Virheellisenkin opin hyväksymispakko

Alempana käytiin keskustelua vuosiluvuista ja 1914 opin hyväksymispakosta, vaikka sille ei raamatullisia todisteita olekaan. Siitä innostuinkin vähän "penkomaan" ja löysin tapahtuman, jonka jokaisen jehovantodistajan ja sellaiseksi aikovan soisi lukevan.

"Skotlannin oikeudenkäynnissä vuonna 1954 mukana oli Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. Asianajaja halusi Covingtonin vastaavan kysymykseen Seuran opetuksesta koskien Jeesuksen paluuta, jonka oli aikoinaan opetettu tapahtuneen 1874 eikä - kuten vielä nykyäänkin opetetaan - vuonna 1914. Oliko 1874 siis ollut profetia?

Alla oieudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)

K: Takaisin asiaan. Julistettiin väärää profetiaa?

V: Olen samaa mieltä tuosta.

K: Jehovan todistajien oli uskottava se?

V: Pitää paikkansa.

K: Jos Jehovan todistaja otti itse sen kannan, että tuo profetia oli väärä ja sanoi sen, hänet erotettiin?

V: Kyllä, jos hän sanoi niin ja itsepintaisesti jatkoi vaikeuksien luomista, koska jos koko järjestö uskoo yhtä, vaikka se olisi virheellistä, ja joku alkaa yksinään levittää ajatuksiaan, siitä seuraa hajaannusta ja ongelmia. Ei synny harmoniaa, ei marssimista yhdessä.

Kun muutos tulee, sen pitäisi tulla asianmukaisesta lähteestä, järjestön johdosta, hallintoelimeltä, ei alhaalta ylöspäin, koska jokaisella olisi silloin ajatuksia, ja järjestö hajoaisi tuhansiin eri suuntiin. Meidän päämäärämme on yhtenäisyys.

K: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä?

V: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, koska uskomme ja olemme varmoja, että Jehova Jumala käyttää järjestöämme ja järjestömme hallintoelintä ohjaamaan sitä, vaikkakin virheitä tehdään aika ajoittain.

K: Ja yhtenäisyys, joka perustuu siihen, että väärä profetia on pakko hyväksyä?

V: Se on totta.

K: Ja henkilö, joka ilmaisi näkemyksensä, että se oli väärä, kuten sanoitte, erotettiin ja oli liitonrikkoja, mikäli oli kastettu?

V: Pitää paikkansa.

K: Ja kuten eilen selvästi sanoitte, olisi ansainnut [hengellisen] kuoleman?

V: Mielestäni - - -

K: Sanoisitteko kyllä vai ei?

V: Vastaan kyllä, viipymättä.

K: Kutsutteko tuota uskonnoksi?

V: Se varmasti on sitä.

K: Kutsutteko sitä kristinuskoksi?

V: Aivan varmasti."

Eli seuran tavoite on kylmästi yhtenäisyys, välittämättä oppien kulloisistakin virheistä tai niiden seurauksista. Vaikka oikeudenkäynti tapahtui 1954, niin tiedämme kaikki, että tämä edellä käyty keskustelu pitää kokonaisuudessaan paikkaansa nykyäänkin.

1914 oppi on väärä ja seura tietää sen aivan hyvin, siitäkin on todisteita, mutta se ei merkitse mitään. Ja asiasta purnaavat saavat kengän kuvan pyrstöönsä, puhumattakaan hengellisen kuoleman tuomiosta. Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä.

Lainaus Pasi Turusen kirjasta Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa. Kirjassa on myös valokopio mikrofilmeistä edellä käydystä keskustelusta.

12

1160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on niin

syvältä...NIIN SYVÄLTÄ!!!

• M@k3

Firma joka myy tyhjää ja jota ihmiset ostavat on hyvää bisnestä.

Kun kyseisen firman työntekijät ovat vielä ilmaisia niin kyseessä on todella hyvä bisnes.

Kun yön tekijät vielä maksavat firmalle että he saavat tehdä töitä niin kyseessä on suorastaan rikollisen hyvä bisnes.

• M@k3 kirjoitti:

Firma joka myy tyhjää ja jota ihmiset ostavat on hyvää bisnestä.

Kun kyseisen firman työntekijät ovat vielä ilmaisia niin kyseessä on todella hyvä bisnes.

Kun yön tekijät vielä maksavat firmalle että he saavat tehdä töitä niin kyseessä on suorastaan rikollisen hyvä bisnes.

tuohon enää voi sanoa. Odotan innolla sitä päivää kun vartiotorniseuran raha-asiat saadaan julkisuuteen. Siellä on miljoona poikineen poikimassa lisää miljoonapoikia. Ja lisää pitää lahjoittaa.

Veljesseuran kokemussivuilla olikin eräs kokemus, jossa henkilö ihmetteli aina kun seurakunnan raha-asioita käsiteltiin lavalta ja kerrottiin kuinka paljon seurakunnan kassasta silloin ja silloin puuttui. Henkilö ihmetteli samaan hengenvetoon, että mitä ihmeen vaapaehtoista lahjoitusta tämä on kun kerrotaan kuinka paljon pitäisi lahjoittaa, että kassa on kunnossa.

• fger.
        t-i-u-k-u kirjoitti:

tuohon enää voi sanoa. Odotan innolla sitä päivää kun vartiotorniseuran raha-asiat saadaan julkisuuteen. Siellä on miljoona poikineen poikimassa lisää miljoonapoikia. Ja lisää pitää lahjoittaa.

Veljesseuran kokemussivuilla olikin eräs kokemus, jossa henkilö ihmetteli aina kun seurakunnan raha-asioita käsiteltiin lavalta ja kerrottiin kuinka paljon seurakunnan kassasta silloin ja silloin puuttui. Henkilö ihmetteli samaan hengenvetoon, että mitä ihmeen vaapaehtoista lahjoitusta tämä on kun kerrotaan kuinka paljon pitäisi lahjoittaa, että kassa on kunnossa.

Vapaaehtoinen lahjoitus on vapaaehtoinen lahjoitus. Ei se siitä pyytämällä miksikään muutu.

• fger. kirjoitti:

Vapaaehtoinen lahjoitus on vapaaehtoinen lahjoitus. Ei se siitä pyytämällä miksikään muutu.

>>Vapaaehtoinen lahjoitus on vapaaehtoinen lahjoitus. Ei se siitä pyytämällä miksikään muutu.

Mehän olemme tästä jo keskustelleet ja tulleet siihen lopputulokseen, että mielipiteemme vapaaehtoisuudesta lahjoituksien antamisessa ja pyytämisessä eroavat kuin yö ja päivä. Näin se tulee todennäköisesti olemaan, vaikka tahkoaisimme viikon putkeen samasta asiasta.

"Ei se siitä jankkaamalla miksikään muutu", voitaisiin todeta.

• koo.koo
        fger. kirjoitti:

"Vapaaehtoinen lahjoitus on vapaaehtoinen lahjoitus. Ei se siitä pyytämällä miksikään muutu."

Kun on tuollainen hierarkinen, tiivis yhteisö, ja kymppi kertoo, että rahuskia tarvitaan, niin ei siitä minusta voi siviilielämässä vapaaehtoisuutena puhua.
        Vähän sama kuin armeijassa -jonka muuten kaikki miehet käyvät- määrättiin vapaaehtoisia. Siitä sai kieltäytyä, mutta annettin ymmärtää, että sitten iskisi keljumpi savotta tilalle. (Ei ne vapaaehtoishommat armeijassa suinkaan aina pahoja olleet,päinvastoin.)

• ystävä

Oikeudenkäynti-lainauksesi kuulostaa Pohjois-Korean touhulta. Mielestäni JT-oppi kuuluu enemmänkin lakiliiton aikaan kuin Kristuksen uuden liiton aikaan, joka perustuu rakkaudelle. Lakiliiton aikaan kaikkeen oli pykälät, kuten on nykyään JT:eillä. Jeesus puolestaan esitti periaatteita, joiden mukaan elää, ei tarkkoja pykäliä esim. siitä, mikä verenosa tms. on milloinkin sallittua.

Jos JT-usko on oikea, oikean Jeesuksen Kristuksen periaatteiden mukainen, tosi Jumala saa tuhota minut tähän paikkaan.

Laitan puolen tunnin päästä uuden viestin, jos olen vielä hengissä. Jos sitä ei kuulu, kannattaa ehkä mennä aamulla JT-kokoukseen.

Hasta la vista.

• ystävä

Heipparallaa, täällä ollaan, melkein hengissä 30 minuutin aikarajan umpeuduttua!

Ollakseni rehellinen, hieman epäröin laittaa henkeäni pantiksi, mikäli JT-usko olisi oikeassa. Mutta, kuten niin monasti ennenkin, JT-aikaraja kului umpeen ilman, että mitään olisi tapahtunut.

Olin JT:nä 15 vuotta. Näin jälkikäteen tuntuu, että olin koko tuon ajan sekä hypnoosissa että psykoosissa, peloissani siitä mitä kuvitteellinen JT-Jumala tekee minulle, jollen seuraa hänen huvittavia opetuksiaan. Nuo pelot ovat vieläkin aika ajoin pinnassa, kuten yllä ilmaisin.

Mutta ainut keino päästä eroon peloistaan on kohdata ne. Elikkä, jos JT-oppi on oikean Jeesuksen Kristuksen mukainen oppi, eli totuus, tosi Jumala saa tuhota minut tähän paikkaan. Tällä kertaa pelkään vähemmän.

Laitan taas viestin 30 minuutin kuluttua. Jos mitään ei kuulu, kannattaa ehkä mennä aamulla JT-kokoukseen.

Hasta la vista.

• ystävä

Heipparallaa, täällä ollaan, melkein hengissä 30 minuutin aikarajan umpeuduttua!

Ollakseni rehellinen, hieman epäröin laittaa henkeäni pantiksi, mikäli JT-usko olisi oikeassa. Mutta, kuten niin monasti ennenkin, JT-aikaraja kului umpeen ilman, että mitään olisi tapahtunut.

Olin JT:nä 15 vuotta. Näin jälkikäteen tuntuu, että olin koko tuon ajan sekä hypnoosissa että psykoosissa, peloissani siitä mitä kuvitteellinen JT-Jumala tekee minulle, jollen seuraa hänen huvittavia opetuksiaan. Nuo pelot ovat vieläkin aika ajoin pinnassa, kuten yllä ilmaisin.

Mutta ainut keino päästä eroon peloistaan on kohdata ne. Elikkä, jos JT-oppi on oikean Jeesuksen Kristuksen mukainen oppi, eli totuus, tosi Jumala saa tuhota minut tähän paikkaan. Tällä kertaa pelkään vähemmän.

Laitan taas viestin 30 minuutin kuluttua. Jos mitään ei kuulu, kannattaa ehkä mennä aamulla JT-kokoukseen.

Hasta la vista.

• >>Laitan taas viestin 30 minuutin kuluttua. Jos mitään ei kuulu, kannattaa ehkä mennä aamulla JT-kokoukseen.

Täytyykö tässä lähteä hypermarkettiin ostamaan kravattia vai voiko ymmärtää, että saatoit vain uinahtaa viimeisen viestisi jälkeen?

>>Nuo pelot ovat vieläkin aika ajoin pinnassa, kuten yllä ilmaisin.

Itse vietin todistajana sylivauvasta aina tuonne 23 ikävuoteen asti, joten siinä ehtii pelkonsa kasvattamaan sopiviin mittasuhteisiin järjestön näkökulmasta.

Sittemmin olen päässyt niistä kokonaisuudessaan eroon, onneksi. Enää olen huolissani vain todistaja ystävistäni ja sukulaisistani koska hehän elävät tietenkin vartiotorniseuran oppien ja sääntöjen alla pelkoineen, vaikka monet heistä heikosti mukana ovatkin.

• ystävä
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Laitan taas viestin 30 minuutin kuluttua. Jos mitään ei kuulu, kannattaa ehkä mennä aamulla JT-kokoukseen.

Täytyykö tässä lähteä hypermarkettiin ostamaan kravattia vai voiko ymmärtää, että saatoit vain uinahtaa viimeisen viestisi jälkeen?

>>Nuo pelot ovat vieläkin aika ajoin pinnassa, kuten yllä ilmaisin.

Itse vietin todistajana sylivauvasta aina tuonne 23 ikävuoteen asti, joten siinä ehtii pelkonsa kasvattamaan sopiviin mittasuhteisiin järjestön näkökulmasta.

Sittemmin olen päässyt niistä kokonaisuudessaan eroon, onneksi. Enää olen huolissani vain todistaja ystävistäni ja sukulaisistani koska hehän elävät tietenkin vartiotorniseuran oppien ja sääntöjen alla pelkoineen, vaikka monet heistä heikosti mukana ovatkin.

Odotin, ja odotin -- mutta elossa ollaan. Tyhjiä odotuksia.

• ystävä kirjoitti:

Odotin, ja odotin -- mutta elossa ollaan. Tyhjiä odotuksia.

>>Odotin, ja odotin -- mutta elossa ollaan. Tyhjiä odotuksia.

Kuulostaa aidon jehovantodistajan päiväkirjan otokselta, joka päivältä. Kyrsimäänhän tuo pikkuhiljaa alkaa väkisinkin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe