Mitä helv..

realisti

Mä kävin taas pitkästä aikaa Jojensuussa vkloppuna ja ihmettelin teidän ajotapoja. Lähinnä ihmetystä herätti Joensuun ja Kontionlahden välinen Kajaanin tien pätkä. Ajoin väliä vkloppuna moneen otteeseen ja AINA siinä löytyi joku kommunisti, joka köröttelu satasen alueella 85 - 90 ja sai aikaan pitkät jonot. Eikö ihmiset osaa laskea kolminumeroisia lukuja vai mikä on? Näitä tulisi sakottaa, koska he ovat SUURI riski liikenteessä. Jos pelottaa niin tulee jäädä sitten himaan?

29

2365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se Kuopion

      kaveri, niin sulla ei oo paljon varaa huudella.

    • Hmm.. Juu,uskoisin että kyllä me ihmiset osaamme laskea kolminumeroisia lukuja. Mutta joskus siellä ratin takana voi olla joku joka on vasta saanut kortin,ja ei uskalla ajaa sitä 100,vaan hieman hiljempaa. Itse olen vasta kortin jokin aika saanut ja uusi autokin on,tuntumaa en ole saanut kunnolla autoon,niin en uskalla kun 85-90 ajella noilla isoilla tiellä. Kyllä minut on ainakin ihan reilusti ohitettu,ei oo jonoja takana ollut. Kyllähän sitä kun kokemusta tulee,niin vauhtikin lisääntyy. Mutta,malttia siellä liikenteessä ja miettikää te kokeneet meitäkin joille ei sitä kokemusta niin ole :)
      Ja kotiin en jää, ei sitä kokemusta autosta muuten saa kun tuolla tiellä ;)

      • realisti

        Miks et aja sallittua nopeutta, eli 100km/h, koska se on vauhti jota muut noudatttaa. Ihmisten tulisi ottaa huomioon myös muut kanssa liikennöitsiät. Siit tulee helposti tapa, jos aina ajaa alinopeutta, eikä muut saata tykätä asiasta. Rupea harjoittelemaan,että ajat 115:sta aina satasen alueella.


      • I AM the Law
        realisti kirjoitti:

        Miks et aja sallittua nopeutta, eli 100km/h, koska se on vauhti jota muut noudatttaa. Ihmisten tulisi ottaa huomioon myös muut kanssa liikennöitsiät. Siit tulee helposti tapa, jos aina ajaa alinopeutta, eikä muut saata tykätä asiasta. Rupea harjoittelemaan,että ajat 115:sta aina satasen alueella.

        Vaikka onkin aika selvä provoilu (mm. 115-mainintoineen, hoh hoijaa...), niin vastaillaan nyt huvin vuoksi...
        Olisikohan aika tajuta, että nopeusrajoitus on nopeusRAJOITUS, ei mikään pakollinen nopeus. Tämän olisi pitänyt jo autokoulussa selvitä, jos sellainen on tullut käytyä.


      • realisti kirjoitti:

        Miks et aja sallittua nopeutta, eli 100km/h, koska se on vauhti jota muut noudatttaa. Ihmisten tulisi ottaa huomioon myös muut kanssa liikennöitsiät. Siit tulee helposti tapa, jos aina ajaa alinopeutta, eikä muut saata tykätä asiasta. Rupea harjoittelemaan,että ajat 115:sta aina satasen alueella.

        Edellisessä viestissä juuri selitin miksi en aja sallittua nopeutta.


      • I AM the Law
        Miina05 kirjoitti:

        Edellisessä viestissä juuri selitin miksi en aja sallittua nopeutta.

        Hyvä Miina, äläkä turhaan hätäile sen nopeuden nostamisen kanssa. Itse olen suorittanut neljä erillistä ajokorttiluokkaa, enkä kokenut alussakaan tarvetta ajaa hiljaa, mutta minulla on silti nyt yli 100 000 km jälkeenkin täysi oikeus niin tehdä. Ja tulen tekemään jatkossakin, itse asiassa hankin juuri yhden kulkupelin lisää, jolla ei satasta pysty edes ajamaan. Olen 25-vuotias mies, jolla on monenlaista kulkupeliä kisamoottoripyörästä lähtien, mutta ei ole mitään tarvetta leikkiä muiden hengellä ylinopeuksien tai edes "sallittujen maksiminopeuksien" muodossa - oikea tilannenopeus kun on eri asia, kuin nopeusrajoitus. Myös vaunua tulee vedettyä toisinaan, ja siinäkin on huomannut että 80 on oikein hyvä nopeus satasenkin teille eikä tulisi mieleenkään rikkoa lakia vain sen takia että teillä on noita mitään ymmärtämättömiä nulikoita.

        Aja rauhassa ja turvallisia kilometrejä sinulle.


