haaveena hamsteri

pikkutyttönen87

Siis. Minulla on kuuden vuoden ajan ollut koko ajan jokin jyrsijä. Marsu, 2 gerbiiliä, hamsteri ja 2 rottaa. Nyt kuitenkin on (ehkä) muutto opiskelemaan luvassa ja asuntona ensin varmaankin solu. :( Ensinnäkin useinkaan soluun ei lemmikkejä saa ottaa ja toisena huolenaiheena on rahatilanne. Haluaisinkin nyt kysellä teiltä toisilta köyhiltäopiskelijoilta, miten rahanne riittää lemmikin hyvään hoitoon? Tuleeko elämästä loppujenlopuksi kovin paljon tiukempaa? Minä olen ajatellut, että jättää omat herkut ym. tarpeettomat ostokset ja ostaa ruokaa ja muita tarpeita rakkaalle pörrölle. Onnistuuko tuo vai haaveilenko vain? Paljonko teillä yleensä menee rahaa lemmikin hoitoon kuukaudessa. Joo ja kyllä minun pitäisi se tietenkin tietää, kun minulla on lemmikkejä ollut, mutta en osaa ajatella sitä summaa kun on vanhempien siivellä asunut. :( Jos soluun saisi ottaa lemmikin, niin sittenhän rahatilanne olisi huomattavasti parempi, yksiöt taas maksavat mansikoita, ja niihinkään kaikkiin ei saa lemmikkiä ottaa. :( Haaveissa olisi kääpiöhamsteri, mutta parempi varmaan ajatella eläimen parasta ja odottaa vakaampaa rahatilannetta ja asuntoa???!!! Snif.

4

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hamsu96

mulla on kääpiöhamsu ja mulla menee kuukaudessa ehkä rahaa 10 euroa mut en osaaa sanoo ihan tarkkaan mutta kummiskin ! Ja eikä se oo mun mielestä paljoo!:D

• suski87

Itsekin koitan nyt lähteä opiskelemaan ja lemmikeitä löytyy 4 rottaa ja 2 kania. Rahallisellisesti pärjää aika vähällä, kun miettii mitä ostaa ja mistä, mutta eläimet hyväksyvää asuntoa ei välttämättä ole helppo saada. Itse en saanut vielä tänävuonna paikkaa yliopistosta, joten sitä on nyt tullut mailailtua useammankin eri opiston kanssa, kun oletusarvoisesti lemmikkejä ei saisi viedä yhtään tai ainakaan yli kahta. Jos siis onnistuu saamaan lemmikit hyväksyvän asunnon ja pystyy tarvittaessa lainaamaan rahaa esim. eläinlääkärikuluihin, yhden kääpiön kanssa selviää kyllä.

Esim. purut voi hankkia isoissa erissä, sillä ne eivät pilaannu. 25kg:n purupaali maksaa n. 6€ ja kestää yhdellä kääpiöllä kuukausia (kilon purupaketit maksavat usein 1,10-2,00€/kpl). SupaHamster-jyväsekoituksen hinta vaihtelee 1,50-5,70€/kg. Halvimmillaan se säkittäin hankittuina, jos saa muutamia muita harrastajia jakamaan säkin kanssaan, ettei se ehdi pilaantua. Yksi kääpiö syö tuskin edes kiloa ruokaa kuussa ja jyvsekoitus säilyy hyvänä n. puolivuotta.
      Kesäisin tuoreruokaa saa paljon ulkoa ja ennen maustamista voi myös omista ruuistaan napsia hieman pienelle. Vaihtelua saa helposti esim. erilaisin piltein silloin tällöin (n. 0,25-0,50€/purkki). Oksia jyrsttäväksi löytyy ulkoa ja koirankeksejä saa monista liikkeistä irtomyynnistä, jolloin niille ei tule juurikaan hintaa.

Hankintavaiheessakin voi päästä halvalla, jos kiertelee esim. kirpputoreilla. Itse olen esim. löytänyt kääppärikoon muoviterraarion tarvikkeineen 5 eurolla, n. samankokoisen lasiakvaarion 2 eurolla, kaksi juomapulloa yht. 0,50€ jne. Jos kaiken hankkii uutena liikkeessa, jo pelkälle asumukselle voi kertyä hintaa yli 50€.

Yhden kääpiön kanssa voi siis selvitä jopa alle 5 eurolla kuukaudessa, mikäli kaikki menee hyvin. Summaa tietenkin kasvattaa, jos hamsteri sairastelee, juomapullo hajoaa tai sattuu jotain muuta yllättävää.

• pikkutyttönen87

Kiitos vastauksista! Tosiaan tuo asunnon saaminen tekee muutenkin tiukkaa, niin voin vain kuvitella miten vaikea on löytää asuntoa, jonne saa ottaa lemmikin. :/ Mulla on tuolla vanha akvaario (joka oli gerbiileillänikin) tallessa ja ruokakuppeja ja juomapullojakin on, että sillä saralla ei ole hätää, jos päädyn uuden pikkukaverin hankkimaan. Lemmikit on vain niin mukavaa seuraa, on joku joka odottaa kotona. ;) Koira ja kissakin jää tänne kotipaikkakunnalle isän, äidin ja pikkusiskon kanssa, niin niitäkin tulee varmasti ikävä. :( Siis, jos nyt pääsen sinne opiskelemaan.
        Mutta, kiitokset vielä kerran vastauksista! :D

• pikkutyttönen87 kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tosiaan tuo asunnon saaminen tekee muutenkin tiukkaa, niin voin vain kuvitella miten vaikea on löytää asuntoa, jonne saa ottaa lemmikin. :/ Mulla on tuolla vanha akvaario (joka oli gerbiileillänikin) tallessa ja ruokakuppeja ja juomapullojakin on, että sillä saralla ei ole hätää, jos päädyn uuden pikkukaverin hankkimaan. Lemmikit on vain niin mukavaa seuraa, on joku joka odottaa kotona. ;) Koira ja kissakin jää tänne kotipaikkakunnalle isän, äidin ja pikkusiskon kanssa, niin niitäkin tulee varmasti ikävä. :( Siis, jos nyt pääsen sinne opiskelemaan.
        Mutta, kiitokset vielä kerran vastauksista! :D

Säästää voi myös terraarion sisustuksessa. Pahvirullat, pahvipakkaukset ja -laatikot, voirasiat, kananmunien pakkaukset yms. saavat uuden käytön hamsterilla. Rullat ovat loistavia virikkeitä, pahvipakkauksista voi tehdä pesämökkejä ja virikkeitä, voirasia toimii vessalaatikkona ja kananmunapaketit ovat myös virikkeitä. Kun käyttää "pahviroskia", säästää pesämökki- ja virikekuluissa ja hamsteri saa vieläpä turvallisempia tavaroita kuin eläinkaupan muoviset.

Eräs kaverini asui vajaa vuoden yksin yksiössä hamsterinsa kanssa. Hän pärjäsi hyvin ja hamsteri sai hyvää hoitoa, vaikka rahaa oli vähän.

Jos pääsen ensi keväänä yliopistoon, muutan minäkin melko varmasti lähemmäs koulua. Lemmikkilaumassani on tällä hetkellä 20 jäsentä. Suurin osa niistä kuluttaa kesäisin kuukaudessa noin 0€, talvisin muutaman euron kuussa. Aion ottaa koko laumani siis mukaan, tietysti, vaikka se edellyttäisi ylimääräisten hupien karsimista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe