ensimmäisen kerran omalla tontillani tänään tänä kesänä.
Viime kesänä emme muistaakseni grillanneet kertaakaan. Grilli oli ainakin niin kaukana varastossa, että luulin heittäneeni sen kaatopaikalle, ennenkuin löysin sen. Hiilipussi oli aivan koskematon.
Kyllä grillaamisessa on jotakin selittämätöntä... se kuuluu pohjolan kesään, kiireettömyyteen, yhdessäoloon...
Mikä nautinto: ensin sauna, sitten siirtyä ulos terassille syömään grilliruokaa, juomaan kylmää olutta tai viiniä, juttelemaan niitä näitä, viihtymään toistensa seurassa.
Tämä on pohjoismaista kesää parhaimmillaan!
Grilli tuoksui/kärysi (?)
7
515
Vastaukset
- Kalle-Aaretti
Viimeviikolla nestekaasulla muurikassa lettuja. Ja jauhelihamössöä. Sitten vaan yhdisteltiin ja hyvää oli.
Mutta nyt käryää hiilet krillissä ja makkarat. Olvi on kylmänä. Hyttyset on seurana, mutta olkoot.- Likka
Nestekaasumuurikka on meilläkin usein käytössä. Mökillä on paljon puuta saatavissa ja laitamme muurikan alle tulet, mutta se on vaikeampaa. Varsinkin nuoret ja lapset mankuvat aina lettuja , ja valmistamme usein niitä ensin suolaisilla ja jäliruuaksi makeilla täytteillä. Myös hedelmät, kuten tuore ananas, ovat ihania grillattuina, hunajalla maustettuina. Lettumestaria voi aina vaihtaa. Joku tekee ihania pitsireunaisia ohuita harkkolettuja, toinen paksuja painimattoja.
- Kalle-Aaretti
Likka kirjoitti:
Nestekaasumuurikka on meilläkin usein käytössä. Mökillä on paljon puuta saatavissa ja laitamme muurikan alle tulet, mutta se on vaikeampaa. Varsinkin nuoret ja lapset mankuvat aina lettuja , ja valmistamme usein niitä ensin suolaisilla ja jäliruuaksi makeilla täytteillä. Myös hedelmät, kuten tuore ananas, ovat ihania grillattuina, hunajalla maustettuina. Lettumestaria voi aina vaihtaa. Joku tekee ihania pitsireunaisia ohuita harkkolettuja, toinen paksuja painimattoja.
Letun tekoa tattarijauhoista. Meillä se on pakollista, mutta ei lainkaan vastenmielistä. Taikinaan joutuu sitkon saavuttamiseksi lisäämään kolmanneksen enempi kananmunaa. Maku on hivenen blinin suuntaan. Paistoaika puolittuu, ja on pitsiä reunaassa, jos keskelläkin.
Kyllähän suolaiset täytteet ovat hyviä, mutta empiirisen tutkimukseni mukaan minun sukuni pikkuväki vaatii makeaa mahan täydeltä.
- lea
Voihan nenä ,kyllä minuunkin se krillauskärpänen taisi iskeä ja nyt vasta kun oli vähän niinkun pakko. Meillä aina toiset on hoitanu ton homman,mutta nyt olin hankkinu lihoja jos jonkinlaisia ja eikös se vakikrillaaja ollukkin estyny saapumaan ajoissa ja minä olin joko tai ei tilanteessa kun nälkäsiä oli ympärillä.Olin ostanu uuden pallogrillin kun en saanu kaasugrillillä mieleistä savun makua tarttumaan ruokiin ja niimpä nuppi tutisten ja vähän pelätenkin sytytin tulet ja mietin kuumeisesti,että miten kauan se poika piti paussia ennen kun ne lihat sinne laittoi. No kun alkuun pääsin niin loppu olikin helppoa ja loppurutistuksessa se poikakin ehti paikalle,syömään herkkuja ja kiitteli kovasti kun oli vielä meheviäkin ne pihvit. Eilen otin uusiksi ja täytyy myöntää,että nyt jo osasin nauttia siitä puuhasta.Kyllä krillattu ruoka on ihan omaa luokkaansa ja vielä kun sen itse tekee.Hyvä minä ja itsepäinen luonteeni,kun uskalsin yrittää. Mukavia krillaushetkiä kaikille.
Unohdin, että olenhan ollut grillauspuuhissa, mutta ei juuri täällä tontilla.
Meillä oli mukana sellaisia kertakäyttögrillejä juhannuksena kun olimme merellä ja ankkuroimme erään saaren rantaan. Ja juhannusaattona kun olimme täällä uimarannassa iltamyöhällä.
Sillä aikaa kun pulikoimme järvessä, tuli grillistä houkuttelevat tuoksut.
Kertakäyttögrillit ovat todella käteviä.- viidanhelmi
On ollut vieraita ja grilli on ollut ahkerassa käytössä.
On vähän kesäkeittiön tapainen.
Grillissä on tila myös perunoiden keittämistä varten.
On se kätevä ei tule niin kuuma kun sisällä. - MUMMELI!
viidanhelmi kirjoitti:
On ollut vieraita ja grilli on ollut ahkerassa käytössä.
On vähän kesäkeittiön tapainen.
Grillissä on tila myös perunoiden keittämistä varten.
On se kätevä ei tule niin kuuma kun sisällä.Laitan ruokaa koko kesän nestekaasu keittimen päällä olevalla muurikalla.
Lihat ,broileritpihvit ,kasvikset perunat ,kalat yms kaikki taittuu nopeasti eikä tule käryjä ja kuuma . Hyvin poltetulla pannulla saa tehtyä myös vähällä rasvalla. Eikä tarvitse pestä kattiloita ,kun vaan paperilla pyyhkäisee puhtaaksi.Ja jos nopeasti haluaa ruokaa saa kaupasta valmiita nopeasti kypsennettäviä tuotteita.
Eilen illalla juuri paistoin 1,5l taikinan lettuja ,joita syötiin ensin erilaislla suolasilla täytteillä ja sitten makealla.
Useimmiten syödään myös ulkona. Siinä on vähän vaivaa,mutta pianhan isolla tarjottimella tarpeet tuo ja vie ja kesä on vain kerran vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564810Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301131Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 72947