Ei tarjoilua

Hoksnokka

Tämä on varmasti väärä palsta, mutta kun ei ole KÄYTTÄYTYMINEN palstaa!
Olen vain avoppi, koska poikani ei ole kihloissa. Mottoni on aina ollut, että en vieraile lasteni luona, ellei minua pyydetä. tämä johtuu siitä, että oma äitini, niin paljon, kuin hänestä pidinkin, kävi luonani noin 3-5 kertaa päivässä. Mutta hän opetti meille lapsille käytöstavat, ja vieraanvaraisuuden. Kuka tuli, sille keitettiin aina kahvit. Samoin teki poikani asuessaan yksin, koska hän oli sen taas minulta perinyt.
Nyt hän asuu omakotitalossa morsiammensa kanssa. Minua pyydettiin heille töihin, olin koko päivän. Miniäehdokkaani ei edes kysynyt, olisinko juonut, tai syönyt jotain. Hän oli kovin nyrpeä, kun tuli töistä, ja huomautti pojalleni, että oletko käynyt kaupassa. Poikani yleensä tekee kaiken, ja tässä tapauksessa hänen olisi pitänyt kai laittaa neidille ruoka valmiiksi. Mutta hän tuli myös töistä, ja kiirehti kanssani pihatöihin.
En nyt yleistä, kaikki eivät toimi noin, mutta on aina kohteliasta kysyä, voisiko tarjota jotain. Itse laitan aina ruan, jos töistä on kysymys. Vaihtaisin tämän maisteri-ehdokkaan tyttöön, joka osaisi käytännön vuorovaikutuksen.

99

8935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avoimmuus

Onko sinulle helpompi tulla tänne moittimaan poikasi rakasta, kuin kysyä suoraan pojalta ja hänen valitultaan saiskos ruokaa?

Käytännön vuorovaikutusta voi opetella iäkkäämpänäkin, elinikäinen prosessihan se on.

• Ei rahvaanomainen

Tuntuisi todella nöyryyttävältä pyytää ruokaa, kyllä sivistyneen henkilön kuuluu osata sitä tarjota, varsinkin tulevalle anopilleen.

• kouluunkäyneet
        Ei rahvaanomainen kirjoitti:

Tuntuisi todella nöyryyttävältä pyytää ruokaa, kyllä sivistyneen henkilön kuuluu osata sitä tarjota, varsinkin tulevalle anopilleen.

ole sivistyneitä..valitettavasti

• cornwell-81
        Ei rahvaanomainen kirjoitti:

Jos minä olen anopin luona tai ihan missä vaan suht tutussa paikassa kylässä ja esim. kahvia ei ala kuulua, niin kuulkaas ihan reilusti avaan suuni, käytän kaunista ja sointuvaa ääntäni ja sanoa paukautan, että "eiköhän keitetä kahvit!" tai "missähän teillä on suodatinpussit ja kahvi, niin saadaan kaikki kupposelliset sumppia". Näillä lauseilla saa jutun juurta alulleen eikä kukaan kovin usein ole tiuskinut ettei nyt mitään kahvia juoda.

Tai hei... eikun pikkumaisuus kunniaan ja käytöstavat pöntöstä alas, niin saadaan sillälailla kaikille paha mieli. "Keitä akka itte kahvis" tai ööö... "kahviako tänne juomaan tulit". "Ei tää mikään seisovapöytä ole".

Tässä muutama esimerkki, käyttäkää ihan vapaasti, en ota tekijänoikeuspalkkiota. Kannattaa kokeilla erityisesti anoppeihin ja miniöihin.

• Osaamattomista miniöistä

Minä olen myös päättänyt olematta ns. vaivoiksi asti.
      Mitäs teet, kun epäkohdat tulevat jo eteisessä vastaan, jääkaapista puhumattakaan, siellä on yleensä vain valot. Mitään ei osata, eikä edes kiinnosta. Tämä neitokainen myös odottaa miehen olevan kokki.
      Nykynaisista suurin osa ei osaa laittaa ruokaa. Uusavuttomien kokkikerho olisi hyvä, jos kukaan edes osallistuisi. Luulen, että miniöiden avuttomuudesta syntyy pahat anopit!

• marmarimari

Voisit suositella sitä uusavuttomien kokkikerhoa pojallesi. On nimittäin hirveä häpeä, jos mies ei osaa laittaa ruokaa. Asialla ei todellakaan kannattaisi kehuskella. Se olisi ihan sama asia kuin ylpeillä siitä, että oma poika on kylän tyhmin.

Miniän nyrpeys voi muuten johtua joskus ihan vain väsymyksestä. Anopin voi olla vaikea ymmärtää, että työssä voi olla raskaitakin päiviä, jos on itse seissyt koko ikänsä nyrkin ja hellan välissä. Täytyy tosin myöntää, että minusta on taas vaikea ymmärtää, miten joku viitsii elämänsä hellan vierellä kuluttaa.

Mielenkiintoinen tuo olettamus, että nykynaisista suurin osa ei osaisi laittaa ruokaa. Miten niin ei osaisi? Onko osaamisen tae kokopäiväkokkaus miehelle?

Minä en jaksa enkä viitsi tehdä joka päivä ruokaa. Usein ostan työpaikkaruokalasta ruuan kotiinviemisiksikin, niin jää aikaa tehdä sitten jotain mukavampaa. Kouluttautuminen hyväpalkkaiseen ammattiin suo joskus tällaisia elämän pieniä ylellisyyksiä.

• Osaamattomista miniöistä
        marmarimari kirjoitti:

Voisit suositella sitä uusavuttomien kokkikerhoa pojallesi. On nimittäin hirveä häpeä, jos mies ei osaa laittaa ruokaa. Asialla ei todellakaan kannattaisi kehuskella. Se olisi ihan sama asia kuin ylpeillä siitä, että oma poika on kylän tyhmin.

Miniän nyrpeys voi muuten johtua joskus ihan vain väsymyksestä. Anopin voi olla vaikea ymmärtää, että työssä voi olla raskaitakin päiviä, jos on itse seissyt koko ikänsä nyrkin ja hellan välissä. Täytyy tosin myöntää, että minusta on taas vaikea ymmärtää, miten joku viitsii elämänsä hellan vierellä kuluttaa.

Mielenkiintoinen tuo olettamus, että nykynaisista suurin osa ei osaisi laittaa ruokaa. Miten niin ei osaisi? Onko osaamisen tae kokopäiväkokkaus miehelle?

Minä en jaksa enkä viitsi tehdä joka päivä ruokaa. Usein ostan työpaikkaruokalasta ruuan kotiinviemisiksikin, niin jää aikaa tehdä sitten jotain mukavampaa. Kouluttautuminen hyväpalkkaiseen ammattiin suo joskus tällaisia elämän pieniä ylellisyyksiä.

Se älähti, kehen kalikka kolahti. Kuulut itse myös uusavuttomien listalle.
        Taidat olla hellan ja nyrkin välissä, koska tuollaisia puhut.
        Meillä ruokaa laittavat, niin mieheni, kuin poikanikin. Silti odotan, että joskus näkisin myös miniän edes harjoittelevan ruoanlaittoa.

• Nimimerkki "Osaamattomista miniöistä" on hyvin koonnut viestiinsä pahan anopin/apen ainesosat.

Asia kiteytyy ilmaisuun: "Mitäs teet, kun epäkohdat tulevat jo eteisessä vastaan,..."
        Asiallinen anoppi/appi ei näe eikä huomaa moisia epäkohtia, niitä ei ole hänelle olemassakaan. Ne eivät ole epäkohtia vaan hänen jälkeläisensä ja miniänsä/vävynsä elämän ja elämäntavan valintaa. Puuttuessaan tähän elämäntavan valintaan anoppi/appi on "ns. vaivoiksi asti".

• marmarimari
        Osaamattomista miniöistä kirjoitti:

Meillä ruokaa laittavat, niin mieheni, kuin poikanikin. Silti odotan, että joskus näkisin myös miniän edes harjoittelevan ruoanlaittoa.

Teet kovin äkkinäisiä johtopäätöksiä muutaman rivin perusteella. Voin kertoa sinulle, että en kuulu uusavuttomien listalle. Mieheni sen sijaan kuuluu, joten tiedän kyllä, mitä se käytännössä on. Anoppinikin on kovin yritteliäs, mutta mikään ei tunnu oikein onnistuvan. Onko uusavuttomuutta se, että ei osaa vai se, että ei edes yritä?

Älä yleistä tätä kirjoitusta itseäsi koskevaksi. Sinä voit olla ihan loistava pakkaus ihmiseksi, mutta minun anoppini on lähinnä säälittävä. Elämäni kävisi kovin kuoppaiseksi, jos näkisin vaivaa siitä, miten ja mitä anoppini kotonaan tekee. En haluaisi elää päivääkään anoppini elämää. Enkä odota anopiltani yhtään mitään.

Jättäisit sinäkin odottamatta miniältäsi mitään, niin ei tulisi niitä pettymyksiä. Elämässä on muutenkin ihan paikallaan asettaa tavoitteita itselleen eikä muille.

Ruuanlaitto tuntuu vain niin monelle anopille olevan jonkunlainen sydänasia. Ihmettelen miksi? Joskus on ihan mukava kokata isommallekin porukalle (tiedäthän, kun ruoka oikein sulaa suussa...), mutta itselleni en siitä elämäntehtävää ottaisi. Eikä minun edes tarvitse ymmärtää, että jollekin ruuanlaitto on tosiaan suurinta ja tärkeintä, sillä jokaisen täytyy tehdä elämällään mitä osaa. Minä olen opetellut osaamaan vähän enemmän, jotta voin tehdä mitä haluan.

• en uusavuton
        Osaamattomista miniöistä kirjoitti:

En ole uusavuton ja voin sanoa laittavani huomattavasti parampaa ruokaa kuin anoppini. En kuitenkaan ymmärrä miksi anopit yhä katsovat, että miniän (tai vaimon) pitää hoitaa kotityöt ja tehdä ruoka. Nykyään naisilla on vähintään yhtä raskasta työssä kuin miehilläkin ja todennäköisesti raskaampaamkiin. Miettikää vain äidit mitä oma oikanne tekee kotinsa hyväksi!!

• ymmärrystä

Noilla nuorilla naisilla on se tasa-arvoajattelu mennyt vähän yli, sitä ajatellaan, että tasa-arvoa onse kun mies tekee kaikki perinteiseet naistenkin hommat. Eli itse ollaan nyt vain tasa-arvoisia ja teetätetään kaikki miehellä ja sen päälle sitten kukkoilaan anopeille ja appiukoille ja haistatellaan ja murjotetaan naama nurin jos uskaltautuvat poikansa luo kylään.

• Poikaparat

Tasa-arvot ovat todella tehneet kuperkeikan. Nuoret naiset pitävät vain juhlimisesta, itsensä laittamiseen menee se aika, mikä kuuluisi mennä taloustöihin.
        Aivan pelkään ettei vain meidän nuorikoille tule lapsi. Poikani sen varmaan joutuisi hoitamaan.

• ???

siis jos olet poikasi kanssa ollut pihahommissa niin eikö se ole poikasi tehtävä tarjota sinulle kahvia ja pullaa? Ja jos poikasi on päässyt miniääsi aikaisemmin töistä niin olisi se ollut häneltä ihan kiva ele käydä kaupassa.

• Hoksnokka

Poikani se aina kaupassa käykin, ja vielä tekee ruan. Nyt olisi ollut mielestäni miniän vuoro tehdä muutakin, kuin tulla sanomaan mitä haluaa ja mihin?
        Me olemme yrittäjäperhe, ja poikani on myös yrittäjä ja kaiken ylläpitäjä ja maksaja!

• Tyhmyys senkun tiivistyy

Niin, että sinunkin mielestäsi miehen vain aina pitää olla kohtelias. Ed.tapauksessa mies teki äitinsä kanssa hommia. Olisi se miniän planttu voinut tehdä voileivät jo edellisenä päivänä.

• kädetön
        Tyhmyys senkun tiivistyy kirjoitti:

Niin, että sinunkin mielestäsi miehen vain aina pitää olla kohtelias. Ed.tapauksessa mies teki äitinsä kanssa hommia. Olisi se miniän planttu voinut tehdä voileivät jo edellisenä päivänä.

mutta ois se voinut omalle äidilleen kahvit keittää kun kerran on niin mielettomän hyvin kasvatettu. Niin, mies teki äitinsä kanssa hommia mutta miniähän oli töissä! Ei sen mielestä varmaan ole mitenkään kiva tulla työpäivän jälkeen kotiin ja sitten mennä kauppaan että voi alkaa laittamaan anopille ruokaa.

• marmarimari
        Hoksnokka kirjoitti:

Poikani se aina kaupassa käykin, ja vielä tekee ruan. Nyt olisi ollut mielestäni miniän vuoro tehdä muutakin, kuin tulla sanomaan mitä haluaa ja mihin?
        Me olemme yrittäjäperhe, ja poikani on myös yrittäjä ja kaiken ylläpitäjä ja maksaja!

Siis kumman vaimo se miniäsi on, sinun vai poikasi?

Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, minkälainen työnjako siellä toisten perheessä ja kodissa on? SINÄKÖ siellä poikasi perheessä työvuoroja jaat?
        Tähän mennessä on käynyt jo kirkkaan selväksi, miksi miniäsi oli nyrpeä sinut nähdessään.

Keskityppä omaan elämääsi. Löydät varmasti tekemistä ja tavoitteita itsellesi. Luulisi yrittäjällä olevan muutakin tekemistä kuin sorkkia toisten perheiden elämää. Vai joutuuko se poikasi tekemään siellä sinun yrityksessäsi kaiken, jotta sinulle jää aikaa sählätä pojan yksityiselämässä?

Miksi ihmeessä muuten miniäsi joutuu käymään töissä, jos poikasi ylläpitää ja maksaa kaiken? Eihän silloin enää ainakaan rahan vuoksi tarvitse kotiorjan töissä käydä.

Selvennyksesi sinullekin, että päätelmäsi ovat ristiriitaisia ja epäjohdonmukaisia tai sitten et osaa kirjoittaa. Miniäsi käyttäytyy huonosti, kun poikasi ei tarjoa sinulle ruokaa. Poikasi käy aina kaupassa, mutta jääkaapissa ei ole kuitenkaan mitään. Poikasi tekee aina ruuankin, mutta sitä ei sitten ole, kun sinulla olisi nälkä. Miniä vain on, vaikka tuli juuri töistä. Tuolla ajattelutavalla varustettuna juoksevat eteenpäin vain ravihevoset, joilla on silmälaput silmillä.

• kontrolli
        Hoksnokka kirjoitti:

Tarkkaan tiedän poikasi perheen työn jaon: Taidat olla varsinainen kyylä!

• Nuori nainen
        Hoksnokka kirjoitti:

hänet(miniän),et sinä. Sama kun joku kyseenalaistas sinunkin olemassaoloasi! Jokainen on oma erilainen yksilönsä,ketään ei voi muuttaa,pitäisi vain yrittää hyväksyä myös ympärillä olevat ihmiset eikä aina tuijottaa omaan napaan. Ei sinustakaan välttämättä pidetä,toiset on vaan niin fiksuja ettei sano sitä ääneen. Oikeasti,pitäs osata kattoo asiaa myös tältä kantilta!!

• siitä kyse
        marmarimari kirjoitti:

Siis kumman vaimo se miniäsi on, sinun vai poikasi?

Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, minkälainen työnjako siellä toisten perheessä ja kodissa on? SINÄKÖ siellä poikasi perheessä työvuoroja jaat?
        Tähän mennessä on käynyt jo kirkkaan selväksi, miksi miniäsi oli nyrpeä sinut nähdessään.

Keskityppä omaan elämääsi. Löydät varmasti tekemistä ja tavoitteita itsellesi. Luulisi yrittäjällä olevan muutakin tekemistä kuin sorkkia toisten perheiden elämää. Vai joutuuko se poikasi tekemään siellä sinun yrityksessäsi kaiken, jotta sinulle jää aikaa sählätä pojan yksityiselämässä?

Miksi ihmeessä muuten miniäsi joutuu käymään töissä, jos poikasi ylläpitää ja maksaa kaiken? Eihän silloin enää ainakaan rahan vuoksi tarvitse kotiorjan töissä käydä.

Selvennyksesi sinullekin, että päätelmäsi ovat ristiriitaisia ja epäjohdonmukaisia tai sitten et osaa kirjoittaa. Miniäsi käyttäytyy huonosti, kun poikasi ei tarjoa sinulle ruokaa. Poikasi käy aina kaupassa, mutta jääkaapissa ei ole kuitenkaan mitään. Poikasi tekee aina ruuankin, mutta sitä ei sitten ole, kun sinulla olisi nälkä. Miniä vain on, vaikka tuli juuri töistä. Tuolla ajattelutavalla varustettuna juoksevat eteenpäin vain ravihevoset, joilla on silmälaput silmillä.

Osaisinpa itsekin kirjoittaa noin nasevasti.
        ROTFLMAO! Piristyin kerta kaikkiaan, vaikka podenkin juuri flunssaa ym.

• nainen kaupungista

herranpieksut sentään, kun ei edes kahvia keitetty ;) No on sullakin ongelmat...

Etkö tajua, että poikasi ja sen nainen elävät sennäköistä elämää kun haluavat. Ehkä he haluavat pitää tuota linjaa, en tiedä. Mutta todennäkösempää on mun mielestä, että niinku sanoit a) avokki tuli juuri töistä ja oli väsyksissä b) avokki ryhtyi heti pihatöihin kanssasi vaikka oli juuri tullu töistä (eli ahkera mimmi..eikä varmaan viittiny antaa sun odotella turhia vaan heti töihin eli kohteliais mimmi).

Ja eihän se poikaskaan alannu kahvin keittoon. Yhtä hyvin hänki olis voinu sen tehdä..Eli pojassasi on yhtä paljon syytä kuin miniässäsi. Ja nimenomaan sinun poijallesihan se kahvinkeitto ja vieraanvaraisuus on opetettu. Ehkä tytön perheessä on käyty auttamassa, ja kahville vaikka pyydetty sitten jälkikäteen...tai kiitollisuus on osoitettu muilla tavoin. Nuoripari yhditää sekä naisen että miehen "perimät" tavat yhteen..yhtä paljon siis on oikeus käytää vaikka naisen tapaa tässä kohdin. Ja varmasti he keksivät vielä tukun uusia yhteisiä tapoja hoitaa asioita (omalla tavallaan).

Kuulostat vähän siltä, että hakemalla haet virheitä...entäs mitä sitten teet kun nuorelle parille alkaa tulla "oikeita" ongelmia eteen, vaikka sairastumisia, lapsetomuutta, työpaikan menetyksiä?

Ja voit unohtaa ne neuvot että teet päinvastoin kun oliko se äitisi vai anoppisi teki sulle. Laitat niin vain sukupolvilta perityt mallit kiertoon. Eli mieti vaan ihan neutraalisti ja järjellä, mikä on tilanne sielä teillä ja miten on paras toimia.

Ja voithan vaikka seuraavalla kerralla kun käyt auttamassa nuorenparin kotona, viedä vaikka kahvipullat tuliaisina niin varmaankin he keittävät kahvit, ja varmaankin hoksaavat että kahvinkeitto ikäänkuin "on paikallaan" siinä tilanteessa.

• onneksi ei koskaan miniää

Taisi olla sulle arka aihe, kun noin kantaa otit. Tutuillani on sinun kaltaisiasi miniöitä, perse penkkin ja rööki huuleen. Mies tehköön kaiken, silloin olet varmaan onnesi kukkuloilla.

• nainen kaupungista
        onneksi ei koskaan miniää kirjoitti:

Taisi olla sulle arka aihe, kun noin kantaa otit. Tutuillani on sinun kaltaisiasi miniöitä, perse penkkin ja rööki huuleen. Mies tehköön kaiken, silloin olet varmaan onnesi kukkuloilla.

miehen tekemisistä muuta kuin sen, että kahvin olisi voinu keittää mies tai nainen.

Sitä ei pidä tulkita niin että nainen heittää pränsä penkkiin ja sytyttää sätkän.

Itse näet pidän arvossa perinteistä jakoa naisten ja miesten töihin, kunhan ei mennä nipottavuuksiin asti sen kanssa.

• nainen kaupungista

tästä lähin jätetä anopin ja appiukon mielipiteet omaan arvoonsa!

Se on muutenkin vaan jäänne entisiltä ajoilta, että on elettävä anopin ja appiukon "silmien alla". Nykyään ei ole enää mikään pakko. Toimeentulo tms. ei ole este. Ja toiselle puolelle maatakin voi muuttaa jos haluttaa.

Ja vois sen anopit ja appiukotkin tajuta vihdoin, ettei eletä enää sitä aikaa että oli must hengailla yhdessä.

Ne on noi henkilökemiat josta se on kiinni tänäpäivänä. Ja ihan miniän kemioista anoppia kohtaan, kuin myös anopin kemioista miniää kohtaan.

Yhden anopin kanssa taistelin jo ja hän voitti. Eli uhrasin parisuhteeni hänen kettuilujen takiaan...Vai oliko sittenkin oman mielenterveyteni takia.

Voitte olla varmoja, että toista kertaa näin ei käy, vaan olen oppinut viittaamaan kintaalla tälläisille asioille. Jos ei tulla toimeen, niin minkäs sille mahdat..ei kukaan halua elää epäsovussa...ei se miniäkään ;) Että ovi on tossa jos näyttää siltä ettei tulla toimeen.

• Ei väkisin

Eihän tämä kyseinen rouva poikansa huushollin tupannut, hänet pyydettiin.

• nainen kaupungista
        Ei väkisin kirjoitti:

Eihän tämä kyseinen rouva poikansa huushollin tupannut, hänet pyydettiin.

Liippaa mun mielestä tarpeeksi läheltä ap:n tekstiä kuitenkin.

• 27 v nainen

Harmistuit ihan aiheesta. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että vieraalle on kohteliasta tarjota jotakin syötävää, varsinkin jos hän on tullut vielä varta vasten työreissulle. Silloinhan olisi fiksua laittaa vaikka päivällinen.

Mieleni tulee mieheni sisko, jonka sanavarastoon ei kuulu sanat "Tervetuloa", "Kiitos", "Voisinko" tai "Anteeksi". Sen sijaan aina ollaan ottamassa ja pyytämässä apua, kun heille itselleen sopii. Kun muutimme mieheni kanssa 2 vuotta sitten tänne pk-seudulle - täällä miehen sisko perheineen asuu - hän soitti meille paria päivää ennen muuttoa, josko mieheni voisi mennä heille avuksi. Ei tullut mieleenkään kysyä, tarvisimmeko me mahdollisesti muuttoapua. Onneksi monien sattumien summana ei tarvitse olla enää tekemisissä bitchin kanssa.

• Ap on provo tai dille

Olet aivan oikeassa siinä, että on epäkohteliasta olla tarjoamatta vieraalle kahvia tai ruokaa tms.

Minusta sinä et nyt näe metsää puilta. Kehut poikaasi: on oppinut sinulta vieraanvaraisuuden ja tekee kotonaan kaiken. Kirjoituksesi perusteella sinun poikasi ei ollut lainkaan vieraanvarainen, ei tarjonnut sinulle hiukopalaa eikä edes kahvia, eikä sen puoleen ollut käynyt kaupassakaan. Mitä se sinun poikasi sitten tekee, jos mikään edellä mainitusta ei kuulu siihen kaikkeen?

Arvailin itsekseni, että mikähän mahtoi olla syynä miniäsi nyrpeyteen. Olitteko miniän kanssa sopinut, että menet sinne puutarhahommiin? Olitteko sopineet, että menet hommiin silloin, kun miniäsi ei ole edes kotona?

Paha se on miniän tarjoilla sinulle mitään, jos ei ole edes kotona.

Miten miniän nyrpeys ilmeni? Oliko kulmat rutussa? Sanoiko jotain nyrpeäksi tulkittavaa? Oliko pahalla tuulella?

Kyllä minä uskon, että miniä on ollut nyrpeä, mutta ihminen harvoin on ihan syyttä nyrpeä. Minäkin olen usein anopin läsnäollessa ollut pahalla tuulella ja joskus jopa raivon partaalla.

Mitäpä, jos pariskunta oli sopinut, että mies käy kaupassa, kun on miehen äitikin tulossa. Mies ei sitten käynytkään ja miniää ketutti ja hävetti, kun mies ei ollut tajunnut tarjota äidilleen mitään - ja eihän ollut mistä tarjota?

Minä olisin kyllä varmasti nyrpeä, mutta en anopilleni vaan törkeästi käyttäytyvälle miehelle. Mutta mies voi huoletonna olla äitiään kohtaan välinpitämätön ja unohtaa ihan perusvieraanvaraisuuden, koska tietää, että äidin varaukseton ja puolueellinen ihailu kestää ja syy kaikesta päätyy joka tapauksessa avovaimon niskaan.

Näinhän se menee.

Näkisitpä mieheni, kun anoppini on kylässä. Siinä silmä lepää touhukasta miestäni katsellessa. Kun anoppi lähtee, alkaa arki ja mies lysähtää sohvalle. Ei ole enää mitään tarvetta esittää.

PS. Meillä mies tosiaan laittaa ruokaa. Minun aikani kuluu lasten hoidossa, opiskelussa, töitä tehdessä, remontteja tehdessä ja talonmiehenä toimiessa. Jätin ruuanlaiton miehelleni, koska oletan, että aikuinen mies voisi sentään jotain tehdä, ja annoin aloittaa vaatimattomista töistä. Remonttia en miehen edes antaisi opetella, koska tulee halvemmaksi polttaa ne kananmunat pohjaan kuin tärvätä kalliit tapetit.

• aika oppia anoppien

pysymään pois lastensa perheiden luota, pyydetään tai ei. ei näille miniöille mikään ole hyvin kuitenkaan.
        Jos hyvää hyvyyttään menee pihatöihin, pyydettäessä,
        eikä edes kahvitilkkasta saa , vaan kärttyisen miniän niskoilleen, niin minä ainakin häipyisin kotiini kahville, enkä enää auttamaan lähtisi.
        jos nykyminiä on niin surkea että työ on ainoa jonka jaksaa tehdä, niin parempi olisi olla yksin. Minun on aina pitänyt ansiotyöni ohessa hoitaa perheeni, vanhempieni talous monta vuotta, ja vielä toimittaa joidenkin naapureidenkin kauppa-asiat työmatkallani. (minulla auto, heillä ei).

• marmarimari
        aika oppia anoppien kirjoitti:

pysymään pois lastensa perheiden luota, pyydetään tai ei. ei näille miniöille mikään ole hyvin kuitenkaan.
        Jos hyvää hyvyyttään menee pihatöihin, pyydettäessä,
        eikä edes kahvitilkkasta saa , vaan kärttyisen miniän niskoilleen, niin minä ainakin häipyisin kotiini kahville, enkä enää auttamaan lähtisi.
        jos nykyminiä on niin surkea että työ on ainoa jonka jaksaa tehdä, niin parempi olisi olla yksin. Minun on aina pitänyt ansiotyöni ohessa hoitaa perheeni, vanhempieni talous monta vuotta, ja vielä toimittaa joidenkin naapureidenkin kauppa-asiat työmatkallani. (minulla auto, heillä ei).

Juu, kannattaa anoppien mennä mieluummin vaikka parhaan ystävänsä luokse kylään. Siellä sentään tarjotaan kahvit vaikka ei oltaisi kotonakaan.

Nykyminiä tekee ihan yhtä paljon töitä kuin se entinenkin miniä. Minulla on tapana kunnioittaa vieraita muun muassa siten, että en tee kotitöitä silloin, kun vieraat ovat paikalla. En edes vihjaise vieraille, että olin suunnitellut kyllä tehdä jotain ihan muuta ja aikakin on vähän kortilla arkipäivinä. Ei, vaan laitan tyynesti kahvit ja pullat pöytään ja seurustelen vieraiden kanssa. Myös anoppini kanssa.

Vieraista anoppini on kylläkin ainoa laatuaan. Hän levittelee sukulaisille minusta sellaista tietoa, että minä vain istuskelen kahvipöydässä ja syön hänen poikansa maksamaa pullaa. Kaikki muut vieraat ovat ymmärtäneet, että vieraiden aikana seurustellaan vieraiden kanssa.

Eikö siinä anopilla ole jo silmien ja aivojen yhteistoiminnassa jotain pahasti vialla?

• Pojan äiti

kahvinkeitto appivanhemmille ei ole tuttavapiirissäni monellekaan miniälle kovin tärkeä asia. Anopit, siis kyseessäolevat, kyllä järjestävät tarjoilut alta aikayksikön nuorenparin ja lastenlasten tullessa kylään.

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että samanlaisia on omissakin tyttärissä aivan tasavertaisesti.
      Uskon kylläkin, että useimmissa tapauksissa nuoret ihmiset eivät tule sitä edes ajatelleeksi.

Olemme hoitaneet vuosia säännöllisen epäsäännöllisesti lapsenlapsiamme ja auttaneet paljon muissakin töissä. Aluksi miniä jätti meille muutaman kerran syötävää. Minun mielestäni sellainen olisi kuitenkin tullut hänelle liian raskaaksi, vaikka hän on ammattilainen. Ruoanlaitto työssä ja omalle perheelle on kyllä kenelle tahansa ihan tarpeeksi.
      Sanoin, että tuomme oman ruokamme mukanamme joka kerta. Niin olemme tehneet jo vuosikaudet.
      Emme ole myöskään koskaan edes halunneet mitään palkkaa avustamme ja mielestäni meillä on kyllä myös paremmin varaa kustantaa ruokamme. En halua rasittaa poikamme perhettä ainaisella miettimisellä mitä meille laitettaisiin ruoaksi, enkä myöskään kustannuksilla. Ei se minulle ole ollut mikään ongelma, päinvastoin.
      Kahvit kuitenkin keitämme itse heidän kahvistaan. En yksinkertaisesti viitsi kuljettaa kahvia mukanani kaiken muun lisäksi.

Yleisesti ottaen sekä tyttäret, että miniät, mikseivät pojat ja vävytkin, voisivat kuitenkin kiinnittää vähän enemmän huomiota tähän kahvinkeittoon. Se ei olisi kovin suuri juttu, mutta kohteliaana ja ystävällisenä eleenä se, kiitoksen lisäksi, saisi auttajalle hyvän mielen.

• Vanhanajan kasvatti

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ensisijaisesti tällaiset kavinkeitot ja tarjoilut ovat emännän puuhia.
        Jos miniä ei osaa näitä perusjuttuja, syy löytyy hänen omasta kotikasvatuksestaan.
        Ilmeisesti äitikään ei laita mitään, vaan odottaa miehensä tekevän.
        Käytösmallit opitaan kotoa hyvin pitkälti.

• M:K:

Kuuluu kyllä alkeellisimpiinkin käytöstapoihin, tarjota edes kahvit, vaikka olis sitten anoppikin kyseessä, tai vaikka isäntäväestä toinen olis suuttunut toisellensa.

Kahvinkeitto olis kuulunut pojalle tai tytölle, tilanteesta riipuen, ehkä sille, joka paremmin kerkes.

• Panin merkille....

...että poikasi keitti aina kahvit, kun asui yksin.
      Onko hän nyt niin vihtori, ettei enää uskalla kahvia keittää, kun äiti tulee?

Toisaalta olet aivan oikeassa. Jos pyydetään joku apuun, niin hänet pidetään hyvässä ruuassa ja juomassa. Talkooväki on vapaaehtoista työvoimaa.
      Hölmöä on olla tympeä ilmaiselle auttajalle.

Jos sinulla on hyvät välit poikaasai, sano hänelle, että puhuu vaimokkeen kanssa asiat halki. Jos vaimoke ei halua sinua apuun, sanokoon sen suoraan. Poikasi ei sitten enää pyydä sinua apuun.

Ei siinä vielä ole suurta eripuraa. On vain eri asenteet. Ottakaa ne huomioon.

• Hoksnokka

Sinäpä sen huomasit. Ennen poikakin tarjoili, kahvia kaikille, vaan seura on tehnyt kaltaisekseen. Olen myös huomannut, että tytön kotona isä on täysin tossun alla. Hyvän opin saaneena tyttö pyrkii samaan.
        Luulot pois ja sulho tossun alle. Yliote on saatava, se juuri on se pyrkimys.

• aikuinen nainen
        Hoksnokka kirjoitti:

Sinäpä sen huomasit. Ennen poikakin tarjoili, kahvia kaikille, vaan seura on tehnyt kaltaisekseen. Olen myös huomannut, että tytön kotona isä on täysin tossun alla. Hyvän opin saaneena tyttö pyrkii samaan.
        Luulot pois ja sulho tossun alle. Yliote on saatava, se juuri on se pyrkimys.

Jos miniäsi nyt sitten saa sen haluamansa yliotteen, menetätkö sinä omasi?

• monilahjakkuus

"Samoin teki poikani asuessaan yksin, koska hän oli sen taas minulta perinyt."
      Opiskelusta on nykymaailmassa ehkä enemmän hyötyä. Ihanko perinyt?

• Miniä vm.65

Olen todella hämmästynyt luettuani alkuperäisen kirjoituksen ja vastaukset. Onko Suomessa todella näin paljon naisia, jotka vielä pitävät kotitöitä naisen hommina? Jopa jotkut nuoret naiset ovat sitä mieltä, että nainen ei ole kelpo edes vaimoksi, jos ei valmista anopilleen ateriaa.

Miniäsi on akateemisesti koulutettu, joten oletettavasti hän tekee pitkää työpäivää. Olisin kyllä itse todella kummissani, jos tulisin mieheni jälkeen töistä eikä hän olisi käynyt kaupassa. Miten sinua muuten pyydettiin pojallesi töihin? Omasta kokemuksestani voin sanoa, että oma äitini käy meillä muutaman kuukauden välein ja tekee silloin myös kotitöitä. Jotenkin äitini vierailut rupesivat ottamaan anoppiani aivoon ja hän tyrkytti itseään meille milloin lapsen vahdiksi, milloin muuten vain auttamaan. Lopulta sanoin miehelleni, että pyydä vanhempasi lastenhoitoavuksi, kun olin lähdössä työmatkalle. Oletin siis, että anoppi tulisi kiljuen, koska hän oli usein mainostanut, että mielelläänhän hekin tulisivat. No niin tulivat, mutta jälkipuheiden sijasta olisin mieluummin maksanut ulkopuoliselle hoitajalle. Anoppi oli kertonut mieheni veljen vaimolle, kuinka en tarpeeksi kiitellyt hänen avustaan (Eikö ne lapset muuten ole hänen poikansakin lapsia?) ja kuinka hän oli meillä raatanut (olin nimen omaan kieltänyt raatamasta ja pyytänyt häntä keskittymään lapsiin). Valmiiksi hankkimani ruoka ei tietenkään kelvannut vaan anoppi osti parissa päivässä jääkaappiin ruokaa, jota sitten nakkelin vanhentuneena pois. Joten asioilla on aina toinenkin puoli.

Minä ainakin elän täysin erillään (400 km) anopistani. Olen akateemisesti koulutettu, tienaan reilut kolme tonnia nettona kuussa, enkä ole mielestäni mitenkään selitysvelvollinen anopille kodinhoitotavoistani. Osaan laittaa ruokaa, miehenikin osaa, mutten silti pidä minään hyvän vaimon mittana sitä, että joka päivä päivällispöydässä on itse valmistettua ruokaa. Jos mieheni kutsuu vanhempansa meille, oletan hänen huolehtivan ruuan pöytään heille, jos olen pitempään töissä.

Nykymiehille (myös niille teidän rakkaille pojillenne) on ihan eri asiat tärkeitä kuin anopit luulee. En edes haluaisi asua yhdessä miehen kanssa, joka olettaisi minun tekevän kotityöt kymmentuntisen kotoa poissaoloni lisäksi. Mieheni haluaa tasaveroinen kumppanin, joka mieluummin pitää itsestään huolta kuin kokkaa hänen äidilleen ruokaa. Koska nykyperheissä molemmat käyvät töissä ja myös naiset tekevät vaativaa työtä, kotitöistä yritetään selvitä mahdollisimman vähällä. Jos on rahaa, apua saa valmisruokien ja siivousavun muodossa. Elämäkin on paljon miellyttävämpää, kun ei tarvitse vähäisiä iltatunteja tai lauantaipäivää leikkiä marttyyriä ja puunata paikkoja, vaan voi viettää laatuaikaa yhdessä perheen kanssa.

Minä ainakin tienaan reilusti yli puolet perheemme rahoista eikä ne ansiot ilmaiseksi tule. Minusta olisi tosi outoa, jos sen lisäksi olisin vielä joku anopin hovipalvelija. Meillä on muuten myös tuttavia, jotka saattavat pöllähtää yllättäen kylään ja ovat ihan tyytyväisiä seurastamme, vaikkemme mitään tarjoaisikaan. Minun paras ystävättäreni ei osaa laittaa ruokaa lainkaan, mutta hänen lapsensa ovat kyllä terveitä teini-ikäisiä ja erittäin mukavia ja aktiivisia lapsia. Kun menen heille kylään, en edes odota mitään erityisempiä tarjoiluja (seura on tärkeämpää) ja tilanteen tietäen saatan hakea leipomosta jotain suolaista viemisiksi. Joten maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin ruuanlaitto ja ruuanlaitoin voi nykyään korvata ostamalla valmista tai puolivalmista.

Voin vakuuttaa, että olit miniästäsi mitä mieltä tahansa, poikasi tekee lopulta valinnan ja et todennäköisesti pääsee miniästäsi eroon. Pojastasi voit kyllä päästä, jos et osaa kohdella miniääsi kuten aikuista vierasta ihmistä kohdellaan.

• nohnoh

Alkuperäiseen tekstiin nähden teit akateemisen, pitkän selvityksen niinkin vaikeasta aiheesta kuin KAHVINKEITTO VIERAALLE.
        Tänä yltäkylläisyyden aikana, kun anoppi tulee talkoopuuhiin, niin kahvikupposen tarjoamisesta käydään tällainen mekkala!
        Anoppi ON vieras siinä missä muutkin vierailijat.
        Sanon näin sekä miniän että anopin ominaisuudessa.
        Hullua sotkea naisten tasa-arvoisuuden ongelmat moiseen.
        Eihän meidän tarvitse lähteä hakemaan kahvinkeittoon tarvittavaa vettä kilometrin päästä 40 asteen helteellä kuivaa savannia pitkin.
        On vaivatonta liruttaa kraanasta vesi, panna porot suodattimeen ja antaa keittimeen hoitaa loput.
        HALOO! NAISET!

• Miniä vm. 65
        nohnoh kirjoitti:

Alkuperäiseen tekstiin nähden teit akateemisen, pitkän selvityksen niinkin vaikeasta aiheesta kuin KAHVINKEITTO VIERAALLE.
        Tänä yltäkylläisyyden aikana, kun anoppi tulee talkoopuuhiin, niin kahvikupposen tarjoamisesta käydään tällainen mekkala!
        Anoppi ON vieras siinä missä muutkin vierailijat.
        Sanon näin sekä miniän että anopin ominaisuudessa.
        Hullua sotkea naisten tasa-arvoisuuden ongelmat moiseen.
        Eihän meidän tarvitse lähteä hakemaan kahvinkeittoon tarvittavaa vettä kilometrin päästä 40 asteen helteellä kuivaa savannia pitkin.
        On vaivatonta liruttaa kraanasta vesi, panna porot suodattimeen ja antaa keittimeen hoitaa loput.
        HALOO! NAISET!

Kysehän oli nimenomaan naisten ja miesten työnjaosta kotona eikä suinkaan pelkästä kahvinkeitosta. Akuperäinen myös toivoi pojan vaihtavan vaimoa, joten ei se nyt ihan pikku juttu ole. Alkuperäinen syyllisti nimenomaan miniää tarjoilujen puutteesta eikä poikaansa, joka sentään oli tullut aiemmin kotiin. Anoppi haluaa miniän toimivan saman käytösmallin mukaisesti kuin hänen kotonaan on toimittu. Jos kyse olisi pelkästä kahvista, anoppi olisi varmaan voinut keittää sen itsekin. Jos oma anoppini on meillä koko päivän ja talon väki on sen päivän töissä, hän keittää kahvit kyllä ihan itse.

Mielestäni asian ydin on siinä, että jotkut anopit eivät kestä sitä, että poika valitsee aivan eri tyyppisen naisen kuin anoppi on. Poika tällä tavoin ikään kuin osoittaa äidilleen (siis äidin mielestä), että äidin tarjoama koti ei ollutkaan pojan mielestä hyvä. Kypsät omaa elämäänsä elävät anopit taas porskuttavat eteenpäin poikiensa avioliitoista ja -eroista huolimatta ja ovat miniänsä kanssa tasan niin hyvissä väleissä kuin täysin ventovieraan ihmisen kanssa ollaan. Kypsät anopit eivät edes yritä mennä poikansa ja miniän väliin, koska pojan onni on heille tärkeämpää kuin oma ja miniän suhde. Mielestäni kenenkään ei pitäisi sanoa edes leikillään, että toivosi pojan vaihtavan vaimoaan. Sillähän osoittaa vain oman henkisen pienuutensa, koska ei kestä sitä, että poika on alkanut elämään omaa elämäänsä.

• kantsii lukea
        Miniä vm. 65 kirjoitti:

Kysehän oli nimenomaan naisten ja miesten työnjaosta kotona eikä suinkaan pelkästä kahvinkeitosta. Akuperäinen myös toivoi pojan vaihtavan vaimoa, joten ei se nyt ihan pikku juttu ole. Alkuperäinen syyllisti nimenomaan miniää tarjoilujen puutteesta eikä poikaansa, joka sentään oli tullut aiemmin kotiin. Anoppi haluaa miniän toimivan saman käytösmallin mukaisesti kuin hänen kotonaan on toimittu. Jos kyse olisi pelkästä kahvista, anoppi olisi varmaan voinut keittää sen itsekin. Jos oma anoppini on meillä koko päivän ja talon väki on sen päivän töissä, hän keittää kahvit kyllä ihan itse.

Mielestäni asian ydin on siinä, että jotkut anopit eivät kestä sitä, että poika valitsee aivan eri tyyppisen naisen kuin anoppi on. Poika tällä tavoin ikään kuin osoittaa äidilleen (siis äidin mielestä), että äidin tarjoama koti ei ollutkaan pojan mielestä hyvä. Kypsät omaa elämäänsä elävät anopit taas porskuttavat eteenpäin poikiensa avioliitoista ja -eroista huolimatta ja ovat miniänsä kanssa tasan niin hyvissä väleissä kuin täysin ventovieraan ihmisen kanssa ollaan. Kypsät anopit eivät edes yritä mennä poikansa ja miniän väliin, koska pojan onni on heille tärkeämpää kuin oma ja miniän suhde. Mielestäni kenenkään ei pitäisi sanoa edes leikillään, että toivosi pojan vaihtavan vaimoaan. Sillähän osoittaa vain oman henkisen pienuutensa, koska ei kestä sitä, että poika on alkanut elämään omaa elämäänsä.

Olisipa useammin tällaisia selvänäköisiä kirjoituksia.

• 14-vuotiaalta

En oo anoppi tai miniä , mutta mun milestä kyllä on kohteliasta kysyä jos tulee vieras kuka tahansa meille että saisiko olla jotain? Siis haluisitko että keitän sulle kahvia, teetä tai sitte juotko mehua? Näin mut on ainakin kasvatettu ja siitä tulee kiva mieli sille toiselle osapuolelle.

• Voi teitä naisia

Edellinen kirjoittaja, vasta 14 vuotias piti kahvinkeittoa luontevana eleenä. Hyväkäytöksinen nuori, saanut varmasti kotoa hyvän kasvatuksen. Kun taas jotkut akateemiset saavat kahvinkeitosta, niin monimutkaisen asian, että eksyvät jo aiheesta.

• Sori vaan

Sori vaan, mutta ajattelet kyllä ihan ikäisesi tavoin. Mietipä tuota kirjoitustasi sitten, kun olet itse töissä ja sinun pitäisi tulla kesken päivän poikaystäväsi äidille kahvia keittämään. Jos olisit ymmärtänyt lukemaasi (kannattaa muuten ihan koulunkin takia harjoitella), kirjoituksesta kävi ilmi, että kyseessä ei ollut ihan normaali vierailu, jolloin isäntäväki oli paikalla vierailun ajan.

• niin,
        Sori vaan kirjoitti:

Sori vaan, mutta ajattelet kyllä ihan ikäisesi tavoin. Mietipä tuota kirjoitustasi sitten, kun olet itse töissä ja sinun pitäisi tulla kesken päivän poikaystäväsi äidille kahvia keittämään. Jos olisit ymmärtänyt lukemaasi (kannattaa muuten ihan koulunkin takia harjoitella), kirjoituksesta kävi ilmi, että kyseessä ei ollut ihan normaali vierailu, jolloin isäntäväki oli paikalla vierailun ajan.

ja jospa anoppi olisi ollut omatoiminen ja keittänyt kahvinsa itse, riehuisi tällä palstalla taas kerran keskustelu siitä, kuinka anoppi käy tonkimassa kaappeja. Niin tai näin, ikinä ei kohdin.

• vai mistä johtuu
        Voi teitä naisia kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja, vasta 14 vuotias piti kahvinkeittoa luontevana eleenä. Hyväkäytöksinen nuori, saanut varmasti kotoa hyvän kasvatuksen. Kun taas jotkut akateemiset saavat kahvinkeitosta, niin monimutkaisen asian, että eksyvät jo aiheesta.

ettei hän kykene edes keittämään kahvia? Vaikka tuli aikaisemmin kotiin?

Nimim. haluu tietää.

• heh heh

Poikani yleensä tekee kaiken, ja tässä tapauksessa hänen olisi pitänyt kai laittaa neidille ruoka valmiiksi.

Et sinä yhden päivän perusteella tiedä yhtään mitään pariskunnan elämäntavoista ja kotityön jakamisesta. Vai kyyläätkö tontin rajalla, myös poikasi tietämättä?

Ainahan sitä näytetään parempaa poskea, kun omainen on lähellä, että pitäisi puolia jatkossakin. Veri on vettä sakeampaa.

• sivusta seuraillut

Nykyjään on muotia, että miehet paneutuvat ruuan laittoon. Sekä poikani etä vävyni tekevät ruuat perheilleen.
        Ehkä kaasugrillien yleistyminen aloitti buumin, grillaus kun yleensä on ollut miesten mieleistä hommaa. Taito on sitten kasvanut ihan keittiön hellan ääreen.
        Poika ja vävy keskustelevat mausteista, itämaisista ruuista, terveellisyydestä jne.
        Menevinä ihmisinä perheet myös syövät ulkona, käyvät lomamatkoilla kauempanakin kuin Virossa ja saavat vaikutteita muualta.

