Suomalaisten suosikkimatkakohteet olivat viime vuonna Viro, Espanja, Ruotsi, Venäjä ja Kreikka. Yli puolet kaikista yöpymisen sisältävistä lomamatkoista tehtiin näihin maihin.
Euroopan maista Italia ja Latvia ovat kasvattaneet suosiotaan.
Lue uutinen Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id37620.html
Mikä on sinun suosikkimatkakohteesi ja miksi? Onko joku maa, jonne palaat toistuvasti?
Suosikkimatkakohteet pitävät pintansa
115
20700
Vastaukset
- Kiwi
Uusi Seelanti ehdottomasti, nyt ja aina.
- juoppomies
Ketkä dokaa tänään.?
- Nimetön
mikä ihme seelandi
- mikä!?!
Nimetön kirjoitti:
mikä ihme seelandi
mitä nähdään suomessa? turismi topla nolla. ihmiset?
juopoja. uus seelantissa mene katsomaan vain maisemat ---> taru sormusten herrasta. - Ehdoton must
Kyllä. Uusi Seelanti. Tulin sieltä muutama päivä sitten. Jos olikin talvi, se oli upea. Kaunis maa. Eteläinen saari on puhdas, luonto on koskematon. . . . Ehdoton. Hyi kaikki kännäyskohteet..... !
- ssss33
Jos haluat olla rauhassa. Älä mene silloin kun kaikki muut menevät. Katso hetken aikaa tuhansia vuosia vanhoja moskeijoita ja mieti..
- Uusi....
Ehdoton must kirjoitti:
Kyllä. Uusi Seelanti. Tulin sieltä muutama päivä sitten. Jos olikin talvi, se oli upea. Kaunis maa. Eteläinen saari on puhdas, luonto on koskematon. . . . Ehdoton. Hyi kaikki kännäyskohteet..... !
Joo, minäkään en käy kuin kaikkein kalleimmilla reissuilla, jotta voin sitten kehua kaikille tutuille ja jopa netissä tuntemattomille missä kaukaa JA kalliissa paikassa olen käynyt.
- ......
ssss33 kirjoitti:
Jos haluat olla rauhassa. Älä mene silloin kun kaikki muut menevät. Katso hetken aikaa tuhansia vuosia vanhoja moskeijoita ja mieti..
"Katso hetken aikaa tuhansia vuosia vanhoja moskeijoita ja mieti.."
Istanbul on upea paikka mutta moskeijat siellä ei kyllä ole tuhansia vuosia vanhoja.Kaupungin nimi oli ennen Konstantinopol joka oli Bysantin keskus.Se on ollut vajaa tuhat vuotta osa entistä ottomaanien imperiumia joka on nykyisin Turkki. - Mikko79
ssss33 kirjoitti:
Olen käynyt muutamia kertoja Serbiassa.Belgrad on upea kaupunki jossa kannattaa käydä kesällä.Kaupungin keskusta on hieno ja siellä on aina menoa 24/7.Siellä on myös iso järvi jossa hiekkarannat.Klubi kulttuuri on Euroopan huippua joten bailaajillekin löytyy jotain.Siellä on hienoja kahviloita ja ravintoloita joella sekä ympäri kaupunkia.Myös Novi sad on hieno kaupunki jossa kannattaa käydä.Suosittelen myös Serbian maaseutua jossa on upea luonto.Vuoria,laaksoja,jokia,järviä ja metsiä.Paljon koskematonta luontoa vähän niinkuin suomessa.
- Bagradiin
Siinä olisi tarpeeksi jännitystä ja vanhaa kulttuuria. Onko kukaan kuullut kaksoivirtainmmasta. Se on nykyinen Irak kaikkine ihmeineen.
- Sini-Lintu
Mikko79 kirjoitti:
Olen käynyt muutamia kertoja Serbiassa.Belgrad on upea kaupunki jossa kannattaa käydä kesällä.Kaupungin keskusta on hieno ja siellä on aina menoa 24/7.Siellä on myös iso järvi jossa hiekkarannat.Klubi kulttuuri on Euroopan huippua joten bailaajillekin löytyy jotain.Siellä on hienoja kahviloita ja ravintoloita joella sekä ympäri kaupunkia.Myös Novi sad on hieno kaupunki jossa kannattaa käydä.Suosittelen myös Serbian maaseutua jossa on upea luonto.Vuoria,laaksoja,jokia,järviä ja metsiä.Paljon koskematonta luontoa vähän niinkuin suomessa.
Toivottavasti Belgrad on todellakin muuttunut kuvailemasi laiseksi, sillä ainakin 2002 se ei tuollainen ollut.
Balkanilaisen mittapuun mukaan kaupunki ei mielestäni ollut kovin rikas nähtävyyksillä tai koolla mitattuna. Modernintaiteenmuseossa oli ainoa vierailija vaikka kyseessä oli lauantai-iltapäivä.
Omassa kategoriassani en Belgradia kovin korkealle arvosta, vaikka kaupunki onkin eksoottinen tuntemattomuutensa takia. - Mikko79
Sini-Lintu kirjoitti:
Toivottavasti Belgrad on todellakin muuttunut kuvailemasi laiseksi, sillä ainakin 2002 se ei tuollainen ollut.
Balkanilaisen mittapuun mukaan kaupunki ei mielestäni ollut kovin rikas nähtävyyksillä tai koolla mitattuna. Modernintaiteenmuseossa oli ainoa vierailija vaikka kyseessä oli lauantai-iltapäivä.
Omassa kategoriassani en Belgradia kovin korkealle arvosta, vaikka kaupunki onkin eksoottinen tuntemattomuutensa takia."Toivottavasti Belgrad on todellakin muuttunut kuvailemasi laiseksi, sillä ainakin 2002 se ei tuollainen ollut"
Niin se on varmaan sitten muuttunut mutta en tiedä missä siellä liikuit.
"Balkanilaisen mittapuun mukaan kaupunki ei mielestäni ollut kovin rikas nähtävyyksillä tai koolla mitattuna. Modernintaiteenmuseossa oli ainoa vierailija vaikka kyseessä oli lauantai-iltapäivä"
Mikähän mahtaa olla se Balkanilainen mittapuu?Zagreb,Sarajevo,Tirana,Skopje,Sofia ovat kaikki paljon pienempiä kuin Belgrad kooltaan sekä asukasluvultaan.
Belgrad on entisen Jugoslavian suurin kaupunki sekä pääkaupunki.Sitä kutsutaan Balkanin keskukseksi.Belgrad on oikea kosmopolitan jossa on 2 miljoonaa asukasta.Siellä on monia nähtävyyksiä kuten keskiajalta oleva Kalemegdan linnoitus,Ada ciganlija,Tonava ja Sava joet joiden varrella paljon kelluvia ravintoloita,yökerhoja sekä kahviloita.Siellä on monia kauniita kirkkoja ja historiallisia rakennuksia,sekä museoita ja taidenäyttelyitä joissa olen käynyt.Myös klubeja kaikille eri musiikki ja tyyli mauille.Mutta kaikkein parasta on se ilmapiiri joka siellä on esim.paljon ystävällisiä ihmisiä.Voi olla että et tiennyt mihin mennä ja missä käydä kenenkin kanssa.Itselläni on siellä kavereita joten olen käynyt jokapuolella.Zemun on suosikki paikkani joka on osa Belgradia ja melkein kaupunki itsessään. - Sini-Lintu
Mikko79 kirjoitti:
"Toivottavasti Belgrad on todellakin muuttunut kuvailemasi laiseksi, sillä ainakin 2002 se ei tuollainen ollut"
Niin se on varmaan sitten muuttunut mutta en tiedä missä siellä liikuit.
"Balkanilaisen mittapuun mukaan kaupunki ei mielestäni ollut kovin rikas nähtävyyksillä tai koolla mitattuna. Modernintaiteenmuseossa oli ainoa vierailija vaikka kyseessä oli lauantai-iltapäivä"
Mikähän mahtaa olla se Balkanilainen mittapuu?Zagreb,Sarajevo,Tirana,Skopje,Sofia ovat kaikki paljon pienempiä kuin Belgrad kooltaan sekä asukasluvultaan.
Belgrad on entisen Jugoslavian suurin kaupunki sekä pääkaupunki.Sitä kutsutaan Balkanin keskukseksi.Belgrad on oikea kosmopolitan jossa on 2 miljoonaa asukasta.Siellä on monia nähtävyyksiä kuten keskiajalta oleva Kalemegdan linnoitus,Ada ciganlija,Tonava ja Sava joet joiden varrella paljon kelluvia ravintoloita,yökerhoja sekä kahviloita.Siellä on monia kauniita kirkkoja ja historiallisia rakennuksia,sekä museoita ja taidenäyttelyitä joissa olen käynyt.Myös klubeja kaikille eri musiikki ja tyyli mauille.Mutta kaikkein parasta on se ilmapiiri joka siellä on esim.paljon ystävällisiä ihmisiä.Voi olla että et tiennyt mihin mennä ja missä käydä kenenkin kanssa.Itselläni on siellä kavereita joten olen käynyt jokapuolella.Zemun on suosikki paikkani joka on osa Belgradia ja melkein kaupunki itsessään."Sitä kutsutaan Balkanin keskukseksi.Belgrad on oikea kosmopolitan jossa on 2 miljoonaa asukasta."
Aivan. Kokoonsa ja maineeseensa nähden Belgrad oli minusta yllättävän vaatimaton kaupunki. Ja kuten aiemmin sanoinkin, kummallista, alueen ykköskaupungin ihmiset eivät olleet pätkääkään kiinnostuneet modernista taiteesta. (Museossa oli silloin vielä tavattoman hyvä serbitaitelijan näyttely. Mies on arvostettu taitelija myös maansa rajojen ulkopuolella, nimeä en nyt muista, tehnyt mittavan vuosikymmeniä kestäneen uran.)
Sofian on kauniimpi, Bukarest suurempi ja Zagreb viehättävämpi. Sarajevoa ja Tiranaa en tunne.
Ja vielä niistä ystävällisistä serbeistä... Itse olen ollut rakastunut erääseen serbiin (muualla kuin Serbiassa) ja symppaan muutenkin serbejä _siitä huolimatta_, että itseäni ei ole koskaan kohdeltu yhtä tylysti kuin Belgradissa. Serbit saattavat olla ihania, lämpimiä ja ystävällisiä - jos edustat keskinkertaisuutta ja tavallisuuden normeja. Ainakaan vuonna 2002 serbit eivät vielä olleet oppineet eurooppalaiseen suvaitsevaisuuten ja erilaisuuden kunnioitukseen. - Mikko79
Sini-Lintu kirjoitti:
"Sitä kutsutaan Balkanin keskukseksi.Belgrad on oikea kosmopolitan jossa on 2 miljoonaa asukasta."
Aivan. Kokoonsa ja maineeseensa nähden Belgrad oli minusta yllättävän vaatimaton kaupunki. Ja kuten aiemmin sanoinkin, kummallista, alueen ykköskaupungin ihmiset eivät olleet pätkääkään kiinnostuneet modernista taiteesta. (Museossa oli silloin vielä tavattoman hyvä serbitaitelijan näyttely. Mies on arvostettu taitelija myös maansa rajojen ulkopuolella, nimeä en nyt muista, tehnyt mittavan vuosikymmeniä kestäneen uran.)
Sofian on kauniimpi, Bukarest suurempi ja Zagreb viehättävämpi. Sarajevoa ja Tiranaa en tunne.
Ja vielä niistä ystävällisistä serbeistä... Itse olen ollut rakastunut erääseen serbiin (muualla kuin Serbiassa) ja symppaan muutenkin serbejä _siitä huolimatta_, että itseäni ei ole koskaan kohdeltu yhtä tylysti kuin Belgradissa. Serbit saattavat olla ihania, lämpimiä ja ystävällisiä - jos edustat keskinkertaisuutta ja tavallisuuden normeja. Ainakaan vuonna 2002 serbit eivät vielä olleet oppineet eurooppalaiseen suvaitsevaisuuten ja erilaisuuden kunnioitukseen.Vaikutat erittäin tylsältä henkilöltä ei millään pahalla.Näyttää siltä että olet rakastunut moderniin taiteeseen,mutta mutta menit väärään paikkaan.Se on hyvin tiedettyä että suurin osa Balkanilaisista ei ole kiinnostunut modernista,nykytaiteesta jos ajatellaan millainen historia heillä on.Kroatia on aina ollut poikkeus joka on enemmän länsimaalainen maa ja länsimaista kulttuuria ihannoiva.En ole koskaan ollut kiinnostunut länsimaisesta kulttuurista koska olen syntynyt lännessä ja tiedän kaiken siitä.Serbian ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita historiasta ja urheilusta joista he ovat ylpeitä(sama juttu Kreikkalaisilla,Albaaneilla sekä Bosnialaisilla).Myös politiikalla on suuri rooli siellä.Kaikki nuo asiat voivat olla tylsiä sinulle ja ehkä sen takia et pitänyt siitä ilmapiiristä.
Itse olen suomalainen enkä ole pätkääkään kiinnostunut modernista,nykytaiteesta tai teatterista ym. sellaisesta.Enkä ole koskaan käynyt esim. kiasmassa enkä ole kiinnostunut käymäänkään.Olen kiinnostuneempi Belgradin muista kohteista kuten Kalemegdan linnoituksesta,sotamuseoista sekä historia museoista sekä keskiaikaisista historiallisista löydöistä.Serbia on ollut 500 vuotta Ottomaani imperiumin alaisuudessa,jonka jälkeen Itävalta-Unkarin alaisuudessa,joten Serbia on kiinnostavampi minulle,koska se on sekoitus itää ja länttä.
Olen ollut Sofiassa eikä se ollut mikään kummoinen minun mielestäni.
Bukarest on isompi kuin Belgrad parilla sadalla tuhannella asukkaalla.Minun mielestäni Romaniassa on paljon kauniinpia historiallisia kaupunkeja kuin Bukarest kuten Timisoara,Bresov jne.
Serbit ulkomailla ovat vähän erilaisia niistä jotka asuvat Serbiassa ja yleensä eivät hyvällä tavalla.Serbit ulkomailla ovat paljon isänmaallisempia nationalisteja kuin taas Serbit Serbiassa enemmän realisteja.Serbit Serbiassa tietävät yleensä enemmän maailmasta kuin maailma heistä.Sitä vieraanvaraisuutta ja avoimuutta jota koin Serbiassa serbialaisissa kodeissa en ole kokenut yhdessäkään suomalaisessa kodissa Suomessa.
Serbit ovat enemmän konservatiivejä joten ehkä et sopinut joukkoon oman persoonallisuutesi takia.En välitä itse pahemmin länsimaisista elämarvoista sekä kulttuurista.Serbeillä on mielestäni paremmat elämänarvot kuten perhearvot.Perhe on siellä tärkeä toisin kuin Suomessa.Myöskin Belgradissa et voi nähdä juoppoja luusereita horjuen kaduilla 14v-74v ikäryhmiä tuolta ikäväliltä mutta Suomessa voit nähdä.
Jos suvaitsevaisuudesta puhut niin kyllä ulkomaalaiset ovat siellä tervetulleita.Mutta jos ajattelet kaikkia noita sotia joissa Serbia on ollut niin he eivät pidä hirveästi USA:sta sekä länsi Euroopasta,jotka pommittivat Belgradia vuonna 1999.Belgrad on pommitettu tai tuhottu yli 40 kertaa historiansa aikana enemmän kuin mikään muu Balkanin kaupunki.Minun mielestäni se näyttää silti hyvältä ja siellä on monia nähtävyyksiä mutta ainoa asia mistä en pidä on likaisuus joissain osissa sekä autojen päästöt. - Sini-Lintu
Mikko79 kirjoitti:
Vaikutat erittäin tylsältä henkilöltä ei millään pahalla.Näyttää siltä että olet rakastunut moderniin taiteeseen,mutta mutta menit väärään paikkaan.Se on hyvin tiedettyä että suurin osa Balkanilaisista ei ole kiinnostunut modernista,nykytaiteesta jos ajatellaan millainen historia heillä on.Kroatia on aina ollut poikkeus joka on enemmän länsimaalainen maa ja länsimaista kulttuuria ihannoiva.En ole koskaan ollut kiinnostunut länsimaisesta kulttuurista koska olen syntynyt lännessä ja tiedän kaiken siitä.Serbian ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita historiasta ja urheilusta joista he ovat ylpeitä(sama juttu Kreikkalaisilla,Albaaneilla sekä Bosnialaisilla).Myös politiikalla on suuri rooli siellä.Kaikki nuo asiat voivat olla tylsiä sinulle ja ehkä sen takia et pitänyt siitä ilmapiiristä.
Itse olen suomalainen enkä ole pätkääkään kiinnostunut modernista,nykytaiteesta tai teatterista ym. sellaisesta.Enkä ole koskaan käynyt esim. kiasmassa enkä ole kiinnostunut käymäänkään.Olen kiinnostuneempi Belgradin muista kohteista kuten Kalemegdan linnoituksesta,sotamuseoista sekä historia museoista sekä keskiaikaisista historiallisista löydöistä.Serbia on ollut 500 vuotta Ottomaani imperiumin alaisuudessa,jonka jälkeen Itävalta-Unkarin alaisuudessa,joten Serbia on kiinnostavampi minulle,koska se on sekoitus itää ja länttä.
Olen ollut Sofiassa eikä se ollut mikään kummoinen minun mielestäni.
Bukarest on isompi kuin Belgrad parilla sadalla tuhannella asukkaalla.Minun mielestäni Romaniassa on paljon kauniinpia historiallisia kaupunkeja kuin Bukarest kuten Timisoara,Bresov jne.
Serbit ulkomailla ovat vähän erilaisia niistä jotka asuvat Serbiassa ja yleensä eivät hyvällä tavalla.Serbit ulkomailla ovat paljon isänmaallisempia nationalisteja kuin taas Serbit Serbiassa enemmän realisteja.Serbit Serbiassa tietävät yleensä enemmän maailmasta kuin maailma heistä.Sitä vieraanvaraisuutta ja avoimuutta jota koin Serbiassa serbialaisissa kodeissa en ole kokenut yhdessäkään suomalaisessa kodissa Suomessa.
Serbit ovat enemmän konservatiivejä joten ehkä et sopinut joukkoon oman persoonallisuutesi takia.En välitä itse pahemmin länsimaisista elämarvoista sekä kulttuurista.Serbeillä on mielestäni paremmat elämänarvot kuten perhearvot.Perhe on siellä tärkeä toisin kuin Suomessa.Myöskin Belgradissa et voi nähdä juoppoja luusereita horjuen kaduilla 14v-74v ikäryhmiä tuolta ikäväliltä mutta Suomessa voit nähdä.
Jos suvaitsevaisuudesta puhut niin kyllä ulkomaalaiset ovat siellä tervetulleita.Mutta jos ajattelet kaikkia noita sotia joissa Serbia on ollut niin he eivät pidä hirveästi USA:sta sekä länsi Euroopasta,jotka pommittivat Belgradia vuonna 1999.Belgrad on pommitettu tai tuhottu yli 40 kertaa historiansa aikana enemmän kuin mikään muu Balkanin kaupunki.Minun mielestäni se näyttää silti hyvältä ja siellä on monia nähtävyyksiä mutta ainoa asia mistä en pidä on likaisuus joissain osissa sekä autojen päästöt.Oli mielenkiintoista lukea kommenttisi. Kirjoitat paljon ja kommenteissasi on paljon tietoa. Mutta jotenkin hassua, että kommenttisi aluksi halusit haukkua minut. Rakentava tapa keskustella? Tekeekö se ihmisestä tylsän, että ei tykkää sinun lempikaupungistasi? Tai se, että tykkää taiteesta?
Minun tuntemani ulkomailla asunut serbi ei vastaa ollenkaan sinun näkemystäsi: "Serbit ulkomailla ovat paljon isänmaallisempia nationalisteja kuin taas Serbit Serbiassa enemmän realisteja." Kyseinen kundi oli monen muun tavoin "paennut" Serbiasta , koska ei kokenut voivansa elää poliittisesti ahdistavassa ilmapiirissä.
On pakko hieman lisävalaista negatiivisuuttani Belgradia kohtaan, koska et näyttänyt ymmärtävän, mistä on kyse. Itse arvostan ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Kokemuksieni perusteella näissä asioissa maalla on vielä paljon opittavaa. Belgradissa minulle osoitettiin selvästi, että en ole tervetullut siihen maahan. Tämä vain siitä syystä, että edustan erästä tiettyä vähemmistöä.
Kyllä minä uskon sen, että sinun on hyvä olla Belgradissa. Mutta pelkäänpä, että erilaisten vähemmistöjen (esim. rodullisten tai seksuaalisten) edustajilla voi olla hieman hankalampaa.
Minun mielipiteeni on myös se, että ihmisten _todellinen_ ystävällisyys mitataan siinä, miten he suhtautuvat vähemmistöihin tai huono-osaisiin; muihin kuin yleisesti ihannoituihin ihmistyyppeihin.
- Nimetön
Valimeren maat ovat lahella suomalaisen sydanta. Olen nyt Barcelonassa, ja ihmiset ovat mukavia, aurinko paistaa, ruoka on hyvaa ja on mukavaa kayskennella pitkin katuja. Se tekee suomalaiselle hyvaa.
- KIMI 62
ITALIA SUOMALAIS NAISELE LATVIA SUOMALAS MIEHELE ! LATVIASA MAKSA HALPA SEXIA ITALIASA ILMAISEKSI !!!!
- the-real-nicki
Suomi on Suomi :)
- Suomi ja kesä.
kesällä suomi ja talvella etelän maat.
- marsu
egypti on se
- egyptistä kiinnostunut
päin Egyptiä suosittelet ensikertalaista egyptin matkaajaa matkustavan.
- egypti kutsuu
...kerrotko kokemuksiasi?... olen pitkääääääääään halunnut sinne, mutta yhteistyökumppanit ei kovin lämpene ajatukselle.... jotenkin siellä on se jokin..... missäpäin egyptiä olet ollut?
- Kaptah
egyptistä kiinnostunut kirjoitti:
päin Egyptiä suosittelet ensikertalaista egyptin matkaajaa matkustavan.
Ei muuta kun pläjäytät suoraan Midan Tahrirille keskelle Kairoa. Siinä sitä on Ekyptiä kylliksi!
- egyptiä
egyptin lumoissa olen minäkin. mahtava maa (eikä tarvitse lukea että panolomalla ollut nainen!)
Syksyllä taas uudelleen ja nyt suuntaan niilille/Aswaniin tutustumaan - epykti
2*käyny ja tahtoo uudestaan!
- Niili
egypti kutsuu kirjoitti:
...kerrotko kokemuksiasi?... olen pitkääääääääään halunnut sinne, mutta yhteistyökumppanit ei kovin lämpene ajatukselle.... jotenkin siellä on se jokin..... missäpäin egyptiä olet ollut?
Aloitin tutustumiseni Egyptiin Niilin risteilyllä ja kokemus oli aivan uskomaton. Viikon aikana sai kattavan kuvan muinaisesta faaraoiden ajasta. Palvelu laivalla loistavaa samoin matkaoppaan ammattitaito. Ja mikä parasta sateesta ei tietoakaan. Paikalliset asukkaat ystävällisiä, innokkaita tutustumaan ja vieläkin innokkaampia kaupankäyntiin erilaisista matkamuistoista. Egypti on kuitenkin mielestäni sellainen maa, että jos ei ole minkäänlaista ennakkotietoa tai kiinnostusta sen historiaan niin ei kannata vaivautua.
- täällä
Kerran olen käynyt Egyptissä ja syksyllä toisen kerran matkaan. En malttas oottaa millään... Todella mahtava matkakohde.
- Egypti Rulez
EEEEEGYYYPTII OOON PAARAAASS!
- asiallinen_tuntija
Niili kirjoitti:
Aloitin tutustumiseni Egyptiin Niilin risteilyllä ja kokemus oli aivan uskomaton. Viikon aikana sai kattavan kuvan muinaisesta faaraoiden ajasta. Palvelu laivalla loistavaa samoin matkaoppaan ammattitaito. Ja mikä parasta sateesta ei tietoakaan. Paikalliset asukkaat ystävällisiä, innokkaita tutustumaan ja vieläkin innokkaampia kaupankäyntiin erilaisista matkamuistoista. Egypti on kuitenkin mielestäni sellainen maa, että jos ei ole minkäänlaista ennakkotietoa tai kiinnostusta sen historiaan niin ei kannata vaivautua.
Matkatoimistojen oppaiden hyvät tiedot Egyptistä on vähän samanlainen paradoksi kuin lentävät lehmät, eli täysin epäuskottava väite. Niitä samoja idiotismeja siellä jankuttavat - mutta mikäs siinä, kun keskivertopakettimatkaturistin tiedot Egyptistä rajoittuvat siihen että "siel on pyramiideja ja muumioita". Jos Egyptistä oikeasti haluaa saada jotain muuta irti kuin feikkipapyrusta, pari kuvaa kamelin selässä ja auringonpolttamia, on syytä reissata yksikseen.
Ja Niilin risteilyt ovat lukusinänsä; tottahan joiden paikallisten firmojen alukset käyvät todella egyptologisesti merkittävissä paikoissa, mutta suomalaisten matkatoimistojen käyttämät puljut lähinnä muistuttavat Egyptiin runnottua Tallinnanmatkailua, jossa välillä piipahdetaan jossakin loppuun kalutussa rysätemppelissä ja loppuaika grillaudutaan kannella.
Liikkukaa itseksenne! Se on helppoa ja hauskaa, ja todella tutustutte paikallisiin muinakin kuin vain kaupankäynnin kohteina!
- neitokainen
RANSKA! Ja varsinkin pienemmän kaupungit, ilman turistimassoja. AH!
- kathakali
Intia. Siellä olen käynyt muutaman kerran ja kiertänyt maata sekä pohjoisessa ja etelässä. Seuraavan kerran ensi talvena aion matkustaa Intian keskiosaa sen minkä uskaltaa.
kathakali kirjoitti:
Intia. Siellä olen käynyt muutaman kerran ja kiertänyt maata sekä pohjoisessa ja etelässä. Seuraavan kerran ensi talvena aion matkustaa Intian keskiosaa sen minkä uskaltaa.
Kyllä paras matkakohde on Galangute, Goa, Intia. Siellä on meno rauhallista ja rentoa, poliiseja ei paljon näkynyt, muttei ollut myöskään häiriköitä. Mitä nyt kauppiaat olivat innokkaita, osasivat suomenkielisiä mainoslauseita!
Ruoka oli riittävästi maustettua. Vesijohtovettä ei voinut juoda, mutta olihan siellä Kingfisheriä... :)
- outo tapaus
se Kanaria on tippunut? On takuulla se eniten käyty jo vuosikausia? Missä se on, outoa?
- Virus
..kuuluvat espanjaan :)
- sariiiii
kuuluu Espanjaan eli Kanarian-matkat lasketaan Espanjan matkoihin.
- IKÄVÄ PAIKKA
On ainoita matkakohteita kymmenien joukossa, jonne en enää koskaa halua.
- dave@kati2
jee....
- thaipoika
No Thaimaa totta kai. Se nyt on ihan paras.
- Zed
Hei, Kongon viidakot parasta mitä tiedän... Upeita päiväntasaajan sääilmiöitä, eläimiä, ym,ym...
- Kathoey
Ihana maa, ihmiset ystävällisiä, hinnat kohtuullisia. Tämä maa tarjoaa kaikille jotain..Mitä sitten ikinä tarvitsetkin.
- Etelämanner
Kathoey kirjoitti:
Ihana maa, ihmiset ystävällisiä, hinnat kohtuullisia. Tämä maa tarjoaa kaikille jotain..Mitä sitten ikinä tarvitsetkin.
Siellä ei törmää kaikenmaailman bordelleihin ja thainaisiin tai turkkipoikiin. Sinne vaan, teltta pystyyn ja pingviinejä bongailemaan, eikä tuu edes hiki.
- muuun
suosikki kohde on ehdottomast RUOTSI ja palaan sinne toistuvasti.... =) khyl
- holke pest
tietää arvon rakkauden. Tulkaa nyt kanssani kuubaan, unelmien saarelle.
t: holke pest - Mannertenvälinen Mies
Epätodellisuus, sinne pääsee kotisohvalta ihan arki-iltanakin, vaikka olisi aamuvuoro edessä tai jotain..
- Mikki*
Mun sydämeni tänne jää, aina asuinpaikalleen.
- pos-ei-don
siellä olisi mukava viettää eläke vuodet ja niin minä teenkin:)
- Kreeta
Kreeta saari on ihana ja monipuolinen. Kreetalla on aina paikka sydämessäni, kun sinne menen on kuin kotiin palaisin. Ystävälliset ihmiset vielä kaupan päälle.
- Hania
Kreeta kirjoitti:
Kreeta saari on ihana ja monipuolinen. Kreetalla on aina paikka sydämessäni, kun sinne menen on kuin kotiin palaisin. Ystävälliset ihmiset vielä kaupan päälle.
Rakastan koko Kreikkaa,mutta eniten olen tykännyt Kreetasta.Sinnepä taas 3 viikon kuluttua Haniaan.
- mieleni tekevi
kertokaa kokeneemmat, missä parhaat palat kokee... onko alkuperäistä jäljellä lainkaan?
voiko viettää rauhallista lomaa?
miten kaihtaa turistimassat???? - Irkku-fani
Irlanti on aivan ihana paikka, useasti olen ollut siellä ja aina palaan sinne takaisin. Siellä on jotain minuun vetoavaa, ihmiset, maisemat.... Ei kylläkään ihan rantakohde, mut ei haittaa.
jos ois vaan varaa ja hyvää seuraa lähtisin joko floridaan tai kaliforniaan. miel kyllä pysyvästi mikäli ei ois semmoiset pyrokratiat vastassa =o)
ja onhan siellä sentää kesä ympäri vuojen.- tusinaturisti
ei sille vaan mitään voi, että kylmän pohjolan ihmistä jaksaa aina vaan etelän lämpö ja aurinko lämmittää ja kiehtoa. kun ei ole maallista mammonaa liiaksi kertynyt, olen toistaiseksi löytänyt elämäni paratiisin espanjasta. milloin mantereelta, milloin kanarialta. matkanteko helppoa ja vaivatonta. maasta löytyy jotain joka lähtöön.
- tytsy87
Bulgaria niiin ihana paikka
- M81
mahtavat ruuat (kana kebab kadulta) ja juomat (kamenitza olut)
- Suomalainen Kroatialainen
Kävin Kreetalla, ja ihastuin siihen heti.
Bulgarian Golden Beachilla kävin, mutta turistirysä se oli - sano miun sanoneen. Ja kovasti varoittelivat, että elkää poistuko alueelta, kun on bandiittosia. En menisi sinne uudestaan, heti olivat putiikkiin vetämässä kyynärpäästä.
Mutta suosikkini silti iki-ihana, idyllinen, ja rauhallinen Kreeta.
- +++
Espanjassa on useaan otteeseen tullut vierailtua ja tähän mennessä ollut suosikki. Saa nähdä kuinka käy kun tänä kesänä suunnataan Kreikkaan Kreetalle... =)
- ihastunut matkaaja
on suosikkini. Roomassa on tullut käytyä 5 kertaa ja Riminillä 3 kertaa. Sieltä sitten on reissattu myös Firenzeen ja Venetsiaan. Nytkin suunnittelen lähteväni Gardajärvelle (jos vaan saan äkkilähdön). Roomaankin olisi kiva mennä, mutta tähän aikaa on siellä liian kuuma kierrellä nähtävyyksiä ehkä sitten ensi keväänä.
- Itte minä
Ehdoton suosikki löytyy Suomen rajojen sisältä ; Ahvenanmaa !
Aurinko, meri, luonto, ihmiset, puhdas maukas ruoka... - make
Ilman muuta Riga! Ja perinteisesti bussilla,näkee enemmän...
- Nimetön
Meksiko on ehottomasti jotain paljon parempaa kun mitkään Välimeren kohteet tai Kanariat.. ja parempi kun Thaimaa tai Brasilia.. siellä on sitä Caribian meren lumoa
- Sisay
kyllä,olen samaa mieltä!!! Oletkos matkustellut Etelä-Amerikkaan?
- Nimetön
Sisay kirjoitti:
kyllä,olen samaa mieltä!!! Oletkos matkustellut Etelä-Amerikkaan?
Brasiliassa oon käyny, mutta se ei oikeen iskeny.. Ei vielä Meksikon voittanutta. Jouluksi sinne taas!
- TUSKAA
KUN EDES PÄÄSIS MUMMOLASSA KÄYMÄÄN...
En muuttaisi amerikkaan mutta siella on sillontalloin kiva asua :) Nyt taas taalla Californiassa kuukausi :)
- Hilu
Sydämmeni vienyt on Lontoo!
- Nimetön
Aafrikka. En oo koskaan käynyt mutta ehdottomasti. Just ajattelin että meen. Eilen tulin just kans matkoilta. Kyllä on kaunis luonto ja ihmiset..aivan uskomatonta. Kyllä kannatta.
- ilmakuoppia
tultiin juuri bulgariasta synny beachilta ja paikka oli ok.muksut viihtyi hyvin ja lämpä oli 33-36 koko viikko.hotellin oma allas juttu oli tosi hyvä ja rauhallinen jos ei halunnut mennä rannalle,sekä lähellä oleva mksujen vesipuisto oli tosi hyvä (nessebar)hotelli oli oasis.hinta taso noin puolet suomen hinnoista siis käy myös persaukiselle hyvin.SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI.
- kuoppia
korjaus edelliseen lasten vesipuisto oli nimeltään AQUAPARK.ja nessepar on vanha kaupunki.
- Mevaan
Singapore on meidän perheen ehdoton suosikkimatkakohde!!! Sinne palataan aina uudelleen. Ilmasto on kohdallaan vuoden ympäri ja todellakin jokaiselle on tarjolla jotakin!!!
- Julianu
Budapest on mun suosikkikohde. Minä kävin siellä pari vuotta sitten keväällä, siellä oli ihanan lämmin ja ihmiset olivat mukavia. Ruoka oli aivan mahtavaa ja ei ollut kertaakaan tekemisen puutetta, Unkari on kaunis maa.
- Papillon
Aivan totta, Budapest on mahtava. Samoin koko Unkari. Opiskelin Budapestissa aikoinani ja sen jälkeen palannut aina lomilla, uudestaan ja uudestaan. Koko unkarilainen elämäntyyli on kertakaikkisen hurmaava, jatkuva ikävä takaisin sinne.
- Lizard92
Kyllä se Kreikka on mun suosikki paikka mikä tahansa niistä kauniista saarista.. Nyt kesälomallakin on suuntana Kreeta. Se ei tuota pettymystä :) Onhan niitä muitakin maita kokeiltu mutta aina vaan Kreikkaan palattu :DD
- Greece
Kreikka on aina Kreikka.Kreeta suuntana tänä kesänä myös meidän perheellä.
- HRVAT
DUBROVNIK SPLIT HVAR MAKARSKA OPATIJA PULA SE ON LOMA !!!
- sunny beach
olemme menossa 6:detta kertaa sunny beachille ja aina siellä odottaa mahtavast maisemat ja aiban ihana hiekkaranta!!!
- sinne
"se vaan on nii hyvää ettei sanotuksi saa"
- -Soffi-
Kypros ja Kanarian saarista Cran Canaria. Ja Ranska, ehdottomasti!:D
- Älymölö
Haveilen matkustavani joskus Uuteen Seelantiin, Islantiin,Kanadan Jukoniin tai Alaskaan, mutta ei oo rahaa.
Köyhä kun oon.
- - rakkauden kaupunki
Yksi suosikkilomakohde venäjä! Herrajjestas! Kuka kummajainen sinne matkustaa haluaa???
- sikisoki
olisi kohteeni jos pystyisi nou mani.
- heipä hei.
Minne meette juhlimaan tänään.? :)
- !!!!!!!!!!!!!!!
Yleensä kesällä käyn kärsämöellä, koska siella on paljon eläkeläisiä.
- exs jeeee
Näyttäkää tissit...!!!
- Britney fan.
KUULITTEKO BRITNEY POSEERAA ALASTI JA NYT KAIKKI MIEHET SINNE VAAN KATTOMAAN...!!!
- tosimiäs
Britney fan. kirjoitti:
KUULITTEKO BRITNEY POSEERAA ALASTI JA NYT KAIKKI MIEHET SINNE VAAN KATTOMAAN...!!!
Paksuna oleva nainen on yhtä kiihottava kuin tiskirätti...
- aamu
Praha on kokemisen ja näkemisen arvoinen kaupunki, Istanbul suosikki, Malediivit - unelmaloma!
- hiro
Kreikkaan ei koskaan kyllästy
- Stadin tyttö.
Ranskassa oon ollu joku 5-10 kertaa. Tarkemmin siis Pariisissa
- Jeh
Dubai on ehdottomasti ykkönen! Paljon nähtävää, taattu aurinko ja edullista!
On se Dubaikin nähty, tarkemmin sanottuna lentokenttä, hieno oli, myynnissä oli luksusautoista lähtien! Sen enempää ei ehtinyt nähdä, matka jatkui
Galanguteen... :)- piku
keski-savon-mies kirjoitti:
On se Dubaikin nähty, tarkemmin sanottuna lentokenttä, hieno oli, myynnissä oli luksusautoista lähtien! Sen enempää ei ehtinyt nähdä, matka jatkui
Galanguteen... :)moikka!
dubaissa kävässy 1997 vuonna ekan kerran ja sinne aina mentävä on ainakin kerran vuodessa jos ei kahtakin lokakuussa 15 kerta ja aina jää ikävöimää tuota maata.
enkä ole perheestäni ainoa lapset odottavat kovasti syksyä että pääsisi taas dubaihin.
lentokentän luxusautosta vielä, se on arpajais voittona siellä, en muista montako autoa vuodessa niitä on mennyt.
kaikki vaan käväsemään dubaihin ette varmasti kadu matkakohdetta.
- La France
Ranska ehdottomasti. Upea ruokakulttuuri, musiikki, teatteri, sivistysvaltio muutenkin, ihmiset ja se kaunis kieli. Kerta kerran jälkeen. Pian taas uudelleen!
- liinu33
Ihan ehdottomasti Egypti. Kävin siellä 2 kertaa viime vuoden puolella. Ekalla kerralla Luxor ja toisella Sharm el Sheik. Paskat mistään pommipeloista sillä koskaan ei voi tietää missäpäin maailmaa jysähtää. Aivan ihania paikkoja sieltä löytyy ja eksoottista muutoinkin:)
- TYTSY 22
Karpathos
- klapilpäähä
keskellä yötä umpi humalassa keskustaan ja kukaan ei ryöstä ja mukiloi tosi jännä mesta.
- Itäosasto
Oma suosikkimatkakohteeni on ehdottomasti Pietari. Perusteluina:
- historialliset ja kauniit rakennukset, monumentit, kirkot ja muut
- edullisempi hintataso kuin suomessa (ruoka, juoma ym.)
- toimiva metro
- junayhteys Hki-Pietari-Hki
- turvallinen kaupunki, jos liikkuu suhteellisen selvin päin
- sopivasti resuinen, herättää nostalgiaa
- mukavasti yöelämää
- suuri kaupunki, johon ei kyllästy päivässä tai parissa
- hyvät shoppailumahdollisuudet
- Olga. Mutta ei siitä teille sen enempää;) - juoppohullukaaleppi
kauhee menopaikka!
- Nokian bootsit
Loputtoman helteen keskellä alkaa jo kaivata sateita.
- tageli
Nokian bootsit kirjoitti:
Loputtoman helteen keskellä alkaa jo kaivata sateita.
bulgaria on best
Mitäpä tässä muutakuin takapihalle grillaa skreppanaa ja kaataa keppanaa, kun ei tua raha kasva puis...
Minkäs sille mahdan kun sisko lähtee Nepaliin Everest basecampille ja veli Chileen Patagoniaan jorailoo =I
Pitäiskö itkeä vai nauraa... No jos nauru pidentää ikää ja (pitkän) ikäni aikana miekin jonnekin ehtisin, niin ====DDDDDDDD- Mayborne
Miks pittää lähtee ulkomaille lomaa viettämään. Suomessakin on paljon tekemistä ja nähtävää. Jo pelkästään helsinkiin matkustamiseen ja Serenassa/linnanmäellä käyntiin menee niin paljon rahaa, että sen jälkeen ei minnekkään ulkomaille oo varaa lähtee. Jos haluaa maisemia niin lappiin. Ylläksellä laskettelemassa saa kanssa rahaa palamaan.
Itse en lähe ulkomaille muutaku sillon jos maksetaan tai on keksitty joku mullistava avaruusjuttu jonne pääsee taval ihmiset mukaan. - asiallinen_tuntija
On se hyvä, että pakettituristit jaksavat tunkea joka vuosi niihin samoihin muovikyliin, että tosimatkailijoille jää vielä alkuperäisiä paikkoja joita massaturismi ei ole niellyt.
- Kypros<3
on vaan aivan loistava!! :)
- susa
Ekaa kertaa Turkissa tänä kesänä! Ihana paikka! Ystävällisiä ihmisiä, kauniita maisemia, rentoa lomatunnelmaa, hinnat kohtuulliset, nähtävää ja koettavaa riittävästi, lapsiystävällinen kohde, hyvää ruokaa.... Todella positiivinen kokemus - tänne pitää päästä pian uudestaan.
- Oolantiin taas
Ahvenanmaa. Yleensä takuuvarma sää, rikollisuutta ei ole, mökkejä ja rantaa riittää. Kielen puolesta pärjää. Eikä käy kovin kukkarolle.
Olen jo kai kymmenkunta kesää ollutkin siellä. - Martti Ahtisaari :)
Tässä on hienoja kuvia Belgradista. Tästä voi nähdä nähtävyyksiä ja missä käydä ym.
http://www.pbase.com/vmarinkovic/belgrade
http://www.pbase.com/vmarinkovic/st_sava_temple - Vladivostok
Mun ehdoton suosikki on Vladivostok
- Sini-Lintu
Vielä on paljon maailmaa näkemättä, mutta tähän mennessä TOP3:ni on Syyria, Israel ja Brasilia.
Syyria:
Arabikulttuuria puhtaimmillaan ilman turistisälää ja kusetusta. Damaskoksen vanhakaupunki on yksi parhaimmin varjelluista salaisuuksista: täynnä tunnelmaa, historiaa, kuhinaa ja rauhaa. Syyria on yksi turvallisimmista matkustuskohteista maailmassa.
Israel:
Ristiriitaisuudessaan lumoava. Tel Aviv on yksi parhaita bailukohteita koko maailmassa, israelilaiset miehet taas maailman kauneimpia. Jerusalemin vanhakaupunki on kuin maailma pienoiskoossa.
Brasilia:
Brasiliasta ei voi olla pitämättä! Luonnon vehreyttä, paratiisirantoja, suurkaupunkien säihkettä, letkeää menoa, kauniita ihmisiä. Seksin kotimaa. - Kiitos.
Ah. Nam.
- kesän kohde
Second Life on minun kesämatkakohteeni. Nähtävyyksiä ja tekemistä riittää!
http://secondlife.com/ - meetu
Monta on vielä käymättä, 4:ssä oltu.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144