Viitaten edelliseen viestiini kysyn nyt uudestaan: Onko pitänyt syvemmin ja laajemmin oman juomisen syitä selvittää? Eli vastata itselleen asettamaan kysymykseen: Miksi MINÄ join?
Kun aikoinaan olin Kalliolassa (ns. Myllyhoito) tekemässä omaa diagnoosiani (ollako alkoholisti vai eikö olla), tuli minulne nimenomaa HENKILÖKOHTAISELLA tasolla liikkuvaa keskustelua, en esitelmiä, smooltookkia, roolin takaa jutustelua. On pitänyt oppia sanomaan, että "MINÄ tein sitä ja sitä, olen sellainen ja sellainen" pro "alkoholistihan tekee sitä ja sitä, alkoholistihan on sellainen ja sellainen". Tarvitsen tarttumapintoja toisiin ihmisiin, toisten aitoihin tunteisiin, tuntemuksiin, käsityksiin - - -Tarvitsen jatkuvaa peilaamista, etten eksyisi tai peräti menisi hukkaan.
Niin että miksi SINÄ niin tuhoisasti joit, juuri SINÄ?
Oman juomisen syyt?
35
1929
Vastaukset
- aa:ton ajatus
Mielestäni 12 askeleen ja myllyhoito-ohjelmat niputtavat alkoholiongelmaiset ihmiset yhdeksi tasaiseksi harmaaksi massaksi. Toisaalta se on ymmärrettävää, koska vain tasapäistämällä ja viemällä kohteelta minuus se saadaan "nöyrtymään". Psykologisesti tämä ei kuitenkaan ole tervettä, koska juuri tasapäinen mitättömyys ja siitä johtuva riittämättömys on monella juomisen takana.
Vastaus kysymykseesi on: syyt tulee selvittää ja niitä pitää katsoa rehellisesti silmästä silmään - mutta, sitten kun syyt on selvitetty, elämässä tulee mennä eteenpäin eikä jäädä menneisyyden (ja oman huonommuuden tai vajavuuden) vangiksi.
Et ole harmaata tasapäistä alkoholistimassaa vaan entisenä juopponakin yksilö ja oma arvokas persoonasi. Unohda hokema "me alkoholistit".ei ole muuta yhteistä kuin viina. Menköön edellisen alakohtana uskomukseni, että viinattomuus on meille ainoa tapa elää ihmisarvoista elämää.
- sAAmari
AA:ton ajatus edes ajatuksella lukea avauskirjoitusta? No, siitä lienee turha alkaa väitellä kanssasi.
Itse olen käynyt läpi niin syitä kuin seurauksiakin ja nimenomaan *henkilökohtaisella* tasolla AA-kummini kanssa. Olen käynyt läpi kenelle MINÄ olen katkera, ketä MINÄ olen loukannut (ja miten), mitä MINÄ olen pelännyt/pelkään. Olen kirjoittanut ne asiat ylös (4. askel) ja puhunut ulos (5. askel), ja hyvittänyt sellaisia tekoja mitä olen voinut (9. askel). Ja nyt niihin ei enää tarvitse palata, ne ovat taakse jäänyttä elämää jonka olen ihan konkreettisesti "arkistoinut". Siis teipannut kiinni ne laput joihin historiani on kirjoitettu ja työntänyt laatikon perälle (yhtä hyvin voisin hävittää ne kokonaan, mutta kun ei ole pelkoa että joutuisivat vääriin käsiin niin lojukoot toistaiseksi siellä).
En ryve enää syyllisyyksissäni, katkeruuksissani tai ylipäänsä menneessä. Se ei ole edes AA-ohjelman mukaista. En liioin tunne itseäni tippaakaan muita huonommaksi tai vajavaisemmaksi, ainakaan juomishistoriani takia. Jos joissakin asioissa olen huono niin se johtuu siitä, ettei minulla ole lahjakkuutta (esim. taiteisiin, musiikkiin...)
Ja jonakin päivänä pitäisi varmaan korjata muutama yleissivistyksen puutekin, ettei tarvitsisi tuntea huonommuutta niistä, mutta se taas ei kuulu tähän aiheeseen... :-) - aa:ton ajatus
sAAmari kirjoitti:
AA:ton ajatus edes ajatuksella lukea avauskirjoitusta? No, siitä lienee turha alkaa väitellä kanssasi.
Itse olen käynyt läpi niin syitä kuin seurauksiakin ja nimenomaan *henkilökohtaisella* tasolla AA-kummini kanssa. Olen käynyt läpi kenelle MINÄ olen katkera, ketä MINÄ olen loukannut (ja miten), mitä MINÄ olen pelännyt/pelkään. Olen kirjoittanut ne asiat ylös (4. askel) ja puhunut ulos (5. askel), ja hyvittänyt sellaisia tekoja mitä olen voinut (9. askel). Ja nyt niihin ei enää tarvitse palata, ne ovat taakse jäänyttä elämää jonka olen ihan konkreettisesti "arkistoinut". Siis teipannut kiinni ne laput joihin historiani on kirjoitettu ja työntänyt laatikon perälle (yhtä hyvin voisin hävittää ne kokonaan, mutta kun ei ole pelkoa että joutuisivat vääriin käsiin niin lojukoot toistaiseksi siellä).
En ryve enää syyllisyyksissäni, katkeruuksissani tai ylipäänsä menneessä. Se ei ole edes AA-ohjelman mukaista. En liioin tunne itseäni tippaakaan muita huonommaksi tai vajavaisemmaksi, ainakaan juomishistoriani takia. Jos joissakin asioissa olen huono niin se johtuu siitä, ettei minulla ole lahjakkuutta (esim. taiteisiin, musiikkiin...)
Ja jonakin päivänä pitäisi varmaan korjata muutama yleissivistyksen puutekin, ettei tarvitsisi tuntea huonommuutta niistä, mutta se taas ei kuulu tähän aiheeseen... :-)...purkauksellasi haluat sanoa? Tietääkseni en kirjoittanut sinulle. Vai niinkö yhä pyörit alkoholismissasi, että joudut jatkuvasti toitottamaan maailmalle, kuinka olet suorittanut autuaaksitekeviä askeleitasi ja muka toipunut? Eikö ole kerrassaan kipeää ja kypsymätöntä vetää kaikessa esiin "ohjelma" kuin paraskin puoluekirja ja -koodeksi? Ei ihme, että jenkit kutsuvat kaltaisiasi ohjelmoiduiksi aa-roboteiksi.
- sAAmari
aa:ton ajatus kirjoitti:
...purkauksellasi haluat sanoa? Tietääkseni en kirjoittanut sinulle. Vai niinkö yhä pyörit alkoholismissasi, että joudut jatkuvasti toitottamaan maailmalle, kuinka olet suorittanut autuaaksitekeviä askeleitasi ja muka toipunut? Eikö ole kerrassaan kipeää ja kypsymätöntä vetää kaikessa esiin "ohjelma" kuin paraskin puoluekirja ja -koodeksi? Ei ihme, että jenkit kutsuvat kaltaisiasi ohjelmoiduiksi aa-roboteiksi.
"Onko pitänyt syvemmin ja laajemmin oman juomisen syitä selvittää? Eli vastata itselleen asettamaan kysymykseen: Miksi MINÄ join?"
Vastasin hänelle omalta osaltani kuinka olen selvittänyt syyni ja seuraukseni.
No further comments. - aa:ton ajatus
sAAmari kirjoitti:
"Onko pitänyt syvemmin ja laajemmin oman juomisen syitä selvittää? Eli vastata itselleen asettamaan kysymykseen: Miksi MINÄ join?"
Vastasin hänelle omalta osaltani kuinka olen selvittänyt syyni ja seuraukseni.
No further comments.Siis vastannut hänelle vaan minun viestiini. Päätit hieman raittiisti näpäyttää. Mutta tosiaan, nothing further.
- Virdahebo
Kuuleha sie, ällös nyt noin pahasti yleistä ja tasapäistä! Lienee sulla siis kokemusta sekä AA:sta että myllyhoidosta, mutta kovasti erilaista evästä sieltä on sun reppuusi tarttunut- ihan hirveesti oon hämmästynyt. Noooh, meitä on joka junaan. Ole sinä nyt sitten siellä tasapäistävien junassa.
Herranjestas. Kun Meikäläinen Ääri-Individualisti,moniminäinen, monipuolisen monenlainen/monilahjainen/luova ja juuri näistä syistä niin hemmetin ristiriitainen ihminen on löytänyt oman sosiaalisen viitetaustansa, niin joku tulee ja sanoo mun liikkuvan tasapäisten joukossa - hupsista keikkaa, mitä typeryyttä!
Onhan siellä AA:ssa omat liturgiansa, mutta ei se kuule tippaakaan ole tasapäistämistä! Se on kuule sitä turvallista maapohjaa, rutiinia, kehystä, josta käsin jokainen kukkii ja kasvaa omaan suuntaansa ja omalla tavallaan. Ihan vihon viimeiseksi alkkiksia sinä saat pantua johonkin tasapäisyyden ruotuun! Mehän olemme suuria YKSILÖITÄ, PERSOONIA! Et kyllä oo tajunnut AA:sta ja myllyhoidosta oikeastaan yhtikäs mitään. Ehkä oletkin siellä vain räksyttämässä, jotta syntyisi keskustelua...
Minulle, Suurelle Hengelle, on aivan välttämätöntä käydä vaihtelevan säännöllisesti/säännöttömästi AA:ssa, jotta en sietämättömiin mittoihin pullistuisi. Omnipotenssivaiheen kun kuuluisi olla jo muinoin pois eletty...
Jaa, noinkos joku jenkki on tuumannut? Ettei vaan ollut joku Ridgen, Thornen tai Macyn kaveri, joka puhui suulla suuremmalla? - sAAmari
Virdahebo kirjoitti:
Kuuleha sie, ällös nyt noin pahasti yleistä ja tasapäistä! Lienee sulla siis kokemusta sekä AA:sta että myllyhoidosta, mutta kovasti erilaista evästä sieltä on sun reppuusi tarttunut- ihan hirveesti oon hämmästynyt. Noooh, meitä on joka junaan. Ole sinä nyt sitten siellä tasapäistävien junassa.
Herranjestas. Kun Meikäläinen Ääri-Individualisti,moniminäinen, monipuolisen monenlainen/monilahjainen/luova ja juuri näistä syistä niin hemmetin ristiriitainen ihminen on löytänyt oman sosiaalisen viitetaustansa, niin joku tulee ja sanoo mun liikkuvan tasapäisten joukossa - hupsista keikkaa, mitä typeryyttä!
Onhan siellä AA:ssa omat liturgiansa, mutta ei se kuule tippaakaan ole tasapäistämistä! Se on kuule sitä turvallista maapohjaa, rutiinia, kehystä, josta käsin jokainen kukkii ja kasvaa omaan suuntaansa ja omalla tavallaan. Ihan vihon viimeiseksi alkkiksia sinä saat pantua johonkin tasapäisyyden ruotuun! Mehän olemme suuria YKSILÖITÄ, PERSOONIA! Et kyllä oo tajunnut AA:sta ja myllyhoidosta oikeastaan yhtikäs mitään. Ehkä oletkin siellä vain räksyttämässä, jotta syntyisi keskustelua...
Minulle, Suurelle Hengelle, on aivan välttämätöntä käydä vaihtelevan säännöllisesti/säännöttömästi AA:ssa, jotta en sietämättömiin mittoihin pullistuisi. Omnipotenssivaiheen kun kuuluisi olla jo muinoin pois eletty...
Jaa, noinkos joku jenkki on tuumannut? Ettei vaan ollut joku Ridgen, Thornen tai Macyn kaveri, joka puhui suulla suuremmalla?ihanaa lukea tekstiäsi, Virdahebo. Vihdoinkin joku, joka osaa heiluttaa sanansäilää iskevästi mutta silti asiallisesti! Jatka samaan tyyliin!
- aa:ton ajatus
Virdahebo kirjoitti:
Jaa, noinkos joku jenkki on tuumannut? Ettei vaan ollut joku Ridgen, Thornen tai Macyn kaveri, joka puhui suulla suuremmalla?Sinä Suuri Henki. Sehän se on ongelmiesi syy; henkisen kasvun puute (joka vaivaa tietyssä määrässä koko ihmiskuntaa, erityisesti myös minua). Tasapäistämisellä aa:ssa tarkoitan sitä, kuinka aa:n perusteoskin (ja sitä myötä Suuret Puhujahenget palavereissa) muistaa jatkuvasti kertoa, millaisia "me alkoholistit" olemme. Siis pyrkii luonteenheikkouden, jota te kutsutte sairaudeksi, myötä niputtamaan ihmiset yhteen. Kuten sanoin, ymmärrän hyvin. Muuten olisi vaikea antautua kokonaan teidän "yksinkertaiselle ohjelmallenne". Massaa on helpompi alistaa. Ole rauhassa individualisti ja oma ainutkertainen persoonasi mutta älä itsepöhöinen egoisti. Nehän ovat kaksi eri asiaa, eivätkös?
Ainoa mikä yhdistää lempisaippuasi tähän keskusteluun on se, että niin se kuin aa:n pseudotieteellinen alkoholisminhoito ja hörhöhengellinen ohjelma ovat samaa suurta koukuttavaa sirkusta. - aa:ton ajatus
Virdahebo kirjoitti:
Jaa, noinkos joku jenkki on tuumannut? Ettei vaan ollut joku Ridgen, Thornen tai Macyn kaveri, joka puhui suulla suuremmalla?Siinä itsepöhöisessä egoismissa nimittäin on se ongelmien syy: MINÄ-MINÄ-MINÄ. Niin juovana kuin raittiinakin.
- Junnu
Olet sitä mieltä, että minut on tasapäistetty. Että minulta on viety minuus ja minä olen harmaata massaa?
Ja vain siksi, koska olen päässyt viinasta eroon psykologisesti vaaralliseksi luokittelemallasi tavalla.
Hain tässä paradoksia sille, että väitit myös tämän tasapäisen mitättömyyden ja siitä johtuvan riittämättömyyden olevan juomiseni takana.
NO, miksi en sitten juo. Nyt kun minut on tasapäistetty? Miksi en juo kun minä olen tasapäinen riittämätön?
Miksi minun piti juoda ENNEN kuin minut lopultakin tasapäistettiin? Miksi ei enään?
Tuo sinun filosofiasi on hyvin, hyvin tarkoitushakuista. Alistat taitavin sanakääntein sen palvelemaan omaa virheellistä käsitystäsi alkoholismista ja sen hoidosta.
Kuin murrosikäinen itseään hakeva nuorukainen, haluat viesteissäsi vain repiä ja hajoittaa, et edes pyri rakentavaan tai alkoholi-ongelmasta kärsiviä auttavaan keskusteluun. - aa:ton ajatus
Junnu kirjoitti:
Olet sitä mieltä, että minut on tasapäistetty. Että minulta on viety minuus ja minä olen harmaata massaa?
Ja vain siksi, koska olen päässyt viinasta eroon psykologisesti vaaralliseksi luokittelemallasi tavalla.
Hain tässä paradoksia sille, että väitit myös tämän tasapäisen mitättömyyden ja siitä johtuvan riittämättömyyden olevan juomiseni takana.
NO, miksi en sitten juo. Nyt kun minut on tasapäistetty? Miksi en juo kun minä olen tasapäinen riittämätön?
Miksi minun piti juoda ENNEN kuin minut lopultakin tasapäistettiin? Miksi ei enään?
Tuo sinun filosofiasi on hyvin, hyvin tarkoitushakuista. Alistat taitavin sanakääntein sen palvelemaan omaa virheellistä käsitystäsi alkoholismista ja sen hoidosta.
Kuin murrosikäinen itseään hakeva nuorukainen, haluat viesteissäsi vain repiä ja hajoittaa, et edes pyri rakentavaan tai alkoholi-ongelmasta kärsiviä auttavaan keskusteluun.Et vain osaa lukea sanomaa fanaattisuudeltasi. (Vaiko vanhuudeltasi? Huomaatkos, henkilökohtainen vittuilu on niin äärettömän helppoa. Kehotan sinua kuitenkin tutustumaan myös käsitteeseen henkinen raittius.)
Todellinen ratkaisu lähtee ihmisestä itsestään, ei voimattomaksi julistavasta ohjelmasta, ei ryhmästä eikä Jumalastakaan (vaikka Hän voi toki antaa tukea ja voimaa). Toistan: TODELLINEN, TÄYDELLINEN alkoholismin voittaminen lähtee ihmisestä itsestään. Niin kauan kuin olet riippuvainen ryhmistä tai askeleista (tai entisestä juoppoudestasi), olet riippuvainen. Jos tukirakennelmasi romahtaa, olet lohduttoman yksin ja - juot jälleen. - Junnu
Et vain osaa lukea sanomaa fanaattisuudeltasi. (Vaiko vanhuudeltasi? Huomaatkos, henkilökohtainen vittuilu on niin äärettömän helppoa. Kehotan sinua kuitenkin tutustumaan myös käsitteeseen henkinen raittius.)
Todellinen ratkaisu lähtee ihmisestä itsestään, ei voimattomaksi julistavasta ohjelmasta, ei ryhmästä eikä Jumalastakaan (vaikka Hän voi toki antaa tukea ja voimaa). Toistan: TODELLINEN, TÄYDELLINEN alkoholismin voittaminen lähtee ihmisestä itsestään. Niin kauan kuin olet riippuvainen ryhmistä tai askeleista (tai entisestä juoppoudestasi), olet riippuvainen. Jos tukirakennelmasi romahtaa, olet lohduttoman yksin ja - juot jälleen.On varmaan turhaa sinulle vastailla, mutta onhan tämä kuitenkin hauskaa.
Olet oikeassa siinä, että todellinen raittius lähtee ihmisestä. Siksi raittiutta tavoittelevan ihmisen täytyy tehdä tilit selviksi menneisyytensä kanssa, ettei hän jäisi makaamaan vanhoihin juoksuhautoihinsa.
Tässä hän tarvitsee apua, joko vertaistukiryhmistä tai joltain ammattiauttajalta, joka tuntee alkoholismia sairautena paremmin kuin koululääketieteen -30luvulta peräisin olevat menetelmät.
Raitistumiseen (sis. käsitteen henkinen raittius), alkoholisti tarvitsee tuekseen esim. vertaistukiryhmiä ja korkeampaa voimaa, jota voi kutsua jumalakseen. Sitä Jumalaa, joka loi taivaat ja maat, raitistuva ei välttämättä tarvitse sillä se on jokaisen oma filosofinen päätelmä, ja saattaa sellaisena olla vain haitaksi toipumiselle. - aa:ton ajatus
Junnu kirjoitti:
On varmaan turhaa sinulle vastailla, mutta onhan tämä kuitenkin hauskaa.
