Q-kirjain

-l-

...että miten suomen kielessä pitäisi lausua q-kirjain? Olen aina sanonut sen "kuu", mutta nykyään monet tuntuvat sanovan jotain "guu".

18

1019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuu on edelleen kuu, vaikka se kirjoitettaisiinkin Q. Olen huomannut tuon saman ilmiön ja selitykseksi olettaisin sen, että vierasperäiset kirjaimet yritetään lausua syystä tai toisesta hienommin.

• Linqvisti

Q on ollut minulle "kuu" vuosikymmenien ajan, enkä halua nolata itseäni vieläkään nimittämällä sitä "guuksi".

Moni näkyy myös sotkevan helposti keskenään kirjaimet g ja q, saattaapa c-kirjainkin mennä sekaisin niiden kanssa. Asennekysymys – milläpä olisi enää mitään väliä, kun valmiiksi pureksittua pullamössöä saa henkensä pitimiksi tekemättä yhtään mitään!

• kuu on

Edellisten vastaajien kommenteista tuli mieleen vielä yksi yliyrittämisen kohde: suomalaisilla on kauhea vimma hienostella veen kanssa ja ääntää kaikki englannin veelliset sanat dublaweegzi.

• arpu2

Miten mielestäsi "kaksois-v" lausutaan?

• mukaisesti
        arpu2 kirjoitti:

aika monen mielestä "dabölwii". Heh.

• gwb
        arpu2 kirjoitti:

Jotkut kuulemma lausuu sen sööz pus.

• Guuba-Galcary

Keskivertosuomalaisen kielentaju on kehityshäiriöinen. Masentuneisuuskin vain lisääntyy, koska pään ei tarvitse pohtia mitään. Tosi on.

• tähän on totuttu

kysymys on samasta ilmiöstä kuin ennen vanhaan, riukuaitojen ja veräjien aikaan, kun tyttö pääsi piiaksi kaupunkiin ja tienattuaan vuosilomansa tuli kotiin käymään ja näyttääkseen sivistyneensäkin kertoi saaneensa 'viisi bäivää vabaada'.

• Vaan

"Viiši bäivää vabaada". Jotkut maalaisorientoituneet muistavat aina huomauttaa että pk-seudulla varšinkin nuoret pimut šuhauttelevat ässäänsä.

• Buhumaddagaan
        Vaan kirjoitti:

"Viiši bäivää vabaada". Jotkut maalaisorientoituneet muistavat aina huomauttaa että pk-seudulla varšinkin nuoret pimut šuhauttelevat ässäänsä.

”Kun nyd lähden dälle arvoidukselliselle sodaredkelle, dulen sieldä dakaisin joko ruumiina tai eversdiluudnanddina.”
        http://kotinetti.suomi.net/brantberg/Sotaupseerit - Nikke Parmi.htm

• Maalaistarina

Ennen vanhaan riukuaitojen ja veräjien aikaan ei külla ollut edes mitään vuosilomia. Vuosilomalaki taisi tulla vasta 1960-luvulla.

• Hlk

Kylä guuta qlee sanottavan kuuksi.

• Coocle

Joo kyä niin on juttu niin, että mää ainakin kuukletan sanoja paljon päivän mittaan. Kyä niin on mariat. Olen taiteilia ja aikaa on vaikka Guubaan lähtis soittaan parit rumpabiisit.

• Goya
        Coocle kirjoitti:

Joo kyä niin on juttu niin, että mää ainakin kuukletan sanoja paljon päivän mittaan. Kyä niin on mariat. Olen taiteilia ja aikaa on vaikka Guubaan lähtis soittaan parit rumpabiisit.

Hauskimpia versioita oli, kun takavuosina "Juha Jokinen" (tai joku vastaava) lausui Urheiluruudussa kokkolalaisen jalkapalloseuran Gamlakarleby bollklubb muodossa Kamlagaarlepyy pollglupp. Eli seitsemän mahdollisuutta tehdä virhe, ja kaikissa seitsemässä onnistui tekemäänkin. Muita hauskuuksia on, kun käydään kaljalla bupissa eikä pubissa (sitä ei kyllä tee Bubi Wallenius...). Tai kun ruotsinkielen paraply (sateenvarjo) muuttuu muotoon barably (vain/ainoastaan lyijyä).
        Olen omin korvin kuullut, kun takavuosina Onnenpyörän Janne Porkka lausui q-kirjaimen "guu"...
        Jännä, että aina kun voi mennä väärin, niin menee väärin. Sekös taisikin olla se Murphyn laki...

• Qkle-kele
        Coocle kirjoitti:

Kuinka moni ilmoittaa osaavansa kirjoittaa lukusanan
        quattuorquinquagintillion oikein katsottuaan sanaa 10 sekuntia?

Kuinka moni ilmoittaa osaavansa kirjoittaa tuon lukusanan oikein numeroina (lunttaamatta).

Kuinka moni tietää sen suomenkielisen vastineen?

Ilmoittautujat jonoon, MARS!

• eräs tyttönen
        Qkle-kele kirjoitti:

Kuinka moni ilmoittaa osaavansa kirjoittaa lukusanan
        quattuorquinquagintillion oikein katsottuaan sanaa 10 sekuntia?

Kuinka moni ilmoittaa osaavansa kirjoittaa tuon lukusanan oikein numeroina (lunttaamatta).

Kuinka moni tietää sen suomenkielisen vastineen?

Ilmoittautujat jonoon, MARS!

Sulla taitaa olla virhe, sehän on quattor ja quinque? Jossakin on se latinan sanakirja, mutta veikkaisin 45 000.

Poikaystäväni IT-firman nimi on muuten Quosis, lausutaan kuosis (kivaa pseudolatinaa).

• Qkle-lele
        eräs tyttönen kirjoitti:

Sulla taitaa olla virhe, sehän on quattor ja quinque? Jossakin on se latinan sanakirja, mutta veikkaisin 45 000.

Poikaystäväni IT-firman nimi on muuten Quosis, lausutaan kuosis (kivaa pseudolatinaa).

Voi ollakin - mistäpä tuon tietäisin?

Pesen kuitenkin käteni: teksti sellainen kuin

"QUATTUORQUINQUAGINTILLION (a name for 10^165 in the American system)"

löytyy joka tapauksessa web-sivulta

http://members.aol.com/gulfhigh2/words10.html

Sana 'quattuorquinquagintillion' antaa myös toista tuhatta osumaa Google-hakusanana käytettäessä:

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=quattuorquinquagintillion&btnG=Hae&meta=

>Poikaystäväni IT-firman nimi on muuten Quosis

Ja minun nimiini on rekisteröity vesikulkuneuvo, jolla on latinalle haiskahtava nimi Idonea. Liekö tuo sitten tarkoittanee mitään? Sanakirjassa oli sana 'idoneus', ja sen minä väänsin väki- ja omavaltaisesti muotoon Idonea.

• Qkle-kele
        Qkle-lele kirjoitti:

Voi ollakin - mistäpä tuon tietäisin?

Pesen kuitenkin käteni: teksti sellainen kuin

"QUATTUORQUINQUAGINTILLION (a name for 10^165 in the American system)"

löytyy joka tapauksessa web-sivulta

http://members.aol.com/gulfhigh2/words10.html

Sana 'quattuorquinquagintillion' antaa myös toista tuhatta osumaa Google-hakusanana käytettäessä:

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=quattuorquinquagintillion&btnG=Hae&meta=

>Poikaystäväni IT-firman nimi on muuten Quosis

Ja minun nimiini on rekisteröity vesikulkuneuvo, jolla on latinalle haiskahtava nimi Idonea. Liekö tuo sitten tarkoittanee mitään? Sanakirjassa oli sana 'idoneus', ja sen minä väänsin väki- ja omavaltaisesti muotoon Idonea.

Äskeisen nakkisormen nimi ei ole Qkle-lele vaan Qkle-kele.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3193
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2056
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      402
      1779
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1321
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1221
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      432
      1071
    Aihe