      • I AM the Law kirjoitti:

        Hyvä Miina, äläkä turhaan hätäile sen nopeuden nostamisen kanssa. Itse olen suorittanut neljä erillistä ajokorttiluokkaa, enkä kokenut alussakaan tarvetta ajaa hiljaa, mutta minulla on silti nyt yli 100 000 km jälkeenkin täysi oikeus niin tehdä. Ja tulen tekemään jatkossakin, itse asiassa hankin juuri yhden kulkupelin lisää, jolla ei satasta pysty edes ajamaan. Olen 25-vuotias mies, jolla on monenlaista kulkupeliä kisamoottoripyörästä lähtien, mutta ei ole mitään tarvetta leikkiä muiden hengellä ylinopeuksien tai edes "sallittujen maksiminopeuksien" muodossa - oikea tilannenopeus kun on eri asia, kuin nopeusrajoitus. Myös vaunua tulee vedettyä toisinaan, ja siinäkin on huomannut että 80 on oikein hyvä nopeus satasenkin teille eikä tulisi mieleenkään rikkoa lakia vain sen takia että teillä on noita mitään ymmärtämättömiä nulikoita.

        Aja rauhassa ja turvallisia kilometrejä sinulle.

        Niih, te pojat ( tai aikainen miestän tuota oot) ootte sellasia että heti rohkeasti ajelette, mutta tää tyttö ainakin on varovainen tuolla liikenteessä,mutta kyllä sitä rohkeutta ja nopeuttakin tulee kokemuksen mittaan :)

        Turvallisia kilometrejä ja loppukesää :)


      • realisti
        I AM the Law kirjoitti:

        Hyvä Miina, äläkä turhaan hätäile sen nopeuden nostamisen kanssa. Itse olen suorittanut neljä erillistä ajokorttiluokkaa, enkä kokenut alussakaan tarvetta ajaa hiljaa, mutta minulla on silti nyt yli 100 000 km jälkeenkin täysi oikeus niin tehdä. Ja tulen tekemään jatkossakin, itse asiassa hankin juuri yhden kulkupelin lisää, jolla ei satasta pysty edes ajamaan. Olen 25-vuotias mies, jolla on monenlaista kulkupeliä kisamoottoripyörästä lähtien, mutta ei ole mitään tarvetta leikkiä muiden hengellä ylinopeuksien tai edes "sallittujen maksiminopeuksien" muodossa - oikea tilannenopeus kun on eri asia, kuin nopeusrajoitus. Myös vaunua tulee vedettyä toisinaan, ja siinäkin on huomannut että 80 on oikein hyvä nopeus satasenkin teille eikä tulisi mieleenkään rikkoa lakia vain sen takia että teillä on noita mitään ymmärtämättömiä nulikoita.

        Aja rauhassa ja turvallisia kilometrejä sinulle.

        Sä olet juuri hyvä esimerkki, kuinka Suomen tiet saadaan tukittua ja miks karavaanareilla on huono maine. Edelleenkin olen sitä mieltä, jos Miina pelkää ajaa salittua nopeutta niin silloin tulee jäädä kotia, koska jos hänellä on liikenteessä pelkotilanteita, niin hän saattaa tehdä äkkinäisiä ja ennalta arvaamattomia liikkeitä, jotka saattavat olla kohtalokkaita. Eihän ihmiset mene lentokoneeseenkaan, jos heitä pelottaa. Vai 100000... Mä voin sanoa, että olen ajannut asuntoautolla sen pelkästään 100000 ja olen asunnut duunin takia keski -euroopassa ja jenkeissä, joten uskon, että minulla pikkasen enemmän näkemystä eri liikennekulttuureista ja missään en ole nähnyt näin huonoa vointista liikennettä, kuin Suomessa on. Muissa maissa sakotetaan liikenneruuhkan aiheuttajia, eli esim. jos ajaa alinopeutta ilman järkevää syytä ja ei älyä päästää takatulevia ohitse niin saa varoituksen/sakon. PK -seutu on päässyt eteenpäin jonkun verran liikenteen suhteen, mut aika hakoteillä ollaan myös siellä. BTW, olen harrastanut rata-ajoa prätkällä ja siis oikeilla radalla, en torin ympäriajoa.


      • I AM the Law
        realisti kirjoitti:

        Sä olet juuri hyvä esimerkki, kuinka Suomen tiet saadaan tukittua ja miks karavaanareilla on huono maine. Edelleenkin olen sitä mieltä, jos Miina pelkää ajaa salittua nopeutta niin silloin tulee jäädä kotia, koska jos hänellä on liikenteessä pelkotilanteita, niin hän saattaa tehdä äkkinäisiä ja ennalta arvaamattomia liikkeitä, jotka saattavat olla kohtalokkaita. Eihän ihmiset mene lentokoneeseenkaan, jos heitä pelottaa. Vai 100000... Mä voin sanoa, että olen ajannut asuntoautolla sen pelkästään 100000 ja olen asunnut duunin takia keski -euroopassa ja jenkeissä, joten uskon, että minulla pikkasen enemmän näkemystä eri liikennekulttuureista ja missään en ole nähnyt näin huonoa vointista liikennettä, kuin Suomessa on. Muissa maissa sakotetaan liikenneruuhkan aiheuttajia, eli esim. jos ajaa alinopeutta ilman järkevää syytä ja ei älyä päästää takatulevia ohitse niin saa varoituksen/sakon. PK -seutu on päässyt eteenpäin jonkun verran liikenteen suhteen, mut aika hakoteillä ollaan myös siellä. BTW, olen harrastanut rata-ajoa prätkällä ja siis oikeilla radalla, en torin ympäriajoa.

        Juu olepa ajanut vaikka kaksi miljuunaa, sillä ei ole mitään väliä tässä yhteydessä, jos et ymmärtänyt asiayhteyttä. Kyse oli siitä Miinan kirjoituksesta, eli satatonniakin on kuitenkin eri asia kuin juuri kortin saanut.

        Ja BTW, en ole mikään karavaanari. Kevytperävaunun vetäminen ei täytä tuon termin vaatimuksia.

        Ja unohda se pelko. Kyse on siitä, että lakia EI rikota ja tämä tarkoittaa oikean tilannenopeuden käyttämistä. Se ei ole se nopeus, mitä sinä pikku provoilija haluaisit.


      • P.Kosmo
        I AM the Law kirjoitti:

        Juu olepa ajanut vaikka kaksi miljuunaa, sillä ei ole mitään väliä tässä yhteydessä, jos et ymmärtänyt asiayhteyttä. Kyse oli siitä Miinan kirjoituksesta, eli satatonniakin on kuitenkin eri asia kuin juuri kortin saanut.

        Ja BTW, en ole mikään karavaanari. Kevytperävaunun vetäminen ei täytä tuon termin vaatimuksia.

        Ja unohda se pelko. Kyse on siitä, että lakia EI rikota ja tämä tarkoittaa oikean tilannenopeuden käyttämistä. Se ei ole se nopeus, mitä sinä pikku provoilija haluaisit.

        Juu ei tuollaisista "realisteista" kannata välittää, eikä näihin viesteihin kenenkään pitäisi vastata. "Kommunistiksi" ym. sanoo, sekin kuvastaa kirjoituksen tasoa. Toivottavasti kaahailijoita saadaan jatkossa kuriin paljon, paljon nykyistä enemmän ja rangaistukset saisivat vaikka tuplaantua.


      • realisti kirjoitti:

        Sä olet juuri hyvä esimerkki, kuinka Suomen tiet saadaan tukittua ja miks karavaanareilla on huono maine. Edelleenkin olen sitä mieltä, jos Miina pelkää ajaa salittua nopeutta niin silloin tulee jäädä kotia, koska jos hänellä on liikenteessä pelkotilanteita, niin hän saattaa tehdä äkkinäisiä ja ennalta arvaamattomia liikkeitä, jotka saattavat olla kohtalokkaita. Eihän ihmiset mene lentokoneeseenkaan, jos heitä pelottaa. Vai 100000... Mä voin sanoa, että olen ajannut asuntoautolla sen pelkästään 100000 ja olen asunnut duunin takia keski -euroopassa ja jenkeissä, joten uskon, että minulla pikkasen enemmän näkemystä eri liikennekulttuureista ja missään en ole nähnyt näin huonoa vointista liikennettä, kuin Suomessa on. Muissa maissa sakotetaan liikenneruuhkan aiheuttajia, eli esim. jos ajaa alinopeutta ilman järkevää syytä ja ei älyä päästää takatulevia ohitse niin saa varoituksen/sakon. PK -seutu on päässyt eteenpäin jonkun verran liikenteen suhteen, mut aika hakoteillä ollaan myös siellä. BTW, olen harrastanut rata-ajoa prätkällä ja siis oikeilla radalla, en torin ympäriajoa.

        No, hyvähän se on edes että joku tukkii nuo tiet ;)

        Mutta,tuota mietin,että miksi pitää jäädä kotiin,eikö se ole hyvä juttu että kokemusta saa tuolta tiellä ollessa. Ja itsekin kun olet sen kortin jossain vaiheessa saanut,niin et varmasti itsekkään ole ollut herra täydellinen. Epäile suuresti.

        Ja äkkinäisiä ja ennalta arvaattomia juttuja ei ole matkan varrella koskaan sattunut. Nää kokeneet kuljettajat on kyllä arvaattomia, kun ollaan risteyksessä,niin silloin vasta laitetaan vilkut,ne voisi hieman aikaisemmin laittaa,koska takana oleva ei osaa lukea toisen ajatuksia.

        Mutta, pidetään järki päässä ja liikennesäännöt mielessä niin kaikilla on mukavaa tuolla liikenteessä :)


      • realisti
        I AM the Law kirjoitti:

        Juu olepa ajanut vaikka kaksi miljuunaa, sillä ei ole mitään väliä tässä yhteydessä, jos et ymmärtänyt asiayhteyttä. Kyse oli siitä Miinan kirjoituksesta, eli satatonniakin on kuitenkin eri asia kuin juuri kortin saanut.

        Ja BTW, en ole mikään karavaanari. Kevytperävaunun vetäminen ei täytä tuon termin vaatimuksia.

        Ja unohda se pelko. Kyse on siitä, että lakia EI rikota ja tämä tarkoittaa oikean tilannenopeuden käyttämistä. Se ei ole se nopeus, mitä sinä pikku provoilija haluaisit.

        Jos ihminen ei ymmärrä sitä mitä hänelle yritetään kertoa niin ei se ole provo. Sinulla on peräkärryllä ajamisesta kokemusta, hieno homma. Toi heitto oli pakko olla provo...


      • realisti
        P.Kosmo kirjoitti:

        Juu ei tuollaisista "realisteista" kannata välittää, eikä näihin viesteihin kenenkään pitäisi vastata. "Kommunistiksi" ym. sanoo, sekin kuvastaa kirjoituksen tasoa. Toivottavasti kaahailijoita saadaan jatkossa kuriin paljon, paljon nykyistä enemmän ja rangaistukset saisivat vaikka tuplaantua.

        Just tossa mietiskelin, että minulla on ollut ajokortti n. 20 vuotta ja ole saanut yhdet sakot ylinopeudesta. Toivoisin vaan, että ihmiset ottaisivat huomioon kanssa liikennöitsiöitä myös maantiellä, eli jos haluaa ajella hiljempaa niin kannattaa harkita vaihtoreittiä tai antaa tilaa nopeamille liikkujille. Ei se vaikeampaa ole, tietysti se on vaikeaa antaa tietä, jos viellä sattuu olemaan uudempi ja hienompi auto kyseessä takaa tulevalla ohittajalla. Tämä ilmiötä esiintyy etenkin itä -Suomessa päin. Liekkö siksi, että siellä on porvarit vallassa...


      • ratin takana

        Nyt on ihan pakko kommentoida tätä aihetta vähän "keskustelun ulkopuolelta". Ajelen työmatkanani tota kyseistä tietä Joensuusta Kontiolahteen päin (ja paljon eteenpäin vielä).
        Mun mielipide on, että sellaset jotka ajelee tolla tiellä sellasta 85 km/h todellaki hidastaa liikennettä. Joka kohdassa nimittäin ei pääse ohittamaan.. Ja joillekin perässä ajaminen saattaa aiheuttaa kiukkua, että ohi on päästävä vaikka väkisin. Sekin aiheuttaa sitten vaaratilanteita. Mulla ei onneks oo sellasia kiukku-ongelmia, mut kieltämättä välillä tuntuu, että miks ei voi ajaa rajotusten mukaan. Varsinkin kun keli on hyvä, tie hyvässä kunnossa jne..
        Sitten ihan toiseen asiaan, eli siihen, että heti kortin saatuaan on arka ajamaan. Se on totta, muistellen omia alkuaikojani auton ratissa. Kuitenkin olen sitä mieltä, kuten joku muukin tässä keskustelussa jo mainitsi, että kyllä sitä heti kannattaa lähteä rajoituksien mukaan ajelemaan. Siitä varovaisuudesta saattaa helposti tulla tapa. Kyllä ne nopeusrajoitukset on laitettu sellaisiksi, että niitä uskaltaa noudattaa, joutumatta sen suurempaan vaaraan. Itse ainakin enemmän pelkäisin niitä tilanteita, joita aiheuttaisin, jos ajelisin alle rajoitusten.
        Ja vielä täsmennykseksi, kirjoitus koskee normaaleja henkilöautoja. En puhu mitään yhdistelmistä, esim. perävaunuista tai matkailuvaunuista. Niillä ajellaan niitä koskevien rajoitusten mukaan.

        Taustatiedoksi: Nainen 21, joka on vastaan kaikkea ylenpalttista kaahailua, mutta kannattaa jouhevaa ja sujuvaa liikennettä, jossa kaikki pelaavat samoilla säännöillä.


      • Ratin takana ja tangon taka...
        ratin takana kirjoitti:

        Nyt on ihan pakko kommentoida tätä aihetta vähän "keskustelun ulkopuolelta". Ajelen työmatkanani tota kyseistä tietä Joensuusta Kontiolahteen päin (ja paljon eteenpäin vielä).
        Mun mielipide on, että sellaset jotka ajelee tolla tiellä sellasta 85 km/h todellaki hidastaa liikennettä. Joka kohdassa nimittäin ei pääse ohittamaan.. Ja joillekin perässä ajaminen saattaa aiheuttaa kiukkua, että ohi on päästävä vaikka väkisin. Sekin aiheuttaa sitten vaaratilanteita. Mulla ei onneks oo sellasia kiukku-ongelmia, mut kieltämättä välillä tuntuu, että miks ei voi ajaa rajotusten mukaan. Varsinkin kun keli on hyvä, tie hyvässä kunnossa jne..
        Sitten ihan toiseen asiaan, eli siihen, että heti kortin saatuaan on arka ajamaan. Se on totta, muistellen omia alkuaikojani auton ratissa. Kuitenkin olen sitä mieltä, kuten joku muukin tässä keskustelussa jo mainitsi, että kyllä sitä heti kannattaa lähteä rajoituksien mukaan ajelemaan. Siitä varovaisuudesta saattaa helposti tulla tapa. Kyllä ne nopeusrajoitukset on laitettu sellaisiksi, että niitä uskaltaa noudattaa, joutumatta sen suurempaan vaaraan. Itse ainakin enemmän pelkäisin niitä tilanteita, joita aiheuttaisin, jos ajelisin alle rajoitusten.
        Ja vielä täsmennykseksi, kirjoitus koskee normaaleja henkilöautoja. En puhu mitään yhdistelmistä, esim. perävaunuista tai matkailuvaunuista. Niillä ajellaan niitä koskevien rajoitusten mukaan.

        Taustatiedoksi: Nainen 21, joka on vastaan kaikkea ylenpalttista kaahailua, mutta kannattaa jouhevaa ja sujuvaa liikennettä, jossa kaikki pelaavat samoilla säännöillä.

        Puhut asiaa, mutta edelleenkin on muistettava, että rajoitus on nimenomaan rajoitus, ei mikään pakollinen ajonopeus. Vaikka ajaisikin henkilöautolla ilman muille näkyviä rajoituksia, on lukuisia syitä miksi voi ajaa hiljempaa: esim. eläimiä, lasia tms. särkyvää kyydissä, ajoneuvokohtaiset jutut (esim. Rätti-Sitikka tai tietyntyyppinen moottoripyörä). Itse ajan toisinaan alle rajoitusten yksinkertaisesti sen takia, kun kyydissä olevat niin pyytävät! Ja sitten kelin ollessa muuta kuin hyvä, liukkaus & näkyväisyys ym. tilannenopeuteen vaikuttavat seikat.

        Huomaavainen liikkuja tietenkin antaa tällöin tietä, jos huomaa että kovin pitkät jonot perään syntyvät. Sen sijaan yksittäisten perässäolijoiden pitää malttaa odotella aikansa... Joutuuhan sitä joskus ajamaan traktorin perässäkin kilometritolkulla 30 km/h, kun on keltaista viivaa...

        Pointti on kuitenkin se, että ei kenenkään tarvitse ajaa kovempaa kuin haluaisi vain sen takia, että takana on joku kiireisempi. Sen on ohittajan ongelma. Sitä paitsi suurin osa näistä purnaajista menee ohi joka tapauksessa, vaikka se edessä ajava ajaisi 30 km/h ylinopeutta. Ohituksen syyksi kun riittää esim. erimerkkinen auto...


      • tieltä pois veikko
        realisti kirjoitti:

        Sä olet juuri hyvä esimerkki, kuinka Suomen tiet saadaan tukittua ja miks karavaanareilla on huono maine. Edelleenkin olen sitä mieltä, jos Miina pelkää ajaa salittua nopeutta niin silloin tulee jäädä kotia, koska jos hänellä on liikenteessä pelkotilanteita, niin hän saattaa tehdä äkkinäisiä ja ennalta arvaamattomia liikkeitä, jotka saattavat olla kohtalokkaita. Eihän ihmiset mene lentokoneeseenkaan, jos heitä pelottaa. Vai 100000... Mä voin sanoa, että olen ajannut asuntoautolla sen pelkästään 100000 ja olen asunnut duunin takia keski -euroopassa ja jenkeissä, joten uskon, että minulla pikkasen enemmän näkemystä eri liikennekulttuureista ja missään en ole nähnyt näin huonoa vointista liikennettä, kuin Suomessa on. Muissa maissa sakotetaan liikenneruuhkan aiheuttajia, eli esim. jos ajaa alinopeutta ilman järkevää syytä ja ei älyä päästää takatulevia ohitse niin saa varoituksen/sakon. PK -seutu on päässyt eteenpäin jonkun verran liikenteen suhteen, mut aika hakoteillä ollaan myös siellä. BTW, olen harrastanut rata-ajoa prätkällä ja siis oikeilla radalla, en torin ympäriajoa.

        Siinä kaikki sinusta.


      • realisti
        ratin takana kirjoitti:

        Nyt on ihan pakko kommentoida tätä aihetta vähän "keskustelun ulkopuolelta". Ajelen työmatkanani tota kyseistä tietä Joensuusta Kontiolahteen päin (ja paljon eteenpäin vielä).
        Mun mielipide on, että sellaset jotka ajelee tolla tiellä sellasta 85 km/h todellaki hidastaa liikennettä. Joka kohdassa nimittäin ei pääse ohittamaan.. Ja joillekin perässä ajaminen saattaa aiheuttaa kiukkua, että ohi on päästävä vaikka väkisin. Sekin aiheuttaa sitten vaaratilanteita. Mulla ei onneks oo sellasia kiukku-ongelmia, mut kieltämättä välillä tuntuu, että miks ei voi ajaa rajotusten mukaan. Varsinkin kun keli on hyvä, tie hyvässä kunnossa jne..
        Sitten ihan toiseen asiaan, eli siihen, että heti kortin saatuaan on arka ajamaan. Se on totta, muistellen omia alkuaikojani auton ratissa. Kuitenkin olen sitä mieltä, kuten joku muukin tässä keskustelussa jo mainitsi, että kyllä sitä heti kannattaa lähteä rajoituksien mukaan ajelemaan. Siitä varovaisuudesta saattaa helposti tulla tapa. Kyllä ne nopeusrajoitukset on laitettu sellaisiksi, että niitä uskaltaa noudattaa, joutumatta sen suurempaan vaaraan. Itse ainakin enemmän pelkäisin niitä tilanteita, joita aiheuttaisin, jos ajelisin alle rajoitusten.
        Ja vielä täsmennykseksi, kirjoitus koskee normaaleja henkilöautoja. En puhu mitään yhdistelmistä, esim. perävaunuista tai matkailuvaunuista. Niillä ajellaan niitä koskevien rajoitusten mukaan.

        Taustatiedoksi: Nainen 21, joka on vastaan kaikkea ylenpalttista kaahailua, mutta kannattaa jouhevaa ja sujuvaa liikennettä, jossa kaikki pelaavat samoilla säännöillä.

        Hyvä että joku muukin liikennöitsiä on huomannut saman ongelman samalla pätkällä. Mä käyn satunnaisesti Joensuussa ja silloin tulee ajattua kyseisestä väliä usein. Kyseinen ongelma ei läheskään aina luo vihan tunteita, mut kyll sitä rupee miettimään aina siinä jonossa, kun ajaa 85km/h, että miksi ihmiset ei aja rajoituksen mukaan, kun liikennemerkissä lukee, että 100km/h on salittu. Jos tosta pelkäämisestä vielä, eli mun vaimo ajoi taanoin aika pahan kolarin ja hän sai siitä traumoja ja siitä syystä pelkää ajaa pitempiä matkoja. Kerran hän sitten joutui ajamaan mun krapula tilan takia n. 200 kilometriä maantiellä ja tiellä tapahtui ns. läheltä pitää tilanne. Itte en tilannetta nähnyt, kun olin puoliunessa, mutta vaimo sanoi, että se johtui suoraan siitä, kun hän pelkäs jo tilannetta ennen tulevaa tilannetta. Liikenteessä ei todellakaan tule pelätä mitään, muuten sattuu. Kysehän ei ole muusta, kuin että liikenteessä tulisi ottaa muutkin huomioon.


      • Ninni-32
        tieltä pois veikko kirjoitti:

        Siinä kaikki sinusta.

        Tais loppua sanat, kun menet henk. kohtasiin. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa varmaan pätee sussa. Hyvä keskustelu muuten!


      • realisti
        Miina05 kirjoitti:

        No, hyvähän se on edes että joku tukkii nuo tiet ;)

        Mutta,tuota mietin,että miksi pitää jäädä kotiin,eikö se ole hyvä juttu että kokemusta saa tuolta tiellä ollessa. Ja itsekin kun olet sen kortin jossain vaiheessa saanut,niin et varmasti itsekkään ole ollut herra täydellinen. Epäile suuresti.

        Ja äkkinäisiä ja ennalta arvaattomia juttuja ei ole matkan varrella koskaan sattunut. Nää kokeneet kuljettajat on kyllä arvaattomia, kun ollaan risteyksessä,niin silloin vasta laitetaan vilkut,ne voisi hieman aikaisemmin laittaa,koska takana oleva ei osaa lukea toisen ajatuksia.

        Mutta, pidetään järki päässä ja liikennesäännöt mielessä niin kaikilla on mukavaa tuolla liikenteessä :)

        En todellakaan väitä, että olisin täydellinen liikenteestä. Jotenkin olen ulkomaavuosinani kadottananut tyypillisen suomalaisen miehen ajattelumallin jonnekkin, kun en ajattele noin ;) Mut tuosta pelkäämisestä olen huolissani sun Miina kohdalla. Oletko miettinyt mistä se voisi johtua? Onko se autokoulu ajoilta peräisi?


      • Timoooooo
        I AM the Law kirjoitti:

        Hyvä Miina, äläkä turhaan hätäile sen nopeuden nostamisen kanssa. Itse olen suorittanut neljä erillistä ajokorttiluokkaa, enkä kokenut alussakaan tarvetta ajaa hiljaa, mutta minulla on silti nyt yli 100 000 km jälkeenkin täysi oikeus niin tehdä. Ja tulen tekemään jatkossakin, itse asiassa hankin juuri yhden kulkupelin lisää, jolla ei satasta pysty edes ajamaan. Olen 25-vuotias mies, jolla on monenlaista kulkupeliä kisamoottoripyörästä lähtien, mutta ei ole mitään tarvetta leikkiä muiden hengellä ylinopeuksien tai edes "sallittujen maksiminopeuksien" muodossa - oikea tilannenopeus kun on eri asia, kuin nopeusrajoitus. Myös vaunua tulee vedettyä toisinaan, ja siinäkin on huomannut että 80 on oikein hyvä nopeus satasenkin teille eikä tulisi mieleenkään rikkoa lakia vain sen takia että teillä on noita mitään ymmärtämättömiä nulikoita.

        Aja rauhassa ja turvallisia kilometrejä sinulle.

        Miettikää nyt ihmiset suomessa rajoitukset on niin alhaiset että ei täällä nyt ainakaan alle niiden voi ajaa normaalien sääolojen vallitessa! täällä on 80km/h parhaimmillaan teillä missä muualla on 130km/h ja vielä suuremmat ylityksetkin sallittuja. Ja sitten Suomen taajamat... 60-70km/h parhaimmillaan 4-kaistaa! JA JOKU AJAA TÄÄLLÄ RAJOITUSTEN ALLE? Ei ihme että Suomessa on maailman huonoiten toimiva liikenne :D Ostakaa skootterit ja siirtykää sinne pientareelle jos meinaatta noin ajaa!


      • FGH
        realisti kirjoitti:

        En todellakaan väitä, että olisin täydellinen liikenteestä. Jotenkin olen ulkomaavuosinani kadottananut tyypillisen suomalaisen miehen ajattelumallin jonnekkin, kun en ajattele noin ;) Mut tuosta pelkäämisestä olen huolissani sun Miina kohdalla. Oletko miettinyt mistä se voisi johtua? Onko se autokoulu ajoilta peräisi?

        Joopa joo ja olet varmaan myös joulupukki. Luulisi, että ulkomaan vuosinasi (olet varmaan diplomaatti vähintään) olisit oppinut pysymään poissa tämänkaltaisilta keskustelupalstoilta... Jotain tasoa luulisi löytyvän...


      • FGH
        Timoooooo kirjoitti:

        Miettikää nyt ihmiset suomessa rajoitukset on niin alhaiset että ei täällä nyt ainakaan alle niiden voi ajaa normaalien sääolojen vallitessa! täällä on 80km/h parhaimmillaan teillä missä muualla on 130km/h ja vielä suuremmat ylityksetkin sallittuja. Ja sitten Suomen taajamat... 60-70km/h parhaimmillaan 4-kaistaa! JA JOKU AJAA TÄÄLLÄ RAJOITUSTEN ALLE? Ei ihme että Suomessa on maailman huonoiten toimiva liikenne :D Ostakaa skootterit ja siirtykää sinne pientareelle jos meinaatta noin ajaa!

        VÄÄÄÄÄRIN. Rajoitukset eivät todellakaan ole alakantissa, vaikka se sinusta siltä tuntuisi. Etkö ole kuullut, että rajoituksia on nimenomaan laskettu ja tullaan laskemaan jatkossakin. Miksi näin tehtäisiin, jos _yleinen_ kanta ja fakta olisi se, että rajoitukset ovat jo nyt liian matalat... Mene tyydyttämään sitä vauhdinhimoasi sinne mihin kuuluu, eli kilparadoille. Vai eikö sinusta ole siihen, joten pitää päteä maanteillä muiden henkien kustannuksella...? Tuttu tarina. Onneksi valvonta paranee koko ajan, vielä kun saataisin rangaistuksetkin vähintään triplattua.

        Onneksi tulevaisuudessa jokaisessa kulkupelissä on lähetin, joka paljastaa heti sääntöjen rikkojat. Teknikka on jo olemassa, kustannuskysymys vielä jonkin aikaa...


      • FGH
        Ratin takana ja tangon taka... kirjoitti:

        Puhut asiaa, mutta edelleenkin on muistettava, että rajoitus on nimenomaan rajoitus, ei mikään pakollinen ajonopeus. Vaikka ajaisikin henkilöautolla ilman muille näkyviä rajoituksia, on lukuisia syitä miksi voi ajaa hiljempaa: esim. eläimiä, lasia tms. särkyvää kyydissä, ajoneuvokohtaiset jutut (esim. Rätti-Sitikka tai tietyntyyppinen moottoripyörä). Itse ajan toisinaan alle rajoitusten yksinkertaisesti sen takia, kun kyydissä olevat niin pyytävät! Ja sitten kelin ollessa muuta kuin hyvä, liukkaus & näkyväisyys ym. tilannenopeuteen vaikuttavat seikat.

        Huomaavainen liikkuja tietenkin antaa tällöin tietä, jos huomaa että kovin pitkät jonot perään syntyvät. Sen sijaan yksittäisten perässäolijoiden pitää malttaa odotella aikansa... Joutuuhan sitä joskus ajamaan traktorin perässäkin kilometritolkulla 30 km/h, kun on keltaista viivaa...

        Pointti on kuitenkin se, että ei kenenkään tarvitse ajaa kovempaa kuin haluaisi vain sen takia, että takana on joku kiireisempi. Sen on ohittajan ongelma. Sitä paitsi suurin osa näistä purnaajista menee ohi joka tapauksessa, vaikka se edessä ajava ajaisi 30 km/h ylinopeutta. Ohituksen syyksi kun riittää esim. erimerkkinen auto...

        Täyttä asiaa. On se kumma, kun löytyy netistä tämmösiä kitisijöitä, jotka eivät muka pääse ohi kun kirjoitustyylistä päätellen ajavat vähintään sataaviittäkymppiä koko ajan. Ei siinä pitäisi hiljempaa ajavien häiritä.

        Perässä vaan roikkuvat, vaikka antaisi ohitusmerkkiä ja kaikin puolin edesauttaisi ohitusta. Mutta katsos, kun näillä valittajilla ei ole muuta tarkoitustakaan, kuin ärsyttää muita tienkäyttäjiä. Ja todellakin, tekisivät samaa, vaikka vauhtia olisi 130 km/h. Se on vain tekosyy, että joku ajaa hiljempaa kuin olisi sallittua.

        Tilannenopeuden syntyyn on lukuisia syitä, tietyt putkiaivot luulevat että se pyöreä kyltti siellä tienposkessa on joku kaikenkattava ohje tai määräys.


    • ajelkaa

      Ajelkaa köröttelijät pienempiä teitä, jos satasen vauhti huimaa päätä. Tuotakin kajaanintietä pääsee pakoon vanhaa nurmeksentietä pitkin hyvän matkaa.
      Ei tartte tukkia, joku puolusti että se on nopeusrajoitus ja saa ajaa paljon hiljempaa.
      Oikeesti, entä jos joku haluaa ajaa sen rajoituksen mukaan...anna nyt edes tietä, siinä on se penger niitä traktorinopeuksia varten.

    • liikenne_
      • realisti

        Kiitokset linkistä. Luin keskusteluketjun ja tuttuja asioita siellä mainittiin. Toisaalta näkee sitä tolloja muillakin tie osuuksilla. Varkaus Joensuu maantiellä ajoi tossa alkukesästä asuntovaunu alle 80:ä ja keräsi taakseen todella pitkän jonon, koska tietyissä kohdin on vaikeaa ohittaa kyseisellä maantiellä. Päästyäni ohitse kyseisestä yhdistelmästä niin huomasin, että mies veti 1.6:lla Golf Variantilla jäähallin kokoista asuntovaunua. Mitähän siinäkin kuljettajalla liikkui päässä?!?!?!


      • FGH
        realisti kirjoitti:

        Kiitokset linkistä. Luin keskusteluketjun ja tuttuja asioita siellä mainittiin. Toisaalta näkee sitä tolloja muillakin tie osuuksilla. Varkaus Joensuu maantiellä ajoi tossa alkukesästä asuntovaunu alle 80:ä ja keräsi taakseen todella pitkän jonon, koska tietyissä kohdin on vaikeaa ohittaa kyseisellä maantiellä. Päästyäni ohitse kyseisestä yhdistelmästä niin huomasin, että mies veti 1.6:lla Golf Variantilla jäähallin kokoista asuntovaunua. Mitähän siinäkin kuljettajalla liikkui päässä?!?!?!

        No voi elämä taas tätäkin... Mikähän tuonkin kirjoituksen kirjoittajalla sitten päässä on liikkunut - ei mitään, sanoi Kummelin tanholaulajakin. Mitä sitten, vaikka olisi ollut 1.3 auto. Niin kauan, kun sallittuja massoja ei ylitetä, niin siitä vaan vetämään. Toki näin todellisuudessa tehtäisiin monen 1.3 auton kohdalla, mutta se ei silti ole kenenkään ohittajan arvioitavissa.

        Sen sijaan näitä 90:iä ajavia vaununvetäjiä pitäisi todellakin valvoa ja rangaista kovasti, johon valitettavasti nykyiset pellelait eivät anna mahdollisuutta. Hankaloittavat lainkuuliaisten ohittajien ohipääsemistä, kun eivät voi ajaa sitä 80:iä tai ALLE niin kuin kuuluu.


      • realisti
        FGH kirjoitti:

        No voi elämä taas tätäkin... Mikähän tuonkin kirjoituksen kirjoittajalla sitten päässä on liikkunut - ei mitään, sanoi Kummelin tanholaulajakin. Mitä sitten, vaikka olisi ollut 1.3 auto. Niin kauan, kun sallittuja massoja ei ylitetä, niin siitä vaan vetämään. Toki näin todellisuudessa tehtäisiin monen 1.3 auton kohdalla, mutta se ei silti ole kenenkään ohittajan arvioitavissa.

        Sen sijaan näitä 90:iä ajavia vaununvetäjiä pitäisi todellakin valvoa ja rangaista kovasti, johon valitettavasti nykyiset pellelait eivät anna mahdollisuutta. Hankaloittavat lainkuuliaisten ohittajien ohipääsemistä, kun eivät voi ajaa sitä 80:iä tai ALLE niin kuin kuuluu.

        Jos asuntovaunussa on teli niin painot lähtee yleensä 1400 kg ylös päin ja Golf saa vetää jarrullista perävaunua, jossa maksimi paino on alle 1200 kg. Siinä hiukan sivistystä sinulle.


      • Byääääääh
        realisti kirjoitti:

        Jos asuntovaunussa on teli niin painot lähtee yleensä 1400 kg ylös päin ja Golf saa vetää jarrullista perävaunua, jossa maksimi paino on alle 1200 kg. Siinä hiukan sivistystä sinulle.

        Jätä se massojen pohtiminen, "sivistys" (hah) ja muukin kyttäily niille joille se kuuluu, eli virkavallalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe