Heippa! mä ajattelin kysyä että millainen häkki hamsterille olisi hyvä?Onko ne helppohoitoisia ja pureeko ne paljon?tuleeko tarvikkeet maksamaan paljon?hinta koko paketista suurinpiirtein olisi? sopiiko akvaario häkiksi hamsterille? ps:kirjoittele!!:) T:Marjaana ja Tiia
Hamsterista tietoja?
5
329
Vastaukset
mä ajattelin kysyä että millainen häkki hamsterille olisi hyvä?
- Suurikokoinen, jossa paljon tilaa ja vaakasuorat pinnat. Pinnaväli korkeintaan sentin. Häkissä ei saisi olla esim. vieteriputkia, joihin se jää kiinni aikuisena. Myös kaikenlainen muovisälä on turhaa, syyrialaista hankittaessa myös juoksupyörän joutuu usein ostamaan erikseen (mukana tulevat ovat kääpiöhamsterin kokoa).
Onko ne helppohoitoisia ja pureeko ne paljon?
- Ovat helppohoitoisia, mutta käsittely saattaa joskus tuottaa ongelmia etenkin aloittelijalle.
- Hamsteri ei pure, jos siihen ei ole syytä. Hamsteri voi purra, kun se puolustaa reviiriään, pelkää, puolustaa itseään, siihen satuu, sitä satutetaan tai kun se säikäytetään. Kiltti ja hyvin hoidettu hamsteri puree hyvin harvoin.
tuleeko tarvikkeet maksamaan paljon?
- Eivät paljon, verrattuna esimerkiksi matelijan tarvikkeisiin. Alle sadalla eurolla saa hyvin kaiken tarpeellisen.
- Häkki/terraario maksaa 50-70€, halvempia ja kalliimpiakin on. Halpoja kannattaa metsästää kirppareilta ja myyntipalstoilta. Mitä isompi sitä parempi, mutta tavallisesti myös kalliimpi. Se on kuitenkin vain kerran hankittava tavara (ellei hamsteri tai joku muu riko häkkiä/terraariota), joten siitä ei kannata tinkiä ainakaan koosta.
- Juomapullo maksaa muutaman euron, ruokakupit samaten. Juoksupyörä maksaa 5-20€, paremmat mallit ovat kallimpia. Syyrialaisen juoksupyörän on oltava halkasijaltaan vähintään 19cm, kääpiöhamsterilla 15 cm. Vessalaatikon voi tehdä vaikka voirasiasta, jolloim siitä ei käytännössä tarvitse maksaa. Samoin pesämökki, sen voi tehdä mistä tahansa pienehköstä pahvilaatikosta, joita saa yleensä kaupoista ilmaiseksi. Myös erilaiset pakkaukset käyvät, esim. kaurahiutale ja keksipaketit.
hinta koko paketista suurinpiirtein olisi?
- Vaikea arvioida, mutta se on varmaan siinä 60-70€ luokkaa. Hamsteri maksaa eläinkaupoissa noin 25€, kasvattajilla 10-15€.
sopiiko akvaario häkiksi hamsterille?
- Sopii, jos se on riittävän suuri. Sinne pitäisi mahtua kaikki tarpeellinen, runsaasti virikkeitä ja lisäksi vielä väljääkin tilaa.- suski87
Hamstereille sopii parhaiten pinta-alaltaan laaja, mutta suhteellisen matala häkki tai terraario. Kääpiöille häkkiä paremmin sopii terraario, syyrialaisella kumpi vain. Syyrialaiselle hyvän asumuksen saa esim. duna tai gabber muoviterraariosta (n. 70*45*30cm), samaa kokoluokkaa olevasta lasiakvaariosta tai esim. Ferplast Mary -rottahäkistä (80*50*38cm). Monet hamstereille myytävät häkit ovat siitä huonoja, että niissä on pinta-alan sijasta keskitytty korkeuteen ja useisiin pieniin kerroksiin. Hamstereilla on huono syvyysnäkö, josta syystä ne saattavat tippua tai hypätä varsin varomattomastikin tasolta toiselle häkissään.
Hamsterit ovat varsin helppohoitoisia. Lajeista käsiteltävimpiä ovat syyrialaiset ja talvikot. Ihmisiin tottuneet yksilöt purevat harvoin, meillä olleitakin on voinut huolletta käsitellä, leikellä kynsiä jne. ilman että on tarvinnut pelätä saavansa hampaista, vaikkei eläimen lempihoitotoimenpide olisikaan ollut kyseessä. Roborovskit ja kiinankääpiöhamsterit ovat usein vilkkaampia, mutta harvoin nekään aggressiivisia. Vilkkautensa johdosta etenkin roborovskit ovat useammin enemmänkin katselulemmikeitä. Campbelleilla olen kuullut esiintyvän muita enemmän reviiritietoisuutta, mutta niistäkin kuitenkin ihan mukavia yksilöitä löytyy.
Tarvikkeisiin saa kulumaan n. 10-200€, riippuen mitä ostaa ja ostaako kaiken uutena. Isoin yksittäinen kulu on usein asumus. Vuotavia, mutta hamsukäyttöön sopivia akvaarioita voi saada jopa 0-20 eurolla. Uusia Gabbreita 30-40 eurolla. Ferplastin dunat maksavat paikoin jopa 80-100€, sopivan kokoiset häkit 60-120€. Käytettyjä voi saada usein paljonkin halvemmalla kuin uusia. Asumuksen lisäksi tarvitaan ainakin juomapullo, ruokakuppi, ruokaa ja kuivikkeita. Lisäksi olisi hyvä hankkia myös koppi (pahvinenkin käy), kuljetusboksi (automatkaksi, eläinlääkärireissuille jne.), sopivan kokoinen (halkaisija ainakin n. 20cm) juoksupyörä jos sellaisen haluaa, muita virikkeitä (joko ostettuja tai itse esim. pahvista, oksista yms. väsättyjä)..
Kannattaa muuten tutustua seuraaviin hamsuaiheisiin linkkeihin:
http://www.hamsteri.info/
http://www.hamsteriyhdistys.net/ - hamsterinsa menettäny
mmoi! hasmterille tulisi olla aika iso häkki, riippuu kylläkin millainen hamsteri.Mun mielestä ne on helppohoitosia ja uskon et monen muunkin. kääpiöhamsterit eivät pure,paitsi sillon jos niitä menee häiritsemään,esim,jos ne nukkuu. Venäjänkääpiöhamsteri maksaa noin,20€ muut hamsterit saattaa maksaa parikymppii enemmän. Häkit maksaa noin,55-80€ riippuu taas häkin koosta. käytetyn häkinkin voi ostaa. jos uudet kuulostaa kalliilta.jos kiinostaa mulla on häkki myynnissä. (Venäjänkääpiöhamsterin)
- Suvi48478
ÖÖ..hei olen 12 vuotias ja vastaan viestiini sillä minulla on ollut hamstereita noin 6 vuotta..
Hamsterit maksavat noin 20 euroa..häkkin hinta rippuu siitä että kuinka ison aijot hankkia..Jotkut ovat 40 euroa jotkut 60..Lisää voit tietenkin kysyä eläinkaupasta.. - suvi48482
anteeks mutta huomasin että kysyitte pureeko hamsterit paljon..Ei ne pure jos et kiusaa/satuta niitä..Kyllä ne voivat välillä näykkiä pikku hampaillaan mutta se ei satu..
Kiitos kun saan auttaa sinua..!!
Terveisin suvi..jos on kysyttävää niin meilaa minulle lisää..Suwi_kallio@hotmail.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154