mielipiteitä alaikäisten kihlautumisesta ????

kohtalotovereita?

Poika tuossa meni "salaa" kihloihin 1/2 seurustelun jälkeen..kummatkin vielä alaikäisiä 16 ja 15.v Onko tämä nykypäivää nuorten keskuudessa? Kuinka suhtautua asiaan? Olemme olleet pitkämielisiä monessakin asiassa mutta nyt on pelko koska ilmoitellaan vauvauutisia. Valistuksia on saneltu ja siitä kuinka ollaan kulloinkin toisten luona yö-kylillä. En todellakaan ole vapaan kasvatuksen kannattaja oikeestaan meillä on aina ollu "kova" kuri" Pojalla tämä on ensimmäinen tyttöystävä.

13

2146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennenkin

Aika kultaa muistot? Itse olen syntynyt 60-luvun alkupuolella, ja kyllähän ne jotkut sormuksia jo lukiossa, jopa yläasteella vaihtoivat silloin 70-80-luvullakin.

• yksi lisäys

Pitää vielä lisätä. Sanotaan, että teiniraskauden ovat yleistyneet. Voi olla, mutta meillä maalla keskeytti joka vuosi lukion viitisen tyttöä kolmestakymmenestä, kun oli vauva tulossa. Nykyään näitä vahinkoraskauksia on siellä päin vähemmän ja yksi tyttö kävi lukion loppuun asti vauvan saatuaan.
        Taisipa joku veljeni ikäinen tulla rippileirilläkin raskaaksi joskus 70-luvun alussa.

• rakastuneina :)

Teinit saattaa rakastuneina olla vähän höpsöjä, mutta ei se kihlaus sitä tarkoita että olisivat heti lapsia tekemässä.

Oma poikanikin kihlautui ensi rakkauden kanssa salaa kasiluokkalaisena. Olivat samassa koulussa ja opettajatkin olivat ihmeissään. Mutta suru oli suuri kun rakkauteen tuli ryppyjä ja suhde katkesi.

Mutta myöhemmin löytänyt uuden tyttöystävän, eikä vieläkään lähes viiden vuoden seurustelun jälkeen ole kihlautunut uudestaan. Niin eikä niitä lapsiakaan (onneksi) vielä ole ilmaantunut.

Suurin osa nuorista on kuitenkin järkeviä, vaikka teinirakkaus saakin hupsuttelemaan. He eivät vaan ymmärrä kihlauksen vakavuutta, ennenkuin se niille perusteellisesti selitetään.

• mariakoo

edellisen teksti on tosi järkevästi pistetty!

itse olen nyt 21v ja silloin yläaste aikoina, todellakin oli hirvee villitys että kuukauden jälkeen mennään kihloihin. sitten kun tuli ensimmäienn riita, niin sormus lensi pois, mutta taaskun sovittiin niin sormus tuli takasin.
        en usko että yksikään yläaste ikäinen ymmärtää kihlauksen oikeaa merkitystä.

mä itse olin 18 vuotias kun menin kihloihin nykyisen aviomieheni kanssa. ja vasta tammikuussa kun oli häät, niin oikeasti tajusin mistä on kyse.

• ihmettelevä
        mariakoo kirjoitti:

edellisen teksti on tosi järkevästi pistetty!

itse olen nyt 21v ja silloin yläaste aikoina, todellakin oli hirvee villitys että kuukauden jälkeen mennään kihloihin. sitten kun tuli ensimmäienn riita, niin sormus lensi pois, mutta taaskun sovittiin niin sormus tuli takasin.
        en usko että yksikään yläaste ikäinen ymmärtää kihlauksen oikeaa merkitystä.

mä itse olin 18 vuotias kun menin kihloihin nykyisen aviomieheni kanssa. ja vasta tammikuussa kun oli häät, niin oikeasti tajusin mistä on kyse.

Kukahan näille alaikäsille ostaa sormukset? Vanhemmatko? Meillä ainakin 17v pyysi isältä rahat sormukseen. Mun mielestä sellaseen pitäis rahat tienata itse.

• kesätöillä
        ihmettelevä kirjoitti:

Kukahan näille alaikäsille ostaa sormukset? Vanhemmatko? Meillä ainakin 17v pyysi isältä rahat sormukseen. Mun mielestä sellaseen pitäis rahat tienata itse.

Sääli vaan, parempaakin tarvekohdetta voisi löytyä vaivalla hankitulla työllä rahoilleen, esim laittaa säästöön ja talvella olisi sitten käyttörahaa kun ollaan taas koulunpenkillä.

• lakistar*
        kesätöillä kirjoitti:

Sääli vaan, parempaakin tarvekohdetta voisi löytyä vaivalla hankitulla työllä rahoilleen, esim laittaa säästöön ja talvella olisi sitten käyttörahaa kun ollaan taas koulunpenkillä.

Laissa on kohta, joka kertoo :
        Vanhemmat eivät aina määrääkään...

On muutamia tilanteita, joissa vanhemmat eivät määrääkään alaikäisen lapsen raha-asioista.

Kuka tahansa, esimerkiksi kummi tai mummi, voi avata lapselle lahjoittamistarkoituksessa tilin ja laittaa sille rahaa. Lahjoittaja voi myös määrätä, että tili tulee tilinomistajan eli lapsen käyttöön hänen tullessaan täysi-ikäiseksi. Tämä tarkoittaa, että kukaan ei voi nostaa tililtä rahaa ennen lapsen 18-vuotispäivää.

15-vuotias voi itse määrätä niistä rahoista, jotka hän on omalla työllään ansainnut. Hänellä on esimerkiksi oikeus avata työansioilleen tili ja käyttää itsenäisesti sillä olevia varoja.

Vastoin yleistä käsitystä lapsilisät eivät ole lapsen rahoja. Ne on lain mukaan tarkoitettu "sille, jonka huollossa lapsi on", ja ne maksetaan huoltajan tilille. Jos vanhemmat haluavat, että lapsilisät tulevat lapselle, ne tulee lahjoittaa hänelle erikseen.

Niinettä 15-vuotias tekee kesätienisteillään mitä itse haluaa...lähes...ei sentään ostele tupakkaa tai viinaa, siihen varmasti on voitava pystyä.

Parempi rahat sormukseen,kuin vaikka tupakkaan/viinaan/huumeisiin, joihin alaikäiset pääsevät tod.helposti tänä päivänä kiinni.

Itsekkin toivoisin, että seurustelusuhteet jäisivät myöhemmälle iälle...,mutta minkäs teet...muutakuin neuvoa ja opastaa parhaan taitosi mukaan.Tunteet ne on nuorillakin ja joskus juuri se tyttö/poikaystävä voi pelastaa sinut mahdollisilta hölmöyksiltä.

Eikä ole mitenkään kirkossa kuulutettu, ettäkö ei teinirakkaus kestäisi läpi elämän.Ystäväni vanhemmat ovat kulkeneet yhdessä 15vuotiaista ovat edelleen sopuisasti yhdessä jo 60vuotta! Aika oli tuolloin eri, mutta toisaalta tunteet kaiketi ovat olleet iäti samanlaiset. Oma anoppini kuului myös näihin teiniromansseihin(16v) päätyneisiin, ehtivät papan kanssa olla 52vuotta naimisissa ennekuin pappa nukkui sairauden murtamana pois.

• Nuori itsekin

Ihan yleistä tuo,tuskinpa niitä vauvauutisia kuuluu.Monet nuoret menevät kihloihin todistaakseen että heidän rakkautensa on aitoa.Ja 15 ja 16 vuotiaillakin on sen verran harkintakykyä,että osaavat kyllä käyttää puuhissaan ehkäisyä.No worries!

• harkintakyvystä

tuon ikäiset eivät pysty harktisemaan vielä täysillä asioistaa. on toki totta, että monet nuoret ovat valmiita ja kypsiä,mutta suurinta osaa epäilen. ja sitäkin, että osaavat käyttää ehkäisyä. minusta tuo on vielä liian aikainen ikä alkaa opettelemaan yhtään mitään puuhia.

• Sanna42
        harkintakyvystä kirjoitti:

tuon ikäiset eivät pysty harktisemaan vielä täysillä asioistaa. on toki totta, että monet nuoret ovat valmiita ja kypsiä,mutta suurinta osaa epäilen. ja sitäkin, että osaavat käyttää ehkäisyä. minusta tuo on vielä liian aikainen ikä alkaa opettelemaan yhtään mitään puuhia.

Nuoret ovat henkisesti kypsiä vasta, kun älyävät kihlautua täysikäisenä... Naimisiinkaan kun ei ennen sitä pääse. Ja joka pystyy ajattelemaan avioliittoa, niin huomaa myös sen, ettei sitä vanhempien kustannuksella aleta elää.

• lakistar*
        Sanna42 kirjoitti:

Nuoret ovat henkisesti kypsiä vasta, kun älyävät kihlautua täysikäisenä... Naimisiinkaan kun ei ennen sitä pääse. Ja joka pystyy ajattelemaan avioliittoa, niin huomaa myös sen, ettei sitä vanhempien kustannuksella aleta elää.

Tuleeko nuoresta viisas ja aikuinen täytettyään 18v? Kielletään samantien lähes kaikki "aikuismainen" alle 25-vuotiailta, olisiko näin hyvä? Sormus on sormus, turha siitä on numeroa tehdä.

Kihlaus ei tänä päivänä enää merkitse monelle samaa kuin ennen vanhaan, kihloihin mennään lähes kene tahansa kanssa löyhin perustein...vaan onpa niitä jotka todella noudattavan vanhanaikaista ja kunnioitettavaa linjaa...kihlaus-avioliitto jne.

Itse kunnoitan ja arvostan vanhanaikaisia moraalisia arvoja, vaikka näin puhunkin.

• Tuntuu että se on jotenkin "hitti" nyt.
      Muuten ei voi seurustella jos sitä sormusta ei ole sormessa. Jotenkin huvittavaa kun 14 vuotiaat ovat kihloissa muutaman viikon seurustelun jälkeen..heh.. Jotenkin tuntuu että sen merkitys,mitä kihloihin meno tarkoittaa niin on kadonnut.

• Sanoisin näin, monet nuoret näkevät asian ihan toisin päin, eli niin että jollei ole kihloissa, ei myöskään tulevaisuus parisuhteessa ole taattu.
        Eli jokainen sormus yhä merkitsee jommalle kummalle jotain ja se jotain on tulevaisuus, ainakin ne näkevät asian näin.
        Tietty ennen merkitsi kihlat paljon paljon enemmän, mutta nykyään niillä vain näytetään että on jonkun oma, ees sen pienen hetken kun rakastaa.
        Josko nuorille suotakoon ne onnen hetket, sekä se aika miettiä ennen naimisiin menoa, niin ja lapsien tekoa, onko tuo sormus oikea ja oikeassa kädessä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe