Osaisiko joku viisas auttaa missä vika kun vm 2001 Yamaha FZS600 ei starttaa. Akku vaihdettu 2vkoa sitten. Pyörällä ajaettu 2pvä sitten. Avainta käännettäessä ajonvalot ja mittaristo pysyy pimeänä myöskään moottori ei pyöri.
Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Mitä maksaa? Olisiko tietoa hyvästä korjaamosta pk-seudulla?
Missä vika?
8
848
Vastaukset
- Turo--Inkeri
jos on ihan pilkkopimeää, niin:
- akun jompikumpi napa irronnut?
- Pääsulake rikki? (sulakkeen vaihto ei aina ole 100% korjaus, vaan pitäisi myös koittaa keksiä, miksi se on rikkoutunut ja korjata vian aiheuttaja)
- Virtalukon pohjassa vettä & oikosulku? - Oikarainen
CDI-boksi kaput.
Ootko varma että akussa on virtaa,saattaa se uusikin akku sipata.
- Tappiii
Tottakai akussa kerta se on aivan pimee.Tarkista akun kaapelit.
- SetCookie
Tees näin:
1. irroita toinen johto akun navasta ja mittaa akun jännite. Pitäisi olla hieman yli 12V.
2. Mikäli jännite ok, kiinnitä johto napaan, kytke virta ja mittaa jännite. Pitäisi näyttää vähintään 11.5V
3. Starttaa ja mittaa samalla jännitettä. Edelleen pitää löytyä vähintään 11.5V
4. Mikäli akku on tyhjä, irroita johto navasta ja lataa esim. 6:n amppeerin laturilla about 30minsaa sekä mittaa sitten jännite. Pitäisi löytyä jo noin 12V.
5. Katso, että sähkölaitteet ja virrat eivät ole kytkettyinä. Mittaa virrankulutus navan ja siitä irroitetun johdon väliltä. Virrankulutus ei saa ylittää muutamaa milliampeeria, joka voi johtua esim. kellosta tms. merkityksettömästä energiasyöpöstä.
6. Mikäli ylimääräistä virrankulutusta ei havaita. Lataa akku täyteen ja kokeile seuraavana päivänä starttaamista sekä mittaa samalla jänitettä kohdan 3 mukaan. Mikäli jännite laskee alas ja pyörä ei starttaa, osta uusi akku.
7. Mikäli pyörä lähtee käyntiin, mittaa jännite pyörän ollessa käynnissä suoraan akun navoista ja ajovalojen ollessa kytkettynä. Jännitettä pitää löytyä noin 14V, joka on merkki siitä, että pyörä lataa.
8. Mikäli tämä ei auttanut, jatketaan sitten järjestelmällistä vianetsintää tai kysy apuja Turolta. Hän kyllä "heittää" jotakin näppärää...- muuten kyllä
Latausvirta ei saa ylittää mielellään 1A:ta.
Esimerkissä voi virta nousta yli viiteen A:an - SetCookie
muuten kyllä kirjoitti:
Latausvirta ei saa ylittää mielellään 1A:ta.
Esimerkissä voi virta nousta yli viiteen A:anLaturin latausjännite pitää kyllä huolta, ettei latausvirta nouse liian suureksi. Tarkoitin tuolla 6A:n laturilla vain, että käyttää riittävän tehokasta akun lataukseen tarkoitettua laturia, jotta akun jänniteellä on mahdollisuus nousta ylös ja nähdään, jos akku ottaa virtaa vastaan.
- kuorsaajana
Terve,
mulla oli sama vika- kiiruusti kipaisin hakemaan uuden akun ja hah- akussa ei ollut mitään vikaa, vaan pääsulake oli kärvähtänyt. Katsopas se ihan ekana, niin säästät pitkän pennin.
Ja tuli myös mieleen, että jospas joku on tehnyt pientä "jäynää" ja napsauttanut sen ns."tappokytkimen" päälle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1724726- 123296
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471906Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6641837- 1161806
- 1371737
- 451485
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421