Hankinnassa ocuI:seen nastarenkaat, edelliset kitkat ja alla kesän.
Kokemuksia ja vinkkejä minkälaiset voisivat olla?
Ja hintoja myös.
Harkinnassa ihan perustassut, ei kalleimpia.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Nastarenkaat
43
3014
Vastaukset
- Nokialaisia
joissa on se keskellepain kaartava pintakuvio, lamellit ja nastanpaikat. (Ei muistu nimi).
- OcuI:ssä
Mulla on kaksi talvea ollut alla Nokian Hakkapeliitta 2:set. En suosittele ! Auto todella epävakaa ajaa niillä ja jäisellä tiellä aivan kamala. Ja vikaa ei ole ohjauskulmissa, on tarkistettu ja lisäksi kesäkumeilla auto kulkee todella nöyrästi.
Continentalit ajattelin laittaa seuraavaksi. - kokemuksia Q:sta
OcuI:ssä kirjoitti:
Mulla on kaksi talvea ollut alla Nokian Hakkapeliitta 2:set. En suosittele ! Auto todella epävakaa ajaa niillä ja jäisellä tiellä aivan kamala. Ja vikaa ei ole ohjauskulmissa, on tarkistettu ja lisäksi kesäkumeilla auto kulkee todella nöyrästi.
Continentalit ajattelin laittaa seuraavaksi.Nokialaisista ollut pitkaan aikaan. 70-luvulla kylla vaihdettiin uusiksi yksi sarja, ja vika loppui siihen, siis samanlaiset uudet. Ja nyt ei ole miellytavampia ollut Ocu I:ssa kuin ne Q:t.
- Ocu
Alla vajaan viikon nastalliset Michelin X-ice North. Kuvio lähes samanlainen kuin Nokialaisessa. Hintaero ratkaisi.
- skodatar
Onko vanteella muuta merkitystä käytössä kuin ulkonäkö?Laitatanko talvirenkaan komealle alumiinivanteelle vai tavalliselle (ja pölykapselin päälle)?
jk.jos joku nauraa tai ivailee tyhmää kysymystäni, niin rupean itkemään - erityisen hyva
skodatar kirjoitti:
Onko vanteella muuta merkitystä käytössä kuin ulkonäkö?Laitatanko talvirenkaan komealle alumiinivanteelle vai tavalliselle (ja pölykapselin päälle)?
jk.jos joku nauraa tai ivailee tyhmää kysymystäni, niin rupean itkemäänMina taas sanon etta on vaan herkempi sohjopaakuille ja muille kertymille. Tietenkin tahan vaikuttaa mitka alut. Kaikkin ei mallista riippuen paase kovin haitallisia kertymia syntymaan. Mutta olen ajellut seka etta, enka enaa viitsi maksaa sita lisahintaa. Ja syopyy/hapettuu ne alutkin.
- skodatar
erityisen hyva kirjoitti:
Mina taas sanon etta on vaan herkempi sohjopaakuille ja muille kertymille. Tietenkin tahan vaikuttaa mitka alut. Kaikkin ei mallista riippuen paase kovin haitallisia kertymia syntymaan. Mutta olen ajellut seka etta, enka enaa viitsi maksaa sita lisahintaa. Ja syopyy/hapettuu ne alutkin.
Sohjo ja lumipaakut onkin tärkeä asia ottaa huomioon.Ajan työajoa säällä kuin säällä.
- Occutrix
erityisen hyva kirjoitti:
Mina taas sanon etta on vaan herkempi sohjopaakuille ja muille kertymille. Tietenkin tahan vaikuttaa mitka alut. Kaikkin ei mallista riippuen paase kovin haitallisia kertymia syntymaan. Mutta olen ajellut seka etta, enka enaa viitsi maksaa sita lisahintaa. Ja syopyy/hapettuu ne alutkin.
Jep, tottahan tuo on. Tosin nykyiseen autooni otin talvirenkaillekin alut kun peltivanteet olisivat tulleet kalliimmaksi hankkia pölykapseleineen ja pultteineen. Toivottavasti nuo pari talvea kestäisivät edes siedettävän siisteinä. Laitoin vanteisiin heti uutena ylimääräisen lakkakerroksen parantamaan kestävyyttä ja helpottamaan puhtaanapitoa.
