Taas on yhet vaikeat juhlapyhät takana. Neljästä illasta miehelläni oli yksi selvä ilta.. Kun juominen alkaa sille ei tule loppua. Hänelle ei saa sanoa vastaan, varsinkaan minä. Hän lähtee tielle tietymättömille kertomatta minulle ja tulemalla kotiin aamulla 7 aikaan. Itse huonosti nukutun ja huolesta sairaan yön jälkeen saan kuulla kaiken mikä minussa on vikana. Vaikka tämä on koettu monen monta kertaa en voi olla antamatta takaisin ja huudan. Huudan vaikka tiedän, että se on turhaa, koska hän ei muista siitä hetkestä mitään kunhan herää seuraavan kerran.
Päivällä on morkkis. Hän pyytää anteeksi, haukuu/syyttää itseä.. ja minä annan (nykyisin pitkin hampain) anteeksi. Ilta lähestyy, lupaus unohtuu ja alkoholi taas maistuu.. Kaikki alkaa alusta.
Pyhät ohi. Muutama selvä viikko. Kaikki hyvin. Huonot hetket unohtuu. Jokin toinen juhla lähestyy ja se alkaa taas.
Olen seurustellut tämän miehen kanssa jo 7,5 vuotta.. näistä viimeiset 2,5 on ollu tällaista. Mitta on nyt täynnä. Onko ero ainoa vaihtoehto?
Alkoholistiko?
10
1410
Vastaukset
- parikymppinen
Itsellä myös vaikeita juhlapyhiä on kestetty nyt viisi vuotta. Mieheni on selvinpäin todella mukava, asiallinen ja ihana. Mutta sitten kun on vaikka nyt juhannus, niin silloin viinaa otetaan niin paljon kun jaksaa juoda. Ei puhettakaan, että juomista voisi hidastaa tai lopettaa jossain kohtaa iltaa. Itse olen huolesta sykkyrässä, ramppaan vessassa hermostuksissani enkä saa nukuttua kun mies on ryyppäämässä. Harvoin hän kuitenkin juo, ehkä 5-10 kertaa vuodessa.
Onko siis vain kestettävä ne kerrat kun hän juo? Juodessaan hän muuttuu välinpitämättömäksi, minun sanomisilla ei ole merkitystä, ei myöskään hänen antamillaan lupauksilla kotiintulosta tai siitä mihin aikaa tulee. Tai jos olen luvannut hakea hänet, ei hän välttämättä suostukaan vielä kotiin.
Nykyään mielummin lupaan hakea hänet, ettei menee rahat taksiin ja toisaalta ei ainakaan satu mitään.
Huolehdinko liikaa?
Olen joskus miettinyt eroakin hänestä, mutta sitten taas on pitkä selvä jakso enkä silloin halua hänestä erota. Toisaalta pelkään myös, kuka hänen asioistaan eron jälkeen huolehtisi?- Oma Elämä
parikymppinen kirjoitti:
>>Toisaalta pelkään myös, kuka hänen asioistaan eron jälkeen huolehtisi?>>
Kuulehan sie parikymppinen, HANKI ITSELLESI ELÄMÄ!
Siis ala elää omaa elämääsi... pyörii alkoholin ympärillä; tämä pitää pitää mielessä kun yrittää ymmärtää häntä.
Teidän molempien, niin Cathyn kuin parikymppisenkin miehet ovat alkoholisteja.
Alkoholistin elämä on todellista vain juovuksissa. Jokin syy pakottaa hänet aikanaan irtautumaan tästä todellisuudesta, mutta hän alkaa välittömästi pedata uutta paluuta ihanuuteensa. Parikymppinen kirjoittaa:
"Mieheni on selvinpäin todella mukava, asiallinen ja ihana."