Olet oikeassa siinä, että todellinen raittius lähtee ihmisestä. Siksi raittiutta tavoittelevan ihmisen täytyy tehdä tilit selviksi menneisyytensä kanssa, ettei hän jäisi makaamaan vanhoihin juoksuhautoihinsa.
Tässä hän tarvitsee apua, joko vertaistukiryhmistä tai joltain ammattiauttajalta, joka tuntee alkoholismia sairautena paremmin kuin koululääketieteen -30luvulta peräisin olevat menetelmät.
Raitistumiseen (sis. käsitteen henkinen raittius), alkoholisti tarvitsee tuekseen esim. vertaistukiryhmiä ja korkeampaa voimaa, jota voi kutsua jumalakseen. Sitä Jumalaa, joka loi taivaat ja maat, raitistuva ei välttämättä tarvitse sillä se on jokaisen oma filosofinen päätelmä, ja saattaa sellaisena olla vain haitaksi toipumiselle....sinun melipiteesi ja kokemuksesi. Minulla minun. Meidät erottaa siitä, että sinä aivopestynä ilkut ja menet henkilökohtaisuuksiin, koska ajatusmaailmaasi ei voi mahtua mikään muu kuin ns. tukiryhmäsi (johon olet lopun ikää koukussa) mantra, minä puolestani puhun yleisellä tasolla enkä pyri mollaamaan yksilöä (vaikka, myönnän, ärsytettynä ylilyöntjä toki sattuu). Ammattiauttaja-asiasta olen samaa mieltä kanssasi. Yllätyitkö? Sen sijaan kaikki muu väittämäsi on silkkaa huuhaata. Tiedät itsekin, että tuo syyllisyksissä rypevä ohjelma ei auta kuin enintään 5 prosenttia alkoholisteista. 95 % valitsee muut keinot. Turha on väittää, että se kokonaisuudessaan juo itsensä hengiltä. Ne, jotka selviävät, vain tulevat järkiinsä ja ottavat itseään niskasta kiinni ja menevät elämässään eteenpäin.
Jaksat hokea, miten olen hauska mies ja miten sinulla on lystiä. Minusta sinä olet varsin ikävä; aivopestyt yksisilmäisyydessään yleensä ovat. He eivät juurikaan eroa toisaalla mainituista asematunnelin mummoista. - aa:ton ajatus
Junnu kirjoitti:
On varmaan turhaa sinulle vastailla, mutta onhan tämä kuitenkin hauskaa.
Raitistumiseen (sis. käsitteen henkinen raittius), alkoholisti tarvitsee tuekseen esim. vertaistukiryhmiä ja korkeampaa voimaa, jota voi kutsua jumalakseen. Sitä Jumalaa, joka loi taivaat ja maat, raitistuva ei välttämättä tarvitse sillä se on jokaisen oma filosofinen päätelmä, ja saattaa sellaisena olla vain haitaksi toipumiselle.Sinä itsehän vaahtoat niiden puolesta ja tuputat yhtenä totuutena kaikille: läpi koko elämänsä epärehellisesti eläneen, aivonsa pehmeiksi juoneen vallanhaluisen ja itserakkaan alkoholisti-narsistin uskonnolla höystettyä höpönhöpönohjelmaa, joka on aikansa elänyttä kvasiteoriaa 1. askeleesta viimeiseen.
- Virdahebo
...sinun melipiteesi ja kokemuksesi. Minulla minun. Meidät erottaa siitä, että sinä aivopestynä ilkut ja menet henkilökohtaisuuksiin, koska ajatusmaailmaasi ei voi mahtua mikään muu kuin ns. tukiryhmäsi (johon olet lopun ikää koukussa) mantra, minä puolestani puhun yleisellä tasolla enkä pyri mollaamaan yksilöä (vaikka, myönnän, ärsytettynä ylilyöntjä toki sattuu). Ammattiauttaja-asiasta olen samaa mieltä kanssasi. Yllätyitkö? Sen sijaan kaikki muu väittämäsi on silkkaa huuhaata. Tiedät itsekin, että tuo syyllisyksissä rypevä ohjelma ei auta kuin enintään 5 prosenttia alkoholisteista. 95 % valitsee muut keinot. Turha on väittää, että se kokonaisuudessaan juo itsensä hengiltä. Ne, jotka selviävät, vain tulevat järkiinsä ja ottavat itseään niskasta kiinni ja menevät elämässään eteenpäin.
Jaksat hokea, miten olen hauska mies ja miten sinulla on lystiä. Minusta sinä olet varsin ikävä; aivopestyt yksisilmäisyydessään yleensä ovat. He eivät juurikaan eroa toisaalla mainituista asematunnelin mummoista.Voi sua aatuseni. Ihan mykistyy tuon sinun ränttisi äärellä...että joku noin hiivatin tosissaan siellä Wäinämöisenä soittelee. Ootkohan kyklooppien sukua (huom. En sano: Olet kyklooppien sukua.)? Niin yksisilmäisen suppealla yleisellä tasolla sun aatoksesi kulkevat.
Latelet sieltä väittämiä. Opettele nyt ensteksi yksi sos. kanssakäymisen kultainen sääntö: Kysy! Älä heitä omia henkilökohtaisuuksiin meneviä kommenttejasi.
Kai tunnet hiukan psykologiaakin? Oletko koukussa puolustusmekanismiin nimeltä projisointi?
Älä Junnu välitä tosta Aatusta - oikeastaan tiedänkin, ettet mieltäsi pahoita. Hää nyt on tommoinen, ehkä sen tarttee olla vihainen, jotta moottori pelaa. - Virdahebo
sAAmari kirjoitti:
ihanaa lukea tekstiäsi, Virdahebo. Vihdoinkin joku, joka osaa heiluttaa sanansäilää iskevästi mutta silti asiallisesti! Jatka samaan tyyliin!
Kiitos kovasti, ihana kuulla, että joku tykkää mun sanoistani ja näkövinkkeleistäni. Myöskin minä tykkään sinun jämerästä tyylistäsi ja otteestasi tähän kipiään tautiin.
Niinhän se on, että yks tykkää yhestä ja toinen toisesta näkökannasta. Loppujen lopuksi on makuasia, miten kukakin viina-ongelmansa sun muut probleemansa hoitelee, turha niistä on meuhkata. Ihan pöljää mennä sanomaan, että hyi hyi tuota sun kaurapuuroosi, ota ja syö tätä ohrapuuroo...sinut on kuule aivopesty tuon kauran äärelle etc etc.
Taidanpa nyt olla koukussa tähän palstaan. Huh huh, ans kattoo, miten tää tästä lutviutuu. Nyt rupean ränttäämään vastinetta tolle Aatulle (AA:ton), ku hää niin mahottommii on miul haastant. - Virdahebo
Siinä itsepöhöisessä egoismissa nimittäin on se ongelmien syy: MINÄ-MINÄ-MINÄ. Niin juovana kuin raittiinakin.
Ihan tosissaan alkaa tuntua siltä, että sinä siellä itseksesi naureskelet noita viestejäsi laatiessasi - et kai voi olla noin kapea! Sana on hallussasi, ootkos nyt ottanut tämmöisen kustoksen kaavun harteillesi? Et sinä VOI olla noin typerä, kapea, pieni ja niiiiin mustavalkoinen???
Mää oon kuule runsaista ikävuosistani huolimatta melkoinen idealisti. Kuuluisi kai olla kyyninen, mutta kun ei, ei se multa onnistu. Siksi en voi taaskaan uskoa, että joku ihan tosissaan seisoo noiden sanojen, mielipiteiden takana, ja VOI OLLA SINUT VIINAN KANSSA. Jos minulla olisi tuollainen ajatuskanta, olisin kyllä itseni ja ihmisten kanssa pahoissa solmuissa.
No, siltä varalta, että satutkin olemaan tosissasi (ja myös siltä varalta, että joku muu palstalainen niin uskoo ja kenties sinuun samaistuu), sanon nyt jotain:
Et osannut lukea rivien välistä. Tyylini on usein itseironista, sitä kun joutuu niin usein omalle typeryydelleen/pienuudelleen etc etc hymähtelemään. Olisi pitänyt sua varten harrastaa lainausmerkkejä (esim. näin:"Suuri henki"). Ja kuulehan sie. Kyllähän sie tiiät, että meidän puheissamme 70% on nonverbaalista viestintää, joten sunkin oli mahdotonta ymmärtää, MILLÄ MIELIN
minä kirjoitin ja kirjoitan. Ei ole tässä ilmeet, eleet, äänenpainot, äänen väri etc vahvistamassa tai kyseenalaistamassa sanojeni ominaispainoja. Sinä siellä väritit minun sanani ihan miten halusit, omista tarkoitusperistäsi/lähtökohdistasi käsin.
Sinä käytit muutamia "voimasanoja": JATKUVA voimattomuuden pullistelu, PIILOTTELU sairauden takana, voimattomaksi HEITTÄYTYMINEN, 12 askeleen USKONTO, NEW AGE HÖMPPÄÄ etc etc. No joops, sun tyylisi se.
Miten niin mun suosikkiohjelma toi Kauniit ja rohkeat? Jos nyt sanon sanat Ridge &kumpp., niin tekeeks se minusta tän ohjelman vahtaajan? Höh!
Vuosia sitten, joo, se Meisi ryyppäs ja todella, silloin katsoin mun tyttären kanssa, millaisiksi on filmattu ne AA-palaverit. Kovin oli erinäköistä kuin täällä. Ja mitä tulee jenkkien AA-juttuihin ylipäätään, siitä sanoi tarpeelliset kommentit jo sAAmari tuolla jossain.
Olihan sun räntissäsi muutakin hömppää (hömppää minulle), mutta antaapa olla, no comments today.
En missään nimessä ole mikään AA-fanaatikko. En ole minkään asian tai aatteen fanaatikko. En enää jaksa vaahdota, ne ajat ovat olleet ja menneet. Mutta aina jaksan, toivottavasti, vääryyksiä oikoa ja nyt niin piti tehdä, niin rumasti olet AA-järjestöä sättinyt. Muuten, kuinka pitkä ja kuinka tiivis onkaan ollut sinun suhteesi AA-järjestöön?
Onneksi on keksitty muut ihmiset. He pitävät meidät oikeissa mitoissamme myös siellä AA-ryhmissä. Siis MYÖS siellä. Paitsi jos...no, se onkin jo toinen juttu se narsistinen persoonallisuushäiriö, joka voi tulla asioita sotkemaan...
Muuten, ookkos nyt ihan varma tuosta vapaasta tahdosta? No ole vain, mutta siitähän ei myöskään kukaan ole vielä viimeistä sanaa sanonut. Eli kuuluu se sarjaan "Ikuiset kysymykset". - sAAmari
Virdahebo kirjoitti:
Ihan tosissaan alkaa tuntua siltä, että sinä siellä itseksesi naureskelet noita viestejäsi laatiessasi - et kai voi olla noin kapea! Sana on hallussasi, ootkos nyt ottanut tämmöisen kustoksen kaavun harteillesi? Et sinä VOI olla noin typerä, kapea, pieni ja niiiiin mustavalkoinen???
Mää oon kuule runsaista ikävuosistani huolimatta melkoinen idealisti. Kuuluisi kai olla kyyninen, mutta kun ei, ei se multa onnistu. Siksi en voi taaskaan uskoa, että joku ihan tosissaan seisoo noiden sanojen, mielipiteiden takana, ja VOI OLLA SINUT VIINAN KANSSA. Jos minulla olisi tuollainen ajatuskanta, olisin kyllä itseni ja ihmisten kanssa pahoissa solmuissa.
No, siltä varalta, että satutkin olemaan tosissasi (ja myös siltä varalta, että joku muu palstalainen niin uskoo ja kenties sinuun samaistuu), sanon nyt jotain:
Et osannut lukea rivien välistä. Tyylini on usein itseironista, sitä kun joutuu niin usein omalle typeryydelleen/pienuudelleen etc etc hymähtelemään. Olisi pitänyt sua varten harrastaa lainausmerkkejä (esim. näin:"Suuri henki"). Ja kuulehan sie. Kyllähän sie tiiät, että meidän puheissamme 70% on nonverbaalista viestintää, joten sunkin oli mahdotonta ymmärtää, MILLÄ MIELIN
minä kirjoitin ja kirjoitan. Ei ole tässä ilmeet, eleet, äänenpainot, äänen väri etc vahvistamassa tai kyseenalaistamassa sanojeni ominaispainoja. Sinä siellä väritit minun sanani ihan miten halusit, omista tarkoitusperistäsi/lähtökohdistasi käsin.
