Ilman herra Googlea, mitä ymmärrät snobismilla?
Snobismi
80
6103
Vastaukset
- animattiN
pojankloppi, joka luulee tietävänsä kaiken. :)))
- kahjovaakutin
aika yllättävä luonnehdinta, mutta kirjoon ylös. :)))
- animattiN
ihan poskelleen, no ei haittaa. :))
- kahjovaakutin
nyt kysyttiinkin mitä jokainen tuolla termillä ymmärtää, ei faktatietoa. Odotellaan muiden näkemyksiä, ei täällä tosin ketään ole, kummallista sekin. Snobbailemassa jossain kait.
- neronleimauksia
jotka tulevat sekunnin sadasosassa mieleen ns kyltyrelliä keskustelua seuratessa mutta jotka maltan jättää sanomatta.
- kahjovaakutin
oli sun vastaus? Laitetaan ylös.
- ei edes mieti
No mulla tulee mieleen ekaks knallihattuinen mies ja/tai syrjitty leidilaike ja sitten tokaks ylimielisyys.
Kolmanneks jos pitää oikein äärimmilleen pinnistää niin tulee mieleen semmonen tyyppi joka kuvittelee olevansa parempi kuin muut.
Juu ja sitte tulee mieleen tyyppi joka arvostelee toisia aina kun huvittaa.
ja site viidenneks tulee mieleen tyyppi joka kuvittelee olevansa aina oikeessa.
Tunnistitko itsesi?- kahjovaakutin
tunnistin, ja kirjoon tämänkin ylös yhtenä mielipiteenä. :))
- ei edellenkään mieti
kahjovaakutin kirjoitti:
tunnistin, ja kirjoon tämänkin ylös yhtenä mielipiteenä. :))
:)).... viittaa edelliseen
- kahjovaakutin
ei edellenkään mieti kirjoitti:
:)).... viittaa edelliseen
koskaan pahasta, vastaan nyt puskalle vaikka sovittiin (me vakkarit) että heille ei vastailla. Alkuperäisessä kommentissasi ei ollut paljonkaan sellaista mitä minä mieltäisin snobismiksi, mutta nyt kysyttiinkin vain mielipiteitä. Odotellaan ja tutkiskellaan.
- ei edellenkään mieti
kahjovaakutin kirjoitti:
koskaan pahasta, vastaan nyt puskalle vaikka sovittiin (me vakkarit) että heille ei vastailla. Alkuperäisessä kommentissasi ei ollut paljonkaan sellaista mitä minä mieltäisin snobismiksi, mutta nyt kysyttiinkin vain mielipiteitä. Odotellaan ja tutkiskellaan.
Ensinnäkin, mikä on puska? Eivätkö kaikki kirjoita puskista? Olen todella pahoillani, kun en tiedä teidän sopimuksistanne.
Toiseksi, alkuperäisessä kommentissani nimenomaisesti ilmaisin mitä mielestäni snobismi pitää sisällään käyttämättä kuukkelia.
Kolmannneksi, jos näin tyrmäävää ja huonoa suomen kieltä minua kohtaan osoitetaan vailla mitään logiikkaa, niin sitten en ala. piste.
ja minä kun en ala näitä paskajuttuja odottelemaan ja tutkistelemaan - sä hoidat sen homman varmasti satanolla. - kahjovaakutin
Ensinnäkin, mikä on puska? Eivätkö kaikki kirjoita puskista? Olen todella pahoillani, kun en tiedä teidän sopimuksistanne.
Toiseksi, alkuperäisessä kommentissani nimenomaisesti ilmaisin mitä mielestäni snobismi pitää sisällään käyttämättä kuukkelia.
Kolmannneksi, jos näin tyrmäävää ja huonoa suomen kieltä minua kohtaan osoitetaan vailla mitään logiikkaa, niin sitten en ala. piste.
ja minä kun en ala näitä paskajuttuja odottelemaan ja tutkistelemaan - sä hoidat sen homman varmasti satanolla.kaikki eivät kirjoita puskista. Puskista kirjoittavat ne, jotka haluavat huudella ns. vakkareille ilman tunnettua nikkiään. Äläkä nyt huuda, en kirjoita ollenkaan "tyrmäävää ja huonoa suomen kieltä", se on kyllä emävale ja sain kielitoimiston sivuilla täydet pojot jopa pilkkusäännöistä, mitä vieläkin ihmettelen. En tosin väitä myöskään, että kirjoittaisin virheettömästi, mutta se ei kait ole tarkoituskaan keskustelusivuilla, vai onko?
Olen joka tapauksessa kirjannut mielipiteesi snobismista, ja jään hoitelemaan näitä paskahommia. Ja hiukka kiukunsävytteisen kommenttisi luettuani en ihmettele että tehtiin sopimus ettei puskille vastata. :) kahjovaakutin kirjoitti:
kaikki eivät kirjoita puskista. Puskista kirjoittavat ne, jotka haluavat huudella ns. vakkareille ilman tunnettua nikkiään. Äläkä nyt huuda, en kirjoita ollenkaan "tyrmäävää ja huonoa suomen kieltä", se on kyllä emävale ja sain kielitoimiston sivuilla täydet pojot jopa pilkkusäännöistä, mitä vieläkin ihmettelen. En tosin väitä myöskään, että kirjoittaisin virheettömästi, mutta se ei kait ole tarkoituskaan keskustelusivuilla, vai onko?
Olen joka tapauksessa kirjannut mielipiteesi snobismista, ja jään hoitelemaan näitä paskahommia. Ja hiukka kiukunsävytteisen kommenttisi luettuani en ihmettele että tehtiin sopimus ettei puskille vastata. :)..siis kuuluukin, miksi edes vaivaiduit vastaamaan puskalle? ;)
- miksi miettisi
kahjovaakutin kirjoitti:
kaikki eivät kirjoita puskista. Puskista kirjoittavat ne, jotka haluavat huudella ns. vakkareille ilman tunnettua nikkiään. Äläkä nyt huuda, en kirjoita ollenkaan "tyrmäävää ja huonoa suomen kieltä", se on kyllä emävale ja sain kielitoimiston sivuilla täydet pojot jopa pilkkusäännöistä, mitä vieläkin ihmettelen. En tosin väitä myöskään, että kirjoittaisin virheettömästi, mutta se ei kait ole tarkoituskaan keskustelusivuilla, vai onko?
Olen joka tapauksessa kirjannut mielipiteesi snobismista, ja jään hoitelemaan näitä paskahommia. Ja hiukka kiukunsävytteisen kommenttisi luettuani en ihmettele että tehtiin sopimus ettei puskille vastata. :)Hmm... se on kait määrittelykysymys, ketkä kirjoittavat puskista.
En ole huutanut viimeksi, mites pitkään siitä olikaan, hmm. Juu, kun Keskisalo voitti :-)
Ei tarvii mulle selitellä kieliopistasi ja arvosanoista mitä olet saannu. Tekis mieleni jo kirjoittaa "i got you". Kyllä ne kielitoimiston sivuilla varmasti tietää, että oot kyvykäs tyyppi kirjoittamaan jopa life style -sivuille, turhaan mainostat sitä. Heh heh
Kaikkea snobismia sitä näkeekin :-) ja vielä viimeiseksi, jos teksteissäni näet jotakin negatiivista niin se ihan sinusta itsestäsi kiinni. - kahjovaakutin
Kadunmies kirjoitti:
..siis kuuluukin, miksi edes vaivaiduit vastaamaan puskalle? ;)
että alkuperäinen puskan vastaus oli aika asiallinen, eikä kaikki puskat ole liikkeellä vain sen takia että pääsevät vakkareille *ittuilemaan. Itsekin kirjoitan puskista parille palstalle, en tosin tuon tyyppistä mitä edellä mainittu alkoi viljelemään. Kun ei koskaan tiedä josko siellä pensaikossa sittenkin olisi ajatteleva fiksu olento, tässä tapauksessa niin ei ollut, mutta kannattaa aina yrittää.:) Mites se hieronta...
kahjovaakutin kirjoitti:
että alkuperäinen puskan vastaus oli aika asiallinen, eikä kaikki puskat ole liikkeellä vain sen takia että pääsevät vakkareille *ittuilemaan. Itsekin kirjoitan puskista parille palstalle, en tosin tuon tyyppistä mitä edellä mainittu alkoi viljelemään. Kun ei koskaan tiedä josko siellä pensaikossa sittenkin olisi ajatteleva fiksu olento, tässä tapauksessa niin ei ollut, mutta kannattaa aina yrittää.:) Mites se hieronta...
..sinun hierojalla käyntisi kehittelillä, yllättäviä juonenkäänteitä tiedossa ;))
hiukan vain vielä mietin mikä sille tarinalle olisi sovelias palsta? ;)))- kahjovaakutin
miksi miettisi kirjoitti:
Hmm... se on kait määrittelykysymys, ketkä kirjoittavat puskista.
En ole huutanut viimeksi, mites pitkään siitä olikaan, hmm. Juu, kun Keskisalo voitti :-)
Ei tarvii mulle selitellä kieliopistasi ja arvosanoista mitä olet saannu. Tekis mieleni jo kirjoittaa "i got you". Kyllä ne kielitoimiston sivuilla varmasti tietää, että oot kyvykäs tyyppi kirjoittamaan jopa life style -sivuille, turhaan mainostat sitä. Heh heh
Kaikkea snobismia sitä näkeekin :-) ja vielä viimeiseksi, jos teksteissäni näet jotakin negatiivista niin se ihan sinusta itsestäsi kiinni.No ihan hyvä ettet tarkkaan kertonut milloin viimeksi puskista huutelit, ei siitä pitkä aika ole. En muuten saanut kielitestissä arvosanoja, pojot vaan. :)
En toki näe teksteissäsi mitään kielteistä, käytetään nyt suomen kieltä kun meillä sitä riittää, tekstisi pursuavat myönteistä energiaa ja kertovat kirjoittajastaan ihan kaiken. Hyvää jatkoa sinne pusikkoon ja aurinkoista mieltä. Älä anna minkään asian synkistää päivääsi, edes minun. :) *hekottelee* - kahjovaakutin
Kadunmies kirjoitti:
..sinun hierojalla käyntisi kehittelillä, yllättäviä juonenkäänteitä tiedossa ;))
hiukan vain vielä mietin mikä sille tarinalle olisi sovelias palsta? ;)))siltä että jouhipatjasi on tarinassa mukana. :)) Varmaan johonkin koti & sisustus -palstalle, luulen.
- ei mieti edellenkään
kahjovaakutin kirjoitti:
No ihan hyvä ettet tarkkaan kertonut milloin viimeksi puskista huutelit, ei siitä pitkä aika ole. En muuten saanut kielitestissä arvosanoja, pojot vaan. :)
En toki näe teksteissäsi mitään kielteistä, käytetään nyt suomen kieltä kun meillä sitä riittää, tekstisi pursuavat myönteistä energiaa ja kertovat kirjoittajastaan ihan kaiken. Hyvää jatkoa sinne pusikkoon ja aurinkoista mieltä. Älä anna minkään asian synkistää päivääsi, edes minun. :) *hekottelee*Valitettavasti minun täytyy varmaankin tuottaa sinulle pettymys. En ole kirjoittanut tänne aiemmin.
Kuten taisin mainita, näet tekstit kuten näet.
Itse en näkisi, mitä nyt nopeasti katsoin mitä kirjoitin äsken, sen enempää negatiivista kuin mainitsemaasi myönteistä energiaa kommenteissani, joten tuo "pursuavat energiaa" -kommentti kertoo sinusta enemmän kuin minusta.
Hyvää jatkoa Myös Sinulle. Ja Positiivista Mieltä!
*ei hekottele*, olen ihan normaali ihminen näin puoliyön jälkeen. Usko tai älä :-) - tapatoimittaja
ei mieti edellenkään kirjoitti:
Valitettavasti minun täytyy varmaankin tuottaa sinulle pettymys. En ole kirjoittanut tänne aiemmin.
Itse en näkisi, mitä nyt nopeasti katsoin mitä kirjoitin äsken, sen enempää negatiivista kuin mainitsemaasi myönteistä energiaa kommenteissani, joten tuo "pursuavat energiaa" -kommentti kertoo sinusta enemmän kuin minusta.
*ei hekottele*, olen ihan normaali ihminen näin puoliyön jälkeen. Usko tai älä :-)En lähde nöössikeskusteluun mikä näyttäisi olevan alaasi, joten toivotan hyvät yöt. Minäkään en ole kirjoitellut tänne aiemmin, usko tai älä. :))
- ei mieti edellenkään
tapatoimittaja kirjoitti:
En lähde nöössikeskusteluun mikä näyttäisi olevan alaasi, joten toivotan hyvät yöt. Minäkään en ole kirjoitellut tänne aiemmin, usko tai älä. :))
siis en oikeesti ymmärtänyt mitä tarkoitit "nöössikeskustelulla"??? Jos totta kirjoitan, niin ei huvita ottaa edes selvää moisen termin etymologiasta.
Mutta hienoa, että vihdoin ja viimein uskoit sentään :-) mutta sitä en usko, ettet olisi kijroitellut tänne aiemmin. - tapatoimittaja
siis en oikeesti ymmärtänyt mitä tarkoitit "nöössikeskustelulla"??? Jos totta kirjoitan, niin ei huvita ottaa edes selvää moisen termin etymologiasta.
Mutta hienoa, että vihdoin ja viimein uskoit sentään :-) mutta sitä en usko, ettet olisi kijroitellut tänne aiemmin.eka kertaa kirjoitan tälle palstalle, ja tälle foorumille. Nöössikeskustelusta saat lähempää tietoa googlesta. Se menee tyyliin en-minä-tarkoittanut-sinähän-ymmärsit-väärin-en-ota-vastuuta-kertoo-sinusta-enemmän-kuin-minusta jne. Netissä hyvin suosittua, ja sorrun välillä siihen itsekin. :)
- mietti nanosekunnin verran
eka kertaa kirjoitan tälle palstalle, ja tälle foorumille. Nöössikeskustelusta saat lähempää tietoa googlesta. Se menee tyyliin en-minä-tarkoittanut-sinähän-ymmärsit-väärin-en-ota-vastuuta-kertoo-sinusta-enemmän-kuin-minusta jne. Netissä hyvin suosittua, ja sorrun välillä siihen itsekin. :)
jos nyt vaikka jätän asian selventämisesi jälkeen kuuklettamisen väliin. Jotenkin vaistomaisesti arvasin, että kenties tuonkaltaisesta vedätyksestä on kyse.
Niinpä, olen joskus itsekin samaan paheeseen sortunut. Hyvä, että suomensit.
Mutta nyt nukkumaan ;-)
Keksin sitten ens kerralla jonkun rekatun nikin kun kirjoitan mahtavia älynväläyksiäni tänne. Tai sitten en. - tapatoimittaja
mietti nanosekunnin verran kirjoitti:
jos nyt vaikka jätän asian selventämisesi jälkeen kuuklettamisen väliin. Jotenkin vaistomaisesti arvasin, että kenties tuonkaltaisesta vedätyksestä on kyse.
Niinpä, olen joskus itsekin samaan paheeseen sortunut. Hyvä, että suomensit.
Mutta nyt nukkumaan ;-)
Keksin sitten ens kerralla jonkun rekatun nikin kun kirjoitan mahtavia älynväläyksiäni tänne. Tai sitten en.mistä hiton vedätyksestä... tee sitten niin että tulet seuraavan kerran rekatulla, ja minä vastaavasti kiekaisen puskista. Fair enough? (meniköhän oikein)
- suomee
Valitettavasti minun täytyy varmaankin tuottaa sinulle pettymys. En ole kirjoittanut tänne aiemmin.
*ei hekottele*, olen ihan normaali ihminen näin puoliyön jälkeen. Usko tai älä :-)tos edellenkään sanassasi. Oikein se kirjoitetaan edelleenkään. :) Vink vink.
..se on opeteltu tapa elää jolla halutaan näyttää toisille sellaista puolta itsestään jollaiseksi itse itsensä kuvittelee.
- kahjovaakutin
olet aika lähellä sitä mitä itse ajattelen. Snobismiin liittyy myös tietty asia mitä täällä ei ole tuotu esiin, mutta odotellaan josko joku sen sanoisi.
kahjovaakutin kirjoitti:
olet aika lähellä sitä mitä itse ajattelen. Snobismiin liittyy myös tietty asia mitä täällä ei ole tuotu esiin, mutta odotellaan josko joku sen sanoisi.
..sanaa: "narsismi"?
- viitsimättä kirjautua
Kadunmies kirjoitti:
keikaria
- kahjovaakutin
Kadunmies kirjoitti:
vaan toista asiaa, jota en itsekään tullut ajatelleeksi ennen kuin luin aiheesta äskettäin.
kahjovaakutin kirjoitti:
vaan toista asiaa, jota en itsekään tullut ajatelleeksi ennen kuin luin aiheesta äskettäin.
..siis jännityksessä, nukkumatti heitti pahaksi onnekseni unihiekat suoraa päin näköä joten koitan hillitä uteliaisuuteni huomiseen että asiaan annat lisävalaisua...
Snobismi on aika hatara käsite, ainakin minulle. Juppia ja snobismia ehkä yhdistää joku yhteys. Taitaa vain menneen talven lumia molemmat. Olenko väärässä?
- tapatoimittaja
ehkä jotain yhteyttä snobismilla ja juppiudella. Mutta arvelen että snobismi elää ja voi hyvin, varma en ole. :)
- mieleeni minun
jonkinlainen Matti Klingen halpamalli.
Naisia ei kai sanota snobeiksi, heille taitaa olla toiset nimitykset.- tapatoimittaja
on Matti Klingen tai Kling?
- mutta
Veijo Meri on myös hyvä lähde.
Hän ottaa esiin kirjassaan Sanojen Synty myös Cambridgen yliopiston matrikkeliin merkityt s nob -huomautukset porvarissäätyä olleiden opiskelijoiden nimen perässä, mutta korostaa että tämä alasäätyisyys ei ole yleisesti hyväksytty selitys sanan synnylle. Varsinaisena ilmaisun muodintajana hän mainitsee Thackerayn. - tapatoimittaja
mutta kirjoitti:
Veijo Meri on myös hyvä lähde.
Hän ottaa esiin kirjassaan Sanojen Synty myös Cambridgen yliopiston matrikkeliin merkityt s nob -huomautukset porvarissäätyä olleiden opiskelijoiden nimen perässä, mutta korostaa että tämä alasäätyisyys ei ole yleisesti hyväksytty selitys sanan synnylle. Varsinaisena ilmaisun muodintajana hän mainitsee Thackerayn.itse asiassa sanoit jo viestissäsi sen mitä ajan takaa, mutta odotellaan vielä mielipiteitä. Kun ei tulisi paljon ilkeitä puskia *toivoo*
- tutumpi sitten
ilmaisu Erkki Toivasen halpamalli?
- tapatoimittaja
tutumpi sitten kirjoitti:
ilmaisu Erkki Toivasen halpamalli?
ei sano mitään, aivot ei toimi enää... periaatteessa ei se että hankkii kopion kalliista, ole mun mielestä snobismia, onko tässä kyse siitä? Vaan tämä on mun mielipide, odotellaan vielä lisää aatoksia.
- taisi olla
ei sano mitään, aivot ei toimi enää... periaatteessa ei se että hankkii kopion kalliista, ole mun mielestä snobismia, onko tässä kyse siitä? Vaan tämä on mun mielipide, odotellaan vielä lisää aatoksia.
sellainen että kun Klinge ja Toivanen ovat esimerkkejä aidon korkeakulturelleista persoonista, heidän tapojensa ja esiintymisensä jäljittely olisi snobismia.
- kuunnellut
Radio Peilistä erään kulttuuritoimittajia kriittisesti irvailevan pakinan, tänään viimeksi, siinä mielestäni tuosta ammattikunnasta annettiin aika snobistinen kuva.
Saattaa olla että mainittu juttu löytyy myös netin kautta.- tapatoimittaja
mitä tuo snobismi pitää sisällään, eli mitä he tarkoittavat kun sanovat joitain toimittajia snobeiksi?
- kannattaisi
mitä tuo snobismi pitää sisällään, eli mitä he tarkoittavat kun sanovat joitain toimittajia snobeiksi?
kuunnella, siinä on runsaasti erilaisia tuntomerkkejä, mm. toisia vähättelevä puhetapa ( tyyliin 'alkuun urheilutoimittajakysymys: miltä nyt tuntuu?'), viittaus usein kesken jääneisiin opintoihin, itsetehosteiset ja vaikeaselkoiset ilmaisut, tuttavapiirin sivistyneisyyden korostus jne.
- tapatoimittaja
kannattaisi kirjoitti:
kuunnella, siinä on runsaasti erilaisia tuntomerkkejä, mm. toisia vähättelevä puhetapa ( tyyliin 'alkuun urheilutoimittajakysymys: miltä nyt tuntuu?'), viittaus usein kesken jääneisiin opintoihin, itsetehosteiset ja vaikeaselkoiset ilmaisut, tuttavapiirin sivistyneisyyden korostus jne.
ylemmyydentunto muihin nähden, totta, olet lähellä. Lähellä siinä mielessä miten itse snobismin ajattelen, itse en ole edes määritelmää mistään katsonut. Paitsi sen yhden kohdan, jota tässä odottelen. :)
- El Diiva
ylemmyydentunto muihin nähden, totta, olet lähellä. Lähellä siinä mielessä miten itse snobismin ajattelen, itse en ole edes määritelmää mistään katsonut. Paitsi sen yhden kohdan, jota tässä odottelen. :)
diivailuako odottelit?
- El Diiva
El Diiva kirjoitti:
diivailuako odottelit?
Snobi on narsistinen nirso, jonka henkinen pikkusormi on jäykistynyt pystyasentoon.
- kahjovaakutin
El Diiva kirjoitti:
diivailuako odottelit?
diivailua, hienostelua snobismi varmaan on, diivailua sanan huonossa merkityksessä. Mutta hain sitä mikä jossain kommentissa jo mainittiin, eli sitä "kastia" mihin snobi ei kuulu, hän ei kuulemma voi olla aatelinen vaikka kuinka haluaisi. :)
- ex-koltis
kahjovaakutin kirjoitti:
diivailua, hienostelua snobismi varmaan on, diivailua sanan huonossa merkityksessä. Mutta hain sitä mikä jossain kommentissa jo mainittiin, eli sitä "kastia" mihin snobi ei kuulu, hän ei kuulemma voi olla aatelinen vaikka kuinka haluaisi. :)
Boheemi.
- sine nobilis
kahjovaakutin kirjoitti:
maininta taisi kuitenkin olla ristiriitainen, sanonta oli käytössä jo aiemmin kuin nuo merkinnät. Mutta luokkayhteiskunnissa tuo syntyperä varmasti oli sellainen taakka että sillä mielellään lyötiin nousukasta. Suomi on tasa-arvoisempi, täällä pelkät tavat ja ns sivistyneisyyden esittäminen riittävät snobiuteen.
- ex-koltis
Yhdistetään joku juttu jota halutaan tietoisesti esitellä ja olla siitä itseriittoisen ylpeä.
- kahjovaakutin
itseriittoinen ylpeys, sitäkin. Kirjoon muistiin.
- Pussipuskapiru
että ite en kuulu siihen ihmisryhmään:)
- Taikis
Snobismi on mielestäni "parmpien piirien" matkimista, tarvetta näyttää oma elintasonsa keskivertoa korkeammaksi jos ei se sitä todellisuudessa ole.
Snobbailua on esimerkiksi suurieleisten juhlien järjestäminen..............velaksi :)
Snobbailua on myös toisten viisauksilla ratsastaminen, tunnettujen älyköiden ajatusten "lainaaminen" ja esittäminen ominaan.
Snobia ihmistä sanotaan meilläpäin leuhkaksi.- kahjovaakutin
parempien piirien matkimista ilman muuta, minunkin mielestäni. Noista velkajuhlista tuli mieleen ihmiset, jotka eivät koskaan osta halpaa tai jäljitelmiä, ihan riippumatta rahavaroista. He ovat sitä mieltä että vaikka konkurssiin, mutta eka luokassa. Ovatko he sitten snobeja, tai nousukkaita? Voisivatko nuo sanat olla synonyymeja?
- Taikis
kahjovaakutin kirjoitti:
parempien piirien matkimista ilman muuta, minunkin mielestäni. Noista velkajuhlista tuli mieleen ihmiset, jotka eivät koskaan osta halpaa tai jäljitelmiä, ihan riippumatta rahavaroista. He ovat sitä mieltä että vaikka konkurssiin, mutta eka luokassa. Ovatko he sitten snobeja, tai nousukkaita? Voisivatko nuo sanat olla synonyymeja?
ihminen joka ostaa vain aitoa, ole snobi. Näkisin sen riippuvan vähän siitä mitä ostaa. Laatuvaatteita tai laatukodinkoneita ostava ihminen säästää pidemmän päälle tuotteiden kestävyyden myötä mutta sensijaan öykkärimäiset ja täysin tarpeettomat ostot yli varojen.... jos nyt on vaikka ostettava se nimitaiteilijan taulu seinälle velkarahalla päästäkseen kehumaan tuttavilleen tai käytävä vähintäin kerran vuodessa kalliilla ulkomaanreissulla (velaksi) vain kuuluakseen piireihin...niissä alkaa olla snobbailun makua.
Nousukas ja snobbailija....jotain samankaltaisuutta, mutta mikäli oikein ymmärrän nousukas-sanan niin se on äkkirikastunut jolla on oikeasti varaa enenmmän kuin mitä sitä osaa hillitysti käyttää :)
- hurlumi
Ensimmäisenä tulee mieleen hienostelevuus. Jos nyt tarkemmin tässä aamukahvin ääressä mietin, niin selektiivisyys tiettyjen hyvinä kokemien asioiden suhteen, joista periaatteista ei halua tinkiä. Ja josta johtuen pyöriikin sitten niissä omissa piireissään, koska tavallaan ei muiden näkemyksiä (viini, ruoka, kulttuurin/taiteen eri muodot etc) hyväksy.
Siihen en taas puutu lainkaan, onko snobismiin taipuvainen henkilö itse oivaltanut asioiden 'must' -jutun, vai onko hän arvottanut/omaksunut sen henkilöiltä, joiden elämäntapaa/arvoja ihailee. - Pumpulipaj
Snobismi?
Snobi?
Halveksiva nimitys ihmiselle, joka on fanaattisen kiinnostunut jostain?
Jotain sinnepäin? Voi kökköorkesteri, kun jo aamulla kysytään noin vaikeita.- kahjovaakutin
Jokohan voisi avata tietosanakirjan niin selviäisi tämäkin. :)
- animattiN
kahjovaakutin kirjoitti:
oli pakko aamulla katsoa vastaus kirjasta :))
- Ppaj
kahjovaakutin kirjoitti:
Se on henkilö, joka kyselee toisilta vaikeita sivistyssanoja ;)
Tai muuten kaikkitietäväinen yksilö :))) - kahjovaakutin
animattiN kirjoitti:
oli pakko aamulla katsoa vastaus kirjasta :))
sun kirja sanoi, mun sanoi vain että hienostelija ja keikari?
Nyt tiedetään vasta että snobi ei ole boheemi, eikä Pussipuskapiru ole snobi. ;)))) - animattiN
kahjovaakutin kirjoitti:
Nyt tiedetään vasta että snobi ei ole boheemi, eikä Pussipuskapiru ole snobi. ;))))oli munkin kirjassa, eli ei mitään muuta selvennystä :(( . Heh.. olemme ainakin jonkin verran viisaampia, kun luemme täältä saamia vastauksia :)))
- El Diiva
animattiN kirjoitti:
oli munkin kirjassa, eli ei mitään muuta selvennystä :(( . Heh.. olemme ainakin jonkin verran viisaampia, kun luemme täältä saamia vastauksia :)))
pitäisi päivittää, jos väittävät vain miesten olevan snobeja. :D
- kahjovaakutin
El Diiva kirjoitti:
sellaista väitetty. Mutta olisin kaivannut vähän laajempaa määritelmää, toisaalta tässä ketjussa sitä löytyy, joten kaikille kiitos ja niiaus. :)
- käytetään
El Diiva kirjoitti:
muita nimityksiä. Kansankielessä pikkurillillä osoittelevat kukkahattutädit taitavat olla snobien naispuolisia vastineita.
- nimitys kuin
kahjovaakutin kirjoitti:
Nyt tiedetään vasta että snobi ei ole boheemi, eikä Pussipuskapiru ole snobi. ;))))dandy, tämäkin jonkinlainen keikari ja hienostelija (Oscar Wilde taisi olla tyyppiesimerkki). Mikä on näiden välinen ero?
- lienee
nimitys kuin kirjoitti:
dandy, tämäkin jonkinlainen keikari ja hienostelija (Oscar Wilde taisi olla tyyppiesimerkki). Mikä on näiden välinen ero?
ollut gay. Snobi mies on hetero. Useimmiten.
- sukupuolinen
lienee kirjoitti:
ollut gay. Snobi mies on hetero. Useimmiten.
suuntaus ei liity asiaan mitenkään, paitsi että jotkut ehkä taiteellisia piirejä jäljitellessään haluavat esittää sitä mitä luulevat näiden enimmäkseen olevan.
- vaan
sukupuolinen kirjoitti:
suuntaus ei liity asiaan mitenkään, paitsi että jotkut ehkä taiteellisia piirejä jäljitellessään haluavat esittää sitä mitä luulevat näiden enimmäkseen olevan.
nyky-yhteiskunnnassa on jo ymmärretty erottaa homous omaksi kulttuurikseen. Eli pitää erottaa snobi-kulttuurista. Snobi mies on korkeintaan metroseksuaali. Eikä välttämättä sitäkään.
Oscarista tiedän vain sen, mitä hänestä kerrotaan.
Itselleni, jos kiinnostaa, snobeja edustavat karikatyyreinä Frasier Crane ja veljensä Niles. Televisiosta tuttuja. Nais-snobeja Sinkkuelämän naiset.
Kaikki aitoja - edellyttäen että olisivat aitoja - mutta kuvaavia esimerkkejä. Hahmot perustunevat todellisuuteen.
- ei nyt jaksa kirjautua
haluaa osoittaa käytöksellään olevansa muita parempi, tai paremminkin sen, että muut ovat häntä huonompia ;)
- kahjovaakutin
aikas hyvin sanottu, kirjoon ylös. Pitäisikö tehdä oikein yhteenveto näistä luonnehdinnoista, hmm.
- tapatoimittaja
Tätä mieltä asiasta oltiin; kommentit on yhdistelty ja sekoitettu toisiinsa, että saadaan kunnon soppa:
Snobi on ylimielinen, kaikkitietävä, hienosteleva, diivaileva ja narsistinen nirso; knallihattuinen mies, syrjitty ladylike tai pojankloppi. Hän luulee olevansa aina oikeassa, arvostelee muita, kuvittelee olevansa parempi kuin muut ja osoittaa sen käytöksellään, tai paremminkin sen, että muut ovat häntä huonompia.
Snobilla on toisia vähättelevä puhetapa, itsetehosteiset ja vaikeaselkoiset ilmaisut, tuttavapiirin sivistyneisyyden korostus. Hän ratsastaa toisten viisauksilla ja esittää ominaan tunnettujen älyköiden ajatuksia, samoin jäljittelee aidon korkeakulturellisten persoonien tapoja ja esiintymistä.
Snobilla on tarve matkia ”parempia piirejä”, samoin näyttää oma elintasonsa keskivertoa korkeammaksi jos ei se sitä todellisuudessa ole. Snobi ei tykkää olla alempiarvoisten kanssa eikä heidän huvituksistaan.
Snobi on halveksiva nimitys ihmiselle, joka on fanaattisen kiinnostunut jostain, tai henkilö, joka kyselee toisilta vaikeita sivistyssanoja (hah hah).
Snobismi on opeteltu tapa elää, jolla halutaan näyttää toisille sellaista puolta itsestään jollaiseksi itse itsensä kuvittelee. Snobbailuun yhdistetään joku juttu jota halutaan tietoisesti esitellä ja olla siitä itseriittoisen ylpeä, vihkiytymistä johonkin asiaan. Juppia ja snobismia ehkä yhdistää joku yhteys. Snobismi on usein mauste jolla on helppo nostaa omaa itsetuntoaan, ja lämmittää samalla heitä joilta itsetunto on jotakuinkin eksyksissä. Snobismia on selektiivisyys tiettyjen hyvinä kokemien asioiden suhteen, joista periaatteista ei halua tinkiä. Ilmaan heitettiin ajatus että se voi olla tälle henkilölle ”must” eikä välttämättä jonkun muun, ihailemansa henkilön elämäntapojen tai arvojen omaksumista.
Ja lisäksi taustatietoa muutamassa kommentissa, esim. ”Cambridgen yliopiston matrikkeliin merkityt s nob -huomautukset porvarissäätyä olleiden opiskelijoiden nimen perässä; tämä alasäätyisyys ei kuulemma ole yleisesti hyväksytty selitys sanan synnylle”.
Mistä sana on sitten syntynyt, en minä tiedä. :(- Pirre*
tämä Hyasintti Bukee jotenkin snobi :)?
- kahjovaakutin
Pirre* kirjoitti:
Hyasintti on malliesimerkki snobista. :))
- *koltis
Pirre* kirjoitti:
Oikein. Hajusintti on tarkka siitä.
- ei edellenkään mieti
Ihan kelpo yhteenvedon sait aikaiseksi.
Vastoin hyviä käytöstapojani kuukletin snobia. Alunperin snob sana on tullut ilmeisesti kengän tekijästä, joten knalliviittaus ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan kaukana.
Anyway, tuloksena oli mm. seuraavanlainen määritelmä:
Snob
From Wikipedia, the free encyclopedia
A snob, guilty of snobbery, is a person that adopts the world-view that other people are inherently inferior for any one of a variety of reasons including supposed intellect, wealth, education, ancestry, etc. A snob imitates the manners, adopts the world-view and affects the lifestyle of a social class of people to which he either belongs or aspires. That "right" is not necessarily a birth-right: a Pseudo-intellectual is a type of snob.
A snob is perceived by those being imitated as an "arriviste", perhaps nouveau riche or parvenu, and the elite group closes ranks to exclude such outsiders, often by developing elaborate social codes, symbolic status and recognizable marks of language. The snobs in response refine their behavior model (Norbert Elias 1983).
Jeps, että semmonen tapaus. - animattiN
Ihan kelpo yhteenvedon sait aikaiseksi.
Vastoin hyviä käytöstapojani kuukletin snobia. Alunperin snob sana on tullut ilmeisesti kengän tekijästä, joten knalliviittaus ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan kaukana.
Anyway, tuloksena oli mm. seuraavanlainen määritelmä:
Snob
From Wikipedia, the free encyclopedia
A snob, guilty of snobbery, is a person that adopts the world-view that other people are inherently inferior for any one of a variety of reasons including supposed intellect, wealth, education, ancestry, etc. A snob imitates the manners, adopts the world-view and affects the lifestyle of a social class of people to which he either belongs or aspires. That "right" is not necessarily a birth-right: a Pseudo-intellectual is a type of snob.
A snob is perceived by those being imitated as an "arriviste", perhaps nouveau riche or parvenu, and the elite group closes ranks to exclude such outsiders, often by developing elaborate social codes, symbolic status and recognizable marks of language. The snobs in response refine their behavior model (Norbert Elias 1983).
Jeps, että semmonen tapaus.tuon suomennettuna. Kiitos
- ed. ei ed. ajatellut -tyyppi
animattiN kirjoitti:
tuon suomennettuna. Kiitos
Kyse on kait tuon määritelmän mukaan henkilöstä, joka haluaa kuulua johonkin eliittiryhmään, johon hän ei yleensä kuulu (tai jossain tapauksessa ehkä kuuluu), mutta hän matkii tai tavoittelee tämän ryhmän käyttäytymistä ja ajattelua olivat ne sitten elämäntapaan, älyllisyyteen, terveyteen tai johonkin hienoon juttuun liittyviä. Valitettavasti tällaista tyyppiä(uusrikkaat, parvenu?) ei yleensä hänen tavoittelema viiteryhmänsä hyväksy ja viiteryhmä kehittää jos jonkin sorttisia sosiaalista koodia ymv. välttääkseen moisen pyrkyrin ja sitten vastavuoroisesti taas snobi muuntaa käyttäytymistään vastatakseen paremmin sitä porukkaa mihin haluaa kuulua, mutta johon ei sitten kuitenkaan kuulu.
Jotain tuohon suuntaan. Hah. Pikkasen oikaisin käännöksessä, mutta so what :-)
Snobi haluaa olla jopa liioitellen jotakin "hienoa" mitä ei sitten loppujen lopuksi kuitenkaan ole. Joskus varmaan homma onnistuukin. Vaikuttaa aika ameebamaiselta tyypiltä. - Pirre*
ed. ei ed. ajatellut -tyyppi kirjoitti:
Kyse on kait tuon määritelmän mukaan henkilöstä, joka haluaa kuulua johonkin eliittiryhmään, johon hän ei yleensä kuulu (tai jossain tapauksessa ehkä kuuluu), mutta hän matkii tai tavoittelee tämän ryhmän käyttäytymistä ja ajattelua olivat ne sitten elämäntapaan, älyllisyyteen, terveyteen tai johonkin hienoon juttuun liittyviä. Valitettavasti tällaista tyyppiä(uusrikkaat, parvenu?) ei yleensä hänen tavoittelema viiteryhmänsä hyväksy ja viiteryhmä kehittää jos jonkin sorttisia sosiaalista koodia ymv. välttääkseen moisen pyrkyrin ja sitten vastavuoroisesti taas snobi muuntaa käyttäytymistään vastatakseen paremmin sitä porukkaa mihin haluaa kuulua, mutta johon ei sitten kuitenkaan kuulu.
Jotain tuohon suuntaan. Hah. Pikkasen oikaisin käännöksessä, mutta so what :-)
Snobi haluaa olla jopa liioitellen jotakin "hienoa" mitä ei sitten loppujen lopuksi kuitenkaan ole. Joskus varmaan homma onnistuukin. Vaikuttaa aika ameebamaiselta tyypiltä.venäläiset uusrikkaatkin olla melkoista snobpailijaa - elkeistä päätellen.
- vielä määritelmä
Charles Baudelairelta: Snobi elää ja kuolee peilin edessä.
Ketjusta on poistettu 34 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431