Uusia teknillisiä hienouksia tulee markkinoille, kuten esim. tuollaiset GPS-navigaattorit, jotka ainakin alkuun olivat vesillä liikkujien mieleen, mutta ovat viime aikoina tulleet yhä tavallisemmiksi myös autoissa.
Poikani oli hankkinut sellaisen, kun joutuu matkustamaan paljon työssään ja silloin on tuollainen "matkaopas" kätevä, ohjailee perille, antaa tietoa koska on määränpäässä jne. Ei tarvitse vilkuilla karttaa kun opas kertoo missä mennään :).
Mitäs sanotte, olisiko meille ikäihmisille tuollainen "taskuopas" tarpeellinen kun alkaa muisti mennä ja eksyy helposti?
Minä ainakin olen sellainen että jos itseni on löydettävä reitti niin ei ole vaikeuksia, mutta jos olen sellaisessa seurassa ettei minun tarvitse osata suunnistaa niin hyvin nopeasti olen "hukassa"!
Kokemuksia GPS-navigaattorista?
30
1752
Vastaukset
- mainio vempain
Kuittaa sen, että levittelet neliömetrin karttaa Hesan kaduilla ihmettelemässä missä ollaan ja mihin mennään. Saman näet nyt kätevästi kännyn ruudulta ja sen pienen paikantimen, joka kertoo olinpaikkasi voit laittaa vaikka paidan taskuun tai naisena vaikka tissiliiveihin.
Ohjelmat riittävät helposti Hesan lisäksi niin Pariisiin kuin Roomaankin. Itäeurooppa ei toimi, ei ole tarkkoja karttapohjia.
Jos Sinulla on ns.älykänny, reittiohjaukset saat suomenkielisenä puheenakin taskun pohjalta. "Nyt oikealle, 50 m jälkeen vasemmalle jne".
Lisukkeina nyt aikataulutiedot ja joitakin palvelupaikkoja. Lisää tekeillä. Näppäät vain, haluatko bensapumpulle vai pizzalle.
Huippuhyvä ja ainakin tämän hetken paras IT-juttu, eikä edes maksa paljon. Hommaa vain, itselläni on jo, enkä kadu.- ii-li
Voiko sen saada kännyynkin? Minä olen nähnyt vain kiinteitä laitteita, joissa on aika iso näyttöruutu.
Millaisissa hinnoissa ne kännykän GPS:t liikkuvat? - tupuliini
Ovat todellakin upea keksintö, hyödyllinen ja aikaamyöten varmuudella yhä tarpeellisempikin, jahka ihmiset oppivat sen tuntemaan ja kunhan hinta tulee Matti ja Maija Meikäläisenkin kukkarolle sopivammaksi.
Kuka lienetkin sinä nimimerkillä "VALLAN MAINIO VEMPAIN" kirjoittaja, sanoit että ko.laite ei maksakkaan paljon.
Kyllä minun mielestäni 2500 - 7000 ekua kartasta on oikein paljon rahaa, vaikka se puhuisikin-! tupuliini kirjoitti:
Ovat todellakin upea keksintö, hyödyllinen ja aikaamyöten varmuudella yhä tarpeellisempikin, jahka ihmiset oppivat sen tuntemaan ja kunhan hinta tulee Matti ja Maija Meikäläisenkin kukkarolle sopivammaksi.
Kuka lienetkin sinä nimimerkillä "VALLAN MAINIO VEMPAIN" kirjoittaja, sanoit että ko.laite ei maksakkaan paljon.
Kyllä minun mielestäni 2500 - 7000 ekua kartasta on oikein paljon rahaa, vaikka se puhuisikin-!maksa Suomessakaan, kun täällä on kruunuissa hinta 2.500-7.500 kr? (n. 270-815 €)
- BilMan
MdK-MdK kirjoitti:
maksa Suomessakaan, kun täällä on kruunuissa hinta 2.500-7.500 kr? (n. 270-815 €)
Tämänpäiväinen keskihinta on hyvälle laitteelle
400€. Sillä ei "eksy" vaikka navikoisi päin "prinkkalaa". ii-li kirjoitti:
Voiko sen saada kännyynkin? Minä olen nähnyt vain kiinteitä laitteita, joissa on aika iso näyttöruutu.
Millaisissa hinnoissa ne kännykän GPS:t liikkuvat?Minullekin on tarjottu tällaista lisälaitetta kamerakännykkääni. Hinta n. 100€ ja kk-maksu kympin.
- ii-li
Paljon hyötyä niistä kyllä on. Hinnan vuoksi en ole hankkinut sellaista. Olisihan se upeaa ja helpottaisi ajamista. Parhaat tietävät muutaman metrin tarkkuudella, missä auto kulloinkin on. Usein paikat ovat eri näköisiä päivällä ja pimeällä. GPS tietää yksisuuntaiset kadut, mikä helpottaa ajoa vieraassa kaupungissa huomattavasti. Voi valita mies- tai naisäänen kertomaan matkareittiä. Kartta on näkyvissä koko ajan. - Mikä ero on GPS:llä ja GPRS:llä?
Silloin, kun ajan autoa, niin minä haluan kyllä itse tarkistaa kartasta matkareitin. Minun täytyy itseni vuoksi tietää, missä ajan. Se ei riitä, että joku paikan tunteva sanoo: "Nyt vasemmalle, nyt oikealle". Reittiä ei opi sillä tavalla.Katselin netiltä hintoja ja täällä ne ovat 2.500-7.500 kruunun välillä. Nuo kalleimmat ovat malleja joita voi käyttää sekä maalla että merellä. En tiedä mitä muita hienouksia noissa kalliimmissa malleissa on verrattuna halvempiin.
Pojallani on malli joka ohjailee ruotsiksi, karttaa voi tietenkin seurata näytöltä, jolta näkee tarkan sijainnin missä ollaan menosssa.
Ääni sanoo selvästi esim. kun ollaan tulossa liikenneympyrään: "Liikenneympyrä 100 m:n päässä, aja ympyrään ja poistu kolmannesta oikealle..." Ajoimme tahallaan väärin ja heti opas ilmoitti hätäisellä "klonk-klonkilla" ja neuvoi kuinka on ajettava :)- kalliita
Hinta riippuu alueesta, minkä karttapohjat tarvitset. Koko skandinavia alle 50 euroa ja päivityksiä tai paremminkin lisäkarttoja pienellä lisähinnalla. Kännyn muistikortista se sitten riippuu, paljonko sinne mahtuu. Tarvittaessa toinen tai isompi, halpoja nekin.
Kysymykseesi: Gps on satelliittipaikannin, kolmen samaan aikaan horisontissa olevan signaaleihin perustuva, joista tuo paikannin laskee suuntimat. Tulitikkuaskin kokoisen vehkeen tarkkuus nyt noin 3-5 metriä. Jenkkien sotilaskäyttöön tekemä. Alkuun siviileiltä tahallaan häirity, ei enää. Tulossa EU:n Galileo-järjestelmä, joka on teknisesti huimasti parempi. Satelliitteja ei vielä tarpeeksi.
Gprs on puolestaan teleyhteys. Gsm-kännylinjoja vähän parempi eli sellainen "toisen sukupolven" linja, nykyään kaikkialla käytössä. (siinä myös paranneltuja versioita, mutta ei ihan kaikilla paikkakunnilla). Jää vähän jälkeen näistä "kolmannen sukupolven" umts-yhteyksistä, mutta niin vähän, ettei juuri noita kalliita umts-kännyjä ostella.
Sitten se reittijuttu: Pidä toki näyttö edessäsi, jos Sinun on reitti nähtävä. Tarkoitin sitä, ettei sitä näyttöäkään tarvita, kun se "vatsastapuhuja" voi höpöttää neuvot taskunkin pohjalta. - ii-li
kalliita kirjoitti:
Hinta riippuu alueesta, minkä karttapohjat tarvitset. Koko skandinavia alle 50 euroa ja päivityksiä tai paremminkin lisäkarttoja pienellä lisähinnalla. Kännyn muistikortista se sitten riippuu, paljonko sinne mahtuu. Tarvittaessa toinen tai isompi, halpoja nekin.
Kysymykseesi: Gps on satelliittipaikannin, kolmen samaan aikaan horisontissa olevan signaaleihin perustuva, joista tuo paikannin laskee suuntimat. Tulitikkuaskin kokoisen vehkeen tarkkuus nyt noin 3-5 metriä. Jenkkien sotilaskäyttöön tekemä. Alkuun siviileiltä tahallaan häirity, ei enää. Tulossa EU:n Galileo-järjestelmä, joka on teknisesti huimasti parempi. Satelliitteja ei vielä tarpeeksi.
Gprs on puolestaan teleyhteys. Gsm-kännylinjoja vähän parempi eli sellainen "toisen sukupolven" linja, nykyään kaikkialla käytössä. (siinä myös paranneltuja versioita, mutta ei ihan kaikilla paikkakunnilla). Jää vähän jälkeen näistä "kolmannen sukupolven" umts-yhteyksistä, mutta niin vähän, ettei juuri noita kalliita umts-kännyjä ostella.
Sitten se reittijuttu: Pidä toki näyttö edessäsi, jos Sinun on reitti nähtävä. Tarkoitin sitä, ettei sitä näyttöäkään tarvita, kun se "vatsastapuhuja" voi höpöttää neuvot taskunkin pohjalta.Selvensi asiaa.
GPS lienee tiedossa. Se on siis paikannusta varten.
GPRS on tiedonsiirtoa varten. Saksalaisten toimesta syntyi tämä langaton tietoyhteys kännyköihin. Itsekin olen tällaista käyttänyt.
Siirettävää tietomäärää, dataa, ostetaan 100 Mt:n (megatavun) paketteina.
GPRS=General Pakage for Radio System- a-woman1
kalliita kirjoitti:
Sitten se reittijuttu: Pidä toki näyttö edessäsi, jos Sinun on reitti nähtävä. Tarkoitin sitä, ettei sitä näyttöäkään tarvita, kun se "vatsastapuhuja" voi höpöttää neuvot taskunkin pohjalta....käyttävänä, en ehkä näkisikään lukea ohjeita, mutta kun ne tulevat puhuttuina, on helppo ajaa.
Ystävälläni on tuollainen puhuva navigaattori, se on mielestäni erinomainen.
Itse olen tulostanut reitin netistä ja sitten kirjoittanut ohjeet isoilla, mustilla tikkukirjaimilla paperiin, jonka teippaan rattiin!Maantieajossa ei selostajaa tarvitse, mutta oudossa kaupungissa on apu tarpeen.
- Tankavaari
Minulla oli GPS veneessäni 90-luvulla. Ne olivat silloin melko uusia ja supertarkkuus oli estetty USA:n toimesta. Myöhemmin este poistettiin, jolloin laite ohjasi metrin tarkkuudella haluttuun paikkaan. Olihan siinä ihmettelemistä kompassisuuntiman jälkeen. Kertaakaan se ei pettänyt, mutta oli vielä aika monimutkainen käyttöominaisuuksiltaan.
- soilike
Jos eksyn maastossa, menetän liikunta- ja kommunikaatio kykyni, enkä palaa sovittuun aikaan, läheiseni nostavat suuren"halo-baloon", (toivotavasti), missä meijän mummu???.
Jos kännykkä on päällä, se voidaan paikallistaa, olen jostain lukenut, varma en ole.
Kuinkahan on?- ii-li
Sallitko paikantamisen?
En tiedä, estääkö sallimattomuus todellisuudessa paikantamisen onnettomuustilanteissa. Varmuuden vuoksi on kumminkin hyvä tutustua omaan kännykkäänsä niin paljon, että osaa hyväksyä paikantamisen, jos näkee sen tarpeelliseksi.
- eläke alle 1000 euroa
Onneksi pärjään kompassilla ja kartalla ja halvimmalla kännykällä.Koetan katsella ympärilleni jotta tiedän missä olen.Näitäkin hintoja voisi kysellä ihan muualta, mutta joidenkin pitää kaikki omaisuutensa levitellä täällä kaikelle kansalle nähtäväksi. Ehkä joku tulee kateellisesksikin.
Muuten: sullahan iso eläke on! Ei täällä Ruotsissa tuommoisia lukemia tavalliset eläkeläiset näe!
Silti tässä suunnitellaan kuinka voisi roposia säästää että voi tuollaisen aparaatin hankkia.
Kompassiin ja karttaan en enää uskalla luottaa kun alkaa dementia vaivata.
Siispä: pullamössö pois ja TV helkattiin, se on 1. etappi uuden opastajan hankkimiseksi.
Alan jo unelmoida uudesta ajasta kun minulla on tuollainen opastaja joka taskustani huutelee sieni- tai marjametsässä: "Edessäsi on männikkö, käänny vasemmalle toisen männyn kohdalta ja seuraa polkua..." Jos yritän oikaista jo ensimmäisen männyn jälkeen niin taskusta kuuluu: "Klonk, klonk, palaa takaisin ja käänny vasemmalle SEN TOISEN männyn kohdalla!!"- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
Muuten: sullahan iso eläke on! Ei täällä Ruotsissa tuommoisia lukemia tavalliset eläkeläiset näe!
Silti tässä suunnitellaan kuinka voisi roposia säästää että voi tuollaisen aparaatin hankkia.
