Virransäästötilaan? Vaikkei pitäisi? Sammuu, jos yritän pois siitä

Fedora 5:llä

Hei!

Tietääkö joku, miksi Linux menee jonkinlaiseen "pimeään" tilaan (virransäästötila?),
vaikka asetuksista olen laittanut sellaiset "never"-tilaan?

Power Management ->
put display to sleep ... -> never
put computer to sleep ... -> never

Voiko joku kovalevy vielä mennä erikseen virransäästötilaan?
(Jonka asetuksia en huomannut.)

Näytön säästäjä saattaa mennä päälle ja sieltä pääsen vielä pois. En muista olinko päässyt pois näytön virransäästötilasta, ehkä.

Olen viimeksi laittanut vielä seuraavanlaisen,
en ole sen jälkeen kokeillut meneekö "pimeään" tilaan.

Screensaver-asetuksiin laitoin vielä 2:n tunnin asetuksen kohtaan "Set seesion as idle after: ".

Ruksia ei ole "Activate screensaver when session is idle.

Pääsen pimeästä tilasta ainoastaan painamalla tietokoneen kyljessä olevaa reset- tai -power off -nappia.
Nuo kyllä taitavat resetoida / sammuttaa koneen "tyylikkäästi", mutta kun en haluaisi koneen lainkaan sammuvan tai resetoituvan, vaan Linux:n pitäisi pysyä koko ajan päällä.
(Sen ei tarvitisi mennä lainkaan mihinkään virransäästötilaan, eikä edes minkään näytönsäästäjänkään tarvitsisi mennä päälle.

En tiedä mitä näistä tiedoista voitaisiin tarvita, tässä kuitenkin jotain mitä löysin malleista yms. koneen /proc/-hakemistosta:

cpuinfo:
AMD Sempron(tm) Processor 3000
cpu MHz : 1800.053

...

3

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johnnie83

Voisit kokeilla kytkeä pois virransäästö biosista. Se löytyy yleensä ACPI valikon alta.

• FC5, virransäästö

Joskus sain FC5:llä laitettua ACPI:n biosista pois päälle.
        En tosin koskaan pitänyt konetta niin pitkään päällä, että olisin voinut vahvistaa, että auttoiko tuo.
        Huomasin myös joltain englanninkieliseltä foorumilta, että jollakin muullakin oli ollut samantapaisia ongelmia.
        En tiedä oliko minulla kone vai näyttö vain pimeänä / virran säästötilassa.
        Näyttö nyt ainakin oli pimeänä.

Joskus siis laitoin ACPI:n biosista pois päältä ja silloin FC5 lähti käyntiin. Mutta kun viikko sitten päivitin FC5:n (taisi olla pup:lla) kernelin mukaan lukien, niin silloin Fedora ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, jos ACPI oli pois päältä (joku panic-ilmoitus tulee käynnistyessä ja jotain tekstiä acpiin liittyen).

Jouduin siis taas asettamaan ACPI:n päälle.
        En vielä ole oikein varma miten tuo nyt toimii.
        Yritin myös muutella ACPI:iin liittyviä asetuksia biosista (ymmärtämättä niistä paljoakaan).

Ehkä päivitän jossain vaiheessa Fedora 6:een ja katsotaan tilanne sitten taas..

Mutta kiitoksia vinkistä.
        Tuo on varmaan ainuita tapoja vaikuttaa asiaan.
        (Tai en tiedä voiko jotain acpiin liittyviä prosesseja säätää Linuxin puolella.)

• Johnnie83
        FC5, virransäästö kirjoitti:

Joskus sain FC5:llä laitettua ACPI:n biosista pois päälle.
        En tosin koskaan pitänyt konetta niin pitkään päällä, että olisin voinut vahvistaa, että auttoiko tuo.
        Huomasin myös joltain englanninkieliseltä foorumilta, että jollakin muullakin oli ollut samantapaisia ongelmia.
        En tiedä oliko minulla kone vai näyttö vain pimeänä / virran säästötilassa.
        Näyttö nyt ainakin oli pimeänä.

Joskus siis laitoin ACPI:n biosista pois päältä ja silloin FC5 lähti käyntiin. Mutta kun viikko sitten päivitin FC5:n (taisi olla pup:lla) kernelin mukaan lukien, niin silloin Fedora ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, jos ACPI oli pois päältä (joku panic-ilmoitus tulee käynnistyessä ja jotain tekstiä acpiin liittyen).

Jouduin siis taas asettamaan ACPI:n päälle.
        En vielä ole oikein varma miten tuo nyt toimii.
        Yritin myös muutella ACPI:iin liittyviä asetuksia biosista (ymmärtämättä niistä paljoakaan).

Ehkä päivitän jossain vaiheessa Fedora 6:een ja katsotaan tilanne sitten taas..

Mutta kiitoksia vinkistä.
        Tuo on varmaan ainuita tapoja vaikuttaa asiaan.
        (Tai en tiedä voiko jotain acpiin liittyviä prosesseja säätää Linuxin puolella.)

Voisit vielä kokeilla sammuttaa acpin bootloaderista "acpi=off" käskyllä.

Eli, avaa root käyttäjänä tiedosto /boot/grub/grub.conf.
        Sieltä löydät rivin missä lukee jotakin tälläista

kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-1.2187_FC5smp ro root=LABEL=/1 rhgb quiet

Lisää siihen tuo acpi=off niin että siinä lukee

kernel /boot/vmlinuz-2.6.17-1.2187_FC5smp ro root=LABEL=/1 rhgb quiet acpi=off

Tallenna, käynnistä uudelleen ja toivo parasta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      197
      1545
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1288
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1052
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      975
    5. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      883
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      883
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      105
      865
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    9. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42
      834
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82