Honda NT / Suzuki V-Strom: Kumpi näistä?

pitäs päättä pian

Kaksi hyvää vaihtoehtoa joista pitää kiireesti päättää toinen, eli kumman ottaisitte, kumman ostan?
-Suzuki V-Stron 650 -06, uusi
vai
-Honda NT 650 -03, ajettu 14th/km.

Kumpikn lahte samalla välirahalla/ hinnalla.

Auttakaa ihmeessä, kumpi?

Suzuki V-S:n viel ostettava givin 3-laukun sarja tarjoushintaan 500,- e (ovh. n. 700,-).

Kumpikin hyviä matkapyöriä. Suikki räväkämpi ja tehokkaampi erkonomialtaan hieman sopivampi minulle, Honda taas keppi-vetoinen joka minusta hyvä juttu sekä yhdistelmäjarruin hyvät katteet.

Kumman ottaisitte, kumpi kantsis ottaa?

19

2385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä siinä on miettimistä jos kerran suitsan ajoasento sopii sulle paremmin ja voithan vielä yrittää tinkiä laukkusatsin hinnasta.

    • V-Stromiin tyytyväinen

      Tämä on tietysti vain yhden, teknisesti koulutetun ja tietyllä tapaa teknologiafriikin henkilön täysin subjektiivinen näkemys mutta:

      Mainitsemissasi pyörissähän ei ole oikeastaan mitään muuta yhteistä kuin kuutiotilavuus. Minun mielestäni NT on tylsä matkalehmä eikä missään suhteessa yllä V-Stromin tasolle. Se, mikä pitää NT:n hintapyynnin noinkin korkeana on niiden harvinaisuus. V-Stromia parempaa "yleispyörää" ei ole kun taas NT:n vahvuudet ovat paljon harvemmassa kardaania lukuun ottamatta.

      Vähän sama kuin kysyisi autopuolella että ostaako rantakirpun vai Corollan? Corollan tai Golfin ostajia löytyy paljon jo senkin takia että naapurilla ja naapurin naapurillakin on sellainen niin sen täytyy olla hyvä. Sama asia yleisyyden suhteen ei kuitenkaan päde V-Stromiin ja se on kyllä minusta kummallista jos tarkastelee pyörän ominaisuuksia esim. hintaan ja Suomen tiestöön nähden.

      Omat intressit ja käyttötapa toki ratkaisee paljon. Euroopan ostetuin pyörä on Yamahan FZ6, jolla ei Suomessakaan ole paljoa hintaeroa V-Stromiin. Jos kuitenkaan sille n. 100 hv:n "streetfighterille" ei ole käyttöä niin V-Strom on todella hyvä vaihtoehto.

      Tekniikkafriikkinä minäkin ostaisin yhden 600-kuutioisen kyykkypyörän, yhden kunnon enduron, yhden ison matkapyörän tiiliin FJR1300 ja yhden supersportin tyyliin Hayabusa. Siis jos olisi varaa. Mutta kun varaa on vain yhteen niin Suomessa ja minun käytössäni V-Strom on paras kompromissi.

      Ja kuten mainittu - uusi on aina uusi.

      • Nuuskamuikkunen09

        Siis työmatkaa n. 35 km ja haluan ajaa sen kaikilla sulan kelin keleillä. Moottoritietä valtaosa matkasta töihin mentäessä.

        Toisalta pyöränhuolettomuus tärkeä ominaisuus ja hyvä ajaa säällä kuin säällä. Helppo vain ypätä selkään ja menoksi vaikka pikkuteille, hiekkateillekkin. Joko ajopuku tai vain farkut päällä ajeluun. Kaupunki ja ruuhka-ajoa välillä...

        siis, kumpi viel pare?


      • Viva la Strom
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Siis työmatkaa n. 35 km ja haluan ajaa sen kaikilla sulan kelin keleillä. Moottoritietä valtaosa matkasta töihin mentäessä.

        Toisalta pyöränhuolettomuus tärkeä ominaisuus ja hyvä ajaa säällä kuin säällä. Helppo vain ypätä selkään ja menoksi vaikka pikkuteille, hiekkateillekkin. Joko ajopuku tai vain farkut päällä ajeluun. Kaupunki ja ruuhka-ajoa välillä...

        siis, kumpi viel pare?

        Nyt on kulunut kausi takana pikku-Strommin puikoissa eikä vielä ole löytynyt tilannetta, jossa Strommin kanssa olisi jäänyt paskan maku suuhun.

        Moottoritiellä ihan mukava ajaa tuonne 150 km/h mittarinopeuteen. Nopeusmittari tosin näyttää 10% liikaa mutta kahteen markkaan saakka olen saanut neulan nousemaan. Silloin tosin alkoi etupää jo tuntua vähän epävakaalta. Pienillä mutkateillä Strommi on aivan ehdoton ja sillä kyllä äkkiä karistaa perästään monta pyörää, jotka suoralla kyllä kulkevat isoa kovaa.

        Huoletonta on ollut. Eipä tuossa ole oikein muuta ollut uuden pyörän kanssa kuin ketjujen rasvaus n. 500 km välein ja kerran olen ketjut joutunut kiristämään. Ja bensaa joutuu ostamaan 20 litraa aina n. 400 km välein.

        Niin ja nythän saa Strommia jo -07 mallisenakin ja optiona on ilmeisesti myös ABS-jarrut.


      • euroopan ostetuin - eikä sy...

    • Turo--Inkeri

      odotas... neljä kautta ajettu Honda, jonka kaasutinmoottori perustuu v.1988 malliin..

      ..vaiko uusi, ajamaton Suikka, jonka konstruktio ruiskuineen on, jos ei nyt aivan uusinta uutta, niin sanotaanko nykyaikainen.

      Teknisesti sekä hintaperusteisesti ihan kirkuen SUIKKA.

