asumusero

nainen33v

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä viimeiset 14 vuotta.Niistä 12v naimisissa.Monen vuoden takkuamisen jälkeen olemme päätyneet siihen,että toisen on parempi muuttaa pois.Lapset kärsivät jatkuvasta riitelystä.Miehelläni on jo oma asunto.Minä jään asumaan tähän missä olemme tähän asti olleet.Toinen lapsista muuttaa mukana,pienempi jää minun kanssani.Mutta pitääkö siitä tehä jotain ilmotusta/hakemusta,että muuttaa erilleen?MIeheni kysyi asiaa kirkkoherranvirastosta ja sieltä sanottiin,että ei tarvitse.Olemmeko me nyt asumuserossa,kun hän asuu toisessa osoitteessa?Avioeroa emme ole vielä hakeneet,mietimme ensin asioita omilla tahoillamme.Mitään kolmansia osapuolia ei liity asiaan,eikä kumpikaan ole etsimässäkään uutta suhdetta.Ja kuinka kauan voimme elää erillämme ilman että haemme eroa?Jossain vaiheessahan sitä eroa on tietysti haettava,jos tuntuu siltä että ei palata yhteen.

12

2626

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K: "pitääkö siitä tehä jotain ilmotusta/hakemusta,että muuttaa erilleen?"
      V: Ei tarvitse.

K: "Olemmeko me nyt asumuserossa,..."
      V: Kyllä ja ei. Aikaisemmin avioliittolaissa oli mahdollisuus tuomita puolisot asumuseroon mutta ei enää nykyisessä laissa. Asumuserolla ei ole mitään juridisesti yksiselitteistä merkitystä enään. Voitte vapaasti nimittää tai olla nimittämättä asumistanne miksi haluatte. Siviilisäätynne on "avioliitossa".

K: "Ja kuinka kauan voimme elää erillämme ilman että haemme eroa? Jossain vaiheessahan sitä eroa on tietysti haettava"
      V: Vaikka loppuikänne. Mitään pakkoa ei ole koskaan hakea eroa. Avioliitto ei valvoita asumaan yhdessä vaan puolisot voivat sopia millaisen asumisen vain haluavat.

• Noinhan asia on, ei ole ollenkaan harvinaista että puolisot asuvat eri osoitteissa vaikka avioliitto jatkuu (ja voi olla hyvinkin onnellinen) ... esim. reissumiehet, komennusmiehet, merimiehet, jne. (onpa muuten "mies"-sana juurtunut noihin ... mutta voihan nimismieskin olla nainen...)

Vaikkei asumuseroa laki enän tunnekaan (min. 6 kk ahrkinta-ajan kyllä) ... niin erillään asuminen tekee 2 vuoden kuluttua mahdolliseksi hakea suoraan lopullista avioeroa, ilman tuota harkinta-aikaa.

• M36 kirjoitti:

Noinhan asia on, ei ole ollenkaan harvinaista että puolisot asuvat eri osoitteissa vaikka avioliitto jatkuu (ja voi olla hyvinkin onnellinen) ... esim. reissumiehet, komennusmiehet, merimiehet, jne. (onpa muuten "mies"-sana juurtunut noihin ... mutta voihan nimismieskin olla nainen...)

Vaikkei asumuseroa laki enän tunnekaan (min. 6 kk ahrkinta-ajan kyllä) ... niin erillään asuminen tekee 2 vuoden kuluttua mahdolliseksi hakea suoraan lopullista avioeroa, ilman tuota harkinta-aikaa.

Asumuseroa verrataan usein nykyisen avioliittolain harkinta-aikaan. Näitä ei kuitenkaan kannattaisi juurikaan rinnastaa koska harkinta-aikana ei mikään juridinen seikka edellytä erillään asumista.

Tuomioistuimelta voi hakea "yhteiselämän lopettamistuomiota" esim 1. avioerohakemuksen yhteydessä. Tämä on lähempänä vanhaa käsitettä asumuserosta kuin harkinta-aika. Tämä tuomio edellyttää toisen muuttamaan pois yhteisestä asunnista.

Tätä asiaa sivuaa sekin, ettei edes lopullinen avioerotuomio edellytä entisiä puolisoita muuttamaan erilleen vaan he voivat niin halutessaan jatkaa yhdessä asumistaan.

• toiselta mokomalta

Entäpä, kun harkinta-aika on menossa ja on muutettu erilleen. Mies omassaan, perhe entisessä asunnossa. Mies ei omien sanojensa mukaan aio muuttaa kirjojaan pois, vaan "asuu" edelleen kotona, postit tulee entiseen tapaan postilaatikkoon jne.

Miten tällaisessa tapauksessa voi neuvotella/vaatia lasten elatukseen apua. Mielestäni se, että mies heittää 50 euroa eteisen pöydälle silloin kun sattuu muistamaan, ei riitä. Jälkeenpäin on odotettavissa, että hän väittää heittäneensä 100 euroa joka viikko eikä näyttöä ole. Kuka siis päättää, millaisella summalla miehen on osallistuttava lasten elatukseen harkinta-aikana, kun hän virallisesti asuu kotona, käytännössä ei.

• Lähtisin purkamaan vyyhtiä sopimalla tapaamisen lastenvalvojalle, mieluiten yhdessä miehesi kanssa. Ilmeisesti hänen osuutensa lasten elatukseen ei riittävä. Vaikka olisi yhteisessä talossa vielä kirjoilla, voidaan ko. sopimukset tehdä, jos tahtoa löytyy.

Ellei tuo auta, niin sitten haet oikeudesta päätöstä yhteiselämän päättämisestä -- jonka jälkeen voit vaatia vahvistettua elatussopimusta. Viime kädessä senkin voi oikeus päättää.

Voit vaatia elareita takautuvasti, tosin vasta siitä päivästä kun hän todellakin on muuttanut toiseen osoitteeseen.

Eli, ellei miehesi suostu sopimaan, niin käräjäoikeus on ainoa instanssi mistä juttu alkaa aukeamaan.

• ... tuo jäi käsittelemättä yllä.

Paljonko miehesi pitäisi maksaa lastenne eltauksesta ... se riippuu mikä on lasten elatuksen tarve. Sen te voitte yhdessä laskea ja sopia ... summasta vähennetään lapsilisät, ja jäljelle jäävän osuuden te vanhemmat jaatte maksukykyjenne suhteessa. Yleensä oikea maksukykyjen suhde saadaan ottamalla nettopalkkojen suhde.

Jos esim. lapsenne elatuksen tarve on 400 EUR/kk, sinun palkkasi verojen jälkeen on 2000 EUR, ja miehesi 3000 EUR ... niin elarit ovat:

(400 - 100) x 3000/5000 = 180 EUR/kk

Riippuen sitten tapaamisten laajuudesta, tai kirjallisista sopimuksista osallistua esim. rahaa vievään jääkiekkoharrastukseen, niin tuota voidaan kohtuullistaa.

Kun olette päässeet sopuun summasta (ja tapaamisista, ja huoltajuudesta), sopimus vahvistetaan joko lastenvalvojalla tai oikeudessa (esim. kakkosvaiheen erohakemuksen liitteellä ... edellyttäen että haette eroa yhdessä).

• ????

Miten se miehesi nyt elatusta maksaisi, kun toinen lapsi jää hänelle ja toinen sinulle? Periaatteessahan sit sinä maksat myös hälle elatusmaksua kun toinen lapsi hänellä. Vai onx tää taas näitä eroja et mies tienaa enemmän??

• Sikäli kun oikein ymmärsin, niin lapset asuvat vielä äidin kanssa, mutta tarkoitus on jatko hoitaa toisin.. kai.

AP kirjoitti: "Miehelläni on jo oma asunto. Minä jään asumaan tähän missä olemme tähän asti olleet. Toinen lapsista muuttaa mukana, pienempi jää minun kanssani."

Jos vanhempien maksukyvyt jokseenkin samat, niin elareille ei perusteita suuntaan tai toiseen. Mutta jos merkittävät tuloerot, niin silloin lasketaan elarit molemmille

Esimerkiksi molempien lasten elatuksen tarve olisi 400 EUR/kk, naisen palkkasi verojen jälkeen on 2000 EUR, ja miehen 3000 EUR ... niin silloin.

mies maksaa äidin luona asuvasta lapsesta => (400 - 100) x 3000/5000 = 180 EUR/kk
        nainen maksaa miehen luona asuvasta lapsesta => (400 - 100) x 2000/5000 = 120 EUR/kk

Eli, rahaa siirtyy kerran kuukaudessa mieheltä naiselle 60 EUR/kk käytettäväksi tämän luona asuvan lapsen elatukseen isän osuutena.

Eikähän olisi oikeudenmukaista kumpaakin lasta kohtaan.

• Yh-äipän mielipide
        M36 kirjoitti:

Sikäli kun oikein ymmärsin, niin lapset asuvat vielä äidin kanssa, mutta tarkoitus on jatko hoitaa toisin.. kai.

AP kirjoitti: "Miehelläni on jo oma asunto. Minä jään asumaan tähän missä olemme tähän asti olleet. Toinen lapsista muuttaa mukana, pienempi jää minun kanssani."

Jos vanhempien maksukyvyt jokseenkin samat, niin elareille ei perusteita suuntaan tai toiseen. Mutta jos merkittävät tuloerot, niin silloin lasketaan elarit molemmille

Esimerkiksi molempien lasten elatuksen tarve olisi 400 EUR/kk, naisen palkkasi verojen jälkeen on 2000 EUR, ja miehen 3000 EUR ... niin silloin.

mies maksaa äidin luona asuvasta lapsesta => (400 - 100) x 3000/5000 = 180 EUR/kk
        nainen maksaa miehen luona asuvasta lapsesta => (400 - 100) x 2000/5000 = 120 EUR/kk

Eli, rahaa siirtyy kerran kuukaudessa mieheltä naiselle 60 EUR/kk käytettäväksi tämän luona asuvan lapsen elatukseen isän osuutena.

Eikähän olisi oikeudenmukaista kumpaakin lasta kohtaan.

mun mielestä. Kyllä miehen kuuluu maksaa elari täysmääräisenä.

• Yh-äipän mielipide kirjoitti:

mun mielestä. Kyllä miehen kuuluu maksaa elari täysmääräisenä.

Niinhän mies maksaakin siitä lapsesta kuka ei asu hänen luonaan, ja samoin maksaa nainen siitä lapsesta joka asuu isänsä luona. Lapsia siis on kaksi, joista toinen jää äidin kanssa asumaan ... ja toinen muuttaa isän kanssa. Jos kyse vanhemmista sisaruksista, niin voi olla aivan toimiva kuvio ... pienemmille lapsille tällaista en todellakaan suosittele.

ELI, jos tuota esimerkkiäni vielä jaksaisit katsoa... niin isähän maksaa elareita 180 EUR/kk (joka minusta on "täysimääräinen" osuus hänen tuloillaan suhteessa naisen tuloihin)

JA, äiti maksaa vastaavasti 120 EUR/kk toisesta lapsesta, kuka siis asuu isän luona (joka minusta on oikeudenmukainen osuus hänen tuloillaan suhteessa miehen tuloihin).

Voivathan he molemmat siirrellä rahoja tileiltä toisille ... TAI, yksikertaistuksen vuoksi vain siirtää erotuksen... sen 60 EUR/kk

Jos molempien vanhempien tulot olisivatkin saman verran, siirrettäväksi jää 0 EUR/kk.

• kukin tavallaan
        M36 kirjoitti:

Niinhän mies maksaakin siitä lapsesta kuka ei asu hänen luonaan, ja samoin maksaa nainen siitä lapsesta joka asuu isänsä luona. Lapsia siis on kaksi, joista toinen jää äidin kanssa asumaan ... ja toinen muuttaa isän kanssa. Jos kyse vanhemmista sisaruksista, niin voi olla aivan toimiva kuvio ... pienemmille lapsille tällaista en todellakaan suosittele.

ELI, jos tuota esimerkkiäni vielä jaksaisit katsoa... niin isähän maksaa elareita 180 EUR/kk (joka minusta on "täysimääräinen" osuus hänen tuloillaan suhteessa naisen tuloihin)

JA, äiti maksaa vastaavasti 120 EUR/kk toisesta lapsesta, kuka siis asuu isän luona (joka minusta on oikeudenmukainen osuus hänen tuloillaan suhteessa miehen tuloihin).

Voivathan he molemmat siirrellä rahoja tileiltä toisille ... TAI, yksikertaistuksen vuoksi vain siirtää erotuksen... sen 60 EUR/kk

Jos molempien vanhempien tulot olisivatkin saman verran, siirrettäväksi jää 0 EUR/kk.

Minä asun tyttären kanssa ja mieheni asuu pojan kanssa.Minä laitan tietyn summan kuukaudessa pojan tilille ja samoin mieheni tyttären tilille.Meistä tämä toimii näinkin.

• kukin tavallaan kirjoitti:

Minä asun tyttären kanssa ja mieheni asuu pojan kanssa.Minä laitan tietyn summan kuukaudessa pojan tilille ja samoin mieheni tyttären tilille.Meistä tämä toimii näinkin.

... jopa kannatettavaa, etenkin jos lapset vastuullisia nuoria ja osaavat esim. itse hoitaa vaatehankinnat, kännykkälaskut yms. tuolta tililtään.

Tärkeintä on, että vanhemmat löytäisivät yhteisen sävelen siitä, millainen järjestely heille ja etenkin lapsilleen paras ... mm. elareiden osalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3227
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2455
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1618
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe