Kertokaa onko kokemuksia miten tässä toimitaan?Olemme olleet yhdessä 8 vuotta ja 3 v naimisissa.Talo ostettu puolitoista vuotta sitten, vanha rintamamiestalo joka on täysin laitettu uusiksi.Nyt on tilanne se että emme voi asua saman katon alla.Minä muuttaisin lapsen kanssa ja mies jäisi tähän.
Talon ostohinta oli aivan naurettavan pieni, mutta nyt täyden remontin jälkeen, hinta moninkertainen.Remontin osuus siis lainasta suuri. Mies ottaisi talon itselleen ja velan, raha ei siis liikkuisi missään, mutta "kauppaa" ei voi tehdä koska muuttopäivästä ei ole vielä 2 vuotta, minulle tulisi tästä myyntivoittoa tästä remontin osuudesta!Ja sanottiin myös että en voi vuokrata asuntoa jos osoite menee rekisteriin, napsahtaa verot heti siitä, koska täytyisi asua tässä sen 2 vuotta!Järjetöntä!Eihän ketään voi pakottaa asumaan yhdessä.
onko kenelläkään kokemuksia tarvitsen kipeästi neuvoja tähän tilanteeseen!
Velat ja asuminen
17
1792
Vastaukset
- Chattiörkki
Mistä se moninkertainen hinta on tullut? Käsittääkseni tuollaisen talon remontti tulee järjettömän kalliiksi, tai vaatii mielettömän paljon omaa työtä. Kummasta on kysymys, vai onko molemmista?
Myyntivoitosta menee aina vero, paitsi erikoistapauksessa, esim. asunnosta jossa asuttu pari vuotta.
Lienette riitaantuneet remontin aikana, koska ostostakin on vain 1½ vuotta?
Kateelliset aina sanovat, että tuloista ne verot maksetaan. Jäisikö sinulle todellakin myyntivoittoa? Mikä sen on saanut aikaan? Oman työn osuus? Jokin muu, esim. alueen arvonnousu?
Jos myyntivoittoverot "pakottavat" asumaan yhdessä, kannattaisi miettiä, onko se todella edes syy erota? Kysymyshän on rahasta. Onko sinulla ylipäätään edes osuutta koko myyntivoiton syntymiseen?
Joillakin on ihan oikeakin pakottava syy lähteä yön selkään säässä kuin säässä. - kokemusta on!
Veron joudut maksamaan myyntivoitosta. MUTTA myyntivoitosta vähennetään remonttiin käytetyt rahat sekä asunnonvälittäjän palkkio. Loppujen lopuksi (jos siis pystyt osoittamaan remontoituun käytetyt rahat) veron suuruus ei yleensä ole mahdoton. Verotoimistossa kannattaa käydä juttelemassa, tädit siellä tietävät ja ovat kaiken lisäksi ihmisiä.
Kuulostaisi siltä, että rahaa pidetään sinun tapauksessasi keinona pitää "kaikki ennallaan", tuttu juttu. Pyristele vaan jos siltä tuntuu. Mikään ei ole ahdistavampaa kuin asuminen väkisin saman katon alla. - muuttaa
voit, ei sitä kukaan estä. Eriasia on sitten myyntivoitto. Joudut päättämään erota ja saada vähemmän rahaa tai sitten kärvistellä! Pakkoa ei avioliittoon ole.
- niin kuin
on kokemuksesta neuvottu, kaikki remonttikulut vähennetään myyntivoitosta/talon arvosta...
kuka sanonut, että jos muutat eri osoitteeseen siitä napsahtaa verot heti? Ihme ja kumma... - okalinnut
Käsitin kirjoituksestasi, että taloa ei myydä, vaan osituksessa se jää miehellesi. Siinä tapauksessa et ole myymässä mitään, vaan te teette osituksen.
Talon arvo kannattaa arvoituttaa muutamalla kiinteistönvälittäjällä, jolloin saatte keskimääräisen arvion arvosta. Sen arvon peruteella teette osituksen. Käsittäisin, että osituksen hinnasta sinun ei tarvitse maksaa myyntivoittoveroa.Kun ositussopimuksella hoidetaan homma, mieluiten juristin oikein laatimalla, niin lunastuksesta ei tarvitse maksaa sen enempää myyntivoittoveroa kuin varainsiirtoveroakaan. Tämä on paikka missä kannattaa maksaa juristille ne mutamat sataset.
Osituslaskelmassa on tietenkin talonne tämän päivän markkina-arvo (ei se millä ostitte), ja velat sillä pääomalla kuin niitä tänään on.
- Apua kaipaava
Niin tässä nyt on juuri näin että ei myydä ulkopuoliselle vaan mies ottaisi lainan ja talon itselleen, saatoin lukea huolimattomasti, mutta joku kirjoitti jotain että joillain on todellisiakin syitä lähteä?!
Kirjoitukseni oli aivan pintaraapaisu tilanteestamme ja kysyin apua minulle tärkeisiin kysymyksiin.Meidän eroon löytyy varmasti kaikki mahdolliset syyt mitä voi olla, uskottomuus, eri näkemykset asioista, eri tavoitteet elämässä, eri arvot,ja ennenkaikkea se kaiken ydin mikä puuttuu eli rakkaus.mutta nämä tästä.
Tänään kävin verotoimistossa ja sain selvyyden, kyllä voin muuttaa ja vuokrata asunnon, kaksi vuotta tulee täyteen niin että joku perheestä asuu tässä, ja perhettä vielä miehen kanssa ollaan koska eroa ei olla haettu.
Tässä meni pari viikkoa sekaisin tuntein kun olen selvitellyt ja kysellyt oikeusaputoimistosta, verotoimistosta, pankista jne. ja sain ensin väärää tietoa jota toisessa paikassa sanottiin toisin ja toisessa toisin, mutta nyt pitäsi olla selvä.Onko tämä nyt sitten asumusero vai välienrikkoontuminen vai mikä ja saanko mahdollisesti asumistukea?Kiitos teille kommenteista!- Apua kaipaava
se katsotaan myyntivoitoksi minulle se remontin arvo.Talo kokonaan laitettu joten se on suuri osuus tästä lainasta.Rahaa en tässä saisi mitenkään päin enkä sen perässä ole, laina vain siirrettäisiin miehelle, mitään omaisuutta meillä ei ole muuta kun huonekalut joista päästään sopimukseen, eli kävi niin tai näin en rahaa saa mistään,kyllä melkein tyhjän päälle jään, halusin vain varmistaa tätä ettei tule ylätystä verojen kanssa.
- okalinnut
Apua kaipaava kirjoitti:
se katsotaan myyntivoitoksi minulle se remontin arvo.Talo kokonaan laitettu joten se on suuri osuus tästä lainasta.Rahaa en tässä saisi mitenkään päin enkä sen perässä ole, laina vain siirrettäisiin miehelle, mitään omaisuutta meillä ei ole muuta kun huonekalut joista päästään sopimukseen, eli kävi niin tai näin en rahaa saa mistään,kyllä melkein tyhjän päälle jään, halusin vain varmistaa tätä ettei tule ylätystä verojen kanssa.
Mutta ethän sinä ollut myymässä sitä? Te teette osituksen, se on aivan eri asia kuin myynti. Kehoittaisin kysymään asiaa uudelleen... Ei sinulle mielestäni tule myyntivoittoa eikä veroseuraamuksia, kun kyseessä on ositus.
- ja selvyydksi
Apua kaipaava kirjoitti:
Sinulle ei tule myyntivoittoa, jos kiinteistövälittäjä arvioi talon arvoksi 50000 ja asuntolainaa on 50000 ja tasinkona sovitte, että mies ottaa velat ja raha ei liiku.
Toivottavasti olette käyneet pankissa ja siellä on näytetty vihreää valoa lainan siirtämiseksi yksin miehen nimiin. Monet luulevat, että se on ilmoitusjuttu, mutta pankissa tehdään uudet laskelmat ja jos katsotaan, että yksin ei selviydy, niin silloin menee talo myyntiin.
Enkä ymmärtänyt vuokralaisasiaa, jos miehesi omistaa talon, niin et kai sinä sinne mitään vuokralaisia hommaa. okalinnut kirjoitti:
Mutta ethän sinä ollut myymässä sitä? Te teette osituksen, se on aivan eri asia kuin myynti. Kehoittaisin kysymään asiaa uudelleen... Ei sinulle mielestäni tule myyntivoittoa eikä veroseuraamuksia, kun kyseessä on ositus.
... jos kysyy verottajalta, pitääkö maksaa veroa ... niin kai jokainen arvaa mikä on vastaus *huokaus*...
Jos alkuoperäinen kysyjä ja puolisonsa ovat päättäneet erota, ja jokseenkin sopuisa käsitys omaisuuden jaosta... niin menisivät juristin pakeille, ja hän hoitaa asian niin ettei veroseuraamuksia tule. Vinkki, toivottavasti tekevät tuon jo ennen kuin avioeron ekaa vaihetta on jätetty oikeuteen... antaa joitain ylimääräisiä "verosuunnittelumahdollisuuksia".
En ymmärrä, miksi samat fiksut ihmiset ketkä eivät yritä hoitaa sairauksiaan itse.... vaan menevät lääkäriin.... tai myyvät asuntonsa kiinteistövälittäjän kautta mistä maksavat äkkiä siitä kymmeniä tuhansia euroja välityspalkkiona (vaikka voisi myydä itsekin)... eivät käytä lainoppineiden palveluita kun siihen syytä... säästämällä pari kolmesataa euroa voi saada veroseuraamukset mitkä moninkertaiset ja olisivat olleet vältettävissä.
Äly hoi, järki älä jätä.- apua kaipaava
M36 kirjoitti:
... jos kysyy verottajalta, pitääkö maksaa veroa ... niin kai jokainen arvaa mikä on vastaus *huokaus*...
Jos alkuoperäinen kysyjä ja puolisonsa ovat päättäneet erota, ja jokseenkin sopuisa käsitys omaisuuden jaosta... niin menisivät juristin pakeille, ja hän hoitaa asian niin ettei veroseuraamuksia tule. Vinkki, toivottavasti tekevät tuon jo ennen kuin avioeron ekaa vaihetta on jätetty oikeuteen... antaa joitain ylimääräisiä "verosuunnittelumahdollisuuksia".
En ymmärrä, miksi samat fiksut ihmiset ketkä eivät yritä hoitaa sairauksiaan itse.... vaan menevät lääkäriin.... tai myyvät asuntonsa kiinteistövälittäjän kautta mistä maksavat äkkiä siitä kymmeniä tuhansia euroja välityspalkkiona (vaikka voisi myydä itsekin)... eivät käytä lainoppineiden palveluita kun siihen syytä... säästämällä pari kolmesataa euroa voi saada veroseuraamukset mitkä moninkertaiset ja olisivat olleet vältettävissä.
Äly hoi, järki älä jätä.siksi on kysytty verovirastosta koska tutuille kävi niin että tuli ero eivätkä ottaneet selvää asioista vaan menivät suoraan pankkiin tekemään siirron miehen nimiin lainan, heilläkin sama tilanne että ostaneet vanhan talon ja remontoineet eikä kahta vuotta kulunut, niin tälle neiselle tuli täysin yllätyksenä kauheat verot maksettavaksi.En ymmärrä miksi haukutaan äly hoi älä jätä, ihan kuin olisin tyhmä kun nimenomaan yritän ottaa selvää ja kysyä apua ja välttää mahdolliset yllärit?!
- Hommaa?
ja selvyydksi kirjoitti:
Sinulle ei tule myyntivoittoa, jos kiinteistövälittäjä arvioi talon arvoksi 50000 ja asuntolainaa on 50000 ja tasinkona sovitte, että mies ottaa velat ja raha ei liiku.
Toivottavasti olette käyneet pankissa ja siellä on näytetty vihreää valoa lainan siirtämiseksi yksin miehen nimiin. Monet luulevat, että se on ilmoitusjuttu, mutta pankissa tehdään uudet laskelmat ja jos katsotaan, että yksin ei selviydy, niin silloin menee talo myyntiin.
Enkä ymmärtänyt vuokralaisasiaa, jos miehesi omistaa talon, niin et kai sinä sinne mitään vuokralaisia hommaa.Eh, kirjoittahan tarkoittaa, että vuokraa itselleen toisen asunnon...
apua kaipaava kirjoitti:
siksi on kysytty verovirastosta koska tutuille kävi niin että tuli ero eivätkä ottaneet selvää asioista vaan menivät suoraan pankkiin tekemään siirron miehen nimiin lainan, heilläkin sama tilanne että ostaneet vanhan talon ja remontoineet eikä kahta vuotta kulunut, niin tälle neiselle tuli täysin yllätyksenä kauheat verot maksettavaksi.En ymmärrä miksi haukutaan äly hoi älä jätä, ihan kuin olisin tyhmä kun nimenomaan yritän ottaa selvää ja kysyä apua ja välttää mahdolliset yllärit?!
... oikea ja väärä...
Jos teet osituksen tyhmästi, ositussopimuksen taitamattomasti, etkä viitsi käyttää lain mahdollistamia keinoja ... jotka muuten juristi tuntee parhaiten ... NIIN VARMASTI tulee veroja.
Kannattiko säästää pari- kolmesataa euroa, ja sitten maksaa moninkertaisesti verot asiasta minkä olisi voinut ammattilainen hoitaa puolestasi.
Mutta kukin tyylillään *huoh*
- Apua kaipaava
oikeusaputoimistosta se on kysytty ja verotoimistosta, tässä tapauksessa jos ennen kahta vuotta velka siirretään miehen nimiin, remontin osuus on myyntivoittoa minulle.silloinhan ei olisi mitään ongelmaa jos talon ostohinta olisi vaikka 50000 ja saman arvoinen nyt olisi, mutta talon ostohinta on vain pieni osa meidän lainasta, arvo on noussut reilusti siitä ostosta.Kysynyt olen kyllä tämän.Jos se vain mahdollista olisi tehtäisiin tietenkin paperit heti mutta mitään järkeä ei minulla ole maksaa kymmeniä tuhansia veroja turhaan siitä että minulle ei jää mitään, en saa mitään vaan luovutan oman osuuteni hänelle.
ja joku oli käsittänyt vuokra-asian väärin.Itse olen lähdössä vuokralle, en hommaamassa ketään meidän taloon.Tästä sain pankista väärän tiedon, siltä sanottiin että en voi vuokrata itselleni asuntoa näiden verojen takia jos siis haluan ne välttää.Tämän nyt olen selvittänyt että voin muuttaa ja vuokrata asunnon, koska talomme on edelleen perheen omassa käytössä sinne kahteen vuoteen ja sen jälkeenkin.Jos tuon ketjun ymmärsin oikein niin sinulla on tarve päästä asumaan eri asuntoon kuin aviomiehesi. Onko avioerolla kiire? Ymmärsin ettei eroa ole vielä pantu vireille eli ensimmäistä erohakemusta ei ole jätetty.
Olet aviomiehesi ja alaikäisten lastenne kanssa samaa perhettä niin kauan kuin avioerohakemusta ei ole jätetty, ettekä kumpikaan muuta ole viranomaiselle väittäneet (joissakin yhteyksissä saattaa tulla kyseenalaistus perheelle "välien rikkoutumisen takia erillään asumisen" takia).
Aviopuolisot voivat täysin oman valintansa ja omien syidensä takia asua yhdessä tai eri osoitteissa niin kauan kuin haluavat ollen silti samaa perhettä. Jos nyt yhdessä päätätte asua erillänne jonkin aikaa ja jompi kumpi teistä asuu talossanne niin talonne on edelleen koko ajan perheenne asuntona, ja tuo verotussäännön kaksivuotinen kuluu edelleen. Jos nyt sitten joskus sen kaksivuotisen täyttymisen jälkeen haette avioeroa ja teette osituksen niin ei veroseuraamuksia tästä osasta tule. Huomaa, että kaksivuotisjaksoa aletaan laskea vasta asuntoon muutosta, ei asunnon ostohetkestä.
Kannattanee tuon järjestelyn aikana olla hakeamatta toimeentulotukea tai muutakaan "tukea" eri perheinä... saattaa vaikuttaa asiaan jos sinä tai puolisosi hakeuksessaan kertoo että asutte välirikon takia erillänne eikä toinen osapuoli anna "ylimäärästään" vähemmän ansaitsevalle, eli laiminlyö avioliiton tuomaa elatusvelvollisuutta.
Tämä ajatelma toimii siis vain jos voitte vaikeuksistanne huolimatta vielä sopia asioista ja kokeilla välittömän avioeron sijasta muuta järjestelyä avioliitossanne. Ainakin tilapäisesti.- Apua kaipaava
argonautti kirjoitti:
Jos tuon ketjun ymmärsin oikein niin sinulla on tarve päästä asumaan eri asuntoon kuin aviomiehesi. Onko avioerolla kiire? Ymmärsin ettei eroa ole vielä pantu vireille eli ensimmäistä erohakemusta ei ole jätetty.
Olet aviomiehesi ja alaikäisten lastenne kanssa samaa perhettä niin kauan kuin avioerohakemusta ei ole jätetty, ettekä kumpikaan muuta ole viranomaiselle väittäneet (joissakin yhteyksissä saattaa tulla kyseenalaistus perheelle "välien rikkoutumisen takia erillään asumisen" takia).
Aviopuolisot voivat täysin oman valintansa ja omien syidensä takia asua yhdessä tai eri osoitteissa niin kauan kuin haluavat ollen silti samaa perhettä. Jos nyt yhdessä päätätte asua erillänne jonkin aikaa ja jompi kumpi teistä asuu talossanne niin talonne on edelleen koko ajan perheenne asuntona, ja tuo verotussäännön kaksivuotinen kuluu edelleen. Jos nyt sitten joskus sen kaksivuotisen täyttymisen jälkeen haette avioeroa ja teette osituksen niin ei veroseuraamuksia tästä osasta tule. Huomaa, että kaksivuotisjaksoa aletaan laskea vasta asuntoon muutosta, ei asunnon ostohetkestä.
Kannattanee tuon järjestelyn aikana olla hakeamatta toimeentulotukea tai muutakaan "tukea" eri perheinä... saattaa vaikuttaa asiaan jos sinä tai puolisosi hakeuksessaan kertoo että asutte välirikon takia erillänne eikä toinen osapuoli anna "ylimäärästään" vähemmän ansaitsevalle, eli laiminlyö avioliiton tuomaa elatusvelvollisuutta.
Tämä ajatelma toimii siis vain jos voitte vaikeuksistanne huolimatta vielä sopia asioista ja kokeilla välittömän avioeron sijasta muuta järjestelyä avioliitossanne. Ainakin tilapäisesti.Juuri näin tarkoitin että avioeroa ei haeta vielä ja toivon että kaikesta huolimatta tässä pystytään sovinnossa olemaan kun muutenkin on vaikeaa ja näin, nin olisi kohtuutonta tehdä toiselle hallaa tämmöisillä asioilla.Suurista summista kun on kyse.Itse en ainakaan halua miehelle mitään pahaa päin vastoin, toivoisin että molemmat saisivat tästä uuden alun elämälle. Ja jatkossa voitaisiin olla hyvissä väleissä, vaikka varmasti jotain riitaa tulee eihän se niin hyvin voi mennä ettei mitään olisi, mutta kuitekin pääasiassa että pystyttäisiin tulemaan toimeen keskenämme.Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614