Kompassiin ja karttaan en enää uskalla luottaa kun alkaa dementia vaivata.
Siispä: pullamössö pois ja TV helkattiin, se on 1. etappi uuden opastajan hankkimiseksi.
Alan jo unelmoida uudesta ajasta kun minulla on tuollainen opastaja joka taskustani huutelee sieni- tai marjametsässä: "Edessäsi on männikkö, käänny vasemmalle toisen männyn kohdalta ja seuraa polkua..." Jos yritän oikaista jo ensimmäisen männyn jälkeen niin taskusta kuuluu: "Klonk, klonk, palaa takaisin ja käänny vasemmalle SEN TOISEN männyn kohdalla!!"Osaisiko laite ilmoittaa: sadan metrin päässä, suoraan edessäsi on karhu. Käänny ja juokse henkesi edestä!
- Likka123
Tankavaari kirjoitti:
Osaisiko laite ilmoittaa: sadan metrin päässä, suoraan edessäsi on karhu. Käänny ja juokse henkesi edestä!
Minun marjamaani ovat Hämeessä, jossa olen usein karhunjälkiin törmannyt .Tähän mennessä ollaan vain huudeltu ja kolisteltu ja ihan lähikontaktia ei vielä ole tullut. Minulla on myös huono suuntavaisto, sekin vaikeuttaa , karttaakin olen huono lukemaan ja siitä olen eräänkin kerran sapiskaa saanut.Saisikohan Kelalta korvausta?
- Likka123
Tankavaari kirjoitti:
Osaisiko laite ilmoittaa: sadan metrin päässä, suoraan edessäsi on karhu. Käänny ja juokse henkesi edestä!
Jos karhu tulee vastaan, täytyy heittäytyä maahan ja leikkiä kuollutta.Voihan siinä oikeastikin kuolla härtslaakiin.
Tankavaari kirjoitti:
Jo nyt on niin tarkkoja satelliittikuvia netillä että aivan hämmästyttää.
Katselin kerran veljentyttäreni puhelinnumeroa ja osoitetta Tukholman alueella nettihaun välityksellä.
Mahdollisuutena oli nähdä, ei vaan tavallista katukarttaa, vaan myöskin satelliittikuva alueesta.
Kun zoomasin kuvaa tarpeeksi, niin voi nähdä heidän talonsa ja jopa autonkin talon edessä!
Joten kaipa tekniikka kehittyy niin että voi saada liikkuvia satelliittikuvia ja mahdolliset uhkaavat vaarat näkyvät kuvissa.Likka123 kirjoitti:
Jos karhu tulee vastaan, täytyy heittäytyä maahan ja leikkiä kuollutta.Voihan siinä oikeastikin kuolla härtslaakiin.
Kuulemma karhu vihaa ihmissontaa. Siispä sitä karhun silmille. Ai mistäkö saa?
Kuulemma jos karhua katsoo silmästä silmään, ei ole edes puutetta! (uskokoon ken tahtoo)- a-woman1
Tankavaari kirjoitti:
...toivottavasti neuvoo myös :)))!
- Jaba_43
Minulla on vajaan vuoden ollut kännykän muistikortille ladattava karttaohjelma ja erillinen gps-antenni, joita voi käyttää autossa ja kaupungilla kävellessä, miksei pyöräillessäkin.
Erityisen kätevä se on ulkomailla autoillessa. Tänä kesänä kiersimme matkailuautolla 6000 km Eurooppaa ristiin ja rastiin, jolloin kartanluvun voi täysin unohtaa: kännykkä vain telineeseen ja antaa mennä.
Kätevä se on myös silloin, kun ajaa sisään viraaseen kaupunkiin. Laitteeseen voi merkata parkkipaikan, ottaa sen mukaan ja lähteä kävelemään pitkin kaupunkia. Kännykän näytöstä näkee koko ajan missä liikkuu ja myös kulunen parkkiajan. Autolle palatessa pyytää vain reitin ja laite opastaa suorinta tietä parkkipaikalle.
Kolmas arvostamani ominaisuus on, kun pitäisi päästä vieraasta ja sokkeloisesta kaupungista ulos tietylle moottoritielle. Ei muuta kuin navigaattorin kursori johonkin kohtaan ko. moottoritietä ja valikosta "ota reitti kursoriin". Ja taas laite neuvoo, miten kaupungista pääsee ulos suorinta tietä.
En vaihtaisi pois. Ohjelmassa on myös mittava palveluvalikko, joiden näkymisen kartalla voi itse päättää. Jos siis hakee ravintolaa, sairaalaa, bensa-asemaa, postilaatikkoa, miltei mitä tahansa, niin ei muuta kuin ruksi ko. palvelun kohdalle ja sen jälkeen ne näkyvät kartalla. Kursorilla voi klikata esim. haluamaansa ravintolaa, ja laite antaa sinne reitin. Tätä olen käyttänyt jalkamiehenä liikkuessani, viimeksi Leidenissa, Hollannissa.Ilmeisesti puhelinpalveluntarjoaja ei hyvänhyvyyttään tuota palvelua anna. Mikä lienee riisutuimman version hinta?
Pitääkö jokaiselle kyselylle olla tiedonsiirto (roamingmaksu) päällä?- Jaba_43
vaarivaari kirjoitti:
Ilmeisesti puhelinpalveluntarjoaja ei hyvänhyvyyttään tuota palvelua anna. Mikä lienee riisutuimman version hinta?
Pitääkö jokaiselle kyselylle olla tiedonsiirto (roamingmaksu) päällä?Kännykkänavigaattori maksaa muistaakseni joitain satasia riippuen siitä, minkä maiden kartat ostat antennin. Antenihan ei käytä puhelinyhteyttä, joten mitään käyttömaksuja ei ole.
Kun siis lähdet suunnistamaan kännykkänavigaattorilla, niin laitat vain antennipalikkaan virrat päälle ja haet kännykän valikoimasta navigaattoriohjelman ja käynnistät sen, kartta näkyy puhelimen näytöllä ja sijaintisi antennin bluethoot-signaalin välityksellä.
Puhelin on koko ajan kiinni, eli mitään laskua palveluntarjoajalta ei navigoinnista tule. - soilike
Kerro hakusana googleen, niin paan toimeks.
Ajelen Turussa melkein joka viikko ja aina päädyn johonkin ”hornan tuuttiin”
Suunnistusvaistoni ja kartanlukutaitoni ovat olemattomia - Jaba_43
soilike kirjoitti:
Kerro hakusana googleen, niin paan toimeks.
Ajelen Turussa melkein joka viikko ja aina päädyn johonkin ”hornan tuuttiin”
Suunnistusvaistoni ja kartanlukutaitoni ovat olemattomiaNavicore on hakusana ja osoite on
http://www.navicoretech.com/en_GB/
Sieltä löytyy suomenkielinenkin sivusto. Ohjelmaa ja antennipalikkaa myy ainakin Elisa. Jaba_43 kirjoitti:
Kännykkänavigaattori maksaa muistaakseni joitain satasia riippuen siitä, minkä maiden kartat ostat antennin. Antenihan ei käytä puhelinyhteyttä, joten mitään käyttömaksuja ei ole.
Kun siis lähdet suunnistamaan kännykkänavigaattorilla, niin laitat vain antennipalikkaan virrat päälle ja haet kännykän valikoimasta navigaattoriohjelman ja käynnistät sen, kartta näkyy puhelimen näytöllä ja sijaintisi antennin bluethoot-signaalin välityksellä.
Puhelin on koko ajan kiinni, eli mitään laskua palveluntarjoajalta ei navigoinnista tule.Ainakaan käyttökustannuksiltaan. Ilmeisesti sitten maksaa, jos haluaa muillamailla esim varoitukset liikennekameroista.
Panenpa harkintaan, kun tulee aika vaihtaa vanha uskollinen uudempaan.
- Angi *
silti ajattelin vastata sinulle, vaikka täällä on jo ennestään vaikka kuinkapaljon vastauksia.
Minä olen saanut kuulla monetkerrat ettei meidän tartte vahtia missä kuljemme kun (A)on mukana. Se tietää sitä että minä olen ainoa joka kulkee silmät-auki porukasta. Joskus se on minua siepannut sellainen kohtelu, olen itsekseni ärissyt miksi minun pitää aina olla se joka osaa? Kunnes tässä kaksikuukautta sitten käydessämme Tanskassa Köpiksessä sain todellisen lahjan, meidän porukalta, siitä kun osasin takaisin sinne mistä olimme lähteneet... Olin itse onnellinen ja kaverit. Ja tiedättekö minä en ollut piruuttanikaan seurannut missä mennään ja mistä käännytään ja niin pois päin. Silti osasin takasin. Ystäväni sanoivat että minulla on linnun vaisto.. Siihen uskon nyt minäkin jo.
Sillon kun ottaa koneita mukaan voi vaistot loppua kun niitä ei koskaan käytä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734269Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921223
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66918Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia114855Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65826
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245789- 37773