Mitä SINUN lapsesi tekee viikonloppuisin?

tietoa pursuva

Haluaisin tietää että mitä teidän teini-ikäiset lapsenne tekevät viikonloppuisin.. ovatko poissa kotoa, tiedättekö, että he juovat kaupungilla ja menevät muka illaksi kaverilleen? haluan jakaa kokemuksia muiden vanhempien kanssa! :)

30

3873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidän

Lapset yleensä ryypiskelevät kaupungilla,mutta mitä sitten.Niinhän sitä itekkin silloin 14-15 vuotiaina harrasteltiin...Pää asia etteivät vedä huumeita muuten kuin satunnaisesti.

• rauhassa

maalle siellä saa kalastaa, ampua ilmakiväärillä, seurata villieläinten jälkiä ja riehua pihalla. Kamala ajatus, että notkuisi kadulla tupakka suussa ja pullo kädessä saati koskisi huumeisiin. Itse, kun olen vuorotyössä ei voi aina vahtia mitä lapsi tekee sopii vain toivoa, ettei koskisi päihteisiin siitäkään ei aina voi mennä takuuseen.

• örre

runkkaa yksin omassa huoneessaan. Turha sen on tuanne kylille lähteä, ku ei sille kukaan kummiskaa pimpslooraa anna.

• Politiikan erityisasiantuntija

selvää ulkoministeriainesta. Hommaat vaan marimekon olkalaukun sille ja naaman demarien vaalimainokseen.

• ei alkoholia alle 18v

Kyllä meidänkin lapset käyvät kavereilla mutta jos jäävät yöksi olemme yhteydessä kaverin vanhempiin ja varmistamme, että joku valvoo kotiin tuloa. Tietysti luottamus omaan nuoreen on se tärkein. Itse olen usein viikonloppuna töissä ja näen kyllä paljon nuoria kaupungilla humalassa. Tuntuu surulliselta katsella heitä.
        Edelliselle kirjoittajalle eikö isä tai äiti (kumpi sitten oletkin)
        voisi helpottaa nuoren paineita ettei tarvitse runkata yksin.

• tytär 15v.
        ei alkoholia alle 18v kirjoitti:

Kyllä meidänkin lapset käyvät kavereilla mutta jos jäävät yöksi olemme yhteydessä kaverin vanhempiin ja varmistamme, että joku valvoo kotiin tuloa. Tietysti luottamus omaan nuoreen on se tärkein. Itse olen usein viikonloppuna töissä ja näen kyllä paljon nuoria kaupungilla humalassa. Tuntuu surulliselta katsella heitä.
        Edelliselle kirjoittajalle eikö isä tai äiti (kumpi sitten oletkin)
        voisi helpottaa nuoren paineita ettei tarvitse runkata yksin.

käyttää ainakin lakkaa joka viikonloppu! jäi kiinnii vasta pitkän käytön jälkeen.

• tiedän

Uskon tietäväni suurin piirtein mitä teinini puuhaavat, mutta varma en voi tietenkään olla. Puhun heidän kanssaan paljon (joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä) ja tarkkailen kaveripiiriä.

Kaverit lienevät se tärkein asia. Jos seura on fiksua niin ei ole syytä suureen huoleen. SE on varma, että minunkin teinini hölmöilevät, maistavat alkoholiakin. Pääasia on, että eivät loukkaa itseään fyysisesti tai henkisesti näiden kuoppaisten vuosien aikana.

Kyttäyslinjalle en ole lähtenyt, mutta tarkistan kyllä yökylät ja keskustelen opettajien kanssa koulun sujumisesta. Tähän saakka ei ole ilmennyt mitään vakavaa.

Jännää aikaa tämä teinien vanhemmuus joka tapauksessa on ja joskus menee pelon puolelle.

• näin.

Tuo kaveripiiri on tärkeä asia. Ja jos lapsesi kaveri on perheestä, jossa eletään todella huonosti, niin silloinkin kannattaa olla varuillaan. Tosin ei saa leimata ja tuomita lasta vanhempien vuoksi, koska jotkut lapset kärsivät vanhempiensa teoista ja ottavat opikseen ja haluavat elää elämänsä toisin.
        Itse olemme jo vuosia sitten kieltäneet lapsiltamme jotkut kaverit, vaikka silloin emme vielä varmasti voineetkaan tietää, olisiko seura haitallista. Nyt huomaamme, ettemme tehneetkään virhearviointeja, koska ne vanhat kaverit ovat nykyään nuorisorikollisia ja meno senkun vaan pahenee.

• teini varmasti

on nyt taas tullut uuteen uhma-ikään luulen ,otamme välillä yhteen monesti kun ei saa olla öitä pois kotoon viikolla kun amista käy (ekaa vuotta), viikonlopun viettää poikakaverin kanssa ,mutta onneksi molemmatkaan ei käytä alkoholii ,mutta muuta kivaa sit varmaakin tehdään ,,ovat 17 vuotiaita molemmat;))

• tiukkaa

Minä en enää 17-vuotiaan suitsia pitäisi noin kireällä ellei siihen ole jotain todellä hyvää syytä. Siitä on enää kiven heitto aikuisikään ja silloin et voi enää puuttua, siksi olisi parempi antaa jo tässä vaiheessa niin paljon löysää kuin vain luottamus antaa periksi.

Oma poikani on 18 v., enkä ole enää 16 ikävuoden jälkeen kovinkaan paljoa pitänyt hänelle kotiintuloaikoja. Pääasia, että on ilmoittanut missä on ja milloin tulee. Ja tietty se, että hoitaa koulunsa. Se on myös aina ollut ehdoton edellytys, että aina vastataan kännykkään.

• min k
        tiukkaa kirjoitti:

Minä en enää 17-vuotiaan suitsia pitäisi noin kireällä ellei siihen ole jotain todellä hyvää syytä. Siitä on enää kiven heitto aikuisikään ja silloin et voi enää puuttua, siksi olisi parempi antaa jo tässä vaiheessa niin paljon löysää kuin vain luottamus antaa periksi.

Oma poikani on 18 v., enkä ole enää 16 ikävuoden jälkeen kovinkaan paljoa pitänyt hänelle kotiintuloaikoja. Pääasia, että on ilmoittanut missä on ja milloin tulee. Ja tietty se, että hoitaa koulunsa. Se on myös aina ollut ehdoton edellytys, että aina vastataan kännykkään.

olen iloinen, että täällä on myös vanhempia jotka ajattelevat samalla tavalla kun minä :) siis vapaudesta yms... itse lapsellani ei ole kotiintulo-aikoja, kunhan aina vastaa puhelimeen yms... olette ihania vanhempia

• tiukkaa kirjoitti:

aika löysät nauhat on kuitenkin,,,mutta juuri sitä yritän opettaa että rajat on ,,että aikuisenkin osaa tietää missä mennään ,,viikonlopun hän kuitenkin on niin että soittaa saa ,ja kysyy mis menee ,,mut koulukin pitää hoitaa kunnialla kuitenkin ja tapaavat viikolla toisensa mut ei yövytä yhdessä et saavat nukkuu ,,joo aikuis kynnyksellä on jos voin sanoo et muka ollaan 18veenä aikuisii ,, vaik ei kuitekaan olla ,kato enne kun me oltii nuorii se oli 21 vee mihin nyt tään sukupolvi siitä olis muka viisastunut ,))ainakin vaarat on pahemmat kun meillä ,,,,,,,,,,

• min k kirjoitti:

olen iloinen, että täällä on myös vanhempia jotka ajattelevat samalla tavalla kun minä :) siis vapaudesta yms... itse lapsellani ei ole kotiintulo-aikoja, kunhan aina vastaa puhelimeen yms... olette ihania vanhempia

niistä on välitettävä kun tähän on ne luotuna ..luulen ...olen mielestäni yksi äiti joka kanssa huolehtii omast "pennustaa" mut antaa kuitenki tilaa iha tarpeeksi ,,,,siis olkaamme rakastavii äitei ,,mut ei tukeduteta niitä ,,nuorii ,mul on ko kokemusta siitäkin kun antaa mennä ja pitää oman pään ,,nyt ei oo hällä koulutusta vaan on 3lapsen äiti ,,toivon et tää nuorempi teksi toisin päin ensi koulut ja työtä sit perhettä, senkin kerkii viä..

• Koirankynnentuki ry

Katsokaa elokuva VETURIMIEHET HEILUTTAA jos haluatte todella tietää !

Siinä tehdään kaikki se, mitä Porissa voi kavereiden kanssa tehdä !

• ja, koko elokuva teatteri itki lopussa ,,,,

• kolmet lapset
        mami59 kirjoitti:

ja, koko elokuva teatteri itki lopussa ,,,,

Mistä saisi elokuvaa lainata ?

Milloin filmattu ja keitä siinä näyttelee ?

• se pitäis
        kolmet lapset kirjoitti:

Videovuokraamost löytyy.Kuvattu joskus 90-luvun alussa.Pääosissa Samuli Edelmann ja Santeri Kinnunen

• elokuva teatterissa
        kolmet lapset kirjoitti:

pääosissa..samuli edelman....santeri kinnunen ja kuka se kolmas oli, en muista ,,porissa kuvattu suurin osa..kai sen saa videovuokraamosta

• oppisopimus

Minusta kodilla on suuri merkitys kasvatukselle.

Toinen kävi elokuvassa Porissa amiksen, ja joutui sittemmin hankaluuksiin muiden nuorten kanssa !

Kinnunen lähti junalla lukemaan & opiskelemaan Helsinkiin, ja sai lapsen ja perheen siinä samalla. Haasteita oli jotenkin enemmän, kuin mitä jo valmistuneella Edelmanilla Porissa tuntui olevan.

Eli elokuva on hyvin tehty tässäkin mielessä, ja siten se olisi näytettävä kaikille peruskoulua päättäville !

• Eitee

viikonloppuna. Se sitten luuhaa jossakin kavereitten tykönö ja tulee sitten sunnuntai-iltana takas ja sitten maanantaina se menee Amiksee, jos se jaksaa. Jos se olis viikonloppuna kotonn, niin se valittais mun kaljan juonnista koko aja. Mä en kestä sen moraalisaarnoja. Et näin meillä.

• Eitee

välii mä annan sille tyhjät pullot, niin kyllä sitte naama loistaa ja on sitä paree mitä enemmän tyhjii pulloja on. Eikä sillo saarnata, ni.

• Selailija

Kyselijä heittää toiseenkin kaupunkeihin tämän kysymyksen. Toivottavasti myös tarkkailee jokaista aihetta joita on iskenyt muihinkin paikkoihin.

• pipi

kyllä ne nuoret siellä porvoossakin juo ja nai viikonloppuisin

• selailija
        pipi kirjoitti:

Voi äiti sentään, no en ole muuta väittänytkään, vaan kyse oli siitä, että aiheen keksijä jakelee samoja kysymyksiä muihinkin kaupunkeihin ja vertailee niitä keskenään. "Ostoksilla Citymarketissa" sai aikamoisen reaktion, joten aihe poistettiin ja sälli pisti uudestaan saman kyssärin.

• Kaiken maailman
        selailija kirjoitti:

Voi äiti sentään, no en ole muuta väittänytkään, vaan kyse oli siitä, että aiheen keksijä jakelee samoja kysymyksiä muihinkin kaupunkeihin ja vertailee niitä keskenään. "Ostoksilla Citymarketissa" sai aikamoisen reaktion, joten aihe poistettiin ja sälli pisti uudestaan saman kyssärin.

Voi kauheata, oletkos ihan viisas vai pitäisikö sun mennä selailemaan hoitolaitosten osoitteita. Harjavallassa on sulle ainaki yks sopiva.

• raittiusliike
        pipi kirjoitti:

Borgå / Björne oli ennen todella kaunis kirkkokin !

Joku nuorisojengi meni kännissä polttamaan sen !

Hyvä että joku edes vahtii mitä nuoriso nykyään tekee Porissa !

• tule apuun Anja !!!
        Kaiken maailman kirjoitti:

Voi kauheata, oletkos ihan viisas vai pitäisikö sun mennä selailemaan hoitolaitosten osoitteita. Harjavallassa on sulle ainaki yks sopiva.

Miten sun kävi, pitääkö syöttää sule laastaria vai oisko nyrkillä käyttöö sun otsaan.

• Olen lukenut.
        raittiusliike kirjoitti:

Borgå / Björne oli ennen todella kaunis kirkkokin !

Joku nuorisojengi meni kännissä polttamaan sen !

Hyvä että joku edes vahtii mitä nuoriso nykyään tekee Porissa !

No ei se ollu mikään nuorisojengi, pitäs kuule ottaa enemmän selkoo, ennekuin sanoo mitään. Siis 3 nuorta-aikuista eli täysikäiset oli kyseessä.

Borgå /Borjå

• öruvn öoyt n

Meillä 18-vuotias poika tuntuu olevan liikaakin kotona (pelaa koneella, katselee leffoja). Olen koittanut vähän patistaa kulkemaan kavereiden kanssa, ettei jämähdä kokonaan sohvaperunaksi. Toisaalat olen ollut tyytyväinen siitä, että ainakin tiedän mitä hän touhuaa ja mitä ajattelee.

• tursuttaja

parahin housuistasi tursuava, vaikka sinun lapsesi olisivatkin porkkalaisia narkkeja, kaikki eivät sitä ole.

teillä ehkä vedetään keppanaa lärviin ja kaadetaan liikennemerkkejä, mutta te olettekin läskejä, joka iikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe