Mitä hyviä ja huonoja puolia on kyykyssä ja endurossa? Kumpi kannattaisi hankkia?
Kyykky tai enduro
5
1255
Vastaukset
- sherlock
valitset ihan sen, mikä itseäsi miellyttää.
Kyykky:
Aerodynaamisuus on plussaa moottoriteillä
riippuen kyykystä useimmissa ihan mukava ajoasento ainakin mulle. kädet tosin voi väsyä.
pienempi kulutus
kovempi vauhti, helpottaa mm. ohitustilanteissa
-huono ajaa hiekalla
-kaatuessa hajoaa yleensä paljon ja tulee kalliiksi
-vaikeampi esim. keulia kuin enduropyörällä jos siihen kokee tarvetta
-vaikea yleensä vaihtaa osia koneeseen. pitää avata paljon
enduro/supermoto:
aloittelijan helpompi yleensä ajaa
voi ajaa hiekallakin (supermotolla vaikeampaa)
ajoasento hyvä, selkä voi väsyä pitkillä matkoilla
helpompi keulia yms. jos siihen tarvetta
kaatuessa ei yleensä hajoa niin paljoa
helppo pääsy käsiksi koneeseen
-kuluttaa yleensä enemmän
-aerodynaamisuus ei ole parhaimmasta päästä
-ei päästä yleensä samoihin vauhteihin ku kyykyllä, tuottaa vaikeuksia motarilla
-yleensä esim. mäntä tulisi vaihtaa useammin, kuin kyykyissä
tuosta sitten vaan valitsemaan... aloittelijalle suosittelen enduroa, mut oma valinta ratkaisee. kyykyllä on varmaankin parempi ajaa pitkää matkaa ja endurolla on parempi kikkailla lyhyillä väleillä.Sanot että kyykyllä on parempi ajaa pidempää matkaa.
Olen kyllä eri mieltä kanssasi.
Kyllä kunnon matkaenskalla ajaa pitempiä päivämatkoja kuin kyykyllä, eikä käy käsien päälle.
Oletat ilmeisesti että kaikki enskat on kakstahtisia kun puhut männänvaihdosta.
No joka tapauksessa kannattaa käydä kokeilemassa molempia vaihtoehtoja.- sherlock
vanha-erkki kirjoitti:
Sanot että kyykyllä on parempi ajaa pidempää matkaa.
Olen kyllä eri mieltä kanssasi.
Kyllä kunnon matkaenskalla ajaa pitempiä päivämatkoja kuin kyykyllä, eikä käy käsien päälle.
Oletat ilmeisesti että kaikki enskat on kakstahtisia kun puhut männänvaihdosta.
No joka tapauksessa kannattaa käydä kokeilemassa molempia vaihtoehtoja.puhut nyt matkaenskasta. yhtä hyvin voisin puhua matkakyykystä, joka on kyllä todella mukava pitkällä matkalla. kärjistit tuon mielipiteesi vain näihin kisapelien näköisiksi tehtyihin kyykkyihin ja vertasit niitä matkakäyttöön tehtyihin enskoihin. otetaan sitten molemmista ne matkakäyttöön suunnitellut mallit. sitä paitsi, käsien väsymisestä huomautin tuolla kyykyn puolella. enemmän tuo enska ottaa selän päälle.
kun puhuin tuosta männävaihdosta, huomauttaisin että enskoja ei tehdä kevarikokoa kauhean paljoa 4-tahtisiksi vaan reilusti suurin osa ja kaikki ns. suositut "laatumerkit" ovat 2-tahteja. skyteam tulee mieleen 4-tahtisena mutta kyllä se 2-tahti on suosituin vaihtoehto tässä kokoluokassa ja omasta mielestäni ainoa oikea tahtisuus näin pienessä luokassa. eri asia sit ku mennään tuonne 400cc ja siitä ylöspäin... - OneBrownMouse
sherlock kirjoitti:
puhut nyt matkaenskasta. yhtä hyvin voisin puhua matkakyykystä, joka on kyllä todella mukava pitkällä matkalla. kärjistit tuon mielipiteesi vain näihin kisapelien näköisiksi tehtyihin kyykkyihin ja vertasit niitä matkakäyttöön tehtyihin enskoihin. otetaan sitten molemmista ne matkakäyttöön suunnitellut mallit. sitä paitsi, käsien väsymisestä huomautin tuolla kyykyn puolella. enemmän tuo enska ottaa selän päälle.
kun puhuin tuosta männävaihdosta, huomauttaisin että enskoja ei tehdä kevarikokoa kauhean paljoa 4-tahtisiksi vaan reilusti suurin osa ja kaikki ns. suositut "laatumerkit" ovat 2-tahteja. skyteam tulee mieleen 4-tahtisena mutta kyllä se 2-tahti on suosituin vaihtoehto tässä kokoluokassa ja omasta mielestäni ainoa oikea tahtisuus näin pienessä luokassa. eri asia sit ku mennään tuonne 400cc ja siitä ylöspäin...Siis kyykkypyörällä matkustaminen ei käy käsiin ainakaan minulla, koska ilmavirta painaa yleensä kuskin rintaa, joka keventää painoa käsiltä pois ja totta tuo, että endurolla matkustaminen ottaa todellakin selän päälle.
- sherlock
OneBrownMouse kirjoitti:
Siis kyykkypyörällä matkustaminen ei käy käsiin ainakaan minulla, koska ilmavirta painaa yleensä kuskin rintaa, joka keventää painoa käsiltä pois ja totta tuo, että endurolla matkustaminen ottaa todellakin selän päälle.
meinasin lähinnä tommosta 60-80 vauhtia missä ei vielä ilmavirta ota kiinni niin kovin... kyllä motarilla ajaa ilosesti, ku on vauhtia sen verran että painaa tuuli jo vastaan. riippuu toki vähän kuskin painostakin, et missä vaiheessa rupee tuuli ottamaan kunnolla kiinni...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1724726- 123296
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471906Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6641837- 1161806
- 1371737
- 451485
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421