Vaikuttaa siltä, että yhden feministin odotetaan usein edustavan kaikkia feministejä.
Kohtaan paljon ennakkoluuloja.
En kuitenkaan aio ikinä lakata kertomasta ääneen, että olen feministi.
Mikä on ollut hätkähdyttävin ennakkoluulo, jonka sinä olet kohdannut?
Feministeille
49
1954
Vastaukset
- FemaleWarrior
Kerran joku huusi minulle "miestenvihaaja!". Kostoksi vilautin heille ja sanoin, täältä saa! Eivät pojat uskaltaneet... :)
- jorojukka-kukka
Hätkähdyttävin ennakkoluulo on edelleen se, että koska olen feministi, niin minua pidetään itsekkäänä. Se on hätkähdyttävää sen vuoksi, etten oikeastaan edes edusta ajatuksineni itseäni, vaan esim. naistenaloilla toimivia, perheväkivaltaa kokevia tai muutoin alistettuja naisia. Ulkoiseen naiskuvaan kiinnittyneitä naisia, jotka kärsivät olostaan, mutta eivät omaa rohkeutta olla omia itsejään.
Vain täällä olen kohdannut tuon erikoisen ajatuksen, että edustan kaikkia feministejä, kaikkia feminismisuuntauksia. Usein omia esittämiäni mielipiteitä sanotaan täällä feministisiksi totuuksiksi, vaikka ne ovat vain minun, yksittäishenkilön, sanomia. Live-elämässä feministisyyteeni suhtaudutaan paljon laajemmin; osa hämmentyy, osa innostuu ja osa muuttaa puheenaihetta! ;)
Minä myös sopivassa tilanteessa sanon olevani feministi. Minulle se on kunnia-asia ja olen siitä ylpeä.- postmoderni kyberfeministi
Jep. Kannattaa aina olla ääneen ylpeä feminismistä ja feministeistä yleensä. Muutenhan ennakkoluulot eivät ikinä vähene!
Se on hassua, miten ihmiset helposti hämmentyy. Onneksi lievemmät ennakkoluulot voi kumota huumorin keinoin. Joku feministi (En nyt muista kuka) jossain kirjoitti, että ehdottomasti hauskin puoli feministinä olemisessa on miesten pelottelu :D
Minulle kaiken huippu oli se, kun 6 vuotta tuntemani hyvä ystävä kysyi pokkana: "Siis, vihaat sä miehiä?"
Ja minä olin ollut feministi jo kuuden vuoden ajan.
Vastasin vaan "En!" enkä osannut sanoa muuta. Olin silti loukkaantunut.
Siitä tuli mulle todellinen miettimishomma, kun en meinannut uskoa, että hän ihan tosissaan esitti sen kysymyksen. - jorojukka-kukka
postmoderni kyberfeministi kirjoitti:
Jep. Kannattaa aina olla ääneen ylpeä feminismistä ja feministeistä yleensä. Muutenhan ennakkoluulot eivät ikinä vähene!
Se on hassua, miten ihmiset helposti hämmentyy. Onneksi lievemmät ennakkoluulot voi kumota huumorin keinoin. Joku feministi (En nyt muista kuka) jossain kirjoitti, että ehdottomasti hauskin puoli feministinä olemisessa on miesten pelottelu :D
Minulle kaiken huippu oli se, kun 6 vuotta tuntemani hyvä ystävä kysyi pokkana: "Siis, vihaat sä miehiä?"
Siitä tuli mulle todellinen miettimishomma, kun en meinannut uskoa, että hän ihan tosissaan esitti sen kysymyksen.Feminismivastainen propaganda on tehnyt tehtävänsä ihmisten mielissä, eikä enää itse vaivauduta tutkimaan, mitä feminismi on. Ilmeisesti pelätään, että se tarttuu. :)
- jorojukka-kukka
jorojukka-kukka kirjoitti:
Feminismivastainen propaganda on tehnyt tehtävänsä ihmisten mielissä, eikä enää itse vaivauduta tutkimaan, mitä feminismi on. Ilmeisesti pelätään, että se tarttuu. :)
Haluaisin tartuttaa tämän ihanan aatteen joka ikiseen naiseen tällä pallolla. :)
- .................
Haluaisin tartuttaa tämän ihanan aatteen joka ikiseen naiseen tällä pallolla. :)
Mitä tämä aate tarkalleen ottaen pitää sisällään, ja mitä tätä aatetta kannattavat naiset ajattelee vastakkaisesta sukupuolesta?
- jorojukka-kukka
................. kirjoitti:
Mitä tämä aate tarkalleen ottaen pitää sisällään, ja mitä tätä aatetta kannattavat naiset ajattelee vastakkaisesta sukupuolesta?
Ja ettäkö, mitä feministit ajattelevat miehistä. No sitä, että ovat miesten kanssa tasa-arvoisia ja tasavertaisia.
Ps. Tervetuloa mukaan vaan! - ........
Ja ettäkö, mitä feministit ajattelevat miehistä. No sitä, että ovat miesten kanssa tasa-arvoisia ja tasavertaisia.
Ps. Tervetuloa mukaan vaan!"Ja ettäkö, mitä feministit ajattelevat miehistä. No sitä, että ovat miesten kanssa tasa-arvoisia ja tasavertaisia."
Kaikella kunnioituksella. Ovatko ne joukossa karjuvat naiset, jotka vaativat miehiä hirteen jotain ääri-feministejä? En ole ennakkoluuloinen, vaan edellämainitun kaltaiset ryhmät pitää itsestään kovaa melua feministeinä. - postmoderni kyberfeministi
................. kirjoitti:
Feminismejä on useita, mutta kaikkia yhdistää ajatus siitä, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Feminismi on mm filosofinen ja poliittinen suuntaus.
Feministit tekevät tasa-arvotyötä jonka tavoitteena on vähentää konkreettisia ongelmia, joita naiset (ja miehet) kohtaavat.
Yhtäältä feminismi kannattaa myös naistutkimusta.
Lisäksi on profeministit, jotka kannattavat feminismiä ja tukevat feministien toimintaa.
Eikä siinä vielä ollut kaikki, joten aina voipi käydä katsomassa lisätietoa aiheesta :) - postmoderni kyberfeminismi
Niin minäkin. Tässä aatteessa olisi ajattelemisen aihetta kenelle tahansa! :)
Onko mahdollista liittyä johonkin naisasiajärjestöön, jos opiskelee ja asuu ulkomailla? - jorojukka-kukka
........ kirjoitti:
"Ja ettäkö, mitä feministit ajattelevat miehistä. No sitä, että ovat miesten kanssa tasa-arvoisia ja tasavertaisia."
Kaikella kunnioituksella. Ovatko ne joukossa karjuvat naiset, jotka vaativat miehiä hirteen jotain ääri-feministejä? En ole ennakkoluuloinen, vaan edellämainitun kaltaiset ryhmät pitää itsestään kovaa melua feministeinä.Katselet ehdottomasti ihan liikaa telkkaria ja sieltä vielä vääriä ohjelmia. Kannattaa välttää K-18 ohjelmia! :D
(Vastauksen taso kysymyksesi tasolla.) - jorojukka-kukka
postmoderni kyberfeminismi kirjoitti:
Niin minäkin. Tässä aatteessa olisi ajattelemisen aihetta kenelle tahansa! :)
Onko mahdollista liittyä johonkin naisasiajärjestöön, jos opiskelee ja asuu ulkomailla?Enpä osaa sanoa, sillä itse olen lähinnä käytännön tasolla oleva feministi, joka en enää pariinkymmeneen vuoteen ole ollut mukana feministien toiminnassa. Ai niin, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, mutta sekään ei ollut ihan feminismiä, vaan politiikkaa.
- postmoderni kyberfeministi
Enpä osaa sanoa, sillä itse olen lähinnä käytännön tasolla oleva feministi, joka en enää pariinkymmeneen vuoteen ole ollut mukana feministien toiminnassa. Ai niin, yhtä poikkeusta lukuunottamatta, mutta sekään ei ollut ihan feminismiä, vaan politiikkaa.
Ok. Aion ottaa asiasta selvää, koska olen kyllästynyt puhumaan seinille :D
Olit siis feministien toiminnassa mukana? Mitä erilaisia tilaisuuksia naisjärjestöllä oli?
Laittakaa lisää vastauksia ketjuun, ihmiset! - jorojukka-kukka
Ok. Aion ottaa asiasta selvää, koska olen kyllästynyt puhumaan seinille :D
Olit siis feministien toiminnassa mukana? Mitä erilaisia tilaisuuksia naisjärjestöllä oli?
Laittakaa lisää vastauksia ketjuun, ihmiset!Aikoinaan meillä oli sisäistä toimintaa, kursseja, toimitilojen kohentelua, kokouksia, ryhmiä, kirpputoreja ja lehtiprojekteja.
- ..........
Katselet ehdottomasti ihan liikaa telkkaria ja sieltä vielä vääriä ohjelmia. Kannattaa välttää K-18 ohjelmia! :D
(Vastauksen taso kysymyksesi tasolla.)"Katselet ehdottomasti ihan liikaa telkkaria ja sieltä vielä vääriä ohjelmia. Kannattaa välttää K-18 ohjelmia! :D
(Vastauksen taso kysymyksesi tasolla.)"
Väität siis tosissasi että tällaista tapahtuu vain elokuvissa vailla mitään todellisuuspohjaa?
Elokuvat yleensäkään eivät ole ensisijainen tietolähteeni. - ..........
.......... kirjoitti:
"Katselet ehdottomasti ihan liikaa telkkaria ja sieltä vielä vääriä ohjelmia. Kannattaa välttää K-18 ohjelmia! :D
(Vastauksen taso kysymyksesi tasolla.)"
Väität siis tosissasi että tällaista tapahtuu vain elokuvissa vailla mitään todellisuuspohjaa?
Elokuvat yleensäkään eivät ole ensisijainen tietolähteeni.Kaiken lisäksi jokainen feministiksi tunnustautunut ketkä mitä tiedän eivät todellakaan ole ajamassa sukupuolten välistä tasa-arvoa, vaan heidän lempiharrastus näyttää olevan naisten paremmuuden todistelu. (Tosin monilla näistä on todella huonoja kokemuksia miehistä, mutta se ei muuta sitä faktaa että verhoavat miesvihansa feminismin vaatteisiin.)
- tuosta
.......... kirjoitti:
Kaiken lisäksi jokainen feministiksi tunnustautunut ketkä mitä tiedän eivät todellakaan ole ajamassa sukupuolten välistä tasa-arvoa, vaan heidän lempiharrastus näyttää olevan naisten paremmuuden todistelu. (Tosin monilla näistä on todella huonoja kokemuksia miehistä, mutta se ei muuta sitä faktaa että verhoavat miesvihansa feminismin vaatteisiin.)
tuli todiste josta kerron aloituksessani, jonka mukaan jorojukka-kukka pitää epätasa-arvoa palkoissa välttämättöminä, kunhan ne ei vaan kohdistu missään nimessä naisiin. en ymmärrä, miten naiset pelastetaan koko "pullasta", kun ei nähdä syytä puuuttua muuhun kuin yhteen sen siivuun.
- jorojukka-kukka
tuosta kirjoitti:
tuli todiste josta kerron aloituksessani, jonka mukaan jorojukka-kukka pitää epätasa-arvoa palkoissa välttämättöminä, kunhan ne ei vaan kohdistu missään nimessä naisiin. en ymmärrä, miten naiset pelastetaan koko "pullasta", kun ei nähdä syytä puuuttua muuhun kuin yhteen sen siivuun.
Vien auton korjaamolle ja vien samalla korjattavaksi telkkarin ja hitto soikoon, nostan äläkän, jos sanovat, etteivät samalla korjaa telkkaria. ;)
- ettet edes
Vien auton korjaamolle ja vien samalla korjattavaksi telkkarin ja hitto soikoon, nostan äläkän, jos sanovat, etteivät samalla korjaa telkkaria. ;)
halua ymmärtää, mistä puhun? Onko se "väärinkäsittäjä" nyt kuitenkin sinun tuolillasi istuva ja sinun näppistäsi takova, eikä minun?
Esimerkistäsi sen verran, että se oli täysin sopimaton, mutta tämä seuraava kuvaa aihetta paremmin, istutettuna edelleen samaan kehykseen, jonka valitsit:
Viet autosi korjaamolle ja samalla yrität jättää sinne telkkarisi huoltoon koska näit edellisenkin niin tekevän. Mutta sinun telkkariasi ei kuitenkaan huolitakaan. Äläkän nostaminen ei hyödytä, koska sukupuoletasi olet siihen väärää "merkkiä".
Näin. - ...........
Voisitko vastata asiallisesti minun kirjoitukseeni, joro?
- jorojukka-kukka
........... kirjoitti:
Voisitko vastata asiallisesti minun kirjoitukseeni, joro?
Siis minun pitää vastata asiallisesti, vaikka itse liioittelet miesten hirttäjäisistä... ;)
Mielestäni samalla tasolla oleva keskustelu on aina antoisinta. Valitsit tason ja minä pitäydyin siinä. Toki, jos haluat muuttaa tasoa, niin siitä vaan.:) - liioittelen
Siis minun pitää vastata asiallisesti, vaikka itse liioittelet miesten hirttäjäisistä... ;)
Mielestäni samalla tasolla oleva keskustelu on aina antoisinta. Valitsit tason ja minä pitäydyin siinä. Toki, jos haluat muuttaa tasoa, niin siitä vaan.:)"Siis minun pitää vastata asiallisesti, vaikka itse liioittelet miesten hirttäjäisistä... ;)
Mielestäni samalla tasolla oleva keskustelu on aina antoisinta. Valitsit tason ja minä pitäydyin siinä. Toki, jos haluat muuttaa tasoa, niin siitä vaan.:)"
Kun näitä ryhmiä on olemassa jotka todella ajattelevat niin, ja esittäytyvät feministeiksi. Jos nyt viitsisit jatkaa alkup. keskustelua, jatkossa koitan perustella sananvalintani :) - jorojukka-kukka
liioittelen kirjoitti:
"Siis minun pitää vastata asiallisesti, vaikka itse liioittelet miesten hirttäjäisistä... ;)
Mielestäni samalla tasolla oleva keskustelu on aina antoisinta. Valitsit tason ja minä pitäydyin siinä. Toki, jos haluat muuttaa tasoa, niin siitä vaan.:)"
Kun näitä ryhmiä on olemassa jotka todella ajattelevat niin, ja esittäytyvät feministeiksi. Jos nyt viitsisit jatkaa alkup. keskustelua, jatkossa koitan perustella sananvalintani :)Tutustu netissä Naisunionin sivuihin.
- ...............
Tutustu netissä Naisunionin sivuihin.
haluaisin kuulla sinun kantasi asiaan. Ei kai niin pieni pyyntö voi olla niin hankala toteuttaa..
- ............
Katselet ehdottomasti ihan liikaa telkkaria ja sieltä vielä vääriä ohjelmia. Kannattaa välttää K-18 ohjelmia! :D
(Vastauksen taso kysymyksesi tasolla.)Oletko katsonut dokumentin sukupuolisota? Jos kyllä, mitä mieltä olit? Täyttä huuhaata?
- jorojukka-kukka
............ kirjoitti:
Oletko katsonut dokumentin sukupuolisota? Jos kyllä, mitä mieltä olit? Täyttä huuhaata?
Toisessa jaksossa oli ihan hyviä pointteja.
- ja tämä
Siitä tuli mulle todellinen miettimishomma, kun en meinannut uskoa, että hän ihan tosissaan esitti sen kysymyksen.oli hauskin asia tälle päivälle:
"ehdottomasti hauskin puoli feministinä olemisessa on miesten pelottelu :D "
Nauroin oikein kunnolla. - jorojukka-kukka
ja tämä kirjoitti:
oli hauskin asia tälle päivälle:
"ehdottomasti hauskin puoli feministinä olemisessa on miesten pelottelu :D "
Nauroin oikein kunnolla.Aina on sanottu, että miehinen mies ei pelkää mitään. Joo, ei muuta, mutta feministiä! :)
Aikoinaan meillä oli sisäistä toimintaa, kursseja, toimitilojen kohentelua, kokouksia, ryhmiä, kirpputoreja ja lehtiprojekteja.
Kuulostaa hauskalta. Täytyy tosiaan ottaa selvää asioista, kun olisi niin piristävää vierailla feministisissä järjestöissä.
Feminismivastainen propaganda on tehnyt tehtävänsä ihmisten mielissä, eikä enää itse vaivauduta tutkimaan, mitä feminismi on. Ilmeisesti pelätään, että se tarttuu. :)
Hrm...
Missäs tuota feminisminvastaista propagandaa oikein sitten on? Tällä palstalla kyllä riittää antifeministisiä päänaukojia, mutta esimerkiksi televisiossa, radiossa tai lehdissä en muista lukeneeni antifeminististä propagandaa.
Se negatiivinen mielikuva, joka feminismiin usein yhdistetään on muodostunut feministien oman toiminnan johdosta. Teille on tapana nälviä ja pilkata miehiä, ja meillä on tapana ottaa itseemme ja loukkaantua sellaisesta.
Tälläkin palstalla ei ole lainkaan harvinaista lukea feministien kirjoituksia tyyliin:
"Miksi miehet ? Kertokaa miehet."
- Dekas- yksinkertainen
Siitä tuli mulle todellinen miettimishomma, kun en meinannut uskoa, että hän ihan tosissaan esitti sen kysymyksen."Minulle kaiken huippu oli se, kun 6 vuotta tuntemani hyvä ystävä kysyi pokkana: "Siis, vihaat sä miehiä?"
Ja minä olin ollut feministi jo kuuden vuoden ajan."
Voisiko ajatella, että mistä tällainen mielikuva piirtyy ihmisten mieleen sen sijaan että ihmettelee ihmisten oletettua ahdasmielisyyttä?
Jokin asia on siis olemassa joka luo nämä kuvat ihmisten mieleen. Tiedän jo 90%:sti mitä tähän kuitenkin vastataan. Se sama mitä miljoona kertaa aiemmin: miehet! - yksinkertainen
yksinkertainen kirjoitti:
"Minulle kaiken huippu oli se, kun 6 vuotta tuntemani hyvä ystävä kysyi pokkana: "Siis, vihaat sä miehiä?"
Ja minä olin ollut feministi jo kuuden vuoden ajan."
Voisiko ajatella, että mistä tällainen mielikuva piirtyy ihmisten mieleen sen sijaan että ihmettelee ihmisten oletettua ahdasmielisyyttä?
Jokin asia on siis olemassa joka luo nämä kuvat ihmisten mieleen. Tiedän jo 90%:sti mitä tähän kuitenkin vastataan. Se sama mitä miljoona kertaa aiemmin: miehet!koska vastaus mies on siis ilmeinen niin se luonnollisesti aiheuttaa ajatuksia ihmisissä. Voitko nähdä siis mitä ajan takaa?
yksinkertainen kirjoitti:
koska vastaus mies on siis ilmeinen niin se luonnollisesti aiheuttaa ajatuksia ihmisissä. Voitko nähdä siis mitä ajan takaa?
Tavallaan ymmärrän, mistä puhut...
Ajattelen kuitenkin vähän eri tavalla. JOS nimittäin minulta kysyy, miksi ihmisten mieleen piirtyy niin negatiivinen kuva feministeistä, niin en keksi vastausta.
Kun nyt luin vastaukseksi, niin saatoin korkeintaan tavoittaa jonkin ohimenevän aavistuksen, joka kuitenkin meni samantien ohi eli yli hilseen ja päädyn jälleen kerran ihmettelemään, miksi feminismi niin usein ymmärretään miesvihana. - yksinkertainen
Tavallaan ymmärrän, mistä puhut...
Ajattelen kuitenkin vähän eri tavalla. JOS nimittäin minulta kysyy, miksi ihmisten mieleen piirtyy niin negatiivinen kuva feministeistä, niin en keksi vastausta.
Kun nyt luin vastaukseksi, niin saatoin korkeintaan tavoittaa jonkin ohimenevän aavistuksen, joka kuitenkin meni samantien ohi eli yli hilseen ja päädyn jälleen kerran ihmettelemään, miksi feminismi niin usein ymmärretään miesvihana.että jokin siis aiheuttaa nämä mielikuvat ihmisissä.
Joko se sitten on ennakkoluuloisuutta tai sitten sen aiheuttaa jotkut lausunnot tms..
Tästä on tuolla ylempänä lisää.
- Jonkunsortinfemme
Kyllä pahinta ja purevinta, mitä feminismiä vastaan on keksitty, on se että feministi on seksuaalisesti epäviehättävä, parrakas eukko, jolla ei ole menestystä miesten keskuudessa. Ja joka siis sen vuoksi purkaa energiansa miesten vastaisiin hyökkäyksiin.
Tosin tuokin on modernisoitu versio vanhoista vanhapiikakuvioista, tai jopa noidista. Sinänsä ei mitään uutta auringon alla.
Teen työtä suurehkon naisjoukon keskuudessa. Kokemusteni mukaan kaikki nuo hyvät vaimot ja äidit ovat järjestään jonkinasteisia feministejä. Parilla sanalla, vähällä rapsuttamisella, pinnan alla on täysin valmis feministi barrikadeille. Ja olen tyytyväinen, koska siitä tietää, että mikään vastaiskuliike ei ole purrut syvälle.
Silti, näiden muutamien unionin tai muitten liikkeiden parissa toimivien julkifeministien ei tule vaieta. Ei, vaikka kikkelikortit kuinka lentelisivät. Uhrautuvia keulakuvaihmisiä tarvitaan aina, kaikkiin liikkeisiin.- Hertha
"Arkipäivän feministejä" on kaikkialla, heitä on kaikissa ammateissa, kaikennäköisiä, kaikenikäisiä, perheellisiä ja perheettömiä. He kaikki eivät välttämättä ole kuulleet puhuttavankaan feminismistä, mutta heillä voi olla hyvinkin valmis ja perusteltu mielipide naisena olemisesta yhteiskunnassa, sen ongelmista ja tulevaisuuden näkökulmista. Naisten ratkaisut eri elämäntilanteissa voivat olla feministisiä, vaikka naiset niitä tehdessään eivät uhraisi ajatustakaan feminismille.
Toinen asia sitten on tieteellinen/poliittinen analysointi, kaikenlainen teorianmuodostus, ehkä provosoivakin tiedotus- ja valistustoiminta.
Kaikki eivät ole kilpaurheilijoita, mutta on väärin sanoa, etteikö reipas sauvakävelijäkin harrastaisi liikuntaa.
Minulla on eräs työtoveri jonka elämänjärjestelyt ovat mallikelpoisesti rakentuneet. Kotityöt ovat jaettu tasapuolisesti, vaimolla on mahdollisuus urasuunitteluun ja tukea siihen hän saa mieheltään riittävästi. Parin yhteiset lapset ovat kastettu vaimon (harvinainen) sukunimelle. Lasten hoitoon osallistuu nähdäkseni mies jopa enemmän, kuin puolisonsa, tämä johtuu osittain töiden luonteesta. Nykyaikainen ja moderni pari.
Yllätys oli miehen kommentti joskus, hän ei mitään muuta niin inhoa, kuin feministejä. Perusteluja en saanut koskaan kuulla, minun aatetausta muistui vasta sillon mieleen. Tilanne jäi pohdituttamaan. Lähinnä se, miksi feminismi herätti inhoa, vaikka arjen sujuminen oli niin mallikelpoista, noin naisasialiikkeen aatteiden kannalta? Mietitytti mikä on mennyt julkisuuskuvassa pieleen, koska kyseessä ei todellakaan ollut sovinististi?
En ole koskaan sen jälkeen saanut tilaisuutta kysyä mielipiteiden perusteita. Epähieno tokaisu selvästi näyttää harmittavan ja feminismi on kiellettyjen puheenaiheiden listalla.- Silleen
Olisiko niin, että tuon liiton nainen on varsin upea pakkaus. Sellainen, jonka kanssa liitosta ei tule mitään, ellei mies suostu kaikkeen kuvaamaasi. Ja että tuo feminismin tuomio oli vain pintaan päässyt voihkaisu, miten paljon mukavampaa olikaan ennen vanhaan, kun sai rauhassa alistaa vaimonsa hoitamaan kotityöt.
Silleen kirjoitti:
Olisiko niin, että tuon liiton nainen on varsin upea pakkaus. Sellainen, jonka kanssa liitosta ei tule mitään, ellei mies suostu kaikkeen kuvaamaasi. Ja että tuo feminismin tuomio oli vain pintaan päässyt voihkaisu, miten paljon mukavampaa olikaan ennen vanhaan, kun sai rauhassa alistaa vaimonsa hoitamaan kotityöt.
Ei, minun mielestäni, nainen ei ole mitenkään poikkeuksellisen upea, eikä hän ole kovinkaan vaativa ainakaan työssään. Pikemminkin vaatimaton ja jopa epäitsekäs siten, että ainakin työssään hän tekee enemmän kuin oman osuutensa. Rouva työskentelee eri työpisteessä joten tapaamme kohtalaisen harvoin, mutta tämä mielipide on kyllä usealla työyhteisön jäsenellä. Työni luonteesta johtuen työyhteisön ihmisuhteet ovat minulle varsin tuttuja.
Vaike on kuvitella naisen olevan vaativainen kotonaankaan. Mies on lisäksi sen tyyppinen, ettei alistettavaksi suostuisikaan tohvelisankarista ei siis ole kyse.- konsulinna
Aiheet palstalla ovat kovin kesäisen kepeitä vieläkin. Kukapa sitä silti raskasta jaksaakaan sulatella näin kesähelteellä.
Minun kokemukseni perustuu eräälle työpaikalle, jonne nuorena tyttärenä johduin. Työpaikka oli naisvaltainen ja kaikki muut olivat minua kymmenen kaksikymmentä vuotta vanhempia.
Ihan alussa kaikki näytti menevän hyvin ja työtoverini vaikuttivat mukavilta naisilta. Sitten erään kerran kahvitunnilla menin avaamaan suuni ja kysymään, mitä mieltä naiset olivat feminismistä. Taukohuoneeseen laskeutui kiusallinen hiljaisuus ja käsitin sanoneeni jotain hyvin pahaa ja väärää.
Siitä alkaen minua alettiin karttaa kuin ruttoa. En edes kertonut itse olevani feministi, se riitti, että kysyin mitä mieltä muut siitä olivat. Leima tuli otsaan.
Seuraavaan paikkaan mennessäni etsin keskustelun aiheet visusti muualta ja salaa olen ihmtelleyt, miten kukaan jaksaa olla feministi. konsulinna kirjoitti:
Aiheet palstalla ovat kovin kesäisen kepeitä vieläkin. Kukapa sitä silti raskasta jaksaakaan sulatella näin kesähelteellä.
Minun kokemukseni perustuu eräälle työpaikalle, jonne nuorena tyttärenä johduin. Työpaikka oli naisvaltainen ja kaikki muut olivat minua kymmenen kaksikymmentä vuotta vanhempia.
Ihan alussa kaikki näytti menevän hyvin ja työtoverini vaikuttivat mukavilta naisilta. Sitten erään kerran kahvitunnilla menin avaamaan suuni ja kysymään, mitä mieltä naiset olivat feminismistä. Taukohuoneeseen laskeutui kiusallinen hiljaisuus ja käsitin sanoneeni jotain hyvin pahaa ja väärää.
Siitä alkaen minua alettiin karttaa kuin ruttoa. En edes kertonut itse olevani feministi, se riitti, että kysyin mitä mieltä muut siitä olivat. Leima tuli otsaan.
Seuraavaan paikkaan mennessäni etsin keskustelun aiheet visusti muualta ja salaa olen ihmtelleyt, miten kukaan jaksaa olla feministi.Julkisuuskuvassa on jotain pielessä, etenkin jos naisetkaan eivät näe enää toimintaa mielekkäänä.
Feminismin erilaisten toimintamuotojen esittely olisi joskus tarpeen. S
uomalaisen feminismin puutteeksi voisi kirjata myös "media seksikäkkään" keulakuvan puutteen. Positiivinen persoona avaisi varsin monta ovea tiedotukselle.
Täällä feminismi ei kuitenkaan ole koskaan henkilöitynyt ja tämäkin on jossakin mielessä hyväkin. Suomalaiset feministit ovat varsin väritöntä porukkaa ja näkömättömyys lisää jo sinänsä ennakkoluuloja.- jorojukka-kukka
Tittelityy kirjoitti:
Julkisuuskuvassa on jotain pielessä, etenkin jos naisetkaan eivät näe enää toimintaa mielekkäänä.
Feminismin erilaisten toimintamuotojen esittely olisi joskus tarpeen. S
uomalaisen feminismin puutteeksi voisi kirjata myös "media seksikäkkään" keulakuvan puutteen. Positiivinen persoona avaisi varsin monta ovea tiedotukselle.
Täällä feminismi ei kuitenkaan ole koskaan henkilöitynyt ja tämäkin on jossakin mielessä hyväkin. Suomalaiset feministit ovat varsin väritöntä porukkaa ja näkömättömyys lisää jo sinänsä ennakkoluuloja.Niin kauan kuin muistan feminismi on ollut asia, josta ei ole ollut soveliasta puhua, koska se koetaan liian radikaalina. Olen itse mieltänyt asian niin, että kaikki juontaa esiäideistämme, jotka omalla aikakaudellaan toivat esiin jotakin tavattoman uutta, erilaista ja vaarallista ja jota myös vastustettiin voimakkaasti. Oltiin kovin kummastuneita, että jotkut naiset nousivat vastarintaan ja halusivat itselleen miesten oikeuksia. Mielestäni sellainen jo aika alussa liitettiin naisen epäseksuaalisuuteen, ettei nainen halunnutkaan olla nainen, vaan jotakin muuta ja eriskummallista. Ja tottakai tuolloin yksittäisen feministin tahallinenkin leimaaminen esim. naisrakastajaksi sai kyseenalaistettua ko. naisen muunkin toiminnan ja ajatukset. Nainen leimattiin kummajaiseksi ja sairaaksi yksilöksi ja usein myös puolittain mieheksi.
Historian kulku on toki pehmentänyt suhtautumista feministeihin, mutta edelleen monen, ainakin miehen, mieleen tulee kuva lesbosta, jos puhutaan feminististä. - että vain feministi
Niin kauan kuin muistan feminismi on ollut asia, josta ei ole ollut soveliasta puhua, koska se koetaan liian radikaalina. Olen itse mieltänyt asian niin, että kaikki juontaa esiäideistämme, jotka omalla aikakaudellaan toivat esiin jotakin tavattoman uutta, erilaista ja vaarallista ja jota myös vastustettiin voimakkaasti. Oltiin kovin kummastuneita, että jotkut naiset nousivat vastarintaan ja halusivat itselleen miesten oikeuksia. Mielestäni sellainen jo aika alussa liitettiin naisen epäseksuaalisuuteen, ettei nainen halunnutkaan olla nainen, vaan jotakin muuta ja eriskummallista. Ja tottakai tuolloin yksittäisen feministin tahallinenkin leimaaminen esim. naisrakastajaksi sai kyseenalaistettua ko. naisen muunkin toiminnan ja ajatukset. Nainen leimattiin kummajaiseksi ja sairaaksi yksilöksi ja usein myös puolittain mieheksi.
Historian kulku on toki pehmentänyt suhtautumista feministeihin, mutta edelleen monen, ainakin miehen, mieleen tulee kuva lesbosta, jos puhutaan feminististä.perheissä on tasa-arvoa.
Omassa lapsuudenkodissani isäni teki kaikkia kotitöitä. Hän pesi koko suuren perheen pyykit aikaisin joka lauantaiaamun ja teki kaikki kauppaostokset. Silloin tällöin hän siivosi, tiskasi ja laittoi ruokaakin.
Oma mieheni tekee myös kaikkia kotitöitä. Ei meillä ole mitään tarkkaa sääntöä kuka tekee mitäkin, eikä meillä lasketa kumpi tekee enempi ja kumpi vähempi. Työt tasaantuu ihan itsellään ajan kanssa.
Tunnen paljon perheitä joissa on samalla tavalla. Eikä kotitöitten tekemisestä riidellä. Kukaan ei käske eikä komenna ja silti työt tulevat tehdyiksi.
Huomautan ettei kukaan meistä ole feministi.
Onko siis vain feministien perheissä ongelmia tasa-arvosta ja työnjaosta. jorojukka-kukka kirjoitti:
Niin kauan kuin muistan feminismi on ollut asia, josta ei ole ollut soveliasta puhua, koska se koetaan liian radikaalina. Olen itse mieltänyt asian niin, että kaikki juontaa esiäideistämme, jotka omalla aikakaudellaan toivat esiin jotakin tavattoman uutta, erilaista ja vaarallista ja jota myös vastustettiin voimakkaasti. Oltiin kovin kummastuneita, että jotkut naiset nousivat vastarintaan ja halusivat itselleen miesten oikeuksia. Mielestäni sellainen jo aika alussa liitettiin naisen epäseksuaalisuuteen, ettei nainen halunnutkaan olla nainen, vaan jotakin muuta ja eriskummallista. Ja tottakai tuolloin yksittäisen feministin tahallinenkin leimaaminen esim. naisrakastajaksi sai kyseenalaistettua ko. naisen muunkin toiminnan ja ajatukset. Nainen leimattiin kummajaiseksi ja sairaaksi yksilöksi ja usein myös puolittain mieheksi.
Historian kulku on toki pehmentänyt suhtautumista feministeihin, mutta edelleen monen, ainakin miehen, mieleen tulee kuva lesbosta, jos puhutaan feminististä.Alkuaikojen feminismi oli radikaali ja suorastaan anarkistiseksi mieletty liike. Feminismi vaikutti yhteiskuntaan laajemmin, kuin ainoastaan naisten osalta. Äänioikeustaistelu heilutti luokkarajoja, naisille äänioikeuden antaminen tarkoitti sen antamista myös miehille, joilla sitä ei aiemmin ollut. Nainen nähtiin yhteiskunnallisena vaikuttajana joka tapauksessa huononpana (riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta), kuin kuka tahansa mies. Yleisen äänioikeuden antaminen oli valtaapitäjille suuri riski.
Feministit ryskyttivät myös vakiintuneita tapoja ja pyrkivät vaikuttamaan perheiden sisäisiin toimintamalleihin, tämä toiminta on vieläkin vaaralliseksi koettua. Perhe on yhteiskunnallisena yksikkönä edelleen "suojeltu" ja siihen liittyvien mekanismien avoin arvostelu koetaan hyökkäyksenä edelleen. Myös osa naisista näkee perheyksikön "pyhänä".
