Katselin yhteiskuntaohjelmaa vanhusten hoidosta täällä Ruotsissa ja vertailumaasta Tanskasta.
Kööpenhaminassa on vanhustentalo Lotte, jonka johtaja Thyra Frank on saanut paljon positiivista huomiota ja kiitosta osakseen.
Hänen vanhustenhoitomenetelmänsä ja näkökantansa ovat epätavallisia ja hän laukoo seuraavia mielipiteitä kuten "pitää uskoa elämään ennen kuolemaa" ja "vanhaksi tuleminen ei ole sairautta" tai "kaikilla on oikeus sekä henkilökohtaisiin esineisiinsä että lasteihinsakin vaikka onkin elämän loppusuoralla"!
Lotte on epätavallinen mutta myöskin suosittu vanhustentalo, jonne jonot ovat pitkät.
Unilääkkeitä ei anneta mutta viiniä, sherryä ym. unettavaa, jos asukkaat haluaa.
Kun haetaan henkilökuntaa niin haku on pääasiassa "hearthunting" eikä "headhunting" :)).
(Sydämenmetsästystä eikä päänmetsästystä.)
Thyra Frankilla ei ole varsinaista konttoria, vaan hänen työpöytänsä on ruokasalissa ja hän itse ehtii henkilökohtaisesti mennä juttelemaan asukkaitten kanssa, kaatelemaan kahvia, olemaan mukana kaikessa.
Vanhukset itse kertoivat viihtyvänsä, eikä muuta eroa entiseen elämään ollut kuin asumismuodon vaihtaminen.
Tanskassa unelmavanhuus?
17
659
Vastaukset
Tanskalaiset on luokiteltu ,ainakin euroopan ollelliseksi kansaksi.
Olisikoos meidän tutustuttava heidän elämän tapaansa enemmänkin.- Amica50
...oli kyse melko terveistä (niin henkisesti kuin fyysisesti)ikäihmisistä, jotka pärjäävät ja ovat omatoimisia ja sosiaalisia? Kyllä silloin varmasti onkin mukavaa asua lähellä ikätovereitaan viihtyisässä yhteisössä. Turvallista ja sosiaalisesti piristävää. Unelma, mutta vaikka sellainen olisi olemassa täälläkin, niin moni vanhus putoaa pois siitä mahdollisuudesta huonokuntoisuutensa takia. Suomessa on tuolle terveelle kategorialle palvelutalot, jotka eivät kuitenkaan ymmärtääkseni ole vastaavanlaisia kuin ne, joista kerrot. Täällä yksinäisen vanhuksen on usein sinnitettävä suuressa yksinäisyydessään omassa asunnossaan, jossa kotipalvelun ihmiset juoksevat ja vaihtuvat tiheään tahtiin ja jotka kiireellä pistävät pesukoneen käyntiin, petaavat sängyn, keittävät puuron ja ehkä juoksevat kauppaan ennenkuin kiirehtivät seuraavan asiakkaan luo, tukka putkella. Sellainen rumba on kunnes vanhus on niin huonokuntoinen, että ei pärjää enää kotona vaan joutaa "vanhusten kaatopaikalle" eli hoivataloon (nimi on harha, hoivatalosta on sen verran kokemusta oman läheisen kautta, että tiedän, että se on kolkko paikka)Siellä on vielä pahempi rumba: Hoitajat vaihtuu hoitajat melkein joka toinen viikko, siellä sekoitetaan lääkeannoksia tai unohdetaan antaa niitä, vaatteita sekoittuu ja häviää (vaikka ne ovat merkitty nimellä) ja vanhukselle puetaan vieraiden vaatteita, yms. yms....
Lisäksi tässä hoivatalossa ei edes kunnolla perehdytä kunkin vanhuksen henkilötietoihin. Tämä läheinen vanhus, josta puhun on sokea, mutta henkilökunnalla ei ole edes sen verran tietoa hänestä, että kaikki tietäisivät hänen olevan sokea, vaan ihmetellään kun hän jää pöytään istumaan yksin ruokailun jälkeen - odottaen, että saisi apua mennä huoneeseensa, kun ei itse näe. Hoitaja sanoo vain, että ei tiennyt, kun sokeus ei näy... Mutta ei ole ihme, kun papereissakaan ei lue, että vanhus on sokea, niissä lukee vain, että hänellä on vaikea nivelreuma! Toinen juttu: Vanhuksella ei ole jäljellä poskihampaita ja voi siten syödä vain soseutettua ruokaa. Siitä on kerrottu henkilökunnalle ja se on kirjattu paperille. Silti hänelle välillä tarjotaan suria lihapaloja, vihanneksia yms ja ihmetellään kun hän sanoo, ettei voi syödä kun ei voi purra. Hoitaja tokaisee ärtyneesti: No mutta onhan teillä hampaat suussa, joilla purra!!! Kyllä - etuhampaat ovat tallessa, mutta niillä ei syödä sitkeää lihaa ja puolikypsiä vihanneksia!
Ei todellakaan ole helppoa olla vanha... sydän itkee verta kun ajattelee heidän kohtaloaan. Ja kammottavaa on ajatella meidänkin tulevaisuutta, jos ei kunnon, mullistava muutos astu voimaan pian. Mitenkähän meidän käy...? - angi
sisään nyt jo että sitten kun aika tulee on jonon alussa.
Suomessa vanhain hoito on hyvällä pohjalla. Siellä saa vanhukset hoitoa lääkäreissä ja sairaaloissa. Ainakin minun äiti on saanut kaiken mahdollisen hoidon.
Mutta tuollainen josta kerroit on todella mahtavaa, siellä on erikoisen hyvä päämies/nainen joka hoitaa hyvin ja psykolookisesti asiat. Kaikkihan eivät ymmärrä ettei vanhuus ole sairaus... Minä olen sitä myös ajanut takaa samaa seikkaa. Meidän pitäisi perustaa tänne Suomalainen vanhainkoti samoin perustein? Kukahan alkaisi asiaa viemään eteenpäin?- hoitaja
tuollaisia Tanskan mallin mukaisia laitoksia meilläkin on yksityispuolella, eli rahalla saa. Samaa ideologiaa kyllä pyritään noudattamaan kunnallisella puolellakin mahdollisuuksien mukaan, mutta kun ei ole sitä rahaa eikä työntekijöitä riittävästi. Hoitajia ei palkata tarpeeksi eikä tulijoita edes ole, kun siitä ei makseta. Ja asiakkaat (vanhukset)tietysti haluavat kaiken ilmaiseksi...
- angi
hoitaja kirjoitti:
tuollaisia Tanskan mallin mukaisia laitoksia meilläkin on yksityispuolella, eli rahalla saa. Samaa ideologiaa kyllä pyritään noudattamaan kunnallisella puolellakin mahdollisuuksien mukaan, mutta kun ei ole sitä rahaa eikä työntekijöitä riittävästi. Hoitajia ei palkata tarpeeksi eikä tulijoita edes ole, kun siitä ei makseta. Ja asiakkaat (vanhukset)tietysti haluavat kaiken ilmaiseksi...
Vanhukset ovat saitoja useimmiten vaikka pankkitilit notkuisi numeroista niin silti täytyy saada lisää. Siinä olen kyllä sataprosenttisesti kanssasi samaa mieltä ja arvaa ärsyttääkö minua joskus heidän marinansa...?
- hoitaja
hoitaja kirjoitti:
että Tanskassa ollaan todella edellä vanhusten hoidossa. Siellä on mahdollisuus valita kotihoidon tai laitoshoidon välillä, miten itse haluaa. Yksityisiä hoivakoteja ja hoivapalveluja meilläkin riittää valittavaksi, jos vain maksukykyä/-halua on.
- hoitaja
angi kirjoitti:
Vanhukset ovat saitoja useimmiten vaikka pankkitilit notkuisi numeroista niin silti täytyy saada lisää. Siinä olen kyllä sataprosenttisesti kanssasi samaa mieltä ja arvaa ärsyttääkö minua joskus heidän marinansa...?
eläkeikää lähestyvänä hoitajana ärsyttää todella, kun näkee upeat asunnot joita säästellään lapsille ja itse valitetaan, kun kunta ei järjestä tarpeeksi siivous- ym. palveluja tai sitä ilmaista vanhainkotipaikkaa. Asunnon voisi myydä ja muuttaa yksityiseen hoivakotiin, josta palveluja voi ostaa tarpeen mukaan.
Muistaakseni Eskilstunassa ja Tukholmassakin on suunnitteilla. Eskilstunassa on kai tonttikin jo ostettu, piirustukset valmiina, mutta kuten aina, jonkun täytyy valittaa rakennussuunnitelmista, ikäänkuin suomalaisvanhukset olisivat yhtä häiritseviä kuin jotkut nuorisorikotien asukkaat, mutta hankkeen alullepanija sanoi TV:ssä että suomalaisella sisulla hanke viedään loppuun.
Kyllähän täällä Ruotsissa varmasti on kova tarve, kun meitä suurten ikäpolvien siirtolaisia alkaa olla siinä iässä ettei enää yksin selviydytä.
Paljon on sitäpaitsi siirtolaisia, jotka eivät ole koskaan oppineet ruotsia ja vaikka olisikin oppinut niin dementoitunut ihminen alkaa puhua omaa äidinkieltään. Silloin on vieraskielisessä ympäristössä oleminen traumaattista.- joka ei ole asuntoa
hoitaja kirjoitti:
eläkeikää lähestyvänä hoitajana ärsyttää todella, kun näkee upeat asunnot joita säästellään lapsille ja itse valitetaan, kun kunta ei järjestä tarpeeksi siivous- ym. palveluja tai sitä ilmaista vanhainkotipaikkaa. Asunnon voisi myydä ja muuttaa yksityiseen hoivakotiin, josta palveluja voi ostaa tarpeen mukaan.
säästänyt vaan rillutellut rahansa ja kenties nauttinut yhteiskunnan asumistukea.Palkkarahoilla ostetusta asunnosta on verot maksettu, lapset maksavat perintöveroa. Sitpaitsi eläke menee hoitoon lähes kokonaan.
MdK-MdK kirjoitti:
Muistaakseni Eskilstunassa ja Tukholmassakin on suunnitteilla. Eskilstunassa on kai tonttikin jo ostettu, piirustukset valmiina, mutta kuten aina, jonkun täytyy valittaa rakennussuunnitelmista, ikäänkuin suomalaisvanhukset olisivat yhtä häiritseviä kuin jotkut nuorisorikotien asukkaat, mutta hankkeen alullepanija sanoi TV:ssä että suomalaisella sisulla hanke viedään loppuun.
Kyllähän täällä Ruotsissa varmasti on kova tarve, kun meitä suurten ikäpolvien siirtolaisia alkaa olla siinä iässä ettei enää yksin selviydytä.
Paljon on sitäpaitsi siirtolaisia, jotka eivät ole koskaan oppineet ruotsia ja vaikka olisikin oppinut niin dementoitunut ihminen alkaa puhua omaa äidinkieltään. Silloin on vieraskielisessä ympäristössä oleminen traumaattista.Kirjoitusvirhe:
piti kirjoittaa "nuorisokotien asukkaat".- hoitaja
joka ei ole asuntoa kirjoitti:
säästänyt vaan rillutellut rahansa ja kenties nauttinut yhteiskunnan asumistukea.Palkkarahoilla ostetusta asunnosta on verot maksettu, lapset maksavat perintöveroa. Sitpaitsi eläke menee hoitoon lähes kokonaan.
minulla oma asunto on, koskaan en ole mitään tukia pyytänyt tai saanut. Eikä tuossa äskeisessä ollut mitenkään tarkoitus yleistää, olipahan vain kolikon toinen puoli...
- kotisuomesta
MdK-MdK kirjoitti:
Kirjoitusvirhe:
piti kirjoittaa "nuorisokotien asukkaat".sinulle mtk-mtk kertoisin,että sukuani asuu siellä
Eslkistunassa ja hyvällä tuurilla kuuluvat tuttavapiiriisi.Minulla vain hyvin vaikeiata asioita
siltä kerrottavana. Veljeni eivät kesstäneet elämää
siellä vaan toinen päättä elämänsä 10-vuotta kestettyään ja toinen 20-vuotta kestettyään.
Kumpikin harrasti urheilua ja ja oli työelämässä.
Mikä johti heidät tähän ratkaisuun.Kerro minulle. - Angi *
MdK-MdK kirjoitti:
Paljon on sitäpaitsi siirtolaisia, jotka eivät ole koskaan oppineet ruotsia ja vaikka olisikin oppinut niin dementoitunut ihminen alkaa puhua omaa äidinkieltään. Silloin on vieraskielisessä ympäristössä oleminen traumaattista.kohusta. Kyllä täällä on Göteborg:issa ainakin jotain vanhuksille järjestetty. Niin ja Boråsissakin. Minä olen kuullut niistä puhuttavan.
- Angi *
MdK-MdK kirjoitti:
Kirjoitusvirhe:
piti kirjoittaa "nuorisokotien asukkaat".ei tehnyt mitään haittaa.
- Angi *
hoitaja kirjoitti:
Monet vanhukset pelkäävät lapsiaan. He eivät uskalla myydä kun pelkäävät että lapset jättävät kun ei ole isoja rahakasoja odottamassa.
kotisuomesta kirjoitti:
sinulle mtk-mtk kertoisin,että sukuani asuu siellä
Eslkistunassa ja hyvällä tuurilla kuuluvat tuttavapiiriisi.Minulla vain hyvin vaikeiata asioita
siltä kerrottavana. Veljeni eivät kesstäneet elämää
siellä vaan toinen päättä elämänsä 10-vuotta kestettyään ja toinen 20-vuotta kestettyään.
Kumpikin harrasti urheilua ja ja oli työelämässä.
Mikä johti heidät tähän ratkaisuun.Kerro minulle.Olen käynyt Eskilstunassa kerran näitten yli 40 Ruotsi-vuoden aikana, joten en usko että sukulaisesi olisivat kuuluneet tuttavapiiriini.
Tiedän vaan, että Eskilstuna on eräs suomalaisten suosima paikkakunta. Sen takia sinne sitä suomalaisten vanhustentaloakin hankitaan.
Suomalaisten elämästä ja sopeutumisesta ruotsalaiseen yhteiskuntaan on tehty tutkimuksia ja monta kertaa on todettu että esim. itsemurhat siirtolaisten keskuudessa ovat tavallisempia kuin maan asukkaitten keskuudessa.
Syyksi arvellaan sitä, että siirtolainen tuntee itsensä yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi, eikä pysty samaistumaan ruotsalaisiin.
Jotkut lieventävät yksinäisyyttään alkoholilla, mutta veljesi tuntuivat olleen vapaa-aikanaan aktiivisia, urheilivat joten syitä on vaikea arvailla. Ehkä ensimmäisen veljesi kuolema sai sen toisen veljen tuntemaan itsensä entistä yksinäisemmäksi ja masentuneeksi, eikä hän jaksanut enää.
Mutta turha sinun on sukulaisena kantaa huonoa omaatuntoa tai syytellä itseäsi, olisitko voinut tehdä jotakin asioitten estämiseksi.
Meillä aikaihmisillä on kuitenkin, kaikesta vaikeasta huolimatta, vastuu omasta elämästämme.- viidanhelmi
angi kirjoitti:
84-vuotias äitini on todella nuuka.
Ja koko ajan vain pahenee.
Onneksi hänellä on miesystävä joka tuo ruokaa, kuolisi reppana muuten nälkään tiliotteensa viereen.
Tietenkin kävisin katsomassa useammin perään jos hän olisi huonompi kuntoinen ja olisi ihan yksinään.
Minun puolestani hänen säästösä ja omaisuutensa voi käyttää hoitokustannuksiin jos ja kun hän hoitoa alkaa tarvita.
Vielä ei tarvitse hän on todella hyvässä kunnossa, moni 50-60- vuotias on paljon huonommassa ja joutuu syömään lääkkeitä.
Äiti ei ole koskaan ollut ansiotyössä isän palkalla elettiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564830Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881342
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255968- 72957
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955