Vartiotorniseura on kieltänyt monen juhlan (lue: kaikkien) viettämisen vedoten niiden pakanallisiin perinteisiin tai lähtökohtiin. Syntymäpäivien viettämisestä pidättäytyminen tuottaa pikkuväelle joulun ohella kuitenkin ehkä suurinta päänvaivaa meidän leveysasteella.
Syntymäpäivistä vartiotorniseura antaa raamatusta kaksi esimerkkiä (ja kertoo että nuo ovat ainoat kerrat kun raamatussa syntymäpäiviä on vietetty) ja osaa käyttää noiden kahden esimerkin surullista loppua päätelmänä siitä, että syntymäpäivien vietto ei ole kristitylle sopivaa ja on osa pakanallista perinnettä.
Lainaukseni Arskavain suomennoksesta (Sigfrid Kapustan tutkilemasta), jonka toisaalla http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=311102&CategoryID=3459&startcat=1&ThreadID=2637620 julki toi:
"Syntymäpäivät
Syntymäpäivistä puhuttaessa, sanotaan Jobin poikien viettäneen syntymäpäiviä säännöllisesti. Huomaa, mitä sanotaan Job 1: 4.5 ssä: "Ja hänen poikansa menivät ja laittoivat pidot kunkin talossa tämän omana päivänä, ja he lähettivät kutsumaan kolme sisartaan syömään ja juomaan kanssaan. Ja tapahtui, että kun pitopäivät olivat kiertäneet kierroksensa, Job tapansa mukaan lähetti viestin ja pyhitti heidät." (UM)
Mistä tiedämme, että "omana päivänänsä" tarkoitti syntymäpäiviä? Huomaa kolmannen luvun jakeet 1-3: "Tämän jälkeen Job avasi suunsa ja alkoi kirota päiväänsä. Sitten Job vastasi ja sanoi: "Kadotkoon se päivä, jona tulin syntyneeksi, niin myös se yö, jolloin joku sanoi: 'Voimakas mies on siinnyt!". Tästä syystä "World Eglish bible" kääntää Job 1: 4 seuraavasti: "His sons went and held a feast in the house of each one on his birthday; and they sent and called for their three sisters to eat and to drink with them." ("Birthday" suom. syntymäpäivä). Näissä tilaisuuksissa he söisivät ja joisivat hyvillä mielin. Kun syntymäpäiväjuhlat loppuivat joskus useammankin päivän päästä - Job kutsu lapsensa yhteen ja pyhittäisi heidät; nousisi aikaisin ja uhraisi polttouhrin kunkin lapsensa puolesta.
Raamatussa on myös mielenkiintoinen viittaus juhlan viettämiseen Aabrahamin ja Iisakin tapauksessa 1 Moos 21:8 ssa: "Niin lapsi kasvoi ja joutui vieroitettavaksi, ja Abraham laittoi Iisakin vieroituspäivänä suuret pidot". Eikö tätä voida verrata syntymäpäivän viettoon? Ehkä Aabrahamin ympärillä olevilla pakanakansoilla oli tapana juhlia päivää, jona heidän lapsensa vieroitettiin, sillä Aabrahamin Jumala ei kieltänyt tätä juhlaa, eikä hän pitänyt sen viettämistä Aabrahamille vahigollisena."
Arskavain on aiheesta avauksenkin jo tehnyt ja siitä löytyy lisäinformaatiota asiasta sekä keskustelua fger:in kanssa. Ajattelin kuitenkin että olisi hyvä jälleen nostaa tapaus esille. Mielestäni sen verran ansiokkaasti perusteltu väite on siitä, että syntymäpäivien vietto ei raamatunkaan valossa ole kiellettyä. Mutta tokihan me tiedämme kuinka vartiotorniseura pitää "kirjoituksien yli menemisestä".
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000015769738
Henkilökohtaisesti tämä, kuten monet muutkin asiat saattavat vartiotorniseuran opit ja raamatun tulkinnan entistä enemmän huonoon valoon. Itsehän kuitenkin monien muiden kanssa vietimme lapsuutemme kieltäytyen syntymäpäivien vietoista. Se ei arkielämässä ollut mitenkään yksinkertaista kun koulukaverit kutsuivat juhlilleen. Kertoa nyt sitten siinä silmät kirkkaina kuinka syntymäpäivien vietto on kiellettyä ja syntistä. Oli siinä kavereilla monttu auki muutaman kerran. Ja kun tämäkin kielto oli aivan hatusta repäisty niin kyllä se "hieman" sapettaa, ja mielestäni syystä.
Syntymäpäivät sittenkin sallittu!
19
1433
Vastaukset
- Arskavain
"Kristityt pysyvät erossa kaikista juhlista ja tavoista, joihin edelleen liittyy vääriä uskonnollisia käsityksiä tai Raamatun periaatteiden vastaista toimintaa. Esimerkiksi syntymäpäivät esitetään Raamatussa kiistattomasti huonossa valossa (1. Moos. 40:20, Matteus 14:6-10). Mutta jos on täysin selvää, että jollakin tavalla ei ole nykyään väärään uskontoon liittyvää merkitystä eikä se riko Raamatun periaatteita, kristityn on ratkaistava henkilökohtaisesti, noudattaako hän tuota tapaa vai ei." (Herätkää! 8. heinäkuuta 2004 s. 30)
Vartiotorni seura pallottelee puheilla sikinsokin.
Tässä kohtaa luvataan synntäreiden vietto, että ottakaahan takas kaikki menettäneet pippalot!>>Vartiotorni seura pallottelee puheilla sikinsokin.
Tässä kohtaa luvataan synntäreiden vietto, että ottakaahan takas kaikki menettäneet pippalot!
Tuntuu olevan sama taktiikka kautta linjan. Verikysymyksenkin saa nykyään itse ratkaista, ainakin teoriassa.
Taitaa kuitenkin olla niin, että tällaiset teoreettiset vapaudet valita itse on annettu ainoastaan helpottaakseen vartiotorniseuran pujottelua eri valtioiden lainsäädäntöjen välillä. Ulkopuolisen silmin todistaja saa toimia omantuntonsa mukaan, mutta totuus taitaa olla kuitenkin toinen.
En ole esim. kuullut että jossakin seurakunnassa puolet lapsiperheistä viettäisivät syntymäpäiviä ja puolet ei. Kukaan ei vietä ja sillä sipuli.
- sdsdf
synttäreitään????
Kyllä täysjärkinen aikuinen tajuaa lopettaa kaikki lapsellisuudet ilman minkään uskonlahkon ohjeita.>>Kyllä täysjärkinen aikuinen tajuaa lopettaa kaikki lapsellisuudet ilman minkään uskonlahkon ohjeita.
Syntymänsä muistaminen tai muiden syntymisen muistaminen ei mielestäni mene lapsellisuuslaatikkoon. Toki synttärit menettävät hohtoaan ja juhlinnan luonne muuttuu kun ikää tulee. Mutta kysehän oli, kuten avauksessani sen esille toin, että tuosta tekaistusta kiellosta kärsivät eniten lapset. Ja vieläpä turhaan.- herramrks
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Kyllä täysjärkinen aikuinen tajuaa lopettaa kaikki lapsellisuudet ilman minkään uskonlahkon ohjeita.
Syntymänsä muistaminen tai muiden syntymisen muistaminen ei mielestäni mene lapsellisuuslaatikkoon. Toki synttärit menettävät hohtoaan ja juhlinnan luonne muuttuu kun ikää tulee. Mutta kysehän oli, kuten avauksessani sen esille toin, että tuosta tekaistusta kiellosta kärsivät eniten lapset. Ja vieläpä turhaan.Kyynisesti totean että nykyisenä aikana on vain hyvä jos edes kerta vuoteen on syy kutsua kavereita ja perhettä.
- marianne-
Meistä on hauskaa muistaa koiran synttäri, ja samanlaisia pikkuhöpsöjä tiedän muitakin.
Ei nyt tietenkään tyyliin; siivotaan ja puunataan viikko, leivotaan kaksi, hopeat esille ja suntikset ylle.
Mutta ostin pehmon ainoalle "lapselle", tuo kun vielä osaa arvostaakin lelujaan niin ettei yritäkään teurastaa niitä. Ja paketin aukaisu on puolet huvista niin koiralle kuin meille; vain kehoituksesta repii tuhannen palasiksi kääreen ja hymyilee päälle.
Olkoon vaikka kuinka lapsellista jonkun mielestä, mutta poskilihakset oli koetuksella. - Paljon menettänyt
herramrks kirjoitti:
Kyynisesti totean että nykyisenä aikana on vain hyvä jos edes kerta vuoteen on syy kutsua kavereita ja perhettä.
Joo olen katkera, kun minun kodissani ei vietetty syntymäpäiviä. Olen nyt,lähes 60v, olen nykyään ajatellut asiaa uudesta näkö-kulmasta.
Olemmehan me itsessämme niin merkittäviä persoonia, että kyllä meitä tulee kunnioittaa. Erityisesti päivänä, jona olemme kohdunkaulan jättäneet. Kaikkien tulisi kumartaa juuri minua tuona päivänä.
Olen ainutlaatuinen ja korvaamaton persoona tällä pallolla. Olen hieman huolissani miksi kaikki ihmiset eivät muista näinkään nimekään henkilön MERKKIPÄIVÄÄ.
Pelkän pahoin, että joku voi unohtaa minut noiden päivien laiminyöntien ansiosta kuoltuani. Ajatella mitä maailma jää vaille mentyäni. Se jää vaille merkkipäivääni. Merkkipäivää joka muistuttaisi jälkeenjääviä viisaudestani.
Paljon menettänyt Paljon menettänyt kirjoitti:
Joo olen katkera, kun minun kodissani ei vietetty syntymäpäiviä. Olen nyt,lähes 60v, olen nykyään ajatellut asiaa uudesta näkö-kulmasta.
Olemmehan me itsessämme niin merkittäviä persoonia, että kyllä meitä tulee kunnioittaa. Erityisesti päivänä, jona olemme kohdunkaulan jättäneet. Kaikkien tulisi kumartaa juuri minua tuona päivänä.
Olen ainutlaatuinen ja korvaamaton persoona tällä pallolla. Olen hieman huolissani miksi kaikki ihmiset eivät muista näinkään nimekään henkilön MERKKIPÄIVÄÄ.
Pelkän pahoin, että joku voi unohtaa minut noiden päivien laiminyöntien ansiosta kuoltuani. Ajatella mitä maailma jää vaille mentyäni. Se jää vaille merkkipäivääni. Merkkipäivää joka muistuttaisi jälkeenjääviä viisaudestani.
Paljon menettänytTurha dramatisointi on sanalla sanoen turhaa. Jokainen joka on todistajana lapsuutensa elänyt ymmärtää mistä on kyse. Ja se joka ei ymmärrä on vieläkin vartiotorniseuran pauloissa. Sääli.
Voimia silti jatkoon.
- am.ha_arets
Herodeksen syntymäpäivästä raamatussa käytetään sanaa "ghen-es'-ee-ah".
sanan merkitys on:
1) a birthday celebration, a birthday feast
1a) the earlier Greeks used this word of funeral commemorations, a festival commemorative of a deceased friend
Myös Markuksen 6:21:ssä käytetään sanaa "ghen-es'-ee-ah" syntymäpäivästä.
Jobin 1:4:ssä Jobin poikien päivästä käytetään sanaa "hek'-as-tos hay-mer'-ah" eli jokaisen päivänä..
sanojen merkitykset ovat:
hek'-as-tos
1) each, every
hay-mer'-ah
1) the day, used of the natural day, or the interval between sunrise and sunset, as distinguished from and contrasted with the night
1a) in the daytime
1b) metaph., "the day" is regarded as the time for abstaining from indulgence, vice, crime, because acts of the sort are perpetrated at night and in darkness
2) of the civil day, or the space of twenty four hours (thus including the night)
2a) Eastern usage of this term differs from our western usage. Any part of a day is counted as a whole day, hence the expression "three days and three nights" does not mean literally three whole days, but at least one whole day plus part of two other days.
3) of the last day of this present age, the day Christ will return from heaven, raise the dead, hold the final judgment, and perfect his kingdom
4) used of time in general, i.e. the days of his life.
Jobin 3:1 sanoo septuagintasta vapaasti käännettynä:
Job avasi suunsa ja valitti itsestään. (näin minä ainakin sen ymmärrän)
jae 3 sanoo:
Kadotkoon se "hay-mer'-ah" (päivä) jona "ghen-nah'-o" (synnyin)...
jälkimmäisen sanan merkitys on:
1) of men who fathered children
1a) to be born
1b) to be begotten
1b1) of women giving birth to children
2) metaph.
2a) to engender, cause to arise, excite
2b) in a Jewish sense, of one who brings others over to his way of life, to convert someone
2c) of God making Christ his son
2d) of God making men his sons through faith in Christ's work
Joten alkutekstin mukaan Jobin 1:4,5 ei puhuta mitään syntymäpäivästä. Joka kerta kun puhutaan syntymäpäivästä se kerrotaan Raamatussa selvästi. On melko turhaa spekuloida näitä asioita pelkästään suomenkielisen raamatun varassa!
Jokainen voi tarkistaa asian osoitteesta:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible>>On melko turhaa spekuloida näitä asioita pelkästään suomenkielisen raamatun varassa!
Kyllä sillä täytyy pystyä spekuloimaan. Vaikka minä olen sitä mieltä, että tästä ei edes tarvitse spekuloida. Mahdollinen jumala ei taatusti ota itseensä jos luomisen tuloksensa haluavat juhlistaa olemassa oloaan ja syntymäänsä muistamalla sitä aina kerran vuodessa. Raamattukaan ei tuo esille missään kohtaa, että syntymäpäivien vietto olisi tuomittavaa.
Kielto on vartiotorniseuran omintakeinen oppi jossa jälleen mennään yli sen mitä on kirjoitettu.- Arskavain
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>On melko turhaa spekuloida näitä asioita pelkästään suomenkielisen raamatun varassa!
Kyllä sillä täytyy pystyä spekuloimaan. Vaikka minä olen sitä mieltä, että tästä ei edes tarvitse spekuloida. Mahdollinen jumala ei taatusti ota itseensä jos luomisen tuloksensa haluavat juhlistaa olemassa oloaan ja syntymäänsä muistamalla sitä aina kerran vuodessa. Raamattukaan ei tuo esille missään kohtaa, että syntymäpäivien vietto olisi tuomittavaa.
Kielto on vartiotorniseuran omintakeinen oppi jossa jälleen mennään yli sen mitä on kirjoitettu.Tiuku on oivaltanut oikein
>>Mahdollinen jumala ei taatusti ota itseensä jos luomisen tuloksensa haluavat juhlistaa olemassa oloaan ja syntymäänsä muistamalla sitä aina kerran vuodessa. - am.ha_arets
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>On melko turhaa spekuloida näitä asioita pelkästään suomenkielisen raamatun varassa!
Kielto on vartiotorniseuran omintakeinen oppi jossa jälleen mennään yli sen mitä on kirjoitettu.En siihen lähde ottamaan kantaa onko oikein vai väärin viettää syntymäpäiviään. Se on minusta jokaisen oma asia.
Mutta vastasinkin siihen miten perustelit asian. Syytät Jehovan todistajia jostakin toimintatavasta ja sitten teet itse samalla tavalla.
>>>Kyllä sillä täytyy pystyä spekuloimaan.
No spekuloidaan sitten. Ensimmäisessä kohdassa puhutaan "jokaisen päivästä" (UM)... ei syntymäpäivästä (kuten ei puhuta alkutekstissäkään). Ota myös huomioon miten suomen kirkkoraamatut -92 ja -38 asian ilmaisevat.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1159103415564&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=Job 1:4,5&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=FinRaam&mod3=LXX
Ja toisessa kohdassa taas puhutaan taas selkeästi syntymäpäivästä.
Perustele nyt oma väitteesi miksi ensimmäisessäkin kohdassa puhuttaisiin vieläkin syntymäpäivästä! - am.ha_arets
am.ha_arets kirjoitti:
En siihen lähde ottamaan kantaa onko oikein vai väärin viettää syntymäpäiviään. Se on minusta jokaisen oma asia.
Mutta vastasinkin siihen miten perustelit asian. Syytät Jehovan todistajia jostakin toimintatavasta ja sitten teet itse samalla tavalla.
No spekuloidaan sitten. Ensimmäisessä kohdassa puhutaan "jokaisen päivästä" (UM)... ei syntymäpäivästä (kuten ei puhuta alkutekstissäkään). Ota myös huomioon miten suomen kirkkoraamatut -92 ja -38 asian ilmaisevat.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1159103415564&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=Job 1:4,5&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=FinRaam&mod3=LXX
Perustele nyt oma väitteesi miksi ensimmäisessäkin kohdassa puhuttaisiin vieläkin syntymäpäivästä!Kun puhuit perusteena myös sitä miten Job uhrasi lapsilleen seuraavana päivänä niin lueppa uudelleen tuo jae 3. ja katso oikein tarkasti mitä siinä sanotaan Jobin uhraamisen syyksi!
am.ha_arets kirjoitti:
En siihen lähde ottamaan kantaa onko oikein vai väärin viettää syntymäpäiviään. Se on minusta jokaisen oma asia.
Perustele nyt oma väitteesi miksi ensimmäisessäkin kohdassa puhuttaisiin vieläkin syntymäpäivästä!>>Syytät Jehovan todistajia jostakin toimintatavasta ja sitten teet itse samalla tavalla.
Tarkoittanee kokonaisuudessaan?- am.ha_arets
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Syytät Jehovan todistajia jostakin toimintatavasta ja sitten teet itse samalla tavalla.
Tarkoittanee kokonaisuudessaan?No etkö sä nyt osannu muuhun tossa viestissä tarttua??
Se nyt tarkoitti yleistä väitettä siitä miten Jehovan todistajat poimisivat vain tiettyjä osia kommenteista saadakseen asian näyttämään oikealta. Tässä ketjussa sinä et ole niin väittänyt!
Mutta vastaa nyt tuohon viestin todelliseen sisältöön! - am.ha_arets
am.ha_arets kirjoitti:
Kun puhuit perusteena myös sitä miten Job uhrasi lapsilleen seuraavana päivänä niin lueppa uudelleen tuo jae 3. ja katso oikein tarkasti mitä siinä sanotaan Jobin uhraamisen syyksi!
>>>lueppa uudelleen tuo jae 3.
Tarkoittaa viidettä jaetta. :)
- hrfsefd
elikkä onko sillä merkitytä mitä muutama pääjehu ajattelee Raamatusta. itse en Raamattuun usko mutta tuli näin mieleen että seyraako ihmiset uskollisesti juuri sitä mitä heidän "pääjehunsa" sanovat. jos nämä samaiset tyypit nyt kieltäisivät mansikat, uskoisitteko siihen sokeasti? mansikoissa piilee pahan alku ja juuri, sanottaisiin.
eli paskat mitä muutama ihmine sanoo, viettäkää mitä juhlia tahdotte, ei se teittien uskoa horjuta! - asasasaasasasasasas
Miksi syntymäpäivä on neagaatio, ehkä siksi että kuolinpäivä mainitaan posiitioksi, miksi näin,ehkä siksi että elämä olevaisuudessa, eli syntyminen tänne(Job: "Oispa saanut jäädä kohtuun") on rangaistus, täällä ei oo kivaa, on kaikkea tuskaa ja paskaa, ja sitten toisaalla tää kuolema, no jaa, ehkäåä ei oo vastaavasti tälläistä, onko mitään no ei sen välia, mutta ei ainakaan tuskaa ja paskaa (nautinnothan on vain maallista/materiaa ja yhtä tyhjän kanssa).
- joulusta ja syntymäpäivistä
jehovat saavat ottaa LAHJOJA VASTAAN mutta eivät antaa . Edullista vartiotorniseuran jeppuloille .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081