Kaikkia radikaaleja yhteiskunnallisia liikeitä pyritään demonisoimaan, feminismi ei tästä poikkeusta muodosta. On merkittävästi helpompaa käydä yksilöiden kimppuun, kuin usein hyvinkin laajoja ja tietämystä vaativien laajempien kokonaisuuksien. Pelkkä termistö tuottaa siinä jo ongelmia.
Osittain miesten ennakkoluuloja feminismiä kohtaan selittää, näkemys siitä, että feministit käyvät heille tärkeisiin asioihin käsiksi. Käyvät ikäänkuin heidän revirilleen, tietenkin asioiden näin näkeminen hermostuttaa. Feministien nähdään pyrkivän muuttamaan miestä ja ulkopuolinen muuttamisen pyrkimys herättää luonnollisesti vastustusta. Näin on, vaikka kuinka puhuttaisuiin "vapauttamisesta" vanhoista sukupuolirooleista. Muutoksen tarpeen on tultava ihmisestä itsestään, näinhän on käynyt naisillekin. Miesten roolimurros johtuu toki muustakin, kuin feminismistä. Ikävät asiat on kuitenkin helppa kipata tämän liikkeen aikaan saannoksiksi.- konsulinna
Tittelityy kirjoitti:
Alkuaikojen feminismi oli radikaali ja suorastaan anarkistiseksi mieletty liike. Feminismi vaikutti yhteiskuntaan laajemmin, kuin ainoastaan naisten osalta. Äänioikeustaistelu heilutti luokkarajoja, naisille äänioikeuden antaminen tarkoitti sen antamista myös miehille, joilla sitä ei aiemmin ollut. Nainen nähtiin yhteiskunnallisena vaikuttajana joka tapauksessa huononpana (riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta), kuin kuka tahansa mies. Yleisen äänioikeuden antaminen oli valtaapitäjille suuri riski.
Feministit ryskyttivät myös vakiintuneita tapoja ja pyrkivät vaikuttamaan perheiden sisäisiin toimintamalleihin, tämä toiminta on vieläkin vaaralliseksi koettua. Perhe on yhteiskunnallisena yksikkönä edelleen "suojeltu" ja siihen liittyvien mekanismien avoin arvostelu koetaan hyökkäyksenä edelleen. Myös osa naisista näkee perheyksikön "pyhänä".
Kaikkia radikaaleja yhteiskunnallisia liikeitä pyritään demonisoimaan, feminismi ei tästä poikkeusta muodosta. On merkittävästi helpompaa käydä yksilöiden kimppuun, kuin usein hyvinkin laajoja ja tietämystä vaativien laajempien kokonaisuuksien. Pelkkä termistö tuottaa siinä jo ongelmia.
Osittain miesten ennakkoluuloja feminismiä kohtaan selittää, näkemys siitä, että feministit käyvät heille tärkeisiin asioihin käsiksi. Käyvät ikäänkuin heidän revirilleen, tietenkin asioiden näin näkeminen hermostuttaa. Feministien nähdään pyrkivän muuttamaan miestä ja ulkopuolinen muuttamisen pyrkimys herättää luonnollisesti vastustusta. Näin on, vaikka kuinka puhuttaisuiin "vapauttamisesta" vanhoista sukupuolirooleista. Muutoksen tarpeen on tultava ihmisestä itsestään, näinhän on käynyt naisillekin. Miesten roolimurros johtuu toki muustakin, kuin feminismistä. Ikävät asiat on kuitenkin helppa kipata tämän liikkeen aikaan saannoksiksi.Lähes samoin olen asian tuumannut.
Toisaalta, sanat radikaali, vastarinta ja pelottelu ovat sellaisia, joiden kanssa eteneminen on aina vaikeaa - oli asia mikä tahansa.
Itse uskon enemmän päätöksenteossa konsensukseen kuin pelotteluun ja vastarinnnan korostamiseen. Nämä sanat luovat nopeasti käsitteen valtataistelusta.
Myöskään miesten oikeuksien tavoittelu ei anna sellaista kuvaa, jolla luodaan jotain omaa vaan otetaan vain toiselta se mikä hänen on - kukapa ei vastustaisi tuollaista ainakin periaatteen tasolla? Ehkjäpä tämä kaikki juontaa ajasta, jolloin nainen oli yhtä kuin toinen ja mies normi.
Miesten reviiristä sen verran, että olen omassa elämässäni nyt jälkeenpäin ollut havaitsevinani, että juuri miesten kanssa on helpompi viedä asioita eteenpäin, kunhan muistaa olla olematta kovin radikaali. Hei eivät useinkaan vastista tasa-arvoa, mutta heiltä oikeuksien pois ottamista kyllä.
Eivät miehet suurina laumoina ole vastustamassa naisten vapautumista, vaan ovat mielellään mukana talkoissa, kunhan heitä ei provosoida vastarintaan.
Miesten roolimuutos on ollut pakon sanelema naisten haluaman muutoksen vuoksi ja nykymies taitaakin olla aika hukassa rooleineen, sillä tavallaan monella on kaksoisroolitus päällä - se mitä he itse ovat ja haluavat olla ja se, millaiseksi naiset heidät haluavat muuttaa. Vanhaa ei ole murrettu ja uutta sorvataan - itsen pystymättä asiaan mitenkään vaikuttamaan. Näissä klikkikohdissa feminismi ei ole auttanut miestä sulautumaan siihen, miten nainen haluaa muuttaa itseään - minusta se olisi ollut kyllä tärkeää. Vanha totuus on kuitenkin sekin, että toista ei voi muuttaa. Väistämättä on välillä tullut mieleeni, että muuttiko nainen itsensä miehelle sopimattomaksi koska luotti kykyynsä muuttaa miestä? Ja nyt se ei onnistukaan.
Muutostarve ja -haku on lähtöisin naisesta - se lienee kaikille selvää. Hän on saanut tahtonsa läpi ja ajanut itsestään uuden "prototyypin" yhteiskuntaan ja hyvä niin, jos tuntee näin olevansa onnellisempi. Samalla on täysin unohdettu (tahallaanko?) että nainen on usein osa perhettä, eikä itsenäinen (vaikka sitä korostetaankin) osa, joka ei kuulu minnekään. Kaikenlainen pahoinvointi on hyvin yleistä ja jopa naiset ovat alkaneet reagoida mielenterveysongelmilla tilanteeseensa. Ovatko siis naisetkin vähän "hukassa"?
MiestäKIN voi käsitellä, vaikka heistä harva sen etukäteen myöntää mahdolliseksi. - yksinkertainen
Tittelityy kirjoitti:
Alkuaikojen feminismi oli radikaali ja suorastaan anarkistiseksi mieletty liike. Feminismi vaikutti yhteiskuntaan laajemmin, kuin ainoastaan naisten osalta. Äänioikeustaistelu heilutti luokkarajoja, naisille äänioikeuden antaminen tarkoitti sen antamista myös miehille, joilla sitä ei aiemmin ollut. Nainen nähtiin yhteiskunnallisena vaikuttajana joka tapauksessa huononpana (riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta), kuin kuka tahansa mies. Yleisen äänioikeuden antaminen oli valtaapitäjille suuri riski.
Osittain miesten ennakkoluuloja feminismiä kohtaan selittää, näkemys siitä, että feministit käyvät heille tärkeisiin asioihin käsiksi. Käyvät ikäänkuin heidän revirilleen, tietenkin asioiden näin näkeminen hermostuttaa. Feministien nähdään pyrkivän muuttamaan miestä ja ulkopuolinen muuttamisen pyrkimys herättää luonnollisesti vastustusta. Näin on, vaikka kuinka puhuttaisuiin "vapauttamisesta" vanhoista sukupuolirooleista. Muutoksen tarpeen on tultava ihmisestä itsestään, näinhän on käynyt naisillekin. Miesten roolimurros johtuu toki muustakin, kuin feminismistä. Ikävät asiat on kuitenkin helppa kipata tämän liikkeen aikaan saannoksiksi.Henkilökohtaisesti feminismissä itseäni "risoo" asioiden pakonomainen sukupuolittaminen sekä asioiden tarkka lokerointi. Tälläkin palstalla on monasti tärkeämpää juuri kirjoittajan sukupuoli kuin mikään mitä hän kirjoittaa. Jotenkin feminismi haluaa nähdä asiat vain sukupuolina ja sukupuolten tekojen seurauksena.
Sukupuoli tulee aina ensimmäisenä. Lisäksi loputon syyttäminen jotain muuta kuin itseään elämässä pärjäämättömyydelle alkaa jo käydä tylsäksi. Pitäisikö keksiä jotain uutta tilalle?
Tietenkin feminismin kuvaan kansan joukoissa vaikuttavat esimerkiksi juuri tullut dokumentti Ruotsin feministeistä. Tämä korostuu tietenkin suomalaiseen feminismiin siksi, että feministit ovat hekumoineet ruotsalaisen yhteiskunnan feministisyydellä.
Lisäksi feminismin ajama "tasa-arvo" on täysin mahdoton toteutua. Feminismihän ei voi levätä ennen kuin mallit 50-50 tai 40-60 ovat toteutuneet. Eihän tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ole mahdollista, että on olemassa yrityksiä joissa on töissä vain miehä tai naisia (pitäähän sen toimia molempiin suuntiin feminisminkin mielestä?). Mutta aina kun nainen jää toiseksi miehelle jossain, pitää olla kysymässä oliko kyseessä syrjintä.
Miesten roolimurroksestakin voisi jäädä pohtimaan sitä, että kuka sen roolimurroksen haluaa ja kuka tarpeen tällaiselle on luonut? Aloittivatko miehet puhumaan tällaisesta tarpeesta vai näkikö feminismi miehelle tällaisen tarpeen?
Ongelmaksi lisäksi muodostuu se, että koska ylivoimainen valtaväestö näkee perheen tärkeänä yksikkönä (nimenomaan heteroperheen) feminismi lähes hyökkää tätä arvoa vastaan. Radikaalifeminismiä tai ei, mutta jos väittää heteroperhettä naisen alistamiseksi tai jotenkin vääräksi niin pitäisi löytyä muitakin perusteita väitteelle kuin se että lesbot ovat kivoja ja ura on tärkeintä... En kirjoita tässä viimeisessä osiossa mitä itse ajattelen vaan miten luultavasti feminismi piirtyy monen mieleen. Pieni ryhmä siis, joka väittää enemmistön elävän päin helvettiä... Kärjistäen sanotusti siis.. Mitä voi odottaa ihmisten -tavallisten ihmisten?- sanovan...? - Hertha
konsulinna kirjoitti:
Seuraavaan paikkaan mennessäni etsin keskustelun aiheet visusti muualta ja salaa olen ihmtelleyt, miten kukaan jaksaa olla feministi.mutten usko siihen.
on se, että feminismileiman pelossa jotkut naiset kieltävät jopa omat kokemuksensa tai niiden merkittävyyden.
Siis että "meidän Juha aina arvostelee työtäni, ulkonäköni ja ruokiani, mutta en nyt vielä ole sentään feministiksi kumminkaan ryhtynyt."
Haloo. Juha tehköön itse ruokansa ja tunkekoon itselleen pushupit päälleen jos niitä himoitsee. Vapauta itsesi, nainen. Sinulla on vain yksi elämä.- Hertha
Miksi olisin? Miksi juuri feminismin takia? Voihan minussa olla monta muutakin ominaisuutta, jonka takia kohtaisin epäluuloja.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565450Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387- 1141647
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2441637- 931487
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3271164Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91163Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3221157