      Mutta ovat toki kovin erityyppisiä pyöriä, toinen matkapyörä ja toinen allroad/matkaenduro/katuenduro tai mikä näiden "virallinen" nimitys nyt sitten onkaan. Sitä taas ei pysty kukaan sinun puolestasi sanomaan, kumman tyyppisestä tykkäät enemmän.

      • päätin tänään...

        Tein tänään päätöksen ja paljastan nyt samalla vaihtoajokkini, se on:

        Suzuki Burkman 400 -03, aj. 7800 km.

        Muisti väärin sen Hondan tiedot. Siis se oli vm. 2005/5 ja ajettu vain n. 7 th.km.

        Ko. Hondassa on vaihdettu ns. touring-pleksi, eli tosi hyvä leveämmät laukkujen "posket", eli suht isot laukut on ja integroidut siis ylä, eli keskilaukku, suht iso. tuulensuoja levikkeet.. jne. Eli ko. lisäpaketti on siis Ready To Go varustuspaketti.

        Honhan saan lopulta 900,- e halvemmalla, pienemmällä välirahalla kuin V-stromin. Väliraha ei muuten kovinkaan paljoa ja saattekin arvailla paljon jäi maksettavaa?

        Se V-Strom oli aluksi ns. halvoilla Givi-laukuilla mutta olisin halunnit kuiteskin niil uudemmilla airodynaamisemmilla, enempi pyöreämuotoisilla laukuilla ja se olisi taas nostanut jo hyvin tigatin kiinnikesarja, tarakan, laukkusarjan hintaa sen 200 e.

        Siis annoin järelle tilaa ja kurkistin Mattia kukkarossa. Matti pyöritteli päätään kalliimmalle vaihtoehdolle ja muistutti vielä, että NT:ssä hieman halvemmat vakuutusmaksutkin vaihtoarvo säilyy paremmin.

        Siis, raha sai päättä ja kun ajelen motaria pitkin työmatkoja eri vrk.n aikoihin, niin on hyväksi olla mahdollisimman hyvä tuule tuiskun suojus. Avokypärä jo valmiina, niin silloin sopii paremmin katettu pyörä ja tuttavat on varoitellu iän myötä reumatismioireitten tulosta, jos kylmä pääsee pahasti käymään. Vaan ko NT on niin hyvin ketettu, ettei mikään kohta pääse suoraan tuulen kanssa tekemisiin (tylsää vai kuinka ; ).

        Ja ne jarrut: Suikassa erillisjarrut, taasen NT:ssä yhdistelmäjarrut, jotka milelstäni turvallisuuden kannalta vieläkin tärkeämmät, kuin abs yksistään, (jota ei ollu ko. v-stron -06 mallissa).

        NT 650 on kyllä jonkunverran laiska meniä,.. vaan huippukova menopeli tuon S. Burgman 400:n jälkeen.
        Mietin jo viritysoperatiota tutun inssin ja rata-mekanikon kanssa NT.hen

        Ja ne ketjut: haluan keppivetoisen => huoletonta menoa.

        Valitsin nyt arvonsa säilyttävän ajokin. Miksiköhän? No, jos sitten seuraavaksi sen V-Strom 650 tai 1000 hankin, sitten kun hieman vielä ne jarrut kehittyvät tai sitten abs-version vähän ajettuna löydän vuoden parin päästä.

        Aatelkaas, saan ajaa ja omistaa vaik molemmat, mutta ensin NT ja sit joskus vaik sen V-Stromin, sitten joskus. Vaimo oli kylläkin NT:n kannalla, (myös 9 v poikani) ja tiedätte, että vaimoja kannattaa kuunnelle. Saa sitten joskus taas vaihtaa lelua.. parempaan, luvan kanssa.. heh ; ).

        Sellainen tarina tällä kertaan, mutta lopuksi en voi olla kertomatta vielä seuraavaa: Kun olin allekirjoittanut ostosopimuksen NT:stä, ja kateslin punamustan V-Stromin perään, niin vain huokailin, että kyllä se V-Stron on tosi komea ja kaunis mootoripyörä. Totesin myyjälle, että sitten vuoden päästä tulen vaihtamaa tuohon V-Stromiin, mutta nyt on Hondan aika. Asia kerralaan. Haluan siis nähdä, kokea ja kokeilla.

        Autoakin olen vaihtanut aina vain uudempaan n. vuoden välein, niin jospa se sama tarve nyt tyydyttyisi hieman halvemmalla, moottoripyöriä vaihdellessa.

        ps: öljyt suotimenkin lupasivat vaihtaa nt:hen, ja ajohanskat kaupanpäälle.. ; )

        Haluan kuulla nyt teidän muitten ajatuksia ja palautetta näistä ratkaisuistani!


      • eri linjoilla
        päätin tänään... kirjoitti:

        Tein tänään päätöksen ja paljastan nyt samalla vaihtoajokkini, se on:

        Suzuki Burkman 400 -03, aj. 7800 km.

        Muisti väärin sen Hondan tiedot. Siis se oli vm. 2005/5 ja ajettu vain n. 7 th.km.

        Ko. Hondassa on vaihdettu ns. touring-pleksi, eli tosi hyvä leveämmät laukkujen "posket", eli suht isot laukut on ja integroidut siis ylä, eli keskilaukku, suht iso. tuulensuoja levikkeet.. jne. Eli ko. lisäpaketti on siis Ready To Go varustuspaketti.

        Honhan saan lopulta 900,- e halvemmalla, pienemmällä välirahalla kuin V-stromin. Väliraha ei muuten kovinkaan paljoa ja saattekin arvailla paljon jäi maksettavaa?

        Se V-Strom oli aluksi ns. halvoilla Givi-laukuilla mutta olisin halunnit kuiteskin niil uudemmilla airodynaamisemmilla, enempi pyöreämuotoisilla laukuilla ja se olisi taas nostanut jo hyvin tigatin kiinnikesarja, tarakan, laukkusarjan hintaa sen 200 e.

        Siis annoin järelle tilaa ja kurkistin Mattia kukkarossa. Matti pyöritteli päätään kalliimmalle vaihtoehdolle ja muistutti vielä, että NT:ssä hieman halvemmat vakuutusmaksutkin vaihtoarvo säilyy paremmin.

        Siis, raha sai päättä ja kun ajelen motaria pitkin työmatkoja eri vrk.n aikoihin, niin on hyväksi olla mahdollisimman hyvä tuule tuiskun suojus. Avokypärä jo valmiina, niin silloin sopii paremmin katettu pyörä ja tuttavat on varoitellu iän myötä reumatismioireitten tulosta, jos kylmä pääsee pahasti käymään. Vaan ko NT on niin hyvin ketettu, ettei mikään kohta pääse suoraan tuulen kanssa tekemisiin (tylsää vai kuinka ; ).

        Ja ne jarrut: Suikassa erillisjarrut, taasen NT:ssä yhdistelmäjarrut, jotka milelstäni turvallisuuden kannalta vieläkin tärkeämmät, kuin abs yksistään, (jota ei ollu ko. v-stron -06 mallissa).

        NT 650 on kyllä jonkunverran laiska meniä,.. vaan huippukova menopeli tuon S. Burgman 400:n jälkeen.
        Mietin jo viritysoperatiota tutun inssin ja rata-mekanikon kanssa NT.hen

        Ja ne ketjut: haluan keppivetoisen => huoletonta menoa.

        Valitsin nyt arvonsa säilyttävän ajokin. Miksiköhän? No, jos sitten seuraavaksi sen V-Strom 650 tai 1000 hankin, sitten kun hieman vielä ne jarrut kehittyvät tai sitten abs-version vähän ajettuna löydän vuoden parin päästä.

        Aatelkaas, saan ajaa ja omistaa vaik molemmat, mutta ensin NT ja sit joskus vaik sen V-Stromin, sitten joskus. Vaimo oli kylläkin NT:n kannalla, (myös 9 v poikani) ja tiedätte, että vaimoja kannattaa kuunnelle. Saa sitten joskus taas vaihtaa lelua.. parempaan, luvan kanssa.. heh ; ).

        Sellainen tarina tällä kertaan, mutta lopuksi en voi olla kertomatta vielä seuraavaa: Kun olin allekirjoittanut ostosopimuksen NT:stä, ja kateslin punamustan V-Stromin perään, niin vain huokailin, että kyllä se V-Stron on tosi komea ja kaunis mootoripyörä. Totesin myyjälle, että sitten vuoden päästä tulen vaihtamaa tuohon V-Stromiin, mutta nyt on Hondan aika. Asia kerralaan. Haluan siis nähdä, kokea ja kokeilla.

        Autoakin olen vaihtanut aina vain uudempaan n. vuoden välein, niin jospa se sama tarve nyt tyydyttyisi hieman halvemmalla, moottoripyöriä vaihdellessa.

        ps: öljyt suotimenkin lupasivat vaihtaa nt:hen, ja ajohanskat kaupanpäälle.. ; )

        Haluan kuulla nyt teidän muitten ajatuksia ja palautetta näistä ratkaisuistani!

        Minä olisin päättänyt toisin mutta ajatusmaailmamme lienee kovin erilainen kun noita sinun perustelujasi katsoo. Mutta kommentoidaan nyt jotain:

        1) Kirjoitit aiemmin ajavasi lähinnä työmatka-ajoa 35 km/suunta. Mihin noita sivulaukkuja tarvitsee työmatkoilla tai päivittäispörräämisessä? Ymmärrän kyllä sivulaukkujen hyödyn jos lähtee Keski-Euroopan turneelle. Ja integroituja sivulaukkuja ei saa edes pois vaan ne ovat aina tiellä ja pyörää rumentamassa.

        2) Moottoripyöräilyä harrastaessa ei aina kannata etsiä maksimaalisia säästöjä. Nyt säästetty euro voi maksaa kolme euroa hetken päästä. Jos haluaa mahdollisimman halvalla harrastaa niin voi pelata vaikka shakkia.

        3) Vakuutusmaksujen ero noissa kahdessa lienee luokkaa merkityksetön. Vaihtoarvo voi periaatteessa säilyä parempana Hondassa mutta jos aiot tulevaisuudessa itse myydä pyöräsi etkä laita sitä vaihdossa niin tulet huomaamaan todennäköisesti että helpompiakin myytäviä saattaisi löytyä. NT ei meinaan taida olla kysytyimpiä halutuimpia pyöriä markkinoilla vaikka ei sitä tietysti ole V-Strommikaan.

        4) Avokypärä sopii Pappa-Tunturin kaveriksi tai motocrossiin. Kukaan itseään ja omaa terveyttään arvostava motoristi ei käytä avokypärää. Ei varsinkaan jos omistaa ns. matkapyörän.

        5) Yhdistelmäjarrut sopivat ehkä niille, jotka eivät osaa/uskalla muuten jarruttaa etujarrulla. Honda on (ainoana merkkinä?) niitä soveltanut joissakin malleissa mutta mikään suuri menestys ne eivät ole olleet. Jarrut on muutenkin mp:ssä vähän eri juttu kuin autossa. ABS-jarrut ovat itsestään selvyys autossa mutta moottoripyörässä niistä on hyötyä lähinnä suoralla jarrutettaessa. Koska pyörän ajolinjoihin ja ohjautumiseen vaikuttaa pyörän kallistus (toisin kuin autoissa), menee pyörä helposti pöpelikköön jos jarruttaa mutkassa ja pyörän kallistus muuttuu jarrutuksen seurauksena. Siinä eivät auta yhdistelmä- tai ABS-jarrut.

        6) Halvin ja parhaiten toimiva keino virittää moottoripyörää on ostaa tehokkaampi moottoripyörä. Tuhannella eurolla et virityspuuhissa kovin montaa lisähevosta saa Hondaasi mutta olisit todennäköisesti saanut sen uuden V-Stromin jos olisit laittanut tonnin lisää rahaa.

        7) Ketjut kestävät keskimäärin 30 tkm, jonka kuluessa ne on kiristettävä ehkä 4-5 kertaa. Rasvaus on tehtävä ehkä joka toisen tankkauskerran välein ja vie aikaa n. ½ min. Aika huoletonta minusta. Kardaani hukkaa tehoa enemmän kuin ketjut ja kun sitä tehoa ei NT:ssä ole muutenkaan liikaa.

        8) Puhuit arvon säilymisestä? Ja sitten tahallaan hukkaat mahdollisesti saatavan hyödyn sillä että vaihdat pyörää/autoa vuoden päästä? Karu totuus on se että kauppa se on joka kannattaa - ja nimen omaan kauppiaan kannalta. Ostaja häviää pääsääntöisesti aina. Ilmaisia lounaita ei ole, joku ne aina maksaa. Vähiten häviää kun vaihtaa harvoin ja ostaa esim. vähän käytetyn. Tosin pyörien hintojen lasku on erityisesti kahden viime vuoden aikana mennyt sellaista että kyytiä että moni "kalliilla ostanut" tulee vielä pyörää vaihtaessaan karvaasti pettymään.

        Ja tosiaan, tuo vuoden välein vaihtaminen on todella kallis harrastus mutta et huomioi sitä näköjään lainkaan vaikka 200 € säästö jossain laukkusarjassa kiinnostaa kyllä. Kummallista minun mielestäni. Jos ottaa vuorotellen yhden askeleen eteen ja yhden taakse niin matka etenee kovin hitaasti. Voihan sitä toisaalta säästää sähkölaskussakin ja lämmittää taloaan bensalla ;)


      • Turo--Inkeri
        päätin tänään... kirjoitti:

        Tein tänään päätöksen ja paljastan nyt samalla vaihtoajokkini, se on:

        Suzuki Burkman 400 -03, aj. 7800 km.

        Muisti väärin sen Hondan tiedot. Siis se oli vm. 2005/5 ja ajettu vain n. 7 th.km.

        Ko. Hondassa on vaihdettu ns. touring-pleksi, eli tosi hyvä leveämmät laukkujen "posket", eli suht isot laukut on ja integroidut siis ylä, eli keskilaukku, suht iso. tuulensuoja levikkeet.. jne. Eli ko. lisäpaketti on siis Ready To Go varustuspaketti.

        Honhan saan lopulta 900,- e halvemmalla, pienemmällä välirahalla kuin V-stromin. Väliraha ei muuten kovinkaan paljoa ja saattekin arvailla paljon jäi maksettavaa?

        Se V-Strom oli aluksi ns. halvoilla Givi-laukuilla mutta olisin halunnit kuiteskin niil uudemmilla airodynaamisemmilla, enempi pyöreämuotoisilla laukuilla ja se olisi taas nostanut jo hyvin tigatin kiinnikesarja, tarakan, laukkusarjan hintaa sen 200 e.

        Siis annoin järelle tilaa ja kurkistin Mattia kukkarossa. Matti pyöritteli päätään kalliimmalle vaihtoehdolle ja muistutti vielä, että NT:ssä hieman halvemmat vakuutusmaksutkin vaihtoarvo säilyy paremmin.

        Siis, raha sai päättä ja kun ajelen motaria pitkin työmatkoja eri vrk.n aikoihin, niin on hyväksi olla mahdollisimman hyvä tuule tuiskun suojus. Avokypärä jo valmiina, niin silloin sopii paremmin katettu pyörä ja tuttavat on varoitellu iän myötä reumatismioireitten tulosta, jos kylmä pääsee pahasti käymään. Vaan ko NT on niin hyvin ketettu, ettei mikään kohta pääse suoraan tuulen kanssa tekemisiin (tylsää vai kuinka ; ).

        Ja ne jarrut: Suikassa erillisjarrut, taasen NT:ssä yhdistelmäjarrut, jotka milelstäni turvallisuuden kannalta vieläkin tärkeämmät, kuin abs yksistään, (jota ei ollu ko. v-stron -06 mallissa).

        NT 650 on kyllä jonkunverran laiska meniä,.. vaan huippukova menopeli tuon S. Burgman 400:n jälkeen.
        Mietin jo viritysoperatiota tutun inssin ja rata-mekanikon kanssa NT.hen

        Ja ne ketjut: haluan keppivetoisen => huoletonta menoa.

        Valitsin nyt arvonsa säilyttävän ajokin. Miksiköhän? No, jos sitten seuraavaksi sen V-Strom 650 tai 1000 hankin, sitten kun hieman vielä ne jarrut kehittyvät tai sitten abs-version vähän ajettuna löydän vuoden parin päästä.

        Aatelkaas, saan ajaa ja omistaa vaik molemmat, mutta ensin NT ja sit joskus vaik sen V-Stromin, sitten joskus. Vaimo oli kylläkin NT:n kannalla, (myös 9 v poikani) ja tiedätte, että vaimoja kannattaa kuunnelle. Saa sitten joskus taas vaihtaa lelua.. parempaan, luvan kanssa.. heh ; ).

        Sellainen tarina tällä kertaan, mutta lopuksi en voi olla kertomatta vielä seuraavaa: Kun olin allekirjoittanut ostosopimuksen NT:stä, ja kateslin punamustan V-Stromin perään, niin vain huokailin, että kyllä se V-Stron on tosi komea ja kaunis mootoripyörä. Totesin myyjälle, että sitten vuoden päästä tulen vaihtamaa tuohon V-Stromiin, mutta nyt on Hondan aika. Asia kerralaan. Haluan siis nähdä, kokea ja kokeilla.

        Autoakin olen vaihtanut aina vain uudempaan n. vuoden välein, niin jospa se sama tarve nyt tyydyttyisi hieman halvemmalla, moottoripyöriä vaihdellessa.

        ps: öljyt suotimenkin lupasivat vaihtaa nt:hen, ja ajohanskat kaupanpäälle.. ; )

        Haluan kuulla nyt teidän muitten ajatuksia ja palautetta näistä ratkaisuistani!

        jos olet vaihtanut skootterista, täyskatettu ja hieman enduroa matalampi pyörä puolustaa kyllä paikkaansa.

        Eikä muuten Hondaakaan sovi tekniikasta sinänsä haukkua.. vaikka peruspata jo melkoisen vanha onkin, se pohjautuu 650cc Africatwinin pannuun, joka sattuu olemaan eräs legendaarisen kestävä moottori. Itsellänikin on ollut monta Hondaa, ja ne ovat toimineet aina tosin luotettavasti.

        Ja jos mieli alkaa tekemään vaihtoa, niin vaihtamallahan siitä selviää.. kyllä se on minustakin eräs koko tämän touhun hienoimpia puolia, että on niin pirun paljon erilaisia pyöriä olemassa. Ei muuta kuin mukavia kilometrejä sinulle ja kausihan jatkuu tässä vielä useita viikkoja!


      • toteutunut ostos : )
        eri linjoilla kirjoitti:

        Minä olisin päättänyt toisin mutta ajatusmaailmamme lienee kovin erilainen kun noita sinun perustelujasi katsoo. Mutta kommentoidaan nyt jotain:

        1) Kirjoitit aiemmin ajavasi lähinnä työmatka-ajoa 35 km/suunta. Mihin noita sivulaukkuja tarvitsee työmatkoilla tai päivittäispörräämisessä? Ymmärrän kyllä sivulaukkujen hyödyn jos lähtee Keski-Euroopan turneelle. Ja integroituja sivulaukkuja ei saa edes pois vaan ne ovat aina tiellä ja pyörää rumentamassa.

        2) Moottoripyöräilyä harrastaessa ei aina kannata etsiä maksimaalisia säästöjä. Nyt säästetty euro voi maksaa kolme euroa hetken päästä. Jos haluaa mahdollisimman halvalla harrastaa niin voi pelata vaikka shakkia.

        3) Vakuutusmaksujen ero noissa kahdessa lienee luokkaa merkityksetön. Vaihtoarvo voi periaatteessa säilyä parempana Hondassa mutta jos aiot tulevaisuudessa itse myydä pyöräsi etkä laita sitä vaihdossa niin tulet huomaamaan todennäköisesti että helpompiakin myytäviä saattaisi löytyä. NT ei meinaan taida olla kysytyimpiä halutuimpia pyöriä markkinoilla vaikka ei sitä tietysti ole V-Strommikaan.

        4) Avokypärä sopii Pappa-Tunturin kaveriksi tai motocrossiin. Kukaan itseään ja omaa terveyttään arvostava motoristi ei käytä avokypärää. Ei varsinkaan jos omistaa ns. matkapyörän.

        5) Yhdistelmäjarrut sopivat ehkä niille, jotka eivät osaa/uskalla muuten jarruttaa etujarrulla. Honda on (ainoana merkkinä?) niitä soveltanut joissakin malleissa mutta mikään suuri menestys ne eivät ole olleet. Jarrut on muutenkin mp:ssä vähän eri juttu kuin autossa. ABS-jarrut ovat itsestään selvyys autossa mutta moottoripyörässä niistä on hyötyä lähinnä suoralla jarrutettaessa. Koska pyörän ajolinjoihin ja ohjautumiseen vaikuttaa pyörän kallistus (toisin kuin autoissa), menee pyörä helposti pöpelikköön jos jarruttaa mutkassa ja pyörän kallistus muuttuu jarrutuksen seurauksena. Siinä eivät auta yhdistelmä- tai ABS-jarrut.

        6) Halvin ja parhaiten toimiva keino virittää moottoripyörää on ostaa tehokkaampi moottoripyörä. Tuhannella eurolla et virityspuuhissa kovin montaa lisähevosta saa Hondaasi mutta olisit todennäköisesti saanut sen uuden V-Stromin jos olisit laittanut tonnin lisää rahaa.

        7) Ketjut kestävät keskimäärin 30 tkm, jonka kuluessa ne on kiristettävä ehkä 4-5 kertaa. Rasvaus on tehtävä ehkä joka toisen tankkauskerran välein ja vie aikaa n. ½ min. Aika huoletonta minusta. Kardaani hukkaa tehoa enemmän kuin ketjut ja kun sitä tehoa ei NT:ssä ole muutenkaan liikaa.

        8) Puhuit arvon säilymisestä? Ja sitten tahallaan hukkaat mahdollisesti saatavan hyödyn sillä että vaihdat pyörää/autoa vuoden päästä? Karu totuus on se että kauppa se on joka kannattaa - ja nimen omaan kauppiaan kannalta. Ostaja häviää pääsääntöisesti aina. Ilmaisia lounaita ei ole, joku ne aina maksaa. Vähiten häviää kun vaihtaa harvoin ja ostaa esim. vähän käytetyn. Tosin pyörien hintojen lasku on erityisesti kahden viime vuoden aikana mennyt sellaista että kyytiä että moni "kalliilla ostanut" tulee vielä pyörää vaihtaessaan karvaasti pettymään.

        Ja tosiaan, tuo vuoden välein vaihtaminen on todella kallis harrastus mutta et huomioi sitä näköjään lainkaan vaikka 200 € säästö jossain laukkusarjassa kiinnostaa kyllä. Kummallista minun mielestäni. Jos ottaa vuorotellen yhden askeleen eteen ja yhden taakse niin matka etenee kovin hitaasti. Voihan sitä toisaalta säästää sähkölaskussakin ja lämmittää taloaan bensalla ;)

        Kiitän extra-hyvästä kannanotosta. Tämä vaikuttaa jo todelliselta keskustelulta mp-harrastuksen tiimoilta!

        1.) Laukuista: tarvitsen niitä päivittäin, eli kuljetan mukanani harrastus/-työ vaatteita, vaihtovaatteita ja aina matkassa jotain muutakin rompetta, kirjoja, lehtiä jne. Pelkällä selkärepulla en ihan selviä.

        2.) Tunnesyyt: Olen katsellut kaverini NT -03: sen perään jo toista vuotta ja hän jo motoristi vuosikymmenien takaa. Eli, luotan kaverin arvostelukykyyn ja ammattikin hänellä sellainen, että tietää tasan mikä on hyvä ja laadukas mp.

        3.) Keväällä kun kävin ihan vain itselleni kiusaksi kiertelemässä Hesassa, Lauttasaressa, Keski-uudellamaalla ja Vantaalla prätkäliikkeitä, niin ainut moottoripyörä joka teki todella vaikutuksen minuun oli juuri tuo NT uusi malli, eli 700:nen. Sen totsein itselleni liian kaliiksi vielä. Eli, jos vuoden tain parin päästä halajan pyöränvaihtoa, niin on taatusti helpompaa vaihtaa nyt tämä NT joko uuteen NT:hen tai V-Stromiin. Siis säilytän tavallaan valinnan vapauteni paremmin, koska NT on vaihtoarvoltaan vuoden päästä saman arvoinen tai jopa arvokaampi; en luule vaan tiedän sen.

        4.) Ko -05 NT:ssä on 4 vuoden takuu: jokin juhlavuoden pidennetty takuu, eli vielä 3 v. takuuta voimassa.

        Siis asia kerralaan: elämä on elämistä varten ja sitä tosiaankin teen ; ). Ja autona minulla on hopeanharmaa uusi honda, ja mozkarina hopeanharmaa tosi tyylikäs Honda, ; ).

        Minulla on viel kaksi muksuja ja heidän kanssa tulee kruisailemaan usein. Siis siihen ehdottomasti parempi vaihtoehto NT.

        Ja kerrankin kuuntelin vmo.n mielipidettä: hän ei oikein uskalla mp:n kyytiin, vaan sillä silmaääa kateli NT:tä, että saattaisi sen selkään kiivetäkkin, vaan V-Stromin selkään en kaveriksi saisi vaimoa ja muksuille liian korkea istuttava/ kiivettävä.

        Uskokaa pois: ihan varmasti vielä vuoden tai parin päästä käyn koeajolla V-Stromilla ja teen sen myötä ostopäätöksen. Vaan Koeajo V-Stromeja ei vain löytynyt koko hesan seudulta keskikesän jälkeen. Jos olisin saanut koeajaa V-Stromin, niin tod.näköisemmin omistaisin jo ko. pyörän.
        En siis halua ostaa sikaa säkissä. Vasta koeajo paljastaa, sopiiko pyörä vai ei, itselle. Siis koeajolle sain NT:n ja tykkäsin siitä paljon. Jopa hiekkatiellä oli todella vakaa meniä ja uskallan epäillä jopa vakaammaksi kuin V-Strom.

        Jatketaan! : )


      • homma hoidossa, osto toteut...
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        jos olet vaihtanut skootterista, täyskatettu ja hieman enduroa matalampi pyörä puolustaa kyllä paikkaansa.

        Eikä muuten Hondaakaan sovi tekniikasta sinänsä haukkua.. vaikka peruspata jo melkoisen vanha onkin, se pohjautuu 650cc Africatwinin pannuun, joka sattuu olemaan eräs legendaarisen kestävä moottori. Itsellänikin on ollut monta Hondaa, ja ne ovat toimineet aina tosin luotettavasti.

        Ja jos mieli alkaa tekemään vaihtoa, niin vaihtamallahan siitä selviää.. kyllä se on minustakin eräs koko tämän touhun hienoimpia puolia, että on niin pirun paljon erilaisia pyöriä olemassa. Ei muuta kuin mukavia kilometrejä sinulle ja kausihan jatkuu tässä vielä useita viikkoja!

        Osuit juuri asian ytimeen. Halvempaa vaihdella tän hientaluokan kaätettyjä / uusia moottoripyöriä, kuin niitä autoja joista pidän, eli hintaluokassa 30-69th.e. Kyseessä sentään vain n. 10 tonnin ajokit.

        Siis, laitaahan ihmiset pelkästään etelänmatkohin vuosittain melkoisia summia. Itse taas harrastan katravaanari-lomailua lähinnä vain pohjoismaissa, niin tää mp-juttu on jotenkin samassa sarjassa: vapauden ja riippumattomuuden tunne tärkeä, itsenäisyys.


      • ossix
        eri linjoilla kirjoitti:

        Minä olisin päättänyt toisin mutta ajatusmaailmamme lienee kovin erilainen kun noita sinun perustelujasi katsoo. Mutta kommentoidaan nyt jotain:

        1) Kirjoitit aiemmin ajavasi lähinnä työmatka-ajoa 35 km/suunta. Mihin noita sivulaukkuja tarvitsee työmatkoilla tai päivittäispörräämisessä? Ymmärrän kyllä sivulaukkujen hyödyn jos lähtee Keski-Euroopan turneelle. Ja integroituja sivulaukkuja ei saa edes pois vaan ne ovat aina tiellä ja pyörää rumentamassa.

        2) Moottoripyöräilyä harrastaessa ei aina kannata etsiä maksimaalisia säästöjä. Nyt säästetty euro voi maksaa kolme euroa hetken päästä. Jos haluaa mahdollisimman halvalla harrastaa niin voi pelata vaikka shakkia.

        3) Vakuutusmaksujen ero noissa kahdessa lienee luokkaa merkityksetön. Vaihtoarvo voi periaatteessa säilyä parempana Hondassa mutta jos aiot tulevaisuudessa itse myydä pyöräsi etkä laita sitä vaihdossa niin tulet huomaamaan todennäköisesti että helpompiakin myytäviä saattaisi löytyä. NT ei meinaan taida olla kysytyimpiä halutuimpia pyöriä markkinoilla vaikka ei sitä tietysti ole V-Strommikaan.

        4) Avokypärä sopii Pappa-Tunturin kaveriksi tai motocrossiin. Kukaan itseään ja omaa terveyttään arvostava motoristi ei käytä avokypärää. Ei varsinkaan jos omistaa ns. matkapyörän.

        5) Yhdistelmäjarrut sopivat ehkä niille, jotka eivät osaa/uskalla muuten jarruttaa etujarrulla. Honda on (ainoana merkkinä?) niitä soveltanut joissakin malleissa mutta mikään suuri menestys ne eivät ole olleet. Jarrut on muutenkin mp:ssä vähän eri juttu kuin autossa. ABS-jarrut ovat itsestään selvyys autossa mutta moottoripyörässä niistä on hyötyä lähinnä suoralla jarrutettaessa. Koska pyörän ajolinjoihin ja ohjautumiseen vaikuttaa pyörän kallistus (toisin kuin autoissa), menee pyörä helposti pöpelikköön jos jarruttaa mutkassa ja pyörän kallistus muuttuu jarrutuksen seurauksena. Siinä eivät auta yhdistelmä- tai ABS-jarrut.

        6) Halvin ja parhaiten toimiva keino virittää moottoripyörää on ostaa tehokkaampi moottoripyörä. Tuhannella eurolla et virityspuuhissa kovin montaa lisähevosta saa Hondaasi mutta olisit todennäköisesti saanut sen uuden V-Stromin jos olisit laittanut tonnin lisää rahaa.

        7) Ketjut kestävät keskimäärin 30 tkm, jonka kuluessa ne on kiristettävä ehkä 4-5 kertaa. Rasvaus on tehtävä ehkä joka toisen tankkauskerran välein ja vie aikaa n. ½ min. Aika huoletonta minusta. Kardaani hukkaa tehoa enemmän kuin ketjut ja kun sitä tehoa ei NT:ssä ole muutenkaan liikaa.

        8) Puhuit arvon säilymisestä? Ja sitten tahallaan hukkaat mahdollisesti saatavan hyödyn sillä että vaihdat pyörää/autoa vuoden päästä? Karu totuus on se että kauppa se on joka kannattaa - ja nimen omaan kauppiaan kannalta. Ostaja häviää pääsääntöisesti aina. Ilmaisia lounaita ei ole, joku ne aina maksaa. Vähiten häviää kun vaihtaa harvoin ja ostaa esim. vähän käytetyn. Tosin pyörien hintojen lasku on erityisesti kahden viime vuoden aikana mennyt sellaista että kyytiä että moni "kalliilla ostanut" tulee vielä pyörää vaihtaessaan karvaasti pettymään.

        Ja tosiaan, tuo vuoden välein vaihtaminen on todella kallis harrastus mutta et huomioi sitä näköjään lainkaan vaikka 200 € säästö jossain laukkusarjassa kiinnostaa kyllä. Kummallista minun mielestäni. Jos ottaa vuorotellen yhden askeleen eteen ja yhden taakse niin matka etenee kovin hitaasti. Voihan sitä toisaalta säästää sähkölaskussakin ja lämmittää taloaan bensalla ;)

        Jonkun verran on tullut mp:llä ajettua ja käytän etujarrua 99%:sti. Nyt mopossani on yhdistelmä jarru versio jossa takajarrun painaminen vaikuttaa myös etujarruun. Vallan mainio laite silloin kun mutkaan on tullut huomattavan ylikovaa ja pitää saada vekoitin kääntymään, voi huoletta painaa takajarrulla liian vauhdin pois eikä pyörä kampea ajolinjastaan kuten pelkällä etujarrulla. Tunnetusti takajarrulla ei vauhti juurikaan hiljene , yhdistelmäjarrulla kyllä.
        Näitä ylikovaa tilanteita tulee siis silloin tällöin , itsekullekin.


    • mankelix

      Tossa ei nyt vetotapa saa ratkaista. Ehdottomasti uusi. Ja saat sitä paitsi sen parhaan japsimerkin :-)

      • ostettu on

        Kyllä ainakin minun arvomaailmassa Honda se paras ja luotettavin merkki on. Suikissa sellaista hapismerkin vivahdetta, ja laadullisest materiaaleiltaa enemmän siihen suuntaan.
        Mutta kyse enemmän mututuntumasta kun todellisesta tiedosta.

        Suikka nykyaikaisempi moottoriltaan, se selvä. Keppivetoisuus taas sinäänsä itseisarvo minulle = huolettomuus.

        ja keskustelu jatkuu.. : )


    • vaimot ei ymmärrä: ostettu on!

      Kertokaapas, miten kerron ja selitän vaimolle prätkän ostoni (Honda NT 650 -05) ?

      Vaimo ei missään nimessä anna lupaa vaihtaa 4-satasta scootteria "oikeaan moottorpyörään".
      Paljasti pelkonsa, että sehän kulkee ihan liian kovaa. Kuka ihmeessä saa sille päähän taottua, että ei se Honda NT 650:n edes kulje kovaa.. Kerroin sen hänelle, mutta kun ei mene puhe perille. No, tietysti olen loukannut häntä menemällä tekemään/ suunniittelemalla kaupat ilman hänen suostumustaan. Vaan eipä hän siihen lupaa loisi kuitenkaan antanut!

      Siis, kerroin vmo.lle, että sain vielä viikonlopun ylikin NT:n koeajoon ja jos tinkaukseni menee läpi, niin ostan ko. Hondan.

      Siis, hirveä haloo oli tänään kun sain kerrottua, että rivariasunnon nurkantakana on nyt Honda (muka koeajossa, vaikka jo ostin sen), eikä suzuki Burgman 400... heh!

      Kiperät on paikat mulla. Jos maanantaina vielä riehuu ja vaatii Hondan palauttamista, nin on vain kerrottava, että tein kaupat jo edellisenä torstainen, eikä asialle enään mahda mitään.

      Olenko ainut, jolla tällaisia kokemuksia mozkarin hankinnasta, vai onko muitakin?

      Ps. siis seuraavaksi vuosien päästä voin vaihtaa ainoastaan uudempaan, tehokaampaan just saman-näköseen Honda NT 700:een. Ei ainakaan huomaa mitään ja saan ajella rauhassa. Pitää vain kertoa, että vaihdoin peleksin uuteen ja parempaan, kun se taitaa olla se ainut slmäänpistävä muutos aikaisempaan 650:tä malliin verrattuna. ; )

      • aloitit koko

        scootterin vaihto operaation moottoripyörään, sun olisi pitänyt vaihtaa akkaa. Tai voithan sen tehdä vieläkin. Meiltä tuskin on tarpeellista kysellä minkä kokoiseen ja väriseen sen eukkosi vaihdat. Tottahan se kuitenkin on, että kyllä semmosesta itsevaltiastyrannista sun on eroon päästävä. Jos ei lapsia ole vielä siunaantunut, niin suosittelen että hoidat homman pikaisesti. Tämä jos mikä, on ns. priorisointikysymys.


      • Nuuskamuikkunen09
        aloitit koko kirjoitti:

        scootterin vaihto operaation moottoripyörään, sun olisi pitänyt vaihtaa akkaa. Tai voithan sen tehdä vieläkin. Meiltä tuskin on tarpeellista kysellä minkä kokoiseen ja väriseen sen eukkosi vaihdat. Tottahan se kuitenkin on, että kyllä semmosesta itsevaltiastyrannista sun on eroon päästävä. Jos ei lapsia ole vielä siunaantunut, niin suosittelen että hoidat homman pikaisesti. Tämä jos mikä, on ns. priorisointikysymys.

        Kiitos hyvästä neuvosta, mutta kun jo muksujakin ja rakennus emppaprojektit pahasti kesken. Pitää sinnitellä, kunnes kalli paremmin hallinnassa niin taloudellisesti kuin muksujenkin osalta.

        Voihan sitä jo katsella valmiiksi sopivampaa naista, joka myös moottoripyöräilystä tykkää ja muutenkin hieman "avomielisempi" elämän- asenteiltaan, kuin muutoinkin. Vaan mitään juoppoa muijaa en ota. Kaunis pitää olla, ja elämänhaluinen kaikinpuolin. : )


    • Reiman

      Mieti ensin käyttötarkoituksesi.

      Jos olet aikeissa tehdä pitkää matkaa ja ajaa paljon kylmässä ilmassa aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä, niin valitse Honda.

      Strommi on sinänsä hyvä matkapyörä etenkin keskikesällä, mutta viileässä pienikokoinen kate kiusaa. Toisaalta aivan keskikesällä se taas on hyvä juttu, kun helteessä hikoilevat RT 1200 -kuskit jättävät pyörän talliin.

      Tuolla Suzuki-osiossa on aiheesta lisää. Tonnisen ominaisuudet ovat aika samankaltaiset kuin pikkuveljenkin.

      Mitä tulee moottoritilavuuksiin, niin en täysin voi ymmärtää tätä nykyistä megalomaniaa. Itse olen kasvanut aikana, jolloin Hondan Iso Musta CB 450 oli hirmuinen moottoripyörä. Joku 850 Moto Guzzi oli vain ehdottomasti asialleen vihkiytyneen pitkän linjan matkamotoristin raskaaseen käyttöön hankkima harvinaisuus.

      Nyt aloittelijat kyselevät, riittääkö 1200 Bandit kaupungilla käymiseen.

      Yleisestikin moottoripyörän teho-ominaisuuksia korostetaan liikaa.
      Itse kävin pari vuotta sitten Jäämerellä 350 Jawalla. No tänä kesänä olin siellä vaihteeksi tonnisella Strommilla. Ja voin vakuuttaa, että kuutiotilavuus on aika marginaalinen tekijä matkan onnistumisen kannalta.

      Tärkeintä on olla matkalla.

      • Nuuskamuikkunen09

        Honda NT taitaa vastata mun käyttötarpeitani paremmin juuri noitten katteitten osalta. Muutoin V-Strom olisi parempi. Olen joskus senverran pahasti palellut reissun äällä pyörän selässä, että arvostan paljon kunnon katetta. Ja kauniina lämpimänä kesäpäivänä on ihan kiva sitten teepaitasillaan ja farkuilla ajella, pikku-kruisailua, maitokauppaan. Tavaratilaa aina hyvin mukana ja etusäilytyslokerot tosi hyvä ja tarpeellinen ominaisuus.

        Pitäs kait ostaa molemat pyörät: NT ja V-Strom. Ehkä sitten joskus vielä senkin teen, usko pois. Sitten joskus,..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3500
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2316
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1701
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1418
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1236
    Aihe