Terve!
Muutin tässä hiljattain uudelle paikkakunnalle opiskelemaan. Olen pistänyt merkille nousevan alkoholin kulutuksen joka oli vielä alkukesästä parit kännit viikossa tahtia. Liekkö yksinäisyys ja tylsyys on ajanut nyttemmin sen n.5 kertaa viikossa sixpäkin ääreen tietty vklkänni ~10 kaljaa ja pikkuviinapullo.
Ongelmana lähinnä rahan kulutus ja pelko alkoholisoitumisesta. Päivät menee ihan hyvin koulussa, mutta kun iltaa lähestyy niin ahdistus kasvaa. Ihan mitätön pikkuasiakin saa hakemaan olutta kaupasta. Ikinä ei tähän ikään alkoholi ongelmaa ole ollut (muita päihteitä kylläkin) ja lähinnä ihmetellyt kuinka joku voi ajautua alkoholistiksi.
Nyt ongelma taitaa koskettaa jo minuakin ja alkaa tosiaan pikkuhiljaa huolestuttamaan. Mä ryyppäilen oikeastaan aina yksin himassa (kun en täältä ketään tunne). Koulusta jäänyt pari kertaa kankkusen takia pois, eli ei vielä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut.
Nooh, tälle illalle (vielä?) näyttää hyvälle, mutta kuten sanoin niin tuossa kasilta alkaa huomattavasti olo vaikeutumaan.
Varmaan aika mitätön ongelma tällä palstalla, mutta järkevintä olisi kai yrittää kitkeä se orastava riippuvuus kuin ajautua syvemmälle.
Antakaapa jotain neuvoja, vinkkejä, niksejä.. AA-hommeleihin en lähde varmasti sillä olen niin epäsosiaalinen muutenkin. Entiset ongelmat hoitui vielä suht. helposti muuttamalla toispuolelle Suomea. Alkon kanssa tämä ei valitettavasti onnistu, koska sitähän tunnetusti saa joka kiskasta tai kaupasta.
Alamäessä.
11
936
Vastaukset
- Kröhöm.
Meikä hoitaa ne iltalevottomuudet liikunnalla ja hyvin tepsii.
Lajin valinta on aivan vapaa, ja ei mitään pakkopullaa, siis kilometri- tms. tavoitteita.
Kun alkaa "syyhyttämään" niin edes parikymmentä minuuttia kävelyä, niin johan helpottaa.
Olen nykyisin pidemmällä, ja liikunnasta on tullut jo positiivinen riippuvuus. Kävely pääosin hoitaa alaraajoja ja selkää, joten yläkehoa voimistutan käsipunteilla. Lisäksi selkä-, ja vatsapunnerruksia.
Välinepulasta tai säistä on turha kehittää tekosyytä laiskotteluun tai kaljan ostoon.
Voimistella, punnerrella, ja venytellä voi kotona ilman välineitäkin.
Suosittelen. Nuorenkin ihmisen kunto muutoin rapistuu. "AA:n Iso Kirja" - alan ehdoton perusteos.
Raimo O. Kojo:"Eroon viinasta". Alansa eliittiä, kuuluisi jokaisen tuliliemen tuttavan lukukokemuksiin. Alkoholismin sekä teoriassa että käytännössä tuntevan miehen selkeälukuinen ja tehokas teos joka on auttanut satoja alkon uhreja. Painos on loppunut, mutta ainakin kirjastoista löytyy.- Tämä auttaa
http://www.blogs.fi/index.php/kairokairo/2005/05/31/baarien_mies_tuhannen_kapakan_kautta
Saa vähän näköalaa hommaan. ;D
- mut ite se on nähtävä
entisenä suursuurkuluttajana voin sanoa, että ei sitä riippuvuutta noin vaan kitketä. joskus vedin viis känniä viikossa se oli mielestäni kohtuutta. sitten tuli kolmet kännit päivässä.
Muutama "raitis" päivä meni hienosti. Neljäntenä päivänä olin ihan hermoraunio. Otin vitutukseen. Viina oli silloin mun paras kaveri.
Nyt mennyt välillä kuukausi juomatta,sitten otan vähän. taas menee pariviikkoa, ja maistelen. Ei väkeviä.
En nauti alkoholista läheskään niin paljon kuin joskus. Olen viimeisen vuoden aikana vähentänyt määriä 90%. Silti tunnen, että se ongelma kalvaa.
Liikunnasta tullut se korvaava riippuvuus. Kunto hyvä, paino pudonnut 15kg.
Yritän mutta en hampaat irvessä.
Minä en vaan ollut itseeni enää tyytyväinen.
Pelkäsin, inhosin ja toivoin jopa kuolevani.
Nyt on aikas paljon paremmin...
TSemppiä Ei ole mitätön ongelma tällä palstalla eikä ole mitätön ongelma sinullakaan, ilmeisesti olet suht. nuori ja juomisesi määrät ja noin tiheä tahti luultavasti tulevat tuottamaan sinulle suuria ongelmia tulevaisuudessa. Jos pystyt niin keksi jotain tuon kaljan tilalle, liikunta, elokuvat, mitä tahansa mikä vain kiinnostaa sinua.
- doku-69
Ketjun aloittajan tarina on kuin suoraan omasta elämästäni. Aloitin nuorena tämän ammatin harjoittamisen, ja pikkuhiljaa se sai otteen kaikesta mun elämää koskeneesta asiasta. Ja pitää edelleen pihdeissään vaikka vähennystä onkin tapahtunut. Olen koittanu kaikki tarjolla olevat kerhot ja apukeinot myllyhoitoa lukuunottamatta. En ymmärrä miksi oma motivaatio ei vaan riitä tekemään asialle mitään. Eikä mua auta se että joku juomaton alkoholisti alkaa nyt sitten saarnata tähän viestiin totuuksia vastaukseksi. Kaipaisin ehkä vaan kohtalotovereiden kanssa yhteistä jutustelua. Jos stadista löytyisi joku kaveri jonka kanssa voisi tavata ja lähteä vaikka kahville oluen sijaan, olisi kiva. Kapakoista kun ei tahdo löytyä raittiuden tavoittelijoita. Omat ns. normaalit kaverit taas eivät ymmärrä mitä vaikeaa on olla juomatta - enkä edes pahemmin jaksa yrittää heille sitä selvittää.
Tänään en juo. doku-69 kirjoitti:
Ketjun aloittajan tarina on kuin suoraan omasta elämästäni. Aloitin nuorena tämän ammatin harjoittamisen, ja pikkuhiljaa se sai otteen kaikesta mun elämää koskeneesta asiasta. Ja pitää edelleen pihdeissään vaikka vähennystä onkin tapahtunut. Olen koittanu kaikki tarjolla olevat kerhot ja apukeinot myllyhoitoa lukuunottamatta. En ymmärrä miksi oma motivaatio ei vaan riitä tekemään asialle mitään. Eikä mua auta se että joku juomaton alkoholisti alkaa nyt sitten saarnata tähän viestiin totuuksia vastaukseksi. Kaipaisin ehkä vaan kohtalotovereiden kanssa yhteistä jutustelua. Jos stadista löytyisi joku kaveri jonka kanssa voisi tavata ja lähteä vaikka kahville oluen sijaan, olisi kiva. Kapakoista kun ei tahdo löytyä raittiuden tavoittelijoita. Omat ns. normaalit kaverit taas eivät ymmärrä mitä vaikeaa on olla juomatta - enkä edes pahemmin jaksa yrittää heille sitä selvittää.
Tänään en juo.Sillätavalla se kannataa elääkkin kuin alkoholin suhteen että "tänään en juo" ..On paljon helpompi olla tänään juomatta kuin esim. Kokonainen viikko.
- denso -58
raitis kirjoitti:
Sillätavalla se kannataa elääkkin kuin alkoholin suhteen että "tänään en juo" ..On paljon helpompi olla tänään juomatta kuin esim. Kokonainen viikko.
siitä huolimatta mulla on tipaton lokakuu menossa (nyt kuluneet 11pv. on jo pisin aika pitkään aikaan ilman olutta tai rommia).
Mulla vähän sama ongelma frendien kanssa kuin tuolla "doku-69"llä. Oma sosiaalinen piiri kun koostuu enemmän ja vähemmän alkoholin kanssa läträävistä ihmisistä.
Ulkoilu kyllä auttaa - saa ainakin mielensä virkeäksi. Ja painojen kanssa treenaaminen. :D
- ani
aika paljon sinulla tuntuu noita alkoholituotteita kuluvan,oletko miettinyt miksi sinun pitää juoda,missä tilanteessa ahdistus lisääntyy,itselle nuo ovat hälyyttäviä merkkejä koska itse muuttaessani asumaan toiselle paikkakunnalle alkoholin käyttöni lisääntyi juuri kuvaamallasi tavalla ja jossain vaiheessa ajauduin tosi pohjalle putka ja sairaalareisuille asti kunnes minun oli myönnettävä että olen alkoholisti ja yksin en pärjää niinpä liityin AA.seen koska laumassa on hyvä elää,enkä ole katunut,siellä pystyy olemaan vaikka ei niin sosiaalinen olisikaan ja saa kavereita joille voi heti soittaa kun tulee vaikkapa ahdistava tunne.tarkkaile itseäsi
- olet herännyt huomaamaan
tilasi. Vauhtisi ja suuntasi eivät lupaa mitään hyvää vaikka muuttaisit vieläkin toiselle puolelle Suomea. Itse sain avun eli raittiuden AA:sta vaikka olin hyvin epäsosiaalinen. Ainoa pääsyvaatimus sinne on halu lopettaa juominen ja sellainen sinulla lienee syntymässä.
- vaan tahdonvoimalla
ja kieroudella, sain itteni lopettamaan. Olut oli minun ongelmani.
No pakotin itteni juomaan vettä, niin prk..leesti, ettei sinne olutta enää mahtunut.
Joka kerta kun meinasin ottaa olutpullon, niin vedin ison tuopin vettä, niin se helpotti.
Painelin lenkille, koska en minäkään sosiaaline ole. Sitten lenkin jälkeen pari tuoppia vettä.
Lopulta pääsin siitä oluen kittäämisesta tällä tavoin eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081