Teemme ositussopimuksen ilman asianajajaa. Mutta, mihin se viedään rekisteröitäväksi? Käräjäoikeuteen? Maistraattiin?
Mihin ositussopimus rekisteröidään?
4
4590
Vastaukset
- vahvistetaan
Ositussopimus vahvistetaan käräjäoikeudessa. Päätös lähetetään teille molemmille.
Ositussopimus rekisteröidään maistraatissa.
Ositusta ei ole pakkoa rekisteröidä mutta suosittelisin sen siitä huolimatta rekisteröimään.argonautti kirjoitti:
Ositussopimus rekisteröidään maistraatissa.
Ositusta ei ole pakkoa rekisteröidä mutta suosittelisin sen siitä huolimatta rekisteröimään.Minkä vuoksi suosittelet rekisteröintiä? Tietenkään haittaa siitä ei koskaan ole... mutta normaali osituksissa tarpeeton toimenpide (kunhan ei mene hukkaamaan ositussopimustaan).
Olen ollut käsityksessä, että aihetta jos esim. A:lla yritystoimintaa ja firman velkojen vakuutena ollut yhteistä omaisuutta, mikä osituksessa tulee B:lle. A:n kioskin ajauduttua konkurssiin, velkojat eivät voi väittää ositussopimusta tekaistuksiksi ja ettäkö "päivämääräkikkailulla" vakuutena ollutta omaisuutta olisi siirretty "turvaan".
Mitähän muita vastavia tilanteita voisi olla?M36 kirjoitti:
Minkä vuoksi suosittelet rekisteröintiä? Tietenkään haittaa siitä ei koskaan ole... mutta normaali osituksissa tarpeeton toimenpide (kunhan ei mene hukkaamaan ositussopimustaan).
Olen ollut käsityksessä, että aihetta jos esim. A:lla yritystoimintaa ja firman velkojen vakuutena ollut yhteistä omaisuutta, mikä osituksessa tulee B:lle. A:n kioskin ajauduttua konkurssiin, velkojat eivät voi väittää ositussopimusta tekaistuksiksi ja ettäkö "päivämääräkikkailulla" vakuutena ollutta omaisuutta olisi siirretty "turvaan".
Mitähän muita vastavia tilanteita voisi olla?Mainitsit valaisupyynnössäsi jo hyvän syyn. Siitä lisää: http://www.laki24.fi/pepe-omaisuudenositus-peraytys.html
Yleisesti täällä keskustelupalstalla kun ei tiedä kuinka monella osistuskysymyksestä neuvoa kyselevällä, tai vastapuolella, on toiselta vaikkapa salattuja velkoja, pitäisin rekisteröintiä suositeltavana toimenpiteenä kaikille. Vähintäänkin jos toinen osapuoli kovasti vastustaa rekisteröintiä se kannattaa silloin viimeistään tehdä.
Muilta osin ajatukseni lähtee siitä, että rekisteroinnin haittapuolelle jää vain maksu (oli joku kaksinumeroinen luku euroja) ja se, ettei sitä rekisteröinnin jälkeen voida purkaa yhteisellä sopimuksella repimällä molemmat kappaleet.
Plussapuolelle tulee jo tuo edellä mainitsemani toinen haitta, ei repimällä peruutettavissa, tai asiakirjojen hukkaamisella nollautettavissa. Erotilanteessa asioiden konkreettinen eteneminen on helpottavaa psyykkisesti. Rekisteröinti oli omalla kohdallani myös asia jolla sain toisen osapuolen uskomaan sopimuksen olevan laillinen ilman ammattijuristille maksettua toimenpidepalkkiota, joka olisi ollut jokin kolminumeroinen luku euroja.
Muodollisesti virheellistä sopimusta ei rekisteröidä. Tuleepahan jonkinlainen tarkastus kaupan päälle. Sisältöönhän viranomainen ei ota kantaa.
En kovin pitkälti ole lähtenyt hakemaan kovia syitä joiden takia rekisteröinti olisi "välttämätöntä". Koska haittasarake jää, ainakin minulla, kovin lyhyeksi ei kovin paljoa tarvita jotta on suositeltavaa rekisteröidä sopimus.
Olipahan helppoa asioida rekisteröidyn sopimuksen kanssa pankissa hoitamassa talolainat uuteen järjestykseen. En tarkistanut mitä vaikutusta asialle oli, mutta virkailija kyllä katsoi, että ositussopimus oli rekisteröity.
Mitään pakkoahan siihen ei todellakaan ole...
Onpahan vain yksi pikkuasia jolla voi turvata selustansa, ainakin jos ei voi olla 110% varma siitä, että toinen osapuoli toimii täysin rehellisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 983413
- 623107
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802403
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402056Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil401634