Ihmetyttää

Dr13

Älkää nyt Focuksen omistajat suuttuko,mutta minusta ensimmäisen Focuksen (1998-2002) Ghia mallin varustelutaso on heikko.Ei cd soitinta,ei sumuvaloja,ei sähkölaseja takana,ei ilmastointia,ei lämmitettävää tuulilasia,ei alumiinivanteita...jne.Mitä mieltä te Ghian omistajat olette?

21

3293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • focus2001

      Onko tosiaan näin ettei ekassa ghia focuksessa ole herkkuja? Miksi se sitten olisi ghia-malli? Eikös Ghia-malli pitäisi olla se "luxus" malli?

      Itselläni on vaatimattomampi trend-malli (2001) josta löytyy lisukkeita mm:
      - cd-soitin
      - sumuvalot
      - sähkölasit edessä
      - ilmastointi
      - aluvanteet

      • ghia focus

        Ostin vuosi takaperin vm. 2000 Focus Ghian ja ihmetytti suuresti, että autossa oli kasettisoitin. Sitä ihmetteli myyjäkin, kumminkin puhuttiin Ghia varustelusta... tosin myyjä tallasi samantien varastoon ja toi mukanaan cd -soittimen.

        Muita varusteita: Sähkölasit edessä, alut alla, ilmastointi (manuaalinen), sumarit edessä ja takaa, ajotietokone, sähkötoiminen kuljettajan istuimen korkeussäädin, puujäljitelmä ovissa, konsolissa & koelaudassa, vaalea sisusta.


      • näin.
        ghia focus kirjoitti:

        Ostin vuosi takaperin vm. 2000 Focus Ghian ja ihmetytti suuresti, että autossa oli kasettisoitin. Sitä ihmetteli myyjäkin, kumminkin puhuttiin Ghia varustelusta... tosin myyjä tallasi samantien varastoon ja toi mukanaan cd -soittimen.

        Muita varusteita: Sähkölasit edessä, alut alla, ilmastointi (manuaalinen), sumarit edessä ja takaa, ajotietokone, sähkötoiminen kuljettajan istuimen korkeussäädin, puujäljitelmä ovissa, konsolissa & koelaudassa, vaalea sisusta.

        Mitä ihmettelemistä siinä on? Jos auton edellinen käyttäjä suosi kasettisoittimen ja radion yhdistelmää. Sama asia kuin että ihmettelen autosi vaaleaa sisustaa. Lisäksi se puujäljitteinen keskikonsoli on lähes järkyttävä.
        Eihän nykyisenkään Ghian soittimessakaan taida olla edes USB-liitäntää.


      • Hintaero
        ghia focus kirjoitti:

        Ostin vuosi takaperin vm. 2000 Focus Ghian ja ihmetytti suuresti, että autossa oli kasettisoitin. Sitä ihmetteli myyjäkin, kumminkin puhuttiin Ghia varustelusta... tosin myyjä tallasi samantien varastoon ja toi mukanaan cd -soittimen.

        Muita varusteita: Sähkölasit edessä, alut alla, ilmastointi (manuaalinen), sumarit edessä ja takaa, ajotietokone, sähkötoiminen kuljettajan istuimen korkeussäädin, puujäljitelmä ovissa, konsolissa & koelaudassa, vaalea sisusta.

        Alussa hintaero Ambienten ja Ghian välillä oli n. 1000 euroa, eli 6.000 mk. Sitten kun mm aluvanteen oli vakiota v. 2002 hintaero olikin 2.500 euroa. Eli mallinimi on mitä on, mutta kaikesta saa maksaa...


      • V. 2001 oli Limited juhlamalli joka pohjautui Trend malliin jossa lisäksi juuri nuo ilmastointi, CD-> kasettisoittimen tilalle, aluvanteet, sumuvalot.


      • Dr13
        Rakentelija kirjoitti:

        V. 2001 oli Limited juhlamalli joka pohjautui Trend malliin jossa lisäksi juuri nuo ilmastointi, CD-> kasettisoittimen tilalle, aluvanteet, sumuvalot.

        Eikös 2003 esitelty juhlamallit Ambiente Limited sekä Tren Limited.Ambiente-Limited:ssä on lämmitettävä tuulilasi,alumiinivanteet,manuaalinen ilmastointi,luistonesto,ajotietokone (mitä ei ensimmäisessä Ghia mallissa ollut) ja cd soitin mitä ei taida normaalissa Ambientessä olla.


      • Dr13 kirjoitti:

        Eikös 2003 esitelty juhlamallit Ambiente Limited sekä Tren Limited.Ambiente-Limited:ssä on lämmitettävä tuulilasi,alumiinivanteet,manuaalinen ilmastointi,luistonesto,ajotietokone (mitä ei ensimmäisessä Ghia mallissa ollut) ja cd soitin mitä ei taida normaalissa Ambientessä olla.

        Sekä 2001 tuli alkuvuodesta Limited joka pohjautui Trend malliin. Eli tämä Limited oli ennen kuin faceliftattu malli tuli syksyllä 2001.


      • focus2001
        Rakentelija kirjoitti:

        Sekä 2001 tuli alkuvuodesta Limited joka pohjautui Trend malliin. Eli tämä Limited oli ennen kuin faceliftattu malli tuli syksyllä 2001.

        Kyllä itselläni on trend limited mallia 2001.


    • .....

      1.   Se oli sen ajan henki

      2.   Täysin uusi malli = karvalakkimalli niin, että voidaan lisätä varusteita joka vuosi ja tehdä auto houkuttelevaksi!

      3. Lämmitettävä tuulilasi on vakiovarustena vain erikoismalleissa! Aikoinaan ”White”-malleissa (Escort ja Mondeo) ja nyt Focus I Limited-malleissa. Nämä mallit tulivat markkinoille kun malli oli muuttumassa.

    • Ambiente-Ghia

      Mutta noissa ensimmäisen vuosien Focuksissa oli kaikki tärket varusteet vakiona:
      - ajo-ominaisuudet
      - pieni kulutus
      - tilavuus
      - turvallisuus

      Moniin muihin autoihin niitä ei saanut edes rahalla.

    • hintaeroa.

      Jos muistan oikein, vuonna 1999 Ghia-malli maksoi 841 euroa (5000 mk) enemmän kuin ambiente, ja sillä rahalla sai jotain pientä, mikä ei ollut niin houkuttelevaa että olisi viitsinyt siitä maksaa. Sen takia valitsin ambienten ja haluamani lisävarusteet. Sumuvalot on hömppää ja satunnaiset takamatkustajat veivaa itse ikkunansa. Aluvanteitakaan en ole kaivanut. Myöhemmin joitakin lisävarusteita sai vakiovarusteena, tosin auton hinta oli muuttunut.

    • trevor

      Älä nyt suutu, mutta mitä merkitystä sillä on mita vanhoissa autoissa joskus on ollut?

      Ei 1908 markkinoille tuodussa T-mallissakaan ollut CD soitinta ilmastoinnista puhumattakaan :-)

      • Dr13

        T-Ford on nyt vähän eri asia kuin Focus GHIA 1998-2002.Focus on erinomainen auto ajaa (minun mielipide) mutta ihmettelen sitä varustusta.Eihän 1987 Sierra Ghiassakaan ollut ilmastointia tai takasähkölaseja,mutta kun siitä on jo melkein 20 vuotta aikaa.T mallista jo 90 vuotta.


    • Ford on iät ja aiat harrastanut sitä että uusi malli tulee karvalakkivarusteilla ja sitteln vuosimalli kerralla lisäillään varusteita.
      Esim. viimeisessä perus Escorttissa v.-99 oli varusteet suurinpiirtein samat kuin aiemmin oli Ghia mallissa. Ekat Focukset v.-98 niin radiokin oli lisävarusteena. Taas viimeiset Focus I oli vakiona luistonestot sun muut. Nyt kun tuli uusi Focus niin aluksi vakiona ei ollut sumuvaloja, korinvärisiä peilejä, ESP:tä jotka tämän vuoden mallissa on. Eli kaikista parhaiten varustettuja on aina mallisarjan viimeiset vuosikerrat.

      • Cger

        Näinhän suunnilleen kaikki toimii, loppua kohden tyrkätään kaikki alihankkijoilta varastoon tilatut lisävarusteet tuotannossa oleviin malleihin takaluukun kirjainyhdistelmästä riippumatta. Sehän on vain eduksi meille autonostajille, johonkin GL:ään saa GLX:n varustetason edullisesti :-)


      • Focuisti
        Cger kirjoitti:

        Näinhän suunnilleen kaikki toimii, loppua kohden tyrkätään kaikki alihankkijoilta varastoon tilatut lisävarusteet tuotannossa oleviin malleihin takaluukun kirjainyhdistelmästä riippumatta. Sehän on vain eduksi meille autonostajille, johonkin GL:ään saa GLX:n varustetason edullisesti :-)

        Ei lisävarusteita tehdä varastoon. Komponentteja tilataan sitä mukaa kuin niitä tuotannossa tarvitaan ja varastot pidetään niin minimissä kuin tuotannon kannalta on mahdollista. Näin toimii tuotanto lähes kaikilla teollisuudenaloilla.

        Varustetaso autoissa nousee yleensä mallin elinkaaren lähestyessä loppua, jotta vanhahkon mallin kiinnostavuus kilpailijoiden mahdollisesti uudempiin malleihin verrattuna säilyy.

        Toinen syy on se, että elinkaaren loppuvaiheessa lastentaudit on saatu karsittua pois ja komponenttien tuotannon tehokkuus on huipussaan. Silloin komponenttien tuotantokustannukset ovat alhaisemmat kuin elinkaaren alussa ja valmistaja voi laittaa autoon enemmän varusteita katteista tinkimättä.


      • Cge
        Focuisti kirjoitti:

        Ei lisävarusteita tehdä varastoon. Komponentteja tilataan sitä mukaa kuin niitä tuotannossa tarvitaan ja varastot pidetään niin minimissä kuin tuotannon kannalta on mahdollista. Näin toimii tuotanto lähes kaikilla teollisuudenaloilla.