Sinä käytit muutamia "voimasanoja": JATKUVA voimattomuuden pullistelu, PIILOTTELU sairauden takana, voimattomaksi HEITTÄYTYMINEN, 12 askeleen USKONTO, NEW AGE HÖMPPÄÄ etc etc. No joops, sun tyylisi se.
Miten niin mun suosikkiohjelma toi Kauniit ja rohkeat? Jos nyt sanon sanat Ridge &kumpp., niin tekeeks se minusta tän ohjelman vahtaajan? Höh!
Vuosia sitten, joo, se Meisi ryyppäs ja todella, silloin katsoin mun tyttären kanssa, millaisiksi on filmattu ne AA-palaverit. Kovin oli erinäköistä kuin täällä. Ja mitä tulee jenkkien AA-juttuihin ylipäätään, siitä sanoi tarpeelliset kommentit jo sAAmari tuolla jossain.
Olihan sun räntissäsi muutakin hömppää (hömppää minulle), mutta antaapa olla, no comments today.
En missään nimessä ole mikään AA-fanaatikko. En ole minkään asian tai aatteen fanaatikko. En enää jaksa vaahdota, ne ajat ovat olleet ja menneet. Mutta aina jaksan, toivottavasti, vääryyksiä oikoa ja nyt niin piti tehdä, niin rumasti olet AA-järjestöä sättinyt. Muuten, kuinka pitkä ja kuinka tiivis onkaan ollut sinun suhteesi AA-järjestöön?
Onneksi on keksitty muut ihmiset. He pitävät meidät oikeissa mitoissamme myös siellä AA-ryhmissä. Siis MYÖS siellä. Paitsi jos...no, se onkin jo toinen juttu se narsistinen persoonallisuushäiriö, joka voi tulla asioita sotkemaan...
Muuten, ookkos nyt ihan varma tuosta vapaasta tahdosta? No ole vain, mutta siitähän ei myöskään kukaan ole vielä viimeistä sanaa sanonut. Eli kuuluu se sarjaan "Ikuiset kysymykset".tuppaa huvittamaan nuo AAttoman argumenttien ristiriitaisuudet. Yhdessä viestissä hän sanoo, että AA on tasapäistämistä kun siellä puhutaan vain "MEISTÄ alkoholisteista" ja seuraavassa hän syyttääkin jo siitä, kun me AA:laiset kirjoitamme MINÄ-muodossa. Yhdessä viestissä hän nimeää AA:n uskonnolliseksi lahkoksi ja seuraavassa new age -hömpäksi, jolla ei ole mitään tekemistä uskon(non) kanssa :-D
- ex-Junnu
Sinä itsehän vaahtoat niiden puolesta ja tuputat yhtenä totuutena kaikille: läpi koko elämänsä epärehellisesti eläneen, aivonsa pehmeiksi juoneen vallanhaluisen ja itserakkaan alkoholisti-narsistin uskonnolla höystettyä höpönhöpönohjelmaa, joka on aikansa elänyttä kvasiteoriaa 1. askeleesta viimeiseen.
Niitä minä tarkoitin. (Ja ehkä myös kylmiä kylpyjä sekä sähköshokkeja.)
Onneksi olen perannut juopon menneisyyteni, ettei tarvitse enää rypeä syyllisyydessä.
Olen voinut antaa itselleni anteeksi, ja voin kertoa että se on hieno asia. - yksi kymysys
Siis vastannut hänelle vaan minun viestiini. Päätit hieman raittiisti näpäyttää. Mutta tosiaan, nothing further.
Miksi EDELLEENKIN tuomitset/syytät/arvostelet AA-ohjelmaa noudattavia? Onko se jotenkin Sinulta pois jos joku haluaa/pystyy noudattamaan AA-ohjelmaa ja pysymään raittiina?
Sanot heitä tasapäiksi.
Mielestäni Sinä olet tavallinen tasapää kera kommentteinesi!
- alkoholia sentähden
kun en saanut naisia selvin päin. Sitten sain, kun oltiin molemmat kännissä. Oli kait muitakin syitä, mutta tämä päällimmäisenä. Sitten jäin koukkuun.
- Urpo-Örvelö.
Uskoisin, että useimmilla alkoholisteilla, juovalla tai raittiilla, on alitajuntaan upotettuna hyvin säilyneitä traumoja menneisyydestä, etenkin lapsuudesta.
En leiki mitään Freudia. Parikymmentä vuotta itsesuggestiota harrastaneena olen tutustunut alintajuntaan, joka itse asiassa ihmistä ohjailee halki elämän, vaikka hän luuleekin tekevänsä ratkaisujaan valvejärjellään.
Psyyke ja muisti toimivat ihmistä suojelevasti. Traumaattiset kokemukset muisti työntää osittain tai aivan kokonaan alitajuntaan, jossa ne kuitenkin tiedostamatta vaikuttavat käyttäytymiseen. Alitajunta on kuin PC:n kiintolevy, jossa säilyy merkintä aivan kaikesta tehdystä. Eli alitajuntaan on säilötty myös kaikki liian traumaattinen, joka päivämuistissa musertaisi ihmisen. Siis kipeitä asioita, jotka ovat taltioituja, mutta täysin käsittelemättömiä millään tajunnan tasolla.
Genetiikkaan en ota kantaa, koska alkoholismin periytyvyydestä ei ole ainakaan vielä riittävää näyttöä, vain olettamuksia.
Siitä olen melko vakuuttunut, että niin juovien kuin raittiidenkin alkoholistien alitajunnassa on syystä tai toisesta jo kauan sitten muodostunut minäkuva, jota voi luonnehtia sanoilla; huonommuus, riittämättömyys, heikkous, pahuus, kykenemättömyys.
Tuo kielteinen minäkuva alitajunnassa on sellainen taakka kannettavaksi, että haluaa unohtaa kun tuo kuva pyrkii tajuntaan, ja siinä alkoholi astuu kuvaan tuoden hetkellisen unohduksen.
Terveen minäkuvan omaavasta ihmisestä ei koskaan tule alkoholistia.- U-Ö
Virdahebo on pitkään aikaan kirjoittaja, joka ei höpise, että tänään olen raitis, tai AA on sitä, tätä, ja tuota.
Asoita tulee katsoa pintaa syvemmälle. - Virdahebo
U-Ö kirjoitti:
Virdahebo on pitkään aikaan kirjoittaja, joka ei höpise, että tänään olen raitis, tai AA on sitä, tätä, ja tuota.
Asoita tulee katsoa pintaa syvemmälle.Kiitos Urpo Örvelö kauniista kehuistasi. Tiedätkös mitä, minusta täällä siviilissä joko kovasti tykätään tai melko kovasti ei tykätä. Ku mää oon niin ittenilainen ihminen, semmonen aukinainen, niin mua ei kaikki kestä.
Löysin tämän keskustelufoorumin ihan sattumoisin muuan viikko sitten. Ensin kyselin ATK-asioita tuolla toisella palstalla ja sitten hoksasin piipahtaa tänne juoppojen palstalle. Täällä voin ehkä jollekin olla jonkinlaisena tienviittana eteenpäin, niin olen kuvitellut. Mm. sinä, Junnu ja sAAmari olette olleet minun mieluisiani "etsijöitä", joilta oletan jatkossakin saavani ravintoa. En suinkaan tarkoita, että diggaan vain samoin ajattelevia, tylsäähän sellainen kanssakäyminen olisi. Mutta hengenheimolaisten vierellä tää ikuinen erilaisuuden/yksinäisyyden tunteeni lievittyy, tulee semmoinen hyvä, lämmin olo. Akku latautuu. - aa:ton ajatus
Virdahebo kirjoitti:
Kiitos Urpo Örvelö kauniista kehuistasi. Tiedätkös mitä, minusta täällä siviilissä joko kovasti tykätään tai melko kovasti ei tykätä. Ku mää oon niin ittenilainen ihminen, semmonen aukinainen, niin mua ei kaikki kestä.
Löysin tämän keskustelufoorumin ihan sattumoisin muuan viikko sitten. Ensin kyselin ATK-asioita tuolla toisella palstalla ja sitten hoksasin piipahtaa tänne juoppojen palstalle. Täällä voin ehkä jollekin olla jonkinlaisena tienviittana eteenpäin, niin olen kuvitellut. Mm. sinä, Junnu ja sAAmari olette olleet minun mieluisiani "etsijöitä", joilta oletan jatkossakin saavani ravintoa. En suinkaan tarkoita, että diggaan vain samoin ajattelevia, tylsäähän sellainen kanssakäyminen olisi. Mutta hengenheimolaisten vierellä tää ikuinen erilaisuuden/yksinäisyyden tunteeni lievittyy, tulee semmoinen hyvä, lämmin olo. Akku latautuu....on laulun arvoinen. Varsinkin kun se kajahtaa omasta kuorosta. Omassa kuorossa voi olla myös kuolo. Sitten olo onkin vähemmän lämmin. Etten sanoisi kylmä. Nauti silti ravinnostasi. Yksipuolisestakin. Se tosin näkyy ja kuuluu. Jaa, ei näykään. Kirjoittautuu.
- Virdahebo
...on laulun arvoinen. Varsinkin kun se kajahtaa omasta kuorosta. Omassa kuorossa voi olla myös kuolo. Sitten olo onkin vähemmän lämmin. Etten sanoisi kylmä. Nauti silti ravinnostasi. Yksipuolisestakin. Se tosin näkyy ja kuuluu. Jaa, ei näykään. Kirjoittautuu.
Jes!
Mää laulan mezzosopraanoo, ja mulla on just harjoteltavana toi Tatjanan rooli tossa Tsaikowskin (tulokohan nimi oikein, noo ei se oo niin nuukaa) populaarioopperassa Jevgeni Onegin. Sitt mä rupean Fredrika Eufrosyne Romppaiseksi, Topiaksen akan rooliin. Onhan näit roolei, ihanaa!
Vaan ku on niin vaikeeta kuulla oman äänensä suloja, ku itte laulaa. Onneks on keksitty teidät toiset ihmiset, jokka sitt kerrotte, kuinka estradeilla menee.
Hyvät bassot/tenorit sulle! - aa:ton ajatus
Virdahebo kirjoitti:
Jes!
Mää laulan mezzosopraanoo, ja mulla on just harjoteltavana toi Tatjanan rooli tossa Tsaikowskin (tulokohan nimi oikein, noo ei se oo niin nuukaa) populaarioopperassa Jevgeni Onegin. Sitt mä rupean Fredrika Eufrosyne Romppaiseksi, Topiaksen akan rooliin. Onhan näit roolei, ihanaa!
Vaan ku on niin vaikeeta kuulla oman äänensä suloja, ku itte laulaa. Onneks on keksitty teidät toiset ihmiset, jokka sitt kerrotte, kuinka estradeilla menee.
Hyvät bassot/tenorit sulle!...oopperainnostuksesi. Klassinen harrastus on aina jalo. Varo kuitenkin kaikkalla vaanivaa kuivahumalaa (à la Junnu). Se nimittäin saattaa johtaa kuivakurkkuisuuteen. Siihen tosin oopperaväen mukaan auttaa kuiva valkoviini. Uskallatko ottaa?
- Virdahebo
...oopperainnostuksesi. Klassinen harrastus on aina jalo. Varo kuitenkin kaikkalla vaanivaa kuivahumalaa (à la Junnu). Se nimittäin saattaa johtaa kuivakurkkuisuuteen. Siihen tosin oopperaväen mukaan auttaa kuiva valkoviini. Uskallatko ottaa?
Ka,
en nyt mitenkään innostunut oo, jos nyt muutaman oopperan tohon nakkaan. Oot sie kyllä hupanen tyyppi. OO pois. Sie ruukaat noit lauseitani niinku suurentaa ja lihavoittaa, on niinku murkun tyylistä...
En uskalla valkoviintä ottaa enkä punastakaan, vaikka se ois kuulemma tuolle kolesterolille hyväx. Jäljet peloittavat. Terve pelko on aina hyvästä eikö vaan. Aion löytää muut ropit, jos se sun kuivakurkkuisuus minuunki nyt tarttui. - aa:ton ajatus
Virdahebo kirjoitti:
Ka,
en nyt mitenkään innostunut oo, jos nyt muutaman oopperan tohon nakkaan. Oot sie kyllä hupanen tyyppi. OO pois. Sie ruukaat noit lauseitani niinku suurentaa ja lihavoittaa, on niinku murkun tyylistä...
En uskalla valkoviintä ottaa enkä punastakaan, vaikka se ois kuulemma tuolle kolesterolille hyväx. Jäljet peloittavat. Terve pelko on aina hyvästä eikö vaan. Aion löytää muut ropit, jos se sun kuivakurkkuisuus minuunki nyt tarttui....on aina hyvästä. Toista on opetettu pelko. Muista siis: Olet ikäsi alkoholisti (koska niin olet päättänyt tai päätätetty); kun vain näetkin etiketin, määränpääsi on hauta.
Tai sitten ei... Ei ainakaan, jos et alistu tahdottomaksi olioksi. Tajuaktos ollenkaan näistä lihavista lauseista mitään? Onko tosikon niin vaikea hupakkoa ymmärtää?
Minä menen nyt nukkumaan rauhallisin mielin siitä, ettei mikään ohjelma käske miettimään, kuinka huono tänäänkin olin.
Naiti-nait ja pulskat unet! - Virdahebo
...on aina hyvästä. Toista on opetettu pelko. Muista siis: Olet ikäsi alkoholisti (koska niin olet päättänyt tai päätätetty); kun vain näetkin etiketin, määränpääsi on hauta.
Tai sitten ei... Ei ainakaan, jos et alistu tahdottomaksi olioksi. Tajuaktos ollenkaan näistä lihavista lauseista mitään? Onko tosikon niin vaikea hupakkoa ymmärtää?
Minä menen nyt nukkumaan rauhallisin mielin siitä, ettei mikään ohjelma käske miettimään, kuinka huono tänäänkin olin.
Naiti-nait ja pulskat unet!Aivan samaa mieltä. Opetettu pelko - paha ja traumatisoiva seikka. Aikoinaan Herran pelkoa nääs pikkutyttöön taottiin, mutta siitäkin oon selevinny täysissä järjissäni. Helvettiin en mee, sen olen jo kertaalleen läpi elänyt.
Pullojen etiketit tai shampanjajuhlat (niihinkin sitä joskus pääsee) eivät saa minua kuolaamaan tai väpättämään...ei, kyllä nää oot höppänä, et voi tosissasi noita juttujas ladella. Höh, ei kantsi tosta enempää.
En taatusti alistu tahdottomaksi olioksi. Olioksi, heh heh.
Tosikon on varmasti vaikeaa hupakkoa tajuta. Samaa mieltä olen.
Mikä ohjelma käskisi sinua miettimään omaa huonommuuttasi? En ymmärrä, että mikä. Ehkä saan valaistusta, vaikka kyllähän tieto taas tuskaa lisää, voi voi aih.
Siis kysyn vielä kuten tuolla aiemmin tänään:
1) Kuinka syvä/laaja OMAKOHTAINEN = ITSE ELETTY kokemus sinulla on AA:sta?
2) Miksi sinua AA niin kiehtoo? Et ole välinpitämätön, penseä...mista se kertonee...
Eiku kuute naht! Unt diir dynne troime! - Virdahebo
Virdahebo kirjoitti:
Aivan samaa mieltä. Opetettu pelko - paha ja traumatisoiva seikka. Aikoinaan Herran pelkoa nääs pikkutyttöön taottiin, mutta siitäkin oon selevinny täysissä järjissäni. Helvettiin en mee, sen olen jo kertaalleen läpi elänyt.
Pullojen etiketit tai shampanjajuhlat (niihinkin sitä joskus pääsee) eivät saa minua kuolaamaan tai väpättämään...ei, kyllä nää oot höppänä, et voi tosissasi noita juttujas ladella. Höh, ei kantsi tosta enempää.
En taatusti alistu tahdottomaksi olioksi. Olioksi, heh heh.
Tosikon on varmasti vaikeaa hupakkoa tajuta. Samaa mieltä olen.
Mikä ohjelma käskisi sinua miettimään omaa huonommuuttasi? En ymmärrä, että mikä. Ehkä saan valaistusta, vaikka kyllähän tieto taas tuskaa lisää, voi voi aih.
Siis kysyn vielä kuten tuolla aiemmin tänään:
1) Kuinka syvä/laaja OMAKOHTAINEN = ITSE ELETTY kokemus sinulla on AA:sta?
2) Miksi sinua AA niin kiehtoo? Et ole välinpitämätön, penseä...mista se kertonee...
Eiku kuute naht! Unt diir dynne troime!Anteeksi, et oo höppänä. Tarkoitin sanoa, että puhut höppänöitä.
- sAAmari
...on aina hyvästä. Toista on opetettu pelko. Muista siis: Olet ikäsi alkoholisti (koska niin olet päättänyt tai päätätetty); kun vain näetkin etiketin, määränpääsi on hauta.
Naiti-nait ja pulskat unet!menen nukkumaan. Luen iltalukemiseksi yhden psalmin ja vietän sen jälkeen hetken kiittäen Korkeampaa Voimaani hyvästä päivästä. Usein nukahdan jo kesken "keskustelumme".
Puhdas omatunto on paras päänalunen, on joku viisas sanonut jo kauan sitten.
- blackmagictiger
mä haluaisin olla kohtuukäyttäjä en mikään täysdoku joka vetäisi itsensä hautaan ja jättäisi vaimonsa leskeksi olisi sen sijaan kivaa olla ihan täysraitis mies ja olla kohtuukäyttäjänä seuraavat 20-30 vuotta.30-40 vuotta ja juoda vaan kotona ja sitten Jouluna.uutenavuotena.pääsiäisenä ja sitten
- blackmagictiger
sellainen mies joka joisi aika harvoin ja sellainen kaveri joka ei joisi kauheasti alkoholia.mulla ei ole mitään alkoholia vastaan mutta jos se ottaa sun elämästäs osan niin sä et tule siitä pääsemään irti..esim se on huomattu monien julkkisten kohdalla < < armi aavikko.JUHA VATT VAINIO.LAILA KINNUNEN.IRWIN GOODMAN.ARTO SOTAVALTA.RAULI BADDING SOMERJOKI.ALBERT JÄRVINEN KUOLIVAT LOPULTA ALKOHOLIIN KOSKA EIVÄT PÄÄSSET IRTI JA SITTEN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081