Ostatko sinä luomutuotteita, millaisia?
Miksi ostat tai jätät ostamatta?
Ostatko luomua?
21
1548
Vastaukset
- rallityttö60
piimää. Minä en usko noihin nykyisiin luomu tuotteisiin. Onkohan ne niin oikeita tuotteita. Ennen olivat ainakin tuotteet enempi luomuja. Viljat kasvattivat lannalla ja lehmät kesällä laiduntivat metsässä.
- leipojamummo
Ostan viljaa suoraan tilalta ja jauhan ne pienellä kotimyllyllä. Teen puuroja ja leipomuksia, joita annan nuorellekin polvelle.
- rallityttö60
ovatkin jo luomua, minun käsitykseni mukaan. Metsänmarjatkin ovat kai luomutuoteita joita ei tarvitse ostaa.
- Kaino Untamoinen
Menetin epätoivoni, kun lehdessä luki, että kraanavettä myydään lähdevetenä.
sekä tuotantoa että kauppaa ennen kuin tuotteissa sallitaan käytettävän luomu-nimitystä. Viljelyssäkin on kuulemma useamman vuoden siirtymävaihe ennen luomuksi hyväksymistä. Uskon suomalaisen luomun ihan oikeasti olevan sellaista, ulkomaisista en olisi yhtä varma.
Säännöllisesti jotain ostaessani annan maun ratkaista.- Nimetön
optimisti-orvokki kirjoitti:
sekä tuotantoa että kauppaa ennen kuin tuotteissa sallitaan käytettävän luomu-nimitystä. Viljelyssäkin on kuulemma useamman vuoden siirtymävaihe ennen luomuksi hyväksymistä. Uskon suomalaisen luomun ihan oikeasti olevan sellaista, ulkomaisista en olisi yhtä varma.
Säännöllisesti jotain ostaessani annan maun ratkaista....luulen, että luomu on jonkin asteinen kusetus. Tyhmiä on lupa höynäyttää.
Kaino U
- Luomu?
Minulla on sellainen käsitys, että ennen oli kaikki "luomua".
Eihän siitä ole kai kuin muutama vuosikymmen, kun alettiin käyttää myrkkyjä ja väkilannoitteita, siirryttiin tehomaatalouteen. Sitten huomattiin, miten tuhoisaa se oli maaperälle ja ihmisten terveydelle.
Nyt sitten yritetään siirtyä takaisin perinteiseen viljelyyn ja annetaan sille uusi hieno nimi: Luomu!
Tällä tekosyyllä saadaan korotettua hintoja köyhien saavuttamattomiin, köyhän on edelleen syötävä halvimmalla tuotettua ravintoköyhää ruokaa, kun ns. luomuun ei ole varaa, vaikka haluja olisikin ostaa terveellisempää.
Taisinpa vähän kärjistää, mutta tällainen käsitys minulla on.- rallityttö60
olet sitä olen ajatellut monta kertaa mikä on luomu nykyaikana. Niin mistäs tiedämme että vesi on lähdevettä jota myydään, se ainakin tiedän kun juon järvivettä suoraan järvestä se on aitoo vettä mausteihen kera. Onkos se luomuu sitten sekin?
- outo lintu
eivät ole sen kalliinpia, seuraan hintoja ja ostan viljatuotteita lähiseudun luomua tai vihanneksia, jos hinta on sopiva.
- rallityttö60
ilmaisinkin näin ainakin täällä maaseudulla luomun nimittäen kun lietelanta haisee kesä kuumalla ihansti tai tuoksuu! se on oikeeta luomua!
- luomurintainen
Kyllä se lietelanta on pahinta saastetta. Ei se haju mitään, mutta se valuu vesistöihin. Sitten yhteiskunta vielä tukee sitä touhua. Voi...
- Abuela
mutta jätän ostamatta kalliin hinnan tähden. Kysyin kerran kauppiaalta syytä tähän hintaeroon ja hän nikotteli jotain, että ei ole vielä riittävästi luomutuottajia, että tulisi hintakilpailua.
Minusta luomun hintojen pitäisi kyllä kilpailla tavanomaisesti tuotettujen tuotteitten hintojen kanssa, eikä keskenään. Sanoinkin se kauppiaalle ja ostin halvan tarjoustuotteen.- ii-li
...että esim. luomuhedelmät ja vihannekset ovat tavallisessa marketissa huonoja ja nahistuneita, mutta hinta on silti korkea.
Olen lukenut niin pahoja juttuja lehdistä luomutuotteista, että en halua ostaa niitä senkään vuoksi. Onko niillä jo olemassa jokin yhteinen kontrollimerkintä? (Esim. Susi-Pulliainen joutui aikoinaan oikeuteen luomukanojensa huonosta kohtelusta, ja luomuomenoista löytyi enenmmän raskasmetalleja kuin muista omenoista, ja suomalaisia, bulkkitavarakeksejä pakattiin Saksassa ja myytiin Suomessa luomuna uudella nimellä.)
En kertakaikkiaan usko, että kaikki luomu on luomua. Ja koko sana "luomu" on jotenkin epämiellyttävä.
- Catleija
Yhteen aikaan ostin kaalia (luomu), koska siinä ei ollut sitä pitkää kantaa ja hukkaan joutuvia kovia päällyslehtiä. Pidin niistä myös sen vuoksi, että ne olivat pieniä keriä. Jouduin lopettamaan, kun niiden kulutus oli niin vähäistä että ne siinä kaupan hyllyssä menettivät valkoisen värinsä ja vihertyessään muuttuivat karvaiksi.
Luomutuotteet(ainakin vihannekset ja hedelmät) näyttävät vanhentuvan kauppojen hyllyissä, joten hinta-laatu suhde ei ole kohdallaan. Muista en ole kiinnostunutkaan. - soilike
Luomu ei aina vakuuta, varsinkin, kun ajattelen tiput avoimen taivaan alla.
Suuret keskusliikkeet, mm se suuri K, ostavat edullisimmat marjat markkinoilta.
Yritän löytää marjat, joissa on joutsenlippu - Sinipiikanen
Kyllä ostan, vaan en vähittäiskaupoista. Ostan suoraan tuottajilta.
Ja minkäkö takia ? Sen takia, että en ole saanut oireita monistakaan luomutuotteista, vaikka normaalisti tuotetuista tuotteista olen tullutkin kipeäksi.
Maku on myös yks tekijä.
Ravinto- ja entsyymikysymykset. - Maalla kasvanut
Ostan aina kananmunat luomua,saavat olla kesällä ulkona.On orsia ja tilaa siis empatiasta kyse.Muuta en juurikaan osta ja lihaa ei ole saatavilla.Tosin en paljoa käytäkään.
- outo lintu
paikkakunnan lattiakanala, hoitaa luomumenetelmällä, mutta ei byrokratian takia luomuna. Hyviä ovat, tuottajalta lähikauppaan.
Metsämarja ja sienet poimin itse. Jos olisi pakastetilaa, ei tarvitsisi säilöntäaineita, joita ilman en sentään kylmiöön vie. mehut ja hillot on sen verran suuritöisiä. - Likka
outo lintu kirjoitti:
paikkakunnan lattiakanala, hoitaa luomumenetelmällä, mutta ei byrokratian takia luomuna. Hyviä ovat, tuottajalta lähikauppaan.
Metsämarja ja sienet poimin itse. Jos olisi pakastetilaa, ei tarvitsisi säilöntäaineita, joita ilman en sentään kylmiöön vie. mehut ja hillot on sen verran suuritöisiä.Kun olin lapsi, meillä oli aina kesäkanoja ulkotarhassa. Syksyllä naapurin ronski kotiapulainen teurasti ne meiltä lapsilta salaa ja kanaviillokkia syötiin usein. Kanoja oli kiva seurata ja ruokkia enkä ole koskaan sen jälkeen niin hyvänmakuisia kananmunia maistanut. Kakkukin vispautui niistä kuin tyhjää vain.Toisen naapurin pystykorva joskus nappasi kanan. Kerran oli ruohonleikkurina kesälammaskin, mutta kun sitä oltiin lihoiksi lyömässä, alkoi lasten parku.Lopulta se vietiin navettaansa takaisin.
- Sipriinan
Ryynit, jauhot,,ostan aina kun mahdollista,,luomua
Reilun kaupan tuotteita myös aina kun vain saa..
aika pieni valikoima vielä niitäkin on.
Ajattelen näin, jospa joku saisi edes hiukan parempaa palkkaa työstään!!! - Amica50
...mutta en ole aina tyytyväinen! Esim. tomaatit homehtuvat (ja ovat pakkauksessakin usein homeisia) liian pian, ennenkuin pakkauksen kaikki tomaatit (yleensä 6-8 kpl)on ehditty syödä. Myös harmittaa, kun luomubanaanit kaupassa ovat aina ikävän ruskean näköisiä kauniiden Chiqitojen rinnalla. Ei tee mieli!
Reilun kaupan kahvia ostan, mutta en Pirkan luomukahvia, joka maistuu mielestäni pahalle...
Mielelläni ostan broileria jos tiedän, että liha on "onnellisten kanojen" (vapaasti kulkevien) lihaa ja ostan mielummin myös sellaisten kanojen kananmunia. Toivoisin voivani ostaa myös "onnellisten lehmien" maitotuotteita, mutta en tiedä onko sitä missään mainostettu olevan myynnissä?
Paljon riippuu siitä, onko lähikauppiaallani luomuvalikoimaa - kun en omista autoa, niin olen melko paljon lähikaupan "armoilla"! Toinen näkökulma on myös se, että asun yksin ja jos pakkauksessa on liian paljon yhdelle hengelle heti syötäväksi niin valitsen mielummin tuotteen, joka säilyy pidempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496315Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422611Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821123
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.791087Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3011074Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601068- 78983
- 66951
- 228854