Jatkosodan aikana?
Jos ei, niin mihin ne luovutettiin?
Oliko lomalaisilla aseet
5
638
Vastaukset
- ktx
Luultavasti oli, koska monet ammuskelivat kivääreillään kotiseudun päällä pörrääviä vihollisen lentokoneita. Jos eivät sitten olleet paikkakunnan suojeluskuntalaisia.
Talvisodan aikaan oli ilmeisesti alkua aikana ollu lomalaisilla aseet mukan mutta siitä oli aiheutunu kaikenlaista harmia, mm. aseiden katoamisia ja "järjestyshäiriöitä" jokainen voi kuvitella tilanteen jossa juopuneella sotilaalla on esim. suomikonepistooli kainalossa keskellä kaupunkia ja mitä siitä saattaa aiheutua... Sitä että säilöttiinkö aseet loman aikana omassa yksikössä vai oliko esim. joku erityinen säilöntäpaikka tms. paikka jossa niitä jemmattiin en osaa sanoa, olen sitä joskus itekkin pohtinu.
- T.P.H.
Luulisin, että aseita säilytettiin paikkakunnan poliisilaitoksella, nimismiehen luona tai jossain armeijan tiloissa, mutta varmaa en tiedä.
Ei tarvinut olla suojeluskuntalainen, että sai valtiolta kiväärin. Meilläkin oli kuulemma kolmannen vapaussodan (eli jatkosodan) aikana ruåtsin mauseri valtiolta lainassa, joka sitten palautettiin sodan jälkeen. Isoisäni kun ei ollut rintamalle kykeneväinen.
- Näin oli
>>suomikonepistooli kainalossa
- fennoman
tuo aseiden kotiin vienti.Aseita katosi sen verran paljon kun mennessä vietiin vaikkapa sotasaalis kivääri ja takaisin tultiin ilman sitä.
Metsästyksessä niitä käytettiin ja monet ennakoivat tilannetta sodan jälkeen ja toivat sen takia varmuuden vuoksi.
Myös näitä aseita kätkettiin sodan jäljeisissä sekavissa tunnelmissa ja kätkojä purettaessa niitä meni varikoihin.
Näitä varmuuden vuoksi tuotuja alettiinkin jonkin ajan kuluttua sodan päättymisestä muuttamaan metsästyskivääreiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081