tein remmi

turbon

mul oli yks saabin pakokaasuturbo,otin pakokaasupuoleisen pään auki ja siivet pois ja tilalle hihnapyörä,nyt toimii hihnalla tää...nerokasta vai mitä?

11

3922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainut mitä saat sillä aikaan on imupuolen kuristin.ahdas siipipyörä kotelo?
      Ahtamisen perus käsitteet turboista vähän hukassa ko turbot nostavat painetta vasta kun kierrosluku on ylittänyt 35000-50000 R/min joten tarvii vähän muuttaa välitystä siihen remmi vetoon

    • Joku Muu

      Tarvis kyllä vaihteiston semmonen, käytännössä planeettapyörästön, onhan niitä tehty ja toimiihan ne ja ompa niitä ihan kaupallisestikkin vamlistettu..

      • eräs toinen

        Juuri planeettapyörästön ?


      • Ahdin valtakunta...
        eräs toinen kirjoitti:

        Juuri planeettapyörästön ?

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.


      • Pörje
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.

        Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.

        Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.

        Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,

        Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)


      • Rane
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.

        Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
        pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
        - 2l ahtimet on pieniä
        Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
        siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
        Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
        Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto


      • JGR
        Pörje kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.

        Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.

        Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,

        Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)

        Kyllähän noita Remmikäyttöisiä radiaaliahtimia löytyy markkinoilta yllin kyllin.
        Mulla on bemarissa Rotrex:n C38-71 radiaaliahdin ja 8000:lla minuuttikierroksella se kaivaa todistetusti 180 lisä takapyörähepoa.
        Noilla moottorinkierroksilla ahdin kiertää noin 90,000 rpm...


      • jos ette tiedä.
        Rane kirjoitti:

        Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
        pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
        - 2l ahtimet on pieniä
        Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
        siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
        Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
        Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)


      • JGR
        jos ette tiedä. kirjoitti:

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)

        Siinä ahdinvalmistajan sivuilta:

        http://www.rotrex.com/web2005/pdfs/Rotrex_website_printer_friendly_version.pdf

        Pienimmät blowerit kiertää jopa 250,000rpm.
        Kehänopeus impellerin ulkoreunalla on tosiaan 90k rpm:llä luokkaa 3000km/h...


      • jos ette tiedä. kirjoitti:

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)

        Asia on helppo tarkastaa Esim:- Gattetin sivuilta
        Millä R/min painen nousee ja mikä se on käyttö kierroksilla eri kokoisilla turboilla
        Eli kyse ei ole mistään mutu tuntumasta
        Kierroluku rippuu siiven halaisijasta pienet vaatii suuremman kierroluvun ennekuin edes paine nousee
        On huomattava että paine suhde Mappi taulukossa on absoluuttinen paine eli 100 on vallitseva painen merenpinnan tasolla vastavasti 200 on yhden kilon ylipainen


    • nerokasta

      hmmm nerokasta totta,kyllä se toimii.ja pikkuhihnapyörä turboon ja iso moottoriin niin saahaan tarvittava nopeus..ehkä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe