Mitä pitää

sisällään

keskusteluissa usein käytetty termi "Uusiomotoristi"? Miksi sanonnalla on hieman negatiivinen sävy?
Esim.uusiopaperi on positiivinen asia.

23

1724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Mä voisin aatella, että nää firman 4...5-kymppiset harrikan ostajat vois sopia uusiokäsitteeseen.

Eli aikaisempi kokemus = tunturi supersport > Honda CB125

Välissä 20 vuotta ja alla HD sportster ( tai jotain muuta, mutta suurin usko on HD:n ostajilla)

Puheet kovat ja itsevarmat. Kukaan muu ei tiedä pyöristä mitään. Ei sen enempää Mika Kallio kuin Juha Salminen.

PS. Vinkkinä uusiomotoille: muistakaa laittaa jalka maahan kun pysähdytte valoihin (bemarista tuttu ajovakauden hallinta ei pidä pyörää pystyssä)

• uusiomotoristi

vetää valmistajan oikeuteen, jos pyörä noin vaan kaatuu valoissa.

Tässä on ennakkotapauksen makua... Moottoripyörästä maksaneen kuluttajan kannalta kyse on hyvin yllättävästä vaatimuksesta. Kyllä moottoripyörällä pitäisi selviytyä liikenteessä samoin edellytyksin kuin autolla.

Odottelen mielenkiinnolla ratkaisua.

• tavanomainen
        uusiomotoristi kirjoitti:

vetää valmistajan oikeuteen, jos pyörä noin vaan kaatuu valoissa.

Tässä on ennakkotapauksen makua... Moottoripyörästä maksaneen kuluttajan kannalta kyse on hyvin yllättävästä vaatimuksesta. Kyllä moottoripyörällä pitäisi selviytyä liikenteessä samoin edellytyksin kuin autolla.

Odottelen mielenkiinnolla ratkaisua.

esimerkki uusiomotoristin ajatusmaailmasta. Uusiomotoristi on sellanen, joka on antanut sielunsa pirulle(autolle), ja vanhemmiten alkaa haikelemaan sitä paratiisimaista maailmaa takaisin josta aikoinaan luopui. Mutta maailma ja pyörät ovat muuttuneet niin paljon että ei pysy itse enää hommassa mukana.

• narinaa

Tosimotoristi on sellainen, joka on pistänyt viimeiset rahansa itselleen liian kalliiseen moottoripyörään, jolla on pitänyt ajaa heti lumien sulettua enslumiin saakka. Tosimotoristilla ei ole autoa, koska hänellä ei ole varaa laittaa sitä. Tosimotoristi ajaa räntäsateessa, koska on pakko. Tosimotoristilla meinaa katketa kateudesta verisuoni päästä, kun näkee jonkun uusiomotoristin ajelevan uudella pyörällään kauniilla ilmalla. Tosimotoristi ei moikkaa uusiomotoristille.

Uusiomotoristi on saanut asunto- ja kesämökkilainat maksettua ja ostaa uuden moottoripyörän. Uusiomotoristi ajaa parituhatta kilometriä vuodessa, silloin kun on kaunista tai siltä tuntuu. Uusiomotoristi nauttii jokaisesta kilometristä, jonka ajaa. Uusiomotoristille kaikki motoristit ovat kavereita.

• toi olikin

faktaa. Paitsi tosimotoristin osalta.

• uusiomotoristi

on lihava mieshenkilö yhtä lihavalla moottoripyörällä. Tosimotoristit ovat hoikkia koska pyörällä kurvailu on fyysisesti pitänyt heidät kunnossa. Niin myös älyllisesti. Tosimotoristeillä on huomattavasti kehittyneempi liikennesilmä kuin näillä tumpuloilla jotka ajavat pyörääkin auton lailla. Ja siten kun se ei onnistu niin sitten mennäänkin metsään ja aletaan moottoripyöräilyn mollaus.

• se nyt

ole aivan noinkaan. Tunnen itseni uusiomotoristiksi vaikka nyt olenkin taas ajellut jo lähes kymmenen vuotta, sitä ennen olikin reilun neljännesvuosisadan tauko. Asunto- yms . lainoja ei enää ole mutta en aja uudella pyörällä enkä HD:llä enkä tule koskaan hankkimaan uutta pyörää ( en myöskään uutta autoa). Se on aivan asennekysymys vaikka nyt ehkä ei olekaan enää niin rahasta kiinni. Varsinkin uuden auton hankinta on yksi typerimmistä rahan poltto keinoista. Siinä hukkaa helposti tuhansia euroja hetkessä.
        Itse olen aina ostanut pari vuotta vanhan auton joka on sopivasti sisäänajettu, hinta on pudonnut jo huomattavasti ja yleensä autoissa on kaikki lisävarusteet jo paikallaan, joten niihinkään ei mene rahaa. Nykyiset autot eivät ole parin vuoden käytöllä menneet miksikään, useissa on vielä takuukin voimassa.
        Pyörissä olen pitäynyt vielä vanhemmissa, eka pyöräni oli nelipuolikas Suzuki 80-luvulta, sen jälkeen ajelin Hondan viissatasella ja nyt on alla kuussatanen. Sillä tulee aivan hyvin toimeen, nykyiset kuussataset ovat jo niin tehokkaita ja vääntäviä että sen suurempaa pyörää ei Suomen teille ja nopeusrajoituksille tarvita.

• tuohon

uusiomotoristien luokkaan kuuluva oli Antti Piippo. Yksi ensimmäisistä ainakin. Toiset kutsuvat näitä uusiomotoristejä yhä vieläkin uusiopiipoiksi.

• Olen itse uusiomotoristi viime vuosituhannelta. Sittemmin Eurooppa on käynyt pieneksi. Itse koen nimityksen positiivisena, mutta nuoriso saa pitää sitä niin negatiivisena, kuin haluaa.

Joudun usein ”opastuksen” kohteeksi sellaisten motoristien taholta, joiden kausimäärä on vähäisempi, kuin nykyjaksoni pituus. Sitten kun ruvetaan puhumaan ajokilometrimääristä, se opastus useimmiten loppuu. On kokemusta ja ”kokemusta”:)

On kovin monenlaista motorismia. On myös monenlaista uusiomotoristia. Kun pipo ei kiristä, on helpompi kuunnella näitä määrittelijöitä. Talvikaudella siihen on aikaa. Tosin silloinkin on hyvät ajokelit, aina jossain –jopa Suomessa, mutta kurapyörä multa vielä puuttuu...

• itseäni

..uusmotoristina. Kortin saatuani ajoin 10 vuotta ja n 250 tkm. Sitten oli 6 vuoden tauko.
      Nyt olen ajanut taasen 5 vuotta ja n 80 tkm.
      Mielestäni olen ns uusmotoristi.

• taas et ole

uusiomotoristi vaan tosimotoristi. Edellyttäen että pyöräsi on tunnetasolla sulle viides elementti. Pidä tota kuuden vuoden pyörättömyyttä vaan harharetkenä autojen sairaaseen maailmaan jossa ruoste syö haaveet ja unelmat :-)

• Kra

Otitpa ihan hyvän aiheen "pureskeltavaksi"! Tiedä vaikka saatais vielä yksimielinen ratkaisu tälle niin epämääräiselle termille.

Uusio- etuliitteellä yleisesti kai tarkoitetaan jonkin (yleensä aineellisen) ottamista uudelleen käyttöön, varsinaisen elinkaarensa lopussa olevalle asialle.
      Elikkä pitänee olla takana huomattava määrä ajokokemusta ja lisäksi pitkä tauko välissä kun aloittaa pyöräilyn uudelleen, ennenkuin voidaan henkilöä pitää UUSIOMOTORISTINA. Aikaisemmaksi kokemukseksi ei riitä mopo piikki/ajelua pari kesää, vaan vähintään kymmeniä- tai mieluummin satojatuhansia kilsoja "täysmittaisella" pyörällä sekä Suomessa että kauempana.
      Miten tällaisen UUSIOMOTORISTIN sitten voi bongata liikennevirrasta? Ei oikein mitenkään, koska hän tietää/tiedostaa todelliset riskit samoin omat taitonsa ja toimii muutenkin asiallisesti muut huomioiden. Paitsi tietysti ehkä joskus siitä paljon puhutusta vyötärönmitasta, mutta osa siitäkin voi olla rahapussia he...
      Tällaisella kokemuksella ja asenteella ei kaatuilla valoissa, eikä edes irtohiekalla kesken kaarteen. Koska kaikki keskeiset perustaidot/motoriikka tulevat syvältä selkärangasta, niitä ei tarvii erikseen miettiä.

Tältäosin termi on mielestäni kokolailla
      merkkinen!

UUS-motoristi on sitten ihan eri asia, samoin kuin UUS-avuton.

• ratkaisee

mä oon aivan noviisi, parinkymmenen vuoden aikana ehkä suunnilleen parikymmentä tuhatta kilsaa. Sisältäen tosin pari sataa trialkisaa ja suunnilleen saman verran enskaa. Asfaltilla oon ajanut pari kertaa, mutta uskallus loppui. Mä oon varmaan ei-motoristi.

• Kra
        ratkaisee kirjoitti:

mä oon aivan noviisi, parinkymmenen vuoden aikana ehkä suunnilleen parikymmentä tuhatta kilsaa. Sisältäen tosin pari sataa trialkisaa ja suunnilleen saman verran enskaa. Asfaltilla oon ajanut pari kertaa, mutta uskallus loppui. Mä oon varmaan ei-motoristi.

Tuossa edellä heitin vain oman näkemykseni asiasta, kyllähän puiden välissä resuaminen pyörän kanssa antaa ihan erilailla oppia/taitoa pyörän käsittelyssä.
        En väheksy sitä ollenkaan, olen sitä joskus itsekin kokeillut, mutta ei ole minun laji se. Samoin kokeilin viime keväänä customipyörää, ihan hauska kokemus sekin, mutta ei ole sekään laji minua varten. Onneksi kaikille on tilaa!

• Pakkohan se on tänne sitten huudella kun kerran on lähtenyt. Ajokortti ajettu 18v (ABCe). Ensimmäinen auto (käytetty, hankittu 32v), ensimmäinen moottoripyörä (käytetty, hankittu 33v). 32-vuotiaaksi asti pääasiallinen kulkupeli ollut polkupyörä (kyllä, reidet edelleen kunnossa).

Urheilijatausta ja perhe aina asenteiltaan ollut moottoroitua liikkumistapaa kohtaan vähintäänkin asenteellinen. Eli ukko ei ollut todellakaan istuttamassa mopon selkään. Mikähän minä nyt sitten oon???

Ai niin, evvk...
      Mopoilin kesällä 18000 ja ajot jatkuu...

• minäkin aloitin

Siinä oli kiukkuinen moottori kokoisekseen. Kyllä harmitti kun myöhästyin muutaman kuukauden mp-kortin saamiselta ikärajan noustua 18 vuoteen. Yamahan jälkeen T 250 J Suzuki ja perheeseen tuli jatkossa velipojille vielä suzukin T 500 J sekä Vesipyssy. Kawan malleista meillä oli viisisatanen ja Hondista 80-luvulla 900 F2 ja myöhemmin pari Vfr:ää. Kai minäkin olen sitten uusiomotoristi kun toteutin nuoruuden haaveen hankkimalla maailmalta muutama vuosi sitten hyväkuntoisen Möhkön museorekisteriin ja arkipäiväiseen ajoon Honda X 4:sen. Nyt harmittaa kun tuli aikanaan hukattua monta hienoa pyörää. Sitä se rahanpuute teetti vaikka jo tuolloin oli aavistus että muutamista pyöristä tulisi klassikoita ajan mittaan.

• mankelix

On matkamotoristeja, endurokuskeja, kruisailijoita ja ties mitä. Itse olen kai lähinnä matkamotoristi. Ja eikös se niin ole, että tavallaan olemme jokainen aina keväällä näitä uusmotoristeja? Tosimotoristihän, ainakin vanhan määritelmän mukaan, ajoi ympäri vuoden. Mutta koska en itse milloinkaan ole tohon täysin kyennyt, niin olen omalta kohdaltani väljentänyt tuota määritelmää, ja lasken itseni myös kuuluvaksi tosimotoristeihin. Onhan toi pyörä oikeastaan pala itseäni :-)

• A.Tomi

kommentteja lähes 20 kpl.Olen ketjun aloittaja.
      Itse olen 175cm/73kg,en siis läski.
      Pyörä on 250cc,eisiis ylitehoinen.
      En ole kaatunut liikenne valoissa,enkä muutenkaan.
      Ajo taukoa n.20 vuotta.
      Voinko kutsua itseäni jo tosimotoristiksi isolla T;llä?

• Uusio...

Minä taas olen pelkkä uusio, sillä taukoa on 30v ja alla pelkkä kevytmp ei edes mp. En kuitenkaan viihdy tuolla kevarikeskustelussa, jossa teinit pohtii kuinka pääsis yli 100km/h.

Ajoin prätkäkortin aikanaan autokoulun kevarilla ja pidin sitä mopojen jälkeen käsittämättömän hienona vehkeenä. Kortin saatuani rahani riittivät vain vanhoihin romuihin (350ccm).

Nyt rahat riitti uuteen kevariin, joka kulkee yhtä kovaa kuin ajan autolla maksimissaan. Pidän pyörääni käsittämättömän hienona, ainoa kulkupeli, jonka olen saanut uutena irti. Ajelen sillä ilokseni ympäri etelä-suomea, pikkuteitä. Nautin elämästä ja moottoripyöräilystä. Ja kun tämän kilometrit loppuvat, minulla on taas varaa ostaa uusi kevari, vaikka vaihdossa ei mitään vanhasta hyvitetä.

• A.Tomi

näyttää olevan sama asenne moottoripyöräilyyn kuin minullakin. Etelä-Suomen mutkateitä kruisaillaan,moottoriteille ei suurin surminkaan.
        Kaks`puolikas tai satapiikki mitä väliä,eipä karkaa mopo käsistä niin herkästi.
        Nostetaan lapaa kun kohdataan!

• uusio...
        A.Tomi kirjoitti:

näyttää olevan sama asenne moottoripyöräilyyn kuin minullakin. Etelä-Suomen mutkateitä kruisaillaan,moottoriteille ei suurin surminkaan.
        Kaks`puolikas tai satapiikki mitä väliä,eipä karkaa mopo käsistä niin herkästi.
        Nostetaan lapaa kun kohdataan!

Toki, toki. Itseä vartenhan tämä harrastus on. Jokainen tekee niitä valintoja, jotka on omasta mielestä perusteltuja ja järkeviä. Mulle merkkaa toi uudehkon pyörän käyttövarmuus, kun en ole remonttireiska sekä halpa hankinta ja käyttö (2,5-3 litraa sadalla). Ei tarvii pihtailla kilometreissä. Aina liikkeelle, kun vähänkin huvittaa..

• A.Tomi
        uusio... kirjoitti:

Toki, toki. Itseä vartenhan tämä harrastus on. Jokainen tekee niitä valintoja, jotka on omasta mielestä perusteltuja ja järkeviä. Mulle merkkaa toi uudehkon pyörän käyttövarmuus, kun en ole remonttireiska sekä halpa hankinta ja käyttö (2,5-3 litraa sadalla). Ei tarvii pihtailla kilometreissä. Aina liikkeelle, kun vähänkin huvittaa..

peukalo melkein keskellä kämmentä tekniikan puolella.Kulutus 3,2litraa/100km.Olut tuopin hinnalla pääsee pitkälle.Pyörän hankinnan jälkeen en ole krapulaa sairastanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe