Voiko ansiosidonnaisen aikana oleskella vapaasti ulkomailla ja elellä vapaana, kuninkaana omaa elämäänsä kohtaan?
Vai onko tässäkin kohtaa joku laki että on pakko olla 'työmarkkinoiden' käytettävissä?
ansiosidonnainen
52
26350
Vastaukset
- EU-maahan
voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sellaista olen lukenut Espanjan työkkäristä etteivät paljoa ahdistele, vaan minimaalinen byrokratia ja rento meininki vallitsee.
- noin!!
Olen pariin kertaan suositellut EU-työnhakua työttömien lomailukyselyjen yhteydessä.
Mennessä ilmoittautuminen ( 7:n vrk:n sisällä ).
Pankkia varten saa kouraan paperin jota näyttämällä CAM:n kassalla saa kuitata edellisen kuukauden korvauksen.
Ei mitään lappujen täyttämistä!
Vaikea kuvitella että ne olisivat meikäläiselle, espanjaa osaamattomalle äijälle, mitään tarjonneetkaan.
Ei taatusti mitään osoituksia tai kurssitusta.
Ikävänä puolena vain kolmen kuukauden "rauhoitusaika".
Reisun uusiminen vaatii vähintään kuukauden työrupeaman Suomessa.
Joku putkimaakari voisi käydä remppaamassa siellä meidän kylppärin.
Putkien esiinpiikkaus, vanhat kalusteet, ml. amme, veks.
Suihkukaappi kalusteineen, lavuaari sekoittajineen.
Voin itse hoitaa kaakeloinnit ym.
Kerran jo sovin työstä mutta kaveri jänisti.
- Nettikaali
Mitä tarkoittaa ansiosidonnaisen aikana?? Onko se jokin tietty etukäteen sovittu aika jonka aikana sitten voi toteutella itseään?
Oletko sekoittanut vuorotteluvapaan ja työttömänä työnhakijana olemisen keskenään?
Työtön työnhakija on sellainen eikä siinä vaikuta työttömänä olemiseen se, mistä sulle korvausta maksetaan.Samat säännöt koskee kaikkia, jotka ittensä työttömäksi työkkärin kirjoihin kirjaa.
Työtön saa matkustaa EU-maihin 7 päivänä kalenterivuoden aikana. Matkan ajalta voi saada korvausta mutta siitä pitää etukäteen työkkärin ilmoittaa. Ja käydä näyttämässä naamansa reissun jälkeenkin.
Laki työttömänä olemisesta on ansiosidonnaisella olevalle sama kuin minimikorvausta saavalle kelan rahoillakin oleville. Laissa on nimittäin jokunen pykälä kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta.
Rahaa saa ansioon suhteutetulla päivärahalla enemmän ja se helpottaa elämää ja antaa mahdollisuuden matkailuunkin. Muuten työkkärille ei edes kuulu, paljonko saa rahaa taikka mistä. Kunhan tekevät maksuluvan maksajalle niin se on siinä.
Enpä tiedä miten kuninkaana sitä sitten voi itteään pitää jos on työttömänä. Se vähän riippuu varmaan millaisesta työpaikasta on työttömäksi jäänyt.
Joka tapauksessa työttömyyden pitkittyessä se "kuninkaalisuus" kyllä rapisee. Varma tieto.- noin!!
kerrallaan on maksimi.
Sen ajan voi toteutella itseään täysiä korvauksia nostellen.
Kuten mainitsin, uusiminen vaatii vähintään kuukauden työrupaman kotimaassa.
En inttäisi jos en itse olisi käyttänyt tätä mahdollisuutta!
Kyse ei ole mistään vuorotteluvapaista tai muustakaan vaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta!! - Nettikaali
noin!! kirjoitti:
kerrallaan on maksimi.
Kyse ei ole mistään vuorotteluvapaista tai muustakaan vaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta!!Toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä.
Ymmärisin varmaan väärin alkuperäisen kysymyksen.
Tiedän, että EU-maahan voi lähteä työttömäksi työnhakijaksi max 3 kuukaudeksi, mutta luulin, että sitä varten pitää erikseen asiasta työkkärissä myös Suomessa ilmoittaa ja rekisteröidä ittensä omassa työkkärissä eu-hakijaksi.
Ansiosidonnaisella voi lähteä aurinkoon työtä hakemaan, mutta myös peruspäivärahalla. Ainoastaan työmarkkinatuella oleva ei voi lähteä.
Jos alkuperäinen kysyjä suunnittelee talveksi vähän lämpimämpiin ilmanaloihin lähtöä, niin kateeksi käy ja siitä vaan! Tunnen itsekin muutamia, joilla oli niin hyvä ansiosidonnainen, että sillä arveli pärjäävänsä Espanjassa työnhakijana.
Lomamatkailu täysillä korvauksilla ja suomalaisena työttömänä ei onnistu kuin 7 päivänä vuodesta. Mutta se onkin taas ihan eri asia. - Pärjääjä
Nettikaali kirjoitti:
Toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä.
Ymmärisin varmaan väärin alkuperäisen kysymyksen.
Tiedän, että EU-maahan voi lähteä työttömäksi työnhakijaksi max 3 kuukaudeksi, mutta luulin, että sitä varten pitää erikseen asiasta työkkärissä myös Suomessa ilmoittaa ja rekisteröidä ittensä omassa työkkärissä eu-hakijaksi.
Ansiosidonnaisella voi lähteä aurinkoon työtä hakemaan, mutta myös peruspäivärahalla. Ainoastaan työmarkkinatuella oleva ei voi lähteä.
Jos alkuperäinen kysyjä suunnittelee talveksi vähän lämpimämpiin ilmanaloihin lähtöä, niin kateeksi käy ja siitä vaan! Tunnen itsekin muutamia, joilla oli niin hyvä ansiosidonnainen, että sillä arveli pärjäävänsä Espanjassa työnhakijana.
Lomamatkailu täysillä korvauksilla ja suomalaisena työttömänä ei onnistu kuin 7 päivänä vuodesta. Mutta se onkin taas ihan eri asia.Lomakkeet täytyy tietenkin hankkia Suomesta.
Työkkäriin ilmoittamisesta lasketaan se seitsemän päivää.
Mutta pärjäämisestä.
Riippuu tietenkin Suomen pään kulurakenteesta, lähinnä asumiseen liittyvästä, miten espanjan työnhaku kuormittaa taloutta.
Halpa asuminen on siellä mahdollista.
Riippuu alueesta, asunnosta ja sen sijainnista.
Etulyöntiasemassa ovat tietenkin ne joilla on oma asunto tai voivat käyttää jonkun tuttavansa kämppää sopuhintaan.
Kaikki muu riippuu elintavoista.
Mahdollisuus meikäläistä halvempaan päivittäiseen elämään kyllä on.
Vaatii ainoastaan hieman itsekuria ja harkintaa.
Halvan alkoholin kanssa jouduin tekemään "sopimuksen" muutaman viikon jälkeen.
Kadunvarsikuppiloiden oluet pysähtyivät muutamaan viikossa.
Ulkona kävimme syömässä kahdesti kolmen kuukauden aikana. Minä pidän ruokaostoksilla käymisestä ja ruuan laitosta.
Automme seisoi parkissa viikkokausia. Emme tarvinneet sitä muuhun kuin muutamaan "turistiretkeen" Granadaan, Toledoon ja joihinkin lähikaupunkeihin.
Meille ainakin minun vaatimattomat ns. ansiosidonnaiset riittivät aivan hyvin.
Vaimollahan oli "omaa lomaa" joten hän eli minun "siivelläni".
HYVÄÄ ns. ANSIOSIDONNAISTA EI OLE OLEMASSAKAAN!
Leikkuri pitää siitä huolen. - jeps.
Pärjääjä kirjoitti:
Lomakkeet täytyy tietenkin hankkia Suomesta.
Mutta pärjäämisestä.
Riippuu tietenkin Suomen pään kulurakenteesta, lähinnä asumiseen liittyvästä, miten espanjan työnhaku kuormittaa taloutta.
Etulyöntiasemassa ovat tietenkin ne joilla on oma asunto tai voivat käyttää jonkun tuttavansa kämppää sopuhintaan.
Ulkona kävimme syömässä kahdesti kolmen kuukauden aikana. Minä pidän ruokaostoksilla käymisestä ja ruuan laitosta.
Automme seisoi parkissa viikkokausia. Emme tarvinneet sitä muuhun kuin muutamaan "turistiretkeen" Granadaan, Toledoon ja joihinkin lähikaupunkeihin.
Leikkuri pitää siitä huolen.Ajateltiin avokin kanssa lähteä tammikuussa kolmeksi kuukaudeksi. Molemmat vielä duunissa, mutta nämä hoitunee vuoden vaihteeseen mennessä. Itse tosin ajattelin sairaseläkkeelle paluuta joten selviäis byrokratian kanssa pienemmällä ja vois harkita vaikka hieman pidemmälle lähtöä. Kesäksi suomeen ja syksyllä taas duuniin sitten. Koulutus antaa avaimet hieman valita työaikoja ja paikkoja.
