Viime lauantaina YLE 1:n Lauantaiseurassa kokoomuksen Jyrki Katainen valotti tulevien eduskuntavaalien kokoomuslaista arvomaailmaa sanomalla mm. seuraavasti:
"... uskonnot luovat juurevuutta elämään. Sallimme kaikki uskonnot, mutta muuten ilman uskontoja, ilman perusarvoja me olisimme aikalailla heitteillä!"
http://www.yle.fi/yle24/videosali/?a=12&t=1
... noin 15% suomalaista pitää itseään ateistina.
Itse en koe olevani heitteillä, enkä voi äänestää puoluetta, joka katsoo ateistien olevan "ilman perusarvoja".
kokoomuksen Jyrki Katainen valotti
35
2627
Vastaukset
- .......
katainen siis sallii mm. ne uskonnot joihin olennaisesti kuuluu lasten teurastaminen tai ihmissyönti?
- Katainen
Ilmeisesti katainen pitää uskonnollisuutta porvarillisena ja ateistit ovat kommunisteja.
Kannattaisi herran päivittää tietonsa. - ny !
Mitähän ne uskonnot sitten mahtaisivat olla ?
- ........
ny ! kirjoitti:
Mitähän ne uskonnot sitten mahtaisivat olla ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_sacrifice
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannibalism
- ny !
Älä sitte äänestä.
- Agneisti
Miten muuten ateistina itseään pitävien määrä voi olla vain 15%? Suuri osa, sanotaanko n.80% tuntemistani ihmisistä on vedenpitäviä atteja, jotka viittaavat kintaalla uskontoja kohtaan. Enkä nyt tarkoita ateistisen saunaseuran jäseniä, vaan ihan arkipäivän ihmisiä. Lymyileekö nämä uskovaiset jossain? Onko kaikki vankiloissa tai mielisairaaloissa?
Laitoin luvun Kirkkomonitor -tutkimuksen mukaan, jottei joku teisti pääsis syyttämään valehtelusta.
Totuushan on, että Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä vähenee n. 0,7 %-yksikköä vuodessa ja suurin osa tähän kirkkoon kuuluvista ei edes usko heidän oppiinsa kirjaimellisesti. Ovat kirkossa vain "tavan" ei aatteen vuoksi.- Kas näin
Suomalaiset on sellaisia, että kun niiltä kysyy, että oletko uskovainen, vastaavat naurahtaen että eivät ole. Kun ksyy, että oletko ateisti, hymy häviää mutta vastaus on sama, en ole.
Ei haluta puuttua, vaan ollaan mieluummin hiljaa.
Se on tämä Suomen puskakulttuuri, jossa päätä ei saa nostaa puskasta, ettei vaan käy niin, että joku kiinnittää huomiota ja sitten on maine mennyt ja olet erilainen kuin muut. - Reiska.
Kas näin kirjoitti:
Suomalaiset on sellaisia, että kun niiltä kysyy, että oletko uskovainen, vastaavat naurahtaen että eivät ole. Kun ksyy, että oletko ateisti, hymy häviää mutta vastaus on sama, en ole.
Ei haluta puuttua, vaan ollaan mieluummin hiljaa.
Se on tämä Suomen puskakulttuuri, jossa päätä ei saa nostaa puskasta, ettei vaan käy niin, että joku kiinnittää huomiota ja sitten on maine mennyt ja olet erilainen kuin muut.Olen monasti esittäytynyt miespuolisena lesbona Suomen Rööperistä.
Heti kuuluu puskasta oksennuksen ääntä, ja minun maineeni kirkollisissa piireissä meni taas jälleen kerran ainiaan.
Oi miksi avasin suuni. Miksi en ole hiljainen uskis kuten veli truba. - Agneisti
JuudasPastori kirjoitti:
Laitoin luvun Kirkkomonitor -tutkimuksen mukaan, jottei joku teisti pääsis syyttämään valehtelusta.
Totuushan on, että Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä vähenee n. 0,7 %-yksikköä vuodessa ja suurin osa tähän kirkkoon kuuluvista ei edes usko heidän oppiinsa kirjaimellisesti. Ovat kirkossa vain "tavan" ei aatteen vuoksi.Tuo 15% on kyllä väärän kuvan antava koska ei näitä tavan vuoksi kirkkoon kuuluvia voi uskovaisiksi laskea-ateisteiksi kylläkin. Riippuu paljolti siitä minkä aineiston perusteella näitä tutkimuksia tehdään;kaikilta kun ei voi erikseen kysyä uskotko vai etkö. Ateistien määrän laskeminen kirkkoon kuuluvien perusteella on kyllä virheellinen tapa, sillä tapauseurakuntalainen on lähempänä ateistia kuin uskovaista.
Suomi tuntuu olevan täynnä näitä miellyttäjiä jotka haluavat olla kaikkien kavereita:ollaan kirkossa mutta eletään kirkotonta elämää. Ehkä tyhmempi ihmisryhmä kuin uskovaiset itse.
- Minä vaan
No en kyllä itsekään voisi äänestää puoluetta, jonka johtaja on tuota mieltä. Toisaalta muutenkin ennemmin hyppäisin kaivoon kuin äänestäisin kokoomusta, joten samapa tuo.
- Ei ihan 1-1
Eihän ateismi tarkoita välttämättä uskonnottomuutta. Voihan olla jonkun sortin buddhalainen ateisti.
Mutta kyllä suurin osa on uskonnottmia, että kritiikkisi osuu ihan oikeaan. - Arkkiapostoli
Kaikissa puolueissa taitaa olla jotain mikä ei miellytä itseä, ja vaikka yrittäisi etsiä sitä puoluetta mikä on lähimpänä omia ajatuksia, on siinäkin paljon sellaista mikä ei ole lähelläkään omaa ajatusmaailmaa. Eli voinemme todeta että 99% puolueista on perseestä.
- punukki-kommari-ateisti
vasemmistoliiton täytyy siis olla sulle sopivin puolue koska olet selvästi punikki-kommari-ateisti
- Minä vaan
En ole se, jolle viestisi osoitit, mutta moista naurettavaa paskanjauhantaa on pakko kommentoida, olit sitten tosissasi eli et.
Tiedoksesi:
En ole minäkään kommunisti vaikka oikeistolaista ideologiaa inhoankin sydämeni pohjasta. Noiden väliin mahtuu muitakin ajattelutapoja.
Ja ateisti voi ihan hyvin olla ajatusmaailmaltaan oikeistolainen, vaikka jättäisikin äänestämättä kokoomusta siksi, että kokkareiden pomo väittää ateistien olevan ilman perusarvoja.
Vasemmistoliiton puolustukseksi sanottakoon, että kysehän *ei* ole kommunistisesta puolueesta. Suomessa on kommunistinen puolue ihan erikseen, nimittäin SKP.
http://www.skp.fi/
Oikeaoppiset kommarit äänestävät tietysti SKP:tä, eikä mitään takinkääntäjä-vasemmistoliittolaisia. :D
Ja ennenkuin kommari-haukut alkavat taas lentää, mainittakoon, etten itse kannata sen paremmin vassareita kuin kommareitakaan. Arvasin, että joku ottaa johtopäätelmäksi aloittajan olevan kommunisti.
Voin paljastaa, että metsässä olette tuon tulkinnan suhteen. Ei ateismi ole synonyymi sanalle kommunismi.
Kokoomuksen Katainen omilla populistisilla "sammakoillaan" karkoittaa potenttiaalista vaalikarjaa.
- samanlaista informaatiota l...
Täältä ei ainakaan lähde ääntä kokoomukselle, kiitos Kataisen. Vaikka varteenotettava olikin. Joko vihreille tai keskustalle.
- ääniä kalastamassa
Ei voi miellyttää kaikkia :D
- SemiSeppä
Itse kirjoitin Kataiselle s-postiinsa huomautuksen ihmisryhmän halveksinnasta ja epäkelvoksi leimaamisesta sekä huomautin lähestyvistä vaaleista. Lopuksi kerroin, että hänen kokoomuksensa on juuri menettänyt ainakin kaksi äänestäjää.
Ei sen puoleen, en viimeksikään kokoomusta äänestänyt, mutta ei Kataisen sitä tarvitse tietää ;-)
Huomaattekos ! Nyt kun täällä puhutaan ateismista ja miten valtakulttuuri polkee tietyn ryhmän oikeuksia, niin joiltakin tulee vähätteleviä kommentteja ja kommareiksi haukkumista. Kun taas arvostelee kristittyjä ja heidän arvojaan, niin kommentoidaan tyyliin: - Eiks teillä ole mitään muuta keskusteltavaa kuin pilkata uskovaisia.
Oikein hienoa...- selitys....
Kaksnaamasta. :D
Et ole ainoa, joka on Kataiselle jo lähettänyt sähköpostia asiasta.
"Nyt kun täällä puhutaan ateismista ja miten valtakulttuuri polkee tietyn ryhmän oikeuksia, niin joiltakin tulee vähätteleviä kommentteja ja kommareiksi haukkumista. Kun taas arvostelee kristittyjä ja heidän arvojaan, niin kommentoidaan tyyliin: - Eiks teillä ole mitään muuta keskusteltavaa kuin pilkata uskovaisia. "
Minusta tulkintasi osuu juuri ytimeen. Kyseessähän on ateismi-palsta ja kun ateistit keskenään todellakin puhuvat ateismista, ei sekään kelpaa teistille.- Kas näin
Lähetinpä viestiä Kataiselle minäkin, jossa vaadin häntä joko pyytämään anteeksi tai selittämään, millä tavalla muka uskonnot estävät ihmisiä joutumasta "aikalailla heitteille". Sain vastauksenkin, joka oli mielestäni ihan asiallinen ja sovitteleva:
"Ne ihmiset,jotka eivät tunnusta uskontoja hakevat voimansa muualta. Ja sekin on luonnollisesti ok. Minun on hyvin vaikea hyökätä ketään vastaan näissä kysymyksissä."
Oliko lauantaiseuran haastattelussa kyseessä siis kömpelö sanavalinta? Jos Jyrki olisikin sanonut, että "ilman uskontoja *tai* perusarvoja" ... niin se olisi kelvannut minulle.
Kun ainakin minulla todella on perusarvoja, joista ei neuvotella, esim. valehtelun välttäminen niin paljon kuin mahdollista - valhte ei koskaan saa olla totuuden kanssa tasa-arvoinen selviytymiskeino.
Noh, kun kumartaa syvään yhteen suuntaan, tulee pyllistäneeksi toiseen :-) Kas näin kirjoitti:
Lähetinpä viestiä Kataiselle minäkin, jossa vaadin häntä joko pyytämään anteeksi tai selittämään, millä tavalla muka uskonnot estävät ihmisiä joutumasta "aikalailla heitteille". Sain vastauksenkin, joka oli mielestäni ihan asiallinen ja sovitteleva:
"Ne ihmiset,jotka eivät tunnusta uskontoja hakevat voimansa muualta. Ja sekin on luonnollisesti ok. Minun on hyvin vaikea hyökätä ketään vastaan näissä kysymyksissä."
Oliko lauantaiseuran haastattelussa kyseessä siis kömpelö sanavalinta? Jos Jyrki olisikin sanonut, että "ilman uskontoja *tai* perusarvoja" ... niin se olisi kelvannut minulle.
Kun ainakin minulla todella on perusarvoja, joista ei neuvotella, esim. valehtelun välttäminen niin paljon kuin mahdollista - valhte ei koskaan saa olla totuuden kanssa tasa-arvoinen selviytymiskeino.
Noh, kun kumartaa syvään yhteen suuntaan, tulee pyllistäneeksi toiseen :-)Ilmeisesti Katainen on asian tiimoilta saanut useamman säköpostin, koska vastauksesta poimimasi lainaus:
"Ne ihmiset,jotka eivät tunnusta uskontoja hakevat voimansa muualta. Ja sekin on luonnollisesti ok."
on identtinen lukemani vastauksen kanssa.
Odotan mielenkiinnolla toistaako Katainen näkemystään julkisuudessa tähän sovittelevaaan tyyliin vai jatkuuko kokoomuksen linjana "koti, uskonto ja isänmaa".
Eiköhän tässä ennen maaliskuuta tulla kuulemaan yhtä sun toista.
- Atte Ateisti
Katainen on laskelmoiva poliitikko. Sellaisen ei kannata hirttäytyä kannanottoihin, joissa asetutaan suurta enemmistöä vastaan. Enemmistö suomalaisista kuitenkin kuuluu johonkin tunnustukselliseen uskontokuntaan.
Ei vallankumouskaan tarvitse ihan kaikkia. Eikä Katainen näilla eväillä saa minun ääntäni.
Lienenkö sitten Kataisen sanoin "heitteillä"?
Saas nähdä kenelle heitän ääneni. Itse koen tuon lausunnon niin, että Katainen ei halunnut estää muslimeja äänestämästä kokoomusta (ei siis vedonnut kristillisiin arvoihin, vaan uskonnollisiin yleisemmin). Eipä sillä, muutama muslimi on kokoomuksessa ehdokkaana, ja saa minun puolesta ollakin.
Oliskohan ateistien ihan oikeasti oltava yhtä agressiivisia kuin joidenkin äärimuslimien? Tuon samanhan Katainen olisi voinut sanoa, jotenkin niin, että "useimmille ihmisille". Silloinhan olisi jäänyt vielä ateistitkin "mukaan" toisella tavalla perusarvonsa muodostaneina.
Joo, ei mulle sinänsä kuulu kokoomus sen enempää kuin ateistitkaan, kunhan kirjoittelin. Älkää suuttuko liikaa.- Nasse.
Katainen tajusi että ainoa joka hillitsee uskovaisen (krisseli, muslimi) tappamis- ja murhanhalu- sekä yleistä pahantekoviettiä, on hänen uskontonsa.
Näin ollen, hänen tekstinsä on tulkittava kannanottona nimenomaan uskovaisten "moraaliin", eikä ollenkaan ateisteja koskevana, ateistin arvothan ovat pääsääntöisesti kohdallaan ja korkeammat, ilman uskontoja. Nasse. kirjoitti:
Katainen tajusi että ainoa joka hillitsee uskovaisen (krisseli, muslimi) tappamis- ja murhanhalu- sekä yleistä pahantekoviettiä, on hänen uskontonsa.
Näin ollen, hänen tekstinsä on tulkittava kannanottona nimenomaan uskovaisten "moraaliin", eikä ollenkaan ateisteja koskevana, ateistin arvothan ovat pääsääntöisesti kohdallaan ja korkeammat, ilman uskontoja." ateistin arvothan ovat pääsääntöisesti kohdallaan ja korkeammat, ilman uskontoja."
Löytyykö asiaan "mustaa valkoisella". Siis tutkittuja tilastoja.
Vankiloissa, mielisairaaloissa, naisten hakkaajissa jne. määrällisesti eniten kristittyjä, mutta onko myös prosenttuaalisesti suhtautettuna.
Käsitykseni mukaan seksuaalirikoksia suorittaa prosenttuaalisesti suhtautettuna eniten kristinuskon "rakkaan" kilpailijan jäsenistö.
Aiheesta ei taida olla helposti saatavilla olevaa tutkintoaineistoa.JuudasPastori kirjoitti:
" ateistin arvothan ovat pääsääntöisesti kohdallaan ja korkeammat, ilman uskontoja."
Löytyykö asiaan "mustaa valkoisella". Siis tutkittuja tilastoja.
Vankiloissa, mielisairaaloissa, naisten hakkaajissa jne. määrällisesti eniten kristittyjä, mutta onko myös prosenttuaalisesti suhtautettuna.
Käsitykseni mukaan seksuaalirikoksia suorittaa prosenttuaalisesti suhtautettuna eniten kristinuskon "rakkaan" kilpailijan jäsenistö.
Aiheesta ei taida olla helposti saatavilla olevaa tutkintoaineistoa.mutta hiukan toisin päin.
Eli vankiloissa on suhteessa enemmän uskovaisia kuin ympäröivässä yhteiskunnassa.
Tuosta löytyy tutkimuksia, jos viitsii kaivella.
Mutta minusta kyseessä ei ole uskontojen ongelma, siis uskonto ei ole syy. Pikemminkin on niin että moniongelmaiset, vähälahjaisimmat ja lapsena heikosti kohdellut ihmiset joilla on vielä psyyken ongelmia, ovat alttiimpia uskistumaan. Omaksuvat taikauskoisia käsityksiä muita helpommin.- Elwen
Nas.se kirjoitti:
mutta hiukan toisin päin.
Eli vankiloissa on suhteessa enemmän uskovaisia kuin ympäröivässä yhteiskunnassa.
Tuosta löytyy tutkimuksia, jos viitsii kaivella.
Mutta minusta kyseessä ei ole uskontojen ongelma, siis uskonto ei ole syy. Pikemminkin on niin että moniongelmaiset, vähälahjaisimmat ja lapsena heikosti kohdellut ihmiset joilla on vielä psyyken ongelmia, ovat alttiimpia uskistumaan. Omaksuvat taikauskoisia käsityksiä muita helpommin.tuosta, että tietynlainen huono-osaisuus altistaa sekä vankilauralle että hihhuloitumiselle, eikä niin että usko sinänsä olisi rikollisuuden syy.
Elwen kirjoitti:
tuosta, että tietynlainen huono-osaisuus altistaa sekä vankilauralle että hihhuloitumiselle, eikä niin että usko sinänsä olisi rikollisuuden syy.
Eilen esitetty jehovia valoittava dogumentti toi esille tätä piirrettä. Joku haastateltavista puhui, että ison murroksen edessä (oli lapsi kuollut) löytyy se Jahve.
Muistan myös hyvin kuinka peruskoulussa aikanaan kävi entisiä narkkareita ja juoppoja saarnaamassa kuinka jumala pelasti heidät ja hyvä niin.
" ilman perusarvoja" oleva ateisti kykenee tässä suhteessa olemaan tasapainoinen.
- jussi-ko
Pitkälle tässäkin ketjussa on vuorokaudessa päästy ;)
- hoooooooh
Lauseen perusteella Katainen pitää uskontoa perusarvona. Eikä niin että vain uskovaisilla on perusarvot kondiksessa. Mulle on ihan v:n sama.
- SEEMOS
Huolimatta nykyisestä "herra"statuksestani, en aio edelleenkään äänestää kokoomusta, en valtio- enkä kunnallisvaaleissa.
Minuakin on kyllä viime vuosina lähestytty näiden kykypuolueen "jyrkiboiden" taholta, syventävissä keskusteluissa heidän kanssaan on aina käynyt ilmi tämän "pappispuolueen" edelleen olemassa oleva sidos kristinuskon ja evlut kirkon kanssa.
Esimerkkinä: ... ymmärräthän että kirkkoon kuuluminen olisi suotavaa ehdokkaallemme...Kristillisdemokraatit:
Kristillinen arvopuolue, jonka eettisenä lähtökohtana on Jumalan sana, Raamattu ja etenkin sen kymmenen käskyä.
KOKOOMUS:
Kokoomus perustaa politiikkansa yksilönvapauteen ja vastuuseen, tasa-arvoon, länsimaiseen demokratiaan ja talousjärjestelmään, humaanisiin periaatteisiin sekä kristilliseen etiikkaan.
"... ymmärräthän että kirkkoon kuuluminen olisi suotavaa ehdokkaallemme..."
Kyllähän sen ymmärtää lainaukset olivat suoraan puolueiden sivuilta. Kristillinen etiikka näköjään oikein kirjattu puolueen ideologiaan.- SEEMOS
JuudasPastori kirjoitti:
Kristillisdemokraatit:
Kristillinen arvopuolue, jonka eettisenä lähtökohtana on Jumalan sana, Raamattu ja etenkin sen kymmenen käskyä.
KOKOOMUS:
Kokoomus perustaa politiikkansa yksilönvapauteen ja vastuuseen, tasa-arvoon, länsimaiseen demokratiaan ja talousjärjestelmään, humaanisiin periaatteisiin sekä kristilliseen etiikkaan.
"... ymmärräthän että kirkkoon kuuluminen olisi suotavaa ehdokkaallemme..."
Kyllähän sen ymmärtää lainaukset olivat suoraan puolueiden sivuilta. Kristillinen etiikka näköjään oikein kirjattu puolueen ideologiaan.Vaikka todennäköistä onkin että kristinuskon mukaanveto puolueohjelmiin johtuu "poliittisesta tarkoituksenmukaisuudesta" enemmistö äänioikeutetuista on edelleen nimikristittyjä joiden ääniä ei saa vaarantaa ajattelemalla "väärin" puolueeen linjan suhteen triviaalissa kysymyksessä. kuten uskonto.
Eihän esimerkiksi Kataisen jyrki ole mikään "hihhuli" Vaan sosiaalisilta taidoiltaan keskivertoa kyvykkäämpi kaveri, joka kykenee antamaan itsestään sellaisen vaikutelman minkä kulloinkin arvelee parhaiten tuovan pisteet kotiin.
Juuri siihen, että saataisiin "pesäero" kirkon ja valtion, uskonnon ja yhteiskunnan välille, tarvitaan edustuksellisessa demokratiassa sitä että nykyistä useammat tajuaisivat itse mitä ovat.
Niin kauan kuin löytyy joukoittain äänioikeutettuja aikuisia jotka laukovat sellaisia ajattelun "helmiä" kuin: En usko jumalaan, mut en mä mikään ATEISTI ole.....
Näitä tapauksia minä en ole koskaan tajunnut, mitähän mieltä he omasta mielestään ovat?
Silti niin kauan kuin äänioikeuden ainoa kriteeri on syntymäaika, näidenkin idioot... ajattelemattomien äänioikeus pitää ottaa huomioon puolueohjelmissa, valitettavasti.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496475Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6562757Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831239- 841185
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.911174Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2751088- 71985
- 229870