Etujarrun paine ei poistu?

Honda

-82 Hondan levyetujarrussa paine nousee ja jarru hirttää hiljakseen kokonaan kiinni. Kahva menee kivikovaksi ja muu ei auta kuin laskea satulan ilmausruuvista nestettä pois. Kertokaa missä voisi vika olla?

15

3791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne etujarruihin

      ja ilmaa ne samalla.

      • jessu

        Aiheuttaako pelkkä ilma moisen ilmiön? Eli pääsisikö asiassa eteenpäin osia vaihtamatta/putsaamatta tai mitään purkamatta Onko kokemuksia?
        Jos se on ilmauksesta kiinni niin hyvä. Mutta mietityttää kun jarrut ainakin autoissa tuntuu pehmeiltä jos on ilmaa mukana?


      • Honda

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.


      • synt
        Honda kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.

        Säätöruuvi kahvassa on liian kireällä jolloin neste lämmetessään ei pääse takaisin säiliöön ja jarru menee päälle.


      • Honda
        synt kirjoitti:

        Säätöruuvi kahvassa on liian kireällä jolloin neste lämmetessään ei pääse takaisin säiliöön ja jarru menee päälle.

        Moikka

        Vanhuksessa ei ole vielä kahvan säätöä olemassakaan.
        Mikähän muu voisi olla syynä ettei neste pääse takas säiliöön mutta toisín päin kulkee? Nestepintakin säiliössä on abt 50%.


      • synt
        Honda kirjoitti:

        Moikka

        Vanhuksessa ei ole vielä kahvan säätöä olemassakaan.
        Mikähän muu voisi olla syynä ettei neste pääse takas säiliöön mutta toisín päin kulkee? Nestepintakin säiliössä on abt 50%.

        Paina alhaalta ilmausnipasta isolla lääkeruiskulla nestettä niin pitäisi tulla säiliöön. Jos ei nestettä tule niin kahvasylinterin männän jousi voi olla kuoleentunut tai kumi turvonut ettei palauta täysin tai paluukanava voi olla muuten tukossa.


      • ja ilma ylhäällä.
        Honda kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.

        tottakai sieltä alhaalta tulee nestettä vaikka letkuissa oliskin ilmaa.

        Kiinnitä yli metrin pitkä LÄPINÄKYVÄ letku ilmaruuvin päätyyn ja avaa ruuvia hieman pitäen letkua ylhäällä.

        Paina jarrua.. letku täyttyy nesteellä ja näet onko siellä ilmakuplia tai muuta roskaa.

        Laita ruuvi taas kiinni ja lisää nestettä säiliöön (käytä sopivaa nestettä, jotain dot 3 vaikka)

        Avaa taas ruuvi ja paina lisää nestettä letkuun.

        Toista tää kunnes jarru tuntuu hyvältä. Muista pitää jarrua jossain puolivälin kohdalla kun kiristät ilmaruuvin.

        Jos kaksi levyä edessä niin homma pitää tehdä molemmille jarruille


      • lisää vielä
        ja ilma ylhäällä. kirjoitti:

        tottakai sieltä alhaalta tulee nestettä vaikka letkuissa oliskin ilmaa.

        Kiinnitä yli metrin pitkä LÄPINÄKYVÄ letku ilmaruuvin päätyyn ja avaa ruuvia hieman pitäen letkua ylhäällä.

        Paina jarrua.. letku täyttyy nesteellä ja näet onko siellä ilmakuplia tai muuta roskaa.

        Laita ruuvi taas kiinni ja lisää nestettä säiliöön (käytä sopivaa nestettä, jotain dot 3 vaikka)

        Avaa taas ruuvi ja paina lisää nestettä letkuun.

        Toista tää kunnes jarru tuntuu hyvältä. Muista pitää jarrua jossain puolivälin kohdalla kun kiristät ilmaruuvin.

        Jos kaksi levyä edessä niin homma pitää tehdä molemmille jarruille

        toi ilmaus on helpompi tehdä kaksistaan, eli ota joku kamu painelee sitä jarrua käskyjesi mukaan ja pitää huoli ettei säiliö tyhjene - näin helpompi duunata alhaalla sen ilmaruuvin ja letkun kaa.


    • Kra

      Todennnäköisesti se paluukanava on tosiaan tukossa! Jarruneste sitoo itseensä vettä ja jos nestettä ei vaihdeta aikanaan, niin sinne kertyy myös kulumisen aiheuttamaa irtotavaraa. Vesi saa aikaan korroosiota metalliosiin ja se paluukanava voi ihan hyvin olla vaikka hapettunut tukkoon.

      Onko jarruneste läpikuultavan kirkasta vaiko mustaa sotkua?

      • Jukka

        Tarkasta jarruletku, vanhemmiten letku turpoaa ja sisäreikä pienenee niin ettei paine pääse kuin toiseen suuntaan.
        Yleinen ongelma vanhemmissa autoissa, miksei siis pyörissäkin.

        Jukka


      • Jukka kirjoitti:

        Tarkasta jarruletku, vanhemmiten letku turpoaa ja sisäreikä pienenee niin ettei paine pääse kuin toiseen suuntaan.
        Yleinen ongelma vanhemmissa autoissa, miksei siis pyörissäkin.

        Jukka

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Pienestä reijästä neste ei kulje kuin yhteen suuntaan.
        Onko letkussa merkitty nesteen kulkusuunta?
        Toimiiko pieni reikä ikäänkuin takaiskuventtiilinä.
        Voisitko selittää tarkemmin.
        Olenko siis laittanut rahojani turhaan moisiin venttiileihin kiinni.


      • Jukka
        vanha-erkki kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Pienestä reijästä neste ei kulje kuin yhteen suuntaan.
        Onko letkussa merkitty nesteen kulkusuunta?
        Toimiiko pieni reikä ikäänkuin takaiskuventtiilinä.
        Voisitko selittää tarkemmin.
        Olenko siis laittanut rahojani turhaan moisiin venttiileihin kiinni.

        Ymmärsit oikein, letkun reikä kun turpoaa vanhuuttaan kiinni ei neste pääse takaisin säiliöön päin. Eihän satulassa ole mitään joka tekisi paineen siihen suuntaan. Toiseen suuntaan taas jarruneste menee kun painat kahvasta paineen.

        Jukka


      • automekaanikko
        Jukka kirjoitti:

        Ymmärsit oikein, letkun reikä kun turpoaa vanhuuttaan kiinni ei neste pääse takaisin säiliöön päin. Eihän satulassa ole mitään joka tekisi paineen siihen suuntaan. Toiseen suuntaan taas jarruneste menee kun painat kahvasta paineen.

        Jukka

        Letku menee "lievästi tukkoon": x bar jaksaa pullistaa se auki, mutta jarrusatulan paluupaine ei.
        Toisin (autoissa) letku on silloin jo päältäkin aika pullea makkara.


      • Honda
        automekaanikko kirjoitti:

        Letku menee "lievästi tukkoon": x bar jaksaa pullistaa se auki, mutta jarrusatulan paluupaine ei.
        Toisin (autoissa) letku on silloin jo päältäkin aika pullea makkara.

        Koska jarrulekuja on rikkomatta mahdoton tarkastaa missä kunnossa ne ovat sisältä päätin uusia ne kokonaan. Jarruletkujen päissä on ns. banjoliittimet joista ei pysty näkemään letkun sisälle. Samoin paineilmalla suhauttelu ei kerro mitään mahdollisesta sisäisestä pullistumasta.
        Eli tulossa on uudet teräspunosletkut ja huoltosarja pääsylinteriin.
        Muutes...tarkastelin pääsylinteriä ja siellä pääsylinterissä on vain yksi reikä joka on yhteydessä jarrunestesäiliöön. Tämä reikä oli auki ja paskaakin vain nimeksi.
        Otan vielä satuloiden sylinterit huoltoon kunhan löytäisin jostain vauhtimarketista tiivisteet ja pölysuojat. Tuntuvat olevan kiven alla jopa Brandilla!!!

        Kiitos kaikille jotka ovat kommentoineet! Jatketaan ongelmien ratkomista porukalla sillä joku tietää aina jotakin jostakin.


    • Bonneville

      Kahvasylinterissä / männässä on likaa ja se takertelee eikä päästä painetta pois jarrujärjestelmästä kun kahva löysätään, eli kahvasylinteri pitää avata ja puhdistaa, samalla olisi hyvä olla sinne sisään uudet tiivisteet, ja tarkista samalla että kun jarrukahva on vapaa -asennossa niin se ei paina kahvasylinterin männän päätä, se voi myös estää jarrunesteen takaisinvirtauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe