viinapullon halailija

Nelle

Miehelläni on ongelma. Sen nimi on elämä. Hänellä on minut, työpaikka (jossa ei edes viihdy ja jota vihaa), lapsi tulossa ja kiva kämppä. Kuitenkin hän on päässyt elämässään lannistumaan, kun opiskelemaansa ammattiin ei ole nykymarkkinoilla töitä tarjolla. Hän on ollut usean vuoden ajan masentunut, mutta aloitti lääkityksen vasta n. kuukausi sitten. En tiedä, onko kyseinen lääke edes sopiva hänelle.. Hänellä on kriisi päällä, elämässä ei oikein mikään tunnu menevän hyvin, hän on katkeroitunut koko yhteiskuntaan, Kelan byrokratiaan, japanilaisiin, naispomoihin ja ties mihin... listaa voisi jatkaa ties kuin paljon. Kapinallinen hän on muutenkin luonteeltaan. Häntä ei hätkähdytä se, että olen alkanut voida todella huonosti hänen käytöksensä takia. Hänestä ei voi sanoa heti, että kyseessä olis tyypillinen alkoholisti. Selvänä hän on oikein järkevä ja ihastuttava persoona, iloinen ja vastuullinen. Kuitenkin hän juo 1-2 kertaa viikossa ja silloin hän tekee niinkuin haluaa, mitä haluaa ja missä haluaa. Hän ei kuuntele minua vaan vittuilee ja aukoo naamaansa, ei pidä lupauksiaan eikä muista sopimuksia. Viina polttaa hänen veressään jo yhden tuopin muodossa, jonka jälkeen on odotettavissa täydellinen mopon käsistä karkaaminen. Hänelle ei siis viina sovi lainkaan, hän ei osaa juoda "sopivasti", eikä osaa lopettaa kun on jo kompurointikondiksessa vaan jatkaa sitkeästi. Hän uhkailee kännissä epäsuorasti katoavansa täysin, tappamalla itsensä tai jotain muuta sairasta. Seuraavana päivänä hän ei vaikuta ikinä huolestuneelta mitä on tehnyt ja missä on pyörinyt kännispäissään. Hän ei pyydä anteeksi, ja jos pyytää, ei koskaan ota opikseen. Tänään heräsin kostonhimoisena, koko rakkaus tuntuu hävinneen jonnekin.

En enää siedä, että minua kohdellaan kuin typerää idioottia, joka antaa aina vain anteeksi, uudestaan ja uudestaan. Hän ei koskaan häpeä tarpeeksi minulle aiheuttamaansa henkistä tuskaa lopettaakseen rellestämisen. Koska meille on lapsi tulossa, haluaisin "kääntää Dr Philin mukaan kaikki kivet" ja ratkaista onko meillä mitään mahdollisuutta elää normaalia elämää ilman pelkoja ja sopimusten rikkomisia. En haluaisi hajottaa suhdetta, mitä mieheni taas tekee huolettomasti koko ajan. Silti hän jankuttaa muiden alkoholistien tapaan tyhjää väittämällä että merkitsen hänelle paljon ja hän haluaa huolehtia pienestä vauvasta, joka syntyy syyskuussa. On kamalaa, kun en voi lähteä juomaan ja mies rellestää kuin sika ja käyttää hyväkseen sitä, etten voi kävellä edes pitkiä matkoja kun selkäni kipeytyy raskauden takia. Silloin hän lähtee itse viereiseen kaupunkiin lähijunalla hoitaakseen pari asiaa, joiden jälkeen onkin sitten jäätävä parille bisselle ja loput voikin jo arvata. Hänellä on alkanut olla nyt joka viikko noita bisselle jäämisiä, hän jää koko yöksi rellestämään ja ilmoitan aina hänelle, että kotiin ei tarvitse tulla.

Tänään leikkelin hänen farkkunsa lahkeet irti ja leikkasin munien kohdalle niihin ison reiän. Mokomat dieselin sabotoidut farkut eivät tunnu mulle missään verrattuna kuinka paljon hän on minun mielenterveyttäni ja muitakin läheisiään sabotoinut vastuuttomalla käytöksellään. Tästäkö alkaa kostokierre ja loputon taistelu? Onko ero tosiaan ainoa vaihtoehto kyseisen ihmisen kanssa?
Edellisen tyttöystävänsä kanssa hän erosi ilmeisesti aivan samasta syystä, ex muija ei enää jaksanut hänen välinpitämätöntä rellestystä ja suhteen laiminlyöntiä, johon kuului loppuvaiheessa jopa pettäminen pari kertaa. En tiedä onko mies pettänyt minua. Eilen hän lähti klo 11 asti juopoteltuaan kello 20 salaa parvekkeen kautta juomaan kaupunkiin. Sitä ennen olin huutanut hänelle että turha lähteä minnekään ja plaa plaa.
Hän naureskeli vittumaisesti, meni parvekkeelle kun itse makasin sängyssä vihaisena ja pettyneenä, loikkasi parvekkeen kaiteen yli ja lähti salaa juomaan ilmoittamatta mitään. Hän on edelleen tänään juomassa, olemme käyneet tyhjänpäiväisiä ympäripyöreitä puheluita. Olen valittanut ja kiljunut luuriin, eikä se tietenkään tehoa. Hän on juomassa juopon veljensä kanssa, ja näiden miesten vanhemmat ovat totaalisen väsyneitä poikiinsa.
En tiedä mitä tekisin. Miksi olen laittanut itseni tähän jamaan? Miksen voisi vain lopettaa koko kärsimyksen ja jättää tuollaisen välinpitämättömän valehtelijan? Taidan kuulua niihin hulluihin, ihaniin rakastaviin naisiin, jotka odottavat ikuisuuden, että heidän rakastamansa alkoholistit miehet muuttuisivat. Itsekin tiedän, ettei ole mitään syytä, miksi nuo miehet muuttuisivat. Mikään ei heille ole riittävän painavaa, että "pullon halailun" voisi lopettaa. Eikä kukaan ole heille niin tärkeä, että juominen loppuisi.

9

797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junnu

Noista kertomistasi oireista ja esimerkeistä voi sanoa, että miehesi on alkoholisti. Ihan selvästi.
      Kaikki tuo masentuneisuus, katkeruus kaikkea kohtaan, irrallisuus elämästä, lupaukset ja luulot itsestä, mukavuus selvinpäin ja luonteen muutokset jo yhdenkin tuopin jälkeen kertovat siitä.

Hänkin varmaan tietää, ettei alkoholi sovi yhteen masennuslääkkeiden kanssa, varsinkin jos ne ovat benzoja (esim. diapam). Se on sekakäyttöä, joka pitkään jatkuessaan tekee hänestä todellisen sekopään. Sitäkään hän ei itse huomaa, mutta sinä huomaat muutoksen hänessä pikkuhiljaa.

Hän lupasi huolehtia sinusta ja lapsesta. Tämäkin lupaus sinun täytyy tulkita, että hän HALUAISI huolehtia sinusta ja lapsesta. Jos hän kertoo, että rakastaa sinua ja lasta, se tarkoittaa että hän HALUAISI rakastaa sinua ja lasta.
      Tällä hetkellä hänen elämässään on vain yksi rakkaus. Se on se pullo. Alkoholi määrää hänelle mitä elämässä tapahtuu. Kaikki tapahtuu alkoholin ehdoilla, niin kauan kun hän juo.

En tiedä miten itse olisin aikoinaan reagoinut tuollaiseen 'farkkujen tuhoamiseen', mutta sen tiedän ettei huutaminen ainakaan minua pysäyttänyt. PÄinvastoin, siitähän sai hyvän syyn lähteä ulos juomaan.
      Täällä palstallakin on paljon kirjoitettu tuosta mahdollistamisesta. Esim. 'Calmato' osaa kertoa siitä hyvin. Siinä on kuitenkin kyse siitä, että alkoholisti tarvitsee jonkun ihmisen lähelleen pitämään pystyssä perhekulisseja. Mikä tahansa 'vaimo' käy siihen hommaan. KUnhan se myös kokkaa ja pyykkää, hoitaa ja kuskaa sekä joskus vähän rahoittaakin juomista. Tällainen henkilö 'mahdollistaa' alkoholistille juomisen.

Raittiina alkoholistina en voi kuin antaa yhden neuvon, älä jää juovan alkoholistin kumppaniksi, varsinkin kun lapsi on tulossa. Kun nyt teet ratkaisun, säästyt monelta itkulta.

• R.T

Puuttumatta muuten tekstiisi sen kummemmin,kysyn,että eikö "katkeruus kaikkea kohtaan" ole toisinaan ihan luonnollinen reaktio nykymaailmassa.Ei vika aina löydy peilistä.Eikä katkeroitumisen tarvitse olla seuraus,se voi olla syykin.

• Junnu
        R.T kirjoitti:

Puuttumatta muuten tekstiisi sen kummemmin,kysyn,että eikö "katkeruus kaikkea kohtaan" ole toisinaan ihan luonnollinen reaktio nykymaailmassa.Ei vika aina löydy peilistä.Eikä katkeroitumisen tarvitse olla seuraus,se voi olla syykin.

Silloin kun alkoholisti on 'katkeroitunut kaikkeen', hän vihaa suurinpiirtein kaikkea mikä liikkuu.
        Kyse ei ole pelkästään pahasta olosta, jota hän sitten jakaisi ympäristöönsä, vaan todellisesta vihan tunteesta. Siitä jota Linna kuvasi tuntemattomassa sotilaassa Lehdon sanoin; "Jos kiduttamatta tapetaan, niin miten vaan". Eli omakin henki on silloin yhdentekevää.

Alkoholistin perussairaus on poikkeuksetta alkoholismi. Pitkään jatkuva juominen aikaansaa sitten oireita, kuten katkeruutta, masennusta, unihäiriöitä, paniikkikohtauksia jne...
        Jatkuvastihan meillä vieläkin diagnosoidaan alkoholismin sijaan nämä oireet ja annetaan niihin lääkitys (benzot), jotka sitten mahdollistavat juomisen jatkumisen ja pahentavat vain tilannetta.

On tietysti tapauksia, joissa sairautta kuten masennusta on alettu hoitaa juopottelulla. Tällainen ihminen kuitenkin yleensä pystyy lopettamaan juomisen kun hänen sairautensa saadaan hoidettua.

• hemmon tekstejä lukenut
        Junnu kirjoitti:

Silloin kun alkoholisti on 'katkeroitunut kaikkeen', hän vihaa suurinpiirtein kaikkea mikä liikkuu.
        Kyse ei ole pelkästään pahasta olosta, jota hän sitten jakaisi ympäristöönsä, vaan todellisesta vihan tunteesta. Siitä jota Linna kuvasi tuntemattomassa sotilaassa Lehdon sanoin; "Jos kiduttamatta tapetaan, niin miten vaan". Eli omakin henki on silloin yhdentekevää.

Alkoholistin perussairaus on poikkeuksetta alkoholismi. Pitkään jatkuva juominen aikaansaa sitten oireita, kuten katkeruutta, masennusta, unihäiriöitä, paniikkikohtauksia jne...
        Jatkuvastihan meillä vieläkin diagnosoidaan alkoholismin sijaan nämä oireet ja annetaan niihin lääkitys (benzot), jotka sitten mahdollistavat juomisen jatkumisen ja pahentavat vain tilannetta.

On tietysti tapauksia, joissa sairautta kuten masennusta on alettu hoitaa juopottelulla. Tällainen ihminen kuitenkin yleensä pystyy lopettamaan juomisen kun hänen sairautensa saadaan hoidettua.

huomaat piakkoin, että kannattaa sivuuttaa ne provoiluna.

• R.T
        hemmon tekstejä lukenut kirjoitti:

huomaat piakkoin, että kannattaa sivuuttaa ne provoiluna.

Eihän tässä mistään provoilusta ole kyse.Ihan asioiden miettimisestä suunnasta ja toisesta.

• R.T
        Junnu kirjoitti:

Toki asia varmasti on noinkin,kuten kirjoitat.Mutta mielestäni toisinaan(eri syistä) viha kaikkea kohtaan on ihan luonnollista ja odotettavaaakin.

• aakku

voi olla juuri, aivan, täydellisesti samanlainen.
      Minä olen.
      Alkoholisteja ollaan, se on selvä.
      Minä ymmärrän miestäsi oikein hyvin, vaikka kuvatunlaista käytöstä ei voi mitenkään puolustella.

• olotila, kuten tätä palstaa lukiessa totisesti huomaa. Joitakin ajatuksia heräsi lukiessani avaajan kirjoitusta. Hän kirjoittaa:

"Hänestä ei voi sanoa heti, että kyseessä olis tyypillinen alkoholisti. Selvänä hän on oikein järkevä ja ihastuttava persoona, iloinen ja vastuullinen."

- Olen eri mieltä. Kyseessähän on mitä tyypillisin alkoholisti. Kirjoitin aiheesta viimeksi cathyn 26.6. aloittamassa keskustelussa "Alkoholistiko?", joten en toista sitä tässä.

"On kamalaa, kun en voi lähteä juomaan"
      ---
      "Tänään leikkelin hänen farkkunsa lahkeet irti ja leikkasin munien kohdalle niihin ison reiän."
      ---
      "Taidan kuulua niihin hulluihin, ihaniin rakastaviin naisiin, jotka odottavat ikuisuuden, että heidän rakastamansa alkoholistit miehet muuttuisivat."

- Kannattaisi kuitenkin muistaa etteivät kaikki ihmisten luonteenviat ja parisuhteen ongelmat pelkästään toisen osapuolen alkoholismista johdu. On syitä ja seurauksia.

• calmato

En voi antaa parempaa neuvoa, kuin että otat selvää alkoholismisairaudesta ja siitä, miten se pyörittää myös läheisiä. Vauhti on kertomasi mukaan kova, kalliit merkkifarkutkaan ei säästy ;-) -
      eikö olekin merkillistä, että Sinä ihan selvin päin menet tekemään sellaisen älyttömyyden? Alkoholistit toilailee kännissä ja me läheiset teemme toinen toistaan järjettömämpiä tekoja ihan selvin päin. Näin ei kai terve ihminen toimisi? Voit siis olla varma, että olet jo vakavasti sairastunut miehesi mukana. Karuselli kerää itseensä vauhtia milloin miehesi, milloin sinun tekemisistä.

Karuselli hidastuu, jos edes toinen pystyy olemaan tekemättä järjettömiä tekoja, ts. olemaan reagoimatta, vaikka napeista paineillaan.
      ... ilman apua on elämä alkoholistin rinnalla ylivoimaista useimmille meistä, meistä tulee ärtyisiä ja järjettömiä...

Minua on auttanut Al-Anon ja apua voi saada myös A-klinikalta. Älä jää yksin perheen alkoholismisairauden kanssa. Odottavana äitinä tarvitset iloista ja tyyntä mieltä, älä tuhlaa voimiasi taisteluun alkoholismisairautta vastaan. Sinä et ole sitä aiheuttanut etkä myöskään voi sitä parantaa. Keskity huolehtimaan omasta mielenrauhastasi ja hyvinvoinnistasi.

läheisten vertaistukiryhmät:
      http://www.al-anon.fi/

tietoa alkoholismisairaudesta:
      http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/default.htm

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe