Löytyykö noista korjaus käsikirjoista tarvittavat neuvot kuinka kaasarit synkronoidaan ja venat säädetään? (600cc cbr pc-25)
Stormilla muistan nähneeni jotain kirjoja,nimeä en kyllä muista.
Entäs mitä tuo synkronointi mittari maksaa/mistä saa ostettua?
Korjauskäsikirjassa
12
1603
Vastaukset
kirjassani (Z-Kawa) on ainakin tietoa synkkaamisesta.
Eikä siinä vielä kaikki!!!
Tässä alempana on keskusteluketju, josta löydät parhaan Suomessa olevan tietotaidon asiasta!!!- liianvanhatämmöseen
tarkoititko tuota keskusteluketjua missä neuvotaan kaasareiden synkronointi kännykällä ?
liianvanhatämmöseen kirjoitti:
tarkoititko tuota keskusteluketjua missä neuvotaan kaasareiden synkronointi kännykällä ?
Juu laita filtteri päälle ja ota sieltä se asiallinen tieto...
No sattuuhan sitä - itsekin olen joskus erehtynyt kirjoittamaan jotain hörtslööperiä ihan asialliseen kysymykseen.
Käsikirjoissa on varsin hyvin selitetty moiset toimenpiteet,mutta on todella avuksi jos itellä sattuu olemaan edes jonkinlainen käsitys miten ne tehdään.
Edullisimmat? mittarit saat Biker Pointista Raisiosta,2.n mittarin sarja 39.95 ja 4.n mittarin sarja 79.95.
Stormilta löytyy 91-95 cbr.ään kirja hintaan 34 egee.
Hondahuollossa moiset toimenpiteet kustantavat runsaat 200 että pienellä vaivannäöllä tienaat kafferahat enskesäksi.- Kra
Vaikka täältä: http://www.x-trager.fi/
Tää on parempi kuin viisarimittarit, mulla oli ennen Mopo Sportista ostetut isot viisaripelit. Nyt pelkästään tämä tolppanäyttöinen mittalaite.
Homma vaatii perusteoriatiedon lisäksi pientä harjoitusta. Mutta ihan mielenkiintoinen homma ketä ruuvailu kiinnostaa.- viikonlopuxpuuhaa
Okei kiitoksia vastauksista!
Ainakin toi Carbtune II näytti paperilla hyvältä...
jeps,täytyypä käydä hakemassa kirjanen ja vähän lueskella ensiksi teoriaa :) - phoenixie
viikonlopuxpuuhaa kirjoitti:
Okei kiitoksia vastauksista!
Ainakin toi Carbtune II näytti paperilla hyvältä...
jeps,täytyypä käydä hakemassa kirjanen ja vähän lueskella ensiksi teoriaa :)Eikö kaasareita voi synkronoida esim. mittapaloilla tai työntömitalla mittaamalla, niin että aukeaa yhtä paljon kun kahvasta vääntää? itse ainakin tein niin, tuntui toimivan ainakin.
- mankelix
phoenixie kirjoitti:
Eikö kaasareita voi synkronoida esim. mittapaloilla tai työntömitalla mittaamalla, niin että aukeaa yhtä paljon kun kahvasta vääntää? itse ainakin tein niin, tuntui toimivan ainakin.
homma perustuu moottorin aiheuttamaan alipaineeseen. Joka sylinterissä se on aina hieman erilainen. Moni asia vaikuttaa tohon alipaineen määrään, eikä sitä kyllä mitenkään ole mahdollista saada millään välysmitoilla kohdalleen. Enkä edes ymmärrä, kuinka saisit sen välysmitan sopimaan paikalleen koska pinnat eivät ole tasopintoja vaan pyöreitä. Hauska ajatus sisänsä, mutta pitäisi vaan irrottaa ne kaasuttimetkin tolla sun tavalla. Ja niin kuin totesin, ei tule onnistumaan muulla kuin alipainemittareilla.
- Kra
mankelix kirjoitti:
homma perustuu moottorin aiheuttamaan alipaineeseen. Joka sylinterissä se on aina hieman erilainen. Moni asia vaikuttaa tohon alipaineen määrään, eikä sitä kyllä mitenkään ole mahdollista saada millään välysmitoilla kohdalleen. Enkä edes ymmärrä, kuinka saisit sen välysmitan sopimaan paikalleen koska pinnat eivät ole tasopintoja vaan pyöreitä. Hauska ajatus sisänsä, mutta pitäisi vaan irrottaa ne kaasuttimetkin tolla sun tavalla. Ja niin kuin totesin, ei tule onnistumaan muulla kuin alipainemittareilla.
Saattaa hyvällä tuurilla synkrosäätökin olla lähestulkoon oikein, mutta käytännössä harvemmin.
Sama pätee myöskin vaikkapa seosruuvin säätöön, tiedän esimerkin käytännöstä jossa ruuvien keskinäinen maximi ero oli jopa 0,75 kierrosta. Eli silloin vasta saatiin eri sylintereiden pakokaasujen häkäarvot täsmäämään keskenään. Säädössä käytettiin pakokaasujen häkämittausta apuna.
Ohjekirjoissa yleensä kerrotaan joitain säätöarvoja seosruuveille ja luisteille/läpille, niistä on apua silloin kun kaasarit ovat olleet palasina. Ohjekirjan arvoilla saa koneen pelittämään jotenkin, mutta lopulliset säädöt löytyvat vasta mittaamalla-ajamalla-säätämällä.
Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä. - mankelix
Kra kirjoitti:
Saattaa hyvällä tuurilla synkrosäätökin olla lähestulkoon oikein, mutta käytännössä harvemmin.
Sama pätee myöskin vaikkapa seosruuvin säätöön, tiedän esimerkin käytännöstä jossa ruuvien keskinäinen maximi ero oli jopa 0,75 kierrosta. Eli silloin vasta saatiin eri sylintereiden pakokaasujen häkäarvot täsmäämään keskenään. Säädössä käytettiin pakokaasujen häkämittausta apuna.
Ohjekirjoissa yleensä kerrotaan joitain säätöarvoja seosruuveille ja luisteille/läpille, niistä on apua silloin kun kaasarit ovat olleet palasina. Ohjekirjan arvoilla saa koneen pelittämään jotenkin, mutta lopulliset säädöt löytyvat vasta mittaamalla-ajamalla-säätämällä.
Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä.tarkotin lähinnä alipainekaasuttimia. Ei niissä ole mitään mahdollisuutta mitata millään "mitalla" säätöä kohdalleen. Jos taas vaijeri vaikuttaa suoraan luisteihin, niin helppohan siinä on saada kaikki nousemaan yhtä aikaa kun kaasua käännetään. Vaan ei ne silti ole aivan balanssissa sittenkään. Ton tyhjäkäyntiseoksen kanssa tehtaan antama arvo pilotscrewille on yleensä luokkaa 1-2 kierrosta auki. Mutta sekin on siis tosiaan vain lähtökohta. Monissa V-moottoreissa sekin vaihtelee sitten eri sylinterien kesken. Rivikoneissa ei niinkään. Mä olen käyttänyt ton tyhjäkäyntiseoksen säädössä väritulppaa. Varsin kätevä laite tälleen tee-se-itse tyypille. Taisi olla joku colortune tai sen kaltainen. Hintakaan ei niin kauhea ollut ja toimiva värkki.
Kra kirjoitti:
Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä.Joo, Clymerin kirjassa on selitetty tuo mekaaninen synkronointi rautalangalla koko Kawan Z-sarjalle, 900-1000cc vm:t 1973-80.
Siellä kylläkin mainitaan myös, että ainoa tarkka synkronointi voidaan tehdä mittareilla.
- mankelix
Kaikessa yksinkertaisuudessaan. Se missä sylinterissä on suurin alipaine, sen kaasuläppää tai luistia avataan. Seurauksena alipaine pienenee. Ja päinvastoin. Kun läppää tai luistia suljetaan, alipaine kasvaa. Ensin siis tyhjäkäynti kohdalleen ja tyhjäkäynnin paineet..siitä sitten kierroksia ylemmäs ja säädellään kunnes "bypassit" vaikuttamaan. Ovat ne kaksi tai kolme reikää kaasuttimen kurkussa joka hoitaa siirtymävaiheen tyhjäkäynniltä tehoalueelle. Seoksilla ei ole mitään tekemistä itse synkronoinin kanssa, on ihan oma säätönsä. Välillisesti se kuitenkin saattaa vaikuttaa koska moottorin pyörimisnopeus on siitäkin riippuvainen. Alipaine jonka moottori saa aikaan riippuu sen kunnosta. Säätökin menee siis vähän niin kuin armeijassa marssi, eli sen hitaamman mukaan. Mikään säätöhän ei moottorin mekaanista kuntoa miksikään muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233500- 122316
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141236