- Pärjääjä
jeps. kirjoitti:
Ajateltiin avokin kanssa lähteä tammikuussa kolmeksi kuukaudeksi. Molemmat vielä duunissa, mutta nämä hoitunee vuoden vaihteeseen mennessä. Itse tosin ajattelin sairaseläkkeelle paluuta joten selviäis byrokratian kanssa pienemmällä ja vois harkita vaikka hieman pidemmälle lähtöä. Kesäksi suomeen ja syksyllä taas duuniin sitten. Koulutus antaa avaimet hieman valita työaikoja ja paikkoja.
Valintamahdollisuuksien olemassa olo on aina upeaa tilanteisiin "ajautumisen" asemesta!
Hienoa!
Uskon että osaatte nauttia mahdollisuuksistanne! - veronmaksaja
mistä työvoimatoimisto muuten saa tietää kenenkään ulkomaan matkoista ja niiden kestosta. Tunnen entisen työkaverin joka sai lähteä viime vuodenvaihteessa hommista ja parin viikon reissuja se on tehnyt ulkomaille ainakin kaksi ilman mitään ilmoittamisia tähän mennessä. Miten siis työkkäri voisi saada tietää moisista reissuista jos ei työtön itse ilmoita niitä?
- hhoopjpjpjpp
veronmaksaja kirjoitti:
mistä työvoimatoimisto muuten saa tietää kenenkään ulkomaan matkoista ja niiden kestosta. Tunnen entisen työkaverin joka sai lähteä viime vuodenvaihteessa hommista ja parin viikon reissuja se on tehnyt ulkomaille ainakin kaksi ilman mitään ilmoittamisia tähän mennessä. Miten siis työkkäri voisi saada tietää moisista reissuista jos ei työtön itse ilmoita niitä?
Kyllä kateellinen naapuri tms. hoitaa ihan itsestään sen puolen. Naapurihan aina tietää asiat paremmin kuin itse. Se suomalainen perikateus.
- Centraali-Santra
veronmaksaja kirjoitti:
Työkkäriin tulee yksinkertaisesti ilmiantoja tämän tästä. Milloin soittoja, milloin kirjeitse tai anonyyminä meilinä.
Pelkän kateellisen naapurin tai katkeroituneen ex-puolison ilmoituksen perusteella ei vielä aleta päivärahoja katkomaan tai väärin perustein maksettuja perimään takaisin, vaan tutkitaan asiaa ja pyydetään myös ilmiannon kohdetta kertomaan asiastaan jotain.
Passi pitää pyydettäessä näyttää, mutta nykyään sillä ei taida olla paljon vaikutusta näissä EU-maissa matkustelun kohdalla. Thaimaan lämmössä pahimpia pakkasia pakenevia kyllä. Passin näyttämistä työkkärissä kierretään sillä, että passin kerrotaan "kadonneen" juuri kun sitä pitäisi virkamiehelle esittää. Silloin pitäisi myös olla ilmoitettuna poliisilaitoksellekin passin katoamisesta ja mielellään pitäisi aikataulut ja päivämäärät täsmätä.
Mun työkkärinajoista on jo aikaa, joten en tiedä miten tarkkaa se nykyään on. Sitäkään en ole päässyt seuraamaan, että kuinka tarkkaan pitää "todistaa" ettei ole ollut missään ja kuinka pitävästi työkkärin pitäisi taas todistaa, että ilmiannettu on ollut ilmoittamatta matkoilla.
Eikös tuollaiset asiat pitäisi oikeudessa katsoa, jos oikein tarkkoja ollaan?
Useimmiten ilmianto tulee sinä aikana, kun liian leuhka naapuri on matkoilla, joten työkkäristä lähtee yhteydenottopyyntö pakolliseen päivämäärään mennessä. Koska reissaaja onkin Pattayalla, ei hän pääse varattuna aikana paikalle, eikä tiedä edes soittaa ja yrittää siirtää aikaa. Ellei ole varmistuksen välttämiseksi hommannut postintarkastajaa kotiin tällaisten asioiden varalta.
Sitten vaan menee rahat poikki reissun aikana ja loman jälkeen on eteisen lattialla kaksi kirjettä työkkäristä: toisessa pyydetään ottamaan yhteyttä ja toisessa kerrotaan, että työnhaku on katkaistu ja päivärahojen maksatus poikkaistu, koska ette tuleet pakolliseen työnhakunne uusimiseen.