Kateeksi käy. Mein isäntä se tyytyy tekemään läskisoosia, jos keittiöön eksyy.

• Vääpelin morsian

Vaihda nyt ihmeessä ja nopeasti se maisteriehdokas mieleisekseksi. Mene ja lue pojallesi lakia: sinä et ota sellaisia morsiamia, joista minä en pidä.

Tee se niin, että asia tulee kerralla selväksi. Näin vakavasta asiasta ei jaaritella, vaan nostat kissan oikein kunnolla pöydälle.

Kerro pojallesi, että seuraavan miniäehdokkaan tulee olla nimenomaan sinulle sopiva. Jos poika ei tästä pidä, ei voi mitään, sillä tärkeintä on sinun onnesi ja sinun mielipiteesi.

Poikasi ei ehkä heti ymmärrä omaa parastaan, mutta kyllä hän siitä tokenee. Ota poika vaikka kotiin takaisin asumaan kunnes oppii tietämään, mikä tässä elämässä on tärkeintä. Poikasi on selvästi kyvytön elämään omillaan ja aivan selvästi jälkeenjäänyt mitä tulee parisuhteeseen. Poikasi tarvitsee juuri sinulta, omalta äidiltään, nyt erityistä tukea.

Älä missään nimessä anna pojallesi siellä teidän yrityksessännekään kovin vastuullisia tehtäviä, ettei mene yrityksenkin asiat sekaisin. Laitat sellaisiin vähän vaatimattomampiin hommiin, kuten vaikkapa viemään roskia tai nuolemaan postimerkkejä kirjekuoriin. Ajattelutoiminnot eivät sovi noin typerälle pojalle, joka ei osaa edes valita puolisoaan oikein.

Painota pojallesi, että jos poikasi ei tottele ohjeitasi, siitä seuraa rangaistus. Käyt joko tekemässä miniän elämästä helvetin tai tuhoat pojan mahdollisuudet täysipainoiseen elämään. Kyllä luulisi pojan oppivan.

Tänne kirjoittelemalla eivät asiat parane, vaan sinun on ryhdyttävä tuumasta toimeen. Olet oman onnesi seppä, oman elämäsi sankari, joten pistä tuulemaan!

• vanha sananparsi

"Älä yllytä hullua." :/ :D

• Reettaliisa
        vanha sananparsi kirjoitti:

"Älä yllytä hullua." :/ :D

Ei saisi yllyttää, mutta on se sille morsiamellekin parempi, että suvun pimeä puoli paljastuu nyt, eikä liian myöhään.

• Ajattelija ei Havukka-ahon ...

Nimimerkkisi viittaa nopeaan älyyn. Oletko tullut ajatelleeksi, että jos et saa talossa kahvia, et ehkä ole toivottu vieras?

Minä keitän kahvit vieraille, joiden haluan viipyvän. Muut saavat toimittaa asiansa ovella.

Jospa miniäsi on antanut sinulle vinkin, koska ei kohteliaana ihmisenä viitsi sanoa sinulle suoraan, että et ole tervetullut hänen kotiinsa.

Nyrpeys vahvistaa olettamukseni. Mitä muita vinkkejä vielä odotat?

• talkooapu

Et huomannut, ajattelija, ajatella, että ko. äitimuori oli työn touhussa poikansa pihaa laittamassa. Pyynnöstä varmaankin.
        Hienostunut miniä ei kynsiään mene katkomaan pihahommiin.

Niin että kyllä ne kahvit olisi pitänyt laittaa. On anoppi ihan oikeassa. Mutta kyllä siinä taas olen eri mieltä, että kahvin voi keittää se, joka äitimuorin kanssa pihaa kunnosti, eli isäntä itse.

Tapauksessa voi haistaa tiedonkatkoksen ja sattumusten summan. Jos miniä olisi tiennyt pihatalkoista, olisi toiminut jotenkin toisin. Kyllähän hänen olisi pitänyt ymmärtää, että mies ei pääse kauppoihin ja ruuanlaittoon sinä päivänä.
        Viisaana ihmisenä miniä olisi voinut lähteä shoppailemaan ja viipyä 3 tuntia poissa.

Ensi kerralla sitten!

• Hoksnokka

Olen kysynyt pojaltani joskus, mitä miniäehd. ajattelee minusta. Hänen mielestään olen mukava. (varmaan, kun en käy koskaan, kuin pyydettäessä. ) Ehdokasta tuntuu kovasti kiusaavan, koska meillä osataan, muissakin asioissa, kuin teoriassa. Niin ja tehdään myös eikä ihmetellä.

Niille, jotka minun käyntejäni, ja vahtimisiani ovat arvostelleet. Asun ainakin 40km. päässä heistä, joten en voi kyylätä! Eipä siellä mitään tarjoilua ole saaneet enään poikani ystävätkään. En ainakaan ole ainut EI TOIVOTTU vieras.
        PS. Ei muuten ole miniäehd. koti, poikani omistaa kaiken, myös asuntolainan.

• Mitä tuli lainkaan
        talkooapu kirjoitti:

Et huomannut, ajattelija, ajatella, että ko. äitimuori oli työn touhussa poikansa pihaa laittamassa. Pyynnöstä varmaankin.
        Hienostunut miniä ei kynsiään mene katkomaan pihahommiin.

Niin että kyllä ne kahvit olisi pitänyt laittaa. On anoppi ihan oikeassa. Mutta kyllä siinä taas olen eri mieltä, että kahvin voi keittää se, joka äitimuorin kanssa pihaa kunnosti, eli isäntä itse.

Tapauksessa voi haistaa tiedonkatkoksen ja sattumusten summan. Jos miniä olisi tiennyt pihatalkoista, olisi toiminut jotenkin toisin. Kyllähän hänen olisi pitänyt ymmärtää, että mies ei pääse kauppoihin ja ruuanlaittoon sinä päivänä.
        Viisaana ihmisenä miniä olisi voinut lähteä shoppailemaan ja viipyä 3 tuntia poissa.

Ensi kerralla sitten!

En olisi kaivannut tuollaista tolvana miniää paikalle lainkaan, olisin laittanut kaiken oman mieleni mukaan! Ei ne osaa edes shoppailla, jos ei mies ole vieressä!
        Avoppina olisin toivonut shoppailun kestävän, niin kauan, kuin kaupat ovat auki.

• !!!!!!
        Hoksnokka kirjoitti:

Olen kysynyt pojaltani joskus, mitä miniäehd. ajattelee minusta. Hänen mielestään olen mukava. (varmaan, kun en käy koskaan, kuin pyydettäessä. ) Ehdokasta tuntuu kovasti kiusaavan, koska meillä osataan, muissakin asioissa, kuin teoriassa. Niin ja tehdään myös eikä ihmetellä.

Niille, jotka minun käyntejäni, ja vahtimisiani ovat arvostelleet. Asun ainakin 40km. päässä heistä, joten en voi kyylätä! Eipä siellä mitään tarjoilua ole saaneet enään poikani ystävätkään. En ainakaan ole ainut EI TOIVOTTU vieras.

Kuule hei.Kokelaalla ei silloin ole mitään velvollisuuksia poikasi kodissa.Ei edes palvella vieraita.Vierashan hän on itsekkin:)

• sua korpeaa
        Hoksnokka kirjoitti:

tuo, ettei ees kahvia keitetty. Mutta muuten kyllä aika v-maiselta anopilta kuulostat.

Omassa asenteessasi on vikaa: Miksi olet laittanut noin ison merkityksen miniän koulutukselle? Noin ajattelevat yleensä ne, jotka eivät ole itse akateemisten kanssa olleet tekemisissä tai joilla ei omassa perheessa ole ollut akateemisia. Ateteemisuus ei selitä kykyä hoitaa kotia: on akateemisia jotka ovat boheemeja, toiset viljelee mahtavaa puutarhaa, toisilla on "edustuskodin" tyylinen koti jne.

Musta on henkisesti aika köyhää arvostella toista koulutukseen perustuen. Akateemiset itse iän karttuessa kun tuppaavat unohtamaan ne kouluaikansa jne. ja alkavat elää normaalia työ- ja perhe-elämää. Ei elämä pyöri sen joskus saavutetun akateemis-arvon ympärillä, heh :D. Tuntuu, että tuttavilla se on enemmän mielessä ikuisesti kuin sillä akateemisella itsellään :)

Tuskin miniäs haluaa, että hänen arvonsa ihmisenä lasketaan koulutaustan pohjalta. Kyllä sitä toivoisi välittämisen jne. menevän edelle.

Teidän oikea ongelma on jossain muulla kuin kahvinkeitossa. Ehkä kunnioituksen puutteessa. Tai jommankumman hallitsemisyrityksissä.

• miniäni

joka, todellakin käännyttää jo ovelta. Tämä kommentti selkeytti paljon, ei tarvitse välittää jälkikäteen keksityistä tekosyistä.

Tarkennuksen vuoksi, vierailimme ennen noin 3 kertaa vuodessa, ymmärrettävästi nuo määrät ovat kutistuneet nollaan.

Lohtu sekin, minulla ilmeisesti sitten on nopea äly.

• kädetön
        Hoksnokka kirjoitti:

no ei kai se poikasi sano sinulle etta olet miniäsi mielestä vittumainen akka vaikka miniä olisikin kertonut pojallesi mielipiteensä.

Miniäsi tuskin pitää sinusta kovinkaan paljon, miksi pitäisi? Et sinäkään pidä hänestä. Todennäköisesti poikasi ehdotti että pyydetään sinut auttamaan pihahommissa, miniäsi ei haluaisi sinua kotiinsa (anteeksi, poikasi kotiin jossa miniä elelee siivellä) mistään hinnasta, mutta ei halua kertoa sitä pojallesi. Eli miniäsi ei ole sinua sinne pyytänyt, vaan poikasi, joten poikasi olisi kuulunut keittää iki-omalla kahvinkeittimellään iki-omasta kahvistaan sinulle kupponen ja ehkä jopa laittaa siellä iki-omassa keittiossään sinulle pari voileipää.

• Mies.
        Hoksnokka kirjoitti:

automaattisesti miniän syytä?

Ehkäpä se äidillinen puoli nostaa vastakarvaa, ettei omassa pojassa ole todellakaan mitään vikaa tai syytä, vaan kaikki on mennyt päin peetä miniän astuessa kuvioihin.

Salli mun nätisti hymyillä. Aika nahjus ja sydämen sivistymättömyyttä poteva on poikasi, ellei tajua laittaa tarjilua pöytään RIIPPUMATTA mitä miniä tekee tai jättää tekemättä.

Kodin hoito ja vieraanvaraisuus on YHTEISTÄ, eikä se ole yksistään miniään syy, ellei kahvit tule pöytään.

Meillä laitetaan yhdessä tarjoilut pöytään ja kun on nautittu antimista, niin minä siisti npöydän ja hoitelen tiskivuoren, jotta vaimo saa rauhassa seurustella vieraiden kanssa.

Meillä ei keneltäkään naisvieraalta ole jäänyt huomaamatta, että kuka häärii keittiössä tiskien kanssa, ei siksi, että pitää esittää, vaan siksi, että keittiössä häärääminen kuuluu molemmille ja minusta nyt on vain kiva antaa vaimolle rauhallsita seurusteluaikaa vieraiden kanssa.

• Riksukka

yhdyn edelliseen mielipiteeseen! Oliko sinua todella toivottu sinne kylään? ja anna toiselle hetki rauhoittua OMASSA kodissaan, varsinkin kun töistä vasta kotiin tullut....
        Itse vast. tilanteessa. Anoppi ilmestynyt kotiimme siivoamaan pyytämättä kun itse saavuin raskaan työpäivän jälkeen kotiin. EN KEITTÄNYT KAHVEJA KOSKA EN JAKSANUT JA OLISIN KOVASTI ARVOSTANUT OMAA RAUHAANI OMASSA KODISSANI!!

• Nasuliina

SIIS, menetkö sinä poikasi kotiin, vaikka siellä ei oltu kotona? Missä sinun käytöstapasi ovat?
      Tuolla periaatteella murtovarkaillekin pitäisi kattaa pöytä valmiiksi.

Jos anoppisi hääräilisi kotonani tai pihallani töistä tullessani, heittäisin varmaan talikolla.

• Lue, ennenkuin kommentoit

Juuri siitä tässä on ollut kysymys, että pojan äitiä oli PYYDETTY !
        TORVI, LUE, jos osaat!!!!
        HÄN MENEE VAIN , JOS PYYDETÄÄN, ettei muistuttaisi omaa äitiään, joka kävi monta kertaa päivässä. OPETTELE LUKEMAAN!

• Nasuliina
        Lue, ennenkuin kommentoit kirjoitti:

Juuri siitä tässä on ollut kysymys, että pojan äitiä oli PYYDETTY !
        TORVI, LUE, jos osaat!!!!
        HÄN MENEE VAIN , JOS PYYDETÄÄN, ettei muistuttaisi omaa äitiään, joka kävi monta kertaa päivässä. OPETTELE LUKEMAAN!

Sinä olet ihan kuin anoppini ==(
        Alat heti huutaa (isot kirjaimet) ja nimitellä (typerä, torvi), vaikka saman asian voisi puhuakin. Ilmeisesti viestisi asiasisältö ei nyt ollutkaan se tärkein, tai se ainakin hukkuu liialliseen ilmaisupaineeseesi.

Todellakin, äitiä oli pyydetty. Ja murtovarkaita taas ei pyydetä, joten vertauskuvani oli vähintäänkin ontuva.

Äiti oli siellä koko päivän. Poika ja morsian olivat töissä sillä aikaa, kun äiti painoi hommia syömättä ja juomatta puutarhassa. Tässä kyllä voisi jo ihmetellä, miksi avoppi ei laittanut kahvia valmiiksi töistä tuleville?

Sittemmin hoksnokka on viesteissään painottanut kovasti sitä, että hänen poikansa tekee kaiken ja omistaa kaiken ja maksaa kaiken ja miniä ei tee mitään eikä omista mitään eikä maksa mitään eikä käy kaupassa eikä tarjoa kahvia vieraille eikä edes ruokaa eikä ole hyvää seuraa pojalle (tulkintaa tulkintaa) ja tekee hänen hyvätapaisesta pojastaan seurallaan huonotapaisen.

Hoksnokka on kahdessa viestissään painottanut erityisesti sitä, että hän ei tunge eikä änge, vaan menee tosiaankin vain pyydettäessä käymään. Ei siis nuuski, ja välimatkaakin on sen verran, ettei voi vierestä seurata.

Joku palikka tästä nyt kuitenkin puuttuu. Kovin on kaikkitietävä anoppi, joka ei nuuski eikä kyttää, mutta tietää tasan tarkkaan, kuka käy kaupassa, kuka tekee ruuan, kuka ei tee mitään, kuka omistaa mitäkin ja hännänhuipuksi: tietää myös muita ihmisiä, jotka eivät ole saaneet talossa tarjoilua.

Mahtaisikohan avoppi suostua siihen, että ei itsekään sitten laittaisi kahvia miniälle, kun miniä on kylässä? Enpä usko. Vaikka, eikö siinä juuri ole kyse siitä, mitä avoppi on asettanut kyseenalaiseksi. Talossa talon tavalla, ja jos tavat ei kelpaa, ei tarvitse taloon mennä.

Toivotaan nyt, että avoppi edes ensi kerralla saa ne kahvinsa. Ja toivotaan myös, että kun anoppia pyydetään pojan omistamaan taloon hommiin, poika tajuaa itsekin tarjota ne kahvit ilmaiselle työvoimalleen.

Parin rivin tulkintavirhe tai kahvitarjoilun unohtaminen... ja ihan mieletön älämölö. Eikö teille tosiaan ole sattunut elämässä mitään sellaista, että tuollaiset asiat voisi suhteuttaa jotenkin omille paikoilleen?

• """""

Jos poikasi olisi homo ja hänellä olisi "vaimo" niin ei varmaan kahta kertaa kysyttäisi kuka ne kahvit keittää.
      Ehkä olisit jopa itse keittänyt pojille kahvit.
      Eli pointti on se,että taitaa kuitenkin olla sukupuoli kysymys.

• anoppi itsekin

Itse olen niin innoissani siitä, että pojalla on rakas ja onnellinen. :) Huomaatko itse miten pienestä asiasta lopulta teet härkäsen? Heillä on oma parisuhde ja omat tapansa elää siinä. Ehkä tuo puutarhaidea oli poikasi idea ja hän halusi hääräillä asian parissa. Ehkä hänen avokillaan oli muuta hommaa, mutta huomautti sentään, että onko poika huolehtinut ruokapuolesta myös. Oli miten oli, ja vaikka itse olisinkin varmaan ruokaa laittanut, niin se on heidän juttunsa äläkä tuollaisesta suivaannu noin paljon. Ja muista, että tämä tyttö ei ole sinua varten vaan poikaasi. Ja heidän suhteensa muodostuu muustakin kuin ruoanlaitosta. :)

• Asiantuntija

Kyllä miehenä sanon, että jos ihmistä "pyydetään" työhön, pitää olla myös käytöstapoja.
      Miksi meluatte itsestäänsevyydestä?
      Tässä kyseinen rouva puhuu kohteliasuudesta, eikä asenteista. Nuoret naiset, kyllä te nyt olette väärässä. Tämä rouva nimenomaan korostaa, kun ei ollut KOHTELIAISUUS PALSTAA erikseen!

Enkä vaistoa, että tässä pyritään mihinkään muuhun, kuin siihen, mikä on tänä päivänä TEILLE NUORILLE enää arvokasta suhtautumista vanhempaan väestöön, ja sen auttamishaluun. Koska itse ette kerkiä tekemään kaikkea.
      Olisin ollut kovasti kiitollinen, jos oma anoppini olisi tullut minua auttamaan! Vaimoni on tässä aivan samaa mieltä. Jospa sukupolvien välinen kuilu saa teidät välinpitämättömaksi kaikesta.

Lukekaa paremmin, ennenkuin laitatte tämän avopin omaan luokkaansa "pahana noitana".

• hyvää käytöstäkö

odotat muilta, entä omasi, huh huh.

Itse iäkkäämpänä ihmisenä sanon, että tämän päivän nuoret ovat fiksumpia kuin aikoihin. On se hirvittävää, millaisen yhteiskunnan olemme ME vanhemmat jättäneet lapsille.

Piti saada hyvää, paljon ja äkkiä. Sama peli on opittua, jos ei mammonan haussa ollut aikaa opettaa lapsille perushyveitä.

Nyt nuoret joutuvat aikaisemmin tekemään valintoja, jotka ohjaavat työelämää lopunikää.

Moniko meistä on käynyt koulua ja saanut tutkintoja niin paljon kuin tämän päivän nuoret aikuiset?

Minusta on todella ihmeellistä, että miniä syyllistetään kun avoppi ei osaa näyttää esimerkillään rehellistä avoimmuutta.

Ja tuo oman kullan erinomaisuus häikäisee kummasti.

Tämän aloituksen on oltava provo, ei kukaan ole nykyaikana noin hmmmmm. tietämätön.

Minulla on ihanat ja modernit miniät. Puhutaan suoraan ja annetaan toistemme elää.

Siis nuoret aikuiset, jaksamista. Toivottavasti te elätte niin, että ei tarvitse olla vanhana katkera ja omahyväinen, on se niin kauhea kohtalo.

Eikä ole tarvetta tehdä kuiluja tulevaisuudessa.

• Pian anoppi

Tätä viestiketjua lukiessa tuli mieleen, että mitenkähän iso se Hoksnokan pojan puutarha on? Täytyy olla vähintään kartanon koko luokkaa. Jos kyse on normaalista rivitalon tai omakotitalon pihasta, sieltä ei liene kuin muutama askel keittiöön lorauttamaan vedet keittimeen.

Jos anoppini olisi meillä kylässä ja jäisi päiväksi vaikkapa lapsia kaitsemaan, ei tulisi mieleenkään keittää hänelle kahvia valmiiksi tai tehdä leipiä jääkaappiin. Niin kauan kun on oltu sen verran tuttavallisella tasolla, että anoppi on voinut jäädä ilman talonväkeä kotiimme, hän myös murkinansa saanut pöytään. Oma anoppini kyllä ihmettelisi, jos termariin keittäisin päiväkahvit.

Mielestäni appivanhempien ei tarvitse nuoren parin avunpyyntöihin suostua, jos nuoria ei halua vilpittömästi auttaa. Oma äitini on erittäin toimelias ihminen ja pitää kaiken näköisistä kodin töistä. Hän haluaa auttaa ja koskaan en kuule mitään puheita selän takana. Jos hän käy meillä, se on tietysti myös lasten kannalta ihana asia. Jos ajattelen asioita pelkästään kotiavun kannalta, minusta olisi paljon helpompi käytää ulkopuolista siivoojaa kuin antaa äitini osallistua kodin töihin. Mutta jos hän ei viihdy meillä ilman touhua, annan touhuta. Joten noissa auttamispuuhissa on monta näkökulmaan.

Hoksnokan tapauksessa ihmettelen, miksi hänet on sinne edes pyydetty apuun. Kuka avun pyynnön esitti? Epäilen, että miniä haluaisi hoitaa asiat itse, poika pyysi anopin apuun ja saa näin ollen hoitaa myös tarjoilut äidilleen.

• Puutarhan, ja kotitöiden vä...

Jos et ymmärrä, kuin rivitalonpuutarhasta, ole kommentoimatta.
        Vaikka ei kartanoluokkaa olisi, niin jokainen puutarhan omistaja tietää, että töitä piisaa.
        Ottaisin ilomielin anoppini töihin, jos vain saisin. Ottakaa huomioon, ettei kaikki anopit edes tulisi.

• Vai peräti palko?
        Puutarhan, ja kotitöiden vä... kirjoitti:

Jos et ymmärrä, kuin rivitalonpuutarhasta, ole kommentoimatta.
        Vaikka ei kartanoluokkaa olisi, niin jokainen puutarhan omistaja tietää, että töitä piisaa.
        Ottaisin ilomielin anoppini töihin, jos vain saisin. Ottakaa huomioon, ettei kaikki anopit edes tulisi.

Tule nyt äkkiä pois sieltä oman puutarhasi perältä ja syö ne herneesi, ettei henki salpaannu.

Minulla on ihan normaali omakotitalon piha. Mielestäni joka kolkalta tuolta tuhannen neliön pihalta on korkeintaa kymmenen askelta sisälle ja kahvinkeittimen ääreen. Olemme myös koettaneet pitää pihan sellaisessa mallissa, ettei anoppia tarvita sen ylläpitämiseen vaan se hoituu ihan omin voimin. Onkohan Hoksnokan poika vähän suuruuden hullu, jos hän (käsittääkseni lapseton mies) tarvitsee vanhan äidin apua puutarhansa hoidossa. Ymmärsin nimittäin yhdestä aiemmasta viestistä, että puutarha ei ole missään tapauksessa miniän.

Oletan, ettei Hoksnokan poika ole perinyt mitään valtavaa pihaa, koska yleensä sellaisia kartanon pihoja hoitaa palkolliset, ei varakas äiti. Jos normaaleja rivi-tai omakotitalon pihoja ajattelee, niitä ei tarvitse päivätolkulla raapia paitsi tietysti siinä tapauksessa, että rakastaa puutarhanhoitoa. Siitä kai Hoksnokan pojan tapauksessa ei voi olla kyse. Miksi kukaan rakkaimman harrastuksensa äidilleen antaisi. Siispä kysyn uudelleen, miten suuresta pihasta mahtaa olla kyse, ettei sieltä pysty sisälle kahvin keittoon kävellä.

• Asiantuntija
        Vai peräti palko? kirjoitti:

Tule nyt äkkiä pois sieltä oman puutarhasi perältä ja syö ne herneesi, ettei henki salpaannu.

Minulla on ihan normaali omakotitalon piha. Mielestäni joka kolkalta tuolta tuhannen neliön pihalta on korkeintaa kymmenen askelta sisälle ja kahvinkeittimen ääreen. Olemme myös koettaneet pitää pihan sellaisessa mallissa, ettei anoppia tarvita sen ylläpitämiseen vaan se hoituu ihan omin voimin. Onkohan Hoksnokan poika vähän suuruuden hullu, jos hän (käsittääkseni lapseton mies) tarvitsee vanhan äidin apua puutarhansa hoidossa. Ymmärsin nimittäin yhdestä aiemmasta viestistä, että puutarha ei ole missään tapauksessa miniän.

Oletan, ettei Hoksnokan poika ole perinyt mitään valtavaa pihaa, koska yleensä sellaisia kartanon pihoja hoitaa palkolliset, ei varakas äiti. Jos normaaleja rivi-tai omakotitalon pihoja ajattelee, niitä ei tarvitse päivätolkulla raapia paitsi tietysti siinä tapauksessa, että rakastaa puutarhanhoitoa. Siitä kai Hoksnokan pojan tapauksessa ei voi olla kyse. Miksi kukaan rakkaimman harrastuksensa äidilleen antaisi. Siispä kysyn uudelleen, miten suuresta pihasta mahtaa olla kyse, ettei sieltä pysty sisälle kahvin keittoon kävellä.

Miten sinä sinne puutarhaan haksahdit?
        KOHTELIAISUUDESTA tällä palstalla nyt puhutaan. Siirry kohtaan puutarha

• Costarica
        Vai peräti palko? kirjoitti:

Ei kait nyt hehtaareista ole kyse, vaan tarjoilusta. Mihin sä tätä keskustelua yrität viedä.

• tämä miniä

...sun vai poikas vaimo???
      Etpä onneksi sinä pääse miniääsi vaihtamaan/valitsemaan.

Vai onko kahvinkeittotaidoton poikas niin nössö, ettei osaa itelleen kunnon akkaakaan ettiä?

Ja oletko muuten nyt varmasti muistanut pojallesikin siellä haravointihommien keskellä mainostaa, kuinka p***amoisen morsiammen on itselleen ottanut?
      Sano vaan suoraan, niin ehkä se poitsus tajuaa ottaa eron ennen kuin menee suhde tuon pidemmälle.
      Varmaan olet taannut pojalles asuntolainankin, kun niin on tärkeetä, että talo on vain pojan (ja sinun ilmeisesti, mielestäsi, vaikka olet vain lainan takaaja?) Eiköhän se talo ole loppupelissä pankin talo, lainalla rahoitettu. Jos tulee pojalles ja miniälle toivomasi ero, niin onpa poitsusi lirissä: yksinkö hoitelee ison talon lainat? Epäilenpä suuresti.

Taisi olla vain poikas, kuka sua apuun pyyti. Olis kai kuka vaan miniä nyrpeä, jos anoppi on pihalla kuokkimassa, kun ite tulet väsyneenä duunista.

Et ole tervetullut vieras, töihinkään, siks et kahvia saa juodakses ja täällä palstalla ruikutat.
      Kirjoituksesi paljastaa luonteesi aivan selvästi. Jätä poikasi ja hänen tulevan vaimonsa suhde rauhaan, jos vähääkään poikaasi rakastat. Anna heidän hoitaa kotiaan ja talouttaan omalla tavallaan.

• vasta-

paljasti sinun luonteesi. Aikamoinen ihminen olet. Et edes tämänkään kommentin arvoinen. Pakko oli vain antaa kehoitus, kasva ensin aikuiseksi, ennenkuin kommentoit aikuisten asioihin.

• Tasapainoinen keskustelija

Oletkohan ihan sovussa itsesi kanssa, kun et tajua. Tässä keskustellaan edelleen pienestä kohteliaisuuseleestä. Miten voit vetäämm. laina-asiat ym esille, kun et tunne taustoja??
        Sun kannattais vaihtaa lääkitystä!

• Tyttis27

kirjotti tekstinsä imitoimalla tahallaan jotakin kauheaa anoppia. Eli ei kantsi tekstin pohajlta vedellä herneitä nenään ja ymmärtää tekstiä kirjaimellisesti. :)

• ihan niin
        Tasapainoinen keskustelija kirjoitti:

Oletkohan ihan sovussa itsesi kanssa, kun et tajua. Tässä keskustellaan edelleen pienestä kohteliaisuuseleestä. Miten voit vetäämm. laina-asiat ym esille, kun et tunne taustoja??
        Sun kannattais vaihtaa lääkitystä!

..urpo ja pentu mitä luulet.
        Viisas lukija tekee tietyt päätelmät ihan jo rivien välistä.
        Tajusit kai itse sen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen? Tässä nimenomaan ei puhuta VAIN pelkästä kohteliaisuuseleestä. Kyllä se anopin oma käytös alkuaan on saanut miniän nyrpeäksi, olen varma siitä. Kaikki ap:n teksteissä viittaa myös paljoon "johonkin muuhun", ei se pääasia ole se kahvin keittämättömyys. Tällä anopilla on muutakin hampaankolossa tätä miniäänsä vastaan, sen oikein haistaa hänen tekstistään.
        Vedin laina-asiat esille ikään kuin kokeeksi, vaikutti niin itsestäänselvälle jutulle. Ehkä arvelin väärin....
        Tasapainoinen keskustelija muuten ei ota mitään lääkityksiä puheeksi keskusteluissaan. Kenenkään lääkitykset tai niiden mahdolliset tarpeet eivät kuulu yhtään kenellekään. Epäilenpä pahoin, että tämä alkuperäinen kahvitta jäänyt anoppi on eniten tässä lääkkeen tarpeessa, jos joku. Sortsit vaan.

• kädeton
        ihan niin kirjoitti:

..urpo ja pentu mitä luulet.
        Viisas lukija tekee tietyt päätelmät ihan jo rivien välistä.
        Tajusit kai itse sen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen? Tässä nimenomaan ei puhuta VAIN pelkästä kohteliaisuuseleestä. Kyllä se anopin oma käytös alkuaan on saanut miniän nyrpeäksi, olen varma siitä. Kaikki ap:n teksteissä viittaa myös paljoon "johonkin muuhun", ei se pääasia ole se kahvin keittämättömyys. Tällä anopilla on muutakin hampaankolossa tätä miniäänsä vastaan, sen oikein haistaa hänen tekstistään.
        Vedin laina-asiat esille ikään kuin kokeeksi, vaikutti niin itsestäänselvälle jutulle. Ehkä arvelin väärin....
        Tasapainoinen keskustelija muuten ei ota mitään lääkityksiä puheeksi keskusteluissaan. Kenenkään lääkitykset tai niiden mahdolliset tarpeet eivät kuulu yhtään kenellekään. Epäilenpä pahoin, että tämä alkuperäinen kahvitta jäänyt anoppi on eniten tässä lääkkeen tarpeessa, jos joku. Sortsit vaan.

tässä ei tosiaankaan ollut kysymys pelkastä kahvinkeitosta, jos asia olisi ollut näin, olisi asian voinut ilmaista tyyliin "Minkähän takia ei kahveja keittänyt?". Sen sijaan täytyi kertoa kuinka nyrpeä miniä on ja kuinka hänen poikansa tekee ihan kaiken ja miniä ei tee yhtään mitään eikä keitä miehensä kavereillekaan kahvia (voi hyvä luoja!) Ja nyt tämän alkuperäisen kirjoittajan niin hyvin kasvattama poika on viettänyt niin paljon aikaa tämän kamalan miniän seurassa että on alkanut itsekin unohtaa hyvät tavat eikä enää keitä äidilleen kahvia vaikka ennen keittikin. Tässä oli kyllä kyse jostain ihan muusta kuin kahvinkeitosta.

• Tätä mieltä
        Tyttis27 kirjoitti:

kirjotti tekstinsä imitoimalla tahallaan jotakin kauheaa anoppia. Eli ei kantsi tekstin pohajlta vedellä herneitä nenään ja ymmärtää tekstiä kirjaimellisesti. :)

Että jaksatte jauhaa, jostain kahvinkeitosta. Eihän tämä alkuperäinen kirjoittaja mitään kahvia VAATINUT. Hän vain totesi, että hänen kotonaan keitettiin. Hän ihmetteli, miksi häneltä EI KYSYTTY" oletko syönyt, tai juonut" jotain.

Te teette tästä auttajasta nyt väkisin hirviötä. Miksi itse olette, kuin hysteerisiä moukkia, pikku jutun vuoksi?

Kaiken kukkuraksi kysyn, missä kohtaa kyseinen ihminen on sanomut, ettei pidä avo-miniästään. Mielestäni hän totesi vain tämän olevan nyrpeä, koska hänen poikansa ei ollut käynyt kaupassa.

PYSYKÄÄ ASIASSA, tai VAIHTAKAA PALSTAA!!

• kun aloin miettiä

Mielenkiintoista. Luin tekstisi, ja ajattelin ensin, että voi herranjumala miten tylyä sakkia, pitäisihän sitä nyt jotain tarjota. Mutta. Kuuluisa mutta.

Kun minä menen kylään, vaikka sitten töihin, syön ensin, koska en missään nimessä oleta että minulle tarjotaan mitään (ellei kyseessä ole sellainen tilaisuus, esim. juhlat). Vettä saa hanasta ottaa, kun kysyy. Kun ystäviäni tulee kylään, tarjoan yleensä jotain vain jos itsekin syön, koska tiedän, että myös ystäväni syövät ennen kyläilyä.

Tämä tapa ehkä peruja opiskeluajoilta, jolloin ei ollut mahdollisuutta tarjota juuri mitään taloudellisista syistä, ja kaikki osapuolet olivat siitä tietoisia. Myös vierailut ovat nykyään usein niin epävirallisia, että ala siinä nyt pullaa leipoa kun toinen on oven takana =)

En tarkoita, että sinulla olisi kuvailemani tilanne. Mutta mitäpä, jos kulttuuri on muuttumassa? Ehkä huonompaan, ehkä parempaan, se ei ole keskeistä. Keskeistä on se, ettei miniäsi välttämättä tehnyt tekojaan tyhmyyttään, välinpitämättömyyttään, epäkohteliaisuuttaan... vaan sen mukaan mihin on tottunut ja mitä on oppinut.

Mikäänhän ei estä sinua antamasta vähän tapakasvatusta =)

• tuollaista

naista lainkaan tuttavapiiriini.
        Oletpas Hoksnokkainen vai mikä liet vaikea ja hankala tapaus.
        Jos tuntisin sinut,en kysyisi enkä keittäisi sinulle edes vettä.
        Ettäs sen tiiät.

• Eri aaltopituuksilla
        tuollaista kirjoitti:

naista lainkaan tuttavapiiriini.
        Oletpas Hoksnokkainen vai mikä liet vaikea ja hankala tapaus.
        Jos tuntisin sinut,en kysyisi enkä keittäisi sinulle edes vettä.
        Ettäs sen tiiät.

Tuskin osaat vettä keittää, mutta siideri, tai kalja. Sen jos olisit osannu hoksnokka pyytää, niin heti olisit saanu. Myös rööki, se vasta antaa yhteenkuuluvaisuuden tunteen nykylikoissa.
        Kato pullo toisessa kädessä, ja rööki toisessa, silloin ei voi painaa mitään kahvinappuloita saatika, lapiota käyttää.