Niin on. Hän yrittää kerätä pisteitä, vahvistaa asemaansa, nostaa statustaan silmissäsi, saada asiat kuntoon jotta voisi turvallisesti aloittaa juomisen uudelleen. Kaikki hänen tekonsa, toimensa ja ajatuksensa tähtäävät tähän yhteen päämäärään. Te kaikki alkoholistien puolisot, seurustelukumppanit, lapset, vanhemmat ja muu lähipiiri olette toisarvoisia tässä prosessissa mutta hän tarvitsee teitä kulissikseen muuhun yhteiskuntaan päin. Usein myös rahan- tai ruuan- tai yösijan-antajakseen. Käsitteet "rakkaus", "kiintymys" tai "velvollisuus" ovat kovin heikkoja hänen harhaisessa mielessään.
Alkoholi on saatanallinen isäntä, se orjuuttaa käyttäjänsä täydelleen. Kun tarkkailet häntä hänen selvinä kausinaan, ajattele aina:"Miten tämä tai tuo käyttäytyminen tai teko liittyy viinaan?" Jokainen niistä nimittäin liittyy. Minä tiedän, itsestäni.
Kirjallisuutta:
AA:n Iso Kirja
Raimo O. Kojo: Eroon viinasta- parikymppinen
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
pyörii alkoholin ympärillä; tämä pitää pitää mielessä kun yrittää ymmärtää häntä.
Alkoholistin elämä on todellista vain juovuksissa. Jokin syy pakottaa hänet aikanaan irtautumaan tästä todellisuudesta, mutta hän alkaa välittömästi pedata uutta paluuta ihanuuteensa. Parikymppinen kirjoittaa:
Niin on. Hän yrittää kerätä pisteitä, vahvistaa asemaansa, nostaa statustaan silmissäsi, saada asiat kuntoon jotta voisi turvallisesti aloittaa juomisen uudelleen. Kaikki hänen tekonsa, toimensa ja ajatuksensa tähtäävät tähän yhteen päämäärään. Te kaikki alkoholistien puolisot, seurustelukumppanit, lapset, vanhemmat ja muu lähipiiri olette toisarvoisia tässä prosessissa mutta hän tarvitsee teitä kulissikseen muuhun yhteiskuntaan päin. Usein myös rahan- tai ruuan- tai yösijan-antajakseen. Käsitteet "rakkaus", "kiintymys" tai "velvollisuus" ovat kovin heikkoja hänen harhaisessa mielessään.
Alkoholi on saatanallinen isäntä, se orjuuttaa käyttäjänsä täydelleen. Kun tarkkailet häntä hänen selvinä kausinaan, ajattele aina:"Miten tämä tai tuo käyttäytyminen tai teko liittyy viinaan?" Jokainen niistä nimittäin liittyy. Minä tiedän, itsestäni.
Kirjallisuutta:
Raimo O. Kojo: Eroon viinasta.. viina ei kuitenkaan maistu kuin 5-10 kertaa vuodessa. Siltikö luokitellaan alkoholistiksi?
Olen yrittänyt jutella mieheni kanssa tilanteesta, mutta hänen mielestään alkoholi ei ole hänelle mikään ongelma. Ja ehdotukseen raittiudesta hän puuskahtaa, että pitäisikö hänen olla juomatta tästä lähtien aina? - Sirkka V
pyörii alkoholin ympärillä; tämä pitää pitää mielessä kun yrittää ymmärtää häntä.
Kirjallisuutta:
Raimo O. Kojo: Eroon viinastaToi pisteiden keräämisjuttusi sai aikaan kyllä jonkinlaisen aha-elämyksen. Meidän suvun ammattijuoppo saa jonkun sekopäisen rähinäkohtauksen takia taas kerras porttarit suvun yhteisiin tiloihin. Sitten on pari viikkoa suht raittiina kivakallena ja saa äitinsä kautta porttarin kyseenalaiseksi. Alkaa kuukausien pituinen valittaminen ja iniseminen.
Lopulta joku antaa periksi jotta suvun vanhuksille tulisi rauha sen jatkuvista valittamisista. "Sehän on ihan kunnon poika nyt, ei se enää juo."
