oisko tietoa tai/ja omakohtaista kokemusta isoista koirista kerrostalossa. pikkupiskit ei ole meidän mieleen yhtään, isot koirat sitäkin enemmän. koirakokemusta toisella meistä, muttei esim. laumanvartijoista. asunto n.60 m2. lenkkeilymaastoa löytyy kyllä ja intoa ulkoiluttaa.
iso koira ja kerrostalo
7
568
Vastaukset
- itsellä
kaksi tanskandoggia. Kerrostalossa asuin ennen ja ei mitään ongelmaa. Neliöitä oli 41. Eihän ne koirat sisällä lenkkeile. Lähinnä se on ne ihmisasukkaat ketkä kaipaa sitä isoa tilaa ympärilleen ja jos on pieni kämppä ja iso koira, niin kyllähän se tuntuu että koira on kokoajan jaloissa. :D
Tietenkin jos asuu ihan ylimmässä kerroksessa ja esim. tanskandoggia haaveilee, voi se olla raskasta pentuaikana kun pentu ei sais rappusissa hirveesti itse kulkea. Jos on hissi niin sitten ei mitään ongelmaa. - entä sinä
On näitä nähty liikaakin.
Alueellemme on muuttanut viime vuosina paljon porukkaa maakunnista ilmeisesti työn perässä. Aika monella on koira fölissä eikä ne ole mitään pikkupiskejä vaan kookkaita rotuja ja jos mahdollista vielä kookkaampia seropeja.
Eihän siinä mitään, ihminen yleensä tarvitsee töitä ja koira on ehdottomasti ihmisen paras ystävä. Perään tulee tietysti se mutta. Mutta kun näitä koiria ei ole lainkaan koulutettu koska ovat ennen olleet ok mökkien pihakoirina, ketjun päässä räyskyttäviä rakkeja jotka täällä eivät tiedä miten olla. Useimmiten vetävät omistajaansa perässään ja käyvät kaikkien muiden koirien päälle, ainakin pyrkivät.
Nämä eivät kuitenkaan ole pahimpia tapauksia. Karmeimpia ovat uuvatit jotka "inhovat pikkupiskejä" ja ottavat tiheään asutulle alueelle isoja koiria kun ne on pentuina niin ihkuja ja näyttävät kuvissa isoinakin upeilta mutta joita eivät viitsi kouluttaa ja joita eivät kykene edes pidättelemään hihnasta. Näille ihmisille on ominaista, että heidän koiransa on kiltti eikä tee kenellekkään mitään ja he voivat siksi pitää koiraansa lenkillä irtikin.
Minulla on itselläni pikku piski ja me olemme sen kanssa ulkoillessamme tavanneet useita isoja ja huonosti pidettyjä koiria joiden suurin halu, suorastaan himo on käydä käsiksi pikku piskiini. Kahdesti ison koiran omistaja on menettänyt koiransa hallinnan kokonaan, hihnoista huolimatta ja tuloksena oli pikku piskilleni likeltä liippas kuolema ja rivit tikkejä. Eka kerralla annoin ikäväkseni asian olla mutta toinen kerta oli liikaa ja iso ihana hauva jota omistajansa ei kyennyt hallitsemaan sai lähdön tuonpuoleiseen suurimpana vaikutteena se, että se puri myös minua kun pyrin suojelemaan pikkurakkiani.
Juu, kyllä iso koira mahtuu pieneenkin luukkuun mutta harvalle ihmiselle sopii iso koira, laiskalle ja tyhmälle ei ollenkaan.- luppakorva
ikävä kuulla tästä sinun tapauksestasi. omasta puolestani mun on kyllä sanottava että en omaksi, enkä tulevan koirani onneksi kuulu näihin tyhmiin ja laiskoihin mukamas kasvattajiin, vaan koira-asiaa on harkittu jo pitkään. ja koska koiran joutuu ottamaan kerrostaloon näillä näkymin, tiedän kyllä koiran sosiaalistamisen ja hyvän kasvatuksen olevan perusedellytys tähän asumismuotoon. siitä siis ei ole kiinni. ja kokemuksella myös tiedän että ne pienet karvapallot kyllä kasvavat myös isoksi..:)
- Koirankaveri
hyvin mutta valitse rotu tarkkaan, jos olet yhtään eläinystävä. Näissä koiran valinta-asioissa ei kannata elätellä romattisia mielikuvia ja olla tippaakaan lapsellinen.
Lue tietoa roduista ja käytä maalaisjärkeä.
Kaikki pienet ja isot eivät sovi sisäelämään ja noin pieniin kerrostaloihin. Se aktiivinen ulkoiluttaminenkaan ei riitä kaikille roduille.
Kyllä ne kaikki alistuu osaansa jotenkin, mutta jotku kärsii todella pahasti. Niiden veressä on jotain enemmän luontoon kutsuvampaa.
Jotku alkukantaiset koirarodut haluaa olla käytännössä kokoajan ulkona ja eivät halua olla sisällä ollenkaan, edes pakkasilla. Tällaisiakin on noissa pohjoisen olosuhteisiin sopeutuneissa roduissa. Vastaavasti on sisäkoirat, jotka täytyy jopa pukea ulos vietäessä. Sitten on jotain tältä väliltä.
Jos otat esim. Suomenajokoira uroksen, niin pitäisin sinua hieman sadistina. Naapurisi eivät myöskään pidä siitä kun ajokoira ulvoo katkerana päivät pitkät ja näkee unia jäniksistä. Ajokoiratkin tottuu joten kuten kaupunkilaiselämään, mutta ne itkee ja kärsii sisimmässään. Kerran päästät irti, niin näet sen seuraavan kerran kuukauden päästä, jos joku on sen ottanut kiinni. Muuten et näe sitä koskaan. Ei ne halua tulla vapaaehtoisesti koskaan takasin kerrostaloon, vaikka siellä olisi mukavakin isäntä tai emäntä. Niin kauan kun maapallolla on edes yksi jänis hengissä ne juoksee kunnes se on saatu kiinni.
Joillakin roduilla on vaistot niin voimakkaat.
Ehkä se on hyvä olla olla seura/palveluskoira, tms. ja sellaiseksi jalostettu rotu.
Ei ehkä metsästys-, vetokoira-,..
Minusta siinä ei se koiran koko ole ollenkaan merkittävä asia. Mietippä asioita sen koiran kannalta ensimmäisenä, niin minä olen myös sinun kaveri. Tai olen minä muutenkin. Ihminen, joka yleensä miettii ja kyselee on oikealla reitillä.
En ole mikään mestari. Mutta siitä en anna periksi, että koiran valinta pitää aina miettiä sen koiran näkökulmasta ensin. Se on myöhäistä sitten, kun se koira on jo talossa. - luppakorva
kiitos asiallisista vastauksista!
- pikkukoiruli
Miun mielestä sillä asunnon koolla ei loppupeleistä ole väliä. ei se koira tarpeeksi liikuntaa saa sisällä vaikka asuis presidentinlinnassa, kyllä se on ulos vietävä. koti on koti ja lenkkipolku on lenkkipolku. kyllä koira kerrostaloon mahtuu :) meillä on pikku chihu, ja naapurista löytyy kaks isoo koiraa. oikein terveiltä ja onnellisilta kaikki kolme näyttävät :)
Itselläni on 40 neliön asunto kerrostalossa ja 2 koiraa joiden säkä 62cm kummallakin, hyvin ollaan sovittu :) Meillä koti on rauhottumispaikka, ulkona sitten reihutaan..
Hmm.. joitain laumanvartioita en kyllä kerrostaloon suosittele..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164