Olen ruvennut harkitsemaan vakavasti toisen koiran hankintaa. Minua kiinostaisi seuraavat asiat.. toivottavasti mahdollisimman moni jaksaisi vastata! :)
1. Minkä kokoinen kämppä?
2. Kerros/omakotitalo/rivi?
3. Montako koiraa?
4. Mitä sukupuolta ja rotua?
5. Miten koirasi suhtautu tulokkaaseen?
6. Oliko uusi tulokas pentu vai aikuinen?
7. Miltä sinusta tuntui hankkia ensimmäistä kertaa toinen koira koirasi "kaveriksi"? pääseekö kahden kanssa helpommalla vai onko vaikeampaa jne?
8. Harrastatko koiriesi kanssa jotain? ja jos niin mitä?
9. Ovatko koirat edelleen kiintyneitä sinuun, vai riittääkö niille seura toisistaan?
10. Kerro useamman koiran pitämisen plussat?
11. Entä miinukset?
12. Onko taisteluja ruoasta koirien kesken?
13. Voitko ostaa koirillesi leluja ja luita ilman taisteluita?
14. Onko sinua koskaan kaduttanut että otit toisen koiran?
15. Kerro jotain mitä minun kannattaa ottaa huomioon, jos hankin toisen koiran?
ISO KIITOS KAIKILLE VASTAAJILLE!!! :) ja kaikkiin kysymyksiinhän EI SITTEN tarvitse vastata.. ;)
Gallup:useamman koiran omistavat!
9
835
Vastaukset
- snappio
kaksi,tai useampi koira.
1.Vanha kansakoulu sisä tilaa 760m2,ulkona
n.4h omaa loput metsähallituksen.
2.selkis jo tosta edellisestä.
3.3 koiraa
4.2 urosta,1 narttu
5.Meillä suhtaudutaan kaikkiin ja kaikkeen
positiivisesti,ja uudet tulokkaat otetaan
laumaan,ja opetetaan talon tavoille yhdes-
sä tuumin,oikeudenmukaisesti,tarvittavalla
tiukkuudella.Siis tulijan kovuus ratkai-
see.
6.On ollut sekä pentuja,että aikuisia,urok-
sia sekä narttuja.Yhtä lukuunottamatta,
ollaan sopeuduttu,ei ehkä rakastettu,mut-
ta aina on koirat sietäneet toisiaan,
toisinaan on vain pitänyt olla tarkempi.
Eli olla askeleen edellä,jos ajatusta
jonkun järjestää pientä nahinaa.
7.Mukavalta.Ei pääse helpommmalla,mutta ei
kai se ole uutinen kellekkään.Kuluja tup-
lasti.
8.Harrastan kahden vanhemman kanssa palve-
lus koira toimintaa,käyn myös näyttelyis-
sä ja joskus hiihdellään.muttei tulosha-
kuisesti.Toinen KVA,toinen KVA&MVA,pentu
vielä mukana peesaaja.
9.Koirat ovat kiinyneitä minuun "vieläkin",
minä olen boss,johtaja on aina POP,kun
lauman hierarkkia ja arvojärjestys,on kun-
nossa.Jos koirille riittää toistensa seu-
ra,ne eivät pidä sinua johtajanaan,sillä
pomon suosiosta kisaillaan aina.
10.Oppii käsittelemään erillaisia koiria,
Koirilla on "koirien leikit" ja ne voi-
vat jutella "koiraa" keskenään.Leikkika-
veri kotona.
11.Kulut lisääntyy.Karvanlähdöt tuplaantuu.
sukulaiset leimaa hulluks ja tulppaanin
sipulit nousee maasta ajatusta nopeammin.
12.Meillä on jokaisella oma ruokakippo.
13.Kaikki saavat yhtäpaljon ja usein,ilman
sotaa.Ja jokainen saa myös extra juttuja.
14.Mua ei ole kaduttanut se toka,vaan se
eka!Jäin heti koukkuun tähän lompakon
kuivaksi imevään harrastukseen.Noi karva-
set kaverit on ihania,mutta kaikki muu
tässä harrastuksessa on vähintään omi-
tuista;)!
15.Onko sinulla sille yksityistä aikaa,
sitä on annettava niin tulokkaalle,kuin
vanhoillekkin.Riittääkö taitosi,rahasi,
hermosi,huumorisi,vai onko hankinta vain
hetken hurmos tai mahdollisesti vain
luulo siit,että pääsisit jotenkin hel-
pommalla kun niilä on seuraa toisistaan.
Vastuu on aina sinun ja sinun on oltava
aina se pomo,oli laumassa yksi tai 100. - maalla
-ok-talo, maalla
-3 = 2 narttua ja uros
-Sisarukset ja toisen urospentu, ei ongelmia suhtautumisesa tulokkaaseen
-kolmen kanssa vieklä pärjää hyvin
-harrastetaan lenkkeilyä ja hieman pihatokoa
-minä olen boss
-leluista ja ruoasta ei riidellä, toisten kupeille ei mennä koskaan
-plussat= onhan niistä seuraa toisilleen, ovat kiintyneitä myös toisiinsa
-miinukset= haukku on kolminkeratista, harjaaminen vie aikaa, ruokinta ym maksaa
-ei ole kaduttanut
-huomioi= osoita koirille selvä arvojärjestys alusta alkaen, toinen on ylempi
- - seurasantrat
1.Iso omakotitalo
2.4 narttua
5.Hyvin uuteen pentuun.
6.Niillä on kovasti seuraa toisistaan
hyvä juttu koirille.
Kaksi menee siinä kuin yksikin .
8.Näyttelyitä.
9.Kyllä olen niille tärkeä ja kaikki ovat kovasti minun perääni.
10.Tulevat hyvin toimeen keskenään.
11.Lenkille lähtö hankalin ,kahden
kanssa on helpoin tehdä lenkit.
12.Kaikilla omat ruoka-astiat ja vanhimmasta
aloittaen, hyvin menee.
Seuraan että kaikki syö omasta astiastaan.
14.Ei ole ,rakkaita ovat kaikki.
15.Sinä olet pomo . - kerrallaan
1. Kämppä on tällähetkellä 100 neliötä, mutta on ollut koiria myös 40 neliön kämpässäkin (kaksi)
2. Kerrostalo
3. Kaksi koiraa
4. Narttuja, saksanpaimenkoiria
5. Nykyinen irvisteli kaksi tuntia. Entiset ei juurikaan noteeranneet. Yksi tosin rakasti vauvoja. Tärisi tutisi onnesta. Oli koko ajan tökkimässä kuonollaan.
6. 7-viikkoisena pentuna kaikki tulleet
7. Kahden kanssa ei pääse helpommalla. Mitä pienempi rotu kyseessä sen helpompaa. Ensimmäinen koira pitää olla peruskoulutettu, ennenkuin ottaa seuraavan. Puolikoulutettu saku ja siihen pentu. Niin ylläri, sulla on kaksi koulutettavaa yhtäaikaa. Ja se tarkoittaa lenkkejä eri aikaan.
8. Perustottista. Koira kerrallaan.
9. Toinen koira ei vie laumanjohtajan paikkaa. Niiden oma seura toisistaan ei riitä. Laatuaikaa tulee juuri, näistä harrastuksista yhden koiran kanssa.
10. Niistä on kyllä seuraa toisilleen. Tietysti ilo itselle kahdesta koirasta. Molemmat ovat omia persoonia.
11. Ruokaa kuluu paljon. Eläinlääkäri kulutkaan eivät laske. Karvanlähdöt peräkkäin, juoksut peräkkäin. Jos toinen remmirähjä, niin kohta niitä on kaksi. Vanhempi on epäsosiaalinen yksilö. Yksin jommankumman koiran kanssa voi mennä lähes minne vaan. Vanhemman saa käskyn alla toimimaan "koiriksi". Joukossa tyhmyys tiivistyy, ja korvat unohtuu.
12. Ei ole. Omat kupit, toisen kupille ei ole asiaa. Ja ihminen valvoo tätä järjestystä.
13. Voi, mutta se toisen lelu/luu on aina parempi. Saa hiukan katsoa perään.
14. Joskus. Ehkä jonkun määrätyn yksilön ominaisuudet on ottanut päähän. (Huom, koirian on ollut 30 v. ja aina kaksittain.)
15. Aikaa, aikaa ja vielä aikaa. Se että ensimmäinen koira on jo sen verran vanha, että toimii. Silloin pennun kouluttaminen helpompaa, kun ei ole kahta kakaraa hihnanpäässä. Riippuu tietysti rodusta. Mutta näitä isompia nyt ajattelen. - JussiHanna
1. Minkä kokoinen kämppä?
Noin 100 neliöä
Omakotitalo maalla
3. Montako koiraa?
Kolme
Pitkäkarvaisia collieita, 2 urosta ja yksi narttu
Tavallisessa arjessa ei mitään ongelmia, rehellisesti sanottuna emme asiaan edes kiinnittäneet erityisesti huomiota, niin luontevasti kaikki on sujunut. Nartun juoksuaika vaatii järjestelyjä, koska silloin ei kahta urostakaan voi muutamaan viikkoon pitää samassa tilassa tappelujen takia. Muuten eivät tappele koskaan.
Narttu on vanhin, sen ollessa kaksi vuotias taloon tuli urospentu, toinen uroksista on tullut taloon aikuisena.
7. Miltä sinusta tuntui hankkia ensimmäistä kertaa toinen koira koirasi "kaveriksi"? pääseekö kahden kanssa helpommalla vai onko vaikeampaa jne?
Asumme omakotitalossa maalla, joten koirat saavat olla vapaana pihassa. Omasta mielestäni kolme koiraa menee siinä kun yksikin, mutta jos asuisin kerrostalossa voisin olla eri mieltä.
Jonkin verran käymme näyttelyissä ja TOKO-koulutuksessa ja paikallisen kennelkerhon järjestämissä tapaamisissa. Jäljestämistäkin on nartun kanssa kokeiltu.
9. Ovatko koirat edelleen kiintyneitä sinuun, vai riittääkö niille seura toisistaan?
Kyllä, koirat ovat ihmisiin kiintyneitä ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Koirat ovat niin komeita ja mukavia, että miksipä niitä ei voisi olla usempia... ;)
11. Entä miinukset?
Ruokakulut ovat kasvaneet. Ja farmariauto piti hankkia.
Ei.
Meillä koirat eivät jostakin syystä ole koskaan olleet erityisen innostuneita leluista, puruluista jne, joten aikuisena niille ei niitä ole enää ostettukaan. Saavat ilmeisesti tarpeeksi virikkeitä omassa pihassa ja lähimetsässä juostessaan.
14. Onko sinua koskaan kaduttanut että otit toisen koiran? Ei.
On olemassa rotuja, jotka ovat yksin onnellisimmillaan. Esim. Pitbull-terrieristä sanotaan näin. 1. Minkä kokoinen kämppä?
- 40 neliötä.
-Kerrostalo.
3. Montako koiraa?
-2 kappaletta.
- Rottweiler ja sekarotuinen,uroksia kummatkin.
-Hyvin hyväksyi joukkoon mukaan,ei ole ollut ongelmia.
-Pentu
-Sama hommahan se melkein on kun ensimmäinen koiran kanssa,toinen koira menee siinä sivussa. Ainut että huomaa ruokapoliitikassa,että on 2 koiraa.
-Tokoa ja Hakuja harrastetaan omalla kaveriporukan kanssa.
-Juu,kummatkin on kiintynyt omistajaan. Kummallekin on aina annettava sitä omaa aikaa omistajan kanssa.
- Pulssia on niin monta.. =)
11. Entä miinukset?
-Nyt on 2 koiraa valtaamassa sänkyä,itse ei meinaa enää sinne sopia,heh!
Ruokaa menee enemmän kun ensimmäinen koiran kanssa. Jos kummatkin yhtä aikaa sairastuu niin eläinlääkärikulut.
-No,meillä ei ole ollut kun alussa. Nuorempi tietää että jos menee vanhemman koiran kupille niin kyytiä tulee.
-Juu,ainakin tähän asti ei oo mitään taisteluja ollut niistä.
14. Onko sinua koskaan kaduttanut että otit toisen koiran?
-Ei ole. Tai joskus kun on paha päivä,mutta se menee nopeasti ohi..:D3) neljä koiraa, joista kolme on narttuja ja yksi uros.
5) Vuosikymmenien kokemuksen perusteella uskaltaisin väittää, että yleensä nartut pärjäävät hyvin isommassakin laumassa, vaan jos taloon tulee toinen tai useampi uros, niin vaikeuksia voi olla odotettavissa sen jälkeen kun nuorempi täyttää vuoden.
Vaan jos on kaksi koiraa, niin ihan hyvä yhdistelmä on uros ja narttu. Siinä sitten tietysti tulee valvoa, että ei pääse sattumaan vahinkoja juoksuaikana.
Meillä on kokoerokin suojana: dobberi tuskin pystyy astumaan basenjia, taikka päinvastoin varsinkaan.
1 2) Kämppä (omakotitalo) ei ole hirveän iso, jotakin 80 neliötä: vaan mikä tärkeintä, meillä on iso aidattu piha, johon koirat pääsevät kaikkina vuorokauden aikoina takkahuoneen ovessa olevasta luukusta.
6) Tulokkaat tässä talossa ovat aina olleet pentuja: kissan, koiran tai jonkun muuun eläimen.
7) Tuntui siltä, että minun velvolllisuuteni on hankkia kaveri nelijalkaisellekin, kun minulla kaksijalkaisellakin on sellainen. Hyvä valinta.
8) Harrastamme luovaa tottelevaisuutta, erilaisten jälkien seurantaa, esineiden etsintää, suksien vetämistä ja pyörän vierellä juoksemista. Toinen toistemme kiinnijuoksemista, piilosilla oloa, piilossaolevan etsimistä. Suukottelua, sylissä löhöämistä, herkuttelua; mitähän muuta muistaisin...
9) Kyllä ovat.
10) Niistä on toisilleen seuraa, silloin kun minä olen töissä. Niistä on minulle nelinkerroin hupia, silloin kun minä en ole töissä.
11) ?? Joukossa tyhmyys tiivistyy, ehkä..? Eikä he laumassansa ehkä kuule yhtä hyvin ihmistä kuin yksi yksinäinen koira. -Vaan enemmän meidänkin kämppää on aikoinaan tuhonnut yksi yksinäinen koira, kuin useamman lauma.
12. Ei tietenkään: minähän valvon ruokailua ja muutenkin pidän huolen laumani hierarkiasta.
13. Voin. Vaan en tosin ole ikinä edes aikonut toimia siten, että antaisin mehevän luun kahdelle koiralle neljästä. Kun annan mehevän luun, annan sellaisen kaikille alamaisilleni tasapuolisesti, tai sitten en kenellekään.
14. Ei. Ei ikinä kuuna kullanvalkeana.
15. Sinulla tulee olla mahdollisuudet huolehtia molemmista tasapuolisesti, tarpeeksi rahaa yllättäviinkin menoihin, esimerkiksi eläinlääkärin kuluihin. Riittävät tilat ja tarpeeksi aikaa kaikille.- niin....
1. Minkä kokoinen kämppä? 50neliöö
2. Kerros/omakotitalo/rivi? rivari
3. Montako koiraa? kaksi
4. Mitä sukupuolta ja rotua? 2narttua seropeja(alle 40cm)
5. Miten koirasi suhtautu tulokkaaseen?ok,leikkivät alkuun kovasti..nyt vähentynyt ku pentu tullu samankokosex ku aikuinen..
6. Oliko uusi tulokas pentu vai aikuinen? pentu
7. Miltä sinusta tuntui hankkia ensimmäistä kertaa toinen koira koirasi "kaveriksi"? pääseekö kahden kanssa helpommalla vai onko vaikeampaa jne? rahaa menee enemmän..
8. Harrastatko koiriesi kanssa jotain? ja jos niin mitä?tokoa ja matsareita
9. Ovatko koirat edelleen kiintyneitä sinuun, vai riittääkö niille seura toisistaan?on edelleen...
10. Kerro useamman koiran pitämisen plussat?on seuraa toisillensa kun työn ajan ovat kaksin..
11. Entä miinukset?rahaa menee enempi ja hihnat menee välillä vähän solmuihin =)
12. Onko taisteluja ruoasta koirien kesken? on.toisen kupissa on aina parempaa..
13. Voitko ostaa koirillesi leluja ja luita ilman taisteluita? herkullisista luista saattaa tulla kahakka...
14. Onko sinua koskaan kaduttanut että otit toisen koiran?joskus käyny mieles,ku suututtanu...mut en luopuis mistään rahasta!
öööö....Rahapussin pitää olla paksu...kaik menee kaksin kerroin...
Mieti rauhassa... - Hippokampus
kaksi koiraa edellyttää kaksi kertaa enemmän hihnoja, ruokakuppeja, käsiä rapsutukseen, kieltoja, kehuja jne. jne.
Meillä on kerrostalossa (5h ) nyt kaksi koiraa, iso ja pieni,jotka tulevat erinomaisesti keskenään toimeen alkuäksyilyjen jälkeen. Uusi koira on meillä aina ollut pentu. Meillä ihminen toimii laumanjohtajana, joten eivät pääse kodin kuninkuudesta kinastelemaan, eivätkä tappele leluista tai puruluista. Niitä tosin hankitaan aina kerralla kaksin kappalein samanlaisia.
Kaksi koiraa on ehdottomasti vaikeampaa ulkoiluttaa kuin yhtä. Jos toisella on jotain liikkumisrajoituksia tai se on pentu tai muuta erottavaa tekijää löytyy, niin koiria täytyy usein ulkoiluttaa myös erikseen. Meillä ne nyt lenkkeilevät erikseen, koska toisella on jalkavaivoja ja se ei saa tehdä pitkiä lenkkejä eikä riehua. Toinen taas hyppii seinille jos ei saa liikkua riittävästi. Vie siis paljon aikaa.
Ruoasta koirat eivät tappele. Molemmilla on oma kuppi, vanhempi saa aina ensin. Tyhjentävät kumpikin omat kuppinsa ja menevät sitten tarkastamaan toisen tyhjän kupin.
Hyvää kahdessa koirassa on runsas liikkumaan joutuminen. TUntuu että aina pitää (lue=saa) jonkun kanssa lähteä lenkille. koirilla on seuraa toisistaan. Kun toinen koirista jää lopullisesti yksin, se kaipaa koirakaveriaan paljon enemmän kuin ihminen. Mutta sille kelpaa uusi kaveri vaikka heti.
Ruoat tulevat tietty kalliimmaksi kahdelle kuin yhdelle, ja jos toinen on pentu tai esim. metsästyskoira tai erikoisruokavaliolla, saat selkä vääränä kantaa erilaisia ruokia kaupasta kotiin. Ja tilaa niille säkeille pitää myös löytyä.
Jos koirat ovat trimmattavia tai nypittäviä, tai vaikka vaan pitkäturkkisia, saat kaiken pesua myöten tehdä kahteen kertaan...
Mutta jos vaan tuntuu, että aikasi riittää kahteen koiraan, hanki ihmeessä. Plussia on varmasti enemmän kuin miinuksia siinä tapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134