eli ensin naftasuodatinta koskien, jos vaihdan sen itse. Eli kun ilmaa joutuu pa-järjestelmään suodatinta vaihdettaessa, niin pitääkö järjestelmä ilmata kuten wanhoissa vehkeissä, vai ilmautuuko järjestelmä itsestään? Onko jotain tärkeätä huomioon otettavaa?
Toinen kyssäri: wanhoihin vehkeisiin monet laittoivat tankilliseen desin 2-T öljyä, naftapumppua voitelemaan. Onko tästä haittaa octaviassa, eli onko tässä se hiukkassuodatin, tai onko jotakin muuta jonka vuoksi öljyä ei saa lisätä, vai onko tuo öljy edes tarpeellista näissä nykydiiselien pumpuissa?
Kysymykseni saattavat olla tyhmiä, mutta kun en ole ennen ajanut vm. 80 uudempaa diiseliä, niin en tiedä näistä uusista. Kiitoksia asiallisista vastauksista.
Pari kysymystä -99 TDi Octaviasta
2
447
Vastaukset
Kannattaa laittaa uusi suodatin täyteen naftaa niin ei tartte sen enempää ilmailla ja unhota toi öljy koska daftassa on tarpeeksi voitelevia aineita.
- TDI_110
Jakajapumpulliset dieselit ilmaavat itse itsensä (ominaisuus), eli ei joudu erikseen ilmaamaan.
Muistaakseni TDI moottoreihin ei saa enää lisätä mitään lisäaineita, mutta VAG:n vanhempiin dieseleihin se 2T-öljy on ihan sallittua, samoin kuin bensiini pakkaskestävyyden lisääjänä talvella (max 30% käyttöohjekirjan mukaan).
Itse ainakin olen lorauttanut 1,6 TD Transporterini tankkiin suurin piirtein joka toiseen tankilliseen noin ½ dl 2T-öljyä, joskus vahingossa enemmänkin. (viimeiset 8 v) Todennäköisesti (en ole 100% varma) jakajapumpulliset TDI-moottoritkaan eivät ole pahoillaan pienestä lisärasvasta pumpulle ja suuttimille.
Useammaltakin dieseleiden kanssa tekemisissä olevalta asentajalta olen kuullut tuon suosituksen 2T-öljyn lisäämisestä vanhempiin dieseleihin. Nykyinen diesel polttoaine on vähemmän voitelevaa, kuin ennen.
Savutukseen 2T-öljy ei ole ainakaan vaikuttanut, koska vuodesta toiseen katsastuksessa K-luku pyörii 0,7 - 1 välillä (käsittämätöntä, koska auto kuitenkin GPS:n mukaan kulkee kovempaa, kuin valmistaja ilmoittaa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233500- 122316
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141236