• Reino
        Eri aaltopituuksilla kirjoitti:

Tuskin osaat vettä keittää, mutta siideri, tai kalja. Sen jos olisit osannu hoksnokka pyytää, niin heti olisit saanu. Myös rööki, se vasta antaa yhteenkuuluvaisuuden tunteen nykylikoissa.
        Kato pullo toisessa kädessä, ja rööki toisessa, silloin ei voi painaa mitään kahvinappuloita saatika, lapiota käyttää.

Minä pistäisin vielä paremmaksi, kossua ja vissyä miniälle, eikö ne tilastollisesti naiset ryyppää nykyään enemmän.
        Ei kai vaan anoppi ollut maanantaina auttamassa?
        Etkö tiedä, se on vielä krapulapäivä, eikä silloin saa häiritä.
        Kyllä sun anoppi, tai avoppi olisi kuulunut tarjota miniälles heti, kun se tuli töistä KOSSUVISSY! Opettele käyttäytymään.

• En lähtisi

Voi, kun minusta se tapakasvatus kuuluu antaa jo kotona. Ei vieraan ihmisen ole kiva ruveta aikuista neuvomaan, saatika avopin.
        Myös nk. sydämensivistys lähtee kotoa, juuri se vieraanvaraisuus. Tavat omaksutaan hyvin pitkälti, siitä, miten oma isä ja äiti toimivat.

• Sääntöjä alkuun
        En lähtisi kirjoitti:

Voi, kun minusta se tapakasvatus kuuluu antaa jo kotona. Ei vieraan ihmisen ole kiva ruveta aikuista neuvomaan, saatika avopin.
        Myös nk. sydämensivistys lähtee kotoa, juuri se vieraanvaraisuus. Tavat omaksutaan hyvin pitkälti, siitä, miten oma isä ja äiti toimivat.

Tapakasvatusopas anopille:

1. Kylässä kylän tavoilla; jos ei kelpaa, pysy pois.

Tämän opetti itserakas anoppini, joka tyrmistyi täysin kysyttyäni, mitä voisin tuoda tullessani kylään joulupöytään. Hävetti mennä tyhjin käsin, mutta anoppi otti sen loukkauksena ja sanoi, että "se on kelvattava, mitä täällä on". Että olinpas typerä miniä - taas kerran.

2. Niin makaat kuin petaat.

Jos et ole itse käyttäytynyt hyvin, turha odottaa sitä muiltakaan. Hoksnokallakin saattaa olla kontollaan jotain, mitä ei a) tiedä, b) ymmärrä, c) halua ymmärtää tai d) ei halua kertoa.

Hoksnokka; ihan pikkasen on vaikea uskoa, että sinulla on miniäsi kanssa mitenkään hyvät välit, mutta pikkastakaan epäilystä ei jää, miksi niin on.

• Kiukkuliina

Minä kun kerroin miniänä täällä ensimmäisestä vierailustani anoppini luona (=anoppini ei tarjonnut MINULLLE mitään ruokaan liittyvää!), niin MINÄ OLINKIN SE NIRPPANOKKA? HÄH?!! Mitä mitä?

• ????????

Niinhän se menikin.

Katsos, kun nuoremman täytyy kunnioittaa vanhempaa, mutta vanhemman ei täydy kunnioittaa nuorempaa.

Viisaampi kunnioittaa!

• Me emme ymmärrä teitä?
        ???????? kirjoitti:

Niinhän se menikin.

Katsos, kun nuoremman täytyy kunnioittaa vanhempaa, mutta vanhemman ei täydy kunnioittaa nuorempaa.

Viisaampi kunnioittaa!

Kyllä teidän suomalais- miniöiden tulisi ottaa mallia keski-eurooppalaisista.
        Meidän massamma todella kunnioitetaan vanhenevaa väestöä.
        Miten te miehen vaimot, voite haukkua tulevaa tietävää, ja kokemusta omavaa naista siis, tulevaa sukulaista, noin hirvittävästi!
        VOISITTE HÄVETÄ!

• Hyvä "anoppi"
        Me emme ymmärrä teitä? kirjoitti:

Kyllä teidän suomalais- miniöiden tulisi ottaa mallia keski-eurooppalaisista.
        Meidän massamma todella kunnioitetaan vanhenevaa väestöä.
        Miten te miehen vaimot, voite haukkua tulevaa tietävää, ja kokemusta omavaa naista siis, tulevaa sukulaista, noin hirvittävästi!
        VOISITTE HÄVETÄ!

Olemme todellakin miettineet, miksi teitä miniöitä, ei ole vielä kivitetty!

• :).

olisit tehnyt kuten minun anoppini.
      Hän sanoi pojalleen:"Mennäänkin meille,niin minä keitän meille kahvit" Kun en ollutkaan kotona kahvipannu kuumana odottamassa kun he tulivat anopin asioilta.

• miten minusta

Olen jo tälläisen lukenut !?

• ????
        miten minusta kirjoitti:

Olen jo tälläisen lukenut !?

Uusintaahan tää on koko palsta.
        Samaa asiaa väännetään joka kantilta,vai mikä täällä on uutta?

• avovaimo

En tiedä, oliko anoppi poikansa kotona auttamassa kenen pyynnöstä tai oliko koko päivän yksin vai poikansa kanssa töissä kun oli hieman sekava tuo viestiketju...
      Mutta..tehdään se homma sitten selväksi kaikki mahdollisuudet huomioonottaen:

Jos anoppi oli yksin päivän töissä, olisi voinut keittää itse kahvinsa ja töistä palaaville myös (ei voi spekuloida sillä kuka loukkaantuu anopin kaapintonkimisista ja kuka ei, sillä ihmiset ovat erilaisia)

Jos olivat poikansa kanssa töissä, poika olisi voinut kahvit keittää, kun nainen oli töissä. Kuka ihme odottaa, että nainen passaa miestä parisuhteessa raskaan työpäivän jälkeen ja hoitaa KAIKKI muinaiset naisten hommat. Jos mies ei jaksanut kahvia keittää, tai anoppi, niin miksi sitten miniän olisi pitänyt?

Sillä ei ole merkitystä, kuka ja miten esitti pyynnön anopin apua koskien. Jos tahtoo olla vieraalle kahvinkeiton muodossa kohtelias tai perinteitä kunnioittava, niin se tehdään mahdollisuuksien ja kotona olevan talonväen puitteissa.

On totta, että nykyään nuoret naiset eivät kai ymmärrä esim. tarjota kahvia vierailleen..näin ainakin minun tuttavapiirissäni. Itse en pidä sitä pahana asiana, enkä minkäänlaisena asiana. On vain mukava yllätys, jos jotain tarjotaan. En kuitenkaan millään tavalla odota, että minulle tarjotaan jotain kylässä.

On siis syytä keskittyä tarkastelemaan asiaa siltä kannalta, että käsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa. Näin myös hyvän käytöksen määrittely. Eikä se ole paha asia, toiset ovat tottuneet toiseen, ja toiset tottuvat toiseen ja ovat tottumiinsa asioihin tyytyväisiä. Anoppi pitää hyvänä käytöksenä sitä, että miniä keittää hänelle kahvit kun anoppi kyläilee. Miniä pitää hyvänä käytöksenä sitä, että anoppi hyväksyy hänen ja hänen miehensä elintavan ja mahdollisen kahvintarjoamattomuuden. Samalla tavalla kuin minä, nuori nainen en käsitä sitä, miksi minun pitäisi tapojeni vastaisesti keittää kahvia anopilleni hänen tullessaan kylään, ei anoppi varmaankaan käsitä, miksi kahvia ei tarjota.

Siksi ei miniä eikä anoppi käyttäytynyt huonosti. He käyttäytyivät niin kuin he ovat tottuneet käyttäytymään, miten heidät on kasvatettu käyttäytymään senaikaisessa yhteiskunnassa missä he ovat eläneet. Heillä kummallakaan ei ole oikeutta vaatia toista käyttäytymään haluamallaan tavalla. Jos he haluavat, he voivat kohteliaisuutena ottaa toistensa käsitykset huomioon tavatessaan.

Anoppi mainitsee aloitusviestissä, että itse on opettanut poikansa keittämään vieraalle kahvia. Sillä perusteella hän odottaa, että miniäkin keittää hänelle kahvia. Anoppi varmaan halveksii miniäparan vanhempia, kun ovat opettaneet tyttönsä niin huonoksi naiseksi. On kuitenkin totta, ettei toista ihmistä ole tarpeen arvostella kuin oikeanlaisin perustein, joihin edellinen ei kuulu. Ja vaikka anoppi ei pitäisikään miniän kasvatuskotia kunnollisena, ei se oikeuta arvostelemaan miniää. Ihmiset ovat sellaisia kuin he ovat. Ympäristö muovaa meidät sellaisiksi kuin olemme, ja on hedelmällistä hyväksyä erilaisuus.

Tämä kirjoitus todellakin liittyy tähän aiheeseen, niinkuin aiemmatkin aiheettomiksi väitetyt, sillä anoppi aloitti ketjun viestillä, joka sisältää monenlaisia monella tavalla tulkittavia asioita..jokainen kirjoittaja tulkitsee omalla tavallaan:)

Kiteyttäen loppuun: Meidän on vain opittava sietämään toisiamme, niin vanhempien kuin nuorempienkin, sillä kukaan meistä ei ole ylempiarvoinen kuin toinen ja siksi ei myöskään pätevä arvostelemaan kanssaihmistä perusteetta.

• Pieni aihe

Kyllä sinun elämäsi tulee olemasan todella vaikeaa, jos napin painallus pistää kirjoittamaan A-4 pituisen tekstin?

• et..
        Pieni aihe kirjoitti:

Kyllä sinun elämäsi tulee olemasan todella vaikeaa, jos napin painallus pistää kirjoittamaan A-4 pituisen tekstin?

...moisen fiksun tekstin kirjoittamiseen edes taida kyetä? Sellasia ne höppänät anopit ovat, kateellisia toisten kirjoitustaidoillekin. Pöh vaan!

• Kaikki ei pyöri sinun ympär...

Anteeksi, mutta sinut pyydettiin poikasi ja miniäsi luo töihin koko päiväksi, ja odotit koko päivän, että miniäsi ruokkisi sinut? Miniäsi tulee kotiin töistä, ja kysyy mieheltään, että eikö tämä ole käynyt kaupassa, eli kotona ei ole ollut tarjottavaa, ja poikasi ei käynyt kaupassa sinua ja perhettään varten, ja sinä syytät tästä pojan vaimoa? Vaikka poikasi oli sinun kanssasi kotona, ennen vaimon kotiintuloa? Vietit jo aikaa poikasi kanssa, hän ei tarjonnut sinulle ruokaa, mutta et kyseenalaista tätä? Ja yleensä ruokaa tarjotaan vasta hommien jälkeen, ei ennen muuten.

• Kyllä se pyörii minuun ympä...

Pidä kitasi kiinni, kun et tiedä, etkä osaa. Minun ja mieheni "kovalla työllä laman aikana " perustamani firma pyörii meidän ja poikani osaamisiin perustuvalla KOVALLA TYÖLLÄ!.
        Mitä te typerät opportunismitaatit, saatte tänä päivänä aikaan, ETTE MITÄÄN!
        Takamus penkkiin savuke suuhun, kohta sekin pitää kai asettaa siinne!

• OIKEA MINIÄ.

Missä vaiheessa tämä AVOPPI on ODOTTANUT, ETTÄ MINIÄ "RUOKKISI HÄNTÄ"???

Hän vain ihmettelee, MIKSI EI MINIÄ EDES KYSYNYT, OLISIKO HÄN SAANUT EDES JUOTAVAA YMS?

KYLLÄ minäkin MINIÄNÄ olisin halunnut edes juotavaa, jos olisin puurtanut AVOPPINI PUUTARHASSA!

ÄLKÄÄ KANSSASISARET NYT OLKO TÄYSIN TYPERIÄ!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2947
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1693
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe