Lapsettoman ystävän tukeminen

Ystävä28

Haluaisin kuulla, mikä on paras ja pahin lohdutuslause ystävättärelle, joka puolisoineen silminnähden kärsii lapsettomuudesta. Tietenkin kuunteleminen on tärkeää, mutta tahtoisin tietää, mikä on typerin fraasi, jonka olette itse lohdutusmielessä kuulleet ja mikä taas oikeasti on saanut mielenne kohoamaan.

17

2601

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys!

Hienoa, että ajattelet asiaa näin! Olisipa meillä kaikilla näin upeita ystäviä.

Itselleni on viime aikoina sanottu paljon "kyllä se siitä, lähdette vain lomalle ja unohdatte asian ja yrittämisen, niin jo tärppää". Kaunistellen sanoisin, että tämän hyödyttömämpää "neuvoa" ei voi antaa...

Mitä sitten oikeasti toivoisi kuulevansa, en tiedä. Pääasia, että on aidosti kiinnostunut asiasta ja on silloin tukena, kun sitä tarvitaan. Tuentarvekin on niin yksilöllistä. Minut on yksi aiemmin hyvinkin hyvänä ystävänä pitämäni henkilö jättänyt hieman puhaan, koska hän välttelee aihetta eikä reagoi kertomaani mitenkään. Se satuttaa todella paljon, mutta samalla sitä huomaa, ketkä ovat oikeita aitoja ystäviä sitten lopulta kuitenkin.

Toivottavasti löydät oikean tavan auttaa ystävääsi. Ystävän tukea kyllä tarvitaan!

• ystävästäsi

tarkasti tietenkään, kun en tunne häntä enkä sinua, mutta oletko varma, että olet tulkinnut häntä oikein? Usein ihminen hämmentyy sellaisissa asioissa, jotka eivät ole oikein tuttuja tms. Itse ainakin muistan, että en oikein osannut sanoa mitään kaverilleni, jolla tuli kolmas km peräjälkeen (nyt heillä on aivan ihana tyttö lopulta). Halailin kyllä kovasti silloin ja sanoin, että ota yhteyttä aina kun siltä tuntuu, mutta en osannut (mielestäni) sanoa mitään tilanteeseen sopivaa. Lapset, lapsettomuus, raskaus ja keskenmeno ovat niin henkilökohtaisia asioita, että en oikeastaan edes kokenut, että minun pitäisi varsinaisesti olla mitää mieltä asiasta.

Vaikea sanoa, ehkä ystäväsi (tai "ystäväsi") on muuten vaan tyly, mutta hänen hiljaisuutensa voi myös johtua hämmennyksestä (?).

• on se kaiken aa ja oo.....Siinä määrin kuin itse jaksat!Itse kohdallani huomasin kyllä tietyssä vaiheessa,että nyt alkavat ystävät jo "kuormittua" liikaa ja lähdin ammattikuuntelijoiden/ammatti-ihmisten luokse purkamaan tuskaani,oloani......Mutta tosiaan älä ainakaan sano,että:Koeta olla ajattelematta asiaa ja kyllä se sitten tärppää......!Voimia sekä sulle että ystävällesi!Halit!:):):)

• anni

mulla on aivan ihana ystävä johon voin luottaa ja joka tukee mua tässä asiassa. kuuntelee, kyselee ja on aidosti kiinnostunut näistä asioista! lohduttaa kun on oikein huono päivä, mut ei sääli! tsemppaa ja keksii tekemistä piinapäiviin! typerää on tosiaan sanoa et " älä ajattele asiaa" hyvä neuvo varmaan mut kuin se käytännössä toteutetaan!???

• Ystävä28

Mikäli vielä löydät itsesi tähän keskusteluun, voisitko kertoa, mitä tarkoitat tsemppaamisella? Nimenomaan tuota tekemisen järjestämistä vai kannustavia sanoja? Jos jälkimmäistä, millaisia tällaiset kannustavat sanat voisivat olla?

Ihan kaikille tasapuolisesti onnea yrityksiin. :)

• anni
        Ystävä28 kirjoitti:

Mikäli vielä löydät itsesi tähän keskusteluun, voisitko kertoa, mitä tarkoitat tsemppaamisella? Nimenomaan tuota tekemisen järjestämistä vai kannustavia sanoja? Jos jälkimmäistä, millaisia tällaiset kannustavat sanat voisivat olla?

Ihan kaikille tasapuolisesti onnea yrityksiin. :)

juu tarkottaa just sitä ja et ei päästäis toista vajoomaan ihan koomaan huolineen ja murheineen, vaan olis just et hei...nyt kuule!!mennään vaik syömään jonnekkin tai jotain! ja jutellaan! et ei ajatukset pyöris aiva vaan sen asian ympärillä.... siis niinku 24/7! mulle ne kannustavat sanat on ollu sitä et ovikello soi joka toinen päivä! "moi, mitä kuuluu, mitä tehtäis?"

• mitä kuultu

Typerintä on kuulla kun joku sanoo, että heillä tärppäsi ekalla ja ei olis tarvinnut ihan niin pian.

• se kun sanoo:

"kyllä se siitä, lopetatte vaan yrittämisen ja ressaamisen niin avot". Tyhmää ja julmaa, ei se kaikilla käy niin.

Vilpitön "toivon että onnistutte" lohduttaa enemmän.

• onneli

Noiden " juokaa pullo viiniä, rentoutukaa ja olkaa ajattelematta, niin se siitä" -juttujen lisäksi on kamalia kommentteja, kun joku toteaa että "kyllä se
        sieltä vielä tulee,usko pois". Ai tulee vai?!
        Tai: "Ei hei oo henkisesti terveellistä kelata noita asioita,koita keksiä jotain muuta ajateltavaa..."

• toivotte
        onneli kirjoitti:

Noiden " juokaa pullo viiniä, rentoutukaa ja olkaa ajattelematta, niin se siitä" -juttujen lisäksi on kamalia kommentteja, kun joku toteaa että "kyllä se
        sieltä vielä tulee,usko pois". Ai tulee vai?!
        Tai: "Ei hei oo henkisesti terveellistä kelata noita asioita,koita keksiä jotain muuta ajateltavaa..."

kuulevanne ihmisiltä? Nuo on teidän mielestä pahaa sanottavaa, mutta uskon että ihmiset sanoo niin ihan vilpittömästi, kun eivät tiedä mitä muutakaan sanoa?!?

Itse en oo meidän lapsettomuudesta huudellut eikä ole tarvinnut paria aivan harvaa poikkeusta lukuun ottamatta myöskään kuunnella asiasta.

Ei muakaan lohduta jos joku sanoo "kyllä se siitä" ja "kunhan lakkaatte stressaamasta" mutta toisaalta mitä muuta ihmiset voi sanoa?!? Jos itse kerjää sääliä, niin tämähän se kohtalo on. Minä mieluummin olen hiljaa ja hoidan asiaa eteenpäin ihan hiljakseen, koko maailman tietämättä.

• kommentti

Parasta kun kuuntelet ja odotat että ystäväsi kertoo mitä haluaa, et kysele liikaa ja puhu asiasta kuin raskautuminen olisi maailman tärkein asia ja "suoritus" jota ilman ei voi elää. Lapsettomuuden tuskaa lisää päivittely ja asian vatkaaminen, minun ystävistäni osa ainaki on sortunut tähän. Ei tunnu kivalta kuulla myöskään kuinka he itse tulivat raskaaksi kertalaakista... ja kuinka äitiys ja synnyttäminen ovat sellaisia asioita joita kertakaikkiaan ei nainen voi jättää kokematta.
      Mua lohdutti aikoinaan äitini sanat " ei sitä tiedä missä päin maailmaa teille on varattuna oma lapsi". Lapsen saimmekin yllättävältä taholta ja vielä kotimaasta, kyse on ns. sukulaissijoituksesta. Adobtioprosessi aluillaan, mutta jo nyt on vahvistettu että lapsi on pysyvästi meidän. :)

• Minä vaan...

Kuunteleminen on kaikkein tärkeintä,ei välttämättä tartte sanoa mitään,kun vain kuuntelee.Vihastuttavimmat kommentit on olleet "te ootte vielä niin nuoria et kyllä ehtii","älä ajattele asiaa ja stressaa","polta ja ryyppää nyt kunnolla kun et oo paksuna,vituttaa kun ei ite pääse ryyppää (raskaana oleva ystävä tokaisi)" Pahin oli kuitenkin kun olin yli vuosi sitten kokenut juuri kohdunulkoisen raskauden ja kerroin "kaverille" niin hän sanoi vaan "voih,minullakin olisi nyt 3 vuotias poika mutta se kuoli abortissa" HUH HUH.Voiko ihminen sanoakkaan noi tyhmästi?

• muotovika

Pahiten satuttaa se, että kundikaverit sanoo, että heti ekalla kerralla tärppäs. Typerin fraasi on se, että kyllä se sitten ajallaan tulee, kuten kaikilla muillakin. Sori, oon vähän alamaissa, kun toinenkin spermaanalyysi meni huonosti.

• Kerttuliisa

Onhan sitä tullut kuultua kaikenlaista kuin, että lopettakaa yrittäminen ja rentoutukaa niin sitten lapsi varmasti tulee, lähtekää lomalle ulkomaille (ulkomaanlomareissulla heidänkin lapsensa sai alkunsa) tai sun pitää vain hyväksyä että sä et saa koskaan lasta, tai sitten että lapsia saadaan niitä ei tehdä.