Olen kuullut, että tammikuun pakkasilla ei kannata mennä liian ruskettuneena uusimaan työnhakuaan, kun voivatten alkaa kyselemään luvattomista ulkomaanmatkoista. - noin!!
veronmaksaja kirjoitti:
Työkkäri ei perään kysele. Kysyin sitä.
Kuten edellä mainittiin niin hyvistä kavereista voi ilmiantaja löytyä.
Itse olen ollut useita kertoja 1 - 2 viikon lomalla ilmoittamatta siitä.
Naapureille, jotka tyhjentävät postilaatikkomme, olen sanonut meidän olevan penskojen luona Helsingissä, viikon tai pari.
Kyllä ne arvaavat mistä on kyse mutta ei tarvitse valehdella jos joku kysyy.
Ei ole kysynyt!
En tietenkään suosittele muuta kuin työnhakua EU-alueella mutta muut on inhimillistä unohtaa.
Tuo passiasia on merkillinen.
Olen ollut luvatta ja useita kertoja myös ilmoittaen EU:n ulkopuolella mutta kertaakaan ei ole edes vihjaistu passin suuntaan! - Fuengirolassa
Pärjääjä kirjoitti:
Lomakkeet täytyy tietenkin hankkia Suomesta.
Mutta pärjäämisestä.
Leikkuri pitää siitä huolen.ja töitä etsien. 7 päivän sisällä kun ilmottautuu INEM:iin, espanjalainen työvoimatoimisto, asiat menevät ok. Liput ja laput haettava omasta kassasta, Kelasta sairausvakuutukset kuntoon ja muutkin vakuutukset kannattaa pitää kunnossa. Vuokrasin studion espanjalaisen vuokra-asuntoja välittävän toimiston kautta, elin hyvin espanjalaisittain, pois turistikaduilta ja pärjäilin rahoillani siis ansiosidonnaisella korvauksella, minkä sitten nostin sikäläisestä pankista käteisenä. Puhun espanjaa ja englantia hyvin. Kannattaa panostaa kieliin ennenkuin starttaa reissulle. Nyt on tarkoitus taas lähteä ensi talvella 3 kuukaudeksi, kun määräaikaispesti loppuu.
- huru ukko
Centraali-Santra kirjoitti:
Työkkäriin tulee yksinkertaisesti ilmiantoja tämän tästä. Milloin soittoja, milloin kirjeitse tai anonyyminä meilinä.
Pelkän kateellisen naapurin tai katkeroituneen ex-puolison ilmoituksen perusteella ei vielä aleta päivärahoja katkomaan tai väärin perustein maksettuja perimään takaisin, vaan tutkitaan asiaa ja pyydetään myös ilmiannon kohdetta kertomaan asiastaan jotain.
Passi pitää pyydettäessä näyttää, mutta nykyään sillä ei taida olla paljon vaikutusta näissä EU-maissa matkustelun kohdalla. Thaimaan lämmössä pahimpia pakkasia pakenevia kyllä. Passin näyttämistä työkkärissä kierretään sillä, että passin kerrotaan "kadonneen" juuri kun sitä pitäisi virkamiehelle esittää. Silloin pitäisi myös olla ilmoitettuna poliisilaitoksellekin passin katoamisesta ja mielellään pitäisi aikataulut ja päivämäärät täsmätä.
Mun työkkärinajoista on jo aikaa, joten en tiedä miten tarkkaa se nykyään on. Sitäkään en ole päässyt seuraamaan, että kuinka tarkkaan pitää "todistaa" ettei ole ollut missään ja kuinka pitävästi työkkärin pitäisi taas todistaa, että ilmiannettu on ollut ilmoittamatta matkoilla.
Eikös tuollaiset asiat pitäisi oikeudessa katsoa, jos oikein tarkkoja ollaan?
Useimmiten ilmianto tulee sinä aikana, kun liian leuhka naapuri on matkoilla, joten työkkäristä lähtee yhteydenottopyyntö pakolliseen päivämäärään mennessä. Koska reissaaja onkin Pattayalla, ei hän pääse varattuna aikana paikalle, eikä tiedä edes soittaa ja yrittää siirtää aikaa. Ellei ole varmistuksen välttämiseksi hommannut postintarkastajaa kotiin tällaisten asioiden varalta.
Sitten vaan menee rahat poikki reissun aikana ja loman jälkeen on eteisen lattialla kaksi kirjettä työkkäristä: toisessa pyydetään ottamaan yhteyttä ja toisessa kerrotaan, että työnhaku on katkaistu ja päivärahojen maksatus poikkaistu, koska ette tuleet pakolliseen työnhakunne uusimiseen.
Olen kuullut, että tammikuun pakkasilla ei kannata mennä liian ruskettuneena uusimaan työnhakuaan, kun voivatten alkaa kyselemään luvattomista ulkomaanmatkoista.olin itse joskus -95 norjassa ,ja silloinen naapurini ilmoitti työkkäriin,ja kelalle.mutta korvaukset tuli takaisin kun silloinen pressa ahtisaari sanoi jot työttömällä on oikeus matkustaa kuin muillakin kansalaisilla,joten rohkeesti vaan,ja onhan nyt kännyt ja muut yhteydenpito välineet.ei pidä alistua siihen mitä pikku nilkit virastoissa sanoo,aina on valitus oikeus ja sehän on ihmis arvon alentamista jos matkustus rajoituksia asetetaan työttömille.
- minäääääääääää
noin!! kirjoitti:
kerrallaan on maksimi.
Kyse ei ole mistään vuorotteluvapaista tai muustakaan vaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta!!Ja Suomeen tultaessa on oltava se 4 viikkoa töissä TAI työvoimapolittisessa koulutuksessa.
- ei voi ymmärtää
jeps. kirjoitti:
Ajateltiin avokin kanssa lähteä tammikuussa kolmeksi kuukaudeksi. Molemmat vielä duunissa, mutta nämä hoitunee vuoden vaihteeseen mennessä. Itse tosin ajattelin sairaseläkkeelle paluuta joten selviäis byrokratian kanssa pienemmällä ja vois harkita vaikka hieman pidemmälle lähtöä. Kesäksi suomeen ja syksyllä taas duuniin sitten. Koulutus antaa avaimet hieman valita työaikoja ja paikkoja.
siis "ajattelit sairaseläkkeelle paluuta". No johan on suunnitelmat. Ensinnäkin sairaseläkettä eli työkyvyttömyyseläkettä ei niin vain tosta noin vaan myönnetä "jos ajattelee" sille jäävänsä. Kyllähän siinä täytyy lääkäreidenkin lausua kunnian ja omantuntonsa kautta että ihminen on työkyvytön ennen kuin kela edes voi harkita kyseisen eläkkeen myöntämistä. Ja kyllä on alhanen moraali täällä suomessa ihmisillä! Niin valitetaan että ulkomaalaiset tulee asumaan tänne sosiaaliturvan varassa ja kappas, mitäs suomalaiset niin usein tekevätkään: käyttävät ihan häikäilemättömästi hyväksi yhteiskunnan varoja kun mitään kunnianhimoa, tahdonvoimaa, moraalia, itsekunnioitusta ja halua ansaita itse omalla työllä elantonsa ei ole. Jos minä tekisin omassa elämässäni tuollaisia valintoja häpeäisin.
- ....
ei voi ymmärtää kirjoitti:
siis "ajattelit sairaseläkkeelle paluuta". No johan on suunnitelmat. Ensinnäkin sairaseläkettä eli työkyvyttömyyseläkettä ei niin vain tosta noin vaan myönnetä "jos ajattelee" sille jäävänsä. Kyllähän siinä täytyy lääkäreidenkin lausua kunnian ja omantuntonsa kautta että ihminen on työkyvytön ennen kuin kela edes voi harkita kyseisen eläkkeen myöntämistä. Ja kyllä on alhanen moraali täällä suomessa ihmisillä! Niin valitetaan että ulkomaalaiset tulee asumaan tänne sosiaaliturvan varassa ja kappas, mitäs suomalaiset niin usein tekevätkään: käyttävät ihan häikäilemättömästi hyväksi yhteiskunnan varoja kun mitään kunnianhimoa, tahdonvoimaa, moraalia, itsekunnioitusta ja halua ansaita itse omalla työllä elantonsa ei ole. Jos minä tekisin omassa elämässäni tuollaisia valintoja häpeäisin.
Pakko vaan tulla toimeen näillä korteilla mitä on jaettu. Sairaseläkkeellä ihan syystä, tosin nyt ja välillä duunissa. Pakko kato suhtautua tähän tilanteeseen ja sairauteenkin positiivisesti ja pitää sitä mahdollisuutena. Voisin toki olla koko ajan eläkkeellä 1278 euroa kuussa.
- ei se raha ole tarkoitettu ...
Fuengirolassa kirjoitti:
ja töitä etsien. 7 päivän sisällä kun ilmottautuu INEM:iin, espanjalainen työvoimatoimisto, asiat menevät ok. Liput ja laput haettava omasta kassasta, Kelasta sairausvakuutukset kuntoon ja muutkin vakuutukset kannattaa pitää kunnossa. Vuokrasin studion espanjalaisen vuokra-asuntoja välittävän toimiston kautta, elin hyvin espanjalaisittain, pois turistikaduilta ja pärjäilin rahoillani siis ansiosidonnaisella korvauksella, minkä sitten nostin sikäläisestä pankista käteisenä. Puhun espanjaa ja englantia hyvin. Kannattaa panostaa kieliin ennenkuin starttaa reissulle. Nyt on tarkoitus taas lähteä ensi talvella 3 kuukaudeksi, kun määräaikaispesti loppuu.
Kuule, sä oot käsittäönyt sen ansiosidonnaiusen väärin. Sun PITÄÄ olla SUomen käytettävissä. EI Espanjann
- tällainen kokemus..
veronmaksaja kirjoitti:
Itse lähdin lasten kanssa autoretkelle viikoksi eikä tämä 7 päivän sääntö toiminut kun ääliöbyrokraatti työkkärissä ei pystynyt kirjoittamaan oleskeluosoitetta sen viikon reissun aikana! Tapahtui jo muutama vuosi sitten ja sen jälkeen en tosiaan ole ulkomaanmatkoja työkkäriin ilmoittanut, pitäähän tuollainen vääryys ja hölmöys ottaa korkojen kanssa takaisin :))
- haastelet
ei se raha ole tarkoitettu ... kirjoitti:
Kuule, sä oot käsittäönyt sen ansiosidonnaiusen väärin. Sun PITÄÄ olla SUomen käytettävissä. EI Espanjann
Jos on työnhakijana Espanjassa niin silloin on Espanjan viranomaisten käytettävissä!!
Eivät sentään käytä!
Minulle soitettiin kerran 3kk:n hakuruoeaman aikana.
Eivät kustantaneet reittilentoja joten jatkoin hakemista, turhaan koko kolme kuukautta. - joulupukki
tällainen kokemus.. kirjoitti:
Itse lähdin lasten kanssa autoretkelle viikoksi eikä tämä 7 päivän sääntö toiminut kun ääliöbyrokraatti työkkärissä ei pystynyt kirjoittamaan oleskeluosoitetta sen viikon reissun aikana! Tapahtui jo muutama vuosi sitten ja sen jälkeen en tosiaan ole ulkomaanmatkoja työkkäriin ilmoittanut, pitäähän tuollainen vääryys ja hölmöys ottaa korkojen kanssa takaisin :))
Kyllä ne asiat aina järjestyy. Eikä tässä maassa ole pelkoa, että töihin soitettaisiin.. Ei muuta kuin matkoille vaan, kunhan joku postit tarkistaa.
- se on
joka ilmottaa reissuistaan työkkäriin...järki käteen..ei ne saa mistään tietää missä sä meet,
- Tyhmä mutta rehellinen
Koinkas jos matkalla sattuu joku onnettomuus tai vakava sairastuminen tai pahempaa. Kai siit sit kantautuu tieto työkkäriin?
Paha olla sairaana ja karenssissa. - --------
Tyhmä mutta rehellinen kirjoitti:
Koinkas jos matkalla sattuu joku onnettomuus tai vakava sairastuminen tai pahempaa. Kai siit sit kantautuu tieto työkkäriin?
Paha olla sairaana ja karenssissa.Eipä se kannata sairastua tai joutua onnettomuuteen edes sillon kun tekee töitä. Kannattaa pitää huoli, ettei pidemmälle sairaslomalle joudu milloinkaa. Jos jalka katkee, niin sitä on äkkiä kituuttamassa kelan sairaspäivärahalla.
- lyyti
On oltava työmarkkinoiden käytettävissä. Ei siis vapaana kuninkaana.
- noin!!
Joo. Siellähän, esimerkiksi Espanjassa, sitä ollaan käytettävissä.
Siis, Espanjan ei Suomen työvoimaviranomaisten käytettävissä.
On siinä pieni ero!
Luuletkos että puutteellisen kielitaidon omaava suomalainen on niitä ensimmäisiä työllistettäviä siellä??
Täällä nämä reppanat on säikytelty tuohon "käytettävissä" ajatukseen etteivät enää pysty järjellisesti erittelemään asioita.
Kun kerran on Espanjassa työnhakijana niin todella on siellä eikä Suomessa!
- jos vaikka asuisi
Eestissä ja olisi työkkärin kirjoilla Suomessa. Nostaisi työttömyyspäivärahaa.
Kestäisköhän sitä? - .........
1.Sano työvoimatoimistossa että sinulla on töitä tiedossa 6kk päästä niin saat seuraavan ilmoittautumiseen lykkäystä.
2.Hanki pankin netti tunnukset jolla saat ansiosidonais hakemukset täytettyä ulkomailla.
3.Pidä osoite suomessa niin että tiedät tärkeistä kirjeistä.
4.Työvoimatoimistot ym. eivät kysele papereita niin kaverikin voi hoitaa täällä pakottavia asioita hyvin toimistoissa.- otappa selvää
Muistaakseni minulle ainakin olisivat maksaneet matkankin jos olisin lähtenyt Irlantiin. Siis katselemaan hommia.
Sanoin suoraan etten sellaiseen sadepesään lähde, espanja olisi parempi. Sielläkin on kavereita töissä. Eikä missään kuppiloissa. - rehelinen
Voe helevetti mitä luikuripeliä, ekun
suurennuslasin alle ja tuomioita. - ja lusimaan kaikki
rehelinen kirjoitti:
Voe helevetti mitä luikuripeliä, ekun
suurennuslasin alle ja tuomioita.Kaikki hanttapulit ja luuserit navetan taakse ja pox...
Karu totuus on, että työttömänä ei saa mennä kotioven ulkopuolelle ilmoittamatta työvoimatoimiston tädeille.
- Lapanen
Otapa selvää työvoimatoimistosta...on ilmeisesti käätäntö muuttunut!
- tuolta lisää
- pipukka
Olen niinsanotussa eläkeputkessa koska olen 58v saan ansisidonnaista 60vuotiaaksi ja sitten työttömyyseläke,mutta ei mun rahoilla 671e käteen kyllä paljon tallinaa pitemmälle pääse,koko ajanhan se pieneni siitä kun ekankerran jäi työttömäksi ensimmäisestä paikasta,sitten niitä pakollisia työjaksoja ja uusi raha laskettiin siitä viimeksi saadun pienen palkan mukaan.onneksi sai ketkuteltua jos minkälaisissa paska duuneissa siihen ikään ettei enää tarvi pelätä että putoo peruspäivärahalle,vaikka ei se summa olekkaan hääppöinen,kun pitää itse maksaa kaikki,kelalta saavat myös muita avustuksia,mutta sidonaisella ei,ei rahallista hyötyä mutta ehkä vähemmän pompotusta kun ei tarvi pelätä että tässä iässä laitetaan jollekkin helvetin kursseille puoleksvuodeks kyselemään,kuka minä olen?
- mua...
että "uskallan" lähteä 2- 3 kk sukulaisten luo hommiin(pimeesti). Eli jos avokki täyttelee työtön, työtön lappuja ja kaikki muut paperi jutut on kondiksessa nii uskallanko lähteä? Voisin tietysti myös ilmottautua kyseiseen maahan työttömäksi, mutta jos laittavat/käskevät töihin (on epätod. näköstä) niin sitten mun sukulainen on kuses koska sil ei o työntekijää...
Älkää vaan sanoko et ilmotat et sul on työpaikka, ilmottasin jos saisin pikkasen enemmän rahaa.
Eli ajattelin nostaa kelasta rahat ja olla 3kk muilla mailla. Olenko liian uhkarohkea? Etten vaan jäis kiinni... - ikänsä työtä tehnyt
mua... kirjoitti:
että "uskallan" lähteä 2- 3 kk sukulaisten luo hommiin(pimeesti). Eli jos avokki täyttelee työtön, työtön lappuja ja kaikki muut paperi jutut on kondiksessa nii uskallanko lähteä? Voisin tietysti myös ilmottautua kyseiseen maahan työttömäksi, mutta jos laittavat/käskevät töihin (on epätod. näköstä) niin sitten mun sukulainen on kuses koska sil ei o työntekijää...
Älkää vaan sanoko et ilmotat et sul on työpaikka, ilmottasin jos saisin pikkasen enemmän rahaa.
Eli ajattelin nostaa kelasta rahat ja olla 3kk muilla mailla. Olenko liian uhkarohkea? Etten vaan jäis kiinni...Ota kaikki mahdolliset pois, valtiolla on rahaa millä mällätä, rehellisyys vie vain turmioon, uskalla kerrankin tehdä jotain "väärin"
- Tollanen ällöttää
mua... kirjoitti:
Eli ajattelin nostaa kelasta rahat ja olla 3kk muilla mailla. Olenko liian uhkarohkea? Etten vaan jäis kiinni...Ja susta me muut maksamme veroja! Häpeä!
- sirkuslainen
Tollanen ällöttää kirjoitti:
Ja susta me muut maksamme veroja! Häpeä!
sä voit tunkee ne veros..tässä elätetään optioroskaväkee ja muita natseja..suksi...liity ss-porukkaan ja muuhun tshuna-väkeen.
eikös nykyään eu aikana saa mennä mihin tahansa eu maahan ja ilmoittautua työn hakijaksi..?? muistaakseni tahi sitten muistan asian aivan väärin...
- ei saa...
Ansiosidonnaisella päivärahalla ja kelan peruspäivärahalla saa mennä 3 kuukaudeksi...
- hahahahahhh
Mitä luuserit, mitä luuserit?
T: 4200€ kuussa- elä tuolla vuoden
Tuo summa riittäisi minulle vuoden?
- cassandra46
Ei kukaan jolla on hyvä itsetunto kirjoita tuollaista roskaa, itse olet luuseri vaikka saisit 6000 € kk, koska itsetuntosi on 0.
- pipukka
elä tuolla vuoden kirjoitti:
Tuo summa riittäisi minulle vuoden?
Ei se kovin suurelta summalta kuulosta, mutta jos oikein asiaan paneutuu ja tietää että toimeen on tultava, niin mikä ettei.Toivottavasti saat joskus ton summan.
- 1700000 tuli osinkoja viime...
Ei kannattaisi kerskua noilla keskituloillasi!
- rahat pois valtiolta
..pitäis ilmoittaa työvoimatoimistolle jos lähtee ulkomaille.Kunnon sissi ottaa ansiosidonnaiset Suomesta ja painaa samaan aikaan duunia muualla...
- näin se suomi haluaa
Hyvät työntekijät ulkomalle ja rupusakkia tänne tilalle kun on pulaa työntekijöistä .
Tuet pois firmoilta jotka potkii työntekijät ulos , kaikki verot niille huomattavasti korkeammalle ja jos vievät firmat ulkomaille isompi verovain ja ei mitään tulemsita takaisin suomeen sitten .
Suomalainen työntekijä on sitten arvostettu ja hyvä muualla maailmassa kumma kun ei sitä täällä osata arvostaa ollenkaan ,firmojen pomot he vain haluaa sitä rahaa napansa ympärille vain enemmän elikä ahneus kasvaa vain
Suomesta on tullut ikävä maa
Nuoret kouluttautukaa vain ja ulkomaille töihin sitten ja hyvä kielitaito opiskelkaa vain kyllä kannattaa- Jo ulkomaille muuttanut
On se kummallinen luulo, että me suomalaiset olisimme jotenkin harvinaisen ahkeraa ja tunnollista kansaa - pyh ja paskat - työmoraali on surkeaa, vain lomat ja edut kiinnostavat, perse lyödään penkkiin jos vaan vähänkin on mahdollista ja sitten kehutaan suureen ääneen suomalaisesta laadusta ja muista höpö höpö -luuloista. Täällä Espanjassa tehdään ihan oikeasti rajusti töitä, siitä ollaan ylpeitä ja se kummallinen luulo manana-meiningistä on pelkkää suomalaisten "laput silmillä"-elämää. Fiksut ovat kyllästyneitä tähän itsekehuun ja kun järki virtaa ulkomaille niin kyllähän vanha totuus tulee ilmi: joukossa tyhmyys tiivistyy - siinä joukossa joka jäljelle jää....
- Esimies ja ajattelija
Ei halloo! Jos ahdistetaan firmat ulkomaille niin mitä tänne jää? Hei, koeta nyt hieman edes ajatalla aikuisten oikeasti. Tuolla kommariajattelulla tulee pirun kylmä ja nälkä!
- biofani
Esimies ja ajattelija kirjoitti:
Ei halloo! Jos ahdistetaan firmat ulkomaille niin mitä tänne jää? Hei, koeta nyt hieman edes ajatalla aikuisten oikeasti. Tuolla kommariajattelulla tulee pirun kylmä ja nälkä!
jäähän tänne suota, graniittia ja viis miljoonaa idioottia. uusiintuva luonnonvara.
taita olla vieläkin niin, että
money talks shit walks...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516926Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6803008Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.203955