kortesi kekoon tai edes tikku(j)a ristiin!
Koska täällä palstallakin usein käy niin,että sanat käsitetään väärin,joko tahattomasti tai tarkoituksella.
Voisko syynä olla kielemme monimutkaisuus.
Vaikkapa vain kahden sanan järjestystä muuttaa, se voi aiheuttaa erilaisen mielleyhtymän lukijassa.
Laittakaapa omia huomioitanne sellaisista sanoista, sanonnoista, mitkä helposti aiheuttavat jonkinasteista sekaannusta tai antaa mielikuvitukselle vallan?
Sana,sanat,sanonnat; siis, olkaapa 'ystävät hyvät'.... jatkakaa aiheesta.
"ystävä hyvä",sanotaan helposti lauseen aloituksena,kun halutaan vaikkapa huomuttaa toiselle,ettei hänen mielipiteensä olut juuri 'mistään kotoisin'.
"Hyvä ystävä" ei sensijaan sopisi em. asiayhteyteen ja olisi ainakin selvästi eri painotteinen,kuin toisinpäin sanottuna.
'Tuleppas panemaan',
39
2224
Vastaukset
- minä vaan
Yksi on että " kehtaa" sana, toisille se on häpeä ja toisille ei halua jotakin.
- häjypoika
Kertokaapa mitä ymmärrätte seuraavilla eteläpohojalaavilla sanoolla:
- häjypoika
- trossata
- pöröttää
- honata
- kivenlieru
- kurmoottaa
- luohataHäjypoika = entisajan kovis
trossata = ????
pöröröttä = oisko, puhua liiotellen
honata = älytä asia
kivenlieru= ???
Kurmottaa = "Opettaa fyysisesti"
luohata = seurustella(ko)?- ~olennainen~
- häjypoika - kuopus
- trossata - kehua, kerskata
- pöröttää - ???
- honata - hoksata, oivaltaa
- kivenlieru - ???
- kurmoottaa - lyödä fyysisesti sekä sanallisesti
- luohata - vetelehtiä, hengailla
että onko se meijjän kiltti emw saanu auringon pistoksen satteella, kun jo räävittömiä avauksia..tekee.:))
aiheeseen liittyen "panee parastaan" sanapari jonta voi mieltää mielikuvituksensa puitteissa miten kukin..:)
savolaisen 'suojelukohteen' ja synomyymin joka merkitsee epämääräistä matkaa samalla.
Ootkos tietoinen?
Helpotan hiukan,kyseessä on 'kuvitteellinen lintu'!emw34 kirjoitti:
savolaisen 'suojelukohteen' ja synomyymin joka merkitsee epämääräistä matkaa samalla.
Ootkos tietoinen?
Helpotan hiukan,kyseessä on 'kuvitteellinen lintu'!kaakanako, joka on aina niin kaakana ettei metättäjä siihen satu :)
Pirrejuupas kirjoitti:
kaakanako, joka on aina niin kaakana ettei metättäjä siihen satu :)
se on kaakana".
No just niin.- Likka
emw34 kirjoitti:
se on kaakana".
No just niin.Kuten on havaittu,urbaanitalitiaiset ovat lyhentäneet laulunsa tityy-muotoon. Kun hesalainen tinnti lauloi savolaistintille tityytä, savolaistintti vastasi pitemmän kuavan mukkaan "titipä hyvinnii tyy". Myö savolaeset tietenni skoolataannii hölökynpä hyvinnii kölökyn!
- rallityttö60
koiranleuka tarkoitaa koiranleukaa ja ihmistä joka vääntää jutunjuurta.
vertaukset ihmisen ulkoisen tai menttaalisuuden rinnastus eläinlajeihin.
Valitettavan usein siihen sisältyy pilkkateko.- Juhannus-taika
se ole koiran leuka, ei yhdyssana, kun puhutaan koiran pään osasta.
Juhannus-taika kirjoitti:
sanat puhuttuna kuulostavat samoilta.
Kirjoitettunakin sen tarkoituksen kyllä ymmärtää.eikö?
Kieliopista en todellakaan juuri mitään tiedä,ja varmasti olet oikeassa sen suhteen oikeassa.
Ps. Sentään jotain jäi ainakin kolmannelta luokalta äidinkielestä mieleen, nimittäin ihminen koettaa ja aurinko koittaa.Siinä on se varsinainen oppi,mikä koulusta sellaisenaan jäi mieleen.Muuta en ainakaan muista.
Muutenkin olin terävänä kyseisenä vuonna,koska myös opin ilmansuunnat ja niiden järjestyksen paperille merkitsemään.emw34 kirjoitti:
Kieliopista en todellakaan juuri mitään tiedä,ja varmasti olet oikeassa sen suhteen oikeassa.
Ps. Sentään jotain jäi ainakin kolmannelta luokalta äidinkielestä mieleen, nimittäin ihminen koettaa ja aurinko koittaa.Siinä on se varsinainen oppi,mikä koulusta sellaisenaan jäi mieleen.Muuta en ainakaan muista.
Muutenkin olin terävänä kyseisenä vuonna,koska myös opin ilmansuunnat ja niiden järjestyksen paperille merkitsemään.että sanotaan pihlaja eikä pihjala - muistan kuin eilisen päivän, kun jankutin open perässä tuota "pih la jaa" :))
Pirrejuupas kirjoitti:
että sanotaan pihlaja eikä pihjala - muistan kuin eilisen päivän, kun jankutin open perässä tuota "pih la jaa" :))
opettelemaan r-kirjainta senjälkeen, kun juuri sellainen koiranleukainen kauppias sanoi sille,"kun seuraavan kerran ostat lusinoita, niin meillä ei oo, mutta rusinoita vois löytyäkin.
jk.Tosta pihjalan marjasta olis kans aivan tosi juttu,kun yhdeksänhenkisen naapurin eräs isosisko opetti pikkuveljelleen sen tavaamista.
Koska on vähän k-18 juttuja, niin laitan sensuroiden.
Pi.)-..)= pihlajapuu.Poika sitä sitten ylpeänä esitti meille hiukan vanhemmille lapsille ja mukavaa oli. Onneksi ei sentään ollut vielä edes ekalla luokalla poika. Olis varmaan saanut kuritusta sekä koulussa,että kotona,koska isä oli melko herkkä tarttumaan remmiin.No ei olis tyttökään ilman remmiä selvinnyt?- Pastori Silli
Pirrejuupas kirjoitti:
suuri sydäminen ihminen, hän ei ole välttämättä saanut vain sydämen laajentumaa :)
Pannaan pannaan sanoi Paavi. Tämähän on kova rangaistus katolisessakirkossa. Vaikka itselleni aina niin kielipitkällä ootettava komento. Eipä ole kaikkien hyvä yhenlainen.
Pastori Silli kirjoitti:
Pannaan pannaan sanoi Paavi. Tämähän on kova rangaistus katolisessakirkossa. Vaikka itselleni aina niin kielipitkällä ootettava komento. Eipä ole kaikkien hyvä yhenlainen.
Oulun alapuolelta ja ensimmäistä oman huushollimme lihakeittoa syödessämme kysyi,onkohan keitto liian tuimaa,en ensinnäkään tiennyt mitä tuimalla tarkoitti,mutta sanoi kyseessä olevan suolan määrän 'sopivuus',niin sanoin,että lisää vois vähän laittaa,siis hänen mielestään tuimaa, kun tuima meillä hämeessä tarkoittaa liian suolaista.
No onneks ei sen vuoksi heti kantapäitä vastakkain käännetty,vaan väitellään edelleen monista muista "tärkeistä merkityksistä"..,eikä paavin pannaan julistuksiakaan ole kovin käytetty neuvottelujen tuoksinnoissa.- rallityttö60
kansakoulun käynyt tulipahan taas mokattua itsensä. Sepä hyvä että on viisaitakin ihmisiä jotka osaa suomenkielen kunnolla tyhmä kuin aasi olen. On se hyvä että sinä osaat olla fiksu ja filmaattinen . Minun tapani ei ole arvostella ihmisiä edes kirjoituksen mukaan. Kaikkea hyvää sulle.
- Tilutar
emw34 kirjoitti:
Oulun alapuolelta ja ensimmäistä oman huushollimme lihakeittoa syödessämme kysyi,onkohan keitto liian tuimaa,en ensinnäkään tiennyt mitä tuimalla tarkoitti,mutta sanoi kyseessä olevan suolan määrän 'sopivuus',niin sanoin,että lisää vois vähän laittaa,siis hänen mielestään tuimaa, kun tuima meillä hämeessä tarkoittaa liian suolaista.
No onneks ei sen vuoksi heti kantapäitä vastakkain käännetty,vaan väitellään edelleen monista muista "tärkeistä merkityksistä"..,eikä paavin pannaan julistuksiakaan ole kovin käytetty neuvottelujen tuoksinnoissa.Renki lämmitti saunaa ja kysyi piioilta:
- Tahtooko tytöt kylpee?
Piiat vastasivat:
- Ei myö tuommosen kanssa, joka ei ossoo sannoo ärrää. - Juhannus-taika
rallityttö60 kirjoitti:
kansakoulun käynyt tulipahan taas mokattua itsensä. Sepä hyvä että on viisaitakin ihmisiä jotka osaa suomenkielen kunnolla tyhmä kuin aasi olen. On se hyvä että sinä osaat olla fiksu ja filmaattinen . Minun tapani ei ole arvostella ihmisiä edes kirjoituksen mukaan. Kaikkea hyvää sulle.
ei kukaan voi mokata, ehkä minä olin se itseni mokaaja. On rikkautta ilmaista itseään. Kun on tällainen pilkun viilaaja, ei aina tahdo osata pitää sormiaan kurissa.
Pyydän anteeksi, kumarran ja niiaan. :) - Likka
emw34 kirjoitti:
Muutenkin olin terävänä kyseisenä vuonna,koska myös opin ilmansuunnat ja niiden järjestyksen paperille merkitsemään.Yhdyssanat ovat tärkeä osata kirjoittaa oikein. Ajattelepas, mitä eroa on mummon lihamurekkeela ja mummonlihamurekkeella !
Likka kirjoitti:
Yhdyssanat ovat tärkeä osata kirjoittaa oikein. Ajattelepas, mitä eroa on mummon lihamurekkeela ja mummonlihamurekkeella !
tietysti 'hyvinnii'tärkeää.
Mutt,mut, vaikka ei ossaa, niin kirjoittaa kannattaa silti niillä avuilla kun on.
Yleensä asiayhteydestä voi päätellä,mitä kirjoittaja kulloinkin tarkoittaa.
Toi 'mutta' sana on eräs suomenkielen parhaita sanoja mitä tiedän.Sen avulla on hyvä alkaa selittely,niinkuin minäkin äsken tein.
Entäpä sana Likka, mistä nää tämmöisen minimerkin hoksasit ottaa. Tulee aivan nuoruus siitä sanasta mieleen!- on yhdyssana
ilman yhdysviivaa.
- Mieluummin
emw34 kirjoitti:
Muutenkin olin terävänä kyseisenä vuonna,koska myös opin ilmansuunnat ja niiden järjestyksen paperille merkitsemään.päivä koittaa tai aamu koittaa. Miten aurinko koittaa?
Olenko väärässä? Mieluummin kirjoitti:
päivä koittaa tai aamu koittaa. Miten aurinko koittaa?
Olenko väärässä?Auriko koitti ja siitä asti olen sen opetuksen mukaan koittaa ja koettaa sanan käytön sisäistänyt.Sitä en todellakaan tiedä, mitä suomenkielen tuntijat siitä ja sen oikeellisuudesta sanoo?
Olisko opettaja ehkä ajatellut,että aurinko on sen ikäisille oppilaille kuitenkin konkreettisempi asia, kuin päivän- tai aamun koitto,jota meillä tavattiin sanoa aamunkoi.- Likka
emw34 kirjoitti:
tietysti 'hyvinnii'tärkeää.
Mutt,mut, vaikka ei ossaa, niin kirjoittaa kannattaa silti niillä avuilla kun on.
Yleensä asiayhteydestä voi päätellä,mitä kirjoittaja kulloinkin tarkoittaa.
Toi 'mutta' sana on eräs suomenkielen parhaita sanoja mitä tiedän.Sen avulla on hyvä alkaa selittely,niinkuin minäkin äsken tein.
Entäpä sana Likka, mistä nää tämmöisen minimerkin hoksasit ottaa. Tulee aivan nuoruus siitä sanasta mieleen!Hämeessä tyttöä kutsutaan likaksi ja kun minä savolaistyttö sain hämäläisen miehen, hän alkoi kutsua minua likakseen.Se on lempinimeni vieläkin. Tyttäremme ovat pikkulikkoja, vaikka ovat jo aikuisia. Lapsenlapsissa on minilikkoja.
