Kokeneemmat tietävät että nyt alkaa jännittävin aika kaksipyöräisellä kuljettaessa. On luvassa pimeitä iltoja ja aamuja. Lisäksi kavala kosteus tekee katumaalaukset mielenkiintoisen luistaviksi, varsinkin kurveissa ja kiihdytyksissä, eli on siis vielä luvassa yllättäviä kumin vinkaisuja!
Eräänä huurteisena aamuna tapahtuu kuitenkin se ultimaattinen rysähdys, jonka jälkeen saakin olla TOSI TARKKANA! Nimittäin nämä jykevät tienvarsien lehtipuut romauttavat kesäkasvustonsa motoristiparan kiusaksi asfalttiin!
Siinäpä onkin oiva jäärata kokemattomalle menijälle, niinkuin sillekin onnettomalle TZR-poialle, joka jo lauantai-ehtoona keräili katteitaan keskikorokkeen tienoilla moiseen ennakko-lehtikasaan ajautumisen jälkeen kylällä!
Eli, kaikki ensivuotiset viimehetken nautiskelijat olkaa siis tarkkana:
Jäätä ei vielä ole, ja irtosora ja vesisadekelikin on jo tullut tutuksi, samoin ehkä nuo katumaalaukset. Mutta sitkeäpintainen vaahteran lehti, pimeys ja vesi -siinä vasta oivallisen vaarallinen yhdistelmä.
Jos siitä vielä selviätte, niin olettekin jo kokeneet melkein kaiken riesan, mitä kiusaksi on määrätty!
Ensi kesänä olettekin jo sitten melkein ammattilaisia.
lehtileikkeitä
12
1283
Vastaukset
- Duutsonni
eli ollaanpa todella tarkkoina! Uskomattoman liukasta voi olla ilman jäätäkin.
- mankelix
noille tilaamattomille märille lehdille antaa ensimmäisten pakkasaamujen jääriite.
- Kra
Onhan näitä kesälläkin varsinkin nakkikioskien ja "makkosenbaarien" lähiympäristöissä. Hyvin sutasee rengas kun sinappiseen nakkipaperiin osuu.
- Turo--Inkeri
syksyn lehdistä liukenee tielle limaista "smäidää" joka on siitä kavalaa, että se voi olla siellä vielä silloinkin, kun lehdet on joko lakaistu tai lentäneet pois.
Tosin se vanha perustotuus, että niin kauan ei ole ongelmaa kun renkaiden pyörimisnopeus vastaa mp:n etenemisnopeutta, pätee noihinkin. Ja jos puhutaan ihan normaalista katuajosta, ts. nurkissa pyörimisestä, ei noista tarvitse juurikaan välittää. En ainakaan itse tarvitse tai kaipaa mitään huippupitoja tavallisessa ajossa, pehmeä ja tasainen ajotapa mahdollistaa sen, ettei noita tarvitse sen kummemmin edes ajatella.
Voi tietenkin olla kovastikin eri asia, jos jollain on tarvis kokeilla jotain suorituskykyasioita tai hakea omia rajojaan katuajossa, mutta itse ainakin jätän moiset suljetuille radoille.
Alkuunhan pelotti kovasti esim. mukulakivet, kaistamaalaukset, ratikkakiskot sateella, mutta niidenkin kanssa oppii toimimaan aivan vaistomaisesti. Osansa on varmasti silläkin, että kun niitä ei enää jännitä, pystyy toimimaankin paremmin.
Periaatteessa aina, kun joutuu ns. läheltäpiti-tilanteeseen yllämainittuihin asioihin liittyen, on kyseessä vain ja ainoastaan käyttäjävirhe. Absoluuttinen pidon määrä voi noissa vaihdella hyvinkin dramaattisesti, mutta siitä tulee ongelma vain silloin, kun laitteen käyttäjä ei osaa ottaa sitä huomioon. Niin kauan kuin lumi ja jää eivät ole yhtälössä mukana, on pääpiirtein aika helppoa tulla toimeen 2-pyöräisellä normaaliliikenteessä.
Ajoin kerran perässä talvikelillä (paikoin kuivaa, paikoin märkää, paikoin jäistä) kun edellä meni eräs kokenut, kymmeniä vuosia pyörillä ajanut enskakuski ja Dakar-rallin osanottaja. Itselläni oli nastat, hänellä Supertenere750:ssa sileät kesärenkaat, eikä voi kuin ihmetellä kuinka helpon näköistä homma on, kun sen oikeasti osaa! Hän osasi nimenomaan hyödyntää sen vähäisen tarjolla olevan pidon, ja tiesi mistä sitä löytyy, mistä ei. Itselläni oli nastoista huolimatta paljon enemmän paskat housussa moneen otteeseen. Puhtaasti taitolaji siis tämäkin.- sunnuntaina
ensi kertaa Hesassa ajelemassa sateen kastelemilla nupukivillä ja raitiokiskoilla. Kyllä meno oli aika huteraa aloittelijalla,ei paljon uskaltanut kulmissa kanttailla.
Mutta parempi suuri varovaisuus,kuin pieni uhkarohkeus. - Turo--Inkeri
sunnuntaina kirjoitti:
ensi kertaa Hesassa ajelemassa sateen kastelemilla nupukivillä ja raitiokiskoilla. Kyllä meno oli aika huteraa aloittelijalla,ei paljon uskaltanut kulmissa kanttailla.
Mutta parempi suuri varovaisuus,kuin pieni uhkarohkeus.ne märät ratikkakiskot on kyllä veemäisiä. Mutta kun opettelet tempaisemaan niistä päättäväisesti yli etkä käyttele pahemmin kaasua eikä varsinkaan jarrua siinä päällä, niin hyvin menee. Eli siis vaikka kiskot menisi samaan suuntaan kuin minne itse ajat, niin aina mahdollisimman jyrkässä kulmassa niiden yli (ei tietystikään kovin äkkinäisellä liikkeellä, eikä esim. jonkun vieressä ajelevan kylkeen - mutta kuitenkin epäröimättä). Älä myöskään aja niin lähellä kiskoa, että voit pikku horjahduksen seurauksena päätyä sen päälle. Kiskon päällä ei ole lainkaan kiva olla, muttei tarvitse.
Märän kiskon ylitse voi huoletta vaikka mutkitella siksakkia kun tuon oppii. Tosi paljon vaikuttaa sekin, kun tekniikka alkaa olla hanskassa, eikä enää jännitä sitä ajotilannetta. - viime talvena
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
- Turo--Inkeri
viime talvena kirjoitti:
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
kyllä se vaan on niin, että tuommoiset vuosikymmeniä crossi- ja enskaspooreja tahkoneet hemmot pärjää kadulla millä tahansa kelillä. En olisi itsekään sitä uskonut, mutta pakkohan tuo oli, kun omin silmin näki. Allaan hänellä oli katurenkaisiin rinnastettavat allroad-kumit, en olisi kuuna päivänä uskonut, että niillä voi ajaa siten. Nämä mainitsemani tasoiset kaverit eivät TARVITSE pitoa ollenkaan samalla lailla kuin normaalit katuspedet, koska heidän tuntumansa pyörään ja ajoalustaan on pikkuisen toista luokkaa.
Kyllä se varmaan äkkiseltään tuntuukin tosi hurjalta, jos olet käynyt kokeilemassa. On sitä pitoa tosi vähän jos ollenkaan. - jos olet
viime talvena kirjoitti:
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
niin pösilö että talvella on ajettava pyörällä. Tyydy vain osaasi tai osta auto tai bussiin kuukausikortti.
- -hei-
jos olet kirjoitti:
niin pösilö että talvella on ajettava pyörällä. Tyydy vain osaasi tai osta auto tai bussiin kuukausikortti.
siellä "yhdessä kaupungissa" missä bussikorttia enimmäkseen tarttetaan on siviilinelipyöräisilläkin vaikeuksia pysyä tiellä vars.sikäläisellä ns."talvi"-kelillä, hah.
Kyllä osaava kuski kaksipyöräisellä pärjää talvellakin paremmin kun nuo em:t
- kevarilla
Tänään aamupäivällä Jyväskylässä Rantaväylällä Kuokkalasta tuli pari kevaria ja kääntyivät vasemmalle Rantaväylälle ulompaa kaistaa pitkin.
Etummainen tuli liian kovaa ja märällä tiellä pyörä luisti alta. Poika liukui takapuolellaan (farkut jalassa) asfaltilta ulos pyörän perässä. Onneksi pyörä ja poika menivät eri kohtaan ja kumpikaan ei osunut valopylvääseen.
Pyörä ainakin hajosi ja mitenkähän takapuoli ja housut jaksavat. Ei ollut edes vielä niitä hlehtiä siinä...- ei ajanut
sisempää, olisi vielä liukunut jonkun kotelon alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774854- 133463
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262014Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471956Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6821921- 1181855
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101441