- Suomen talvessa
erityisen hyva kirjoitti:
Mina taas sanon etta on vaan herkempi sohjopaakuille ja muille kertymille. Tietenkin tahan vaikuttaa mitka alut. Kaikkin ei mallista riippuen paase kovin haitallisia kertymia syntymaan. Mutta olen ajellut seka etta, enka enaa viitsi maksaa sita lisahintaa. Ja syopyy/hapettuu ne alutkin.
Avonaiset aluvanteet on haitaksi takalevyjarruille.
Entisinä aikoina autoissa oli rumpujarrut takana eikä ollut erityisiä talvihuolia. Takalevyjarrut ovat hyvin vähällä käytöllä jarrutustilanteissa ja niihin pääsee kertymään suolasohjoa ja jäätä tai peräti hiekansiruja varsinkin avonaisilla vanteilla, mikä voi yllätysjarrutuksissa heittää auton vaikka poikittain! Ja tämä on asiantuntijoiden mielipide.
Mulla on Ocu1:ssä takana vielä aidot rumpujarrut (ja peltivanteet) eikä ikuna ollut ongelmia jarrujen kanssa. Rumpuja ei ole seitsemään vuoteen avattu kuin kerran jarrupölyn poistamiseksi ja sekin ihan huvin vuoksi. Seuraavaan autoonkin ottaisin rummut taakse jos mahdollista, mutta kyseisiä turvavarusteita ei saa enää edes lisärahallakaan! Eikä ne tietysti kovin kauniilta näytä niiden muodikkaiden aluvanteiden läpi katsottuna ...
- Ollenkaan
Eikös Ocu I:sä ole jo ABS:t, joten siihen ei suositella nastoja ollenkaan, vaan kitkat pitää olla.
- soopaa?
Minä olen käyttänyt AINA nastarenkaita, oli autossa sitten ABS, ASR tai vaikka ESP (kuten nykyisessä). Kitkarenkaat eivät sovellu Etelä-Suomessa käytettäväksi, kun yli puolet talvesta ajetaan nollan kahden puolen olevalla pääkallokelillä. Piste.
Pohjois-Suomen olosuhteisiin kitkat voivat sopia, mutta Jyväskylän eteläpuolella niiden käyttö pitäisi kieltää. - soppii!
Hyvin näkyy nastarenkaat kauppansa tekevän, vaikka uusissa autoissa on ABSit pakollisena!
Ja kokemukseni mukaan vanhassa OCU 1:ssä ABSit ja nastarenkaat on aivan hyvä yhdistelmä.
Jossain kerrottiin juuri, että jopa puolet uusista talvirenkaista on kitkoja täällä eteläisimmässä Suomessa, Kuopiossa jokunen prosentti ja Rovaniemellä ei sitten juurikaan. Aikas ymmärrettävää. - kuulostaa
soppii! kirjoitti:
Hyvin näkyy nastarenkaat kauppansa tekevän, vaikka uusissa autoissa on ABSit pakollisena!
Ja kokemukseni mukaan vanhassa OCU 1:ssä ABSit ja nastarenkaat on aivan hyvä yhdistelmä.
Jossain kerrottiin juuri, että jopa puolet uusista talvirenkaista on kitkoja täällä eteläisimmässä Suomessa, Kuopiossa jokunen prosentti ja Rovaniemellä ei sitten juurikaan. Aikas ymmärrettävää.>> Jossain kerrottiin juuri, että jopa puolet uusista talvirenkaista on kitkoja täällä eteläisimmässä Suomessa, Kuopiossa jokunen prosentti ja Rovaniemellä ei sitten juurikaan. Aikas ymmärrettävää.
- kesakelisia
kuulostaa kirjoitti:
>> Jossain kerrottiin juuri, että jopa puolet uusista talvirenkaista on kitkoja täällä eteläisimmässä Suomessa, Kuopiossa jokunen prosentti ja Rovaniemellä ei sitten juurikaan. Aikas ymmärrettävää.
suurimmalta osin ja talviajalta. Siella rengas hankaa sulaa asfalttia 120 kertaisen lukeman Pohjois-Suomen teihin verraten. Ja usein myos kuivaa, vaikka paaosin markaa, eri suolaliuoksilla sulatettua! Silti kitka on pohjoisessa myos sopiva ja kokonaisuutta ajattelevan valinta. Poika asuu Lapin paakaupungissa ja ajoi kitkoilla monta talvea ongelmitta, mutta nyt sai nastalliset niin halvalla etta otti ne, (ja vaimon ajon takia).
- ***
kuulostaa kirjoitti:
>> Jossain kerrottiin juuri, että jopa puolet uusista talvirenkaista on kitkoja täällä eteläisimmässä Suomessa, Kuopiossa jokunen prosentti ja Rovaniemellä ei sitten juurikaan. Aikas ymmärrettävää.
Totta on varmasti, että kitkat soveltuisivat parmmin pohjoisen kuivanrapsakkaan talveen, kuin etelän pääkallokeleille. Sille on kuitenkin olemassa looginen selityksensä, miksi pohjoisessa kuitenkin enemmän nastoja myydään. Asiahan on niin, että kaikki uudet innovaatiot leviävät viimeiseksi noihin periferioihin. Siellä Mersu on parasta mitä automaailmassa rahalla saa, miehen kuuluu haista paskalle eikä millekään homppeleiden suitsukkeille, kirkonkylän discossa kuuminta hottia ovat nyt Doctor Alban sekä Hausmylly, sekä autossa pitää olla nastat.
Ei sillä, itsekin pidän nastarenkaita parempana näin etelän sahaavissa keliolosuhteissa ajelevana, mutta kitkat tulevat olemaan vielä täysin käsittämättömät kummajaiset pohjoisen kairoilla vielä seuraavat 30 vuotta. Vaikka niillä iha ookoo siellä ehkä pärjäisikin. - H Moilanen
soopaa? kirjoitti:
Minä olen käyttänyt AINA nastarenkaita, oli autossa sitten ABS, ASR tai vaikka ESP (kuten nykyisessä). Kitkarenkaat eivät sovellu Etelä-Suomessa käytettäväksi, kun yli puolet talvesta ajetaan nollan kahden puolen olevalla pääkallokelillä. Piste.
Pohjois-Suomen olosuhteisiin kitkat voivat sopia, mutta Jyväskylän eteläpuolella niiden käyttö pitäisi kieltää.Samanlaisia kokemuksia minullakin, kun ostin edellisen autoni -00 Passatin, jossa oli ABS:t. Kun menin ostamaan talvirenkaita sitten siihen, niin paikallisessa Vianorissa eivät suostuneet myymään (No olis tietty myyneet, jos olisin vaatinut) siihen nastarenkaita, vaan vetosivat myös tuohon, kuten joku tuossa aiemminkin, että ABS-jarrulliseen autoon ei suositella nastarenkaita.
Perustelu oli, että ABS:n "Rynkytys" vatkaa nastat irti ja nastattomina nastarenkaat on vaaralliset. Ostin sitten kitkat ja sellaisilla ajelen nykyiselläkin autolla, eli OcuII:lla. - Sama paikka
H Moilanen kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia minullakin, kun ostin edellisen autoni -00 Passatin, jossa oli ABS:t. Kun menin ostamaan talvirenkaita sitten siihen, niin paikallisessa Vianorissa eivät suostuneet myymään (No olis tietty myyneet, jos olisin vaatinut) siihen nastarenkaita, vaan vetosivat myös tuohon, kuten joku tuossa aiemminkin, että ABS-jarrulliseen autoon ei suositella nastarenkaita.
Perustelu oli, että ABS:n "Rynkytys" vatkaa nastat irti ja nastattomina nastarenkaat on vaaralliset. Ostin sitten kitkat ja sellaisilla ajelen nykyiselläkin autolla, eli OcuII:lla.Vianorissa hylättiin nastarenkaat minultakin, kun sellaisia menin ostamaan ja samoilla syillä perusteltiin.
Taitaa olla Vianorit ohjeistettu näin toimimaan, että saadaan kitkojen suhdetta liikenteessä nousemaan ja ihmiset kokeilemaan kitkoja ja sitten ihastumaan niihin. No eipä mitään. Kikka puri vuosi sitten myös minuun ja kitkoilla nyt liikutaan jatkossa ja nastoihin en tule palaamaan.
- on hyvä
Michelin X-Ice North on hyvä perusnastarengas ja hinnaltaan edullisimmasta päästä. 195/65R15 -kokoisena sarja maksaa n. 450€. X-Ice North on voittanut TM:n talvirengastestin jo kahtena talvena peräkkäin, joten ihan luokattomasta renkaasta ei voi olla kyse.
Ja unohda ne kitkarenkaat, niillä ei Suomen oloissa tee mitään. Eivät sovi kesä- eikä varsinkaan talvikäyttöön.- rahalla tai
jopa alle tuon! Edelliset Q :t ostin vanteineen 540€, ja alle ruuvattuna seka onnistuneella tasapainoituksella! Kolmas talvi lahtee nyt menemaan ja pintaa on, pito aavistuksen keventynyt.
- ne kitkarenkaat
rahalla tai kirjoitti:
jopa alle tuon! Edelliset Q :t ostin vanteineen 540€, ja alle ruuvattuna seka onnistuneella tasapainoituksella! Kolmas talvi lahtee nyt menemaan ja pintaa on, pito aavistuksen keventynyt.
Nämä kitkarengasuskovaiset ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat ketjukolareja kun keli "yllättäen" muuttuu liukkaaksi. Oli mielenkiintoista lukea eräästä raportista (ei julkisesti saatavilla) tietoa viime talvien pahimpien liukkaan kelin onnettomuuksien aiheuttajista ja heidän rengastuksestaan.
Kitkarenkaita saa kyllä halvemmalla kuin kunnollisia nastarenkaita, mutta ne eivät ole Suomen olosuhteisiin sopiva vaihtoehto. - ennen vanhaan ;-)
ne kitkarenkaat kirjoitti:
Nämä kitkarengasuskovaiset ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat ketjukolareja kun keli "yllättäen" muuttuu liukkaaksi. Oli mielenkiintoista lukea eräästä raportista (ei julkisesti saatavilla) tietoa viime talvien pahimpien liukkaan kelin onnettomuuksien aiheuttajista ja heidän rengastuksestaan.
Kitkarenkaita saa kyllä halvemmalla kuin kunnollisia nastarenkaita, mutta ne eivät ole Suomen olosuhteisiin sopiva vaihtoehto.Pahimmat ketjukolarit on kuitenkin pääosin kuljettajien omaa syytä. Jätetään turvavälit liian pieniksi, vaikka sitten olemattoman näkyvyyden johdosta kuten Lahdentien onnettomuudessa toissa talvena. Toki nastoilla jarruttaa lyhyemmin mutta mulla on muistoja ajalta, jolloin kesärenkailla sai ajella talvetkin (vuoteen 1978 asti!) Silloin osattiin pitää turvavälit, toisaalta itsekin käväisin aina joskus metsähallituksen puolella ja pitkissä liukkaissa ylämäissä syntyi jonossa ajaessa mielenkiintoisia tilanteita, jos letkassa joku auto ei päässytkään ylös saakka ...
Pohjois-Suomessa käytettiin reilusti hiekkaa liukkauden poistoon, täällä etelässä koetetaan näköjään pitää kesäkelit suolaa kylvämällä! - uskovia
ne kitkarenkaat kirjoitti:
Nämä kitkarengasuskovaiset ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat ketjukolareja kun keli "yllättäen" muuttuu liukkaaksi. Oli mielenkiintoista lukea eräästä raportista (ei julkisesti saatavilla) tietoa viime talvien pahimpien liukkaan kelin onnettomuuksien aiheuttajista ja heidän rengastuksestaan.
Kitkarenkaita saa kyllä halvemmalla kuin kunnollisia nastarenkaita, mutta ne eivät ole Suomen olosuhteisiin sopiva vaihtoehto.mutta kokemuspohjalta olen tuon sanonut ylempana! Onko sulla ollut yksiakaan kitkoja? Ajoin silloin 70-luvulla minakin kahdella eri autolla talvetkin kesakiekoilla kolareitta. Eika muut menneet sen enemman edelle kun sinun nastapelleajollasi. Octavia ainakin on erittain hyvin pelannut noilla kuvailemillani kitkoilla. Ja pito aivan oikea, ei harhauta liian optimistiseksi. Kuukausia sitten oli vaittely myos kitka/nastarengas. Silloin lupasin todistaa etta lahden nuljut risteykset yhta hyvin kuin nastapellet. Sen voitte todeta kun minun farmari-Ocu saa eteensa vihreat valot! Eipa kulu tie!
- kalliimpia
ne kitkarenkaat kirjoitti:
Nämä kitkarengasuskovaiset ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat ketjukolareja kun keli "yllättäen" muuttuu liukkaaksi. Oli mielenkiintoista lukea eräästä raportista (ei julkisesti saatavilla) tietoa viime talvien pahimpien liukkaan kelin onnettomuuksien aiheuttajista ja heidän rengastuksestaan.
Kitkarenkaita saa kyllä halvemmalla kuin kunnollisia nastarenkaita, mutta ne eivät ole Suomen olosuhteisiin sopiva vaihtoehto.kuin nastat! Kysykaa vaikka! Mutta jos kuvitellaan, nimenomaan, etta kaikki kayttaisivat kitkoja ajelisivat siivosti kolareitta, uusintapaallystystarve Suomen teilla tipahtaisi kolmannekseen! Ei puhuta pikkuasioista!
- kitkarenkaista
uskovia kirjoitti:
mutta kokemuspohjalta olen tuon sanonut ylempana! Onko sulla ollut yksiakaan kitkoja? Ajoin silloin 70-luvulla minakin kahdella eri autolla talvetkin kesakiekoilla kolareitta. Eika muut menneet sen enemman edelle kun sinun nastapelleajollasi. Octavia ainakin on erittain hyvin pelannut noilla kuvailemillani kitkoilla. Ja pito aivan oikea, ei harhauta liian optimistiseksi. Kuukausia sitten oli vaittely myos kitka/nastarengas. Silloin lupasin todistaa etta lahden nuljut risteykset yhta hyvin kuin nastapellet. Sen voitte todeta kun minun farmari-Ocu saa eteensa vihreat valot! Eipa kulu tie!
Tosin viimeisimmät kitkarengaskokemukset ovat niinkin kaukaa kuin kahden vuoden takaa, kun viikon verran käytössä olleessa laina-autossa (sattumoisin muuten Ocu1 combi) oli kitkat alla ja talvikelit liukkaimmillaan. Pääsihän sillä etenemään varovaisesti ajellen, mutta kyllä oli huojentava kokemus päästä kotiin ja oman nastoilla varustetun Ocu1:n puikkoihin. 1980-90 -luvulla mulla oli kitkarenkaat usean talven ajan autoissani, mutta silloin talvikelit olivatkin erilaiset kuin nykyisin.
En epäile etteikö kitkoillakin voisi selvitä kun tiedostaa sen etteivät ne ole oikeat talvirenkaat ja ajaa sen mukaan. Etenkin jos on ajokokemusta 70-luvun kesärengastalvilta, niin homma varmaan toimiikin. Monella nuoremmalla kuskilla vaan ei ole sitä kokemusta ja kuvitellaan että kitkarenkaat ESP muuttavat pahimmankin talvikelin kesäkeliksi ja kun sitten fysiikan lait astuvat peliin on yleensä enää myöhäistä tehdä mitään.
Eli en edelleenkään suosittele kitkarenkaita kenellekään Etelä-Suomessa autoilevalla, mutta myönnän että riittävällä kokemuksella ja varovaisuudella niiden kanssa on mahdollista selvitä Suomen talvessa. - sen verran
kitkarenkaista kirjoitti:
Tosin viimeisimmät kitkarengaskokemukset ovat niinkin kaukaa kuin kahden vuoden takaa, kun viikon verran käytössä olleessa laina-autossa (sattumoisin muuten Ocu1 combi) oli kitkat alla ja talvikelit liukkaimmillaan. Pääsihän sillä etenemään varovaisesti ajellen, mutta kyllä oli huojentava kokemus päästä kotiin ja oman nastoilla varustetun Ocu1:n puikkoihin. 1980-90 -luvulla mulla oli kitkarenkaat usean talven ajan autoissani, mutta silloin talvikelit olivatkin erilaiset kuin nykyisin.
En epäile etteikö kitkoillakin voisi selvitä kun tiedostaa sen etteivät ne ole oikeat talvirenkaat ja ajaa sen mukaan. Etenkin jos on ajokokemusta 70-luvun kesärengastalvilta, niin homma varmaan toimiikin. Monella nuoremmalla kuskilla vaan ei ole sitä kokemusta ja kuvitellaan että kitkarenkaat ESP muuttavat pahimmankin talvikelin kesäkeliksi ja kun sitten fysiikan lait astuvat peliin on yleensä enää myöhäistä tehdä mitään.
Eli en edelleenkään suosittele kitkarenkaita kenellekään Etelä-Suomessa autoilevalla, mutta myönnän että riittävällä kokemuksella ja varovaisuudella niiden kanssa on mahdollista selvitä Suomen talvessa.etta nuori kaveri joka ei ole idiootti, oppii ajoneuvon hallinnan eri merkkien ja lajien kohdallakin nopeammin kuin me harmaahapset, miksei siis renkaiden osalta???? Ja mita hyotya sinulle Ocussa on nastoista, kun jaatyneelle tielle sataa viisi senttia markaa lunta? Olet samoilla tai heikommalla kuin kitkarengaskuski. Oikeasti vain kunnon musta jaa vesisateessa on huono tilanne kitkoille. Mutta nastoilla ne silloin puskaan paasseet nakyy ajelleen lahes 100 prosenttisesti!
- Offtopiccia
kalliimpia kirjoitti:
kuin nastat! Kysykaa vaikka! Mutta jos kuvitellaan, nimenomaan, etta kaikki kayttaisivat kitkoja ajelisivat siivosti kolareitta, uusintapaallystystarve Suomen teilla tipahtaisi kolmannekseen! Ei puhuta pikkuasioista!
Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta nastarenkaita enemmän Suomen tiestön päällysteiden huono kunto johtuu raskaan liikenteen aiheuttamasta kuormituksesta sekä huonosti tehdyistä teiden pohjista. On vain niin helppoa syyllistää nastarenkaita käyttäviä autoilijoita.
Vaikka kaikki Suomen henkilöautot varustettaisiin kitkarenkailla olisi kesällä laskettu uusi asfaltti silti täynnä raskaan liikenteen aiheuttamia uria ja huonosta pohjasta johtuvien routavaurioiden aiheuttamia halkeamia seuraavana keväänä. - sarjasta
michelin X-ice north renkaita. Euromasterissa tingin misukat 400 tai sisarmallin kleber kapnor 5 hintaan 350 euroa. Päädyin klebereihin, tehdään samalla tehtaalla samasta kumiseoksesta samalle rungolle, vain kuviossa on eroa, misukassa hieman enemmän lamelleja eli hieman parempi pito. Kleber ei ole varmaan hassumpi, talvella nähdään.
- leveämmät
Offtopiccia kirjoitti:
Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta nastarenkaita enemmän Suomen tiestön päällysteiden huono kunto johtuu raskaan liikenteen aiheuttamasta kuormituksesta sekä huonosti tehdyistä teiden pohjista. On vain niin helppoa syyllistää nastarenkaita käyttäviä autoilijoita.
Vaikka kaikki Suomen henkilöautot varustettaisiin kitkarenkailla olisi kesällä laskettu uusi asfaltti silti täynnä raskaan liikenteen aiheuttamia uria ja huonosta pohjasta johtuvien routavaurioiden aiheuttamia halkeamia seuraavana keväänä.kuin henkilöautojen raideväli, eli raskaan liikenteen aikaan saannoksia.
- Ocun renkaat
leveämmät kirjoitti:
kuin henkilöautojen raideväli, eli raskaan liikenteen aikaan saannoksia.
mutta aina on syvempi se henkiloautoakselivalin kulumisura. Ja katsoppas tarkkaan vahan pienempia teita tai talvella polannetta. No milta nayttaa? Tottakai rekat painaa enemman ja pohjat vanhemmissa teissa erityisesti ovat Suomen oloissa liian kevyesti tehty. Ei kannata siirtaa tahan keskustelua, mutta nasta on ylivoimainen tienpintojen kuluttaja.
- pöllyttää!
Offtopiccia kirjoitti:
Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta nastarenkaita enemmän Suomen tiestön päällysteiden huono kunto johtuu raskaan liikenteen aiheuttamasta kuormituksesta sekä huonosti tehdyistä teiden pohjista. On vain niin helppoa syyllistää nastarenkaita käyttäviä autoilijoita.
Vaikka kaikki Suomen henkilöautot varustettaisiin kitkarenkailla olisi kesällä laskettu uusi asfaltti silti täynnä raskaan liikenteen aiheuttamia uria ja huonosta pohjasta johtuvien routavaurioiden aiheuttamia halkeamia seuraavana keväänä.Täällä pääkaupunkiseudulla oli keväällä joskus erittäin huono ilmanlaatu ja yksi iso osasyy oli maanteistä ja kaduista nastarenkaiden irroittama päällyste. Tältä ongelmalta vältyttäisiin kitkarenkaalla, painui tiet sitten edelleen tai ei.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Ilmanlaatu hipoi hälytysrajaa Helsingissä/1135218510040 - 400-450
sarjasta kirjoitti:
michelin X-ice north renkaita. Euromasterissa tingin misukat 400 tai sisarmallin kleber kapnor 5 hintaan 350 euroa. Päädyin klebereihin, tehdään samalla tehtaalla samasta kumiseoksesta samalle rungolle, vain kuviossa on eroa, misukassa hieman enemmän lamelleja eli hieman parempi pito. Kleber ei ole varmaan hassumpi, talvella nähdään.
Sanotaan sitten että 400€. Ostin renkaat ja vanteet pakettina, joten heitin hatusta arvion pelkkien renkaiden hinnasta. Sen verran halvat ovat kuitenkin etten lähtisi viidenkympin (tai edes satasen) säästön takia jotain Klebereitä ostamaan, vaikka miten olisi "sama rengas kuin Michelin". Kyllä rengaskauppiaat osaavat, kun pitää päästä eroon toissavuotisista tarjousrenkaista...
Viime talveks laitoin Gislavedit alle.
Ovat huomattavasti hiljasemmat kuin edelliset Nokialaiset.
Miellyttävät ajaa eivätkä olleet kalliitkaan,330 egee asennettuna,mutta se oli vuosi sitten.- Seatilla
ja alla ÄSSÄ-renkaan ÄSSÄ 2 kitkat. Hyvin olen pärjänny ja samanlaiset olen tilannut seuraavaankin aútoon (OcuII)
- Pinnatut Kitkat Alla
Paljonko ÄSSÄt maksoivat ja minkä kokoiset?
Itselläni kanssa ollut ÄSSÄ2 195/65R15 kitkat alla jo pari talvea ja kyllä noilla tämän tulevankin vielä ajattelin ajella.
- nastoja
Kitkat ovat Ocuun todella hyvät. Ota alle kitkat, ko. auto ei todellakaan tarvitse nastoja, ei missään käytössä, vaikka olisi kakkosautona.Kitkoilla käyttäytyy todella hienosti ja ilman mitään vaikeuksia. Mutkatiellä kun ottaa kurvit hieman ennakolta sopivalla tarkkuudella eikä päästä perää luistamaan, tulee Ocu kertakaikkisen loistavasti toimeen ilman nastoja!
Itse en kuuna päivänä ottaisi enää alle nastoja, nykytalvena Suomessa pärjää ilmankin autolla kuin autolla. Siksi omissa autoissa (huom. toinen 175 hv V6, jolla ei yhtään vaikeuksia kitkat alla) ei ole nastoja vuosikausiin nähty meidän autoissa! - ms nordic plus
renkaat ovat toimineet oikein hyvin. eivät ole kylläkään testivoittajat, mutta hinta-laatusuhde kohdallaan.
- 2005 kevättalven rytäkästä ...
Ei ole hyvien nastarenkaiden voittanutta, olin keskellä Hämeenlinnan väylän isoa rytäkkää maaliskuussa 2005 reilun viikon ajetulla Octavialla. Onneksi oli turvaväli kunnossa ja alla parhaat mahdolliset nastarenkaat. Oli varaa jopa sovitella pysähtymispaikkaa ja väistää takaa tullutta, joka sitten kolauttikin edelläni ajaneen auton perään jätettyäni hänellä kohteliaasti tilaa luistella vasemmalta ohitseni.
Suosittelen lukemaan ajatuksella TM:n ja Tuulilasin, kenties muidenkin autolehtien rengasvertailujua, listaamaan sieltä kärjestä pari kolme parasta ja sen jälkeen hintoja kyselemään. Koska Octavia muiden saman kokoluokan autojen tavoin tuo rengasäänet sisään aika selkeästi, kannattaa ehkä painottaa omassa valinnassa renkaiden hiljaisuutta.
Itse en kitkoja ottaisi mistään hinnasta, henkeni ja terveyteni on mulle aivan liian kallis. Tämä siitä huolimatta että pääosa ajosta on sulilla pääteillä. Kitkat ovat heikoimmillaan silloin kun keli on pahimmillaan, nastat ovat paljon tasaisemmat siinä suhteessa.- Ocu
..edellisen kanssa...
- mieltä!
Muut ajakoot millä lystää, muuta en halua maksaa muiden kuluja! Haluan autoverotuksen pois niiltä jotka ajavat nastoitta= kitkoilla, ja eivät kuluta päällystettä! Tekijä maksakoon, pitää ottaa myos tässä ohjenuoraksi. Autoilu ei voi olla mikään sosiaalitasausmenettelyyn kuuluva ilmiö! Maksajat esiin!
- itse kulut
mieltä! kirjoitti:
Muut ajakoot millä lystää, muuta en halua maksaa muiden kuluja! Haluan autoverotuksen pois niiltä jotka ajavat nastoitta= kitkoilla, ja eivät kuluta päällystettä! Tekijä maksakoon, pitää ottaa myos tässä ohjenuoraksi. Autoilu ei voi olla mikään sosiaalitasausmenettelyyn kuuluva ilmiö! Maksajat esiin!
Maksatko myös itse sairaalakulusi kun loukkaannut?
Sama kysymys niille, jotka eivät käytä turvavyötä. - sairaalakulusi
itse kulut kirjoitti:
Maksatko myös itse sairaalakulusi kun loukkaannut?
Sama kysymys niille, jotka eivät käytä turvavyötä.kun sitten loukkaannut! Minä en aio kitkojen takia loukkaantua, vaikka ajan niillä nyt neljättä talvea/ toinen sarja! Nastoilla kyllä aikoinaan tuli pieniä ongelmia jopa peltiin asti! Ja se johtuu liiasta luulosta kaikkivoipaisuuteen! Mutta nastoille pitää saada vero joka paikkaa niiden tekemän kustannuksen tienkunnossapidossa! Ja joku lisäkseni tuolla kertoi ettei Oculla palaa nastoihin, en minäkään, niin on tasainen ja vatkaamaton nokialaisen meno, ja lähes äänetön.
- M.R.
sairaalakulusi kirjoitti:
kun sitten loukkaannut! Minä en aio kitkojen takia loukkaantua, vaikka ajan niillä nyt neljättä talvea/ toinen sarja! Nastoilla kyllä aikoinaan tuli pieniä ongelmia jopa peltiin asti! Ja se johtuu liiasta luulosta kaikkivoipaisuuteen! Mutta nastoille pitää saada vero joka paikkaa niiden tekemän kustannuksen tienkunnossapidossa! Ja joku lisäkseni tuolla kertoi ettei Oculla palaa nastoihin, en minäkään, niin on tasainen ja vatkaamaton nokialaisen meno, ja lähes äänetön.
Samaa mieltä ja samoilla Nokialaisilla samat kokemukset ja mielipiteet!!!!
- JO 18 VUOTTA!
M.R. kirjoitti:
Samaa mieltä ja samoilla Nokialaisilla samat kokemukset ja mielipiteet!!!!
eteläsuomessa,enkä ota/halua/tarvitse nastoja.Yhden kerran olen jäänyt pulaan,mutta samaan paikkaan olisin jäänyt myös nastarenkailla.... auto silloin lada 2105.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1153193- 122056
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371895Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4021779Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201321
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101221- 131196
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4321071