Likka kirjoitti:
Hämeessä tyttöä kutsutaan likaksi ja kun minä savolaistyttö sain hämäläisen miehen, hän alkoi kutsua minua likakseen.Se on lempinimeni vieläkin. Tyttäremme ovat pikkulikkoja, vaikka ovat jo aikuisia. Lapsenlapsissa on minilikkoja.
onnestanut,siis päässyt 'hyviin naimisiin' hämäläisen kanssa.
Mitenhän, jos teillä oliskin mies savolainen ja ensimmäistä kertaa saatille pyrkimässä.
Siihen aikaanhan paljon vielä saatettiin kulkea pyörällä tansseissa.
Kuinkas hän savon kielellä olis kysyny, onko tytöllä(neidillä) pyörää???- Likka
emw34 kirjoitti:
onnestanut,siis päässyt 'hyviin naimisiin' hämäläisen kanssa.
Mitenhän, jos teillä oliskin mies savolainen ja ensimmäistä kertaa saatille pyrkimässä.
Siihen aikaanhan paljon vielä saatettiin kulkea pyörällä tansseissa.
Kuinkas hän savon kielellä olis kysyny, onko tytöllä(neidillä) pyörää???Justiinsa ukkoni sanoi, että pans antaen kaljaa, kun tuli jano raivaussahahommissa. Pyöräilystähän viännetään niitä tankovitsilöetä jos jonniilaesija, joten en ennee uslkalla kahtookkaan tänne nettiin.
- mieluummin
emw34 kirjoitti:
Auriko koitti ja siitä asti olen sen opetuksen mukaan koittaa ja koettaa sanan käytön sisäistänyt.Sitä en todellakaan tiedä, mitä suomenkielen tuntijat siitä ja sen oikeellisuudesta sanoo?
Olisko opettaja ehkä ajatellut,että aurinko on sen ikäisille oppilaille kuitenkin konkreettisempi asia, kuin päivän- tai aamun koitto,jota meillä tavattiin sanoa aamunkoi.sen enempää väitellä, mutta aurinko nousee. Mitähän se aurinko koittaa oikein tarkoittaa? Se vain kuulostaa aika hullulta.
Ehkä tähän joku suomenkielen erikoistuntija vastaa, onko mahdollisesti jossakin päin Suomea sellainen sanonta. Sehän on hyvin mahdollista. mieluummin kirjoitti:
sen enempää väitellä, mutta aurinko nousee. Mitähän se aurinko koittaa oikein tarkoittaa? Se vain kuulostaa aika hullulta.
Ehkä tähän joku suomenkielen erikoistuntija vastaa, onko mahdollisesti jossakin päin Suomea sellainen sanonta. Sehän on hyvin mahdollista.maailman tärkeimpiä asioita, paitsi tietysti se aurinko.
Hyvää kesää kuitenkin.
Eppuja siteeraten: "aurinkokin paistaa, vaikkei sitä näy".- Laulele virsiä
mieluummin kirjoitti:
sen enempää väitellä, mutta aurinko nousee. Mitähän se aurinko koittaa oikein tarkoittaa? Se vain kuulostaa aika hullulta.
Ehkä tähän joku suomenkielen erikoistuntija vastaa, onko mahdollisesti jossakin päin Suomea sellainen sanonta. Sehän on hyvin mahdollista.siellä "koi ainakin koittaa"! Tuskin se kuitenkaan on koiperhonen.
- juttu:
on poikapaha, tarkottanee jonkinlaista poikariepua, kun taas paha poika, hm... mitä lieneekin...? :-)
- peukalo
Paha poika, tuhma poika on kukan nimi. Kukka heittelee siemeniään mihin ruukkuun sattuu.
- tätä kävelyä
Voisko joku valistaa minkälaista mahtaa olla nauhakävely?
Paikallisessa lehdessä eräs liike mainostaa usein nauhakävelykenkiä...
Miten sitä mennään ,hilipatipippan.......kenkiä sopii ainakin letkajenkassa käyttää.
Taitaa vain siinä hommassa joutua olemaan pitkiä aikoja telakalla.
- mitenkäs ois?
PANEPPAS TULEMAAN, asia saa aivan uuden merkityksen vai kuinka?
Tuttu sanonta: järjestyshän se olla pitää.
Useilla sanoilla on tosi erilainen kaiku, jos ne kirjoittaa eri järjestyksessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496215Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6412562Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721046Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551040- 64934
- 66897
- 228854