Vaikuttaa siltä, että uusi Focus ostetaan 2-litraisella bensakoneella useammin kuin mitä edellisen mallin aikoihin.
Johtuu kait siitä, ettei 1.6 enää kertakaikkiaan riitä liikuttamaan 1,5-tonnista vaunua. Tämä on huomattu koeajolla ja siksi on pistetty tilaukseen isompi malli. Itsekin sain huomata 1.6 (115 hv) vaatimattoman suorituskyvyn, kun vanha 2-litraiseni oli määräaikaishuollossa.
Näin se vaan on ja varmaan monen 1.6:m omistajan on vaikea näin julkisesti myöntää, että tuli tehtyä reilun 20 000 €:n virheinvestointi.
1.6i ei riitä uuteen Focukseen..
29
5665
Vastaukset
- riittää hyvin
ja auto on farkku focus -00. On sil peräkärrykin perässä ajeltu ja hyvin pääs ylä- ja alamäis.
- Kylmä_Totuus
Minulle ainakin riittää Focus 1.6 Ti-VCT Sport Wagon ( 115HV) suorituskyky, kiihtyvyys ihan riittävä 100 Km/h nopeuksissa, kun heittää neloselle, niin potkua kyllä riittää ja ohi on päästy ihan turvallisesti, huippunopeus taitaa olla luokkaa noin 195 Km/h (esitteen mukaan), eipä tarvi täällä Suomessa sitä yleisellä tiellä kokeilla …
- virheinvestointiini
ihan hyvä on!
- 100hv
Riittää itselleni mainiosti, ohikin pääsee kunhan heiluttelee vaihdekeppiä. Halvemmat vakuutuksetkin on ja bensakulut.
- FoordiLoordi
100hv kirjoitti:
Riittää itselleni mainiosti, ohikin pääsee kunhan heiluttelee vaihdekeppiä. Halvemmat vakuutuksetkin on ja bensakulut.
Minulla sataheppainen automaatilla ja uskomatonta kyllä mutta sekin kulkee täysin riittävästi. Ohittaminen on helppoa kuin heinänteko kun ei tarvii kun petaalia painaa. Toki on niin että pieni kone kulkee nimenomaan kierroksia käyttämällä, mutta ongelmakos tuo?
Kulutus on ollut sekalaisessa ajossa 8.0 l/100 km.
- Jone801
mulla on Focus1 1.6 Trend Limited, ostin silloin kun myytin pois vanhaa mallia ja sai lisävarusteita halvalla. Olen todella tyytyväinen autoon, takana on 26000km / 1,5 vuotta ja ei yhtään vikoja. Ei nitinää eikä kolinaa. 1.6l on mainio valinta ainakain Focus1 malliin ja kulutuskin on 6,6l/100km vaikka suunin osa on kaupunkiajoa.
Huomasin että Focus2 mallin 2.0l keskikulutus on 7,1l/100km. Onko kellään kokemusta?- Kulutus
TM:n kulutuslenkillä 2.0i vei 0,7 l/100 km enemmän kuin 1.6. Puhun nyt vanhemmasta mallista.
Tämä tarkoittaa tuollaiset reilut 80 senttiä/100 km lisäkustannusta polttoaineessa.
Ero suorituskyvyssä ja sisämelussa olikin sitten huomattava 2-litraisen eduksi. TM:n kommentit 2-litraisten vertailussa olivat "suorituskykykin on kohdallaan" ja autoradiovertailussa "2-litrainen on välityksien ansiosta hiljainen auto". Focus voitti molemmat vertailut!
- 2.0-koneisia....
voi voi... se on kuules kuskista kiinni miten liikkuu. mulla 1,6 ja on pistetty kurat silmille esim. 2-litraisille peleille, myös isoille farkkuvolvoille. kun käyttää vaihdekeppiä niin kone ku kone liikkuu virkeesti. taidottomien juttuja.
- Päivän piristys
Käsittääkseni 1.6-fokkerin kiihtyvyys 0-100 km/h on n. 11 sekuntia eli aikamoisia "sportteja" vastaan oletkin kiihdytellyt. :)
2-litrainen Zetec ampaisee 9 sekunnin pintaan, mutta ei sekään ole vielä mikään tykki. - vai mitä on liikkeellä
Päivän piristys kirjoitti:
Käsittääkseni 1.6-fokkerin kiihtyvyys 0-100 km/h on n. 11 sekuntia eli aikamoisia "sportteja" vastaan oletkin kiihdytellyt. :)
2-litrainen Zetec ampaisee 9 sekunnin pintaan, mutta ei sekään ole vielä mikään tykki.Ja mitä *vetin välitä sillä sitten on jos nollasta sataan kuluu 2 sekkaa enemmän tai vähemmän. EVVK. Arkiajossa riittää vaikka 16 sekkaa menisi.
Radalle.Com jos on pakko leikkiä...
- Älli tallella
Tuo 1.6-koneen ja 115 hv:n riittämättömyys on lienee vain korvien välistä kiinni. Nykyäänhän "hän elää täysillä"-ihmisten mielestä kaiken pitää olla niin saatanan suurta ja tehokasta :D . Kyllä tavallinen normaalin ällin omaava kuski pärjää pienemmälläkin koneella.
- miltei hakkaa 1,6:n
Työmatka Espoossa 5,5 km. Focuksellani kestää 10 minuuttia, pyörälläni parhaimmillaan 12 minuuttia.
- pienempi
polkupyörällä ajaessa kuin Focuksella :)
- 1.6 polkija
115 heppainen on todella hyvä peruskone uuskoppaiseen fokkeriin. Tämän ovat todenneet mm. TM ja Tuulilasi monessa testissä mm. maininnoin "parasta käytännön suorituskyky", "kiertää terhakkaasti läpi koko kierrosalueen".
Ja mikä parasta, 3-4 tonnia halvempi kuin 2.0. 2.0 kone nostaa fokkerin hinnan yli 30 tonnin, mikä on kyllä liikaa tämäntason autosta. Täytyy muistaa, että kyseessä on kuitenkin alemman keskiluokan auto ja Ford.
Sitäpaitsi 115 heppaisen on todettu Tuulilasin kevään 06-kestotestissä olevan 95 kw tarjoava kone eli n. 128 heppaa - on se
Kai ostit uuden aidon Ghian ?
Parempi 20000 € virheinvestointi kuin 21000 € virheinvestointi. - pienentynyt
Olisikohan yleistymiseen syynä myös uuden 2-litraisen reilusti vanhaa 2 l:sta pienempi kulutus?
1.6:sta Focus I:stä (5d) uuteen 2.0 farkkuun siirtymisen jälkeen tankkauksista laskettu keskikulutukseni on noussut vain 0.2 l/100km ja on siis luokkaa 7.2 l/100 km. Maantiellä uusi 2.0 taitaa viedä jopa vähemmän kuin 1.6:set, mutta kaupunkiajossa pienet koneet ovat toki taloudellisempia.
Uuden 2.0:n ajotietokone muuten vaikuttaa näyttävän 0.1-0.2 l todellista suurempia kulutuksia...
Miksiköhän muuten Focus II:n vaihteiston välitykset ovat lyhyemmät kuin I:n?- faktaa,,
"Miksiköhän muuten Focus II:n vaihteiston välitykset ovat lyhyemmät kuin I:n?"
Ihan vain siksi, ettei suorituskyky olisi tippunut liikaa painonnousun myötä. Lyhyet välitykset olivat syy siihen, etten aikoinaan ostanut uutta Corollaa. Nyt sama vika tuntuu olevan uudessa Fokkerissa... Ainakin uusi 1.6 on helvetin meluisa verrattuna vanhaan 2-litraiseen Ghiaan. Koneen käynti kuuluu ohjaamoon jo tyhjäkäynnillä ja ajossa se rallatus vasta alkaakin! :( - GGL
faktaa,, kirjoitti:
"Miksiköhän muuten Focus II:n vaihteiston välitykset ovat lyhyemmät kuin I:n?"
Ihan vain siksi, ettei suorituskyky olisi tippunut liikaa painonnousun myötä. Lyhyet välitykset olivat syy siihen, etten aikoinaan ostanut uutta Corollaa. Nyt sama vika tuntuu olevan uudessa Fokkerissa... Ainakin uusi 1.6 on helvetin meluisa verrattuna vanhaan 2-litraiseen Ghiaan. Koneen käynti kuuluu ohjaamoon jo tyhjäkäynnillä ja ajossa se rallatus vasta alkaakin! :(Minusta 1.6, 115 HP kone riittää hyvin -05 farkkufocukseeni, mutta kulutus on kyllä lähes litran verran suurempi ( n. 7.5 ) kuin mitä oli vanhassa
1.6, 100 HP koneessa, joka 5D malli oli mulla aikaisemmin. Välitykset on lyhemmät, kierrokset kasvaneet ja sitä kautta melu ja kulutus. Joskus tulee kaivanneeksi kuudetta vaihdetta. Muuten auto ollut ihan ok, n. 35 tkm ajettu. GGL kirjoitti:
Minusta 1.6, 115 HP kone riittää hyvin -05 farkkufocukseeni, mutta kulutus on kyllä lähes litran verran suurempi ( n. 7.5 ) kuin mitä oli vanhassa
1.6, 100 HP koneessa, joka 5D malli oli mulla aikaisemmin. Välitykset on lyhemmät, kierrokset kasvaneet ja sitä kautta melu ja kulutus. Joskus tulee kaivanneeksi kuudetta vaihdetta. Muuten auto ollut ihan ok, n. 35 tkm ajettu.Uusi 1,6 / 100HP vie 7,7L/100km.
Kun taasen vanha koppainen 1,6 vei 6,9L/100km.
Ajotapa sama ja molemmissa manuaali ilmastointi.
Eli uusi vie 0,8L/100km enemmän kuin vanhakorinen.- välitykset
faktaa,, kirjoitti:
"Miksiköhän muuten Focus II:n vaihteiston välitykset ovat lyhyemmät kuin I:n?"
Ihan vain siksi, ettei suorituskyky olisi tippunut liikaa painonnousun myötä. Lyhyet välitykset olivat syy siihen, etten aikoinaan ostanut uutta Corollaa. Nyt sama vika tuntuu olevan uudessa Fokkerissa... Ainakin uusi 1.6 on helvetin meluisa verrattuna vanhaan 2-litraiseen Ghiaan. Koneen käynti kuuluu ohjaamoon jo tyhjäkäynnillä ja ajossa se rallatus vasta alkaakin! :(On tosiaan kurjaa kun välityksiä on lyhennetty Focus II:ssa, mutta huonomminkin voisi olla. Esim 2l:ssa Meganessa on 6 vaihdetta, mutta sen kutonenkin on lyhyempi kuin Focuksen vitonwn. Mitä järkeä on isossa määrässä vaihteita, jos isoin vaihde on käyttökelpoinen jo 40 km/h:ssa?!?!?!?
- Niko.
Olen ajanut sekä isolla 2.0- että pienellä vain 1.6-litraisella Focuksella. Ykskuutosta en ikinä ostaisi, mutta 2-litrainen riittääkin sitten ripeään etenemiseen. Pikku-focuksella en uskalla lähteä ohitukseen samalla lailla kuin isolla, koska ohituskiihtyvyys on huomattavasti heikompi. Erityisesti satasen jälkeen ero on huikea.
Kulutuksia en ole mitannut.
Mutta hyvä, jos Focus-kansa on ottanut opiksi 1. sukupolven kokemuksestaan ja ehkäpä jopa hieman viisastunut.- Elmeri
Kyllä 1.6:lla ohitukset normaali liikennevirrassa sujuvat ihan hyvin jos on taitoa ja pelisilmää. Focus tarjoaa eniten rahalla vastinetta juuri 1.6 luokassa. Jos kokoluokka muuten riittää Volvo S40/V50 olisi parempi vaihtoehto 2-litraisten luokassa.
- kolmas focus
Elmeri kirjoitti:
Kyllä 1.6:lla ohitukset normaali liikennevirrassa sujuvat ihan hyvin jos on taitoa ja pelisilmää. Focus tarjoaa eniten rahalla vastinetta juuri 1.6 luokassa. Jos kokoluokka muuten riittää Volvo S40/V50 olisi parempi vaihtoehto 2-litraisten luokassa.
Fokkerin 2-litrainen on liian kallis Fordiksi, vaikka hyvä auto ja kone onkin. 1.6 koneilla on "Fordin hinta". 2-litraisen Focuksen hinnalla (Volvo vain hieman kalliimpi) saa samankokoisen volvon samalla koneella ja samalla varustelulla.
Esim. Volvon S40 2.0 (145 hv) Kinetic man (2007) on hinnaltaan 30800 ja V50 2.0 (145 hv) Kinetic man (2007) 32500 euroa
Laatu on Volvossa varmaankin vähän parempi ja pitää myös hintansa paremmin. - todellakin...
autoliikkeet pullistelevat pikkufokuksia ja myyjät kyselevät käytettyjen isojen fokkerien perään. niitä kun kysellään ja pieniä ei.
juuri siksi fokkerin hinta tippuu nopeasti.
- *-*
Autotalli.com:n mukaan vuosimalleissa 2003-2004 oli n. 11% 2 litraisella koneella. Ja vm 2005-2006 n. 5%. Joten ei ainakaan tämä yksinkertainen otos tue väitettä, että 2 litraisia olis alettu ostamaan oikein urakalla, kun 1.6 ei riitä uudessa kopassa.
- Asia on toisin
Toisin sanoen 2-litraisista luovutaan harvemmin ja siksi niitä on vähemmän käytettynä myynnissä.
Uusien myynti on toinen juttu. - Vai ei ?
Asia on toisin kirjoitti:
Toisin sanoen 2-litraisista luovutaan harvemmin ja siksi niitä on vähemmän käytettynä myynnissä.
Uusien myynti on toinen juttu.Olisiko näiden syvällisten pohdintojen tueksi esittää jotain tilastollista faktatietoakin ?
- Insinööri X
Vai ei ? kirjoitti:
Olisiko näiden syvällisten pohdintojen tueksi esittää jotain tilastollista faktatietoakin ?
Alan lehdet julkaisevat automyyntitilastoja. 1.6-litraisten luokassa Corolla, Astra, Golf ja Focus ovat pitäneet paikkaa kärkiryhmässä. Lehtien 2-litraisten listassa Focusta ei taida näkyä ollenkaan vaikka tässä luokassa myyntimäärät ovat pienempiä.
Katsokaa siis lehdistä tai tiedustelkaa Suomen Fordilta. Älkää tehkö johtopäätöksiä arvailujen perusteella.
- Tuulilasi_testaaja
Eiköhän 1,6 Sport Ti-VCT riitä Suomen teille hyvin ...
Julkaistu Tuulilasissa 2/2005
Siis Suora lainaus Tuulilasin testistä:
Ajettavuus:
Uusi urheilualustainen Focus on jämäkkä ja mukava ajettava. Suoralla maantiellä meno on leppoisaa, eivätkä urat tai kohtalainen sivutuuli vaikuta kulkusuuntaan. Tuulen on oltava todella kova, jotta se saa Focuksen poikkeamaan reitiltään. Suuntavakavuutta on saatu selvästi parannettua edellismallista.
Suorituskyky:
Uudessa 1,6-litraisessa on tavalliselle autoilijalle tarpeeksi ominaisuuksia. Siihen on saatu pikkuiseksi bensakoneeksi hyvät alavääntöominaisuudet uuden, nokka-akseleiden ajoitusta muuttavan tekniikan avulla. Lähes koko vääntömomentti on käytössä jo 2 000 kierroksen kohdalla. Tämä näkyy käytännössä kaupunkiajon vaivattomuutena sekä maantieohitusten helppoutena, samoin viitosvaihteen mitatussa sitkeysarvossa (23,6 s). Viitosen tulos on hyvä, nelosvaihteen sitkeysaika (15,3 s) puolestaan lähempänä luokan normaalia tasoa.
Kiihtyvyyden mittaaminen aloitettiin talvitestien tapaan 30 km/h nopeudesta nastarenkaiden vuoksi. Loppuaikaan lisättiin 1,75 sekuntia, joka kokemuksen mukaan kuluu nollasta kolmenkympin nopeuteen paikaltaan lähtiessä. Lopullinen 0–100 km/h kiihtyvyysarvo 11,0 sekuntia on hyvä, vaikka jääkin tehtaan ilmoittamasta ajasta kaksi sekunnin kymmenystä.
115-hevosvoimaisen moottorin käytännön ominaisuudet ovat kuljettajaystävälliset: auto on helppo ajettava. Focuksen jarrut ovat tehokkaat ja jarrupolkimen tuntuma hyvä, vaikka se vaatiikin kohtuullisen suuren poljinvoiman. Elektroninen jarrupaineenjako pysyy jarrutuksessa hyvin ajan tasalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496605Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6642815Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931210- 841205
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891110
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 228875