Joo-o. Sitten taas tullaan jollakin teräaseella kuusen takaa kimppuun, yritetään polttaa talo tai nyt viimeksi katkaisi pakastimesta virran jotta yhteiset riista- ja kalasaaliit tuhoutuivat sopivasti juhannuspyhiksi haisevaksi velliksi.
Mies 53 vuotias, äitinsä hamenhelmojen alta terrorisoi koko sukua. Poliisi ei auta, sillä kännissä teräaseella uhkailu ei ole "riittävä" laittomaksi uhkailuksi. Olen ajatellut että käyn hakemassa pakettiautollisen viinaa ulkomailta ja annan koko lastin sille joululahjaksi. parikymppinen kirjoitti:
.. viina ei kuitenkaan maistu kuin 5-10 kertaa vuodessa. Siltikö luokitellaan alkoholistiksi?
Olen yrittänyt jutella mieheni kanssa tilanteesta, mutta hänen mielestään alkoholi ei ole hänelle mikään ongelma. Ja ehdotukseen raittiudesta hän puuskahtaa, että pitäisikö hänen olla juomatta tästä lähtien aina?muotoja, tuurijuoppous on niistä yksi. Isäni - levätköön rauhassa - joi 1-2 kertaa vuodessa. Mutta silloin täyspäiväisesti ja viikosta kolmeen viikkoon kerralla pystymättä hallitsemaan tilannetta. Kyllä hän oli alkoholisti.
Kirjoitat:
"Olen yrittänyt jutella mieheni kanssa tilanteesta, mutta hänen mielestään alkoholi ei ole hänelle mikään ongelma. Ja ehdotukseen raittiudesta hän puuskahtaa, että pitäisikö hänen olla juomatta tästä lähtien aina?"
Juova alkoholisti kieltää ongelmansa viimeiseen asti, ei myönnä asiaa itselleenkään, saati muille. Se on puolustautumismekanismi, hän ei halua luopua juomisesta eikä tulla syyllistetyksi. Mitä tulee juomattomuuteen, alkoholistilla ei ole kuin kaksi asentoa ryypyssään: on ja off.
Kerro hänelle seuraavan ryyppykauden loputtua, heti kun hän on selvinnyt, ihan kaunistelematta ja selityksiä kuuntelematta, miltä se juominen sinusta on tuntunut. Mitä hän on juovuksissa tehnyt, mitä puhunut, miltä se on näyttänyt. Siinä tilanteessa alkoholistin mieli saattaa olla auki ja häneen voi pystyä vaikuttamaan.- cathy
Kirjallisuutta:
Raimo O. Kojo: Eroon viinastaNiin.. kai se sitte on jotain pisteiden keräämistä. Parikymppisen kirjottamat "maailman ihanin mies" on tuttu sanonta itelleni, mutta siihen perään tulee helposti lisättyä "mutta sillon ku se on juomassa". Mä oon viimesen puolen vuoden aikana yrittäny saada joka juomisen jälkeen sen tajuamaan miltä musta on tuntunu, mut en vissiin osaa tuoda omaa itseäni oikein ilmi tai siitä ei vain välitetä kun kohta jo on kerätty ns. pisteitä ja aletaan puhua uudesta juomisreissusta. Ero pelottaa, mutta kun ajattelee että tätä olisi koko loppu elämä niin onko se sitten oikean laista elämää..
- vaikea antaa
ehdotonta vastausta. On kuitenkin olemassa AL- ANON yhteisö, joka on tarkoitettu niille, jotka kärsivät läheisensä alkoholinkäytöstä. Googlesta löytyy, toivon että haette ja saatte apua itsellenne.
- Juunu
Niin ikävältä kun tämä kuulostaakin, niin juova alkoholisti tarvitsee jonkun joka mahdollistaa hänelle tuon itsekeskeisen elämänmenon ja juopottelun.
Juoppo tarvitsee jonkun ylläpitämään perhekulisseja, siivoamaan, kokkaamaan, pyykkäämään, kuskaamaan ja jopa rahoittamaan juomista. Jonkun täytyy peitellä, salailla, valehdella sukulaisille tai työnantajalle juopon puolesta.
Jos juopolla ei olisi ketään, hän joutuisi miettimään syitä yksinololleen ja hylätyksi tulemiselleen, joutuisi kysymään itseltään, olenko kenties mennyt liian pitkälle.
Minäkin olin selvinpäin 'maailman mukavin' mies, vaikka kännipäissä tulin haukkuneeksi ja huoritelleeksi vaimoa, joka juuri oli hakenut minut rahattomana kapakasta.
Lähes jokainen tuntemani raitistunut alkoholisti oli ennen 'järkiintymistään' katsonut parisuhteensa aivan viimeiseen valomerkkiin saakka. Eli heillä kaikilla oli joko ero juuri tapahtunut tai se oli pantu vireille.
Eihän erokaan joka kerta auta juoppoa raitistumaan, mutta yhteiselämän jatkaminen entiseen malliin ajaa suhdetta ja juomista aina vaan pahempaan jamaan. - täälläkin
Miesystäväni on myös alkoholisti. Tietää ja tunnustaa sen itsekin, mutta juominen ei "tällä hetkellä" ole "ongelma". Ei vain ymmärrä, miksei voisi ottaa, kun eihän siitä kenellekään haittaa ole. Eipä ei. Ei tarvita kuin vähän kaljantuoksahdusta ilmassa, kun tunnelma on jo pilalla. Tiedän, että jos sanon jotain asiasta, sota on valmis. Parempi siis olla hiljaa, jos ei halua omaa persoonaansa revittävän kappaleiksi. Juomismääristä en tiedä, enkä ole oikeastaan kovin kiinnostunutkaan. Mies nimittäin juo salaa, mutta minä tietysti huomaan ainakin omasta mielestäni heti, jos on korkattu. Juominen kuitenkin on nyt jo päivittäistä, joka ilta menee ainakin jonkin verran. Mies on jokunen vuosi sitten jopa keskeyttänyt juomisen muutamaksi vuodeksi, mutta nyt juonut taas jo pitempään. Homma on edennyt viime kuukaudet aika vauhdilla, mutta niinhän se taitaa kuvio mennäkin silloin, kun holisti on joskus aikaisemmin jo ollut täyspäiväinen juoppo. Kaiken aikaa mietin, mitä tilanteen kanssa teen. Onneksi emme asu yhdessä, eikä oma elämä mene erotessakaan kokonaan uusiksi. Irrottautuminen vain on niin mielettömän vaikeaa, vaikka olen sitä yrittänyt jo useampaan otteeseen.
Tenström sanoi asiat kyllä naulan kantaan ja todella herättävästi. Itsekin olen ajatellut, että miehen käytös ja tekemiset selvinpäinkin ovat usein (aina?) jotenkin juomista valmistelevia. Riidan jälkeen hyvitellään ja ollaan mielinkielin. Olen pettänyt selvästikin itseäni kuvittelemalla, etten olisi juomisen mahdollistaja, koska en pyykkää enkä siivoa miehen huushollia juurikaan. En kanna kaljaa enkä ole autokuski, eikä minua käytetä taloudellisesti hyväksi. Mutta kulissi olen ihan varmasti! En vain ollut tullut sitä ajatelleeksi. Minun olemassaoloni miehen elämässä on jonkinlainen merkki suvulle yms, ettei juominen voi mitenkään olla kovin paha ongelma, jos ongelma ollenkaan. Sen takia varmaankin mies olisi virallistamassa suhdetta mahdollisimman nopeasti. Minä jarrutan ja ajattelen, että käyn omaa irrottautumisprosessiani läpi, kunnes se on valmis. Ja toisaalta toivon koko ajan, että mies käsittäisi, ettei tästä ikinä sen valmiimpaa tule, jos juominen jatkuu. Taidan olla vain hyväuskoinen hölmö, liian optimistinen ja luulla itsestäni ja merkityksestäni liikoja. Kun todellakin se juominen on ehdottomasti ykkönen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104