Musta lapsen saantia ei pidä pitää minään ihmeenä ja elvistellä lapsillaan. Melkein kaikki pystyy saamaan lapsia, joten se ei ole mikään saavutus, jolla voi ylpeillä. Musta enemmän voi ylpeillä sillä jos pystyy pitämään huolta lapsistaan.

Mulle parhainta tukea ystäviltä on ollut kuunteleminen ja ymmärtäminen. Liikaa ei saisi udella, mutta toisaalta mukavalta on tuntunut myös jos ystävä on ollut kiinostunut mun lapsettomuushoidoista ja kysellyt hoidoissa käymisen jälkeen niistä ja ollut tsemppaamassa kun itse on halunnut luovuttaa. Tämä on ollut mulle arka paikka ja joskus voi loukkaantua ihan mitättömistä asioista eli vaikka ystävä olisi kuinka hienotunteinen niin aina ei pysty tukemaan sen verran kuumana tässä tunteet käy. Pääasia on että ei hylkää ystäväänsä, ja pystyy puhumaan muistakin asioista kuin lapsista ja voi tehdä ystävän kanssa mukavia juttuja, käydä elokuvissa, harrastuksissa jne.

• Ystävä28.

Edelleen luen mielelläni ajatuksia, mutta ajattelin kuitenkin tässä välissä kiittää, ettei unohdu. :) Rivien välistä olin lukevinani, etten todella ole maailman ainoa ihminen, joka ei oikein tiedä, mitä sanoisi - toisaalta itse otan silloin mieluummin varman päälle ja olen hiljaa.

Hirvittävästi voimia kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville!

• muotovika

Varmaan parasta on olla tosiaankin hiljaa ja kuunnella, jos itse ei keksi sanottavaa. Ystävien tuki on voi olla todella tarpeen, sillä oma lähiympäristö ei välttämättä anna tukea. Olen huomannut,että varsinkin iäkkäämmät naiset (myös oma äitini), jotka kyselevät, että millois te alatte niitä lapsia tekemään, ilmeillään ja rivien välistä antavat ymmärtää, että naisessa se vika varmaan on. He eivät joko tiedä tai ymmärrä, että yhtälailla se vikahan voi olla meissä miehissä. Nuorten miesten sperman laadun heikentymisen myötä yhä useammin lapsettomuus johtuukin tulevaisuudessa varmaan miehistä. Onneksi naisilla taitaa olla miehiä paremmat ihmissuhteet saada ystävättäriltään tukea. Noinkohan saisin tukea jätkäkavereiltani? Vielä en ole kenellekään huonoista spermanäytteistäni kertonut. Yhdellä kaverillani on tänään varpajaiset. Ei ole fiilistä lähteä meseen.

• Minä vaan
        muotovika kirjoitti:

Varmaan parasta on olla tosiaankin hiljaa ja kuunnella, jos itse ei keksi sanottavaa. Ystävien tuki on voi olla todella tarpeen, sillä oma lähiympäristö ei välttämättä anna tukea. Olen huomannut,että varsinkin iäkkäämmät naiset (myös oma äitini), jotka kyselevät, että millois te alatte niitä lapsia tekemään, ilmeillään ja rivien välistä antavat ymmärtää, että naisessa se vika varmaan on. He eivät joko tiedä tai ymmärrä, että yhtälailla se vikahan voi olla meissä miehissä. Nuorten miesten sperman laadun heikentymisen myötä yhä useammin lapsettomuus johtuukin tulevaisuudessa varmaan miehistä. Onneksi naisilla taitaa olla miehiä paremmat ihmissuhteet saada ystävättäriltään tukea. Noinkohan saisin tukea jätkäkavereiltani? Vielä en ole kenellekään huonoista spermanäytteistäni kertonut. Yhdellä kaverillani on tänään varpajaiset. Ei ole fiilistä lähteä meseen.

Meillä se on ollut tutkimusten alusta asti (kun tulokset eivät olleet tulleet) niin minun vika.Anoppi on monta kertaa sanonut että "hänen pojassaan ei varmasti löydy vika" "vika on ihan sinussa kun et ovuloi ym." Samoin minun ystäväni kun menimme kahville kysyi "Noh,Oliko miehesi mällit kunnossa" Kun sanoin et joo niin hän ilosta hyppien "Voi vitsi mikä helpotus varmasti "Antilla" että kaikki hyvin ja että vikaa löytyy vaan susta" Joteki tuntu vaan pahalta,ihan ku ei sais tarpeeks jo paskaa niskaan :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2983
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2604
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2245
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1546
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1497
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      27
      1308
    Aihe