        Varustetaso autoissa nousee yleensä mallin elinkaaren lähestyessä loppua, jotta vanhahkon mallin kiinnostavuus kilpailijoiden mahdollisesti uudempiin malleihin verrattuna säilyy.

        Toinen syy on se, että elinkaaren loppuvaiheessa lastentaudit on saatu karsittua pois ja komponenttien tuotannon tehokkuus on huipussaan. Silloin komponenttien tuotantokustannukset ovat alhaisemmat kuin elinkaaren alussa ja valmistaja voi laittaa autoon enemmän varusteita katteista tinkimättä.

        Ei tehdä varastoon, mutta hintaneuvotteluissa on aina mukana valmistusmäärä yhtenä komponenttina, ja autokauppa kun haluaa myydä huippuja niin käy varmaan kohtuu usein niin että "varastoa" pitää sopimuksen mukaan "tyhjentää", muutoin pamahtaa vielä sakoille ja se on pahempi vaihtoehto kuin edistää myyntiä.


    • Ex-Focusman

      Luxus oli lisävarusteena. Kyllä siinä Ghia-mallissa tuli kuitenkin hintaeroon nähden aika paljon parempi varustus kuin Ambientessa. Itse muistan ainakin muutaman seikan; Parempi verhoilu, jalopuukojelauta, sähkösäätöiset ja lämmitteiset sivupeilit, korinväriset ulkopeilit, jäykempi takajousitus(etenkin farmarissa kuormattuna tärkeä ominaisuus).Lisäksi siinä oli joitakin pikkujuttuja, mutta mielestäni tuo 5000 MK.n hintaero oli erittäin kohtuullinen. Minä otin silloin aikanani Focukseeni lisävarusteena mm. ilmastoinnin, Radio-CD:n, takasähkölasit,kaiken kattavan lukituksen ja ikkunoiden sulkemisen kaukosäätimellä, hälytin laitteen,metallivärin, vetokoukun ja talvirenkaat ja lisäksi kolmen vuoden moottori/tekniikka takuun. Nämä kaikki maksoivat silloin extraa yhteensä n. 20000 mk. Nykyään vastaavilla varusteilla oleva uusi Focus maksaa suurin piirtein saman verran, vaikka autovero on laskenut. Joten ei se silloin kallis auto ollut varustettunakaan.

      • ei ollut

        Ghiassa ei ollut erilainen jousitus kuin ambientessa. Trendissä oli kaasu-neste-iskarit joka kulmassa, kun karvalakissa ja Ghiassa oli takana pelkät neste-iskarit, edessä kaasut.

        Ghiassa oli vakiona sähköpeilit, Ghia -listat kynnyksissä, "jalopuuta" kojelaudassa ja ovissa, nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, Ghia merkit takaovissa, kromattu lista etupuskurissa ja takaluukunkahva, parempi verhoilu penkeissä, sekä sähköinen kuskinpenkin korkeuden säätö.


      • Ex-Focusman
        ei ollut kirjoitti:

        Ghiassa ei ollut erilainen jousitus kuin ambientessa. Trendissä oli kaasu-neste-iskarit joka kulmassa, kun karvalakissa ja Ghiassa oli takana pelkät neste-iskarit, edessä kaasut.

        Ghiassa oli vakiona sähköpeilit, Ghia -listat kynnyksissä, "jalopuuta" kojelaudassa ja ovissa, nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, Ghia merkit takaovissa, kromattu lista etupuskurissa ja takaluukunkahva, parempi verhoilu penkeissä, sekä sähköinen kuskinpenkin korkeuden säätö.

        Jos ei Ghiassa oikeasti ollut jäykempää takajousitusta, niin sitten minua huijattiin pahemman kerran myyntitilanteessa. Tosin minulla oli Diesel-versio, että olisiko sillä ollut jotain merkitystä jousituksen jäykkyyden kannalta. Joka tapauksessa autossani piti olla normaalia jämäkämmät takajouset/iskarit. Kokemukseni mukaan ne myös sitä olivat, sillä auto oli täydellä kesälomakuormituksellakin lähes vaaterissa ja ajo-ominaisuudetkin olivat hyvät, päinvastoin kuin TM-testissä silloin olleessa bensa-Ambientessa. Tiedä näistä,mutta joka tapauksessa Focus antoi mielestäni silloin enemmän vastinetta rahalle ja oli selvästi enemmän aikaansa edellä muotoilultaan kuin tämä nyky Focus. Nyky Focus oli tullessaan paha pettymys, sillä muotoilu oli mennyt huonompaan suuntaan, eikä ominaisuudet parantuneet oikein mitenkään, ei edes melutaso, mikä oli mielestäni ykkösFocuksen ainoa iso miinus ruostuvien ovien lisäksi. Tämän vuoksi päädyin aivan eri merkkiin seuraavaksi.


    • Dr13

      Kiitos kaikille vastanneille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe