oli TAAS auttamatta myöhässä töistään eilen illalla ja tänä aamuna. Iltapäivälehdissä oli isoilla kirjaimilla, että valmiina oltiin. Mutta mihin? Eipä näkyny 6-tiellä eikä Mli-Lpr välillä minkään näköstä kalustoa, ennenkuin liikenne pysähtyi parin itäisen "virkaveljen" jäätyä kiinni. Siellä odoteltiin 2 ja puol tuntia. Ei auta valmiina oleminen, pitäskö sitä tehdäkkin jotain? Mutta onpa hyvä , että säästöjä saadaan, ja kai ne lumet sieltä itekseen sulaa pois, viimestään tossa huhtikuulla...
Tieliikelaitos....
11
1044
Vastaukset
- voi olla.
Suomessa ei sentään tarvitse ajella kolonnassa niin,kuin Norjassa jossa vuorten ylitys monestikkin auraauton perässä ajelua jonossa ja odottelua tuntikausia.
aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?
- Sohvatiikeri
SMC kirjoitti:
aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?
Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.
Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion. - kesti perse
Sohvatiikeri kirjoitti:
Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.
Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion.valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.
- Sohvatiikeri
kesti perse kirjoitti:
valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.
Vai oli 70-luvulla parempaa tienhoitoa... joopajoo.
Se on kyllä totta, että miehiä ja vehkeitä oli enemmän. Tiehöyliäkin oli joitakin satoja, nyt taitaa valtion teitä olla höyläilemässä jotain 50 höylää. Eikä nekään tietenkään liiku nyt kun niihin ei riitä miehiä.
- Sohvatiikeri
Mitenkäs usein se pitäisi aurata?
- Sohvatiikeri
SMC kirjoitti:
ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?
Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.
Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04. - sinivilkku
Sohvatiikeri kirjoitti:
Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.
Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04.Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.
Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa? - Sohvatiikeri
sinivilkku kirjoitti:
Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.
Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa?Voihan se suolaus olla ollut myöhässä.
Mutta mistä urakasta puhut? Tieliikelaitos YIT:n aliurakoitsijana? Vai toisinpäin? Yleensä sekä TLL että YIT ovat sopimussuhteessa Tiehallintoon, joka teettää alueurakat.
YIT hoitaa Tampereen, Hämeenlinnan, Hyvinkään ja Espoon alueurakoita, siis koko kolmostietä Helsinki-Tampere. - auraajaksi
SMC kirjoitti:
ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?
jos se on niin helppoa. Sellaisen firman voi perustaa kuka tahansa. Hyvistä auraajista on ihan tolkuton pula...
Auraamisen tiheys riippuu viime päivien kaltaisessa tilanteessa vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon kalustoa on ylipäätään mahdollista saada liikkeelle. Tietysti kaikki mahdollinen laitetaan tuollaisessa tilanteessa peliin, ja silloin sen on vain riitettävä. Eihän palokuntiakaan ole niin paljoa että ne riittäisivät jos kaupungin jokainen talo syttyy yhtä aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246