Juoksuharrastusta on noin puoli vuotta takana ja nyt on alkanut tulemaan penikkataudin oireita. Saako noita oireita kuriin ihan omin voimin (esim. kylmä/kuuma-hoito,hieronta, venyttely) vai pitääkö turvautua urheiluhierojaan ja lääkäriin? Mistä penikkatauti yleensäkin johtuu?
Vinkkejä penikkataudin
18
9881
Vastaukset
- dsdklkf
Penikkatauti johtuu kyseisen lihaksen kovettumisesta. Mikä taas johtuu liian nopeasta ja äkinäisestä toisto rasitusesta kyseiseen lihakseen. Penikka taudin voi ehkäistä herättelemällä kyseistä lihasta painoharjoitelulla parinviikon ajan enne varsinaista juoksu harrastuksen aloittamista.
Nyt se on jo myöhäistä niin sinun ei auta muutakuin lopetta vähäksi aikaa juoksemine niin että lihas toipuu. Ja aloittaa sitten uudestaan vaikka ensin paino harjoittelulla- maratonman
penikkatauti on luukalvon (lihaksen ja luun välinen side) tulehdus sääressä.
- JOP
maratonman kirjoitti:
penikkatauti on luukalvon (lihaksen ja luun välinen side) tulehdus sääressä.
http://www.hjk-laajasalo.com/valmennusvastaava/penikkatauti.htm
Tuossa tietoa penikkataudista..
Itselläni penikat vaivasivat 1,5 vuotta, vaikka pidin taukoa, nappailin tulehduskipu lääkkeitä, vaihdoin juoksukengät pariinkin otteeseen fysioterapeutin suosituksesta (askelmittaus). Sitten lopulta lääkäri antoi lähetteen ortopedille joka suositteli leikkausta. sain leikkaus ajan n.3kk päähän. Sitten n. 1kk ennen leikkausta penikat eivät enää vaivanneetkaan ja nyt olen jo yli puolen vuoden ajan pystynyt juoksemaan joka päivä. Kyselin urheilulääkäriltä asiasta ja hän sanoi että joillakin se ei mene ilman leikkausta ohi, joillakin menee, mutta aikaa ei voi tietää. Kuulemma jotenkin ne kalvot vaan sitten antavat periksi ja ei ahdista sitä lihasta enää. Lisäksi vaikuttavana tekijänä voi olla että olen pitkällisen venyttelyn jälkeen nyt huomattavasti notkeampi mitä alottaessani lenkkeilyn ja se kuulemma voi vaikuttaa myös, kun paikat eivät ole liian kireät.
Leikkaus ei ole iso operaatio (päiväkirurgia), siinä leikataan vaan viillot siihen lihaskalvoon joka ympäröi sitä säären lihasta. Sairaslomaa olisi visiin tullut pari päivää ja rasitusta olisi pitänyt välttää pari viikkoa.
- aleksi-78
1. Lepo. Suomeksi sanottuna pidä nyt ensi alkuun todella pitkä tauko lenkkeilystä.
2. Kylmää pohkeisiin. Kylmä laskee tulehdusta. Pakastevihannespussi tai geeliä.
3. Venyttele pohkeet joka ilta auki ennen nukkumaanmenoa. Lepovenytyksiä eli 30 sekunnista 2 minuuttiin samassa asennossa, ei heijausliikettä.
4. Diasporal-magnesium. Ryhdy nauttimaan sitä heti päivittäin. Poistaa kireyden lihaksista. Tehomaatalous vienyt magnesiumin ruoastamme. Itselläni auttanut suunnattomasti! Myös mm. Markus Pöyhösen vakioaine.
5. Kenkien vaihto suositeltavaa, mikäli nykyiset kenkäsi ovat loppuun asti käytetyt. Katso sitten, että uusissa on hyvät vaimennukset.
6. Penikka on siitä ikävä, että uusiutuu varsin helposti. Suositeltavaa olisi siis jättää asfaltilla juoksut väliin. Mitä pehmeämpi alusta, sitä enemmän pohkeesi nivelesi tykkäävät.
7. Hieronta omatoimisesti tai urheiluhierojan toimesta. Penikat on hieronnalla myös mahdollista "repiä auki", mutta se ei ole tarkoitettu miksikään viikottaiseksi rutiiniksi. Hiero alhaalta ylöspäin, ns. sydämen suuntaan.
7. Levon osuutta ei voi vähätellä. Itse pidin aikoinani n. 8 kuukauden tauon juoksemisesta. Se tuskin on mikään absoluuttinen totuus, mutta jos nyt pitäisit taukoa vaikka 2 kuukautta.
8. Lääkäristä ei ole apua, ainakaan alkuvaiheessa. Paraneminen perustuu siihen, mitä ITSE teet asian hyväksi. Jos päästät vaivan pahenemaan tai annat asian vaan olla, jalkaasi kehittyy ennen pitkää rasitusmurtuma, joka ymmärtääkseni vaatiikin jo sitten leikkaushoitoa.
Kärsivällisyyttä hoito-prosessiin!- tku nainen
moikka
tunnut tietävän melko paljon penikka tautiin liittyvistä hoidoista, mulla nyt kesästä saakka vaivanneet molemmat jalat, ja kaikenlaista kokeiltu, vielä en ole ollut halukas menemään revityttämään niitä, nyt muutaman kerran koitettu akupunktiolla hoitaa ( en sitten tiedä onko hyötyä) ja aika pitkää hoitoaikaa vaatisi, mulle lääkäri sanoi ettei olis askel virheestä tms kiinni, vaan ilmeisesti just rasituksesta, ja siitä ettei lihas mahdu kasvamaan jaloissa, onko olemassa vielä jotain konstia, ennen ku tarvii leikkauspöydälle tms mennä? olen kokeillu kylmäkuuma hoitoja, hieronut ja venytellyt jne, mun on lähes mahdotonta levätä niiden kanssa, koska työni puolesta kävelen ja toimin muutamana iltana viikossa sali vastaavana. On tosi turhauttavaa, kun ei voi normaalisti tehdä asioita, juoksun lopetin jo syksyllä kokonaan ku kaveri joka fysioterapeutti, kielsi sen kokonaan, veljelläni oli myös sama homma, ja hänen kohdallaan jouduttiin leikkaamaan :/ tku nainen kirjoitti:
moikka
tunnut tietävän melko paljon penikka tautiin liittyvistä hoidoista, mulla nyt kesästä saakka vaivanneet molemmat jalat, ja kaikenlaista kokeiltu, vielä en ole ollut halukas menemään revityttämään niitä, nyt muutaman kerran koitettu akupunktiolla hoitaa ( en sitten tiedä onko hyötyä) ja aika pitkää hoitoaikaa vaatisi, mulle lääkäri sanoi ettei olis askel virheestä tms kiinni, vaan ilmeisesti just rasituksesta, ja siitä ettei lihas mahdu kasvamaan jaloissa, onko olemassa vielä jotain konstia, ennen ku tarvii leikkauspöydälle tms mennä? olen kokeillu kylmäkuuma hoitoja, hieronut ja venytellyt jne, mun on lähes mahdotonta levätä niiden kanssa, koska työni puolesta kävelen ja toimin muutamana iltana viikossa sali vastaavana. On tosi turhauttavaa, kun ei voi normaalisti tehdä asioita, juoksun lopetin jo syksyllä kokonaan ku kaveri joka fysioterapeutti, kielsi sen kokonaan, veljelläni oli myös sama homma, ja hänen kohdallaan jouduttiin leikkaamaan :/Kyllähän niitä penikoita on ihan 100% turha yrittää ainakaan akupuntiolla hoitaa. Se ei tee yhtään lisätilaa täynnä olevaan lihaspussiin, lompasaan varmasti kylläkin, jos siellä ahtaus vaivaa. Minulla oli pari vuotta sama vaiva ja hierojan ammattia tehdessäni voin ikävä kyllä sanoa, että ainoastaan kolmella tavalla pääsee penikoista eroon: Lepo, leikkaus, hieronta ( lihas"pussi" revitään irti sääriluusta ) Tuntuu todella miellyttävälle ;) En suosittele kipuherkille yksilöille.
- tku nainen
Juippi-H kirjoitti:
Kyllähän niitä penikoita on ihan 100% turha yrittää ainakaan akupuntiolla hoitaa. Se ei tee yhtään lisätilaa täynnä olevaan lihaspussiin, lompasaan varmasti kylläkin, jos siellä ahtaus vaivaa. Minulla oli pari vuotta sama vaiva ja hierojan ammattia tehdessäni voin ikävä kyllä sanoa, että ainoastaan kolmella tavalla pääsee penikoista eroon: Lepo, leikkaus, hieronta ( lihas"pussi" revitään irti sääriluusta ) Tuntuu todella miellyttävälle ;) En suosittele kipuherkille yksilöille.
joo totta, rahat meni kyllä niin hukkaan ku olla ja voi akupunktiolla, mutta lopetin aika äkkiä ku ei tulosta tullut. Lepoon ei tällä hetkellä oo mahdollisuutta, enkä sitä haluakkaan. ihan normaalia elämää oon elänyt niistä huolimatta, ainoastaan juokseminen jäänyt, mutta salilla ja lenkillä käyn kyllä. veljellä oli kans penikkatauti ja sillä jouduttiin leikkaamaan ku meni niin pahaksi, mun täytyy sit vaan varailla hierojalle aikaa, uskon ettei ihan helmeä oo :(
- Nixi
Aloittaessani juoksuharrastusta kärsin myös penikkataudista. Syynä oli ylipronaatio ja asfaltilla juoksu.
Sain avun käymällä fysioterapeutilla. Hänen kautta pääsin urheilulääkärille. Jonka neuvo oli yksinkertainen.
Kengät joissa Pronaatio tuki, tukeva jalkaholvi ja jäykkä kantapään tuki sekä pois asfaltilta.
Ja eteenkin asfaltilla kovat harjoitukset oli myrkkyä minun jaloille.
Mitä kovempi harjoitus sen pehmeämmälle alustalle menen välttääkseni penikantaudin oireita.
Itse sorruin siihen, etten levännyt tarpeeksi. Muista kipu on merkki ylirasittumisesta. Lepoa riittävästi.
Eivät parantuneet kunnolla kunnes, jalat saivat alku talvesta riittävästi lepoa. Ei huvittanut juosta liukkailla keleillä. Talvella aloitin hiihdon ja pistämällä lenkkikengät varastoon. Keväällä aloitin juoksun varovasti.
Enää ei ole vaivannut vuosiin. Onko se syynä että talvisin vain hiihdän? Ja pidän 1kk totaalisen levon.
Aloitan juoksun huhtikuun alussa noin 100km / viikko. Vain 5 min/km vauhdilla hitaita PK- lenkkejä.
Toukokuulla vasta tulee vetoja ja kovempia juoksuja.
Ja tuossa magnesiumissa saattaa myös olla apua. Olen syönyt säännöllisesti usean vuoden jo.
Käypä vilkaisemassa mitä linkin alta löytyy. Siinä kerrotaan mikä on penikkatauti.
http://www.askelklinikat.fi/ongelmat.htm
Suomi24 keskusteluissa sama aihe löytyy myös alla olevista osoitteista.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000014651805
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000015379856
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000016419065- onpa vaisu alku :)
" Aloitan juoksun huhtikuun alussa noin 100km / viikko. Vain 5 min/km vauhdilla hitaita PK- lenkkejä. "
Näin harrastelijasta tuo kuullostaa jo hieman omakehulta :)
- pennikkatauditon
Milloin se pennikka tauti iskee. Olen kohta puolivuotta juossut asfaltilla yli noin 8-11km matkoja, joskus pitempiäkin. Epäilettekö että olen saamassa penikkataudin jos jatkan samanlai. En ainakaan aijo alkaa itseäni leikkelemään tai syömään mitään mömmöjä.
- Nixi
Ole onnellinen ettei sinulla ole : ) Lue keskustelua syvemmin kenties huomaat mikä sen aiheuttaa.
Sinä olet aivan oikeassa. Luojan luomaa ei kannate mennä leikkaamaan. Tämäkin on minun kanta.
Tarkoitatko ”Mömmöillä” mitä?
Kun harjoittelet kovaa, et saa mistään ruuasta tarvittavia vitamiineja, mineraaleja yms tarvittavasti.
Huomio ei lisäravinteista lähde doping näytteestä purkin ”pohja pois” Jos sitä meinasit.
Otan esimerkin. Mikäli kynsissä näkyy valkeita viivoja kärsit sinkin puutteesta.
Jne…
Keep Running : ) - penikatauditon
Nixi kirjoitti:
Ole onnellinen ettei sinulla ole : ) Lue keskustelua syvemmin kenties huomaat mikä sen aiheuttaa.
Sinä olet aivan oikeassa. Luojan luomaa ei kannate mennä leikkaamaan. Tämäkin on minun kanta.
Tarkoitatko ”Mömmöillä” mitä?
Kun harjoittelet kovaa, et saa mistään ruuasta tarvittavia vitamiineja, mineraaleja yms tarvittavasti.
Huomio ei lisäravinteista lähde doping näytteestä purkin ”pohja pois” Jos sitä meinasit.
Otan esimerkin. Mikäli kynsissä näkyy valkeita viivoja kärsit sinkin puutteesta.
Jne…
Keep Running : )ja taidan pitää talvi tauon. Sillä nyt hän olen juuri siinä vaiheessa jossa penikkatauti saattaa iskeä. Ja kun oikein tarkaa tunnustelen vasenta jalkaa niin saattaa se vähän kipua hohtaa.
- Seka
Mua on leikattu hierottu venytetty yms. Ainut mikä auttoi oli, reilusti jäitä jalkoihin ja urheiluhieroja repi ne auki. Jäitä siis tarvittiin, että saatiin jalat tunnottomiksi. Toimenpide tehtiin kolme kertaa ja eipä ole enään haitannut.
- Koukussa juoksuun...
vaan odottaa...! Pari vuotta sitten tuli kun vaihdoin lenkkarit. Ja myös jos vaihtaa tasaiselta mäkiseen maastoon, tai päin vastoin..! Aina juoksun alussa kävi kipeää...mutta menin vaan. Käytin kaikenlaisia geelejä ja side jalassa juoksin. Tosin vaan 3 - 4 km lenkkejä. Mutta se meni ohi, ja talvisin kun hiihdän, tietty siinäkin palautui. Nyt kun olen pidentänyt matkaa 10 km:in, taas saman jalan etusääressä alkaa tuntua...Luotan että menee ohi, kun vaan jaksaa odottaa ja venytellä. Tarkoitus olisi ensi kesänä puolikas, eikä siinä paljon penikkatauteja kaivattaisi.
Kokeile sängyn reunalle toinen jalka maassa, toinen sääri alle, ja venytä ! Siten että itse olet sängyn pituus suunnassa. Pitäisi saada siinä kunnon venytys aikaan.
T. Mama
- Urhelija
Täytyy kyllä sanoa tähän väliin että akupunktio on ollut lähes ainoa toimiva hoitomuoto minulle penikkatautiin..ei auta heti ensimmäisellä kerralla vaan vaatii muutaman käynnin.
- kärsinyt itsekin
Jos penikat vaivaa kannattaa opetella juoksemaan. Älä mene ylikovaa ennenkuin on tekniikka hallussa, äläkä varsinkaan jännitä nilkkaa koukkuun. Siitähän se penikka tulee, nilkan koukistajan liiallisesta jännittämisestä. Keskity enemmän ponnistamiseen kuin jalan viemiseen nopeasti pitkälle eteen. Lyhyempien askelten sipsuttaminen on hyvä ensikeino kohti parempaa tekniikka.
Itse pidin melko pitkän tauon kyseisestä syystä, mutta aloitettuani juoksun uudestaan, vaiva palasi. Lääkäriin en mennyt, vaan jatkoin juoksemista. Oletus siitä, että lihasten vahvistuessa penikkataudin oireet vähenevät, osoittautui onnekseni oikeaksi. Ei vaivaa enää.
- kkss
http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=13024
Jos joku tuon vanhan linkin tekstin jostain löytää, niin siellä on hyvät hoito ohjeet penikka vaivoihin. Itse en ole juurikaan harrastelija lenkkeilijänä jättänyt ja vähentänyt juoksua, vaikka penikat olisi vaivanneet. Kevennystä se kyllä vaatii. Aktiivista hierontaa, kylmähoitoa, venyttelyä, voltaren/mobilat/kylmägeeli käytön avulla on vaivat helpottanut
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154