Huomasin juuri viikonlopun reissulla että moottorin lämpötilamittari ei värähtänyt yhtään 500 km matkalla. Ei siis noussut mihinkään. Sisätilalämmitin ei myöskään puskenut kovin kuumaa ilmaa, vaikka sisällä kyllä tarkeni kun laittoi lämmöt täysille. Mikään merkkivalo ei koelaudassa ilmoittele viasta ja kone muuten tuntuu toimivan suht OK. Missä mättää? Ja rassi oli Golf IV, vm. 2000, 1.6 automaatilla.
Golf IV vm. 2000, 1.6 Aut. lämpöongelmia
7
8596
Vastaukset
- näit unta tai ..
näit unta tai olet äärimmäisen hölmö jos tosissaan ajat 500 km autolla mistä on vedet loppu ja ihmettelet vaan sitä asiaa koko 500 km:n ajan
kyllä mittarit ja varoitusvalot ovat autossa ihan sitä varten että jos huomataan poikkeuksellisia juttuja niiden perusteella niin sitten ajetaan huoltoon - Taunovaan
Kai tarkastit jäähdytysnesteen määrän? Jos se oli ok, autossasi saattaa olla moottorin lämpötila-anturi rikki. Erittäin yleinen vika näissä(kin) VW-moottoreissa (1.6 74kW AEH?). Vika nollaa l-mittarin ja syöttää moottorinohjaustietsikalle väärää lämpötilatietoa. Yleensä kulutuskin nousee näissä tapauksissa. Luetuta vikamuisti, sieltä se selviää. Vaihto on helppo ja anturi maksaa n 25€.
- Drugan
iso kiitos Taunovaan:lle!
joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua. - roskia
Drugan kirjoitti:
iso kiitos Taunovaan:lle!
joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.Jäähdytysnesteessä roskia jotka jumittaa termostaatin. Jos lämppäristä (sitähän tarkoitit?) ei tule lämmintä, ei moottorin lämpötila ole normaali. Siihen ei mitkään anturit vaikuta. Jos taas lämppäristä tulee normaalin kuumaa on moottorinkin lämpötila normaali, mittarista huolimatta.
- Taunovaan
Drugan kirjoitti:
iso kiitos Taunovaan:lle!
joo nesteet ja muut oli ihan ok. ja tänään kun kävin heittään lenkin kaupassa niin moottorin lämpötilamittari toimi taas ihan normaalisti ja sisätilan lämpötilakin nousi niinkuin pitääkin. oiskohan tuo lämpötila-anturi jotenki irti? kun vielä osais paikallistaan sen anturin koneesta... taitaa huolto kutsua.Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:
"Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se." - Drugan
Taunovaan kirjoitti:
Lämpötila-anturivika ei ole syynä sisäilman lämpötilan alhaisuuteen, kuten tässä on toinenkin maininnut. Se aiheuttaa vain l-mittarin oikuttelua ja tietokoneelle annettavan moottorin lämpötilatiedon virheellisyyden. Anturi on kulutustavaraa VW:ssä ja vaihto maksaa merkkiliikkeessä n. 50€ sis. anturi työ. Kopsaan oman vastaukseni anturin vaihdosta tuolta Passat-palstalta:
"Bora 1.6 -00:ssa se on edestäpäin konetta katsoessa koneen oikeanpuoleisessa reunassa (eli kytkimen puolella) n. sylinterikannen tiivisteen korkeudella termostaattikotelossa. Jos sinullakin on moottorin kaksiosainen muovikotelointi, ota se ulompi kotelonosa pois (3 ruuvia) ja sieltä sen pitäisi näkyä. Väriltään anturi on vihreä. Piuha irti, yksi iso U-sokka irti, anturi pois ja uusi tilalle, sokka kiinni, piuha kiinni. Tee operaatio koneen ollessa jäähtynyt. Jäähdytysnestettä lorahtaa ulos kerralla 1-2 desiä, jonka jälkeen ei tule enää mitään eli ei ole mitään kiirettä sen uuden anturin kanssa. Muista uusi O-rengas ja varmista, että vanhan anturin vanha O-rengas tulee pois ja tsekkaa operaation jälkeen jäähdytysnesteen taso. Siinä se."Käytin autoa huollossa ja vaihtoivat termostaatin. 20 min kaupungissa ja moottoritiellä tehdyn testilenkin perusteella ongelma oli siinä. Lämmöt koneessa ja sisätilassa ovat nyt normaalit. Ainoa miinus oli suolainen hinta sähköisestä termostaatista. Vai viilattiinko noobieta linssiin ... :) Oisko jollain tietoa enemmän tuosta sähköisestä termostaatista?
- paskanmöivät
Sähköinen termostaatti ? Viilattu linssiin...
Valohoito taitaa olla se hoito jota nykyään annetaan, kun ei osata korjata, kunhan nyt vaihdetaan tuo ja tuo niin saadaan rahaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911284Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50715- 33682
- 60679
- 50665
- 52657