
9
3822
Vastaukset
- asentaja..
Kyllä palojen vaihdon yhteydessä tulee männät tarvittaessa herkistää.
Tämä kyllä maksaa lisää mutta on tehtävä ja kuuluu sinun maksaa.- kävi samaten
Moottoria korjattiin ja takajarrukengät piti vaihtaa samalla. Sain auton ja pääsin noin 3km kunnes jarrupoljin meni pohjaan, auto pysähtyi ojan penkalle(vähäisiä vaurioita), menin takaisin ja he sanoivat että ei ole vikaa mutta pyysin aukaisemaan jarrut ja niin tehtiinkin, selvisi että jarrukengät oli otettu ulosvetäjällä pois ja kaikki tapit ym, olivat rikkoontuneet ja kengät laitettu ilman lukitusta paikalleen. Siinä meni rummut, sylinterit, säätöosat ja kengät pilalle, kuluttajaneuvoja käski laittaa kuntoon ja niin he tekivätkin. Syy oli että työntekijät tappelivat työnjohtoa vastaan, niinkuin edelleenkin Malmilla.
- Tammer asiakas
kävi samaten kirjoitti:
Moottoria korjattiin ja takajarrukengät piti vaihtaa samalla. Sain auton ja pääsin noin 3km kunnes jarrupoljin meni pohjaan, auto pysähtyi ojan penkalle(vähäisiä vaurioita), menin takaisin ja he sanoivat että ei ole vikaa mutta pyysin aukaisemaan jarrut ja niin tehtiinkin, selvisi että jarrukengät oli otettu ulosvetäjällä pois ja kaikki tapit ym, olivat rikkoontuneet ja kengät laitettu ilman lukitusta paikalleen. Siinä meni rummut, sylinterit, säätöosat ja kengät pilalle, kuluttajaneuvoja käski laittaa kuntoon ja niin he tekivätkin. Syy oli että työntekijät tappelivat työnjohtoa vastaan, niinkuin edelleenkin Malmilla.
Jaa, tammerdiesel on moottorikoneistamo. Siellä kyllä tehdään hyvää koneistustyötä. Monet osat olen siellä korjauttanut.
Tämä jarrujuttu taitaa olla aika vanha, milloinkohan mahtoi tapahtua?
"Jos niissä on kulumaa, niin kuin vanhemmiten usein on, saattavat alkaa jumittamaan."
Itse asiassa jumitus ei tapahdu kulumisen takia vaan ruostumisen takia, elikkä kuluneilla paloilla mäntä on osittain ulkona sylinteristä ja suojakumeista huolimatta mäntä ruostuu ja tuo ruoste paisuu. Nyt kun sitten laittaa uudet palat ja levyt joutuu männän painamaan sisälle jolloin tuo paisunut kohta sitten jumittaa.
Mikäli männän tiivistekumi on sylinterissä kuten Sierrassa niin voi päästä pelkästään puhdistamalla tai korkeintaan männät vaihtamalla.
Jos taas männän tiivistekumi on itse männässä menee satulat uusiksi.
Itse jouduin lopulta Sierrassa puhdistamaan männät kun sitä ennen kikkailin ja vaihdoin vain toisen palan ja jätin toiseksi parempi kuntoisen vanhan palan syystä että männät ei enää menneet tarpeeksi syvälle.Onko markat ja eurot menneet sekaisin nimittäin markkoinakin tuo on jo yläkantissa vai onko autosi jokin eksoottinen merkiltään.
- jakettaja
just sain korjauksen hinta-arvion takajarrusatuloiden uusimisesta, palat vaihtuvat samalla ja hintaa tulee yht. noin 500 egee töineen...että ei ole varmaankaan alkuperäiselläkään menneet eurot ja markat sekaisin.
- Yksityisyritäjä
jakettaja kirjoitti:
just sain korjauksen hinta-arvion takajarrusatuloiden uusimisesta, palat vaihtuvat samalla ja hintaa tulee yht. noin 500 egee töineen...että ei ole varmaankaan alkuperäiselläkään menneet eurot ja markat sekaisin.
Euro nosti varaosien hintoja reippaasti.Hinnat vaihtelevat sen mukaan kuinka yleinen automerkki on.Ajatellaan vaikkapa pientarvikkeita,joissa kate on kovin,esimerkiksi 5w12v takavalon polttimo,ennen noin 50-100penniä,nyt n.40senttiä=240penniä että silleen.
- kuseteta
tosin korjaamon olisi pitänyt sinua valistaa asiasta ennen auton luovutusta. kysy varaosaliikkeestä mitä jarrusylinterit tai jarrusylinterin männät maksaa (ja onko pakko ostaa alkuperäisenä, voit kysyä tarvikeosan saatavuutta) ja tietenkään ei ole pakko korjuuttaa merkkiliikkeesä, noi hommat hoituu muullakin pajalla.
- metallikukko
ja kysynyt mitä tehdään.
Jarrut laahaten ajaminen lisää polttoaineen kulutusta ja syö palat ja levyt ennen aikojaan .
Sen lisäksi saattaa jossain tapauksissa johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
Ei takajarrusylintereiden vaihdossa ole mitään niin ihmeellistä ettei käsistään kätevä amatöörikin siitä selviäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069