Tieliikelaitos....

oli TAAS auttamatta myöhässä töistään eilen illalla ja tänä aamuna. Iltapäivälehdissä oli isoilla kirjaimilla, että valmiina oltiin. Mutta mihin? Eipä näkyny 6-tiellä eikä Mli-Lpr välillä minkään näköstä kalustoa, ennenkuin liikenne pysähtyi parin itäisen "virkaveljen" jäätyä kiinni. Siellä odoteltiin 2 ja puol tuntia. Ei auta valmiina oleminen, pitäskö sitä tehdäkkin jotain? Mutta onpa hyvä , että säästöjä saadaan, ja kai ne lumet sieltä itekseen sulaa pois, viimestään tossa huhtikuulla...

11

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi olla.

      Suomessa ei sentään tarvitse ajella kolonnassa niin,kuin Norjassa jossa vuorten ylitys monestikkin auraauton perässä ajelua jonossa ja odottelua tuntikausia.

      • aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?


      • Sohvatiikeri
        SMC kirjoitti:

        aura-auto saatiin paikalle n. kahden tunnin odottelun jälkeen. Ei varmasti joka kohtaan riitä samaan aikaan, mutta eikö päätiet kuitenkin olisi tärkeä pitää suht puhtaana? Ja se on jo nähty useampana talvena, että talvi yllättää myös TL:n.Jos pääväylällä on lunta kahlata asti, eikö joku ole sillon tullut myöhässä töihin?

        Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.

        Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion.


      • kesti perse
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Joo-o... jos asia oikein painaa, kannattaa tuttustua Tiehallinnon sivuihin ja siellä talvihoidon toimintalinjoihin.

        Tämä lumipyry on poikkeuksellinen ja se selätti suomalaisen auraajan. Ei tällaisia kelejä ole tarkoitettukaan hoitaa viimeisen päälle. Eihän semmoista kenenkään perse kestä, ei edes valtion.

        valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.


      • Sohvatiikeri
        kesti perse kirjoitti:

        valtiolla ja paljon onnettomalla kalustolla kuin nyt.mutta silloin oli äijät rautaa eikä ollut kelikameroita ja tietsikkoja.

        Vai oli 70-luvulla parempaa tienhoitoa... joopajoo.

        Se on kyllä totta, että miehiä ja vehkeitä oli enemmän. Tiehöyliäkin oli joitakin satoja, nyt taitaa valtion teitä olla höyläilemässä jotain 50 höylää. Eikä nekään tietenkään liiku nyt kun niihin ei riitä miehiä.


    • Sohvatiikeri

      Mitenkäs usein se pitäisi aurata?

      • ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?


      • Sohvatiikeri
        SMC kirjoitti:

        ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?

        Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.

        Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04.


      • sinivilkku
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Joo, sinne laitetaan suolaa. Mutta ei tuollaista valtatietä niin kovin usein aurata. Kahden - kolmen tunnin välein. Jos on niin kova pyry, että menee tukkoon niin menee tukkoon. Minkäs sille voi.

        Eihän sitä usein satu. Minä olen ajanut jotain 700 000 km ja olen kerran jäänyt valtion tiellä lumen takia kiinni. Se oli 1.1.1982 kello 04.

        Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.

        Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa?


      • Sohvatiikeri
        sinivilkku kirjoitti:

        Maanantaina ei vielä ollut lumimyräkkää, silti jopa useissa radiouutisissa mainittiin, että 3-tie on aivan peilijäässä ja kesti muuten monta tuntia, ennenkuin sinne saatiin suolaa.

        Että kyllä nyt on todella ollut heikko esitys tieliikelaitokselta. Tulikohan tehtyä liian kireä urakka YIT:n kanssa?

        Voihan se suolaus olla ollut myöhässä.

        Mutta mistä urakasta puhut? Tieliikelaitos YIT:n aliurakoitsijana? Vai toisinpäin? Yleensä sekä TLL että YIT ovat sopimussuhteessa Tiehallintoon, joka teettää alueurakat.

        YIT hoitaa Tampereen, Hämeenlinnan, Hyvinkään ja Espoon alueurakoita, siis koko kolmostietä Helsinki-Tampere.


      • auraajaksi
        SMC kirjoitti:

        ajoin vaan takaa sitä, että eikö tarkoitus olisi tehdä jotain ennenkuin tie menee ihan tukkoon?

        jos se on niin helppoa. Sellaisen firman voi perustaa kuka tahansa. Hyvistä auraajista on ihan tolkuton pula...

        Auraamisen tiheys riippuu viime päivien kaltaisessa tilanteessa vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon kalustoa on ylipäätään mahdollista saada liikkeelle. Tietysti kaikki mahdollinen laitetaan tuollaisessa tilanteessa peliin, ja silloin sen on vain riitettävä. Eihän palokuntiakaan ole niin paljoa että ne riittäisivät jos kaupungin jokainen talo syttyy yhtä aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      127
      3565
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2366
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1473
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1438
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe