Jännitysniska

Kaisa-73

Kärsin ilmeisesti jännitysniskasta, hartiat ja niska jumissa, päänsärkyä päivittäin, olen väsynyt vaikka nukun tarpeeksi, pahaa oloa, näön hämärtymista (välillä tulee tunne ettei näe kunnolla, joutuu siristämään), hermostuneisuutta jne. Olen kärsinyt näistä oireista jo kuukausia, välillä tilanne on parempi välillä huonompi.

Mulla on pieni vauva, joten hänen kantaminen on saanut jo entisestään jumissa olevat lihakset kahta enemmän jumiin. Hieman ehkä kuitenkin huolstuttaa jos vika onkin vakavempi?

Onko muita jännitysniskasta kärsiviä? Ovatko mainitsemani oireet tyypillisä tälle?

Hieronnassa olen käynyt nyt 2 kertaa, ja hieroojani sanoo lihakseni olevan sementin tuntuiset, eli todella jumissa...

Vastauksista kiitollinen!

15

3929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *maiju*

Minullakin on tuo tension deck eli jännityspäänsärky. Välillä on ollut todella tuskaisia aikoja.

Nyt on vähän parempana. Jossain vaiheessa kärsin joka viikko vähintään 4 päivää putkeen kauheasta päänsärystä. Välillä oli niska niin jumissa, että vain oksetti ja pyörrytti.

Lopulta hain apua akupunktiosta ja siitä sain pitkäksi aikaa todella hyvän avun.

Maiju

• Juu kyllä,kaikki oireet tuntuu tutuilta....itsekin säikähdin muutama vuosi sitten kun oireita alkoi tulla,autolla ajaminen oli hankalaa kun tuntui ettei näe mitään ja tie "aaltoili".Päivittäin särkyä ja johtuen siitä ettei tiedä mistä johtuvat...Hermostuneisuutta!Mulle aikoinaan laitettiin lähete pään mangneettikuvaukseen,tulokset olivat normaalit,eli ei kasvainta päässä niin kuin luulin...sekin jo helpotti.Nyt varmaan joku saa taas herneen nenään kun ehdotan että hammaslääkärin olisi hyvä tarkistuttaa purenta,virheellinen sellainen antaa yllättävän paljon oireita niskaan/hartioihin...mulle teetettiin purentakisko ja säännöllisellä käytöllä myös jänitysniskan oireet helpottuu,eivät kylläkään kokonaan poistu:(

• mktl

Oireet on tuttuja: mulla takaraivon särkyä, huimausta pystyasennossa, mutta ei istuessa tai maatessa, pahaaoloa, joka ei kuitenkaan johda oksennukseen jne. Näköhäiriöistäkin oireina olen lukenut, mutta mulla ei ole. Toi tilanteen ajoittainen vaihtelukin kuulostaa tutulta.

Kannattaa varmistaa diagnoosi neurologilla ja hakeutua sitten jollekin hyvälle fysiolle, joka on pään alueen asiantuntija. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta sillä pääsee ainakin alkuun. Ja jaksamista! Kuulemma tension neck on saatu joskus kuntoon 30v oireilunkin jälkeen, joten toivoa meillä on.

• Kaularanka

niska ollut. Olen käynyt naprapaatilla nyt 3 kertaa. Tuntuu, että jumit on vähän helpottaneet, mutta niskassa on vielä oireita, lievää kipua nikamissa ja välillä naksahtelee. Onko muilla tällaisia niskan naksahtelua ja niskanikaman kipua? Kipu ei tunnu niskaa liikuttaessa, mutta tietyssä asennossa. Vai onko tämä kipu jotain kulumaa/rappeutumaa kaularankassa. Niin ja olen 29v mies...

• vihdoinkin selvisi

itse olen kärsinyt jo 7 viikoa kipeästä niskasta/olasta/käsivarresta. kävin torstaina lääkärissä ja otettiin kuvat niskarangasta ja rintarangasta. tänään kun menin kuulemaan tuloksia
        niin kas, lääkäri sanoi ettei ikinä ennen ole nähnyt vastaavaa; kolme niskanikamaa oli kaikki kasassa eli ei minkäänlaisia välejä. epäili että pakko olla synnynnäinen vika. eli siitä on johtuneet pitkään ajoittain iskeneet niskakivut ja tunne ettei jaksaisi kannatella päätään ja narinat niskassa. määräsi fysioterapeutille ja aletaan tutkimaan uudellen kouluttautumista. olen tehnyt 1,5 vuotta siivoushommia ja olen 43 vuotias. olen nyt suunnattoman helpottunut kun en ole turhaan valittanut vaan vika löytyi.on kyllä paljon kiinni lääkäristä joka ottaa oikeasti asiakseen selvittää syyt eikä vain määrää jatkuvasti nappeja särkyyn....

• "jäsenkorjaaja"

Suurin osa jännitysniskoista saadaan kuntoon vaikkapa jäsenkorjauksella, johon sisältyy pehmeää nikamakäsittelyä (ei niksautuksia) ja lihaskäsittelyä.

Myös Kiropraktikot, Osteopaatit ym. voivat auttaa. En pidä turhana tälläkään palstalla kertoa hoidosta, josta on ainakin tähän vaivaan nopea ja lähes varma apu.

• Jardis

Jeh, tutut vaivat. Huimaukset, huonot-epätodelliset olot, jatkuvaa päänsärkyä toista vuotta. Nyt hetkellisiä helpotuksia.Mut niska paukkuu jatkuvasti eli nikamat menee jatkuvasti juntturaan.

Niskasta röntgen otettu. OIkoryhti löytyi ei onneksi vakavampaa. Pään magneettikuvaus. Aivot löytyi, todistettavasti, errh...
        Fysioterapiaa, omt:tä, osteopatiaa, msf:ää, akupunktioo... Yht. noin 70 käyntikertaa. Ei vastaavaa hyötyä.
        Fysiatri oli sitä mieltä että ryhtiongelmaa, skolioosia, lantion virheasentoa. Eli vaiva voi tulla siis paljon alempaa selkärangasta. esim.rintarangan lukkotilat, si-nivel, ristiluu vinksallaan, lonkat vinksvonks... Siis näistähän se sit tulee, skolioosit ja jännityniskat. Vai?
        Onko Mr Kaularanka sammaa mieltä?

• hoidettu
        Jardis kirjoitti:

Jeh, tutut vaivat. Huimaukset, huonot-epätodelliset olot, jatkuvaa päänsärkyä toista vuotta. Nyt hetkellisiä helpotuksia.Mut niska paukkuu jatkuvasti eli nikamat menee jatkuvasti juntturaan.

Niskasta röntgen otettu. OIkoryhti löytyi ei onneksi vakavampaa. Pään magneettikuvaus. Aivot löytyi, todistettavasti, errh...
        Fysioterapiaa, omt:tä, osteopatiaa, msf:ää, akupunktioo... Yht. noin 70 käyntikertaa. Ei vastaavaa hyötyä.
        Fysiatri oli sitä mieltä että ryhtiongelmaa, skolioosia, lantion virheasentoa. Eli vaiva voi tulla siis paljon alempaa selkärangasta. esim.rintarangan lukkotilat, si-nivel, ristiluu vinksallaan, lonkat vinksvonks... Siis näistähän se sit tulee, skolioosit ja jännityniskat. Vai?
        Onko Mr Kaularanka sammaa mieltä?

"Fysiatri oli sitä mieltä että ryhtiongelmaa, skolioosia, lantion virheasentoa. Eli vaiva voi tulla siis paljon alempaa selkärangasta. esim.rintarangan lukkotilat, si-nivel, ristiluu vinksallaan, lonkat vinksvonks... Siis näistähän se sit tulee, skolioosit ja jännityniskat. Vai? "

Harvinaisen fiksu fysiatri. Vaan jos hän asiaa epäili, niin miksi ei sitten tutkinut, jotta epäily vahvistuisi? Miksi ei tehnyt mitään korjatakseen ongelmia?

Lantiostahan ne melkein kaikki selän (ja niskankin) ongelmat lähtee... ja ovat korjattavissa kyllä!

• Jardis
        hoidettu kirjoitti:

"Fysiatri oli sitä mieltä että ryhtiongelmaa, skolioosia, lantion virheasentoa. Eli vaiva voi tulla siis paljon alempaa selkärangasta. esim.rintarangan lukkotilat, si-nivel, ristiluu vinksallaan, lonkat vinksvonks... Siis näistähän se sit tulee, skolioosit ja jännityniskat. Vai? "

Harvinaisen fiksu fysiatri. Vaan jos hän asiaa epäili, niin miksi ei sitten tutkinut, jotta epäily vahvistuisi? Miksi ei tehnyt mitään korjatakseen ongelmia?

Lantiostahan ne melkein kaikki selän (ja niskankin) ongelmat lähtee... ja ovat korjattavissa kyllä!

Otti ja kirjoitti lausuntoonsa että TH-rangassa skolioosia ja hymykuoppatasossa vahva epäsymmetria niin, että vasen alempana.Etutaivutuksessa nähdään myös, että vas. lantio/pakaraseutu jää selvästi alemmaksi ja selässä on vastaavasti skolioottisuutta. Sinänsä lanneselän taivutukset erinomaiset.
        Vatsamakuulla TH-rangan joustavuus yllättävänkin hyvä, kipua lanneselän alaosassa suorassa okahaarakekompressiossa.(Itse mitattuna vasen jalka n.2cm lyhyempi)

Diagnoosi: Tension neck

Sanoi että ei vaadi jatkotutkimuksia vaan ehdotti niskakurssia ja laittoi lausunnon Kelalle.
        Noh siellä on laput ollut jo reilun 2 kk:ta vetämässä, vaan ylläri ylläri ... Eipä kuulu mitään!!!!
        Omaa treeniä vaan ! Ja noitumist. Kyll se siitä!!!
        Tsemppiä kaikille tension neck kohtalo tovereille

• Kaisa-73
        Jardis kirjoitti:

Otti ja kirjoitti lausuntoonsa että TH-rangassa skolioosia ja hymykuoppatasossa vahva epäsymmetria niin, että vasen alempana.Etutaivutuksessa nähdään myös, että vas. lantio/pakaraseutu jää selvästi alemmaksi ja selässä on vastaavasti skolioottisuutta. Sinänsä lanneselän taivutukset erinomaiset.
        Vatsamakuulla TH-rangan joustavuus yllättävänkin hyvä, kipua lanneselän alaosassa suorassa okahaarakekompressiossa.(Itse mitattuna vasen jalka n.2cm lyhyempi)

Sanoi että ei vaadi jatkotutkimuksia vaan ehdotti niskakurssia ja laittoi lausunnon Kelalle.
        Noh siellä on laput ollut jo reilun 2 kk:ta vetämässä, vaan ylläri ylläri ... Eipä kuulu mitään!!!!

Olen yrittänyt venyytellä, tehdä pilatesta, sauvakävelyitä mutta välillä tuntuu että tilanne menee jopa pahemmaksi liikunnasta! Hieronta kertoja on 3 takana ja hänen mielestään selkäni on kun sementtiä, niska, hartia ja kallonpohja seutu ovat kuulemma todella jumissa. Inhottavinta on keinuva olo ja se että silmillä ei saa tarkennettua näkemäänsä mm telkkariohjelmaa on vaikea seurata. Purennassa ei ole vikaa, näkö on tarkistettu (mulla on silmälasit) ja ei muutoksia. Ainoa uusi asia on piilokarastus ulospäin (tämä on niin lievää etten itse tätä esim peilistä näe ::). Mulla on pieni poika, joten hänen kantaminen ei edesauta oireita..väsymys painaa kun en saa nukutuksi kun ehkä 3-5h yössä, joten monta syytä löytyy...Toivottavasti saisin avun liikunnasta! Lääkkeitä ei voi imetyksen takia ajatella.

• hoidettu
        Jardis kirjoitti:

No sulla on selvästi lantio vinossa ja siksi toinen jalka 2cm lyhyempi. Ja koska lantio on vinossa, menee rankakin mutkalle.

Kannattaisi tuo korjata pikaisesti, eli mennä korjaajalle, joka lantion laittaa kuntoon. Saattaisi se tension neck parantua samalla myös...

Itse kävelin yli 20 vuotta erimittaisilla jaloilla kipujeni kanssa kunnes vihdoin löysin osaajan, joka korjasi lantioni. Ja kivut hävis, myös tension neck.

• Jardis
        hoidettu kirjoitti:

No sulla on selvästi lantio vinossa ja siksi toinen jalka 2cm lyhyempi. Ja koska lantio on vinossa, menee rankakin mutkalle.

Kannattaisi tuo korjata pikaisesti, eli mennä korjaajalle, joka lantion laittaa kuntoon. Saattaisi se tension neck parantua samalla myös...

Itse kävelin yli 20 vuotta erimittaisilla jaloilla kipujeni kanssa kunnes vihdoin löysin osaajan, joka korjasi lantioni. Ja kivut hävis, myös tension neck.

Lonkat opin muljauttaa viikko takaperin itse paikoilleen, jonka jälkeen jalkojen pituusero näyttäis hävinneen ja hartiataso suht njormaali.

Huimailut vähentyneet ja päänsärkykin on enää satunnaista. Niskat ruskaa ja paukkaa edelleen ja lapojen välissä on kireyttä/kipuja. Mut eespäin mennään.
        Roikkumista, kiertoliikkeitä ja hartioiden voimallista pyörittelyä suosittelisin kaikille, niissä aukeaa yleensä rintarangan lukot. Eikä kannata unohtaa pitkiä venyttelyitä & kylmä/kuuma hoitoja.

• hoidettu
        Jardis kirjoitti:

Lonkat opin muljauttaa viikko takaperin itse paikoilleen, jonka jälkeen jalkojen pituusero näyttäis hävinneen ja hartiataso suht njormaali.

Huimailut vähentyneet ja päänsärkykin on enää satunnaista. Niskat ruskaa ja paukkaa edelleen ja lapojen välissä on kireyttä/kipuja. Mut eespäin mennään.
        Roikkumista, kiertoliikkeitä ja hartioiden voimallista pyörittelyä suosittelisin kaikille, niissä aukeaa yleensä rintarangan lukot. Eikä kannata unohtaa pitkiä venyttelyitä & kylmä/kuuma hoitoja.

"Lonkat opin muljauttaa viikko takaperin itse paikoilleen, jonka jälkeen jalkojen pituusero näyttäis hävinneen ja hartiataso suht njormaali."

Mistäs moisen opit?

• Jardis
        hoidettu kirjoitti:

"Lonkat opin muljauttaa viikko takaperin itse paikoilleen, jonka jälkeen jalkojen pituusero näyttäis hävinneen ja hartiataso suht njormaali."

Mistäs moisen opit?

Eipä oo kukaan neuvonu enkä oo sattunu lukee mistään . Aivan itse opittu/kehitetty konsti. :)

Netti surhvailun tuloksena päässyt vähän perille lantion anatomiasta.
        Miettiny & kokeillu vaikka minkälaista kippura asentoo. ( jotkut liikkeet vois laittaa vaik kamasutra kirjaseen ) Mut löytyhän se viimein ja se on helppo ja kivuton eikä tosiaan tartte jäsenkorjaajaa avuksi. Sais vielä noi lihasjännitykset pois nii olo olis ku oravan poikasella.

• hoidettu
        Jardis kirjoitti:

Eipä oo kukaan neuvonu enkä oo sattunu lukee mistään . Aivan itse opittu/kehitetty konsti. :)

Netti surhvailun tuloksena päässyt vähän perille lantion anatomiasta.
        Miettiny & kokeillu vaikka minkälaista kippura asentoo. ( jotkut liikkeet vois laittaa vaik kamasutra kirjaseen ) Mut löytyhän se viimein ja se on helppo ja kivuton eikä tosiaan tartte jäsenkorjaajaa avuksi. Sais vielä noi lihasjännitykset pois nii olo olis ku oravan poikasella.

"Mut löytyhän se viimein ja se on helppo ja kivuton eikä tosiaan tartte jäsenkorjaajaa avuksi."

Kivutonhan se ois osaavan korjaajan tekemänä ollut kuten kaikki muutkin korjaukset, mutta on siis aivan hyvin myös itse opittavissa. Harvoin sen kyllä oppii ilman, että kukaan opettaa... Eli aika loistavasti oivallettu.

Hyvä korjaaja toki opettaa sen potilaalleen, jottei tämän tarvitse enää uudestaan sen takia tulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8202
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5191
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5186
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3021
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2481
    Aihe